Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 2021

Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ – Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ

 Mια φορά, όταν ήμουν ακόμη έξι ετών, είδα μια υπέροχη εικόνα σ’ ένα βιβλίο σχετικά με το Παρθένο Δάσος που λεγόταν «Αληθινές ιστορίες». Αποτυπωνόταν σ’ αυτή ένας βόας που καταβρόχθιζε ένα αγρίμι. Ορίστε λοιπόν το αντίγραφο της εικόνας.

  


      Στο βιβλίο έγραφε: «Οι βόες καταπίνουν τη λεία τους ολόκληρη, χωρίς να τη μασήσουν καθόλου. Έπειτα, δεν μπορούν να κουνηθούν και κοιμούνται έξι μήνες μέχρι να χωνέψουν». Λοιπόν, τότε σκέφτηκα πολύ τις περιπέτειες της ζούγκλας και κατάφερα, με τη σειρά μου, να σχεδιάσω μ’ ένα χρωματιστό μολύβι, το πρώτο μου σκίτσο. Το σκίτσο μου με τον αριθμό 1. Ήταν κάπως έτσι:

    


   Έδειξα το αριστούργημά μου σε ενήλικες και τους ρώτησα αν τους φόβισε το σκίτσο μου. Εκείνοι μου απάντησαν: «Γιατί να μας φοβίσει ένα καπέλο;» \

 

     Το σκίτσο μου δεν έδειχνε ένα καπέλο. Έδειχνε έναν βόα που χώνευε έναν ελέφαντα. Τότε κι εγώ ζωγράφισα τηνεσωτερική πλευρά του βόα για να μπορέσουν οι ενήλικες να καταλάβουν. Έχουν πάντα ανάγκη από εξηγήσεις. Το σκίτσο μου με τον αριθμό 2 ήταν κάπως έτσι:

 


   Οι ενήλικες με συμβούλευσαν να αφήσω στην άκρη τα σκίτσα με τους βόες, τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού του σώματός τους, και να ασχοληθώ καλύτερα με τη γεωγραφία, την ιστορία, την αριθμητική και τη γραμματική. Έτσι, στην ηλικία των έξι ετών, εγκατέλειψα μια θαυμάσια καριέρα στη ζωγραφική. Είχα απογοητευθεί από την αποτυχία του σκίτσου μου με αριθμό 1 και αυτού με τον αριθμό 2. Οι ενήλικες δεν καταλαβαίνουν ποτέ μόνοι τους τίποτα και είναι πολύ κουραστικό για τα παιδιά να τους δίνουν πάντα εξηγήσεις.

   

        Γι’ αυτό έπρεπε να διαλέξω ένα άλλο επάγγελμα κι έτσι έμαθα να οδηγώ αεροπλάνα. Έχω πετάξει σ’ όλο τον κόσμο. Και η γεωγραφία, είναι αλήθεια, μου φάνηκε αρκετά χρήσιμη. Από την πρώτη ματιά ήξερα να ξεχωρίζω την Κίνα από την Αριζόνα, κάτι πολύ χρήσιμο όταν τη νύχτα τυχαίνει να έχεις χάσει τον δρόμο σου.

   

          Κατά τη διάρκεια της ζωής μου είχα πολλές επαφές με πολλούς σοβαρούς ανθρώπους. Έζησα πολύ με τους ενήλικες. Τους είδα από πολύ κοντά αλλά αυτό δεν βελτίωσε τη γνώμη μου γι’ αυτούς.

 

      Όταν τύχαινε να συναντούσα κάποιον που μου φαινόταν έξυπνος, του έκανα το πείραμα με το σκίτσο μου με τον αριθμό 1, που είχα πάντα μαζί μου. Ήθελα να γνωρίζω αν καταλάβαινε πραγματικά. Όμως πάντοτε η απάντηση ήταν: «Είναι ένα καπέλο». Τότε δεν του μιλούσα για βόες, ούτε για παρθένα δάση, ούτε για αστέρια. Πήγαινα με τα νερά του. Του έλεγα για μπριζ, για γκολφ, για πολιτική και για γραβάτες. Και ο ενήλικας ήταν πανευτυχής που είχε γνωρίσει έναν άνθρωπο εξίσου λογικό.

