Δευτέρα 1 Μαΐου 2023

 

ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΚΟΥΖΙΝΑΣ

Σημείωση:  είναι μη τοξικό, αλλά να είστε προσεκτικοί όταν κάνετε οποιαδήποτε επιστημονική δραστηριότητα. Προσέξτε να μην μπει στα μάτια σας και πλύνετε τα χέρια σας αφού χειριστείτε το,,,,,,

Κάντε Παρατηρήσεις

  • Η παρατήρηση είναι η βάση της ανακάλυψης!
  • Γιορτάστε τα λάθη

    • Τα λάθη είναι ευκαιρίες για να μάθεις νέα πράγματα!
    •  δημιουργήστε  ένα χάος στο όνομα της επιστήμης.... μια ουσία που μοιάζει με εξωγήινο.

      • Σίγουρα, είναι πιο αγχωτικό αυτή τη στιγμή, αλλά τα παιδιά χτίζουν αυτοπεποίθηση καθώς πειραματίζονται, κάνουν ένα χάος και μετά καθαρίζουν
      • Επαινος για  τη σκληρή δουλειά (όχι μόνο τις επιτυχίες)ξεπερνάμε  τις αναποδιές.
      • "Τι βλέπεις?" (ακούω, μυρίζω, αισθάνομαι,)
      • "Τι νομίζετε?"
      • "Γιατί είναι σημαντικό?"
      • "Τι έμαθες?"
      • «Τι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε;»

Έναρξη του Πειράματος

Όταν συνδυάζονται, αυτά τα δύο συστατικά δημιουργούν μια ουσία με μοναδικές ιδιότητες.
Τα υγρά κινούνται και ρέουν και παίρνουν το σχήμα του δοχείου τους. Τα στερεά είναι άκαμπτα και έχουν το δικό τους σχήμα.

Κατά τη διάρκεια του Πειράματος

Δοκίμασέ το!
Δοκίμασέ το!
Δοκίμασέ το!
Οι απαντήσεις θα διαφέρουν ανάλογα με τον επιστήμονα.

Μετά το Πείραμα

Δοκίμασέ το!
Μετακινηθείτε πολύ αργά προς την άκρη: όσο πιο αργά κινείστε τόσο λιγότερο το ,,,,,,, θα αντιστέκεται στις κινήσεις σας.



Πως δουλεύει




Εάν βυθίσετε το χέρι σας αργά στο μείγμα, τα δάχτυλά σας θα γλιστρήσουν τόσο εύκολα όσο μέσα από το νερό. Η αργή κίνηση δίνει στα σωματίδια αμύλου καλαμποκιού χρόνο να απομακρυνθούν.

  • ερώτηση (υπόθεση).

  • Τα αντικείμενα θα βυθιστούν ή θα επιπλέουν


Μπορεί κάτι να είναι και στερεό και υγρό;https://www.youtube.com/watch?time_continue=93&v=3TNBncRwgog&embeds_euri=https%3A%2F%2Fscience-u.org%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?time_continue=137&v=q-DZ0f0_NCA&embeds_euri=https%3A%2F%2Fthelakesyoungeinsteins.wordpress.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=Z3ovIBsX7cs

συμπέρασμαΣτο oobleck, τα σχετικά μεγάλα μόρια στερεού αμύλου καλαμποκιού σχηματίζουν μακριές αλυσίδες. Τα μικρότερα μόρια νερού ρέουν το ένα δίπλα στο άλλο και μεταξύ των μορίων αμύλου καλαμποκιού επιτρέποντας στις αλυσίδες να γλιστρήσουν και να ρέουν η μία γύρω από την άλλη. Αυτός είναι ο λόγος που το oobleck συμπεριφέρεται σαν υγρό όταν δεν βρίσκεται υπό πίεση.

Το .....είναι ένα συναρπαστικό μη νευτώνειο υγρό που έχει γοητεύσει τους ανθρώπους για γενιές. Εξετάζοντας τις ιδιότητες τουκαι αποσυσκευάζοντας την επιστήμη πίσω από αυτό, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα αυτήν τη μυστηριώδη ουσία. Από τα χημικά συστατικά του έως τις αλληλεπιδράσεις του με άλλα υγρά, το oobleck είναι μια πολύπλοκη και ενδιαφέρουσα ουσία που μπορεί να μας διδάξει πολλά για τον φυσικό κόσμο γύρω μας.

Ενώ παίζουν με το Oobleck, οι μαθητές πρέπει να αναγνωρίσουν ότι συνήθως τα στερεά έχουν καθορισμένο σχήμα ενώ ένα ρευστό μπορεί να αλλάξει σχήματα επειδή ρέει .

Το Oobleck δεν ακολουθεί τους κανόνες, αυτή η ανάρτηση συμπεριφέρεται μόνο ως ρευστό μερικές φορές. Για αυτό το λόγο το oobleck είναι γνωστό ως μη Νευτώνειο ρευστό. Εάν ασκήσετε δύναμη σε αυτό χτυπώντας ή πιέζοντάς το, αυτό το υγρό θα γίνει στερεό.

