Δευτέρα 16 Μαΐου 2022

EΜΒΑΔΟΝ










 

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ- ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ-ΛΟΓΟΣ ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

 Νομίζω πως οι περισσότεροι δεν έχουμε καταλάβει τι ακριβώς βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δεν είναι απλά σκόρπιες πέτρες ή μερικά κοσμήματα που ωραιότατα θα ταίριαζαν σε ένα Μουσείο της πόλης. Βρέθηκε κοτζάμ κεντρική οδός της βυζαντινής πόλης εντυπωσιακά διατηρημένη"

Τα ευρήματα είναι συγκλονιστικά.

Στα 6 μέτρα βάθος βρέθηκε τμήμα της decumanus maximus (κύρια οδός) που διασταυρωνόταν με μια cardo, κάθετη ρωμαϊκή οδό.

Σαν παραμύθι: οδικός άξονας στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες, κάτω από εντυπωσιακό τετράπυλο με πλατεία, δημόσιο κτίριο και στοές με καταστήματα. Αυτό οι επισκέπτες / επιβάτες θα μπορούν όχι μόνο να το δουν αλλά και να το περπατήσουν (ΕφΣυν, 17.2.2018).



. Από το BBC:

 

Σύμφωνα με το BBC, οι αρχαιολόγοι στη Θεσσαλονίκη προχώρησαν στην ανακάλυψη μιας «Βυζαντινής Πομπηίας» όπως την χαρακτηρίζει, κάτω ακριβώς από την καρδιά της σύγχρονης πόλης.

 

Μάλιστα στη βρετανική ιστοσελίδα γίνεται λόγος για τις συνθήκες οικονομικής κρίσης στη χώρα που θα αποτρέψουν τη δημιουργία ενός «ονειρικού» σταθμού του μετρό. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επιτευχθεί σύμφωνα με το δημοσίευμα με το χτίσιμο ένα υπόγειου μουσείου που θα αποτελούσε τουριστικό αξιοθέατο και ενθύμιο του «ένδοξου παρελθόντος της πόλης που δυστυχώς κρύβεται πια πίσω από δεκαετίες άναρχης και καταστροφικής δόμησης».

 

Το BBC κάνει λόγο για αρχαιολογικά ευρήματα που ξεπερνούν τα πιο τρελά όνειρα των επιστημόνων καθώς «έξι μέτρα κάτω από το σύγχρονο εμπορικό κέντρο, απλώνεται η εμπορική καρδιά της αρχαίας πόλης». Παρόλα αυτά, οι εργολάβοι πιέζουν ώστε τα ευρήματα να αποσυρθούν άμεσα για να συνεχιστούν οι εργασίες.


Σε κείμενό τους, οι 65 προσωπικότητες αναφέρουν πως οι εν λόγω εξελίξεις «θέτουν σε κίνδυνο τα σημαντικά ευρήματα της υστερορωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης», με τα οποία η Θεσσαλονίκη «μπορεί να διεκδικήσει την ιδιότητα του εξαιρετικού χώρου παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ (ως η μεγαλύτερη και καλύτερα διατηρημένη πόλη που σώζεται από την ύστερη αρχαιότητα και τη βυζαντινή περίοδο οπουδήποτε στον κόσμο) και να αναπτυχθεί ως τουριστικός προορισμός πρώτης τάξεως».

Αν και η διατήρηση του αρχαιολογικού συγκροτήματος της Βενιζέλου στη θέση του είναι και πρέπουσα και τεχνολογικά εφικτή, η κατασκευαστική εταιρεία του μετρό προτιμά να το αποσυναρμολογήσει σε κομμάτια, να τα μεταφέρει προσωρινά σε αποθήκη εκτός της πόλης και να τα ανατοποθετήσει μετά το κατασκευή του σταθμού. Αυτή η διαδικασία και καταστρέφει τα υποκείμενα αρχαιολογικά στρώματα και εκθέτει τα ευρήματα σε κίνδυνο· επιπλέον, έχει αποδειχθεί αποτυχημένη στην πράξη. 



η ανακοίνωση του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ


H τεχνική λύση που επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού του μετρό, χωρίς τη μετακίνηση των ευρημάτων και χωρίς την καταστροφή του φυσικού τους περιβάλλοντος, και η οποία ήδη είχε αρχίσει να εφαρμόζεται, είναι λύση απολύτως εφικτή και κανένας ουσιαστικός λόγος που να συντρέχει για την ανάκλησή της δεν έχει παρουσιαστεί.