 .     Έτσι έζησα μονάχος δίχως κανέναν με τον οποίο να μπορώ να μιλήσω πραγματικά, ώσπου μια φορά, έξι χρόνια πριν, αναγκάστηκα να σταματήσω στην έρημο της Σαχάρας. Κάτι είχε σπάσει στον κινητήρα μου. Καθώς δεν είχα μαζί μου ούτε μηχανικό ούτε επιβάτες, ετοιμαζόμουν να δοκιμάσω μόνος μου μια δύσκολη επισκευή. Ήταν ένα ζήτημα ζωής και θανάτου για μένα. Το νερό που είχα μαζί μου έφτανε μόνο για οκτώ ημέρες. 

        Το πρώτο βράδυ λοιπόν κοιμήθηκα πάνω στην άμμο, χίλια μίλια μακριά από κάθε κατοικημένη περιοχή. Ήμουν πιο απομονωμένος κι από έναν ναυαγό πάνω σε μια σχεδία στη μέση του ωκεανού. Φαντάζεστε επομένως την έκπληξή μου όταν τα ξημερώματα με ξύπνησε μια περίεργη σιγανή φωνούλα, λέγοντας:

 «Σε παρακαλώ… Ζωγράφισέ μου ένα αρνάκι!» 

«Ορίστε;» 

«Ζωγράφισέ μου ένα αρνάκι…» 

   Πετάχτηκα πάνω σαν να με είχε κτυπήσει κεραυνός. Έτριψα καλά τα μάτια μου. Κοίταξα προσεκτικά. Και είδα ένα μικρό, περίεργο ανθρωπάκι που με παρατηρούσε σοβαρά. Ορίστε λοιπόν το καλύτερο πορτραίτο του που, αργότερα, κατάφερα να κάνω. Όμως το σκίτσο μου, φυσικά, είναι πολύ λιγότερο γοητευτικό από το μοντέλο. Δεν είναι δικό μου λάθος. Είχα απογοητευθεί πολύ από την καριέρα μου στη ζωγραφική από τους ενήλικες, στην ηλικία των έξι ετών, και δεν έμαθα να σχεδιάζω τίποτα άλλο πέρα από βόες ως προς το εσωτερικό και το εξωτερικό τους. 

   Κοιτούσα λοιπόν αυτή την οπτασία με γουρλωμένα από την έκπληξη μάτια. Μην ξεχνάτε πως βρισκόμουν χίλια μίλια μακριά από κάθε κατοικημένη περιοχή. Ωστόσο το περίεργο ανθρωπάκι μου δεν φαινόταν να έχει χαθεί ή να έχει εξαντληθεί από την κούραση, την πείνα, τη δίψα ή τον φόβο. Καθόλου δεν έδινε την εντύπωση ενός παιδιού χαμένου στη μέση της ερήμου, χίλια μίλια μακριά από κάθε κατοικημένη περιοχή.

   Όταν κατάφερα να του μιλήσω επιτέλους, του είπα: «

Μα, τι κάνεις εδώ πέρα;» 

Και μου ξαναείπε, ψιθυριστά, σαν να ήταν κάτι πολύ σοβαρό:

 «Σε παρακαλώ… Ζωγράφισέ μου ένα αρνάκι…»

   Όταν το μυστήριο είναι τόσο εντυπωσιακό, δεν τολμάς να παρακούσεις. Όσο παράλογο κι αν μου φαινόταν καθώς βρισκόμουν χίλια μίλια μακριά από κάθε κατοικημένη περιοχή, και σε κίνδυνο θανάσιμο, έβγαλα από την τσέπη μου ένα κομμάτι χαρτί και ένα στυλό. Θυμήθηκα τότε ότι είχασπουδάσει κυρίως γεωγραφία, ιστορία, αριθμητική και γραμματική και είπα (με μια μικρή δόση μαύρου χιούμορ) στο μικρό ανθρωπάκι ότι δεν ήξερα να ζωγραφίζω. 

Μου απάντησε: «Δεν πειράζει. Ζωγράφισέ μου ένα αρνάκι».


ΠΑΤΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ   book
https://www.ebooks4greeks.gr/%ce%bf-%ce%bc%ce%b9%ce%ba%cf%81%ce%bf%cf%82-%cf%80%cf%81%ce%b9%ce%b3%ce%ba%ce%b9%cf%80%ce%b1%cf%82


Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ -κατάληξη ρήματος , -μαι ή -με, -ται ή –τε

 

Ποια κατάληξη να βάλω, -μαι ή -με, -ται ή –τε

Οδηγίες

Όταν το ρήμα βρίσκεται στον ενικό αριθμό, άρα το υποκείμενο είναι ένα, τότε η κατάληξη είναι -μαι ή -ται.


Όταν το ρήμα βρίσκεται στον πληθυντικό αριθμό, άρα τα υποκείμενα είναι πολλά, τότε η κατάληξη είναι -με -τε.

 ΠΡΩΤΑ ΒΡΙΣΚΩ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ 

1.      Το σπίτι αυτό ενοικιάζε...       Ποιο ενοικιάζεται;   Υ το σπίτι ΕΝΑ

2.      Εσείς νοικιάζε... αυτό το σπίτι;

3.      Δεν πρέπει να παίζε... τέτοια ώρα!

4.      Ο τύπος δεν παίζε...

5.      Δεν ακούγε... κανένας ήχος.

6.      Σας παρακαλώ, μιλήσ... πιο δυνατά, δεν ακούγεσ...

7.      Σήμερα είναι Κυριακή και θα κάθο... όλη την ημέρα.

8.      Και τώρα θα μελετήσου... την επανάσταση του 1821.

9.      Κάτι έπαθε ο υπολογιστής και δε σας βλέπου...

10.   Είναι τόσο χάλια αυτή η σειρά που δε βλέπε...

11.   Δεν ανέχομ… τέτοια συμπεριφορά

12.   Δυστυχώς ήρθε η ώρα που πρέπει να φύγου

13.   Να περάσε… από το σπίτι.

14.   Μήπως σας βρίσκε… λίγος καφές;

15.   Πού θα βρού… λίγο καφέ;

16.   Εγώ δεν ξεγελιέ… με τέτοια κόλπα!

17.   Εσείς να ξεγελάσε… εμένα! Ε όχι!

18.   Καλά, αυτός είναι που δεν ξεγελιέ…! Ας γελάσω!

19.   Τον νου σας μην ξεχάσε… τα γλυκά

20.   Τελειώσα… για σήμερα. Αύριο πάλι.

Ποια κατάληξη να βάλω, -μαι ή -με, -ται ή –τε

Οδηγίες

Όταν το ρήμα βρίσκεται στον ενικό αριθμό, άρα το υποκείμενο είναι ένα, τότε η κατάληξη είναι -μαι ή -ται.


Όταν το ρήμα βρίσκεται στον πληθυντικό αριθμό, άρα τα υποκείμενα είναι πολλά, τότε η κατάληξη είναι -με -τε.

(Διάγραψε τη λάθος απάντηση)

ΠΡΩΤΑ ΒΡΙΣΚΩ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ 

  1. Οδηγίες θα βρείτε / βρείται στο πίσω μέρος της συσκευασίας.  ΠΟΙΟΙ;  Υ εσεις- πολλόι
  2. Πού βρίσκεται / βρίσκετε το σπίτι σας;
  3. Πετιέμαι / Πετιέμε για λίγο στο σπίτι του γείτονα.
  4. Το έθιμο διατηρείται / διατηρείτε μέχρι τις μέρες μας.
  5. Να  διατηρείται / διατηρείτε τα τρόφιμα σε σκοτεινό περιβάλλον.
  6. Το κινητό δεν εντοπίζεται / εντοπίζετε εύκολα.
  7. Να εντοπίσεται / εντοπίσετε τα ρήματα του κειμένου.
  8. Μα τι γράμματα είναι αυτά! Το κείμενο δε διαβάζεται / διαβάζετε.
  9. Μα γιατί δε διαβάζεται / διαβάζετε προσεκτικά τις οδηγίες;
  10. Δε θυμάμαι / θυμάμε πότε ήρθε το δέμα.
  11. Ο παρακείμενος σχηματίζεται / σχηματίζετε περιφραστικά.
  12. Και τώρα θα πρέπει να σχεδιάσεται / σχεδιάσετε ένα τρίγωνο.
  13. Πότε θα φέρουμαι / φέρουμε το γλυκό;
  14. Η χαρά μου δεν περιγράφεται / περιγράφετε με λόγια.
  15. Μα τι ωραία που τα περιγράφεται / περιγράφετε, κύριε Πέτρο!
  16. Στην εικόνα παριστάνεται / παριστάνετε ο Κολοκοτρώνης.
  17. Εσείς τι παριστάνεται / παριστάνετε εδώ;
  18. .Με τέτοια μεταμφίεση ο Κώστας δεν αναγνωρίζεται / αναγνωρίζετε εύκολα.
  19. Μετά από τόσες ασκήσεις θα αναγνωρίζεται / αναγνωρίζετε εύκολα ποια κατάληξη είναι σωστή.

