Κυριακή 12 Νοεμβρίου 2023

Διατροφή ασκηση 8-εγκλίσεις



μαθαίνω καλά τις εγκλίσεις

Εγκλίσεις είναι οι διαφορετικές μορφές που παίρνει το ρήμα, ώστε να καταλάβουμε  τη στάση του ομιλητή.

Η οριστική φανερώνει κυρίως: το πραγματικό και το βέβαιο         έλυσα

Η υποτακτική φανερώνει κυρίως το επιθυμητό .                            να λύσω                 

Η προστακτική φανερώνει:  προσταγή.                                                   λύσε



διαιρέτες




αντιγραφω το πρόβλημα και το λύνω



ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 


Ο Μίμης εχει 48 μπίλιες και 32 σβούρες που δεν χρειαζεται πια. Θελει να τις ΧΑΡΙΣΕΙ σε φιλους του.
Σε ποσους φιλους του μπορει να τις χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο παιχνιδι;

μπίλιες       48:

 σβούρες    32:

Αν μοιρασει           ισοτιμα τα παιχνιδια σε ποσους φιλους του μπορει να τα χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο;

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ   



40 :

  48: 

  32:                               





20:

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

Χρησιμοποιω τις ΠΑΡΑΚΆΤΩ   λέξεις και γράφω  ένα προβλημα 

μοιραζω            ισοτιμα          σε κουτια

Ποσα σπανακοπιτακια και ποσα τυροπιτακια  θα εχει το καθε κουτι;





Να
βάλετε
στη
σειρά
από
τον
μεγαλύτερο
στο
μικρότερο
τους
παρακάτω
αριθμούς
:
0,307 30,7 0,703 3,070 0,073

 Σκέφτηκα τον  αριθμό  21 . Σε αυτόν πρόσθεσα 3. Διαίρεσα το άθροισμα που βρήκα με 2. Από το αποτέλεσμα της διαίρεσης αφαίρεσα 1  Ποιον αριθμό   βρήκα; (γραφω την αριθμητικη παρασταση)

 Α. 15   Β. 19    Γ.11   Δ. 25

] Ποιος αριθμός από τους παρακάτω είναι πιο κοντά στο 5; Α) 5,10 Β) 4,0099 Γ) 4,99 Δ) 4,90  

Να υπολογίσετε την τιμή της αριθμητικής παράστασης 6+4Χ5 +3Χ3-26 :2

] Ποιον αριθμό θα βρω, αν το 5,94 -το πολλαπλασιάσω με το 10 -έπειτα, αφαιρέσω τον αριθμό 9 - και, τέλος, διαιρέσω τον αριθμό που θα βρω με το 0,1; 
Α) 50,4 Β) 40,4 Γ) 404 Δ) 504

Βρίσκω τον ΜΚΔ :
Να
βάλετε
στη
σειρά
από
τον
μεγαλύτερο
στο
μικρότερο
τους
παρακάτω
αριθμούς
:
0,307 30,7 0,703 3,070 0,073

12: 

15:  

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

ΜΙΑ ΜΗΧΑΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ VS  ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ

Λεω τη γνωμη μου με ευγένεια και αποφεύγω συγκρουσεις 


-Αχ, αυτά τα Μαθηματικά! 

- Μίμη, τι είναι για σένα τα μαθηματικά;

Ο Μίμης  δεν χρειάστηκε πολύ χρόνο για να απαντήσει.

- Είναι ένα μάθημα όλο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, γεμάτο με  ΠΡΑΞΕΙΣ  και ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ όπου σε περικυκλώνουν   ΑΓΡΙΟΙ   ΚΑΝΟΝΕΣ .... Ένα μάθημα όπου η δασκάλα  θέτει τα προβλήματα κι εγώ πρέπει να τα λύσω!!
Χάλασε χθες το κομπιουτεράκι και κάτσαμε τρία παιδιά  πάνω από μια διαίρεση και την κοιτάγαμε…

Η Λόλα  ξέσπασε σε γέλια.

Όπως πολλοί  συμμαθητές  του, ο Μίμης αντιπαθούσε τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ. Ή τουλάχιστον αυτό   ελεγε  ο ίδιος , με επιδεικτική αυθάδεια. Ο  Μίμης  και η Λόλα είχαν συμφωνήσει ότι για να αρχίσουν τη συζήτηση , ο καθένας τους θα δήλωνε τι του άρεσε και τι απεχθανόταν στα Μαθηματικά. Πρώτος  ξεκίνησε ο Μίμης , και ξεκίνησε δυνατά.

