Ποια κατάληξη να βάλω, -σε ή –σαι
τι παρατηρώ;;;;;
έλυσα λύνομαι
έλυσες λύνεσαι
έλυσε λύνεται
................................................................................................................................................................
Όταν το ρήμα είναι ενεργητικής φωνής και βρίσκεται στον αόριστο τότε η κατάληξη γράφεται με π.χ.
Με -ε γράφεται και η προστακτική του αόριστου, π.χ. διάβασε το γράμμα, τρέξε στην αυλή, γράψε την άσκηση
Όταν το ρήμα είναι παθητικής φωνής και βρίσκεται στον ενεστώτα τότε η κατάληξη γράφεται με -
Συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις με τη σωστή κατάληξη
1. Πέρασ___ ο Γιώργος και σου άφησ___
αυτό το γράμμα.
2. Αντιλαμβάνεσ___ τη σοβαρότητα της κατάστασης; Εσύ ισχυρίζεσ___ ότι το κλειδί σου το έδωσ___ ο Γιώργος. Προσποιείσ___ την ανήξερη αλλά κάποιος φταίει.
3. Βήχεις και φταρνίζεσ___ όλη την ημέρα. Γιατί δε ντύνεσ___ λίγο καλύτερα.
4. Μόλις με ενημέρωσ___ ο διευθυντής ότι έσβησ___
την απουσία. Εσύ υπερηφανεύεσ___
αλλά σκέφτεσ___ τι θα γινόταν αν δεν
την έσβηνε;
5. Τηλεφώνησ___ ο Νίκος και ζήτησ___
να πας να τον δεις. Γιατί τον φοβάσ___
τόσο πολύ και γιατί τον απαρνιέσ___;
6. Δε χρειάζεται ούτε να απολογείσ___ ούτε και να λυπάσ___. Σβήσ___ το παρελθόν και όρμησ___
στο μέλλον.
Ποια κατάληξη να βάλω, -μαι ή -με, -ται ή –τε
Οδηγίες
Όταν το ρήμα βρίσκεται στον ενικό αριθμό, άρα το υποκείμενο
είναι ένα, τότε η κατάληξη είναι -μαι ή -ται.
Όταν το ρήμα βρίσκεται στον πληθυντικό αριθμό, άρα τα υποκείμενα είναι πολλά,
τότε η κατάληξη είναι -με -τε.
(Διάγραψε τη λανθασμένη απάντηση και ξαναγράψε την πρόταση σωστα)
- Οδηγίες θα βρείτε / βρείται στο πίσω μέρος της συσκευασίας.
- Πού βρίσκεται
/ βρίσκετε το σπίτι σας;
- Πετιέμαι
/ Πετιέμε για λίγο στο σπίτι του γείτονα.
- Το έθιμο διατηρείται / διατηρείτε μέχρι τις μέρες μας.
- Να διατηρείται / διατηρείτε τα
τρόφιμα σε σκοτεινό περιβάλλον.
- Το κινητό δεν εντοπίζεται / εντοπίζετε εύκολα.
- Να εντοπίσεται
/ εντοπίσετε τα ρήματα του κειμένου.
- Μα τι γράμματα είναι αυτά! Το κείμενο δε διαβάζεται / διαβάζετε.
- Μα γιατί δε διαβάζεται / διαβάζετε προσεκτικά τις οδηγίες;
- Δε θυμάμαι
/ θυμάμε πότε ήρθε το δέμα.
- Ο παρακείμενος σχηματίζεται / σχηματίζετε περιφραστικά.
- Και τώρα θα πρέπει να σχεδιάσεται / σχεδιάσετε ένα τρίγωνο.
- Πότε θα φέρουμαι
/ φέρουμε το γλυκό;
- Η χαρά μου δεν περιγράφεται / περιγράφετε με λόγια.
- Μα τι ωραία που τα περιγράφεται / περιγράφετε, κύριε Πέτρο!
- Στην εικόνα παριστάνεται / παριστάνετε ο Κολοκοτρώνης.
- Εσείς τι παριστάνεται / παριστάνετε εδώ;
- Φεύγω για φαντάρος. Παρουσιάζομαι / Παρουσιάζομε σε 10 ημέρες.
- Με τέτοια μεταμφίεση ο Κώστας δεν αναγνωρίζεται / αναγνωρίζετε
εύκολα.
- Μετά από τόσες ασκήσεις θα αναγνωρίζεται / αναγνωρίζετε εύκολα
ποια κατάληξη είναι σωστή.