Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

BRABEIO

 Σας εκφράζουμε τα θερμά μας συγχαρητήριά για τη συμμετοχή σας στον 10ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό "Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα" που συνδιοργάνωσαν το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

 
Η συμμετοχή σας ήταν εξαιρετική και θέλουμε να διαβιβάσετε τα συγχαρητήριά μας και στους μαθητές και μαθήτριες που έλαβαν μέρος.


Με εκτίμηση,
--

Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Αγίας Φιλοθέης 17, Αθήνα


τα αντικείμενα

 Το αντικείμενο στα δίπτωτα ρήματα

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

β) αιτιατική (προσώπου) - αιτιατική (πράγματος).

Από τα δύο αυτά αντικείμενα το ένα λέγεται άμεσο και το άλλο έμμεσο.

Λέγεται άμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει άμεσα η ενέργεια του υποκειμένου ή γιατί αυτό σχετίζεται άμεσα με το ρήμα.

Λέγεται έμμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει έμμεσα η ενέργεια του υποκειμένου.

 

 

Επειδή είναι πολύ φυσιολογικό να μην κατάλαβες τίποτα απ' όσα διάβασες παραπάνω για το άμεσο και το έμμεσο, και να νιώθεις λίγο αγχωμένος/η γι' αυτό ας τα δούμε σε παραδείγματα.

 

 

Παραδείγματα

γενική

έμμεσο

αιτιατική

άμεσο

α) Ο Γιώργος μου ζήτησε χρήματα

μου

χρήματα

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

 

Όταν ακούμε ή λέμε παρόμοιες προτάσεις, καταλαβαίνουμε αμέσως το νόημά τους. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν ακούσαμε καλά και το μόνο που καταλάβαμε ήταν ότι ο Γιώργος ζήτησε. Τότε θα ρωτήσουμε:

-- Τι ζήτησε ο Γιώργος; χρήματα θα είναι η απάντηση.

Αλλά επειδή είμαστε περίεργοι θα ρωτήσουμε και πάλι:

-- Από ποιον τα ζήτησε τα χρήματα ο Γιώργος; Και θα μας απαντήσουν: από μένα (μου).

 

Να λοιπόν τι σημαίνει ότι το άμεσο αντικείμενο συμπληρώνει άμεσα την ενέργεια του υποκειμένου. Είναι αυτό που στην καθημερινή μας ζωή θέλουμε να μάθουμε πρώτο, η πρώτη πληροφορία που μας ενδιαφέρει.

 

Επειδή όμως αυτά τα ζητήματα τα έχουν μελετήσει ήδη δεκάδες γενιές καθηγητών και μαθητών, και επειδή είμαστε πολύ οργανωτικοί, γι' αυτό βγάλαμε και κάποιους κανόνες που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Αυτούς τους κανόνες θα τους δούμε στη συνέχεια, αναλυτικά κατά περίπτωση:

 

1α. Το αντικείμενο σε γενική και αιτιατική.

 

Διάβασε προσεκτικά τα παραδείγματα:

 

Παραδείγματα

γενική έμμεσο

αιτιατική άμεσο

α) Έδωσα του Γιώργου το βιβλίο.

του Γιώργου

 το βιβλίο

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

γ) Έδωσα στον Γιώργο το βιβλίο.

στον Γιώργο

το βιβλίο

δ) Έδωσα του Γιώργου και του Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

του Γιώργου του Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

ε) Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

στον Γιώργο στον Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

στ) Σ' το έδωσα. (Σου το έδωσα και όχι Στο έδωσα)

Σου

το

ζ) Του ζήτησα χρήματα.

Του

χρήματα

η) Ζήτησα από τον Γιώργο χρήματα.

από τον Γιώργο

χρήματα

 

Πρώτα απ' όλα στα παραπάνω παραδείγματα διαπιστώνουμε ότι:

Το ένα αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση γενική και το άλλο σε αιτιατική.

Αυτό που βρίσκεται σε γενική είναι έμμεσο κι αυτό που βρίσκεται σε αιτιατική είναι άμεσο.

Για να βρούμε το αντικείμενο σε μια πρόταση πρέπει να ακολουθούμε πιστά ένα συγκεκριμένο και απλό τρόπο, κάνοντας τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Διαβάζουμε προσεκτικά την πρόταση και βρίσκουμε το ρήμα. Υποθέτουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο το ρήμα, γι' αυτό και αρχίζουμε τις ερωτήσεις.
2ο βήμα: Ρωτάμε ποιος (ή ποια ή ποιο) + το ρήμα για να βρούμε το υποκείμενο.
3ο βήμα: Ελέγχουμε αν το ρήμα είναι απρόσωποσυνδετικό ή μεταβατικό μονόπτωτο ή δίπτωτο.
4ο βήμα: Ρωτάμε τι ή ποιον ή σε ποιον ή από ποιον + το ρήμα + το υποκείμενο, για να βρούμε το αντικείμενο.
5ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε την ερώτηση τι ή ποιον ή σε ποιον + το ρήμα + α’ αντικείμενο + το υποκείμενο, για να βρούμε και το δεύτερο αντικείμενο (αν υπάρχει).
6ο βήμα: Αφού βρήκαμε το αντικείμενο/α ελέγχουμε την πτώση τους.
7ο βήμα: Διαπιστώνουμε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

Ας εφαρμόσουμε τη θεωρία:

 

Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά τους στην Τροιζήνα.