- Για να είμαι ειλικρινής, δυσκολεύομαι πολύ να βρω κάτι που να μου αρέσει... Όμως δεν απελπίζομαι. Αυτό που δεν μου αρέσει να το πω τώρα αμέσως; Κατ’ αρχάς, στα μαθηματικά δεν ξέρω για ποιο πράγμα μιλάμε. Έπειτα, δεν ξέρω ποτέ τι να κάνω για να λύσω έvα πρόβλημα, και ύστερα δεν κατάλαβα ποτέ τι είναι 
Α-ΠΟ-ΔΕΙ-ΞΗ, Ε-ΠΑ-ΛΗ-ΘΕΥ-ΣΗ , κατέληξε χωρίζοντας τις  συλλαβές. Σταματώ ή συνεχίζω , Λόλα;

- Συνέχισε.
- Δεν καταλαβαίνω σε  τι χρησιμεύουν τα μαθηματικά. Θέλω να πω, σε τι χρησιμεύουν στη ζωή. 
Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών μπορείς να αγοράσεις 60 καρπούζια ή να φας 20 σοκολάτες , χωρίς κανείς να σε ρωτήσει τι πρόβλημα έχεις…

Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών η μητέρα σου αγοράζει μια μπλούζα με 90 ευρώ, ένα παντελόνι με 145 ευρώ, ένα φουλάρι 30 ευρώ, μια τσάντα για 235 ευρώ κι ένα ζευγάρι παπούτσια με 180 ευρώ. Και σε ρωτάει η δασκάλα :
-Τι κάνουν όλα αυτά μαζί,  Μίμη;
-Όλα αυτά μαζί κυρία, κάνουν την οικογένεια ΑΦΡΑΓΚΗ ,της απαντώ!
Για το  τέλος άφησε  αυτό που τον ενοχλούσε περισσότερο:

Τα μαθηματικά είναι ΑΓΡΙΑ !

Η Λόλα   τον κοίταζε εμβρόντητη.....Άγρια  τα μαθηματικά ! Μόνο  ο Μίμης  θα μπορούσε να εκτοξεύσει μια τέτοια κατηγορία. Γρήγορα όμως  συνήλθε από το σοκ και του  είπε χαμογελώντας αδιόρατα:

- Αν όμως  νιώθεις έτσι  , αυτό σημαίνει πως δεν σε αφήνουν αδιάφορο τα μαθηματικά  . Ο Μίμης  κλονίστηκε, και τελικά της  πέταξε:

- Εμ, βέβαια ! Πώς είναι  δυνατόν να με αφήνει αδιάφορο  ένα μάθημα που με υποχρεώνουν να το παρακολουθώ πολλές  ώρες την εβδομάδα από μικρό παιδάκι!

- Μπορείς ίσως να μου πεις  με ποια έννοια είναι άγρια τα μαθηματικά ,τον  ρώτησε η Λόλα
- Αρκεί να κάνεις  ένα ασήμαντο σφάλμα, και την έχεις  πατήσει, είναι
όλα τελείως  λάθος , και όχι ... λιγάκι λάθος .

Η Λόλα   ξέσπασε  σε ασταμάτητα γέλια….
.-Κι όμως αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούν να σου προσφέρουν τα μαθηματικά: η ακριβολογία.Είναι μία ιδιότητα των μαθηματικών που μπορεί να σου χρησιμεύσει «στη ζωή», όπως λες. Η ακριβολογία δεν είναι μονομανία.

- Έπειτα, συνέχισε  ακάθεκτος  ο Μίμης , έχεις την  αίσθηση  ότι είναι έτσι  και όχι αλλιώς, να τι με ενοχλεί. Νιώθω ανήμπορος . Είναι σαν να με αποστομώνουν. Και εμένα δεν μου αρέσει να αποστομώνομαι. Τα μαθηματικά ... έχουν πάντα την τελευταία λέξη.

- Κι εσύ τι θα ήθελες να απαντάς  για να έχεις την τελευταία λέξη;

 - Για την ακρίβεια, τίποτε
Ο Μίμης  παρατήρησε το χαμόγελο που διαγραφόταν στα χείλη της Λόλας :

- Μη χαίρεσαι, ΞΎΠΝΙΑ! Αν δεν έχω τίποτε να απαντήσω, είναι επειδή το θέμα δεν με ενδιαφέρει αρκετά ώστε να έχω κάτι να πω. Έχω να πω πράγματα μόνο πάνω σε ό,τι με ενδιαφέρει!

