Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

Πώς κάνω γραμματική αναγνώριση









ΣΥΣΚΕΥΕΣ -διάκριση της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου

πρόθεση ή άρθρο   +  ουσιαστικό   

αντωνυμία   +    ρημα   

 Άσκηση για τη διάκριση της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου

Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσεις τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά «»

καΙ  να γραψεις πάνω από τις εντονες λέξεις τι είναι : ουσιαστικό ή ρήμα 

  ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ   ΡΗΜΑ

     «Τον»           αγαπάς   αλήθεια; 

*Φέρε «το» κλειδί. 

*«Με» αγαπάς; 

Θα έρθω «με» το τρένο

Αυτό είναι «του» Βαγγελάκη. 

Να «του» δώσεις τα παιχνίδια.. 

«Σου το» υπόσχομαι ότι θα έρθω


Θα «σε» δω   αύριο; *

ΕΜΒΑΔΟΝ-ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ Ε΄ΤΑΞΗς

 




EΜΒΑΔΟΝ θεωρια  απέξω

  • Μάθετε πώς να βρείτε τo EMBAΔΟΝ ενός τριγώνου όπου δίνεται η βάση και το κάθετο ύψος.

Παραδείγματα εμβαδού τριγώνου

Παράδειγμα 1) Βρείτε το εμβαδον τριγώνου παρακάτω.

περιοχή του δεξιού τριγώνου παράδειγμα 1

  • Στο παραπάνω παράδειγμα, η βάση είναι 8cm και το κάθετο ύψος είναι 5cm.  

Παράδειγμα 2) Βρείτε το Εμβαδον του τριγώνου παρακάτω.

περιοχή του δεξιού τριγώνου παράδειγμα 2

  • Στο παράδειγμα, η βάση είναι 9m και το κάθετο ύψος είναι 4m.


προβλήματα 

1. Η Έλλη από ένα ορθογώνιο χαρτόνι με μήκος 20 εκ. και πλάτος 10 εκ. έκοψε ένα τετράγωνο κομμάτι πλευράς 8 εκ.

 α. Βρες την περίμετρο του χαρτονιού που έμεινε μετά το κόψιμο (το σκούρο μέρος του σχήματος).
 β. Βρες το εμβαδόν του χαρτονιού που έμεινε μετά το κόψιμο (το σκούρο μέρος του σχήματος)
. γ. Βρες τι ποσοστό του εμβαδού του αρχικού χαρτονιού είναι το εμβαδόν του τετράγωνου που κόπηκε .



ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ


Σύρε τις εξισώσεις στα προβλήματα που ταιριάζουν.



















































Ο Γιαννάκης είχε 0,70 ευρώ και του έδωσαν οι γονείς του άλλα 1,50 ευρώ. Αγόρασε μια τυρόπιτα και στο τέλος του έμειναν 1,20 ευρώ. Πόσο κόστιζε η τυρόπιτα;


  1. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον μειώσω κατά 50 θα βρω έναν αριθμό που είναι κατά μία μονάδα μεγαλύτερος από τον μεγαλύτερο τριψήφιο αριθμό. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x – 50 = 999 + 1
    2.   x + 50 = 100 – 1
    3.   999 – x = 50 + 1

  1. 100 – x = 15
  2.   x – 100 = 15
  3.   x – 15 = 100

ρημα δίνω













1.Αναγνωριζω την έγκλιση

 δώσε μου λίγο το μολύβι σου

να μου δώσεις  τη μια βαλίτσα 

 ένα κοριτσάκι έδωσε στην καλεσμένη μια ανθοδέσμη

δίνω τη θέση μου στο λεωφορείο σε έναν ηλικιωμένο

η προσωπική αντωνυμία

 αντιγραφή την προσωπική αντωνυμία

Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

B' ΠΡΟΣΩΠΟ


Ενικός αριθμός

Ον.

εγώ

εσύ

Γεν.

εμένα

μου

εσένα

σου

Αιτ.

εμένα

με

εσένα

σε

Κλ.

εσύ

Πληθυντικός αριθμός

Ον.

εμείς

εσείς

Γεν.

εμάς

μας

εσάς

σας

Αιτ.

εμάς

μας

εσάς

σας

Κλ.

εσείς

 

Γ' ΠΡΟΣΩΠΟ


Ενικός αριθμός

Ον.

αυτός

αυτή

αυτό


Γεν.

αυτού  

αυτής 

αυτού

του

της

του

Αιτ.

αυτόν

αυτή(ν)

αυτό

τον

την

το

Πληθυντικός αριθμός

Ον.

αυτοί

αυτές

αυτά



Γεν.

αυτών

αυτών

αυτών

τους

τους

τους

Αιτ.

αυτούς

αυτές

αυτά

τους

τις/τες

τα

αντι + όνυμα= αντωνυμία

 Οι λέξεις που μπαίνουν στη θέση των ονομάτων (ουσιαστικών) λέγονται αντωνυμίες.

  Οι αντωνυμίες που χρησιμοποιούμε για να δείξουμε τα τρία πρόσωπα του λόγου, δηλαδή σε ποιον αναφερόμαστε, λέγονται προσωπικές αντωνυμίες . 
 Οι προσωπικές αντωνυμίες είναι : 
α΄ πρόσωπο : εγώ, εμείςβ΄ πρόσωπο : εσύ, εσείς γ΄ πρόσωπο : αυτός, -ή, -ό, αυτοί, -ές, -ά 

Τις προσωπικές αντωνυμίες τις έχουμε συναντήσει και στην κλίση των ρημάτων.
 Οι προσωπικές αντωνυμίες γράφονται και με σύντομες μορφές όπως μου, σου, του, κ.ά. που λέγονται αλλιώς και αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών.
  π.χ. Με πήρε τηλέφωνο. Τις βλέπω να έρχονται. Φώναξέ τες να έρθουν