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

 

 

 

dexiotites

1ο ΣΧΕΔΙΟ

 

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ 21+: ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22

Σχολείο:

   2 ο  ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

 

Τάξη:

    Στ ΄

 

Τμήμα:

         3

 

Αριθμός μαθητών:

      15

 

Συνολικός αριθμός εκπαιδευτικών που συνεργάζονται:

       1

 

Στοιχεία

εκπαιδευτικών (Ονομ/νυμο,

Ειδικότητα):

  

      ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ 

       ΔΑΣΚΑΛΑ

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (ανάγκες μαθητών/τριών, όραμα σχολείου)

Βασική αρχή του ετήσιου Σχεδίου Δράσης  των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Σκοπός μας είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές της τάξης μας.

Το όραμα των εκπαιδευτικών και της Διεύθυνσης του σχολείου μας είναι η δημιουργία μιας σύγχρονης σχολικής μονάδας που να ανταποκρίνεται στις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες και προκλήσεις του 21ου αιώνα, θέτοντας το μαθητή στο επίκεντρο των αλλαγών και σκοπεύοντας στη συνολική βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Στοχεύουμε σε:

1.     Ένα Σχολείο που επιδιώκει την εξωστρέφεια με τη διαμόρφωση ενός δημιουργικού και ανοικτού, εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, την ευαισθησία για το περιβάλλον-αειφορία, τη βιωματικότητα και την ενεργό συμμετοχή, που όχι μόνο επιδέχεται αλλά ενθαρρύνει και δημιουργεί καινοτομία.

2.     Ένα Σχολείο ενταξιακό που αξιοποιεί τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στις διαφοροποιημένες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών.

3.     Ένα Σχολείο ψηφιακό που συμβαδίζει αρμονικά με τις κλασικές μορφές «προφορικότητας» και «εγγραμματοσύνης» κι όλα αυτά μέσα σε ένα πλαίσιο συνεργατικότητας, αλληλεγγύης και ομαδικού πνεύματος.

 


 

Β1. Σχέδιο Δράσης του Τμήματος - Θεματικός Κύκλος «Ζω καλύτερα-Ευ ζην»

 

 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2020-21

 

 

 

Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

 

Θεματικός Κύκλος:

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες  ΔΙΑΤΡΟΦΗ……………………………………………………………………………………………………………

Τίτλος/τίτλοι προγραμμάτων:

Ο δικός μας τίτλος:

«Διατροφή & Πολιτισμός»

 

 

 

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

Αναφορά σε:

• Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) •Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)

Β)Δεξιότητες Ζωής Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα 

Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών) 

Δ) Δεξιότητες του νου Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές, Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός


 

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1

Από το συμπόσιο των Ελληνιστικών χρόνων των Γιτάνων   στο σύγχρονο τραπέζι"

δραστηριότητα:ΕΠΙΣΚΕΨΗ  ΣΤΑ ΓΙΤΑΝΑ

Εργαστήριο 2

Τα σκεύη της κουζίνας μου, τα σκεύη του μουσείου. 

ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Εργαστήριο 3

  Τα γεύματα της ημέρας-

 

Από το συμπόσιο των Ελληνιστικών χρόνων των Γιτάνων   στο σύγχρονο τραπέζι"

δραστηριότητα:

Ψηφιακή Αφήγηση

ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΑΞΗΣ

Εργαστήριο 4

«Η γελαστή  Πολιτεία »-Τι θα μαγειρέψεις σήμερα μαμά ;

ΒΙΝΤΕΟ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ


Από το συμπόσιο των Ελληνιστικών χρόνων των Γιτάνων   στο σύγχρονο τραπέζι"

δραστηριότητα:

Μαγειρεύοντας  έναν καλύτερο κόσμο

 

Εργαστήριο 5

Τρώγοντας τα πιάτα του ουράνιου τόξου-Καταιγισμός ιδεών-ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΕΡΥΘΡΟ ΣΤΑΥΡΟ

Εργαστήριο 6

Πυραμιδα διατροφης  - 

Από το συμπόσιο των Ελληνιστικών χρόνων των Γιτάνων   στο σύγχρονο τραπέζι"

δραστηριότητα:

 -παιχνίδι γνώσεων trivial pursuit, παίρνοντας πληροφορίες από τα κείμενα που διαβάσαμε και παίζει  όλη η οικογένεια.

Εργαστήριο 7

 

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


Από το συμπόσιο των Ελληνιστικών χρόνων των Γιτάνων   στο σύγχρονο τραπέζι"

δραστηριότητα:

ΟΜΑΔΙΚΟ  ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ- ΚΑΛΙΚΑΤΖΑΡΟΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ


Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα

εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας

 -ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ 

-Η πλατφόρμα του ΙΕΠ, αξιοποιώντας το επιμορφωτικό υλικό των εργαστηρίων των πιλοτικών προγραμμάτων 

Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη

διάρκεια των εργαστηρίων

ΚΕΙΜΕΝΑ-ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ- ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ

Εκπαιδευτικό υλικό και

εργαλεία που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των

εργαστηρίων

 εννοιολογικοι χαρτες-αναστοχασμοι-εργα τεχνης

Αξιολόγηση - Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση

   ΟΙ ΑΠΟΥΣΊΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΛΟΓΩ  COVID  ΔΥΣΧΕΡΑΙΝΑΝ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
Μία πιθανή προσέγγιση του σχετικού θέματος και η συνεπακόλουθη εξαγωγή συμπερασμάτων θα συνέβαλε καίρια στον προβληματισμό για τη χάραξη ανάλογης πορείας, ώστε να αντιμετωπιστούν παρόμοιες καταστάσεις και να διευκολυνθούν και να προβλεφθούν στρατηγικές δράσης.

Ο μαθητής/ρια καθίσταται ικανός/ή: 

• να κατανοήσει τη σημαντικότητας της διατροφής στη συνολικής του/της υγεία • να επιλέγει τρόφιμα με υψηλή διατροφική αξία • • Να συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητα του νερού στον οργανισμό του/της

 • Να συντάσσει ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο • Να αξιολογεί ένα διαιτολόγιο ως προς τα βασικά χαρακτηριστικά της ισορροπημένης διατροφής • Να δημιουργήσει ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα υγιεινής διατροφής • Να αναπτύσσει δεξιότητες ώστε να κατατάσσει, να επεξεργάζεται και να αξιολογεί τις πληροφορίες και να συνειδητοποιεί τους κινδύνους που απειλούν την υγεία του/της.

•Να εκφράζεται δημιουργώντας ψηφιακά κείμενα • να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες και λήψη συλλογικών αποφάσεων

 Να αντιληφθούν πως Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο τα υλικά κατάλοιπα των προγόνων μας, που αποκαλύπτουμε στις ανασκαφές. Πολιτισμός είναι και ο τρόπος ζωής παλαιότερα και σήμερα, το πώς σκεπτόμαστε, πώς αντιδρούμε και τι τρώμε. 

 

«Η Αγέλαστη Πολιτεία »-Τι θα μαγειρέψεις σήμερα μαμά ;



2.Τι θα μαγειρέψεις σήμερα μαμά ; Αγαπημένο κοκκινιστό ή μήπως .....λατρεμένα ντολμαδάκια ; Όπως και να ΄χει εμείς τ ΄αγαπάμε και θα τα φάμε όλα !!!