Νέα σημαντική διεθνής παρέμβαση-έκκληση για την διατήρηση κατά χώραν των σημαντικότατων αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Αυτή τη φορά από τον διεθνούς φήμης αυστριακό βυζαντινολόγο Johannes Koder.


Σας γράφω με την ιδιότητα του βυζαντινολόγου και τέως προέδρου της Διεθνούς Ενώσεως Βυζαντινών Σπουδών. Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι από το 1966 έως σήμερα ασχολούμαι με την Ιστορική Γεωγραφία και Αρχαιολογία του Βυζαντίου (και ως εκδότης της σειράς Tabula Imperii Byzantini της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.

Είναι ασφαλώς ευχάριστο το γεγονός ότι η πρώτη γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει σε λίγα χρόνια. Με μεγάλη όμως ανησυχία πληροφορήθηκα για τα μέτρα που θα ληφθούν στην περιοχή του σταθμού Βενιζέλου

Απόσπαση και εν συνεχεία επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου εμπεριέχει όχι μόνον τον μεγάλο κίνδυνο ανεπανόρθωτών βλαβών κατά τις δύο αυτές μετακινήσεις αλλά και την απώλεια της ιστορικής και τοπογραφικής αυθεντικότητας όσο και της μνήμης.
Ανάλογα προβλήματα απαντούν σε κάθε σχεδόν κατασκευή μετρό σε πόλη με ιστορικό παρελθόν. Φέρνω ενδεικτικά στη μνήμη μου τον σταθμό του Αγίου Στεφάνου του μετρό της Βιέννης (διασταύρωση των γραμμών U1 και U3)μ, όπου βρέθηκε ένα ολόκληρο μεσαιωνικό παρεκκλήσιο. Εκεί οι ειδικοί αρχαιολόγοι προέκριναν τη λύση να μείνει το παρεκκλήσιο στον τόπου όπου ανακαλύφθηκε, χωρίς προσωρινή απόσπαση.

Για όλους αυτούς τους λόγους Σας παρακαλώ θερμά να ενεργήσετε ό,τι δει ώστε να βρεθεί λύση, με την εφαρμογή της οποίας θα αποφευχθεί η απόσπαση και η εκ νέου τοποθέτηση των Αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου.

Στον Σταθμό Βενιζέλου χτυπά η καρδιά της Θεσσαλονίκης. Δεν θα αφήσουμε την πόλη να καταστραφεί!

Οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου θα μείνουν στη θέση τους!


Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων συνεχίζει την εκστρατεία ενάντια στην απόφαση της διάλυσης του αρχαιολογικού χώρου στον Σταθμό Βενιζέλου.
Οι διαδικτυακές αφισέτες με το σύνθημα «η πόλη δεν θα καταστραφεί» δηλώνουν την αξία που έχει το Βυζαντινό Σταυροδρόμι για την ιστορία της Θεσσαλονίκης.


Αθήνα, 9/9/2020
Αίτηση ακύρωσης της απόφασης απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης στο Συμβούλιο της Επικρατείας
..................
Η προστασία των μνημείων και του πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι υποχρέωσή της Πολιτείας και δικαίωμα όλων μας. Για την προστασία του συγκεκριμένου μνημειακού συνόλου στην Βενιζέλου έχουν ενεργοποιηθεί όλες οι διεθνείς Ενώσεις Βυζαντινολόγων και επιφανείς επιστήμονες από όλο τον κόσμο απευθύνουν εκκλήσεις και επιστολές στη πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας, ενώ με την υπόθεση ασχολείται ήδη η ίδια η UNESCO. Η χώρα μας, από πρότυπο της προστασίας των μνημείων, διασύρεται πλέον διεθνώς ως χώρα που δεν μπορεί να κατασκευάσει ένα απαιτητικό τεχνικό έργο.
Από την πλευρά μας, θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους τον αγώνα για τη διάσωση του ιστορικού βυζαντινού σταυροδρομίου και των παρακείμενων αρχαιοτήτων, έχοντας στο πλάι μας το σύνολο της ελληνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας. Ο καθείς διαλέγει τους συμμάχους του.
Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων
Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων
Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων
Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων


Η ΛΥΣΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ ΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ
ΑΦΟΥ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΞΑΝΑΤΟΠΟΘΕΤΗΣΟΥΝ ΟΣΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΤΟ 2025