Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022

εξισώσεις -προβλήματα

  1. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον αφαιρέσω από το 100 βρίσκω 15. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   100 – x = 15
    2.   x – 100 = 15
    3.   x – 15 = 100
  2. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν του αφαιρέσω 15 βρίσκω 100. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x + 15 = 100
    2.   x – 15 = 100
    3.   100 – x = 15  
  3. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον προσθέσω στο 50 θα βρω έναν αριθμό που είναι κατά μία δεκάδα μικρότερος από το 1.000. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x – 50 = 1.000 – 10
    2.   x – 50 = 1.000 + 10
    3.   50 + x = 1.000 – 10
  4. Ο Γιαννάκης είχε 14,50 ευρώ. Αγόρασε ένα παιχνίδι και του έμειναν 5 ευρώ. Πόσο κόστιζε το παιχνίδι;
    1.   14,50 – (14,50 – x) = 5
    2.   14,50 – x = 5
    3.   x – 14,50 = 5
  5. Ο Γιαννάκης έχει 4,50 ευρώ. Πόσα περισσότερα ευρώ έχει ο αδελφός του, αν και οι δυο μαζί έχουν 10 ευρώ;
    1.   10 – x = 4,50
    2.   4,50 + (4,50 + x) = 10
    3.   4,50 + x = 10

http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/st/ma8-exiswseis-pros8afair3.htm

http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/st/ma8-exiswseis-prob.htm

http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/st/ma8-exiswseis-pros8afair.htm

 http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/st/ma8-exiswseis-pros8afair3.htm


Εξισώσεις

Σύρε τις εξισώσεις στα προβλήματα που ταιριάζουν.

















































Λύσε τα παρακάτω προβλήματα με τη βοήθεια μιας εξίσωσης.



1. Ο κύριος Γιώργος είχε 2 χαρτονομίσματα των 20 ευρώ, 4 χαρτονομίσματα των 5 ευρώ και 4 ίδια κέρματα. Αν τα χρήματά του ήταν συνολικά 68 ευρώ, τι είδους κέρματα είχε;
2. Ο παππούς του Νίκου έχει 20 πρόβατα και  μερικές κότες. Αν όλα του τα ζώα έχουν συνολικά 100 πόδια, πόσες κότες έχει;
3. Ο κύριος Παντελής έχει αγελάδες και κατσίκες. Την Παρασκευή από τις αγελάδες άρμεξε 130 κιλά γάλα  και το πούλησε προς 0,40 ευρώ το κιλό. Από τις κατσίκες άρμεξε 50 κιλά γάλα. Αν από την πώληση του γάλακτος εισέπραξε συνολικά  82 ευρώ, πόσα ευρώ πούλησε το κιλό το κατσικίσιο γάλα;
4. Ο Νίκος ζυγίζει 63 κιλά. Η Μαριέττα και ο Νίκος  μαζί ζυγίζουν 110 κιλά. Πόσα κιλά είναι η Μαριέτα;
5. Ένα κιβώτιο περιέχει συσκευασίες (σακουλάκια) με σοκολάτες.  Κάθε συσκευασία περιέχει 6 σοκολάτες. Όλες οι σοκολάτες του κιβωτίου είναι 480. Πόσες συσκευασίες περιέχει το κιβώτιο;
6. Ένας δημόσιος υπάλληλος παίρνει 1280 ευρώ μισθό. Η γυναίκα του γέννησε τρίδυμα. Το κράτος δίνει πάντα στους γονείς ένα χρηματικό βοήθημα (επίδομα). Στον επόμενο μισθό ο υπάλληλος πήρε  1440 ευρώ μισθό. Πόσο επίδομα πήρε για κάθε παιδί;
7. Ο Ταμίας του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ενός Σχολείου συγκέντρωσε από τις εισφορές των γονέων και κηδεμόνων 2630 ευρώ. Τα 2000 ευρώ ήταν χάρτινα νομίσματα και τα υπόλοιπα ήταν κέρματα των δύο ευρώ. Πόσα ήταν τα κέρματα των 2 ευρώ;
8. Έχω στο νου μου έναν αριθμό ύστερα αφαιρώ το γινόμενο 41φορές το 8 και βρίσκω 57. Ποιον αριθμό είχα στο μυαλό μου;
9. Τρεις φορές το έντεκα και τρεις φορές το δώδεκα και τρεις φορές το δεκαπέντε και άλλος ένας αριθμός μας κάνουν 118. Ποιος είναι ο άλλος αριθμός;
10. Η ηλικία της μητέρας της Ελένης είναι έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη. Ο πατέρας της είναι 36, δηλαδή 6 χρόνια μεγαλύτερος από τη σύζυγό του. Πόσων χρόνων είναι η Ελένη;

