Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2021

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί



Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 5                ΜΑΘΗΜΑ 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

ΚΛΕΦΤΕΣ

Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας κάποιοι άνθρωποι αποφάσιζαν να καταφύγουν σε απομονωμένες περιοχές των βουνών, προκειμένου να ζουν πιο ελεύθερα και μακριά από την καταπίεση των Τούρκων.

Στην συνέχεια ακολουθούσαν τον δρόμο της παρανομίας. Γίνονταν δηλαδή κλέφτες.

Οι κλέφτες για να επιβιώνουν έκαναν επιδρομές εναντίον των χωριών. Οι επιδρομές τους στρέφονταν κυρίως εναντίον των Τούρκων και των κοτζαμπάσηδων.

Η έχθρα που ένιωθαν για τους Τούρκους κατακτητές, και γενικά για την εξουσία, με τον καιρό τούς έκανε αγαπητούς στον λαό.

Οι απλοί άνθρωποι θαύμαζαν την λεβεντιά και την παλικαριά τους και τους θεωρούσαν ήρωες, κάτι που φαίνεται από τα πολλά δημοτικά τραγούδια που τους εξυμνούν.

Τα λημέρια τους (τα καταφύγιά τους) τα είχαν σε δύσβατα μέρη, για να μην τους ενοχλούν οι Τούρκοι. Ήταν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες· η κάθε μία με τον δικό της καπετάνιο (αρχηγό) και το δικό της μπαϊράκι (σημαία). Συχνά αναγκάζονταν να αλλάζουν λημέρια, για λόγους ασφάλειας και παντού τοποθετούσαν καραούλια (σκοπιές). Πολεμούσαν με γιουρούσια (αιφνιδιαστικές επιθέσεις), στήνοντας ενέδρες στους εχθρούς.

Αυτός ο τρόπος πολέμου ονομάστηκε κλεφτοπόλεμος.

Φημισμένοι κλέφτες ήταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης,
ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Κατσαντώνης, ο Ζαχαριάς, και πολλοί άλλοι.

 

ΑΡΜΑΤΟΛΟΙ

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους κλέφτες, οι Τούρκοι είχαν συστήσει ειδικά στρατιωτικά σώματα, τους αρματολούς. Αυτοί αναλάμβαναν την φύλαξη μιας περιοχής που ονομαζόταν αρματολίκι.

Συχνά, πολλοί αρματολοί –ιδιαίτερα από τότε που ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση– εγκατέλειπαν τις θέσεις τους και μαζί με τους στρατιώτες τους πήγαιναν με το μέρος των κλεφτών.

Συχνό ήταν, επίσης, και το αντίστροφο: οι κλέφτες να γίνονται αρματολοί για κάποιο διάστημα και αργότερα να ξαναγίνονται κλέφτες.

Φημισμένοι αρματολοί ήταν ο Κατσαντώνης στην Ρούμελη, ο  Γεώργιος Μπότσαρης και ο Λάμπρος Τζαβέλλας στο Σούλι, ο Νικοτσάρας στον Όλυμπο και πολλοί άλλοι.

 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί, οι «κλεφταρματολοί», με την δράση και τα κατορθώματά τους έδιναν κουράγιο στους ραγιάδες και, όταν ήρθε η ώρα του μεγάλου ξεσηκωμού, αποτέλεσαν τον πυρήνα των αγωνιστών της ελευθερίας.

 


Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί πολλοί άνθρωποι κατέφευγαν στις ορεινές περιοχές μετά την κατάκτηση από τους Τούρκους;

ü Πώς κάποιοι άνθρωποι από «κλέφτες» έφτασαν να γίνουν ήρωες και να τραγουδηθούν από τον λαό;

ü Τι ήταν οι αρματολοί; Ποια σχέση είχαν με τους κλέφτες;

ü Γιατί οι λέξεις «Κλέφτης» και «Αρματολός» κατέληξαν να σημαίνουν το ίδιο πράγμα; Και γιατί κατέληξαν να αποτελούν τίτλους τιμής για τους Έλληνες εκείνη την εποχή;





 ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ








ΖΑΓΟΡΙ
ΠΟΤΑΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΣ 





Κλέφτικη ζωή
​(δημοτικό, κλέφτικο)

Picture

 


 