- Είσαι βέβαιος,  Μίμη,  ότι μόνο στα μαθηματικά τα πράγματα είναι έτσι, Μίμη  και όχι αλλιώς   »;Σκέψου το....Είναι έτσι  και όχι αλλιώς και στην Ιστορία  Μίμη. 

Ο Αλέξανδρος νίκησε τους Πέρσες  στις όχθες του ποταμού Γρανικού το 334 π.Χ. και όχι το 335 π.Χ.
- Ναι, αλλά θα μπορούσε……..
- Θα μπορούσε τι  ,Μίμη ;

- Να είχε ξεκινήσει ο Αλέξανδρος ένα χρόνο πριν την εκστρατεία ,το 335 π.Χ. .

 Έκπληκτη  από την απάντηση  του Μίμη , η Λόλα κατάλαβε ότι η συζήτηση - η αντιπαράθεση; - δεν θα ήταν εύκολη.

Σύμφωνοι, είπε τελικά . Τι κάνει ο  ιστορικός ;
Εξηγεί  γιατί  ο Αλέξανδρος νίκησε στον Γρανικό ποταμό το 334 , 
παραθέτει αιτίες, εκθέτει γεγονότα,τα δεδομένα , δείχνει για ποιο λόγο το συγκεκριμένο γεγονός συνέβη εκείνη την χρονιά. 

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι  αλλιώς , σίγουρα, υπάρχουν όμως  κάποιες αιτίες  που είναι όπως  είναι.
-Και τι  σημαινει εξηγω;
─ Δυνατή ερωτηση ! Εξηγούµαι στα αρχαία Ελληνικά σηµαίνει οδηγώ έξω από την απορία, δείχνω το κατανοητό. Μετά την εξήγηση όλα γίνονται πιο καθαρά µέσα στο µυαλό, όλα φωτίζονται, γι΄αυτό λέµε ότι µια εξήγηση «διαφωτίζει». Είναι η πνοή του αέρα που διώχνει τα σύννεφα
- Αυτό είναι αλήθεια, όμως στα μαθηματικά δεν καταλαβαίνω για ποιο πράγμα μιλάμε . Στην ιστορία, στη γεωγραφία, στη γλώσσα… …ξέρω. Ακόμη και αν δεν καταλαβαίνω πάντα, έχω μια κάποια ιδέα για ποιο πράγμα  μιλάμε.Στα Ελληνικά ή στα Κινέζικα, υπάρχουν άνθρωποι που επικοινωνούν για να εκφράσουν ιδέες, συναισθήματα, πληροφορίες, ακόμα και λόγια αγάπης. 
Ξαφνικά του ήρθε µια ίδέα: ─ Στα µαθηµατικά µπορείς να πεις «Σ’αγαπώ»;
-Δεν είπα ποτέ ότι μπορούμε να πούμε τα πάντα, μπορούμε όμως να εκφράσουμε πολλές ιδέες: «βρίσκεται ανάμεσα», «βρίσκονται εκατέρωθεν», «είναι το μεγαλύτερο», «είναι το μικρότερο»
-Στα μαθηματικά είναι σαν να υπάρχει μια μυστική γλώσσα.   Γιατι, Λόλα να μάθω Μαθηματικά  που ΔΕΝ μου αρέσουν;;;;;;;

Έχοντας ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της η Λόλα  δήλωσε:
-Είναι σα να ρωτάς Μίμη ,"γιατί μαθαίνουμε να γράφουμε".
Τα μαθηματικά είναι µια γλώσσα, σε μαθαίνει κυρίως να σκέφτεσαι ,όχι μονο να μιλάς κα να γράφεις.. 
Μοιραζουμε, προσθέτουμε ,αφαιρούμε ,πολλαπλασιαζουμε,  ελέγχουμε…… Και δεν πρόκειται για μυστική γλώσσα, εφόσον οι κανόνες  γραφής  είναι δημόσιοι και  παγκόσμιοι  μπορεί ο καθένας  να τους  μάθει.
Ειδικά σύμβολα της μαθηματικής γλώσσας που μας επιτρέπουν να γράφουμε με απλουστευμένο τρόπο πράξεις, όπως +, ≠… ή σχέσεις, όπως =, //…
 - Και σε ποια χώρα θα μπορέσω να τη μάθω αυτήν τη γλώσσα; Δείξ' τη µου στο χάρτη, για να μπορέσω να εγγραφώ σ’  ένα πρόγραμμα.
- Ο κύριος Μίμης κοροϊδεύει… Τη γλώσσα αυτή τη µαθαίνεις  στο     µάθηµα των µαθηµατικών.

