Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022

επαναληψη- απαντω στο τετραδιο σε τρείς ερωτήσεις από τις 5

  Ερωτήσεις κατανόησης 

Ξέρω όμως να τις απαντω όλες προφορικά 


1. Τι ήταν οι κλέφτες; Πώς κάποιοι άνθρωποι από «κλέφτες» έφτασαν να γίνουν ήρωες και να τραγουδηθούν από τον λαό;


2 Τι ήταν οι αρµατολοί; Ποια σχέση είχαν µε τους κλέφτες;

3.Η Εκκλησία ήταν υπέρ ή κατά της Ελληνικής Επανάστασης; Τι απόψεις κυκλοφορούσαν µεταξύ των κληρικών;

4 Γιατί, κατά την γνώµη σας, οι Φαναριώτες είχαν κατακτήσει σηµαντικά αξιώµατα στο οθωµανικό κράτος;

5.Πώς κρίνετε την συµπεριφορά αρκετών κοτζαµπάσηδων να ζητούν επί πλέον φόρους από τους φτωχούς Έλληνες οµοεθνείς τους;

ΣΧΟΛΕΙΟ- ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΑ (project)

10ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός

«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

Μηπως υπαρχουν παλια ομαδικά ΠΑΙΔΙΚΑ παιχνίδια που να συνδεονται με τη ζωη των Κλεφτών;;;  
😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏😏


Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΚΛΕΦΤΩΝ 

Στην κορυφή της κλέφτικης ομάδας βρισκόταν ο Καπετάνιος. Σε αντίθεση με τους αρματολούς όπου η ηγεσία ήταν οικογενειοκρατική. Βασικά χαρακτηριστικά του έπρεπε να είναι η ανδρεία και η στρατιωτική ευφυΐα, ενώ από το όνομα του Καπετάνιου ονοματιζόταν ολόκληρη η ομάδα, π.χ. οι Κολοκοτρωναίοι ή Κατσαντωναίοι κλπ. Αμέσως μετά στην ιεραρχία βρίσκονταν τα πρωτοπαλίκαρα, οι πιο έμπιστοι συμπολεμιστές του Καπετάνιου, ακολουθούσαν τα παλικάρια και τέλος ακολουθούσαν οι δόκιμοι, κατά κύριο λόγο έφηβοι, που καλούνταν ψυχογιοί.

 Η λειτουργία της κλέφτικης ομάδας ακολουθούσε τα πρότυπα της στρατιωτικής δημοκρατίας. Πριν από οποιαδήποτε επιχείρηση, τα μέλη της ομάδας μαζεύονταν σε συνέλευση και έλεγε καθένας την γνώμη του. Η άποψη της συνέλευσης των παλικαριών γινόταν σεβαστή από τον Καπετάνιο.

Οι κλέφτες στρατοπέδευαν και φυλάγονταν στα «λημέρια» τους όλη τη μέρα, χειμώνα καλοκαίρι. Πολλοί από αυτούς το χειμώνα κατέβαιναν σε χαμηλότερα σημεία. Δεν πολεμούσαν σε σχήμα τακτικού στρατού, σε γραμμές, αλλά σκόρπια, φυλαγμένοι πίσω από δέντρα, βράχους, πεζούλια, τα ονομαζόμενα «μετερίζια».

Το ρίξιμο της πέτρας μακριά, το πήδημα εμποδίων και η ταχύτητα στο τρέξιμο, με όλη την πολεμική εξάρτιση, προξενούσαν το θαυμασμό και τραγουδήθηκαν ιδιαίτερα στα κλέφτικα τραγούδια του λαού. 

Οι παραδόσεις μάς λένε σαφώς και χωρίς διάθεση υπερβολής για τον Νικοτσάρα πως περνούσε με ένα του πήδημα επτά άλογα, το ένα πλάι στο άλλο. Έχω ακούσει να μνημονεύουν άλλους πιο εκπληκτικούς ακόμα, που πηδούσαν τρία κάρα γεμάτα αγκάθια, εφτά έως οχτώ πόδια ψηλά».«Μιλούν για καπετάνιους, που με την πολεμική σκευή και με όλο το βάρος της στολής και των όπλων τους, έφταναν ή ξεπερνούσαν τη συνηθισμένη ταχύτητα ενός αλόγου που καλπάζει. Ο  καπετάν Ζαχαριάς αναφέρεται ως ένας από κείνους που ήταν προικισμένοι με απίστευτη ελαφράδα στα πόδια όταν έτρεχε. 

Αυτού του είδους η εκπαίδευση, καθώς και η παροιμιώδης αντοχή τους στην πείνα, τη δίψα και την αγρύπνια, τούς έδινε τη δυνατότητα να κάνουν ασυνήθιστες νυχτερινές πορείες, ταχύτατες επιθέσεις ενάντια στον εχθρό.

Οι κλέφτες τιμούσαν και τη ζωή. Στις γιορτές, στους πανηγυρισμούς για τις νίκες τους και στις ανάπαυλες των πολέμων τους, στήνανε γλέντια στα λημέρια τους.


Το ίδιο ανυπότακτο πνεύμα των κλεφτών, τη γενναιότητα στην αντι­μετώπιση των βασανιστηρίων, θα δείξει ο λαός μας στην Κατοχή με το αντάρτικο  ενάντια στον φασιστικό ζυγό  και το αντιδικτατορικό κίνημα στα χρόνια της χουντας .

