Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021

ΦΥΣΙΚΗ

 Τα χαρακτηριστικά των δακτυλίων μέσα σε ένα δέντρο μπορούν να πουν στους επιστήμονες πόσο χρονών είναι ένα δέντρο και ποιες ήταν οι καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια κάθε έτους ζωής αυτού του δέντρου. Τα πολύ ηλικιωμένα δέντρα μπορούν να προσφέρουν ενδείξεις για το πώς ήταν το     κλίμα    σε μια περιοχή πολύ πριν από την καταγραφή των μετρήσεων.

Για παράδειγμα, οι δακτύλιοι δέντρων συνήθως φαρδαίνουν σε ζεστά, υγρά χρόνια και είναι λεπτότεροι σε χρόνια που είναι κρύο και ξηρό.

 Εάν το δέντρο έχει βιώσει αγχωτικές συνθήκες, όπως ξηρασία, το δέντρο μπορεί να μην αναπτυχθεί καθόλου εκείνα τα χρόνια.

Φωτογραφία του κέντρου ενός δέντρου που έχει κοπεί.

Τα ανοιχτόχρωμα και σκοτεινά δαχτυλίδια ενός δέντρου. Οι ανοιχτόχρωμοι δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν το ξύλο που φύτρωνε την άνοιξη και τις αρχές του καλοκαιριού, ενώ οι σκούροι δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν το ξύλο που φύτρωσε στα τέλη του καλοκαιριού και το φθινόπωρο. Ένας ανοιχτός δακτύλιος συν ένα σκούρο δαχτυλίδι ισούται με ένα χρόνο ζωής του δέντρου.

Πρέπει να κόψεις ένα δέντρο για να δεις τα δαχτυλίδια;

Με τιποτα! Μπορείτε να μετρήσετε τα δαχτυλίδια ενός δέντρου συλλέγοντας ένα δείγμα με ένα όργανο . Ο τρυπητής εξάγει μια λεπτή λωρίδα ξύλου που φτάνει μέχρι το κέντρο του δέντρου. Όταν τραβήξετε τη λωρίδα έξω, μπορείτε να μετρήσετε τα δαχτυλίδια στη λωρίδα του ξύλου και το δέντρο είναι ακόμα όσο πιο υγιές γίνεται!

Ένας μαθητής μαθαίνει πώς να λαμβάνει ένα δείγμα πυρήνα δέντρου με έναν οπή αύξησης στο Εθνικό Δάσος Manti-LaSal στη Γιούτα.

ΕΝΑΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΔΕΙΓΜΑ ΠΥΡΗΝΑ 

ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ   

ΣΧΟΛΕΙΟ

Πώς εισέρχεται ο άνθρακας στα ζωντανά όντα;

            CO 2 .
Άνθρακα μέσα, νερό και οξυγόνο έξω!

Διοξείδιο του άνθρακα μέσα, νερό και οξυγόνο έξω.


Τα φυτά προσλαμβάνουν CO 2 .

 Διατηρούν τον άνθρακα και δίνουν το οξυγόνο. O



Τα ζώα εισπνέουν το οξυγόνο και εκπνέουν διοξείδιο του άνθρακα.

Τα φυτά και τα ζώα εξαρτώνται το ένα από το άλλο.


 
Λειτουργεί καλά....... Για εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια .....







ΠΑΝΤΑ ....ΣΕ ΚΙΝΗΣΗ ....ΠΟΙΟΣ;;;



Ο ά.....................είναι πάντα σε κίνηση. Τα φ............... χρησιμοποιούν δ...................... του ά.........................και ηλιακό φως για να αναπτυχθούν. Ο ά................ γίνεται μέρος του φ................ Τα φυτά που πεθαίνουν και θάβονται μπορεί να μετατραπούν σε ο............   κ............... όπως ο ά...................... και το π......................... για εκατομμύρια χρόνια. 
Όταν καίμε ο...................... κ.....................το μεγαλύτερο μέρος αυτού του μακροχρόνιου αποθηκευμένου ά.................... εισέρχεται γρήγορα στην ατμόσφαιρα ως δ..........................του ά........................

ΑΠΟΡΙΑ....