Η Λόλα  έγραψε κάτι σύντοµα σε ένα φύλλο χαρτί και το έδωσε  στον Μίμη.


                       3>1

-Διαβασε το ,Μίμη. .

-Σιγα το δύσκολο! Αυτό το ξέρω! 3  μικρότερο από το 1 …Ε;;;;;;;  ΤΙ ΓΛΏΣΣΑ ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΉ!!  ΠΑΡΑΛΟΓΑ ΟΛΑ……..

-Μίμη., τρία μεγαλύτερο από το 1 ,γράφει.  3>1
Τα περισσότερα σφάλματα στα μαθηματικά γίνονται όταν  γράφουμε κάτι που  δεν έχει  νόημα, ή δεν το διαβάζουμε σωστα.

Πρώτα, λοιπόν:πρέπει  να βεβαιωνόμαστε ότι γράφουμε σύμφωνα µε τους  κανόνες , να είναι λογικά, να έχουν  ΝΟΗΜΑ .
Στα μαθηματικά μου αρέσει να ξεκινάω από κάτι απλό και βήμα-βήμα μόνη μου να φτάνω μια σκέψη . Έχοντας καταλάβει ένα απλό παράδειγμα , μου είναι εύκολο να καταλάβω το πιο  δύσκολο .
ΣΕ ΕΠΕΙΣΑ, ΜΙΜΗ;;;;;;;;;;;;

ΜΙΜΗΣ: «Μου τη δίνουν τα μαθηματικά! Όταν μεγαλώσω, θα εφεύρω μια μηχανή που θα απαλλάξει τους μαθητές από τη μελέτη των μαθηματικών!»

ΛΟΛΑ: «Θα χρειαστείς μαθηματικά για να το κάνεις».    😂😅😂

                                                                      
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
-  Ποιοι ειναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;
- Ποια είναι η αίτία του καβγα;
Στην Γλώσσα μάθαμε πως χρησιμοποιούμε  επιχειρήματα ώστε να πείσουμε  τους άλλους ότι η άποψή μας είναι η πιο σωστή.
-Γράψτε σε λίγες γραμμές ποιο ήταν το πιο πειστικό επιχείρημα του Μίμη και ποιο της Λόλας.

Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων


Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 4

 «Φωτόδεντρο»    https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/9422

 Καθημερινή ζωή


Οι Τούρκοι είχαν  αναθέσει την είσπραξη των φόρων στους τοπικούς άρχοντες, δηλαδή τους κοτζαμπάσηδες. Γι’ αυτόν τον λόγο είχαν παραχωρήσει κάποια προνόμια στις ελληνικές κοινότητες.

Χάρη σ’ αυτές τις παραχωρήσεις οι Έλληνες διατήρησαν τους εθνικούς δεσμούς τους, την γλώσσα τους, την θρησκεία τους, τα έθιμα και τις παραδόσεις τους. Κατάφεραν, ακόμα, να προοδεύσουν στο εμπόριο, την ναυτιλία, κλπ.


Παρ’ όλα αυτά, οι συνθήκες ζωής για τους χριστιανικούς πληθυσμούς

–ιδίως κατά τους πρώτους αιώνες της τουρκοκρατίας– ήταν πολύ άσχημες:

·  Οι ραγιάδες ζούσαν φτωχικά, σε απομακρυσμένα χωριά ή στις φτωχές συνοικίες των πόλεων, υποχρεώνονταν να παίρνουν μέρος σε διάφορες αγγαρείες, και στον στρατό υπηρετούσαν μόνο σε βοηθητικές υπηρεσίες (ως ναύτες ή οδηγοί).


·  Τους πιο εύφορους και μεγάλους κάμπους τους άρπαζαν οι Τούρκοι αγάδες, αλλά και οι Έλληνες κοτζαμπάσηδες. Έτσι, στους φτωχούς αγρότες έμεναν τα πιο μικρά και άγονα χωράφια.