Δράση «ΕΧΩ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ»ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

📍 Θραύσμα οστού ζώου με εγχαράξεις /Ύστερη Ανώτερη Παλαιολιθική /Βραχοσκεπή Κλειδί / Π.Ε. Ιωαννίνων
μήκος: 0,043μ. εξωτ. διάμ.: 0,013μ.
Αρ. Ευρετηρίου: ΑΜΙ 10574
δημοσιευμένο




 «ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ» - ΜΑΡΤΙΟΣ 2022

Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων – Αίθουσα 1 – Προϊστορική Ήπειρος
📍 «Χαράγματα και κώδικες…από την εποχή των παγετώνων.»Το θραύσμα καμένου οστού, που έχει μήκος μόλις 4,3 εκ. και φέρει δύο «σειρές» από εγχαράξεις, ανήκε σε θήραμα παλαιολιθικών κυνηγών-τροφοσυλλεκτών, οι οποίοι διέμεναν εποχικά στο σημερινό Ζαγόρι. Οι πλανόβιοι εκείνοι κάτοικοι της Ηπείρου πριν από 17.000 χρόνια ενσωμάτωσαν το φαράγγι-κοιλάδα του Βίκου-Βοϊδομάτη στα περιφερειακά δίκτυα διαχείρισης φυσικών πόρων. Το νέο τοπίο δράσης τους διασυνδέεται με τις βελτιωμένες, αλλά ασταθείς, κλιματικές συνθήκες προς το τέλος της τελευταίας εποχής των παγετώνων.

Το ανασκαφικό εύρημα, μαζί με λίγα παρόμοια, προέρχεται από τη βραχοσκεπή Κλειδί. Το ευρύχωρο καταφύγιο χρησιμοποιούσαν εντατικά μεικτής σύνθεσης ομάδες (π.χ. οικογένειες) για τρεις κυρίως χιλιετίες. Το θραύσμα εντοπίστηκε ανάμεσα σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες κατακρεουργημένα οστά ζώων, πρωτίστως από αιγάγρους και αγριόγιδα. Πρόκειται για τα απορρίμματα τεμαχισμού και διαμοιρασμού της τροφής, κατεργασίας της προβιάς κ.ο.κ. Πολυπληθή είναι και τα σύνολα από τη λάξευση του πυριτόλιθου, πέτρωμα από το οποίο οι ένοικοι κατασκεύαζαν τον εξοπλισμό τους (π.χ. αιχμές για βέλη, μαχαίρια, κοπίδια, ξέστρα). 

Το εγχάρακτο οστό τοποθετείται συμβατικά σε μια σπάνια, ανά τον κόσμο, «κατηγορία» πρώιμων τρόπων αποθήκευσης- μετάδοσης πληροφορίας και επικοινωνίας. Αναμφίβολα δυσερμήνευτα, συνδέονται με το πολυσύνθετο ζήτημα της συμβολοποίησης και του μακραίωνου «βιογραφικού» της. Πρόκειται για μια ζωηρή διεπιστημονική συζήτηση, όπου συνομιλούν αρχαιολόγοι, ανθρωπολόγοι, βιολόγοι, νευροεπιστήμονες, γλωσσολόγοι, ψυχολόγοι, φιλόσοφοι κ.ά. Η έρευνα προβληματίζεται ιδιαίτερα για τις «απαρχές», την ποικιλομορφία και τα συγκείμενα αποτύπωσης, χρήσης και κατανάλωσης αφηρημένων σημείων-σχημάτων και συνθέσεων που προσλάμβαναν νοήματα και σημασίες μέσα σε κοινωνικά και εθιμικά δρώμενα.

Στο συγκεκριμένο οστό, η εγχάραξη έγινε προσεκτικά στην ήδη επεξεργασμένη εξωτερική επιφάνεια. Οι εγκοπές, ανά «σειρά», έχουν το ίδιο σχεδόν μήκος και βάθος με καταφανή την πρόθεση να ισαπέχουν μεταξύ τους. Σημειακά, διακρίνονται κάποια πιο αβαθή χαράγματα, μάλλον δοκιμές κατά την διαδικασία. Δεν είναι σίγουρο, ωστόσο, εάν οι δύο «σειρές» έγιναν από το ίδιο «χέρι» και μονομιάς. Ερώτημα, ακόμη, παραμένει εάν τα μακροσκοπικά παρατηρούμενα ίχνη κόκκινου ιζήματος αποτελούν υπολείμματα του περιβάλλοντος ανεύρεσης ή επίθετης ώχρας. Σε όποια περίπτωση, η εμπεδωμένη γνώση και η τεχνική είναι αξιοσημείωτες. Περαιτέρω μικροσκοπικές και άλλες αναλύσεις αναμφίβολα θα αποδώσουν αξιοποιήσιμες «λεπτομέρειες» για την ερμηνευτική προσέγγιση.

Υλικά κατάλοιπα, όπως το εγχάρακτο οστό από την ορεινή ενδοχώρα της Ηπείρου, και η «βιογραφία» τους ενδυναμώνουν τη σύγχρονη πλέον θεώρηση πως οι κοσμοαντιλήψεις και οι κοινωνικές δομές των κυνηγών-τροφοσυλλεκτών ήταν ιδιαίτερα περίπλοκες. Με την σπανιότητα τέτοιων δειγμάτων δεδομένη, η αρχαιολογική διερώτηση αγγίζει ιδιαίτερους ρόλους ή και ταυτότητες για ορισμένα ίσως μέλη των παλαιολιθικών κοινοτήτων και βίους που δεν εξισώνονται με μόνον τον σκοπό να «γεμίσει το στομάχι».

Ελένη Κοτζαμποπούλου, αρχαιολόγος

Θραύσμα οστού ζώου με εγχαράξεις /Ύστερη Ανώτερη Παλαιολιθική /Βραχοσκεπή Κλειδί / Π.Ε. Ιωαννίνων

μήκος: 0,043μ. εξωτ. διάμ.: 0,013μ.

Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων – Αίθουσα 1 – Προϊστορική Ήπειρος

