Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2021

 Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις και να  υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.

Πρώτα να ανοίξετε το βιβλίο Γραμματικής και να μάθετε καλά τους τελικούς, χρονικούς ,υποθετικούς  και τους αιτιολογικούς συνδέσμους.

1.     Η Ελένη χαίρεται , γιατί  έγραψε καλά στις εξετάσεις.

2.     Η Μαρία ήρθε σπίτι μου, για να παίξουμε σκάκι.

3.     Χάρηκε, επειδή ήρθαν οι φίλοι του.

4.     Αν με ακούσει, θα χαρεί.

5.     Όταν διαβάζει, γράφει καλά στις εξετάσεις.

6.     Θα παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, αφού βρέχει έξω.

7.     Έφυγε βιαστικά, για να μη χάσει το πλοίο.

8.     Οι μαθητές ήθελαν να κλείσει το σχολείο, μόλις άρχιζαν οι ζέστες.

9.     Αν  μαθω τους συνδέσμους, θα καταλάβω τις δευτερεύουσες προτάσεις.

10.    Είμαστε χαρούμενοι, αφού πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.

12.   Σηκώθηκε στον πίνακα, για να λύσει την άσκηση.

αντωνυμία +ρημα                 

Το                στόλισα

αρθρο +ουσιαστικό

Το           δέντρο

προθεση +ουσιαστικό

με              στολίδια

Γραφω  το αρθρο που ταιριάζει  μπροστα απο τα ουσιαστικα:

την , οι, τις, των, της 

......   προσκλήσεις    ............ πρόσκληση.....  προσκλήσεων

......  διοργάνωσης ..... διοργανώσεις .... διοργανώσεων

Γράφω  την αντωνυμία που ταιριαζει  μπροστα από τα ρήματα

τον, με, σε , την, αυτός, μου, εγώ, εκείνος, της, εμεις

....  προσκάλεσα,     ...  είδε,     ..... διοργανωσα,      ....  προσκάλεσε,     ....   διοργάνωσε,        ....ρύθμισα,       , ...  ζήτησε    ,....  είπε , .    ... ζωγράφισα ,     ...έδειξα,  

  .... προσκαλουμε,  ..... έστειλε,   .....έστειλε

κάλεσέ ..... ,      φώναξέ .....   


Άσκηση για τη διάκριση 

της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου

Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσεις τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά «»

καθ να γραψεις πάνω από τις εντονες λέξεις τι είναι : ουσιαστικό ή ρήμα 

«Τον» αγαπάς αλήθεια; 

*Φέρε «το» κλειδί. 

*«Με» αγαπάς; 

Θα έρθω «με» το τρένο

Αυτό είναι «του» Βαγγελάκη. 

Να «του» δώσεις τα παιχνίδια.. 

«Σου το» υπόσχομαι ότι θα έρθω


Θα «σε» δω   αύριο; *

υποθετικός λόγος

                                              ΟΡΙΣΤΙΚΗ                  ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ                   ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ




















για το σχολειο



Υποθετικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που περιέχουν την προϋπόθεση που πρέπει να ισχύει για να γίνει αυτό που δηλώνει η πρόταση .

 

Εισάγονται:

 

με τον υποθετικό  σύνδεσμο αν(εάν), ή σπάνια με σανάμα , π.χ.




● Αν φύγεις εσύ, θα φύγω κι εγώ.

● Άμα δε διαβάσεις τα μαθήματά σου, δε θα πάμε πουθενά.


Αν θέλει, φεύγει και τώρα αμέσως.
Αν σας το πω, θα γελάσετε.
Αν δε βρέξεις τα πόδια σου, ψάρι δεν τρως
Αν κάνει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή.

Αν φύγεις εσύ,θα φύγω κι εγώ.
υπόθεσηαπόδοση

            υποθετικός λόγος
Οι Υποθετικοί λόγοι αποτελούνται από μία υποθετική πρόταση, η οποία ονομάζεται υπόθεση, και μία κύρια πρόταση, η οποία ονομάζεται απόδοση.
Εκφράζουν τη λογική σχέση  τους



Διαλυτικά: πότε πρέπει να τα χρησιμοποιούμε

Tα διαλυτικά ¨  σημειώνονται  πάνω από το ι ή το υ για να δείξουμε ότι το ι ή το υ πρέπει να τα προφέρουμε χωριστά από το προηγούμενο φωνήεν (α, ε, ο, υ),
παιδάκια ή  παϊδάκια

Στα κεφαλαία γράμματα μπαίνουν πάντοτε διαλυτικά.

ΛΑΪΚΟ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ


νεράιδα, άυλος, δρύινος, πλάι, κορόιδεψα, Μάιος

Ασκήσεις

Βάλε τόνο και διαλυτικά:


ΜΑΙΟΣ

ΛΑΙΚΟ

ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ

ΑΙΤΟΣ

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ

ΤΑΙΖΩ

ΑΥΠΝΙΑ

ΜΩΥΣΗΣ

ΣΑΙΤΑ

καικι

χαιδευω

βολει

πλαι

κομπολοι

ευρωπαικο

κοροιδακι

λαικος

διυλιστηριο,

Μαιος

ευφυια

γαιδαρος

ευνοικος,

ζωικο,

πρωινος

κοροιδο

ξευφαινω

νεραιδα

ΚΥΤΤΑΡΟ

 Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί αποτελούνται από κύτταρα. Βασικά μέρη των κυττάρων είναι ο πυρήνας, το κυτταρόπλασμα και η κυτταρική μεμβράνη. Τα φυτικά κύτταρα έχουν επιπλέον κυτταρικό τοίχωμα, χυμοτόπια και χλωροπλάστες.Το κυτταρικό τοίχωμα, ένα παχύ και ανθεκτικό περίβλημα, που βρίσκεται εξωτερικά της  μεμβράνης. Καθώς είναι συμπαγές και ικανό να αντέχει σε μεγάλες πιέσεις, λειτουργεί ως σκελετός που υποστηρίζει το κύτταρο και κατ' επέκταση ολόκληρο το φυτό.

Πρωτα διάβασε προσεχτικα τις οδηγίες 

                                                                    👇      











ΕΠΑΝΑΛΗΨΞ
ΜΠΟΡΩ:

• Να διακρίνω τα έμβια από τα άβια. 
• Να αναφέρω  χαρακτηριστικές λειτουργίες των έμβιων όντων. • Να αναφέρω λειτουργίες που χαρακτηρίζουν αποκλειστικά τους ζωντανούς οργανισμούς

• Να αναφέρω από τι αποτελούνται  όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί .
 • Να αναφέρω  ότι οι οργανισμοί διακρίνονται σε μονοκύτταρους και πολυκύτταρους, .
 • Να διακρίνω τα βασικά μέρη του κυττάρου. 
• Να αναφέρω συγκεκριμένα παραδείγματα για τη χρησιμότητα των μικροοργανισμών