Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023

Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Ε' & Στ' Δημοτικού

 https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/d6-02-02.htm

εξισώσεις

    1. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν του προσθέσω 15 βρίσκω 100. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
      1.   x – 15 = 100
      2.   x + 15 = 100
      3.   x – 100 = 15


  1.   x + 185 = 215  

  2. Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 215 – 185
    2.   x = 185 + 215
  1.   875 + x = 1.125  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 1.125 + 875
    2.   x = 1.125 – 875
5
 8 
 + x = 3
 4 


Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
  1.   
    x = 3
     4 
     – 5
     8 
  2.   
    x = 5
     8 
     + 3
     4 
  3.   
    x = 5
     8 
     – 3
     4 
  1.   x + 2 + 3 = 7 – 1  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 7 – 1 + 2 + 3
    2.   x = 7 + 1 – 2 + 3
    3.   x = 7 – 1 – 2 – 3

  x + 275 = 525  

Ποια είναι η λύση της παραπάνω εξίσωσης;


  x + 0,105 = 0,11  

Ποια είναι η λύση της παραπάνω εξίσωσης;

  x + 1,275 = 1,3  

Ποια είναι η λύση της παραπάνω εξίσωσης;

x + 4
 10 
 = 3
 5 


Ποια είναι η λύση της παραπάνω εξίσωσης;

  1.   1
  2.   
    x =  12
     5 
  3.   
    x = 1
     5 

Με ποια εξίσωση λύνεται το πρόβλημα;

Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον αφαιρέσω από το 100 βρίσκω 15. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;

    1.   100 – x = 15
    2.   x – 100 = 15
    3.   x – 15 = 100
  1. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν του αφαιρέσω 15 βρίσκω 100. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x + 15 = 100
    2.   x – 15 = 100
    3.   100 – x = 15  
  2. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον προσθέσω στο 50 θα βρω έναν αριθμό που είναι κατά μία δεκάδα μικρότερος από το 1.000. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x – 50 = 1.000 – 10
    2.   x – 50 = 1.000 + 10
    3.   50 + x = 1.000 – 10
  3. Ο Γιαννάκης είχε 14,50 ευρώ. Αγόρασε ένα παιχνίδι και του έμειναν 5 ευρώ. Πόσο κόστιζε το παιχνίδι;
    1.   14,50 – (14,50 – x) = 5
    2.   14,50 – x = 5
    3.   x – 14,50 = 5
  4. Ο Γιάννης, ο Γιώργος και ο Κώστας μετράνε τους βόλους τους. Ο Γιάννης έχει 12 βόλους και ο Γιώργος 15. Πόσους έχει ο Κώστας, αν ξέρουμε ότι οι βόλοι των τριών παιδιών μαζί είναι 50;
    1.   12 + 15 + x = 50
    2.   x – 12 – 15 = 50
    3.   12 + (15 – x) = 50
  5. Ο Γιαννάκης έχει 4,50 ευρώ. Πόσα ευρώ χρειάζεται ακόμη για να μπορέσει να αγοράσει ένα παιχνίδι που κοστίζει 15 ευρώ;
    1.   x – 4,50 = 15
    2.   4,50 + (15 – x) = 15
    3.   4,50 + x = 15
  6. Ένα κομπολόι έχει 30 χάντρες κόκκινες και πράσινες. Οι κόκκινες είναι 13. Πόσες περισσότερες είναι οι πράσινες από τις κόκκινες;
    1.   13 + (13 + x) = 30
    2.   30 – x = 13
    3.   13 + x = 30
Λύσε τα παρακάτω προβλήματα με τη βοήθεια μιας εξίσωσης.
 --Ο παππούς του Νίκου έχει 20 πρόβατα και  μερικές κότες. Αν όλα του τα ζώα έχουν συνολικά 100 πόδια,
 πόσες κότες έχει;
- Ο Νίκος ζυγίζει 63 κιλά. Η Μαριέττα και ο Νίκος  μαζί ζυγίζουν 110 κιλά. Πόσα κιλά είναι η Μαριέτα;

για την Τρίτη

 φυσικη -ΑΣΠΟΝΔΥΛΑ ΖΩΑ  απο το βιβλίο

Γεωγραφια - παρουσιαση ομαδων  για την ΩΚΕΑΝΙΑ

1823: Η Επανάσταση τον τρίτο χρόνο – Β΄ Εθνοσυνέλευση

 