Αρ. Ευρετηρίου: ΑΜΙ 10574

Το θραύσμα καμένου οστού, που έχει μήκος μόλις 4,3 εκ. και φέρει δύο «σειρές» από εγχαράξεις, ανήκε σε θήραμα παλαιολιθικών κυνηγών-τροφοσυλλεκτών, οι οποίοι διέμεναν εποχικά στο σημερινό Ζαγόρι. Οι πλανόβιοι εκείνοι κάτοικοι της Ηπείρου πριν από 17.000 χρόνια ενσωμάτωσαν το φαράγγι-κοιλάδα του Βίκου-Βοϊδομάτη στα περιφερειακά δίκτυα διαχείρισης φυσικών πόρων. Το νέο τοπίο δράσης τους διασυνδέεται με τις βελτιωμένες, αλλά ασταθείς, κλιματικές συνθήκες προς το τέλος της τελευταίας εποχής των παγετώνων.
Το ανασκαφικό εύρημα, μαζί με λίγα παρόμοια, προέρχεται από τη βραχοσκεπή Κλειδί. Το ευρύχωρο καταφύγιο χρησιμοποιούσαν εντατικά μεικτής σύνθεσης ομάδες (π.χ. οικογένειες) για τρεις κυρίως χιλιετίες. Το θραύσμα εντοπίστηκε ανάμεσα σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες κατακρεουργημένα οστά ζώων, πρωτίστως από αιγάγρους και αγριόγιδα. Πρόκειται για τα απορρίμματα τεμαχισμού και διαμοιρασμού της τροφής, κατεργασίας της προβιάς κ.ο.κ. Πολυπληθή είναι και τα σύνολα από τη λάξευση του πυριτόλιθου, πέτρωμα από το οποίο οι ένοικοι κατασκεύαζαν τον εξοπλισμό τους (π.χ. αιχμές για βέλη, μαχαίρια, κοπίδια, ξέστρα).
Το εγχάρακτο οστό τοποθετείται συμβατικά σε μια σπάνια, ανά τον κόσμο, «κατηγορία» πρώιμων τρόπων αποθήκευσης- μετάδοσης πληροφορίας και επικοινωνίας. Αναμφίβολα δυσερμήνευτα, συνδέονται με το πολυσύνθετο ζήτημα της συμβολοποίησης και του μακραίωνου «βιογραφικού» της.
Πρόκειται για μια ζωηρή διεπιστημονική συζήτηση, όπου συνομιλούν αρχαιολόγοι, ανθρωπολόγοι, βιολόγοι, νευροεπιστήμονες, γλωσσολόγοι, ψυχολόγοι, φιλόσοφοι κ.ά.
Η έρευνα προβληματίζεται ιδιαίτερα για τις «απαρχές», την ποικιλομορφία και τα συγκείμενα αποτύπωσης, χρήσης και κατανάλωσης αφηρημένων σημείων-σχημάτων και συνθέσεων που προσλάμβαναν νοήματα και σημασίες μέσα σε κοινωνικά και εθιμικά δρώμενα.
Στο συγκεκριμένο οστό, η εγχάραξη έγινε προσεκτικά στην ήδη επεξεργασμένη εξωτερική επιφάνεια. Οι εγκοπές, ανά «σειρά», έχουν το ίδιο σχεδόν μήκος και βάθος με καταφανή την πρόθεση να ισαπέχουν μεταξύ τους. Σημειακά, διακρίνονται κάποια πιο αβαθή χαράγματα, μάλλον δοκιμές κατά την διαδικασία. Δεν είναι σίγουρο, ωστόσο, εάν οι δύο «σειρές» έγιναν από το ίδιο «χέρι» και μονομιάς. Ερώτημα, ακόμη, παραμένει εάν τα μακροσκοπικά παρατηρούμενα ίχνη κόκκινου ιζήματος αποτελούν υπολείμματα του περιβάλλοντος ανεύρεσης ή επίθετης ώχρας. Σε όποια περίπτωση, η εμπεδωμένη γνώση και η τεχνική είναι αξιοσημείωτες. Περαιτέρω μικροσκοπικές και άλλες αναλύσεις αναμφίβολα θα αποδώσουν αξιοποιήσιμες «λεπτομέρειες» για την ερμηνευτική προσέγγιση.
Υλικά κατάλοιπα, όπως το εγχάρακτο οστό από την ορεινή ενδοχώρα της Ηπείρου, και η «βιογραφία» τους ενδυναμώνουν τη σύγχρονη πλέον θεώρηση πως οι κοσμοαντιλήψεις και οι κοινωνικές δομές των κυνηγών-τροφοσυλλεκτών ήταν ιδιαίτερα περίπλοκες. Με την σπανιότητα τέτοιων δειγμάτων δεδομένη, η αρχαιολογική διερώτηση αγγίζει ιδιαίτερους ρόλους ή και ταυτότητες για ορισμένα ίσως μέλη των παλαιολιθικών κοινοτήτων και βίους που δεν εξισώνονται με μόνον τον σκοπό να «γεμίσει το στομάχι».
Ελένη Κοτζαμποπούλου, αρχαιολόγος
📍 Θραύσμα οστού ζώου με εγχαράξεις /Ύστερη Ανώτερη Παλαιολιθική /Βραχοσκεπή Κλειδί / Π.Ε. Ιωαννίνων
μήκος: 0,043μ. εξωτ. διάμ.: 0,013μ.
Αρ. Ευρετηρίου: ΑΜΙ 10574
δημοσιευμένο
Adam, E. and E. Kotjabopoulou 1997. “The Organic Artefacts from Klithi.” In Klithi: Palaeolithic S https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0518
📍 Δράση «ΕΧΩ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ». Στο leptomeries100@gmail.com μπορείτε να στείλετε κάποιο ερώτημα για το πιο πάνω εύρημα-έκθεμα και ο/η αρχαιολόγος συντάκτης/τρια του λήμματος θα σας απαντήσει με περισσότερες πληροφορίες σε εύθετο χρόνο. Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!