κλεφτικο τραγούδι      

"Βασίλη, κάτσε φρόνιμα, να γίνης νοικοκύρης,
για ν' αποχτήσης πρόβατα, ζευγάρια κι' αγελάδες,
χωριά κι' αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν.

-Μάννα μου εγώ δεν κάθομαι να γίνω νοικοκύρης,
να κάμω αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν,
και να μαι σκλάβος των Τουρκών, κοπέλι  στους γερόντους.

Φέρε μου ταλαφρό σπαθί και το βαριό τουφέκι,
να πεταχτώ σαν το πουλί ψηλά στα κορφοβούνια,
να πάρω δίπλα τα βουνά, να περπατήσω λόγγους,
να βρω λημέρια των κλεφτών, γιατάκια καπετάνων,
και να σουρίξω κλέφτικα, να σμίξω τους συντρόφους,
που πολεμούν με την Τουρκιά και με τους Αρβανίτες."


΄ 

ΜΚΔ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

στο τετράδιο

Αποφασίσαμε να κάνουμε πάρτυ στο σχολείο μας. Γι’ αυτό αγοράσαμε σοκολατάκια. Έτσι πήραμε 48 αμυγδάλου, 60 φουντουκιού και 24 με κακάο. Θέλουμε να τα μοιράσουμε ισότιμα σε μπολ. Πόσα μπολ χρειαζόμαστε να φέρουμε και πόσα 
το πολύ από το κάθε είδος σοκολατάκια θα έχει το κάθε μπολ;



Το σχολείο μας θέλει να πάρει μέρος σε κάποιες αθλητικές δραστηριότητες. Γι’ αυτό πρέπει να σχηματίσουμε ισοδύναμες ομάδες που να είναι μεικτές (αγόρια και κορίτσια). Αν οι μαθήτριες του σχολείο μας είναι 26 και οι μαθητές του σχολείου μας είναι 18, πόσες το πολύ όμοιες ομάδες μπορούμε να σχηματίσουμε και πόσες μαθήτριες και μαθητές θα έχει η κάθε ομάδα;


Η δασκάλα έχει 24 γόμες, 30 μολύβια και 12 ξύστρες και θέλει να μοιράσει ισότιμα στους μαθητές της χωρίς να περισσέψει κανένα σχολικό είδος. Αλήθεια μπορούμε να βρούμε πόσους  
το πολύ μαθητές έχει στην τάξης της και πόσα από το κάθε σχολικό είδος θα δώσει σε κάθε μαθητή;


Σε ένα σχολείο μαζεύτηκαν 120 κιλά αλεύρι και 96 κιλά ζάχαρη για να δοθούν στις οικογένειες που τα χρειάζονται. Πόσες το πολύ ομοιόμορφες σακούλες μπορούμε να φτιάξουμε και πόσα προϊόντα από το καθένα θα έχουν;


ασκήσεις  για εξασκηση 


Βρισκω τον Μ.Κ.Δ. των αριθμων

α.      36 και 48

β.     7,    28 και   49


εως εδω........................................



α τροπος- ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΓΙΑ ΑΣΚΗΣΕΙΣ -ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟΣ 


Να αναλυθούν οι ακόλουθοι αριθμοί σε γινόμενο πρώτων παραγόντων:

 










KANONAΣ  για το ΜΚΔ

Αναλύουμε τους αριθμούς σε γινόμενα πρώτων παραγόντων και παίρνουμε μόνο τους κοινούς παράγοντες με το μικρότερο εκθέτη


β τροπος- ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΓΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ


ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΚΟΙΝΟΣ ΔΙΑΙΡΕΤΗΣ (Μ.Κ.Δ.)

ΠΩΣ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΚΔ ΔΥΟ Ή ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ


  • Βρίσκω τους διαιρέτες των αριθμών.

24, 32, 40 



Οι κοινοί διαιρέτες είναι οι αριθμοί 1, 2, 4 και 8.
Από τους παραπάνω κοινούς διαιρέτες, ο μεγαλύτερος κοινός διαιρέτης, ο Μέγιστος Κοινός Διαιρέτης δηλαδή, είναι ο αριθμός 8.














Τετάρτη 16 Νοεμβρίου 2022

παρατακτική σύνδεση-Υποτακτική σύνδεση

1. Τι είναι η παρατακτική σύνδεση;απαντώ στο τετράδιο

2.Να βρεθούν οι σύνδεσμοι στις παρακάτω προτάσεις


α. Ο Γιώργος ούτε πλύθηκε ούτε ντύθηκε.

β. Δε θέλω τίποτα άλλο παρά να μ' αφήσεις ήσυχο.

γ. Ή θα μείνεις μόνος σου ή  θα έρθεις μαζί μας.

δ. Μιλούσε  κι έγραφε.

ε.Δεν είναι νόμιμο, αλλά δεν είναι και ηθικό.


θυμαμαι.....

Ο Γιώργος πλύθηκε και ντύθηκε.

      Κ                                       Κ

 

Στο παράδειγμα υπάρχουν πάλι δύο ΚΥΡΙΕΣ προτάσεις. 

Η πρώτη όμως και η δεύτερη ενώνονται με το και. Συνδέονται δηλαδή με μια λέξη που λέγεται σύνδεσμος.