·  Οι Οθωμανοί είχαν εφαρμόσει το παιδομάζωμα (κυρίως κατά τους δύο πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας). Έπαιρναν δηλαδή μικρά αγόρια από τα σπίτια τους και τα εκπαίδευαν, για να υπηρετήσουν ως υπάλληλοι ή στρατιώτες τον Σουλτάνο και την αυτοκρατορία όταν θα μεγάλωναν. Αυτοί ήταν οι γενίτσαροι.

·  Οι κατακτημένοι πληθυσμοί υφίσταντο πολλές διακρίσεις εναντίον τους.

Τα πιο σκληρά όμως μέτρα που αντιμετώπισαν οι Χριστιανοί, ιδιαίτερα τους πρώτους αιώνες της κατάκτησης, ήταν να αλλαξο­πιστήσουν και να γίνουν μουσουλμάνοι, δηλαδή να εξισλαμιστούν. Άλλοι, πάλι, παρέμεναν κρυφά χριστιανοί, αλλά διέδιδαν επίσημα πως γίνονταν μουσουλμάνοι. Αυτοί ήταν οι κρυπτοχριστιανοί.

 

Φορολογία

Με σουλτανικούς νόμους επετράπη στους χωρικούς, όχι βέβαια η ιδιοκτησία της γης αλλά η χρησιμοποίησής της. Οι αγρότες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας έχασαν τη γη τους , και όφειλαν ως καλλιεργητές πια να καταβάλουν ορισμένους φόρους.

Οι Χριστιανοί (οι ραγιάδες)

ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους Τούρκους. Πλήρωναν φόρους για τα πάντα:

·  Κεφαλικό φόρο (χαράτσι): όσο πιο πολλά άτομα είχε η οικογένεια, τόσο περισσότερα χρήματα πλήρωναν,

·  Φόρο για την αγροτική παραγωγή τους (την δεκάτη, δηλ. το 1/10 της παραγωγής). Οι Έλληνες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας, διότι κύριος όλης της γης εθεωρείτο ο Σουλτάνος. 

  ·Φόρο για τα σπίτια τους,

·  Φόρο για τα χωράφια τους


Έκτακτους φόρους
, περισσότερους ή λιγότερους, ανάλογα με την εποχή.

Εκτός από τους φόρους του Σουλτάνου, σε πολλά μέρη οι τοπικοί άρχοντες (προεστοί, κοτζαμπάσηδες, κλπ.) εκμεταλλεύονταν την εξουσία τους και με διάφορες δικαιολογίες ζητούσαν επί πλέον φόρους από τους κατοίκους, για το προσωπικό τους ταμείο.

επιλεγω μια ερωτηση και γραφω την απαντηση στο τετραδιο  
Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί οι Τούρκοι έκαναν κάποιες (έστω λίγες) παραχωρήσεις στους Έλληνες;

ü Ποιες ήταν, με λίγα λόγια, οι συνθήκες ζωής των υποδούλων;

ü Τι ήταν το παιδομάζωμα; Για ποιον λόγο γινόταν;

ü Ποιοι ήταν οι κρυπτοχριστιανοί; Γιατί αρκετοί Έλληνες εξισλαμίζονταν;

ü Αναφέρετε κάποιους από τους φόρους που ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν οι ραγιάδες.

ü Πώς κρίνετε την συμπεριφορά αρκετών κοτζαμπάσηδων να ζητούν επί πλέον φόρους από τους φτωχούς Έλληνες ομοεθνείς τους;


 








ΣΧΟΛΕΙΟ 3.πληροφορίες για τη Φορολογία- αναγνωση 

Με σουλτανικούς νόμους επετράπη στους χωρικούς, όχι βέβαια η ιδιοκτησία της γης αλλά η χρησιμοποίησή της. Οι αγρότες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας έχασαν τη γη τους , και όφειλαν ως καλλιεργητές πια να καταβάλουν ορισμένους φόρους.

Οι Χριστιανοί (οι ραγιάδες)

ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους Τούρκους. Πλήρωναν φόρους για τα πάντα:

·  Κεφαλικό φόρο (χαράτσι): όσο πιο πολλά άτομα είχε η οικογένεια, τόσο περισσότερα χρήματα πλήρωναν,

·  Φόρο για την αγροτική παραγωγή τους (την δεκάτη, δηλ. το 1/10 της παραγωγής). Οι Έλληνες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας, διότι κύριος όλης της γης εθεωρείτο ο Σουλτάνος. 