Φαινόμενο του θερμοκηπίου -πειραμα

πατα στην εικονα για το πείραμα

  • Περιγράψτε τις επιδράσεις των αερίων του θερμοκηπίου στα φωτόνια και τη θερμοκρασία.
  • Περιγράψτε τις επιδράσεις των σύννεφων στα φωτόνια και τη θερμοκρασία.
  • Περιγράψτε την αλληλεπίδραση μεταξύ φωτονίων και αερίων.
  • Εξηγήστε γιατί τα αέρια επιδρούν στη θερμοκρασία.

Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ -ΧΑΡΤΗΣ

 






ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΤΟΝ ΧΑΡΤΗ 

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1YD8ho-5TUXRydq1dKsG-YeTaFMGYhFs&ll=39.5721212287%2C20.195484144041664&z=11

8. Η εξέλιξη της ελληνικής επανάστασης (1821-1823)
Κυκλώστε τη σωστή απάντηση

 

1. Ένας από τους λόγους που η επανάσταση επικράτησε στον νότιο ελλαδικό χώρο ήταν ότι οι ελληνικοί πληθυσμοί ήταν πυκνότεροι.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

2. Ένας ακόμη λόγος ήταν η ισχυρή παρουσία οθωμανικού στρατού.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

3. Τρίτος λόγος ήταν ότι ένα μεγάλο μέρος των οθωμανικών δυνάμεων ήταν απασχολημένο στον πόλεμο εναντίον του Αλή πασά της Ηπείρου.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

4. Τέταρτος λόγος ήταν ότι πολυάριθμοι Φιλικοί προετοίμαζαν και ανέμεναν τον ξεσηκωμό.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

5. Πέμπτος λόγος ήταν ότι δεν υπήρχαν ένοπλα σώματα Ελλήνων (κλέφτες), ελληνικά εμπορικά σκάφη που να ήταν εφοδιασμένα με κανόνια.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

6. Έκτος λόγος ήταν ότι πολλοί Έλληνες δε διέθεταν σημαντική εμπειρία ένοπλων συγκρούσεων τόσο στην ξηρά όσο και στη θάλασσα.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

7. Έβδομος λόγος ήταν ότι τα ορεινά εδάφη της Πελοποννήσου και της Στερεάς διευκόλυναν τον κλεφτοπόλεμο.

α) ΣΩΣΤΟ β) ΛΑΘΟΣ

 

8. Τον Μάρτιο του 1821 η επανάσταση ξέσπασε μόνο στην Πελοπόννησο ή και στον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο;

α) Η επανάσταση ξέσπασε μόνο στην Πελοπόννησο. β) Η επανάσταση ξέσπασε σ' όλο τον ελλαδικό χώρο.

 

9. Είχαν οι Έλληνες τη δυνατότητα να υποστηρίξουν μια επανάσταση τόσο εκτεταμένη σε διάφορες περιοχές;

α) Ναι, είχαν γίνει άλλωστε και οι σχετικές προετοιμασίες. β) Όχι, δεν είχαν τέτοιες δυνατότητες.

 

10. Σε ποιες περιοχές εδραιώθηκε η επανάσταση;

α) Στην Πελοπόννησο, στη Στερεά Ελλάδα και σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου. β) Στην Πελοπόννησο, στη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία.

 

11. Γιατί δεν επικράτησε η επανάσταση στη Θεσσαλία, τη Μακεδονία, τη Θράκη και τη Μ. Ασία;

α) Γιατί δεν είχε γίνει σωστή προετοιμασία από τους Φιλικούς. β) Είτε γιατί ήταν σε μεγάλο βαθμό πεδινές (Θεσσαλία, Μακεδονία) είτε γιατί ήταν εύκολο να φτάσει γρήγορα τουρκικός στρατός (στη Θράκη, στην Κύπρο και στη Μ. Ασία)

 

12. Οι δυνάμεις των επαναστατών ακολουθούσαν κάποιον τοπικό οπλαρχηγό ή διοικούνταν από μια κεντρική ηγεσία;

α) Οι αγωνιστές ακολουθούσαν κάποιον τοπικό οπλαρχηγό, π.χ. τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. β) Οι αγωνιστές διοικούνταν από τον Δημήτριο Υψηλάντη τον οποίο η Φιλική Εταιρεία είχε ορίσει ως Γενικό Επίτροπο της Αρχής.

 

13. Ποιες πόλεις απελευθερώθηκαν πρώτες;

α) Η Τρίπολη και τα Γιάννενα. β) Η Πάτρα και η Καλαμάτα.

14. Στις πρώτες επιτυχίες των επαναστατών οι οθωμανικές αρχές απάντησαν με αντίποινα σε βάρος Ελλήνων. Ποιος πατριάρχης απαγχονίστηκε;

α) Ο Γρηγόριος Ε΄ β) Ο Ιωακείμ ο Γ'

 

15. Οι Τούρκοι, τελειώνοντας με τον Αλή πασά στην Ήπειρο, μετακινούν στρατεύματα προς την Στερεά Ελλάδα. Ποιος τους αντιμετώπισε στη γέφυρα της Αλαμάνας (Σπερχειού);

α) Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος  β) Ο Μάρκος Μπότσαρης γ) Ο Αθανάσιος Διάκος

 

16. Οι Τούρκοι, τελειώνοντας με τον Αλή πασά στην Ήπειρο, μετακινούν στρατεύματα προς την Στερεά Ελλάδα. Ποιος τους αντιμετώπισε στο χάνι της Γραβιάς;

α) Ο Οδυσσέας Ανδρούτσος β) Ο Μάρκος Μπότσαρης γ) Ο Αθανάσιος Διάκος

 

17. Ποια σημαντική πόλη της Πελοποννήσου απελευθερώθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 1821;

α) Η Πάτρα β) Η Τρίπολη γ) Ο Πύργος

 

18. Οι Τούρκοι κατέλαβαν τη Χίο το Πάσχα 1822. Ποιος ανατίναξε, λίγο αργότερα μαζί με τους άντρες του, την τουρκική ναυαρχίδα στο λιμάνι της Χίου.

α) Ο Ανδρέας Μιαούλης β) Ο Κωνσταντίνος Κανάρης

19. Άλλη μια σπουδαία μάχη δόθηκε στα Δερβενάκια, σταματώντας τη στρατιά του Δράμαλη. Ποιος ήταν ο πρωταγωνιστής της σπουδαίας αυτής νίκης;

α) Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης β) Ο Παπαφλέσας

 Ο Κολοκοτρώνης καλεί τους κατοίκους της Αρκαδίας να επαναστατήσουν

Αδελφοί κάτοικοι της Αρκαδίας,

Η ώρα έφθασε. Το στάδιον της δόξης και της ελευθερίας ηνοίχθη. Τα πάντα ιδικά μας και ο Θεός του παντός μεθ' ημών έσεται. Μη πτοηθήτε εις το παραμικρόν. Σεις είσθε ατρόμητοι και των προγόνων μας απόγονοι. Γενικώς οπλισθήτε με ανοιχτά μπαϊράκια και τρέξατε εναντίον των εχθρών της πίστεως και της πατρίδος. Εντός ολίγων ημερών φθάνομεν και ημείς με 10.000 στρατεύματα. Σεις σφαλίσατε τους Αρκαδίους Τούρκους, και μιαν ώραν αρχύτερα ως λέοντες να τους στείλετε εις τα τάρταρα του Άδου. Μη καταδεχθήτε να σας κατηγορήση ο κόσμος και η Ιστορία, αλλά ν' αποθανατίσητε τα ονόματά σας, και διαμένετε αιωνίως εις την αθάνατον δόξαν, και σας ευχόμεθα υγείαν και ανδρείαν συνενωμένοι με την ομόνοιαν και την πειθαρχίαν, τας δε πράξεις σας να μας γράψητε με πρώτον προς οδηγίαν και ησυχίαν μας.

Θ. Κολοκοτρώνης, Γρ. Δικαίος (Παπαφλέσσας)

Πηγή: Δ. Κόκκινος, Η Ελληνική Επανάστασις,
Μέλισσα, Αθήνα 1959-1960, τόμ. 1, σ. 184-185.


Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023

ΚΛΙΣΗ ΜΕΤΟΧΩΝ

 Η μετοχή του παρακείμενου της παθητικής φ. που κλίνεται ως επίθετο σε όλες τις πτώσεις και στα τρία γένη και έχει κατάληξη -μένος, μένη, μένο, π.χ. λυμένος

ασκηση : Κλίνω τις μετοχές λυμένος ,βαμμένος και στα τρία γένη.


Πληροφορίες για τη μετοχή ή Τι είναι η μετοχή;

Η μετοχή είναι ένας τύπος του ρήματος που:

α) μας δείχνει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αυτό που περιγράφει το ρήμα, π.χ.

Η Νίκη ήρθε κλαίγοντας, ενώ η Ελένη ήρθε γελώντας (πώς ήρθαν η Νίκη και η Ελένη;)

β) δίνει μια ιδιότητα σε ένα ουσιαστικό (όπως και το επίθετο),

π.χ. είμαι πολύ χαρούμενος, γιατί ήρθε η αγαπημένη μου Ελένη.

 

Άρα, η μετοχή είναι και ρήμα και επίθετο· άλλωστε η λέξη μετοχή αυτό σημαίνει, ότι δηλαδή μετέχει και στο ρήμα και στο επίθετο.



 Η σύνταξη της μετοχής

Καλωσορίσατε στον υπέροχο συντακτικό κόσμο της μετοχής!


  • θα δούμε αν μπορεί να πάρει υποκείμενο ή αντικείμενο


Η μετοχή, εφόσον είναι ταυτόχρονα και ρήμα και επίθετολειτουργεί στον λόγο και ως ρήμα και ως επίθετο.

1.ως ρήμα

Συνεπώς, αφού έχει διάθεση και χρόνους, μπορεί να πάρει υποκείμενο ή αντικείμενο.

 

Παραδείγματα

Ο Γιώργος μπήκε στην αίθουσα πηδώντας.

Ποιος πηδώντας;

ο Γιώργος = υποκείμενο της μετοχής

 

Ο Γιώργος μπήκε στην αίθουσα τρώγοντας κουλούρι.

Τι τρώγοντας;

κουλούρι = αντικείμενο της μετοχής


Ο μαθητής ήρθε κρατώντας βιβλίο

η λέξη μαθητής λειτουργεί ως

  • αντικείμενο της μετοχής κρατώντας

  • υποκείμενο της μετοχής κρατώντας

2.Η κλιτή μετοχή  επειδή είναι και επίθετο,

λειτουργεί στον λόγο ως υποκείμενο ή κατηγορούμενο

ή επιθετικός προσδιορισμός


Το τραπέζι είναι στρωμένο.    
Οι καλεσμένοι ήρθαν 


Να βρείτε τη συντακτική λειτουργία των μετοχών στις ακόλουθες φράσεις:

1. Ψήφισαν μόνο οι εγγεγραμμένοι (= 
).

2. Έφυγε με 
προσβεβλημένο  ύφος  (= 
).

3. Με στραβοκοίταξε με το προσβεβλημένο (= 
) ύφος της.

4. Είναι πραγματικά προσβεβλημένος (= 
).

3.Η άκλιτη μετοχή του ενεργητικού ενεστώτα (-οντας ή -ώντας) λειτουργεί στον λόγο ως επιρρηματικός προσδιορισμός, γι' αυτό και λέγεται επιρρηματική μετοχή.

Κυρίως δηλώνει τρόπο, αλλά και χρόνοαιτιολογίαυπόθεση και εναντίωση.

Μπαίνοντας στο σπίτι ακούστηκε το τηλέφωνο (πότε;)

1822: Η Επανάσταση τον δεύτερο χρόνο-πυρπολικά




     ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ









 



Κατά τη διάρκεια του Απελευθερωτικού αγώνα του 1821 έγιναν 59 επιθέσεις με πυρπολικά από τις οποίες οι 39 ήταν επιτυχείς, 19 απέτυχαν και 1 αμφισβητείται.
Τα πυρπολικά ήταν παλιά πλοία, ή πλοία πολύ φτηνής κατασκευής, γεμάτα με εύφλεκτα υλικά. Χρησιμοποιούνταν για να βάλουν φωτιά σε εχθρικά πλοία ή να προκαλέσουν πανικό στο πλήρωμα τους. Αγκιστρώνονταν πάνω στα εχθρικά πλοία και κατόπιν το πλήρωμα έβαζε φωτιά με αποτέλεσμα να ακολουθήσει έκρηξη ή μεγάλη πυρκαγιά. Το πλήρωμα του πυρπολικού εγκατέλειπε το πλοίο λίγο πριν αυτό εκραγεί.Κατά τη «πυρπόληση» έπρεπε να προσκολληθεί και να προσδεθεί άρρηκτα με το εχθρικό πλοίο πολύ πολύ γρήγορα, στη συνέχεια να τεθεί σ΄ αυτό «πυρ» και έγκαιρα να εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά του χρησιμοποιώντας την «σκαμπαβία » την μικρή βάρκα με ιστία που ρυμουλκούσαν για να διαφύγουν. Είναι προφανές ότι σε τέτοια επιχείρηση εκτός του θάρρους, της αποφασιστικότητας αλλά και της ψυχραιμίας απαιτείτο και πλήρης συντονισμός ενεργειών Πλοιάρχου και πληρώματος.
Σε επίσημα έγγραφα και σε άλλα κείμενα της εποχής της Επανάστασης, τα πυρπολικά αναφέρονται και ως "ηφαίστεια".Τα πυρπολικά πλοία, μεγάλα ή συνηθέστερα μικρά σκάφη, ήταν σε χρήση ήδη από τη αρχαιότητα.


το προηγουμενο μαθημα για τους μαθητες που απουσιαζαν
👇







Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2023

Pecha Kucha- Kids Cambridge, Powered by PechaKucha

  Pecha Kucha -Γιαπωνέζικο Παιχνίδι Παρουσίασης

     20 ΄΄ ΑΝΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ      PECHA KUCHA​ ΣΤ 1΄ 2023




ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ

Το Pecha Kucha σημαίνει στα ιαπωνικά chit-chat – ψιλή κουβεντούλα.

Οι κανόνες του παιχνιδιού παραμένουν οι ίδιοι. Καλεσμένοι από  δημιουργικούς χώρους συναντιούνται και παρουσιάζουν τη δουλειά, τις σκέψεις, τις ιδέες τους ή ό,τι άλλο θεωρούν συναρπαστικό μέσα σε  20 δευτερόλεπτα x 20 εικόνες. Αν προλάβεις..... μέσα σε  20 δευτερόλεπτα!

αρθρο 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«Πέτσα Κούτσα», δίψα για δημιουργία

Σήμερα 180 πόλεις ανά τον κόσμο έχουν το δικό τους Pecha Kucha, όπου δημιουργικοί άνθρωποι από διαφορετικά επαγγέλματα δίνουν ραντεβού δύο φορές τον χρόνο και παρουσιάζουν στο ευρύ κοινό ιδέες, προβληματισμούς, οράματα. Η επιτροπή διοργάνωσης βρίσκει τον χώρο και επιλέγει 8 – 14 ομιλητές, που βγαίνουν στη σκηνή. Το Pecha Kucha είναι τελικά ένα νέο είδος πλατφόρμας. 
Ενας τρόπος έκφρασης που απευθύνεται σε ανθρώπους ανήσυχους, δημιουργικούς, που αφουγκράζονται τι συμβαίνει στην τέχνη και την επιστήμη. ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ -Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 13.05.2009





Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

ΜΕΤΟΧΕΣ = Ορθογραφία μετοχών

 Ορθογραφία μετοχών: -οντας, -ώντας // -μένος, -μένη, -μένο

 

1. Η μετοχή του ενεργητικού ενεστώτα που έχει κατάληξη -οντας γράφεται:

 

με -ο-όταν η μετοχή δεν τονίζεται στο -ο-τρώγοντας, παίζοντας, βλέποντας
με -ώ-όταν η μετοχή τονίζεται στο -ώ-γελώντας, τραγουδώντας, ακολουθώντας

 

2. Η μετοχή του παθητικού ενεστώτα ή του παθητικού παρακείμενου 

● Γράφεται -όμενος όταν η μετοχή τονίζεται στο [ο], π.χ.

εργάζομαι - εργαζόμενος,

λέγω - λέγομαι - λεγόμενος,

έρχομαι - ερχόμενος

● Γράφεται -ωμενος όταν η μετοχή δεν τονίζεται στο [ω], π.χ.