Ας δούμε περισσότερα παραδείγματα  από το τετράδιό μας.....:

 

Συμπέρασμα: Στην παρατακτική σύνδεση οι προτάσεις παρατάσσονται, δηλ. μπαίνουν η μία δίπλα στην άλλη, και συνδέονται μεταξύ τους με  τους παρατακτικούς συνδέσμους.


Παρατακτικοί σύνδεσμοι είναι οι: και/κι, ούτε,

 μήτε ,ή, είτε,αλλά, μα, παρά,

 όμως,λοιπόν, δηλαδή


Στην παρατακτική σύνδεση ενώνονται ισοδύναμες προτάσεις, δηλαδή: κύριες + κύριες ή δευτερεύουσες + δευτερεύουσες

 

• κύρια + κύρια, π.χ. Θα διαβάσω και θα κοιμηθώ.

• δευτερεύουσα + δευτερεύουσα, π.χ. Θέλω [να διαβάσω] και [να κοιμηθώ].

ΣΧΟΛΕΙΟ



Μιλούσε/ και έγραφε.

κύρια                  κύρια


Μου είπε την αλήθεια, αλλά δεν τον πίστεψα. 




Υποτακτική σύνδεση 



Ο Γιώργος ντύθηκε, [αφού είχε πλυθεί.]

1η πρόταση ΚΥΡΙΑ     2η πρόταση ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ(δευτερεύουσα)

Στο παράδειγμα υπάρχουν πάλι οι δύο προτάσεις. Τώρα όμως τα πράγματα αλλάζουν. Οι δύο προτάσεις δεν είναι ισοδύναμες. 
Η πρόταση που "κουβαλάει" το κυρίως νόημα είναι η πρώτη, η κύρια. Η εξαρτημένη –δευτερεύουσα υποτάσσεται στην κύρια.

Αυτός ο τρόπος σύνδεσης ονομάζεται υποτακτική σύνδεση.

ΜΑΘΑΙΝΩ ΚΑΛΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΣΑΓΟΥΝ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ



 Υποτακτική σύνδεση -  Κύρια + Δευτερεύουσα


  Ήταν τόσο ωραία η εκδήλωση ( ώστε κανείς δεν έφευγε.)
                  Κ                                                             Δ                            

π ρ ο σ ο χ ή 


1. Διακρίνω την κύρια από τη δευτερεύουσα πρόταση. 

2. Βρίσκω τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγεται (=ξεκινά) η δευτερεύουσα πρόταση και ανάλογα με τον σύνδεσμο τη χαρακτηρίζω, ως προς το είδος.


τελικές,                       για να, να 

αιτιολογικές,              γιατί, επειδή,διότι 

υποθετικές,                  εαν, αν

χρονικές                       όταν, μόλις, ενώ  


Χάρηκα πολύ, επειδή έμαθα πως είσαι καλά. 

Καθώς προχωρούσε αμέριμνος στον δρόμο, ήρθε ξαφνικά επάνω του ένα σπουργίτι.

Έφυγε γρήγορα, για να φέρει το τετράδιό του.

  Αν κλείσεις την τηλεόραση, θα σου μιλήσω.

    • Αφού ετοιμαστώ, θα περάσω από το σπίτι σου.
    • εικ
    •   υποθετική
    • εικ
    •   εναντιωματική
    • εικ
    •   παραχωρητική
    • εικ
    •   χρονική

      • Εάν παίξει κι ο Νίκος, θα παίξω κι εγώ.
      • εικ
      •   υποθετική
      • εικ
      •   εναντιωματική
      • εικ
      •   παραχωρητική
      • εικ
      •   χρονική


    Βγήκε, για να αγοράσει ψωμί.- 

    Η δευτερεύουσα πρόταση: «για να αγοράσει ψωμί » δηλώνει το σκοπό για τον οποίο κατέβηκε και είναι τελική.

     (στα αρχαία ελληνικά τέλος = σκοπός)

    Εισάγονται:με τους τελικούς συνδέσμουςγια νανα



    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

    Οι δευτερευουσες προτάσεις χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται.




     Γράψε τη συνέχεια των προτάσεων, επιλέγοντας την κατάλληλη πρόταση από το πλαίσιο.

         Φρόντισε να χρησιμοποιήσεις το σωστό σύνδεσμο, ώστε οι προτάσεις να ενωθούν με τον τρόπο που δηλώνεται στην παρένθεση.

    •   Σηκώθηκε απότομα από το τραπέζι ……………………………………………………………

    ……………………………………………………………. (παρατακτική σύνδεση)            

    •     Το μικρό μου αδερφάκι έκλαιγε δυνατά ………………………………………………………

    ……………………………………………………………. (υποτακτική σύνδεση)              

    •   Η γιαγιά συμβούλεψε το εγγονάκι της ….………………………………………………………. ……………………………………………………………..(υποτακτική σύνδεση)              

    •   Δε ζήτησε βοήθεια από κανέναν ………………………………………………………………

    …………………………………………………………….( υποτακτική σύνδεση)

    •   Είπε καληνύχτα στον πατέρα του ……………………………………………………………… ……………………………………………………………….(παρατακτική σύνδεση)

    Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022

    Το κλίμα

    Από τι εξαρτάται το κλίμα


    Το κλίμα μιας περιοχής εξαρτάται από:

    την απόστασή της από τη θάλασσα
    το υψόμετρο της
    τις ειδικές τοπικές συνθήκες (π.χ. άνεμοι , υγρασία)





    Σημαντικό ρόλο παίζει και το γεωγραφικό πλάτος, η απόσταση δηλαδή της περιοχής από τον Ισημερινό. Όσο πιο κοντά είναι ένας τόπος στον Ισημερινό τόσο πιο θερμό κλίμα έχει, ενώ όσο πιο πολύ απέχει τόσο το κλίμα του γίνεται ψυχρότερο. Αυτό συμβαίνει γιατί οι ακτίνες του Ήλιου πέφτουν κάθετα στις περιοχές γύρω από τον Ισημερινό και έτσι τις θερμαίνουν περισσότερο.



