Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022

διατροφή -γραμματική Εγκλίσεις

1. ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ 


σχολειο

Τι είναι οι εγκλίσεις;

 

Ας παρατηρήσουμε το ίδιο ρήμα στις παρακάτω προτάσεις:

  1. Δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

  2. Δεν ξέρω να δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

  3. Δένε τα κορδόνια των παπουτσιών σου.

  4. Έχω δέσει τα κορδόνια των παπουτσιών μου.

  5. α) Δένοντας τα κορδόνια των παπουτσιών μου βρήκα ένα ευρώ // β)Τα κορδόνια των παπουτσιών μου είναι δεμένα.

Όπως διαπιστώνεις το ίδιο ρήμα (δένω) εμφανίζεται με διαφορετικές μορφές στις παραπάνω προτάσεις. . Δηλαδή με την πρόταση «δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου» δηλώνουμε κάτι αληθινό, ενώ με την πρόταση «δένε τα κορδόνια των παπουτσιών σου» διατάζουμε κάποιον. Αυτές οι διαφορετικές μορφές του ρήματος είναι οι εγκλίσεις

Εγκλίσεις είναι οι διαφορετικές μορφές που παίρνει το ρήμα, ώστε να δηλωθεί η στάση του ομιλητή


                        οριστική             υποτακτική           προστακτική 



Με λίγα λόγια:

Στην οριστική χρησιμοποιούμε το μόριο θα και την άρνηση δεν.

Στην υποτακτική χρησιμοποιούμε τα μόρια να ή τους συνδέσμους  για να, ανεάνσανπρινπριν ναμόλιςπροτούάμα ας και την άρνηση μη(ν).

Η προστακτική έχει δικούς της τύπους και δεν έχει άρνηση.





Να βρεθεί η έγκλιση των ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις.

 

Δε θέλησαν ___________ να πάρουν ___________ τίποτα μαζί τους.

Θα έψαχναν ___________ να βρουν ___________ μόνα την τροφή τους.

Είχαν μάθει ___________ χίλια δυο πράγματα για τη φύση.

Έχει ___________ δίκιο ο Νικόλας. Αλλά, καλού κακού, ας βάλουμε ___________ και κανένα σημάδι, για να βρούμε ___________ εύκολα το δρόμο της επιστροφής, χωρίς να χρειαστεί ___________ να παίξουμε ___________ τους Ινδιάνους.

Κόψτε ___________ ξύλα, για να ανάψουμε ___________ φωτιά.

Φρόντισε, ___________ σε παρακαλώ, οριστική να μην κάνουν ___________ φασαρία.

Τρέξε ___________ γρήγορα να φέρεις ___________ βοήθεια. Τρέχα. ___________


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου