Δευτέρα 3 Απριλίου 2023
Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023
Ενότητα 11 Συγγενικές σχέσεις
Θεωρία
- Περιγραφή, γενικά
- Ο Γιώργος πλύθηκε, ντύθηκε.
- (ΚΥΡΙΑ , ΚΥΡΙΑ )
- Χωρίζονται μεταξύ τους με κόμμα.Αυτός ο τρόπος σύνδεσης λέγεται ασύνδετο σχήμα.
Περιγραφή προσώπου
Η επιρρηματική σημασία των πτώσεων=Προσδιορισμοί
Σύνδεση των προτάσεων
Αντιθετική σύνδεση των προτάσεων (στο Περισσότερες πληροφορίες για την παρατακτική σύνδεση))
Τα είδη των εξαρτημένων προτάσεων
Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις
Με πόσους τρόπους συνδέονται οι προτάσεις;
Οι προτάσεις στα νέα ελληνικά, συνδέονται με τρεις τρόπους μεταξύ τους:
1. με ασύνδετο σχήμα K ,K ,K ,K
2. με παρατακτική σύνδεση K και K
3. με υποτακτική σύνδεση Κ , ( Δ )
- δύο προτάσεις. Η πρώτη όμως και η δεύτερη ενώνονται με το και. Συνδέονται δηλαδή με μια λέξη που λέγεται σύνδεσμος.
- Συμπέρασμα: Στην παρατακτική σύνδεση οι προτάσεις παρατάσσονται, δηλ. μπαίνουν η μία δίπλα στην άλλη, και συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους, τους συμπλεκτικούς, τους αντιθετικούς, τους διαχωριστικούς και τους συμπερασματικούς
Συμπλεκτικοί: και/κι, ούτε, μήτε (ουδέ, μηδέ σε παλαιότερα κείμενα)
Διαζευκτικοί ή διαχωριστικοί: ή, είτε
Αντιθετικοί: αν και, αλλά, μα, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, μολονότι, μόνο (που)
Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, οπότε
Επεξηγηματικός: δηλαδή
Τι είναι η υποτακτική σύνδεση;
ΕΥΚΟΛΑΚΙ! ΚΥΡΙΑ, + ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ ΠΡΟΤΑΣΗ
Να
εντοπίσετε το είδος της σύνδεσης μεταξύ των παρακάτω προτάσεων
1. Σήμερα έχω τα γενέθλιά μου
και θα κάνω πάρτι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
2. Κάλεσα τις αγαπημένες μου
φίλες,( όπως με καλούν κι εκείνες στα δικά τους γενέθλια.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
3. Έγραψα τις προσκλήσεις και
τις μοίρασα εδώ και μια βδομάδα.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
4. Όλες μου υποσχέθηκαν ( ότι θα
έρθουν.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
5. Πλησίαζε η ώρα και καμιά
τους δεν ερχόταν.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
6. Άρχισα να ανησυχώ.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
7. Κοιτούσα με αγωνία την ώρα,
την ξανακοιτούσα!
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
8. Μήπως έπαθαν κάτι ή μήπως δε
με θέλουν για φίλη τους.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
9. Αυτά σκεφτόμουν, όταν
κτύπησε το κουδούνι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
10. Οι πονηρές μου έκαναν έκπληξη
και ήρθαν όλες μαζί.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]
- Η επιρρηματική σημασία των πτώσεων=προσδιορισμοι στο συντακτικό
Η ονομαστική
Μερικών ουσιαστικών η ονομαστική χρησιμοποιείται σε ορισμένες περιπτώσεις και με επιρρηματική σημασία.
Παραδείγματα
Έφυγε τρεχάλα. Πώς;
Καλύτερα να πάμε παρέα.
Θεσσαλονίκη, 31 Δεκεμβρίου. Πού;
Η γενική
Η γενική με επιρρηματική σημασία χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά από την ονομαστική ή την αιτιατική
Ή του ύψους ή του βάθους. Ντύνεται της μόδας.
Η αιτιατική
Η αιτιατική χρησιμοποιείται με επιρρηματική σημασία.
Φεύγω, πάω σχολείο. Να το μικρύνεις μια πιθαμή.
Απόψε θα πάμε πλατεία. Θα έρθουμε πάλι την Κυριακή.
Τρίτη 28 Μαρτίου 2023
ΕΜΒΑΔΟΝ-ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΣ
EΜΒΑΔΟΝ θεωρια απέξω
- Μάθετε πώς να βρείτε τo EMBAΔΟΝ ενός τριγώνου όπου δίνεται η βάση και το κάθετο ύψος.
Παραδείγματα εμβαδού τριγώνου
Παράδειγμα 1) Βρείτε το εμβαδον τριγώνου παρακάτω.
