Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Ενότητα 11 Συγγενικές σχέσεις

 Θεωρία

    Περιγραφή, γενικά
    Περιγραφή προσώπου

    Η επιρρηματική σημασία των πτώσεων=Προσδιορισμοί
    Σύνδεση των προτάσεων
    Αντιθετική σύνδεση των προτάσεων (στο Περισσότερες πληροφορίες για την παρατακτική σύνδεση))
    Τα είδη των εξαρτημένων προτάσεων
    Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις



  • Με πόσους τρόπους συνδέονται οι προτάσεις;

     

    Οι προτάσεις στα νέα ελληνικά, συνδέονται με τρεις τρόπους μεταξύ τους:

    1. με ασύνδετο σχήμα   K ,K ,K ,K

    2. με παρατακτική σύνδεση   K και K 

    3. με υποτακτική σύνδεση   Κ   ,   ( Δ ) 

    ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
  • Ο Γιώργος πλύθηκε, ντύθηκε.
  •                     (ΚΥΡΙΑ , ΚΥΡΙΑ )
  • Χωρίζονται μεταξύ τους με κόμμα.Αυτός ο τρόπος σύνδεσης λέγεται ασύνδετο σχήμα.

Ο Γιώργος πλύθηκε και ντύθηκε. 
                       (ΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑ)
  • δύο προτάσεις. Η πρώτη όμως και η δεύτερη ενώνονται με το και. Συνδέονται δηλαδή με μια λέξη που λέγεται σύνδεσμος.
  • Συμπέρασμα: Στην παρατακτική σύνδεση οι προτάσεις παρατάσσονται, δηλ. μπαίνουν η μία δίπλα στην άλλη, και συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους, τους συμπλεκτικούς, τους αντιθετικούς, τους διαχωριστικούς και τους συμπερασματικούς
  • Συμπλεκτικοί: και/κι, ούτε, μήτε (ουδέ, μηδέ σε παλαιότερα κείμενα)

    Διαζευκτικοί ή διαχωριστικοί: ή, είτε

    Αντιθετικοί: αν και, αλλά, μα, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, μολονότι, μόνο (που)

    Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, οπότε

    Επεξηγηματικός: δηλαδή


  • Τι είναι η υποτακτική σύνδεση;


  •  ΕΥΚΟΛΑΚΙ! ΚΥΡΙΑ, + ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ ΠΡΟΤΑΣΗ


Ο Γιώργος ντύθηκε  (αφού είχε πλυθεί.)

Να εντοπίσετε το είδος της σύνδεσης μεταξύ των παρακάτω προτάσεων

 

1.     Σήμερα έχω τα γενέθλιά μου και θα κάνω πάρτι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

2.     Κάλεσα τις αγαπημένες μου φίλες,( όπως με καλούν κι εκείνες στα δικά τους γενέθλια.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

3.     Έγραψα τις προσκλήσεις και τις μοίρασα εδώ και μια βδομάδα.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

4.     Όλες μου υποσχέθηκαν ότι θα έρθουν.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

5.     Πλησίαζε η ώρα και καμιά τους δεν ερχόταν.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

6.     Άρχισα να ανησυχώ.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

7.     Κοιτούσα με αγωνία την ώρα, την ξανακοιτούσα!
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

8.     Μήπως έπαθαν κάτι ή μήπως δε με θέλουν για φίλη τους.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

9.     Αυτά σκεφτόμουν, όταν κτύπησε το κουδούνι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

10.  Οι πονηρές μου έκαναν έκπληξη και ήρθαν όλες μαζί.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

  • Η επιρρηματική σημασία των πτώσεων=προσδιορισμοι στο συντακτικό
  • Η ονομαστική

    Μερικών ουσιαστικών η ονομαστική χρησιμοποιείται σε ορισμένες περιπτώσεις και με επιρρηματική σημασία.

  • Παραδείγματα

    Έφυγε τρεχάλα Πώς;

    Καλύτερα να πάμε παρέα.

  • Θεσσαλονίκη, 31 Δεκεμβρίου. Πού;

  • Η γενική

    Η γενική με επιρρηματική σημασία χρησιμοποιείται λιγότερο συχνά από την ονομαστική ή την αιτιατική

  • Ή του ύψους ή του βάθους.  Ντύνεται της μόδας.

  • Η αιτιατική

    Η αιτιατική χρησιμοποιείται με επιρρηματική σημασία.

  • Φεύγω, πάω σχολείο.  Να το μικρύνεις μια πιθαμή.

    Απόψε θα πάμε πλατεία.  Θα έρθουμε πάλι την Κυριακή.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου