Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021

ΑΠΡΟΣΩΠΑ....ΡΗΜΑΤΑ

 Τα απρόσωπα ρήματα ή οι απρόσωπες εκφράσεις, όπως είπαμε, δεν παίρνουν για υποκείμενο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα. Το υποκείμενό τους είναι:

 

α) πρόταση,  π.χ.

Πρέπει να φύγω.

Το απρόσωπο πρέπει έχει ως υποκείμενο την πρόταση να φύγω

 

Πρέπεινα μιλήσω
απρ. ρήμα 
ποιο πρέπει;υποκείμενο

Αξίζει να προσπαθήσει κανείς.

Το απρόσωπο αξίζει έχει ως υποκείμενο την πρόταση να προσπαθήσει κανείς

 

Είναι κρίμα που δεν ήρθες.

Η απρόσωπη έκφραση είναι κρίμα έχει ως υποκείμενο την πρόταση που δεν ήρθες

 ΠΡΟΣΟΧΗ: Ένα ρήμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως προσωπικό είτε ως απρόσωπο.


π.χ. Φαίνεται πως θα χιονίσει. Το σπίτι φαίνεται μεγάλο.

απρόσωπο προσωπικό


HXOΣ

 

Ανάκλαση του ήχου
Όταν το ηχητικό κύμα συναντήσει μια λεία και στιλπνή επιφάνεια, αλλάζει κατεύθυνση. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται ανάκλαση.





​Οι νυχτερίδες δε βλέπουν καλά. Χάρη στην ανάκλαση του ηχητικού κύματος που εκπέμπουν, αντιλαμβάνονται το χώρο γύρω τους. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ακούσει τους ήχους, που χρησιμοποιεί η νυχτερίδα για τον προσανατολισμό της.


Πώς βλέπει το δελφίνι στο σκοτάδι…


Είναι από τα πιο έξυπνα πλάσματα της θάλασσας και η ικανότητα που έχουν να «βλέπουν» με τη βοήθεια ενός βιολογικού σόναρ που διαθέτουν, είναι αναμφίβολα εντυπωσιακή για τους επιστήμονες. Τα δελφίνια εκπέμπουν συγκεκριμένα ηχητικά κύματα και με τη βοήθεια των δοντιών τους, τα οποία λειτουργούν σαν κεραίες, αποκτούν αίσθηση της θέσης και της όψης των αντικειμένων.


Why do we hear
echoes?






Μύθος

Η Ηχώ (αρχ. ᾿Ηχώ) ήταν ορεσίβια Νύμφη στην ελληνική μυθολογία, που οι Μούσες την δίδαξαν άσμα, αυλό και σύριγμα. Έτσι έμεινε γνωστή για τη μελωδική φωνή της.

Από τη Βικιπαίδεια,


Ηχώ


Η Ηχώ ήταν η νύμφη της οποίας ο μύθος προσπαθεί να εξηγήσει το φαινόμενο της ηχούς.

Υπάρχουν αρκετές εκδοχές της ιστορίας της Ηχούς. Στην πρώτη από αυτές προκάλεσε την οργή της Ήρας

Η Ηχώ σαν ακόλουθος της Ήρας, έπρεπε να υπηρετεί την βασίλισσα των θεών με πίστη και αφοσίωση. Ωστόσο η Ηχώ αναγκάστηκε από τον Δία να καλύψει τις απιστίες του, απασχολώντας την Ήρα με ακατάπαυστη ομιλία. Όταν η θεά ανακάλυψε την απάτη, καταράστηκε την Ηχώ, ώστε η νύμφη να μη μπορεί να βγάζει δικά της λόγια, παρά μόνο να επαναλαμβάνει εκείνα που έλεγαν οι άλλοι. Στην μυθολογία, η τιμωρία είναι ταιριαστή της ύβρεως.









Στο κεφάλαιο αυτό ­ μελετήσαμε­ τον τρόπο παραγωγής και διάδοσης του ήχου,  και απλά ηχητικά φαινόμενα.. 

1. Η μουσική, η ανθρώπινη φωνή, το κελάηδισμα ενός πουλιού, το βούισμα ενός κουνουπιού, ο θόρυβος μιας μηχανής είναι ήχοι. 

Με τον ήχο, με τη φωνή μας, επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρώπους.

2.Τα σώματα που παράγουν ήχο τα ονομάζουμε ηχητικές πηγές. Οι ήχοι δημιουργούνται από την παλμική κίνηση, την ταλάντωση των ηχητικών κυμάτων.

Θυμάστε τα μόρια των στερεών;
Σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους, με σταθερή διάταξη:


Τι θα γινόταν αν βάζαμε μια ηχητική πηγή σε  επαφή με ένα τέτοιο στερεό;

.

Όπως θα μαντέψατε, τα …οργανωμένα μόρια του στερεού αναλαμβάνουν δράση στο λεπτό! Μεταφέρουν τον ήχο στα κοντινά τους μόρια, γρήγορα και αποτελεσματικά.

Τα μόρια των υγρών, όπως θυμάστε, είναι …πιο χαλαρά τυπάκια! Κοντά το ένα με το άλλο, αλλά όχι και τόσο κοντά, ούτε και με τόσο σταθερή διάταξη:

.

Ας βάλουμε το ξυπνητήρι στο υγρό:

.

Εντάξει, τα μόρια του υγρού θα μεταδώσουν τον ήχο, αλλά οι αποστάσεις μεταξύ τους δεν είναι και τόσο κοντινές…

Αν θυμηθούμε και τα μόρια των αερίων, τότε μιλάμε για μόρια που αγαπούν την …ανεξαρτησία τους. Ούτε πολύ κοντινές αποστάσεις (εκτός κι αν βρίσκονται σε συνθήκες αυξημένης πίεσης), ούτε ακριβής διάταξη:

.

Ντριιιιιν!

.

Ο ήχος από το ξυπνητήρι θα ταξιδέψει, αλλά …μην ξεχνάτε και τις αποστάσεις μεταξύ των μορίων. Για να μεταδοθεί το πύκνωμα χρειάζεται περισσότερη …προσπάθεια και χρόνος.

.

Καταλαβαίνετε τώρα γιατί ο  ήχος «τρέχει» πιο γρήγορα στα στερεά, λιγότερο γρήγορα στα υγρά και ακόμη λιγότερο στα αέρια;

___________________________________

Και τι γίνεται με τις αστραπές και τις βροντές;

Τις βλέπουμε και τις ακούμε από εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, αφού το φως και ο ήχος ταξιδεύουν πολύ γρήγορα.
Όμως, γιατί την βροντή την ακούμε πάντα μετά (ή πολύ μετά) από την στιγμή που θα δούμε την αστραπή;


Η απάντηση δίνεται εύκολα, αν σκεφτούμε πως το φως ταξιδεύει με ταχύτητα 300.000.000 μέτρων το δευτερόλεπτο, ενώ ο ήχος μόνο με 340! (στον αέρα)

.

:


Συμπέρασμα

Ο ήχος διαδίδεται στα στερεά, στα υγρά και στα αέρια.
Ο ήχος διαδίδεται στον αέρα με πυκνώματα και αραιώματα, που φτάνουν στην επιφάνεια του ταμπουρίνου και την κάνουν να πάλλεται.Η μαύρη τελεία αναπαριστά μια ηχητική
​πηγή που ταλαντώνεται
Υλικό

ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΕΙ Ο ΗΧΟΣ

ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΕ ΕΝΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟ

αέρας
340 μέτρα
νερό
1480 μέτρα
ξύλο
3300 μέτρα
μάρμαρο
3800 μέτρα
ατσάλι
5100 μέτρα
γυαλί
5500 μέτρα