ξηλώνομαι - ξηλωμένος,

διορθώνομαι - διορθωμένος,

λέγω - λέγομαι - ειπωμένος

Εξαίρεση: Μερικές μετοχές που προέρχονται από λόγια ρήματα της β' συζυγίας ( ώ) δεν ακολουθούν τον κανόνα και γράφονται με ώ, π.χ.

τιμώ - τιμώμενος,

προσδοκώ - προσδοκώμενος


 

Οι μετοχές του παθητικού παρακειμένου που τελειώνουν σε -μένος, -μένη, -μένο κανονικά γράφονται με ένα μ

π.χ. ιδρύω > ιδρυμένος, λύνω > λυμένος, καίω > καμένος.

Γράφονται με δύο μμ όταν το ρήμα από το οποίο προέρχονται είναι ρήμα της α' συζυγίας (π.χ. γράφω) και έχει χαρακτήρα π, β, φ (πτ, φτ). Μπορείς να δεις παρακάτω όλα τα ρήματα που γράφονται στον παρακείμενο με δύο μμ

 

Με χαρακτήρα π 
εγκαταλείπω, επιτρέπωεγκαταλειμμένος, επιτετραμμένος (λογ.)
Με χαρακτήρα β 
ανάβωθάβωκλέβωκόβωκρύβωράβω,

σκάβω, σκύβω, στρίβω, στύβω, τρίβω, θλίβω

αναμμένος, θαμμμένος, κλεμμένος, κομμένος, κρυμμένος, ραμμένος, σκαμμένος, σκυμμένος, στριμμένος, στυμμένος, τριμμένος, θλιμμένος
Με χαρακτήρα φ 
αλείφ(β)ω, βάφω, γράφω, γλείφω, γλύφω, στρέφω, θρέφωαλειμμένος, βαμμένος, γραμμένος, γλειμμένος, γλυμμένος, στραμμένος, θρεμμένος
Με χαρακτήρα πτ 
απορρίπτω, αποκόπτω, βλάπτω, καλύπτω, συνάπτωαπορριμμένος (απορρίμματα), αποκομμένος, βλαμμένος, καλυμμένος, συνημμένος

 Ορθογραφία των μετοχών σε -οντας/ώντας και σε -μένος/-μμένος

Πήγαινε στο σχολείο τρέχ____ντας και γελ____ντας. Ήταν πολύ χαρού____ενη.

Πήρε μερικά από τα κο____ένα ξύλα και τα έριξε πάνω στα ανα____ένα κάρβουνα.

Πηγαίν____ντας για το σπίτι περνώ από ένα ερειπω____ένο και εγκαταλει____ένο κτίριο που ο νοικοκύρης του είναι θα____ένος εδώ και χρόνια.

Τρώγ____ντας ψωμί αλει____ένο με μέλι και πίν____ντας γάλα, θα γίνεις γεροδε____ένο παιδί.

Οι τοίχοι των σπιτιών είναι λερω____ένοι και γρα____ένοι με συνθήματα

Ανεβαίναμε το δρόμο τραγουδ____ντας όλοι μαζί και κτυπ____ντας τα πόδια.

Στη συνέχεια θα ρίξετε πάνω στις τις κο____ένες πατάτες το τρι____ένο τυρί, το στυ____ένο λεμόνι

Ορθογραφία των μετοχών σε -όμενος ή -ωμένος

Σήμερα ήμουν πολύ αγχ____μένος στο σχολείο.  

Πρέπει να προσέχουμε ιδιαίτερα τις αλλοι____μένες τροφές!

Πήγαμε με τους φίλους μου στα συγκρου____μενα.

Η δουλειά είναι εθελοντική και όχι αμειβ____μενη.

Ελένη, τοποθέτησε τα ρούχα σου διπλ____μένα στο συρτάρι!

Δε θέλω να τα δω ανακατ____μένα, όπως την προηγούμενα φορά.

Οι αμυν____μενοι άντεξαν την πολιορκία ένα μήνα.

Δε βγάζω άκρη από τα γραφ____μενά του.

Παρόλο που ήμασταν ενημερ____μένοι δε το αντιμετωπίσαμε σωστά το θέμα.

Επιλέξτε από την αναδυ____μενη λίστα.

https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/glossa/d-st-07.htm