Με τόσο ά................
























γιατί δεν είναι όλα μαύρα;











Τα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα έχουν αυξηθεί από την αρχή της Βιομηχανικής Εποχής.



   

 

ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ-ΣΧΟΛΕΙΟ

https://www.youtube.com/watch?v=Nsmdzd2NSjQ&t=11s


 ΕΙΚΌΝΕΣ .....από το διάστημα
υπόθεση: μια πιθανή εξήγηση για ένα σύνολο παρατηρήσεων ή απάντηση σε μια επιστημονική ερώτηση. ΕΛΕΓΧΟΣ

άνθιση φυτοπλαγκτού

©NASA/GSFC/Jeff Schmaltz/MODIS Land Rapid Response Team



Οι παρατηρήσεις εμπνέουν επιστημονικά ερωτήματα και οδηγούν σε ανακαλύψεις.



Υλικά


Timelapse: κλιπ οπτικοποίησης Space

ΤΟ μυστικό.....ΜΑΣ ΘΕΜΑ
Δραστηριότητα Μέρος Ι (45 λεπτά)


1.παρατηρήσεις

«Παρατηρώ…», «Παρατηρώ…» ή «Αναρωτιέμαι γιατί…»

2.υπόθεση

υποθέσεις στον πίνακα.

3.αναπαραγωγή του κλιπ

4. ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΜΕ

Παιχνίδι ρόλων- Το μπλε και το πράσινο χρώμα

5. ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ τα χρώματα στον χάρτη-παρατηρήσεις
6.ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ τις παρατηρήσεις ΜΑΣ,τις ιδέες με την τάξη.
7. έρευνα ως ατομική εργασία για το σπίτι
Δραστηριότητα Μέρος ΙΙ (60 λεπτά): Συνεδρία αφίσας
Περίληψη (15 λεπτά)
1.Κάθε ομάδα θα είναι μια ομάδα ηθοποιών  (ατμόσφαιρα, νερό, φύκια, θαλάσσια σαλιγκάρια, ιζήματα και βράχοι, δέντρα ή κάμπιες)
2.  2-4 ΜΠΑΛΕΣ Η ΚΑΡΥΔΙΑ Η ...
3. Κάθε ομάδα που παίρνει το άτομο παίρνει μια απόφαση για το πού θα πάει στη συνέχεια.....ΚΑΙ κινείται σε πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις ταυτόχρονα.
Οι άνθρωποι εξάγουν και καίνε ορυκτά καύσιμα για ενέργεια (ο άνθρακας μετακινείται από τα ιζήματα και τους βράχους όπου τα ορυκτά καύσιμα είναι θαμμένα στην ατμόσφαιρα). • Οι άνθρωποι κόβουν και καίνε δέντρα για να χρησιμοποιήσουν τη γη για γεωργία, κτηνοτροφία ή οικοδόμηση (ο άνθρακας μετακινείται από τα φυτά της γης στην ατμόσφαιρα).Μερικά αξιοσημείωτα παραδείγματα: • Η καύση ορυκτών καυσίμων παίρνει τον άνθρακα από τα ιζήματα και τα πετρώματα όπου είναι θαμμένα τα ορυκτά καύσιμα και τον ρίχνει στην ατμόσφαιρα γιατί όταν καίγονται ορυκτά καύσιμα απελευθερώνουν αέρια που περιέχουν άνθρακα. • Η κοπή και η καύση δέντρων παίρνει άνθρακα από τα φυτά της γης και τον ρίχνει στην ατμόσφαιρα γιατί όταν καίγονται τα δέντρα, ο άνθρακας που ήταν αποθηκευμένος στις δομές τους απελευθερώνεται ως αέρια που περιέχουν άνθρακα.
• Η κοπή και η καύση δέντρων παίρνει άνθρακα από τα φυτά της γης και τον ρίχνει στην ατμόσφαιρα γιατί όταν καίγονται τα δέντρα, ο άνθρακας που ήταν αποθηκευμένος στις δομές τους απελευθερώνεται ως αέρια που περιέχουν άνθρακα.

 5.Μπορούμε να σκεφτούμε  άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορεί να επηρεάσουν τον κύκλο ;.