Από την αίσθηση αριθμών στα σύμβολα αριθμών. Μια αρχαιολογική προοπτική
Θραύσμα μηριαίου οστού ύαινας από το Les Pradelles, Γαλλία, που φέρει ένα σύνολο βαθιών τομών. Τα γράμματα υποδεικνύουν υποσύνολα. οι αριθμοί δηλ. τομές που ανήκουν στα υποσύνολα α και β . Μπάρα κλίμακας γκρι, 1 cm.

Πώς και πότε οι ανθρωπίνοι μετακινήθηκαν από την αριθμητική γνώση που μοιραζόμαστε με τον υπόλοιπο κόσμο των ζώων στα σύμβολα αριθμών; ;;;;;;;
Οι προϊστορικοί πολιτισμοί έχουν μετακινηθεί από την έννοια των αριθμών στη χρήση των αριθμητικών συμβόλων;;;;;;
Η ανάλυση ενός συνόλου τομών σε μηριαίο οστό ύαινας ηλικίας 72–60 ka από την τοποθεσία Les Pradelles Mousterian, Γαλλία, δείχνει ότι οι τομές στο οστό Les Pradelles μπορεί να έχουν παραχθεί για να καταγράψουν ομόλογες μονάδες αριθμητικών πληροφοριών.
Η ικανότητα χρήσης συστημάτων συμβόλων για αριθμούς είναι ιδιαίτερα ανθρώπινη. Ο σημερινός τρόπος ζωής στις ανεπτυγμένες κοινωνίες είναι αδιανόητος χωρίς τέτοια συμβολικά συστήματα. Χρησιμοποιούμε αριθμούς σχεδόν σε κάθε τομέα, από την κουζίνα μέχρι τα επιστημονικά εργαστήρια υψηλής τεχνολογίας. Τα συστήματα σημειογραφίας, κυρίως με τη μορφή καταμέτρησης, έχουν μακρινή ιστορία. .... αναπτύχθηκαν στη Μεσοποταμία .
 Ωστόσο, κάτω από την ανθρώπινη ικανότητα να εφαρμόζει συμβολικά συστήματα για αριθμούς, υπάρχουν γνωστικές ικανότητες που μοιραζόμαστε με πολλά άλλα είδη ζώων. Ένας μεγάλος όγκος πειραματικών στοιχείων δείχνει ότι πολλά μη ανθρώπινα είδη ζώων είναι ικανά να επεξεργάζονται αριθμητικές πληροφορίες .
Κατά την επεξεργασία αυτού του είδους πληροφοριών, τα ανθρώπινα και τα μη ανθρώπινα ζώα υπόκεινται στους ίδιους γνωστικούς περιορισμούς που προβλέπονται από τον νόμο Weber [ 7 ], ο οποίος δηλώνει, εν συντομία, ότι όταν συγκρίνονται δύο διαφορετικά μεγέθη, οι πιθανότητες να γίνει σωστή η διαφορά μειώνονται με μείωση της διαφοράς ή της αναλογίας μεταξύ των δύο ερεθισμάτων. Ωστόσο, υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές στον τρόπο με τον οποίο το είδος μας μπορεί να αντιμετωπίσει τις αριθμητικές πληροφορίες, ειδικά όσον αφορά τα συστήματα αριθμητικών συμβόλων. Αυτές οι διαφορές πρέπει να