Κλέφτικο τραγούδι





ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΠΗΓΕΣ

ΘΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Μετά την οθωμανική κατάκτηση  η Ήπειρος με τις εκκλησιαστικές επαρχίες της , εντάσσεται στο τότε εγιαλέτι της Ρούμελης. Αυτό περιελαμβάνε τους καζάδες (υποδιοικήσεις) της Παραμυθιάς, της Μαζαρακιάς (Μαργαριτίου) καθώς και το ναχιγέ (δήμο) Φιλιατών με την ονομασία Παρακάλαμος. Το 1526, η περιοχή αναφέρεται ως τμήμα του σαντζακίου Ιωαννίνων 
. Ο χριστιανικός πληθυσμός σταδιακά μειώνεται και αντιδρά καταφεύγοντας σε στο εσωτερικό της Ηπείρου ή και σε άλλες περιοχές 4, ενώ μεγάλος αριθμός οικογενειών αναζητά ασφάλεια στα βουνά και στους απομονωμένους ορεινούς οικισμούς της Θεσπρωτίας, όπως αυτούς στο Σούλι και τη Μουργκάνα . 
 Τα όρια του καζά των Φιλιατών  παρέμειναν αναλλοίωτα κατά την ύστερη οθωμανική περίοδο. Στους Φιλιάτες ανήκαν εννέα χωριά που σήμερα βρίσκονται εντός των αλβανικών συνόρων.
Επίσης, υπογραμμίζεται ότι σε όλα τα χωριά μιλούνταν η ελληνική γλώσσα, ενώ από τους μουσουλμάνους κατοίκους της περιοχής γίνεται χρήση της ελληνικής αλλά και της αλβανικής γλώσσας 
Η κωμόπολη των Φιλιατών αποτελούσε σημαντικό ενδιάμεσο διαμετακομιστικό σταθμό από και προς το λιμάνι της Σαγιάδας, το οποίο εξακολουθεί να είναι ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ηπείρου. Στο λιμάνι αυτό διακινούταν μεγάλο μέρος των εισαγωγών και εξαγωγών από και προς τα Ιωάννινα και την υπόλοιπη Ήπειρο αλλά και προς τα λιμάνια άλλων χωρών. Το πλεονέκτημα αυτό καταστούσε τους Φιλιάτες σημαντικό εμπορικό κέντρο (και όχι μόνο) με ελπιδοφόρες προοπτικές 30. Σταδιακά η οικονομική κατάσταση της Σαγιάδας παρουσιάζει αξιοσημείωτη πρόοδο με συνέπεια η τοπική κοινότητα να ευημερεί, εξαιτίας των θετικών και ευεργετικών συνεπειών που προκαλούσε η συνεχώς αυξανόμενη λειτουργία του λιμανιού και οι εμπορικές συναλλαγές που διεκπεραιώνονταν εκεί 
Γραικοχώρι 500 τουρκαλβανοί,600 αρβανίτογλωσσοι χρισ/νοί 1 εκκλησία,1 σχολείο ελληνικό 
Γράβα (Ηγουμενίτσα) 300 κάτοικοι Έλληνες) ( και 1 λιμένας, 1 φρούριο Γράβα 30 τουρκαλβανοί 1 λιμένας
πηγη





Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

ΠΩΣ ΛΥΝΟΥΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 Μέθοδος - συνταγή που να λύνει μαθηματικά προβλήματα δεν υπάρχει.

Αυτό που υπάρχει είναι ένας μικρός κατάλογος που περιγράφει  ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ που μπορουμε να ακολουθησουμε.

 ΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ

Πριν ξεκινήσουμε την προσπάθειά μας για να λύσουμε ένα πρόβλημα, πρέπει να το διαβάσουμε αρκετές φορές, ώστε να βεβαιωθούμε ότι καταλαβαίνουμε όλες τις πληροφορίες (δεδομένα) και τις ερωτήσεις του (ζητούμενα).

Μπορούμε να μεταφέρουμε το πρόβλημα σε μια πιο απλή μορφή, ώστε να το καταλαβαίνουμε γρηγορότερα, να καταγράψουμε τα δεδομένα και τα ζητούμενα και γενικότερα, πριν ακόμα ξεκινήσουμε να το λύνουμε, να έχουμε σχηματίσει ένα δικό μας διάλογο με το πρόβλημα.

Φτιάχνω σχήμα ή διάγραμμα η ζωγραφιά

 Φτιάχνω έναν κατάλογο ή μια οργανωμένη λίστα 

Σκέφτομαι αντίστροφα ... 

Κάνω συλλογισμούς 

- Κάνω απόδειξη



τα μερη του λογου

   Γράφω τι είναι οι υπογραμμισμενες λέξεις



διαιρετες

 Βρίσκω τους διαιρέτες των αριθμων, οπως στο παραδειγμα














ΘΥΜΑΜΑΙ 

1.Για να βρούμε όλους τους διαιρέτες ενός αριθμού τον διαιρούμε με όλους τους φυσικούς αριθμούς που διαιρειται ακριβως 
από το 1 εως τον εαυτο του.

πχ        ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ ΤΟΥ 8:    1, 2, 4, 8



Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2021

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ

ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ
 





για το σχολείο   ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ









ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΥ

ΤΟ 30  ΔΙΑΙΡΕΙΤΑΙ ΑΚΡΙΒΩΣ  
 ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ 5 ΚΑΙ ΜΕ  ΤΟ 6   


Ενότητα 4 Διατροφή στην αρχαία Ελλαδα

 ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΚΟΙΤΑΖΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΤΙΚΕΤΑ-ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

Στο σχολείο κάναμε το μάθημα 

Γάρος, το κέτσαπ των αρχαίων

ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ                                 







ΕΡΓΑΣΙΕΣ
  • Αναζητήστε πληροφορίες  στο διαδίκτυο   για τη διατροφη  στην αρχαία Ελλαδα.