  ·Φόρο για τα σπίτια τους,

·  Φόρο για τα χωράφια τους, ανάλογα με την εποχή του χρόνου, π.χ. Αϊδημητρησιος, Αϊγεωργίσιος....


·ΑΛΛΟΙ ΦΌΡΟΙ:  φόρο καπνού, γάμου, καταλυμάτων, , καφτανίων, καρφοπετάλλων😵😵😵😵😵😵😵

για τη μακριά κόμη😏. Από τον τελευταίο , έμεινε παροιμιώδης η φράση: «πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του»👦....μετρουσαν οι φοροεισπρακτορες δηλ.το μηκος των μαλλιων της κεφαλης.....

Για να συντηρηθούν οι κρατικές εγκαταστάσεις και οι δαπάνες των ανακτόρων του Σουλτάνου, ο Ελληνικός λαός πλήρωνε ειδικό φόρο το ονομαστό «σουφράτ», εξ’ ου παραμένει μέχρι και σήμερα η φράση «τα σούφρωσες». 😏 

Το «πανιάτικο», ήταν ο φόρος για τα καραβόπανα των πλοίων του Τουρκικού στόλου. Πάλι η παροιμιώδης φράση έχει μείνει και αυτή «Έμεινα πανί με πανί».😏

Για να έχεις το δικαίωμα να παντρευτεί κάποιος έπρεπε να πληρώσει ένα φόρο τον ονομαζόμενο «νιγιαμπέτ», διαφορετικά ο γάμος κρινόταν άκυρος 😏και επιβάλλονταν πρόστιμο το πενταπλάσιο του «νιγιαμπέτ».

Δικαίωμα φορολόγησης είχε η Τουρκική εξουσία για την σφαγή των ζώων τα ονομαστά «σφαχτικά»

Στα λιμάνια πληρώνονταν τελωνειακό δικαίωμα στους Τούρκους και στις εμπορικές συναλλαγές, τα «ζυγιστικά». Ένας άλλος φόρος ήταν το «αλατιάτικο», που ήταν το δικαίωμα πάνω στην παραγωγή του αλατιού. Στον Καζα των Φιλιατών τον πλήρωναν  οι Σαγιαδινοί.



Έκτακτους φόρους
, περισσότερους ή λιγότερους, ανάλογα με την εποχή.

Εκτός από τους φόρους του Σουλτάνου, σε πολλά μέρη οι τοπικοί άρχοντες (προεστοί, κοτζαμπάσηδες, κλπ.) εκμεταλλεύονταν την εξουσία τους και με διάφορες δικαιολογίες ζητούσαν επί πλέον φόρους από τους κατοίκους, για το προσωπικό τους ταμείο.



διαιρετες

 για το σχολειο







Σας ενημερώνω ότι την φετινή χρονιά η ενημέρωση των γονέων για την πρόοδο  του κάθε μαθητή θα γίνεται  την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα  : 9 π.μ έως 10 π.μ .

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2023

Αντιμετώπιση σύγκρουσης

 «Γεννήθηκα για ν’ αγαπώ, όχι για να μισώ!» Σοφοκλής 

Παρουσίαση του θέματος : Αντιμετώπιση σύγκρουσης 

Βήμα 1: Μια ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ  Ιστορία


Δεν θυμόμαστε πια πώς ξεκίνησε αυτή η σύγκρουση   , αλλά σήμερα δεν έχει πια σημασία....Ο  Παύλος (10ετών ) και ο   Πέτρος (11 και μισό) είναι αδέρφια και μένουν σε ένα κοινό δωμάτιο.
Τον τελευταίο καιρό τσακώνονται συνέχεια και η ατμόσφαιρα στο σπίτι είναι πραγματικά δυσάρεστη. Οι γονείς θέλουν να τους χωρίσουν, αλλά επειδή δεν υπάρχει επιπλέον δωμάτιο στο σπίτι, προτείνουν για ένα μήνα   να κοιμάται στο σαλόνι ο Πέτρος και μετά από ένα μήνα ο Παύλος , μέχρι να νιώσουν ότι μπορούν να ζήσουν  ξέγνοιαστα  ξανά μαζί στο δωμάτιο.
Ο Πέτρος συμφωνεί ενώ ο Παύλος διαφωνει.....
Φανταζομαστε τη ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
1.Πηγαινουν σε διαφορετικό  δωμάτιο, για να «χαλαρώσουν» - έτσι το λέει  η μαμα.
                               ή                         2. Οι μεγαλοι  δεν είναι διατεθειμένοι να ανακατευτούν περισσότερο. Πάντα λένε: τα παιδιά να μάθουν να λύνουν τα προβλήματά τους μόνα τους.
Μετά από μία ώρα.....