προέκυψαν κατά την εξέλιξη της γενεαλογίας μας και, αν και μπορεί εύλογα να υποστηριχθεί ότι τα συστατικά στοιχεία της αίσθησης των αριθμών είχαν ήδη κυριαρχήσει σε μεγάλο βαθμό από τους πρώτους ανθρωπίνους, τουλάχιστον τρεις βασικές προκλήσεις παραμένουν, δηλ. (i) όταν τα λεκτικά ή χειρονομικά συστήματα μέτρησης προέκυψαν στην ιστορία της ανθρωπότητας, (ii) όταν οι εξωσωματικές συσκευές, π.χ. συστήματα τεχνητής μνήμης (AMS), σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν για την αποθήκευση, επεξεργασία και/ή μετάδοση αριθμητικών πληροφοριών και (iii) πώς εξελίχθηκαν για να φτάσουν στα συμβολικά συστήματα γραφικών σημαδιών που χρησιμοποιούν σήμερα οι άνθρωποι για την καταγραφή αριθμών. Η πρώτη πρόκληση είναι η πιο δύσκολη, καθώς είναι δύσκολο να συναχθούν στοιχεία σχετικά με συστήματα λεκτικής ή χειρονομίας μέτρησης από τα αρχαιολογικά και παλαιοανθρωπολογικά αρχεία
Η ανασκόπηση των αποδεικτικών στοιχείων δείχνει ότι τα AMS που μεταφέρουν αριθμητικές πληροφορίες χρησιμοποιούνται τουλάχιστον από την αρχή της Ευρωπαϊκής Ανώτερης Παλαιολιθικής (42 ka). Λαμβάνουν τη μορφή στερεών, μακράς διάρκειας, μεταφερόμενων οστικών τεχνουργημάτων που φέρουν διαδοχικά σημάδια που παράγονται με μια ποικιλία τεχνικών και κινήσεων χεριών. 

1823:

 1823: Η Επανάσταση τον τρίτο χρόνο – Β΄ Εθνοσυνέλευση




Το 1823 δεν συνέβησαν πολλά στρατιωτικά γεγονότα. Αντίθετα, ήταν έτος στο οποίο άρχισαν να μεγαλώνουν οι διαφορές μεταξύ οπλαρχηγών και κοτζαμπάσηδων.

Οι οπλαρχηγοί είχαν κερδίσει με την αξία τους την αγάπη και την υποστήριξη του κόσμου. Οι κοτζαμπάσηδες και οι πρόκριτοι, από την άλλη, προσπαθούσαν να μην χάσουν την εξουσία που είχαν μέχρι τότε ανάμεσα στους ραγιάδες.

Οι αντιθέσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να διχαστούν οι Έλληνες.

Στην Β΄ Εθνοσυνέλευση που έγινε τον Μάρτιο του 1823 στο Άστρος Κυνουρίας φάνηκαν πιο έντονες οι αντιθέσεις μεταξύ των οπλαρχηγών από την μια και των προκρίτων και Φαναριωτών από την άλλη.

Μερικές από τις αποφάσεις της Β΄ Εθνοσυνέλευσης ήταν οι παρακάτω:

• Κατήργησε τις τοπικές κυβερνήσεις (Πελοποννησιακή Γερουσία, κλπ.).

• Ψήφισε νέο Σύνταγμα.