- Στο παραπάνω παράδειγμα, η βάση είναι 8cm και το κάθετο ύψος είναι 5cm.
Παράδειγμα 2) Βρείτε το Εμβαδον του τριγώνου παρακάτω.
- Στο παράδειγμα, η βάση είναι 9m και το κάθετο ύψος είναι 4m.
προβλήματα
1. Η Έλλη από ένα ορθογώνιο χαρτόνι με μήκος 20 εκ. και πλάτος 10 εκ. έκοψε ένα τετράγωνο κομμάτι πλευράς 8 εκ.
Σε μια κατασκήνωση υπάρχουν 218 παιδια. Τα τρόφιμα που έχουν επαρκούν για 14 ημέρες. Αν τα παιδιά ήταν 109, για πόσες ημέρες θα επαρκούσαν τα τρόφιμα;
Τα ποσά είναι:
Λύση
------------ ---------- -------------
Απάντηση:_______________________________________________________
Η Υπατία υπολόγισε ότι μπορεί να περάσει 10 ημέρες αν χαλάει 20 € την ημέρα.
Πόσα χρήματα πρέπει να ξοδεύει την ημέρα ώστε να περάσει 16 ημέρες;
Λύση
Τα ποσά είναι:
------------ ---------- -------------
Απάντηση:__
Η Ελληνική Ανεξαρτησία
Η 3η Φεβρουαρίου 1830 είναι η γενέθλια ημερομηνία του ελληνικού κράτους.
Στις 30 Αυγούστου 1832, με καινούριο Πρωτόκολλο στο Λονδίνο, έγινε ο τελικός διακανονισμός των συνόρων: Το νέο ελληνικό κράτος θα περιελάμβανε την Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες, την Εύβοια, τις Σποράδες και την Στερεά Ελλάδα, και θα εκτεινόταν προς τα βόρεια μέχρι την νοητή γραμμή Μαλιακού – Αμβρακικού κόλπου.
Τα σύνορα παρέμειναν σταθερά μέχρι και το 1864, οπότε και έγινε η παραχώρηση των Επτανήσων από την Αγγλία στην Ελλάδα.
Δευτέρα 27 Μαρτίου 2023
Άσκηση στον επιρρηματικό προσδιορισμό του τόπου
Να εντοπίσεις στις παρακάτω προτάσεις με ποιον από τους
παρακάτω τρόπους εκφέρεται ο επιρρηματικός προσδιορισμός του τόπου: επίρρημα, εμπροθετο ουσιαστικό , ουσιαστικόσε
αιτιατική ή γενική,
1. Θα πάμε κινηματογράφο απόψε. |
|
2. Θα τρέξετε μέχρι το τέλος της αυλής. |
|
3. Το σπίτι μας βρίσκεται μακριά. |
|
4. Πήγαμε όπου μας είπες. |
|
5. Συναντήθηκαν στην πλατεία. |
|
6. Έστριψε αριστερά για να μη χτυπήσει ένα σκύλο. |
|
7. Δε θα το πιστέψεις αλλά μείναμε σπίτι όλη μέρα. |
|
8. Θα γιορτάσουν την επέτειο εκεί που πρωτοσυναντήθηκαν. |
|
9. Έφυγε από την πίσω πόρτα. |
|
10. Έφτασε ως τον ουρανό. |
|
Άσκηση στον επιρρηματικό προσδιορισμό του χρόνου
Να εντοπίσεις στις παρακάτω προτάσεις με ποιον από τους παρακάτω τρόπους εκφέρεται ο επιρρηματικός προσδιορισμός του χρόνου:
επίρρημα, εμπροθετο
ουσιαστικό , ουσ. σε γενική, ουσ. σε
αιτιατική, χρονική πρόταση
1. Θα μιλήσουμε στο τηλέφωνο αργότερα. |
|
2. Σε λίγο θα αρχίσει ο αγώνας. |
|
3. Έτσι όπως αργείς ούτε του χρόνου δε θα τελειώσουμε |
|
4. Μόλις τελειώσει η ταινία θα φύγουμε |
|
5. Όταν γυρίσεις από το σχολείο, να με περιμένεις στο σπίτι. |
|
6. Έφτασε και η μέρα της γιορτής σου. |
|
7. Θα συναντηθούμε εδώ την άλλη βδομάδα. |
|
8. Καθυστέρησες πάρα πολύ. |
|
9. Γιατί δεν ήρθες χτες; |
|
10. Ο Γιώργος μπήκε στην τάξη μετά τον δάσκαλο. |
|
Σάββατο 25 Μαρτίου 2023
ΛΥΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023
Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ ΠΟΣΑ
ΠΩΣ ΛΥΝΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
ΣΧΟΛΕΙΟ
Σε μια κατασκήνωση υπάρχουν 218 παιδια. Τα τρόφιμα που έχουν επαρκούν για 14 ημέρες. Αν τα παιδιά ήταν 109, για πόσες ημέρες θα επαρκούσαν τα τρόφιμα;
Τα ποσά είναι:
Λύση
------------ ---------- -------------
Απάντηση:_______________________________________________________
Η Υπατία υπολόγισε ότι μπορεί να περάσει 10 ημέρες αν χαλάει 20 € την ημέρα.
