Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

ΤΟ ΡΗΜΑ

 Τι θα μάθουμε

Τι είναι η φωνή;

 

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα, όπως άλλωστε και σε κάθε γλώσσα, με τα οποία δηλώνουμε τι κάνουμε, π.χ. τρέχωγελώαδικώσφυρίζωανεβαίνωκοιμάμαιντύνομαιφιλιέμαιπεριποιούμαι κ.τ.λ.

Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:

  • στην κατάληξη, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω

  • στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαιέρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι

Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,

  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ


  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.

Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;

Είπαμε ότι:

στην ενεργητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν στο α' ενικό του ενεστώτα κατάληξη -ω

στην παθητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα σε -μαι.

Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.

 

Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.

 

τύπος ρήματοςστο α' ενικό ενεστώτα
(εγώ τώρα...)
θα είναι
γέλασαγελώενεργητική
γελάστηκαγελιέμαιπαθητική

Για να καταλάβουμε πότε γίνεται μια πράξη και του πώς γίνεται, χρησιμοποιούμε τους παρακάτω χρόνους: ενεστώτα, παρατατικό, μέλλοντα εξακολουθητικό, αόριστο, μέλλοντα διαρκείας ή συνοπτικό, παρακείμενο, υπερσυντέλικο και συντελεσμένο μέλλοντα.




https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/foni1.htm
















































ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ- ΤΟ ΡΗΜΑ    (ΠΑΤΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΌΝΑ )👇


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ         -       ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

φυσικοι αριθμοί

 

 Οι βασικές πράξεις στα Μαθηµατικά είναι τέσσερις:πρόσθεση,αφαίρεση,πολλαπλασιασμός,διαίρεση






       
Ο  Μίμης έκανε μικρά λαθακια σε κάποιες  πραξεις. Μπορεις να τα ανακαλύψεις και να τα διορθώσεις;;;;;;







1.Καλημέρα, φίλε μου Αριθμέ (Φυσικοί αριθμοί) 0,1,2,3,.....άπειρο

Φυσικοί αριθμοί

Οι αριθμοί: 0, 1, 2, 3, 4, 5, ..., 99, ..., 1000, ...λέγονται φυσικοί αριθμοί.

Κάθε φυσικός αριθμός, εκτός από το 0, σχηματίζεται από τον προηγούμενό του, με την πρόσθεση του αριθμού 1.

Παραδείγματα

Ο αριθμός 6 έχει επόμενο τον αριθμό 7, ο αριθμός 99 τον αριθμό 100, ο αριθμός 1000 τον αριθμό 1001 κ.ο.κ.

 

Για τη γραφή όλων των φυσικών αριθμών υπάρχουν δέκα ψηφία: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Το ίδιο ψηφίο, ανάλογα με τη θέση του στον αριθμό, δηλώνει μονάδες, δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες κ.λπ.



1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 139 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 4 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο 1 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ

ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΡΟΣ

 



Tο ναυτόπουλοHλίας Tανταλίδης



Εκτύπωση
Mε καράβι στα ταξίδια
     το ναυτόπουλο γυρνά
και στης θάλασσας τα φίδια
     τα μικράτα του περνά.
 
O βοριάς δεν το τρομάζει
     ούτ’ η άπιστη νοτιά,
ούτε χιόν’ ούτε χαλάζι,
     ούτε κύματα πλατιά.
 
Στη δουλειά πουρνό και βράδυ
     με τον στρόπο* στο πλευρό
ξερό τρώει παξιμάδι,
     πίν’ ακάθαρτο νερό.
 
Πεταχτό σαν το ξεφτέρι
     αναβαίνει στα πανιά
και με ρόζους εις το χέρι
     λύνει δένει τα σχοινιά.
 
Στου κινδύνου την τρομάρα
     το φυλάγει μοναχή
της μανούλας του η λαχτάρα,
     της μανούλας του η ευχή.
 
Που ελπίζει παλικάρι
     να τον διει καμιά φορά,
να τον πουν μικρό Kανάρη
     μέσ’ στ’ αθάνατα Ψαρά.
 
 
* στρόπος: (στρόφος) σχοινί που χρησιμοποιείται για να μετακινούνται βαριά φορτία.