Ένα μη νευτώνειο ρευστό είναι ένα ρευστό που δεν ακολουθεί το νόμο του ιξώδους του Νεύτωνα. Στα μη νευτώνεια ρευστά, το ιξώδες μπορεί να αλλάξει όταν είναι υπό πίεση είτε σε περισσότερο υγρό είτε σε πιο στερεό. Το κέτσαπ, για παράδειγμα, γίνεται πιο ρευστό όταν ανακινείται και είναι επομένως ένα μη νευτώνειο υγρό.

Η εξήγηση για την περίεργη συμπεριφορά του Oobleck βρίσκεται στο σχήμα των σωματιδίων αμύλου καλαμποκιού, τα οποία είναι μακριά και λεπτά. Όταν το άμυλο καλαμποκιού αναμιγνύεται με νερό, το άμυλο δεν διαλύεται, αλλά παραμένει σε εναιώρημα. Μετακινήστε το μείγμα αργά και τα σωματίδια γλιστρούν το ένα δίπλα στο άλλο. Μετακινήστε το γρήγορα και τα σωματίδια μπερδεύονται μεταξύ τους ώστε το μείγμα να σκληρύνει.

Η χρήση ενός υλικού που δεν συμπεριφέρεται σύμφωνα με τους «κανόνες» είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κάνετε τους μαθητές να εξερευνήσουν τι γνωρίζουν ήδη για τη διαφορά μεταξύ στερεών και ρευστών.

Στόχοι

  • Διερευνήστε τις ιδιότητες ενός μη νευτώνειου ρευστού.

  • Περιγράψτε τις ιδιότητες ενός στερεού και ενός υγρού.

Υλικά

  • Ανά ζεύγος ή ομάδα: χρωστική τροφής σφύρα μπανιέρας με άμυλο
    καλαμποκιού (προαιρετικό)



Βασικά Ερωτήματα

  • Τι κάνουν τα υγρά και τα στερεά, τι καθορίζει το σχήμα τους και μπορούν να συμπιεστούν;
  • Πώς είναι το Oobleck σαν υγρό;
  • Πώς είναι το Oobleck σαν ένα στερεό;

Τι να κάνω

  1. Ρίξτε 3 ή 4 κουτιά αραβοσίτου σε ένα ρηχό δοχείο.
  2. Προσθέστε περίπου ένα λίτρο νερό, σιγά σιγά, και ανακατέψτε καλά. Με τη σωστή συνοχή, μια χούφτα υγρού θα στάζει από το χέρι σας και θα στερεοποιηθεί αν το πιέσετε. Θα ρέει ξανά σύντομα μετά την απελευθέρωση.
  3. Αφήστε τους μαθητές να παίξουν με το Oobleck — τρυπήστε το ή χτυπήστε το με σφυρί, δεν πιτσιλίζει. Βυθίστε αργά το χέρι σας σε αυτό και προσπαθήστε να τραβήξετε γρήγορα το χέρι σας έξω.

Συμβουλή δασκάλου: Για χρωματιστό Oobleck, προσθέστε χρωστικές τροφίμων στο νερό πριν το ανακατέψετε με το άμυλο καλαμποκιού.

Επεκτάσεις

  • Μπορείτε να σκεφτείτε κάποια υγρά που ρέουν καλύτερα όταν ασκείται πίεση; Τι πλεονεκτήματα έχει αυτό το είδος υγρού; (Το χρώμα λατέξ και το κέτσαπ είναι μη νευτώνεια υγρά αντίθετης ποικιλίας από το oobleck. Η μπογιά θα ρέει από το πινέλο στον τοίχο αλλά δεν θα στάζει ή θα τρέξει εύκολα. Το κέτσαπ δεν θα χύνεται από τα δοχεία εκτός εάν χτυπηθεί, συμπιεστεί ή ανακινηθεί) .
  • Το Oobleck είναι ένα μη νευτώνειο υγρό της αντίθετης ποικιλίας κέτσαπ και σε ένα μπουκάλι θα πρέπει να συμπεριφέρεται αντίθετα από το κέτσαπ - θα ρέει εύκολα όταν αναποδογυρίσει, αλλά δεν θα ρέει όταν το χτυπάτε, το πιέζετε ή το ανακινείτε. Δώστε μια ευκαιρία!
  • Προσπαθήστε να βάψετε με oobleck, θα είναι δύσκολο να λερωθεί και στη συνέχεια θα τρέξει μακριά.

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Σχολικό Έτος:

Σχολείο:

Τάξη:

Τμήμα:

2022 - 2023

2ο Δημοτικό Σχολείο Ηγουμενίτσας 

Στ ΄

1

 

Α. Περιγραφική Αποτίμηση

1η  Θεματική Ενότητα : Ζω Καλύτερα – Ευ ζειν

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ

Σύντομη περιγραφή ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

 

Η σεξουαλική εκπαίδευση είναι πολλά περισσότερα από τη διδασκαλία της ανατομίας και της φυσιολογίας της αναπαραγωγής. Εμπεριέχει τη σεξουαλική ανάπτυξη, την εικόνα του σώματος, την τρυφερότητα, την αναπαραγωγική υγεία, τις διαπροσωπικές σχέσεις, το σεβασμό στους ρόλους των φύλων.