    Tροπική ζώνη, που περιλαμβάνει τις περιοχές γύρω από τον Ισημερινό.
    Το κλίμα σε αυτές τις περιοχές είναι θερμό και υγρό.
    Η θερμοκρασία είναι συνήθως πάνω από 20 βαθμούς Κελσίου.
    Έχουμε δύο εποχές: μία περίοδο πολλών βροχών και μία περίοδο ξηρασίας.
    Ίση διάρκεια ημέρας και νύχτας

    Eύκρατες ζώνες, που περιλαμβάνουν τις περιοχές που βρίσκονται ανάμεσα στον Ισημερινό και τους πόλους.
    Χαρακτηρίζονται από αυξομειώσεις της θερμοκρασίας ανάλογα με τις εποχές.
    Ο χειμώνας συνήθως είναι βαρύς και το καλοκαίρι θερμό.
    Η μέρα είναι μεγαλύτερη από τη νύχτα το καλοκαίρι και μικρότερη το χειμώνα.

    Πολικές ζώνες, που περιλαμβάνουν τις περιοχές που βρίσκονται στους πόλους

    Το κλίμα χαρακτηρίζεται από χαμηλές θερμοκρασίες σε όλη τη διάρκεια του έτους(-10 β. κατά μέσο όρο) 

    Ελάχιστες βροχές.Το καλοκαίρι είναι σύντομο και ψυχρό.  Η μέρα διαρκεί 6 μήνες όσο και η νύχτα.



                                               



    Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

    ΚΛΕΦΤΕΣ

     Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας κάποιοι άνθρωποι αποφάσιζαν να καταφύγουν στα βουνά, για να ζουν πιο ελεύθερη ζωή, μακριά από την καταπίεση των Τούρκων.

     Στην συνέχεια ακολουθούσαν τον δρόμο της παρανομίας και γίνονταν κλέφτες. 

    Οι κλέφτες για να επιβιώνουν έκαναν επιδρομές εναντίον των χωριών. Επειδή οι επιδρομές τους στρέφονταν κυρίως εναντίον των Τούρκων και των κοτζαμπάσηδων, με τα χρόνια έγιναν αγαπητοί στον λαό

    .  Οι απλοί άνθρωποι θαύμαζαν την λεβεντιά και την παλικαριά τους και τους θεωρούσαν ήρωες, και αυτό φαίνεται από τα πολλά δημοτικά τραγούδια που τους εξυμνούν.

      Τα λημέρια τους (τα καταφύγιά τους) τα είχαν σε δύσβατα μέρη, για να μην τους ενοχλούν οι Τούρκοι. 

     Ήταν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες· η κάθε μία είχε τον δικό της καπετάνιο (αρχηγό) και το δικό της μπαϊράκι (σημαία). 

     Για λόγους ασφάλειας, συχνά αναγκάζονταν να αλλάζουν λημέρια.

      Παντού τοποθετούσαν καραούλια (σκοπιές).

      Πολεμούσαν με γιουρούσια (αιφνιδιαστικές επιθέσεις), στήνοντας ενέδρες στους εχθρούς. Αυτός ο τρόπος πολέμου ονομάστηκε κλεφτοπόλεμος.

     Φημισμένοι κλέφτες ήταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Ζαχαριάς, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Κατσαντώνης, και πολλοί άλλοι. 

    ΑΡΜΑΤΟΛΟΙ

    Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους κλέφτες, οι Τούρκοι είχαν συστήσει ειδικά στρατιωτικά σώματα, τους αρματολούς. Αυτοί αναλάμβαναν την φύλαξη μιας περιοχής που ονομαζόταν αρματολίκι. Συχνά, πολλοί αρματολοί –ιδιαίτερα από τότε που ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση– εγκατέλειπαν τις θέσεις τους και, μαζί με τους στρατιώτες τους, πήγαιναν με το μέρος των κλεφτών. Συχνό ήταν, επίσης, και το αντίστροφο: οι κλέφτες να γίνονται αρματολοί για κάποιο διάστημα, όμως αργότερα να ξαναγίνονται κλέφτες. 

    Φημισμένοι αρματολοί ήταν ο Κατσαντώνης στην Ρούμελη, ο Γεώργιος Μπότσαρης και ο Λάμπρος Τζαβέλλας στο Σούλι, ο Νικοτσάρας στον Όλυμπο και πολλοί άλλοι. 

    Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί, οι «κλεφταρματολοί», με την δράση και τα κατορθώματά τους έδιναν κουράγιο στους ραγιάδες και, όταν ήρθε η ώρα του μεγάλου ξεσηκωμού, αποτέλεσαν τον πυρήνα των αγωνιστών της ελευθερίας. 