• Κατήργησε την θέση του αρχιστρατήγου (προκειμένου να αποδυναμώσει τον Κολοκοτρώνη που κατείχε το αξίωμα αυτό).

• Πήρε διάφορες προοδευτικές αποφάσεις, όπως το να απαγορεύσει την δουλεία στο ελληνικό κράτος, όταν θα ιδρυόταν (που ήταν νόμιμη στις χώρες της Ευρώπης), και να προστατεύσει την ελευθερία του τύπου.

Κατά την διάρκεια των εργασιών της Εθνοσυνέλευσης, δημιουργήθηκαν τρία κόμματα: το ρωσικό του Κολοκοτρώνη, το γαλλικό του Ιωάννη Κωλέττη και το αγγλικό του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου.

Ο διχασμός των Ελλήνων φάνηκε στο πεδίο της μάχης λίγους μήνες μετά, όταν ο σουλτάνος έστειλε τον Μουσταφά πασά εναντίον του Μεσολογγίου.

Οι Έλληνες οπλαρχηγοί ήταν δυσαρεστημένοι με τον Σουλιώτη οπλαρχηγό Μάρκο Μπότσαρη, επειδή η κυβέρνηση τον είχε διορίσει αρχιστράτηγο.

Ο Μπότσαρης, για να τους συμφιλιώσει, έσκισε το δίπλωμα της αρχιστρατηγίας του και με την ομάδα του επιτέθηκε στον οθωμανικό στρατό.

Η μάχη έγινε στο Κεφαλόβρυσο, τον Αύγουστο. Οι Έλληνες, με τα γιουρούσια που έκαναν, εξόντωσαν εκατοντάδες Οθωμανούς στρατιώτες. Σ’ εκείνη την μάχη, όμως, ο Μπότσαρης τραυματίστηκε θανάσιμα και πέθανε.




Οι αντιζηλίες, οι έχθρες και οι προστριβές οδήγησαν τους Έλληνες το επόμενο διάστημα σε έναν καταστροφικό εμφύλιο, κατά τον οποίον η Επανάσταση κινδύνεψε πολύ σοβαρά να σβήσει.

Ερωτήσεις κατανόησης


Ποιες ήταν οι σημαντικότερες αιτίες σύγκρουσης μεταξύ κοτζαμπάσηδων και οπλαρχηγών;

Πού έγινε η Β΄ Εθνοσυνέλευση, και πότε;

Αναφέρετε κάποιες από τις αποφάσεις της.

Γιατί η Εθνοσυνέλευση κατήργησε την θέση του αρχιστρατήγου που κατείχε ο Κολοκοτρώνης;

Ποια κόμματα δημιουργήθηκαν; Γιατί, νομίζετε, ονομάστηκαν έτσι;

Σε ποια μάχη πήρε μέρος ο Μάρκος Μπότσαρης


1823 – 1825: Εμφύλιος πόλεμος



 Από την αρχή της Επανάστασης άρχισαν να δημιουργούνται οι πρώτες διαμάχες για το ποιος θα έχει την αρχηγία και την εξουσία, όχι μόνο κατά την διάρκεια του Αγώνα αλλά και μετά, στο ελεύθερο ελληνικό κράτος που όλοι περίμεναν πως θα ιδρυθεί σε λίγα χρόνια.

Από το ένα μέρος ήταν οι άνθρωποι που μέχρι τότε διοικούσαν τις πόλεις και τα χωριά: οι πρόκριτοι, οι κοτζαμπάσηδες και οι κάθε λογής ισχυροί.
Από το άλλο μέρος ήταν οι οπλαρχηγοί, τους οποίους ο λαός άρχισε σιγά σιγά να περιβάλλει με μεγάλη εκτίμηση και σεβασμό, αφού του ενέπνεαν ένα αίσθημα ασφάλειας απέναντι στις αυθαιρεσίες των Τούρκων κι ένα αίσθημα περηφάνιας, με την γενναιότητά τους στις μάχες.