Ερώτηση
Τι βοήθησε τον Πέτρο να ηρεμήσει;
....................................................................................................................................

ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ   .....
Στην αυλή  του σχολείου , μια άλλη από τις συνηθισμένες αψιμαχίες μεταξύ παιδιών συνεχιζόταν και πολλά παιδιά στέκονταν τριγύρω και την παρακολουθούσαν με ενθουσιασμό. Η εφημερεύουσα δασκάλα προσπάθησε να ηρεμήσει τον Γιάννη και τον Θωμα , αλλά κανείς δεν την άκουγε...  ............................................................................................................................

Εμείς,  ανταλλάξαμε βλέμματα απόγνωσης, και 
περπατήσαμε προς την τάξη. Πότε θα τελειώσει αυτή η ιστορία;;;;;;;;
ερωτήσεις
Ποιο είναι το πρόβλημα που προέκυψε στην δεύτερη ιστορία ;


Έχεις δει ποτέ παιδιά να χτυπούν ή να προσβάλλουν άλλα παιδιά;

Αν ναι - πώς αντέδρασες; Τι έκανες? Προσπαθησες να  βοηθήσεις;;
Απευθυνθηκες σε ενήλικα (σε περίπτωση που η παρέμβαση θα μπορούσε να σας βλάψει);

Τι προτείνεις για να λυθει το προβλημα;



ΒΗΜΑ 2ο         Μαθαίνω  να εντοπίζω φράσεις που μπορούν να προκαλέσουν κλιμάκωση των συγκρούσεων και να αποκτήσω εργαλεία για να σταματω την κλιμάκωση της σύγκρουσης      

ΓΕΓΟΝΟΣ : "Δεν καταλαβαίνεις  από ποδόσφαιρο!"

Ξεκίνησε με ένα παιχνίδι . Τον τελευταίο καιρό τα αγόρια της τάξης μαζευουν ποδοσφαιρικές κάρτες. Φέρνουμε τις κάρτες μας στην τάξη και μας αρέσει να παίζουμε στο 
διάλειμμα.

αφηγηση γεγονότος  -συγκρουση
φρασεις 
"Αν ήμουν στη θέση σου, θα  ήμουν σιωπηλός"      «Τι θα κάναμε χωρίς εσένα»           
    "Εξαιτίας σου χάσαμε το  παιχνίδι    

"Θα σε ανατινάξω!"«Αν δεν μου δώσεις το ποδηλατο  σου τώρα, θα πω στον Πέτρο να μην σε καλέσει στο πάρτι .»  
 περιφρόνηση    κοροϊδία  Κριτική, ενοχή τόνος της φωνής
ερωτήσεις..

Ποια πρόταση, που είπε ο Γιάννης ή ο Yoav, ήταν η αφετηρία της σύγκρουσης; Γιατί
Ποιες λεξεις  του    Γιάννη    πλήγωσαν τον Yoav;
Πώς πιστεύετε ότι ένιωσαν ο Yoav και οΓιάννης  κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης ; 

Ο Yoav είπε στον Γιάννη  «Γιατί καυγαδίζουμε;... Είναι απλά ποδόσφαιρο...».Μερικές φορές θυμώνουμε τόσο πολύ........
Τι πιστεύετε: πώς μπόρεσαν ο Γιάννης  και ο Yoav να αποτρέψουν την κλιμάκωση της σύγκρουσης και να πετύχουν τους στόχους τους;   Το χιουμορ  βοηθαει ;;;;
  "Όλοι είναι ξεχωριστοί τύποι


ΒΗΜΑ 3ο    ΜΙΛΑΩ-ΕΝΗΜΕΡΩΝΩ-ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΩ 


ΒΗΜΑ 4ο 
θεατρικό  παιχνίδι     ΑΝΤΙΓΟΝΗ- ΣΟΦΟΚΛΗ 
«Γεννήθηκα για ν’ αγαπώόχι για  να μισώ!»