Πόσα χρήματα πρέπει να ξοδεύει την ημέρα ώστε να περάσει 16 ημέρες;
Λύση
Τα ποσά είναι:
------------ ---------- -------------
Απάντηση:___________________________________________________________
Η κλίση των Αντωνυμιών
Πληροφορίες για τις αντωνυμίες
Η αντωνυμία είναι ένα μέρος του λόγου που χρησιμοποιείται σε αντικατάσταση κάποιου ουσιαστικού.
Μπορεί να έχει μέσα στην πρόταση θέση υποκειμένου, αντικειμένου και γενικότερα προσδιορισμού του ρήματος.
Είδος | Αντωνυμίες ΟΡΙΟΓΡΦΙΑ |
Προσωπικές |
|
Κτητικές |
|
Αυτοπαθείς |
|
Οριστικές |
|
Δεικτικές |
|
Αναφορικές |
|
Ερωτηματικές |
|
Αόριστες |
|
Να
διακρίνετε στις παρακάτω προτάσεις από τις λέξεις που είναι με έντονα γράμματα
ποιες είναι οριστικό άρθρο και ποιες τύποι της προσωπικής αντωνυμίας.
Να θυμάσαι
ότι: το άρθρο συνοδεύει ένα όνομα και δεν μπορούμε να το
αντικαταστήσουμε με κάτι άλλο.
Η αντωνυμία αντικαθιστά ένα όνομα, συνεπώς στη θέση της αντωνυμίας
μπορούμε να βάλουμε ένα όνομα.
αρθρο +ουσιαστικό,επίθετο ,μετοχή
ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ+ ΡΗΜΑ
1. Να το ________ αγοράσεις αυτό το ________ βιβλίο.
2. Αποχαιρετώντας την ________
κόρη της την ________ φιλούσε
στο________μάγουλο.
3. Θα σ’ το ________ φέρω
μόλις φτάσω στο ________ σταθμό.
4. Τον ________
χάιδευε
για ώρα με τα ________ γερασμένα
χέρια της.
5. Φοβόταν πως δε θα τον ________
ξαναδεί το ________ γάτο της.
Να
διακρίνετε τους τύπους του οριστικού άρθρου, της προσωπικής και της κτητικής
αντωνυμίας.
Να θυμάσαι
ότι: το άρθρο βρίσκεται μπροστά από ένα όνομα και δεν μπορούμε να το
αντικαταστήσουμε με κάτι άλλο. Η προσωπική
αντωνυμία βρίσκεται μπροστά από ρήμα. Η κτητική αντωνυμία συνήθως
βρίσκεται μετά από όνομα.
1. Αυτό το ________ βιβλίο δεν το ________ αγόρασα για τον Νίκο, αλλά
για τον ________ γιο της
________ φίλης του. ________
2. Έδωσε τα ________ παιχνίδια
της ________ κόρης του
________, που δεν τα ________ έπαιζε πια, στον ________ έρανο για τα ________ παιδιά της ________ Αφρικής.
3. Του ________ ανακοίνωσαν
την ________ απόλυσή του
________ και είναι
στεναχωρημένος.
4. Στο ________ τέλος
της ________ παράστασης τον
________ χειροκρότησαν θερμά.
5. Τον ________ επαινούν
συνέχεια για τα ________ ηρωικά
κατορθώματά του. ________
-
στο τετράδιο Αποφασίσαμε να κάνουμε πάρτυ στο σχολείο μας. Γι’ αυτό αγοράσαμε σοκολατάκια. Έτσι πήραμε 48 αμυγδάλου, 60 φουντουκιού και 24 μ...
-
ΣΤΙΣ ΑΜΜΟΥΔΙΕΣ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ 3.000 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ Οδυσσέας Ελύτης. ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ . Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική. το σπίτι φτωχικό σ...
-
Λέγεται αλλιώς και Πυ θαγόρειος πίνακας . ΕΡΓΑΣΙΕΣ -Επιλέγω τις ασκήσεις που μου αρέσουν!!!! Ζχεδιαζω πίνακες και ανακαλύπτω μόνος -μ...