(από το βιβλίο: Hλίας Tανταλίδης, Tα άσματα,
 
Eκ του τυπογραφείου της Aθηναΐδος, 1878)

Το τρελοβάπορο είναι ένα ποίημα από την ποιητική συλλογή του Οδυσσέα Ελύτη “Ηλιος ο πρώτος” που δημοσιεύθηκε το 1943. Γράφτηκε την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Εντούτοις είναι ένα ποίημα αισιόδοξο.


Οδυσσέα Ελύτη, 

«Το τρελοβάπορο»


Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
           κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα μάινα»

Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
            φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ' τις δυο μεριές

Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ' όνειρο
           κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό

Από τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
          βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς

Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
            τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο

Χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
            χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε

Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
            μπήκαμε μές στα όλα και περάσαμε

Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα
           παντοτινό      τον Ήλιο τον Ηλιάτορα!

Από τη συλλογή Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας (1971)

 Oδυσσέας Eλύτης, Ποίηση














































Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023


Διευθυντές/Διευθύντριες Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολείων Δημοτικής, Μέσης Γενικής,
Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Εσπερινών Σχολείων

Θέμα: Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2023, γιορτάζεται η 22η επέτειος της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών. Η συγκεκριμένη ημέρα καθιερώθηκε ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2001 και από τότε γιορτάζεται κάθε χρόνο από όλα τα κράτη μέλη της Ευρώπης. Στόχος της Ευρωπαϊκής Μέρας Γλωσσών είναι η παρουσίαση της πλούσιας γλωσσικής και πολιτιστικής διαφορετικότητας της Ευρώπης, η προώθηση της πολυγλωσσίας και της κατανόησης μεταξύ των λαών, με ιδιαίτερη έμφαση στη διά βίου μάθηση γλωσσών, εντός και εκτός του σχολείου.

Καλείστε και φέτος όπως οργανώσετε στα σχολεία σας δράσεις και δραστηριότητες προς αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στον μέγιστο βαθμό, στο πλαίσιο της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας, όπως πολύ πετυχημένα έχετε πράξει μέχρι τώρα.

Γίνεται εισήγηση να διοργανωθούν δραστηριότητες μεταξύ 22 Σεπτεμβρίου με 6 Οκτωβρίου 2023, με τη συμμετοχή μαθητών/ριών και εκπαιδευτικών. Οι δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ετοιμασία μικρών ατομικών project, διαγωνισμό τέχνης, ποίησης, δημιουργίας πινακίδας, αφίσας ή κολλάζ, παρουσίαση τραγουδιών, ηθών και εθίμων, χορών και γαστρονομίας χωρών και πολιτισμών, σύντομες ενδοτμηματικές εκδηλώσεις με αναφορά στη σπουδαιότητα της Ημέρας Γλωσσών, διεξαγωγή έρευνας η οποία εξετάζει ή αναδεικνύει τη συγγένεια μεταξύ γλωσσών.

https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx



https://edl.ecml.at/Games/GameGreekalphabet/tabid/3275/Default.aspx





θάλασσα[θᾰ]μεταγεν. Αττ. -τταI. 1. θάλασσα, σε Όμηρ., κ.λπ.· όταν χρησιμοποιεί τη λέξη για μια συγκεκριμένη θάλασσα, εννοεί τη Μεσόγειο, αντίθ. προς το Ὤκεανός·



πόρος (περάω), I. 1. μέσο για διάβαση ποταμού, πέρασμα, στενό, Λατ. vadum, σε Ομήρ. Ιλ.Ηρόδ. κ.λπ.· Πλούτωνος πόρος, τα στενά της Στύγας, σε Αισχύλ. 2. στενή θάλασσα, ισθμός, πορθμός,


ναύτης-ου (ναῦς), Λατ. nauta, I. ναύτης, ναυτικός, σε Όμηρ., Ησίοδ. κ.λπ.· ως επίθ.ναύτης ὅμιλος, σε Ευρ. II. σύντροφος ή συνταξιδιώτης στη θάλασσα


ναῦς (βλ. κατωτ.), πλοίο, σε Όμηρ

Βορρᾶς-ᾶ, βόρειος άνεμος, Λατ. Aquilo, σε Ομήρ. Οδ.· πρὸς βορῆν ἄνεμον, προς την κατεύθυνση του Βορρά,