Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

  ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΟΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΘΑ ΘΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ.






12.


3.

4

5.

6.Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών.

 Ο Μέγας Βασίλειος: 
Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόβουμε το τριαντάφυλλον παραμερίζομε  τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς. Το ίδιο να κάμωμε και  στα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: 
Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. 
Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους:
 Ποιο  αμπελι  θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; 
Και ποία είναι η αρετή της ελιας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; 
Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 

τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου.....

συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια.  Το σπρωξιμο  που χρειαζομαστε ολοι  για να ανοιξουμε τα φτερά μας



Ο Χρυσός Αιώνας   των Ελληνικών Γραμμάτων

Οι Τρεις Ιεράρχες και η παράδοση τους εμπνέει την Παιδεία μας


Στην ιστορία κάθε τόπου, λαού και πολιτισμού, υπάρχουν στιγμές καθοριστικές για τη μοίρα του, που μπορούν να χαρακτηριστούν ορόσημα, αφού από αυτές εξαρτάται το πολιτιστικό και ιστορικό γίγνεσθαι στο διηνεκές.

Ο 4ος μ.Χ. αιώνας είναι σημαντικό ορόσημο για τα Ελληνικά Γράμματα και γενικότερα για το ελληνικό πνεύμα. Εύλογα έχει ονομαστεί "Χρυσός Αιώνας των Ελληνικών Γραμμάτων",αφού τον αιώνα αυτόν κρίθηκε οριστικά η τύχη και η σωτηρία των έργων των Ελλήνων σοφών.

.

Για την προσφορά τους αυτή, θεωρούνται και τιμώνται ως προστάτες των Ελληνικών Γραμμάτων οι τρεις "φωστήρες της τρισηλίου θεότητας",  την ημέρα, την αφιερωμένη στα Γράμματα και τους ίδιους, την 30ή Ιανουαρίου. Και δεν είναι άσκοπο, μήτε οπισθοδρομικό, να ρίχνουμε πότε πότε τη ματιά, αναζητώντας πράγματα, αξίες και γεγονότα, που άνοιξαν δρόμους στην ιστορία του πνεύματος και του πολιτισμού του τόπου αυτού.

Η παιδεία αφορά ολόκληρη την ζωή του ανθρώπου.  Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί την ευσέβεια, ως το άπαν στην παιδεία.

Κατά τους τρεις Διδασκάλους της οικουμένης, στην παιδαγωγική και την αγωγή των παίδων, σπουδαίος παράγων είναι και τα βιβλία.



































Οι Τρεις Ιεράρχες είναι «άρρηκτα δεμένοι» στη συνείδηση των Ελλήνων με την Παιδεία είναι αυτοί που κράτησαν το πνεύμα τους καθαρό από τον  φανατισμό των συγχρόνων τους και με το πνεύμα αυτό ασχολήθηκαν, με μεγάλο πάθος αλλά χωρίς φόβο, με την ελληνική παιδεία, δηλαδή με τον Λόγο».

«Οι τρεις αυτοί πνευματικοί άνθρωποι όχι μόνο αναγνώρισαν την αξία της ελληνικής Παιδείας, αλλά είδαν σ' αυτήν το κατάλληλο όργανο για τη διάδοση της δικής τους πίστης».


ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Από το ναό της Παναγίας Πικριδιώτισσας
Διαστ. 2,31 Χ 1,83 μ.
Τοιχογραφία
18ος αι.
Οι τρεις ιεράρχες, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Βασίλειος ο Μέγας, εικονίζονται όρθιοι και μετωπικοί. Φοράνε χρυσοποίκιλτα επισκοπικά άμφια, ευλογούν και κρατούν κλειστά ευαγγέλια. Στο επάνω μέρος σκηνές από το βίο τους.




 Τρεις Ιεράρχες. Ζωντανά χρώματα  και χρυσό 22 καρατίων σε ξύλινο πλαίσιο με γυαλί. Η εικόνα είναι από το Ιερό Κελλί του Αγίου Νικολάου στο Άγιο Όρος.