Αυτή η αντίθεση, μεταξύ αφενός των αρχόντων που είχαν από παλιά την εξουσία και αφετέρου των οπλαρχηγών που άρχισαν να διακρίνονται στις μάχες και θεωρούσαν αυτονόητο δικαίωμά τους να συμμετέχουν κι αυτοί στα κοινά και την εξουσία, οδήγησε, το 1823, σε εμφύλια σύγκρουση τους Έλληνες.

Οι αντιθέσεις είχαν ήδη φανεί από την Β΄ Εθνοσυνέλευση, με τις τρεις παρατάξεις που δημιουργήθηκαν (των Κοτζαμπάσηδων, των Υδραίων εφοπλιστών και των Κολοκοτρωναίων,) και με τα τρία κόμματα που ιδρύθηκαν στην συνέχεια: το αγγλικό, το γαλλικό και το ρωσικό.

Στην πρώτη φάση του εμφυλίου συγκρούστηκαν δύο ομάδες: Η πρώτη ομάδα, από την πλευρά του Βουλευτικού, είχε επικεφαλής τον Κολοκοτρώνη. Η δεύτερη, από την πλευρά του Εκτελεστικού (της κυβέρνησης δηλαδή) είχε επικεφαλής τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο.

Η πρώτη φάση τελείωσε με ήττα της ομάδας του Κολοκοτρώνη.

Κατά την δεύτερη φάση, ο Μαυροκορδάτος και οι Υδραίοι καραβοκύρηδες συμμάχησαν με τον Ιωάννη Κωλέττη, ο οποίος επηρέαζε πολλούς οπλαρχηγούς της Στερεάς Ελλάδας και απέκλεισαν τους Πελοποννήσιους από την εξουσία.

Εκείνοι αντέδρασαν και ξεσηκώθηκαν. Οι Στερεοελλαδίτες επιτέθηκαν και λεηλάτησαν την βόρεια Πελοπόννησο, αναγκάζοντας τους Πελοποννήσιους να συνθηκολογήσουν.




Στις αρχές του 1825 οι νικητές του εμφυλίου έκλεισαν στις φυλακές της Ύδρας τον Κολοκοτρώνη. Το επόμενο διάστημα φυλάκισαν και τον Οδυσσέα Ανδρούτσο στην Ακρόπολη της Αθήνας, ο οποίος λίγο καιρό αργότερα (5 Ιουνίου 1825) δολοφονήθηκε.



Στον εμφύλιο πόλεμο νίκησαν οι κοτζαμπάσηδες και οι Υδραίοι εφοπλιστές, και η Επανάσταση στερήθηκε έμπειρων και άξιων οπλαρχηγών, όπως ήταν ο Κολοκοτρώνης. Ο Αγώνας αποδυναμώθηκε, και μάλιστα σε μία κρίσιμη στιγμή κατά την οποίαν οι Τούρκοι αναδιοργανώνονταν για να καταπνίξουν την Ελληνική Επανάσταση.

Τα πρώτα δάνεια της Ανεξαρτησίας

Για τις ανάγκες της Επανάστασης οι Έλληνες χρειάζονταν χρήματα. Γι’ αυτό συνήψαν δύο δάνεια με την Αγγλία, συνολικού ποσού 2.800.000 λιρών (1824). Από το ποσό αυτό όμως, στα ελληνικά χέρια έφτασαν μόνο 1.124.000 λίρες, οι οποίες κι αυτές ξοδεύτηκαν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους στον εμφύλιο πόλεμο, αντί να πάνε στις πραγματικές ανάγκες του Αγώνα...


Ερωτήσεις κατανόησης

Ποια θεωρείτε πως ήταν τα αίτια του εμφυλίου;

Ποιες ομάδες συγκρούστηκαν κατά την πρώτη φάση του εμφυλίου;

Τι έγινε κατά την δεύτερη φάση του εμφυλίου;

Ποιες ήταν οι συνέπειες του εμφυλίου για την Ελληνική Επανάσταση;