Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024

-Συγγενικές σχέσεις Η ονομαστική Η γενική Η αιτιατική


Η ονομαστική    
Α. υποκείμενο Ο Γιάννης ειναι μαθητής. 
Β. κατηγορουμενο

Η γενική                
Α. Ως αντικείµενο  
Το έδωσα του Γιάννη.     
Β. Ως προσδιορισμός

Η αιτιατική                              
Α. -Αντικείμενο
            Εκτιμώ τον Γιάννη. 
Β. Ως προσδιορισμός

  • Η γενική

    Α. Ως αντικείµενο ρημάτων, συνήθως σαν έμμεσο αντικείμενο:

    π.χ. Toυ είπα να φύγει.
            Δε μου μιλάει ποτέ.
            Μου ζήτησε την άδεια να φύγει.


    Β. Ως προσδιορισμός , ως συμπλήρωμα δηλαδή της έννοιας ενός ουσιαστικού.

    Όταν η γενική συνοδεύει ουσιαστικό, µπορεί να φανερώνει:

    Σε ποιον ανήκει κάτι (γενική κτητική):

    π.χ. Το δωµάτιο της Ασπασίας είναι τακτοποιηµένο.
            Το αυτοκίνητο του πατέρα είναι πολύ βρόμικο.
       

    Το περιεχόμενο , αυτό που περιέχει αυτό που δηλώνει το ουσιαστικό το οποίο προσδιορίζεται από τη γενική (γενική περιεχομένου):

    π.χ.  Μια οµάδα ποδοσφαιριστών επισκέφτηκε το σχολείο µας.

             Εργάζεται σε κατάστημα φωτογραφικών ειδών.
             Δίπλα στο σπίτι μου υπάρχει μια αποθήκη χαρτικών.

    την ιδιότητα , ένα χαρακτηριστικό  που έχει το ουσιαστικό το οποίο προσδιορίζεται (γενική της ιδιότητας):

    π.χ. Συνάντησα έναν άντρα υψηλού αναστήµατος.
            Είναι άτομο υψηλής ευφυίας.
            Μελετούσε για πολλά χρόνια τα πουλιά της θάλασσας.

    τη μέτρηση χώρου  / χρόνου

    π.χ. Ο αδερφός µου είναι τεσσάρων ετών.
           Μετά από ταξίδι τριών ωρών φτάσαµε στο χωριό.
           Αγόρασε σπίτι εκατό τατραγωνικών.

    το σύνολο που διαιρείται (γενική διαιρετική):

    π.χ.   Κανείς δεν είχε το θάρρος να φάει το τελευταίο κοµµάτι
              της πίτας.

             Πολλοί  μαθητές της τάξης μας δεν ήρθαν στο θέατρο.

    την αιτία για  την  οποία  γίνεται  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που προσδιορίζεται:

    π.χ. Η χαρά της δηµιουργίας ήταν το χαρακτηριστικό του.
            Δώσε μου ένα ποτήρι νερό και πεθαίνω της δίψας.


    το σκοπό για  τον  οποίο  γίνεται  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που προσδιορίζεται:

    π.χ. Η µητέρα όλο το πρωί έφτιαχνε την τούρτα γενεθλίων µου.
            Αγόρασε τα ρούχα της βάφτισης.

    τον τόπο όπου  γίνεται  ή  έγινε  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που  προσδιορίζεται:

    π.χ. Μαζεύτηκε πολύς κόσµος στο πανηγύρι του χωριού µας.
            Η γιορτή θα γίνει στην αυλή του σχολείου.

    το χρόνο που γίνεται ή έγινε αυτό που δηλώνει το ουσιαστικό που προσδιορίζεται:

    π.χ. Του χρόνου θα επιστρέψω στην Ελλάδα.

            Των Φώτων καθαγιάζονται τα ύδατα.

  • Η αιτιατική -Αντικείμενο

    Β. Ως προσδιορισμός ,Η αιτιατική χρησιμοποιείται με επιρρηματική σημασία.

  • Φεύγω, πάω σχολείο.  Να το μικρύνεις μια πιθαμή.

    Απόψε θα πάμε πλατεία.  Θα έρθουμε πάλι την Κυριακή.

  • Γονεις και μικροι επιστημονες

  • Ενθαρρύνουμε τη φυσική περιέργεια.Τα παιδιά κάνουν πολλές ερωτήσεις. Δεν χρειάζεται να έχουμε όλες τις απαντήσεις.

Κάντε ερωτήσεις....

  • "Τι βλέπεις?" (ακούω, μυρίζω, αισθάνομαι, γεύομαι)
  • "Τι νομίζετε?"
  • "Γιατί είναι σημαντικό?"
  • "Τι έμαθες?"
  • «Τι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε;»
  • Ακούστε προσεκτικά τις απαντήσεις τους.