     Βλέπουµε από το σχολικό βιβλίο: 1. Τους πίνακες ζωγραφικής που αναφέρονται στους κλέφτες και τους αρµατολούς (σελ. 40 & 43). 2. Τις Πηγές και την Ματιά στο παρελθόν (σελ. 42)

     Ερωτήσεις κατανόησης 

    1. Γιατί πολλοί άνθρωποι κατέφευγαν στις ορεινές περιοχές µετά την κατάκτηση από τους Τούρκους; 2. Πώς κάποιοι άνθρωποι από «κλέφτες» έφτασαν να γίνουν ήρωες και να τραγουδηθούν από τον λαό; 3. Τι ήταν οι αρµατολοί; Ποια σχέση είχαν µε τους κλέφτες; 

    4. Γιατί οι λέξεις «Κλέφτης» και «Αρµατολός» κατέληξαν να σηµαίνουν το ίδιο πράγµα; Και γιατί κατέληξαν να αποτελούν τίτλους τιµής για τους Έλληνες εκείνη την εποχή;

    Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022

    Πυραμίδα των Αναγκών-κοινωνικη και πολιτική αγωγή

     http://e-library.iep.edu.gr/iep/collection/browse/item.html?code=01-17094&tab=01
















    1. Βιολογικές και Φυσιολογικές ανάγκες  
    αέρας, φαγητό, νερό, ζεστασιά, ύπνος.

    2. Ανάγκες Ασφάλειας – προστασία από τα στοιχεία της φύσης, σπίτι ,νοσοκομεία, απελευθέρωση από τον φόβο.

    3. Ανάγκες αγάπης και αισθήματος του ανήκειν – φιλία,  στοργή και αγάπη – οικογένεια, φίλοι-παιχνίδι, ομάδα,  σχολείο, πόλη, λαος , κόσμος

    .4. Ανάγκες αυτοεκτίμησης  σπουδές,  γνωστικές ανάγκες όπως η δημιουργικότητα, η προνοητικότητα, η περιέργεια ,η παρατήρηση,η κατανόηση και η περιέργεια - αυτά δημιουργούν  τη θέληση για μάθηση και μόρφωση,  αισθητικές ανάγκες, για να ομορφύνει τη ζωή τουαυτοσεβασμός, σεβασμός από τους άλλους.

    5.Ανάγκες αυτοπραγμάτωσης = ευτυχισμένος, δίκαιος, ...








    Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022

    διατροφή -γραμματική Εγκλίσεις

    1. ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ 


    σχολειο

    Τι είναι οι εγκλίσεις;

     

    Ας παρατηρήσουμε το ίδιο ρήμα στις παρακάτω προτάσεις:

    1. Δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

    2. Δεν ξέρω να δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

    3. Δένε τα κορδόνια των παπουτσιών σου.

    4. Έχω δέσει τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

    5. α) Δένοντας τα κορδόνια των παπουτσιών μου βρήκα ένα ευρώ // β)Τα κορδόνια των παπουτσιών μου είναι δεμένα.

    Όπως διαπιστώνεις το ίδιο ρήμα (δένω) εμφανίζεται με διαφορετικές μορφές στις παραπάνω προτάσεις. . Δηλαδή με την πρόταση «δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου» δηλώνουμε κάτι αληθινό, ενώ με την πρόταση «δένε τα κορδόνια των παπουτσιών σου» διατάζουμε κάποιον. Αυτές οι διαφορετικές μορφές του ρήματος είναι οι εγκλίσεις

    Εγκλίσεις είναι οι διαφορετικές μορφές που παίρνει το ρήμα, ώστε να δηλωθεί η στάση του ομιλητή


                            οριστική             υποτακτική           προστακτική 



    Με λίγα λόγια:

    Στην οριστική χρησιμοποιούμε το μόριο θα και την άρνηση δεν.

    Στην υποτακτική χρησιμοποιούμε τα μόρια να ή τους συνδέσμους  για να, ανεάνσανπρινπριν ναμόλιςπροτούάμα ας και την άρνηση μη(ν).

    Η προστακτική έχει δικούς της τύπους και δεν έχει άρνηση.





    Να βρεθεί η έγκλιση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.

     

    Δε θέλησαν ___________ να πάρουν ___________ τίποτα μαζί τους.

    Θα έψαχναν ___________ να βρουν ___________ μόνα την τροφή τους.

    Είχαν μάθει ___________ χίλια δυο πράγματα για τη φύση.

    Έχει ___________ δίκιο ο Νικόλας. Αλλά, καλού κακού, ας βάλουμε ___________ και κανένα σημάδι, για να βρούμε ___________ εύκολα το δρόμο της επιστροφής, χωρίς να χρειαστεί ___________ να παίξουμε ___________ τους Ινδιάνους.

    Κόψτε ___________ ξύλα, για να ανάψουμε ___________ φωτιά.

    Φρόντισε, ___________ σε παρακαλώ, οριστική να μην κάνουν ___________ φασαρία.

    Τρέξε ___________ γρήγορα να φέρεις ___________ βοήθεια. Τρέχα. ___________


    ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ γινόμενο πρώτων παραγόντων- προβλημα τετραδιου εργασιων

    ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ-ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΣ  

    Μπορούμε να αναλύσουμε κάθε  σύνθετο αριθμό σε γινόμενο πρώτων παραγόντων  μας μαθαίνει ο παππούς ο Ευκλείδης

    και  θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της  μαθηματικής σκέψης.