Το εργαστήριο εστιάζει σε σαφείς, ξεκάθαρους στόχους .Ακολουθείται μια λογική συνέχεια στην προσέγγιση και στις δραστηριότητες που εμπλέκονται τα παιδιά, οι οποίες προωθούν την κριτική σκέψη, απενοχοποιούν και καλλιεργούν δεξιότητες ζωής.

Η απόκτηση γνώσεων και στάσεων πραγματοποιείται μέσα από ένα θετικό πρότυπο υιοθέτησης σωστών τρόπων συμπεριφοράς, χωρίς να προκαλείται φόβος.

Οι μαθητές κατόρθωσαν :

Να αποκτήσουν το κατάλληλο λεξιλόγιο των επιμέρους οργάνων του σώματος του αγοριού και του κοριτσιού.

Να γνωρίσουν βασικές έννοιες της σεξουαλικής αγωγής.

Να κατανοήσουν το δικαίωμα στη διαχείριση και την προστασία του σώματός τους και  να μπορούν να διαχωρίσουν το απλό από το πονηρό άγγιγμα.

Να αποκτήσουν την ικανότητα έκφρασης των συναισθημάτων τους και να καλλιεργηθεί η αυτοεκτίμηση.

Να ενισχυθεί η μαθητοκεντρική επικοινωνία, η συνεργασία και να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα.

Να ενθαρρυνθεί η επέκταση των ιδεών των παιδιών και να δημιουργηθούν νέες γνώσεις.

Να αποκτήσουν την ικανότητα να συνάπτουν  υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις με κύρια χαρακτηριστικά τον σεβασμό, την κατανόηση, την αγάπη, την ενσυναίσθηση και στόχο την ομαλή συμβίωση.

 

2η  Θεματική Ενότητα : Φροντίζω το Περιβάλλον – Περιβάλλον

«Με τη Φιλίστα στο αρχαίο θέατρο Γιτάνων»

Τομέας  :Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά

Σε Συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας.

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστήριου:

Δεξιότητες 21ου αιώνα –Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, Δεξιότητες ζωής –Υπευθυνότητα, Δεξιότητες του νου-Μελέτη περιπτώσεων

Στον άξονα «Φροντίζω το Περιβάλλον», οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τους βασικούς άξονες όπου καλλιέργησαν τις δεξιότητες της συνεργασίας, κριτικής σκέψης, δημιουργικότητας και προσωπικής ανάπτυξης. Οι εργασίες- άλλοτε ατομικές κι άλλοτε ομαδικές- εκφράζουν ένα τόλμημα των μαθητών/τριών ώστε να συνειδητοποιήσουν και τις  εκάστοτε θεματικές.

 Οι δραστηριότητες  του εργαστηρίου   συνταιριαζονται αρμονικά με το παραμύθι της Φιλίστας και  διεγείρουν την μνήμη. Οι λεπτομέρειες της ιστορίας ενεργοποιούν την φαντασία και την δημιουργικότητα των παιδιων.

Θεατρικη παράσταση με πρωταγωνιστέςς τους μαθητές.

3η  Θεματική Ενότητα : Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ,Ο ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΕΚΕΔΙΣΥ

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστήριου:

κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία,  ευελιξία , πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, ενσυναίσθηση ,κοινωνικές δεξιότητες, επίλυση προβλημάτων, ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμό.

Θέμα του εργαστηρίου είναι να αναδείξει την ιστορία του παιχνιδιού και να δώσει την ευκαιρία στη δημιουργικότητα των παιδιών να ζωντανεψουν παλιά παιχνίδια από όλο τον κόσμο.

Οι μαθητές κατόρθωσαν:

Να εργαστούν δημιουργικά και να εντάξουν το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία.

·        Να συμμετέχουν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης

·        Να εμπλακούν εποικοδομητικά στη διαδικασία του project

·        Να μάθουν να αξιοποιούν πηγές και προφορικές μαρτυρίες και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτές.

·        Να αναδείξουν με εναλλακτικές μεθοδολογίες το περιβάλλον, την ιστορία, τον πολιτισμό.

Να δημιουργήσουν μια μοναδική προσωπική εμπειρία για τον καθένα.

Να παρουσιάσουν το θέμα σε βιντεο 10 λεπτων.

4η  Θεματική Ενότητα : Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία

ΤΟ  ΜΑΓΙΚΟ ΡΕΥΣΤΟ- STREAM

Στον τέταρτο θεματικό άξονα «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία» έγινε προσπάθεια να προετοιμαστούν οι μαθητές/τριες να ανταποκριθούν με επιτυχία στις προσδοκίες του μέλλοντος, μέσω της μεθοδολογίας STREAM.

Δημιουργησαν ένα υλικό που είναι ανθεκτικό  σε κρούσεις,που είναι και στερεό και υγρό ταυτοχρόνως.

Είχαν  τη δυνατότητα  να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού, παρουσίασης και επικοινωνίας. 

Παρουσιαση  σε βιντεο διάρκειας 3 λεπτων.