Κάντε Παρατηρήσεις

  • Η παρατήρηση είναι η βάση της ανακάλυψης!
  • Χρησιμοποιήστε και τις πέντε αισθήσεις για να κάνετε παρατηρήσεις.
  • Συζητήστε τι βλέπετε, μυρίζετε, ακούτε, αισθάνεστε και μερικές φορές γεύεστε!


Να επιτρέπεται η εξερεύνηση

  • Αντισταθείτε στην παρόρμηση να εξηγήσετε το «γιατί» μέχρι να ρωτήσετε τι πιστεύουν.
  • Ακόμα κι αν θέλουν να πειραματιστούν με κάτι που ξέρετε ότι δεν θα λειτουργήσει, επιτρέψτε στα παιδιά να σκεφτούν και να εξερευνήσουν μόνα τους.  
  • Μπαταρίες λεμονιού;;;;;;;


Ενθαρρύνετε τα αγόρια και τα κορίτσια εξίσου

  • Όλα τα παιδιά είναι περίεργα και θα ασχοληθούν με την εξερεύνηση.
  • Οι ικανότητες του καθενός μπορούν να αναπτυχθούν με σκληρή δουλειά και εξάσκηση!

Δημιουργήστε ένα χάος στο όνομα της επιστήμης

  • Σίγουρα, είναι  αγχωτικό αυτή τη στιγμή, αλλά τα παιδιά χτίζουν αυτοπεποίθηση καθώς πειραματίζονται, δημιουργούν  χάος και μετά καθαρίζουν ΜΟΝΑ τους.
  • Δεν είναι δουλειά σου να το κάνεις ΓΙΑ αυτούς. ΜΑΖΕΥΟΥΝ ΜΟΝΑ ΤΙΣ ΤΣΑΠΑΤΣΟΥΛΙΕΣ ΤΟΥΣ!
  • Δώστε στα παιδιά χώρο να πειραματιστούν  και να φροντίσουν το περιβάλλον τους.



Ακολουθήστε την Επιστημονική Μέθοδο!



Πειράματα
Βρείτε την επόμενη επιστημονική σας δραστηριότητα https://science-u.org/tips/index.html


Ενέργεια

Τα περίεργα παιδιά έχουν πολλή ενέργεια, αλλά ξέρουν τι είναι πραγματικά η ενέργεια; Εξερευνήστε τα διάφορα είδη ενέργειας και μάθετε πώς να την αξιοποιήσετε σε αυτές τις δραστηριότητες!

Θησαυροί της Γης | Οι αντιμικροβιακές ιδιότητες του χαλκού

«Θέλουμε Πειράματα»

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSecbqoZ30kGGMczdcCSmWX854nbgsmZ3yFZqVnCpz3ciqqu-A/viewform?pli=1

https://eef.gr/articles/1-anakoinwsi-mathitikou-diagwnismou-theloume-peiramata-2024


 H Ένωση Ελλήνων Φυσικών προκηρύσσει
τον 
5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό πειραμάτων Φυσικής με τίτλο:

«Θέλουμε Πειράματα»

  Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να βιντεοσκοπήσουν ένα πείραμα Φυσικής στο σχολικό εργαστήριο ή έξω από αυτό. Στο διάρκειας (έως) 3 λεπτών βίντεο θα πρέπει να εμπεριέχεται η θεωρητική υποστήριξη του πειράματος.

Αξιολόγηση

Κάθε πείραμα θα κριθεί για τη θεωρητική τεκμηρίωση, την μεθοδολογία, την πρωτοτυπία, την παρουσίαση.

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει:

  1. Να ανεβάσουν το βιντεοσκοπημένο τους υλικό σε κάποια πλατφόρμα ( YouTube..)
  2. Να δηλώσουν συμμετοχή μέσω της φόρμας :

https://forms.gle/2KHgmqKuuqJ3bjUA8

Οι μαθητές μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή έως τις 15 Μαΐου 2024.

Σκοπός του Διαγωνισμού

  Μέσα από αυτή τη δράση η ΕΕΦ σκοπεύει:

α) να αναδείξει τις πειραματικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στα σχολικά εργαστήρια

β) να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν το πείραμα στην εκπαιδευτική διαδικασία και 

γ) να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού, παρουσίασης και επικοινωνίας.

Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετέχουν:

α) μεμονωμένοι μαθητές/τριες

β) ομάδες μαθητών/τριών. Κάθε ομάδα πρέπει να αποτελείται από 2 έως μαθητές/τριες. 


1974 2024 ΚΥΠΡΟΣ