     Παραδειγματα 

    Να αναλυθεί ο αριθμός 63  σε γινόμενο πρώτων παραγόντων.

    Να αναλυθεί ο αριθμός 93 σε γινόμενο πρώτων παραγόντων.













    ΓΙΑ ΝΑ ΛΥΣΟΥΜΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ 

    παρατηρουμε  στον πίνακα  των πρωτων αριθμων  ποιοι αριθμοι διαιρουνται με το 5 ΕΑΝ ΑΝΤΙΣΤΡΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΨΗΦΙΑ ΤΟΥς .....ΠΧ  

     53 ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΡΕΦΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ  35.

    μήπως υπάρχει και αλλή λύση;;;;;;;


    Η λίστα των πρώτων αριθμών ξεκινά έτσι:

    2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97, 101, 103, 107, 109, 113, 127, 131, 137, 139, 149, 151, 157, …






    Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2022

    Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


    Ο Ιπποκράτης έλεγε «η τροφή να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου η τροφή σου». 

    ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

    Με αφορμή το υλικό για τη Διατροφή στην αρχαία Ελλάδα: 

    • Διάλεξε ένα από τα αντικείμενα των εικόνων που είδες  φτιάξε τη δική σου ιστορία και εικονογράφησε την. Μπορείς αν θέλεις να την αφηγηθείς στην οικογένειά σου.  



    έως  εδω







    ορθογραφια- λεξιλόγιοδιατροφή, κύματα, λαιμαργία, φάλαινα, συνταγή, μαγειρική, υλικά, εκτέλεση, παραδοσιακές γεύσεις, γιορτινό, νόστιμα, αρχαιότητα, γεύματα, διαφήμιση, εφημερίδα, τηλεόραση, περιοδικά, ραδιόφωνο, υγιεινή μεσογειακή διατροφή, γευστική, ποιότητα, ποικιλία, πεπτικό σύστημα, συνθηματική φράση, σλόγκαν, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά, αλλαντικά, λαχανικά, φρούτα, τηγανίζω, ψήνω, σωματική ανάπτυξη, ελαιόλαδο, νηστικός, δίαιτα, χορτοφάγος, κρεατοφάγος, νηστίσιμος, άψητος, νόστιμος.

    ετυμολογια 

    δίαιτα < αρχαία ελληνική δίαιτα = τρόπος ζωής,

     τρόπος διατροφής

    υγιεινή  < αρχαία ελληνική υγιεινός

    διατροφη

    αρχαία ελληνική διατροφή < διατρέφω < διά + τρέφω., δια- + τροφή.

    Οικογένεια λέξεων:ανακαλύπτουμε οικογένειες λέξεων 












































    Παίζοντας από το σπίτι -

    https://cycladic.gr/page/paizontas-sto-spiti?slide=1#759

    Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης: Από που προέρχονται οι πληροφορίες για την διατροφή στα αρχαία ελληνικά και ρωμαϊκά χρόνια;








    • Παρατήρησε τα διάφορα σκεύη της κουζίνας στο σπίτι σου και αντιστοίχισέ τα με τα αντικείμενα των εικόνων ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
    .  ΑΓΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΚΕΥΗ ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟ ΦΑΓΗΤΟ

    Η κουζίνα στα σπίτια της αρχαίας Ελλάδας ονομαζόταν οπτάνιο, το μαγειρείο δηλαδή όπου μαγείρευαν το φαγητό. Συνήθως για κουζίνα και αποθήκη, επέλεγαν ένα σκιερό δωμάτιο, χωρίς υγρασία.

    Σε κεντρικό σημείο του οπτανίου υπήρχε, στο δάπεδο, μία ορθογώνια ή τετράγωνη κατασκευή από πέτρες, η εστία. Στην εστία άναβαν φωτιά και μαγείρευαν το φαγητό.

    Τα απαραίτητα κουζινικά σκεύη ήταν πολλά και ποικίλα και χρησίμευαν στην προετοιμασία, στο μαγείρεμα, στο σερβίρισμα ή την αποθήκευση του φαγητού. Έτσι, από την κουζίνα ενός σπιτιού δεν έλειπαν χύτρες, γουδιά, πινάκια (πιάτα), λεκάνες και σκάφες για το ζύμωμα, διάφορα ποτήρια, καθώς και εργαλεία, όπως μαχαίρια, κουτάλες (αρύταινες), πιρούνες (κρεάγρες) και άλλα.

    Τα περισσότερα μαγειρικά σκεύη ήταν τοποθετημένα σε ράφια, ενώ κάποια μικρότερα αγγεία ήταν κρεμασμένα στον τοίχο. Το ίδιο έκαναν με τις τροφές και τα διάφορα βότανα και μυρωδικά. Τα τοποθετούσαν στα ράφια ή τα κρεμούσαν στον τοίχο. Στην κουζίνα χρησιμοποιούσαν το χειρόμυλο, με τον οποίο άλεθαν το σιτάρι για να έχουν αλεύρι, καθώς έφτιαχναν συχνά διάφορα αρτοπαρασκευάσματα.

    Στο οπτάνιο επίσης υπήρχαν και τα γουδιά για να τρίβουν μικρότερες ποσότητες καρπών. Εκτός από τα ράφια και την εστία, απαραίτητοι ήταν και οι ξύλινοι πάγκοι (τραπέζια) που χρησίμευαν στην προετοιμασία του φαγητού, καθώς και στην τοποθέτηση του φαγητού.