1ο βήμα: βρίσκουμε το ρήμα:



 

(συμπληρώστε τα κενά και υπογραμμίστε τη σωστή απάντηση)

 

Οι αρχαίοι Αθηναίοι δίδασκαν στα παιδιά μουσική.
ρήμα: 
υποκ.: ποιοι-ες-α δίδασκαν:
αντ.: τι δίδασκαν:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον δίδασκαν: ___________________ 

Ο Νίκος μου χάρισε το στυλό του.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο χάρισε:
αντ.: τι χάρισε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον χάρισε: ___________________ 

Η μητέρα μου μας φόρεσε στρατιωτικά ρούχα.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρεσε:
αντ.: τι φόρεσε:  ___________________
αντ.: σε ποιον φόρεσε: ___________________ 

Η πεθερά μου φόρτωσε τη νύφη χρυσαφικά.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρτωσε:
αντ.: τι φόρτωσε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον φόρτωσε: ___________________ 

Στο σπίτι της η γιαγιά μου κερνάει τους επισκέπτες κρασί.

Οι εργάτες του εργοστασίου φόρτωσαν το αμάξι κιβώτια.


Άλλη φορά μη μου πεις ψέματα.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ



ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΛΛΑ !!!! ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 1913

 http://www.mouseiotipou.gr/arxeion-xml/pages/esiepi/internet/tekmiria-find

ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΛΛΑ !!!! ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 1913

« Όλα τα χρόνια της σκλαβιάς- νιάτα καημένα νιάτα μου
κι είκοσι χρόνια κλέφτης- νιάτα μου και λεβεντιά μου».
    1. Να πως περιγράφει ο διάδοχος Κωνσταντίνος, σε τηλεγράφημά του της 24/2/13 από τα Ιωάννινα προς το Υπουργείο Στρατιωτικών, την απελευθέρωση της Παραμυθιάς:
      «Λαμβάνω την τιμήν να σας ανακοινώσω, ότι ο αντισυνταγματάρχης του πυροβολικού κ. Ηπίτης εισήλθε το Σάββατο την 1 μ.μ. εις την Παραμυθίαν μετά δύο ταγμάτων πεζικού, ενός λόχου και δύο ουλαμών πυροβολικού και ιππικού. Αι υπόλοιποι δυνάμεις θ’ αφιχθούν δια της Σκάλας της Παραμυθιάς. Αμέσως ετελέσθη δοξολογία. 
    2. Ο Μητροπολίτης Νεόφυτος ιερούργησε και εξεφώνησε συγκινητικόν λόγον. Ο ενθουσιασμός του λαού είναι μέγας. Ήρχισεν αμέσως η περισυλλογή των όπλων. Επίκειται η κατάληψις του Μαργαριτίου.» 
    3. Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΦΙΛΙΑΤΩΝ
      26/02/1913


      Τα γεγονότα εκείνων των ημερών διέσωσε με ιστορικό σημείωμα, γραμμένο το 1915, ο Μηνάς Μπάλλος . Μεταξύ άλλων υπογραμμίζει: “Μαζεύτηκαν στου Τζούμα 50 άντρες ένοπλοι και ανέβηκαν στο βουνό της Σίδερης να προϋπαντήσουν τον Ελληνικό στρατό. Την επόμενη μέρα ξεκάμπισε κάτω από το Παλιοχώρι που πέρασε από ένα ξυλογέφυρο στον Καλαμά, το τάγμα με διοικητή τον Γεώργιο Μαυρογιώργο. Η καμπάνα της Αγίας Τριάδας χτυπούσε χαρμόσυνα ενώ μια άλλη σάλπιγγα ηχούσε στο  ύψωμα της Γκόντριζας, συνθηματικά ότι ο στόχος κατελήφθη. Πέντε στρατιώτες ήρθαν στο διοικητή και ανέφεραν ότι ένας λόχος παρελαύνει μέσα στο Φιλιάτι. Ο δρόμος γεμάτος χριστιανούς και οι Τούρκοι γονατιστοί.

    4. ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ
      "Θα ρίξω δάφνες και μυρτιές
      από τον Ψηλορείτη
      εκεί π' ανταμωθήκανε
      η Ήπειρος κι η Κρήτη" .
      ..
    Εθελοντικό σώμα πολεμιστών σε αναμνηστική φωτογραφία, πριν ξεκινήσει το ταξίδι για την απελευθέρωση της Ηπείρου.Συνολικά 77 σώματα Κρητών εθελοντών συγκροτήθηκαν και πολέμησαν στους Βαλκανικούς πολέμους του 1912-1913.
  1. Ο Κρητικός Ιερός λόχος -  250 φοιτητές και σπουδαστές εγκατέλειψαν τα θρανία τους με την κήρυξη του Α΄ Βαλκανικού πολέμου και αυθόρμητα έσπευσαν να απελευθερώσουν αλύτρωτους αδελφούς από τους Τούρκους. Έλαβαν από τη αρχή ως το τέλος μέρος στις μάχες της Ηπείρου.
    ΦΙΛΙΑΤΕΣ
  2. ΦΟΙΝΙΚΙ ΦΙΛΙΑΤΩΝ. ΟΜΑΔΑ ΚΡΗΤΩΝ ΚΑΙ ΝΤΟΠΙΩΝ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ.
    (ΙΔΡΥΜΑ ΑΚΤΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ)
  3.  ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟΥ (ΠΛΕΣΙΒΙΤΣΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ). ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΓΛΕΝΤΙ ΤΟΥ 1913 (14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ).
     (ΙΔΡΥΜΑ ΑΚΤΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ)





























  1. ΦΙΛΙΑΤΕΣ 1913 
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Fred Boissonnas