  • Πρέπει να κάνετε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε για τα τρόφιμα. Δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία των κειμένων που διαβάσατε.





Βασικό χαρακτηριστικό της αρχαίας ελληνικής διατροφής ήταν η λιτότητα. Όλα έκρυβαν μια λογική αιτία, μια μικρή σοφία… Το φαγητό δεν ήταν μια γρήγορη στιγμή μέσα στην ημέρα, μια υποχρέωση, αλλά τμήμα του ίδιου του πολιτισμού  Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν στη νοοτροπία τους να τρέφονται με αυτά που τους χάριζε ο τόπος τους .  Εξάλλου, οι αρχαίοι έλεγαν πως ένα υγιές  μυαλό πρέπει να βρίσκεται μέσα σε ένα υγιές σώμα.
 Ο ημίθεος Ηρακλής, παροιμιώδης λιχούδης, τρελαινόταν για μπιζελόσουπα ,αμύγδαλα ,ψάρι και κρέας ψητο.

Για το έτνος, δηλαδή τη σημερινή φάβα, ξετρελαινόταν ο Ηρακλής, και ο Αριστοφάνης δεν χάνει την ευκαιρία να τον σατιρίσει: 

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ  ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ 

Ήρθες, αγαπητέ Ηρακλή;
 Πέρασε μέσα. Η Περσεφόνη μόλις έμαθε ότι έφτασες, αμέσως βάλθηκε να ζυμώνει καρβέλια, έβαλε δυο τρεις χύτρες στη φωτιά με όσπρια τριμμένα και φάβα, και στη θράκα ένα ολάκερο βόδι • ψήνει ακόμη γλυκά και πίτες. Μα πέρασε μέσα. 
 (Αριστοφάνη«Βάτραχοι» )...

Γυναίκα, βράσε μπόλικα φασόλια, ρίξε και στάρι, φέρε μας λίγα σύκα (...) Ας φέρει κάποιος απ' το σπιτικό μου την τσίχλα και δυο σπίνους• είχε κι ανθόγαλο και τέσσερα κομμάτια λαγού.

  Η κότα ψήθηκε το παστέλι του σουσαμιού ζυμώθηκε .
Τις τσαπέλες με τα σύκα και τις θρούμπες τις ελιές....
                                                          (Αριστοφάνη «Ειρήνη»,)...

ΔΙΚΑΙΟΠΟΛ1Σ: Μμ! αν φέρνεις τέτοια νοστιμάδα, την πιο γλυκιά που υπάρχει, δός μου τα χέλια να καλωσορίσω αμέσως.

 ΘΗΒΑΙΟΣ: Νιράιδα ζηλεμέν' της Κουπαΐδας βγε και καλοχιραίτισι τουν ξένον.
 
ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ: Ω! Πολυπόθητε και πολυαγαπημένε λαχταριστέ μεζέ της κωμωδίας, μας ήρθες πια, μεράκι των φαγάδων. Το φυσερό, τη σκάρα φέρτε, δούλοι.  ...
  (Αριστοφάνη,«Αχαρνείς»...









ΣΧΟΛΕΙΟ
ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΛΕΖΑΝΤΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΙΚΟΝΑ









ΕΙΔΩΛΙΟ ΑΝΔΡΟΣ ΠΟΥ ΤΡΙΒΕΙ ΤΥΡΙ -500 π.Χ. -ΑΡΧ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΗΒΑΣ

















ΕΜΒΙΑ - ΑΒΙΑ



Απαντώ στο τετράδιο  

ΘΥΜΑΜΑΙ.....
Τα Χαρακτηριστικά της ζωής




Για τους ζωντανούς οργανισμούς χρησιμοποιούμε και την ονομασία «έμβια», που προκύπτει από τη λέξη «βίος», που σημαίνει ζωή

Τα υπόλοιπα αντικείμενα ονομάζονται «άβια», ονομασία που προκύπτει από τη λέξη «βίος» και το στερητικό «α».
Άβιο, λοιπόν, ονομάζεται αυτό που δεν έχει ζωή. 
Στα άβια ανήκουν και τα αντικείμενα που κατασκευάζονται από υλικά που προέρχονται από έμβια όπως μια ξύλινη καρέκλα, ένα μάλλινο πουλόβερ κ.ά.

Σχεδόν παντού, όπου κοιτάζουμε, αναπτύσσεται ζωή.





Συμπέρασμα


Οι ζωντανοί οργανισμοί εμφανίζουν χαρακτηριστικές λειτουργίες:
κινούνται, αναπαράγονται, αναπτύσσονται, τρέφονται,
αναπνέουν & αντιδρούν σε ερεθίσματα
.