    Η εικόνα της κουζίνας ενός αρχαίου σπιτιού δεν διαφέρει πάρα πολύ από τις σημερινές παραδοσιακές κουζίνες. Συνήθειες, όπως η τοποθέτηση τροφών και σκευών σε ράφια ή το κρέμασμά τους στον τοίχο ή ακόμα και στα δοκάρια της ξύλινης οροφής, έφτασε έως τις μέρες μας σε ορισμένες περιοχές.



















    συμποσιο


    ταβέρνες , καταστήματα και έτοιμο φαγητό για το σπίτι


    ΠΑΤΑ ΣΤΗ ΦΩΤΟ



    ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 

     Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο τα υλικά κατάλοιπα των προγόνων μας, που αποκαλύπτουμε στις ανασκαφές. Πολιτισμός είναι και ο τρόπος ζωής παλαιότερα και σήμερα, το πώς σκεπτόμαστε, πώς αντιδρούμε και τι τρώμε. 

       Οι 5 χρυσοί κανόνες περί γαστρονομικής τέχνης του Αρχέστρατου (επίκαιροι σήμερα περισσότερο από ποτέ) ήταν:

                             *Αγνά υλικά για την παρασκευή φαγητού.

                              *Αρμονία των υλικών μεταξύ τους.

                           *Όχι στις βαριές σάλτσες και στα καυτερά υλικά. Καλύπτουν και δεν αναδεικνύουν  τις επιμέρους γεύσεις.

                          *Ελαφρές σάλτσες. Βοηθούν στην απόλαυση του ουρανίσκου.

                         *Καρύκευμα του πιάτου με μέτρο έτσι ώστε να υπάρχει αρμονία των γεύσεων και των αρωμάτων του φαγητού. 


                      ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

    Πίτες: 

                   Oι αρχαίοι μεταχειρίζονταν  άριστη ποιότητα αλεύρου Στη ζύμη της πίτας προσέθεταν : γάλα, τυρί, αυγά, λάδι, λάδι, άνηθο, μάραθο, κύμινο, πιπέρι κτλ. ή ακόμα κάρυα, αμύγδαλα, σταφίδες κτλ

     Τότε που δεν είχαν ψυγεία και δεν διατηρούνταν τα τρόφιμα, όπως είναι φυσικό, για πολλές μέρες, επικράτησε η συνήθεια να σφάζει κάθε Σάββατο ένας  ένα πρόβατο ή γίδα, αρνί ή κατσίκι, να το ψήνει στην κεντρική πλατεία και να το μοιράζονται πολλές οικογένειες.

    πηγη: Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής


    Η ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

    Και η Πυθαγόρεια διατροφή στηρίζεται στην Ιπποκράτεια, με εξαίρεση στην κατανάλωση κρέατος, που για τον Πυθαγόρα, απαγορευόταν.Μεγάλη δε σημασία απέδιδε ο Πυθαγόρας στην διατροφή με ελαφρές τροφές, όπως ο κρίθινος άρτος, τα λαχανικά, το μέλι, και οι φρέσκοι ή αποξηραμένοι καρποί. Έλεγε πως δεν πρέπει κανείς να τρώει το παράγον μαζί με το παραγόμενο (π.χ. κοτόπουλο και αυγό).

















    Η ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΙΤΑ (ΔΙΑΤΡΟΦΗ) ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ 

                  Οι αρχαίοι με την ανατολή του ήλιου ξεκινούσαν τις καθημερινές τους ασχολίες. Πριν ξεκινήσουν για τις δουλειές τους, έτρωγαν κάτι λιτό, γάλα, ψωμί,μέλι, αμύγδαλα. Αυτό το πρώτο γεύμα λεγόταν ακράτισμα,. 

    Προς το μεσημέρι ή το απόγευμα έπαιρναν ένα απλό και γρήγορο γεύμα, το άριστον, σαλάτα, πουρέ ή πίτα ,τυρι, ελιες.  

     Πριν από το βραδινό γεύμα έτρωγαν κάτι στα γρήγορα, το εσπέρισμα, φρούτα, αμύγδα,καρύδια

    Το κανονικό γεύμα, που ήταν πλουσιοπάροχο, το έπαιρναν στο τέλος της μέρας και λεγόταν δείπνον , ρεβύθια, φασόλια ή φάβα από κουκιά και φακές , χόρτα, όσπρια, κρεμμύδια, σκόρδα, ελιές, τυρί και ψωμί ,κρέας ψητο ή βραστο.Τα ψάρια ήταν βασική τροφή, τα έτρωγαν φρέσκα ή παστά. Έτρωγαν κανονικά μόνο τα βράδια, γιατί σχεδόν καθημερινά είχαν καλεσμένους,δεν έτρωγαν μοναχικά και επινόησαν τα συμπόσια.. 

        Η ελληνιστική περίοδος σηματοδοτείται από αρκετές εισαγωγές εδεσμάτων. Γίνονται γνωστά τα, εξ Ανατολής, ροδάκινα, βερίκοκα, φυστίκια. Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου ανοίγουν ένα νέο γαστρονομικό κεφάλαιο και εμπλουτίζουν την υπάρχουσα διατροφική πυραμίδα. 






    Οι πιο παλιές γραπτές πηγές είναι τα αρχεία πάνω στις πήλινες πινακίδες της Γραμμικής Γραφής Β΄ από τα μυκηναϊκά χρόνια. Πρόκειται για καταλόγους, όπου αναφέρονται μόνο τα τρόφιμα εκείνα που αποτελούσαν προϊόντα ανταλλαγής ή και φορολόγησης, όπως το σιτάρι, το λάδι και άλλα. Το γεγονός ότι δεν αναφέρονται καθόλου τα λαχανικά, δεν σημαίνει ότι δεν έτρωγαν λαχανικά, αλλά ότι απλά δεν τα θεωρούσαν ανταλλάξιμο προϊόν.

    Οι περισσότερες πληροφορίες για τον 8ο και 7ο αιώνα π.Χ. προέρχονται από τα Ομηρικά έπη. Τα τρόφιμα, ο τρόπος που τα παρασκεύαζαν αλλά και οι συνήθειες των ανθρώπων σχετικά με το φαγητό περιγράφονται με αρκετές λεπτομέρειες. Οι κωμωδίες του Αριστοφάνη που γράφτηκαν κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ. δίνουν με ζωντάνια τις συνήθειες εκείνης της εποχής γύρω από το φαγητό και το ποτό. Στις περιγραφές του Αριστοφάνη οφείλεται το γεγονός ότι ο μάγειρας γίνεται μια πολύ σημαντική μορφή στο θέατρο.

    Η σημασία της σωστής διατροφής τονίζεται στα έργα του Ιπποκράτη, του πιο φημισμένου γιατρού του 5ου π.Χ. αιώνα, ενώ και στα φιλοσοφικά συγγράμματα του Πλάτωνα, με τις συχνές αναφορές στη σωστή δίαιτα, γίνεται φανερό πόσο πολύ η διατροφή επηρέαζε σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής στην αρχαία Ελλάδα. Ο Αθήναιος, παρόλο που έζησε στα τέλη του 2ου αρχές του 3ου μ.Χ. αιώνα, στο έργο του Δειπνοσοφιστές, γράφει για τις διατροφικές συνήθειες των κλασικών χρόνων (5ο και 4ο π.Χ. αιώνα), ενώ έχει διασώσει πολλές συνταγές, καθώς και ονόματα φημισμένων καλοφαγάδων.

    Οι αρχαιολογικές πηγές που αφορούν στο φαγητό και στο ποτό είναι πολλές και ποικίλες. Αγγεία και σκεύη για την προετοιμασία του φαγητού, το σερβίρισμα και την αποθήκευση, όπως αγγεία, κύπελλα, πιάτα φαγητού, πιθάρια, χύτρες, σουρωτήρια, κουτάλες, μαχαίρια και άλλα. Απεικονίσεις με θέματα που σχετίζονται με την διατροφή, με αγαπημένες τροφές, φρούτα, ψάρια, κυνήγι, καθώς και καταστήματα κρεοπωλών, οπωροπωλών, αρτοποιών, μας δίνουν σημαντικές πληροφορίες. Τις παραστάσεις αυτές βλέπουμε πάνω σε αγγεία, ιδιαίτερα από τον 6ο αιώνα π.Χ. και μετά, καθώς και σε ανάγλυφα και τοιχογραφίες από τα ελληνιστικά και τα ρωμαϊκά χρόνια.

    Με τις ανασκαφές έρχονται στο φως και υπολείμματα τροφών, απανθρακωμένα συνήθως ή ό,τι απέμεινε από αυτά μέσα σε αγγεία. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα λεγόμενα απορρίμματα της κουζίνας, όπως οστά από ζώα και άλλα που μας δίνουν πολύτιμες πληροφορίες.

    Τα τελευταία χρόνια η υποβρύχια αρχαιολογία έχει καθιερωθεί ως ιδιαίτερος κλάδος. Οι υποβρύχιες ανασκαφές συχνά ασχολούνται με τα ναυάγια που στην αρχαιότητα ήταν συχνά. Πολλά από τα είδη πρώτης ανάγκης και ιδιαίτερα τρόφιμα όπως το κρασί και το λάδι, μεταφέρονταν μέσω των θαλάσσιων δρόμων. Έτσι αμφορείς και πιθάρια, αγγεία δηλαδή που χρησίμευαν στη μεταφορά των αγαθών, είναι συχνά ευρήματα μέσα στα βυθισμένα καράβια. Από τις σφραγίδες στις λαβές τους κυρίως, οι αρχαιολόγοι μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τα δρομολόγια και τις εμπορικές ανταλλαγές ανάμεσα σε διάφορες περιοχές της Μεσογείου.

    Προϊόντα τέλος που αφήνουν κατάλοιπα, όπως κουκούτσια από ελιές ή σταφύλια για παράδειγμα, είναι και αυτά μάρτυρες των διατροφικών συνηθειών των αρχαίων Ελλήνων 

    Το ναυάγιο του Ουλουμπουρούν

    ΝΗΣΟΣ ΔΟΚΟΣ...Το φορτίο και τα σπάνια ευρήματα από την 3η χιλιετία π.Χ...

     Ναυάγιο στο νησί Kekova της Λυκίας 
     Ναυάγιο Maagan Mikhael

    Ιστορικές πληροφορίες

    Η Μεσόγειος Θάλασσα υπήρξε λίκνο του εμπορίου, με διασυνδέσεις που ξεπερνούν κατά πολύ τα γεωγραφικά της όρια.

    • Ποιες πληροφορίες μας δίνει το φορτίο για την εποχή του;