Διάλεξε τρόφιμα και από τις 6 ομάδες καθημερινά.










Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


Ο Ιπποκράτης έλεγε «η τροφή να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου η τροφή σου». 

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ


 Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο τα υλικά κατάλοιπα των προγόνων μας, που αποκαλύπτουμε στις ανασκαφές. Πολιτισμός είναι και ο τρόπος ζωής παλαιότερα και σήμερα, το πώς σκεπτόμαστε, πώς αντιδρούμε και τι τρώμε. 

   Οι 5 χρυσοί κανόνες περί γαστρονομικής τέχνης του Αρχέστρατου (επίκαιροι σήμερα περισσότερο από ποτέ) ήταν:

                         *Αγνά υλικά για την παρασκευή φαγητού.

                          *Αρμονία των υλικών μεταξύ τους.

                       *Όχι στις βαριές σάλτσες και στα καυτερά υλικά. Καλύπτουν και δεν αναδεικνύουν  τις επιμέρους γεύσεις.

                      *Ελαφρές σάλτσες. Βοηθούν στην απόλαυση του ουρανίσκου.

                     *Καρύκευμα του πιάτου με μέτρο έτσι ώστε να υπάρχει αρμονία των γεύσεων και των αρωμάτων του φαγητού. 


                  ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

Πίτες: 

               Oι αρχαίοι μεταχειρίζονταν  άριστη ποιότητα αλεύρου Στη ζύμη της πίτας προσέθεταν : γάλα, τυρί, αυγά, λάδι, λάδι, άνηθο, μάραθο, κύμινο, πιπέρι κτλ. ή ακόμα κάρυα, αμύγδαλα, σταφίδες κτλ

 Τότε που δεν είχαν ψυγεία και δεν διατηρούνταν τα τρόφιμα, όπως είναι φυσικό, για πολλές μέρες, επικράτησε η συνήθεια να σφάζει κάθε Σάββατο ένας  ένα πρόβατο ή γίδα, αρνί ή κατσίκι, να το ψήνει στην κεντρική πλατεία και να το μοιράζονται πολλές οικογένειες.

πηγη: Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής





συμποσιο


ταβέρνες , καταστήματα και έτοιμο φαγητό για το σπίτι


ΠΑΤΑ ΣΤΗ ΦΩΤΟ


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 

Με αφορμή το υλικό για τη Διατροφή στην αρχαία Ελλάδα: 

• Διάλεξε ένα από τα αντικείμενα των εικόνων που είδες  φτιάξε τη δική σου ιστορία και εικονογράφησε την. Μπορείς αν θέλεις να την αφηγηθείς στην οικογένειά σου.  


• Φτιάξε με τους γονείς σου το μενού μιας εβδομάδας και εφαρμόσέ το. 


• 
Με σημερινή συνταγή για  μπισκότο ή   κρέπες  φτιάξτε  μπισκότα, κρέπες, τηγανίτες  χρησιμοποιώντας υλικά που υπήρχαν και στην αρχαία Ελλάδα. 


• Σχεδιάστε  ερωτήσεις για ένα παιχνίδι γνώσεων  trivial pursuit, παίρνοντας πληροφορίες από τα κείμενα που διαβάσατε και παίξτε όλη η οικογένεια. 


• Παρατήρησε τα διάφορα σκεύη της κουζίνας στο σπίτι σου και αντιστοίχισέ τα με τα αντικείμενα των εικόνων ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
.  ΑΓΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΚΕΥΗ ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟ ΦΑΓΗΤΟ

Η κουζίνα στα σπίτια της αρχαίας Ελλάδας ονομαζόταν οπτάνιο, το μαγειρείο δηλαδή όπου μαγείρευαν το φαγητό. Συνήθως για κουζίνα και αποθήκη, επέλεγαν ένα σκιερό δωμάτιο, χωρίς υγρασία.

Σε κεντρικό σημείο του οπτανίου υπήρχε, στο δάπεδο, μία ορθογώνια ή τετράγωνη κατασκευή από πέτρες, η εστία. Στην εστία άναβαν φωτιά και μαγείρευαν το φαγητό.

Τα απαραίτητα κουζινικά σκεύη ήταν πολλά και ποικίλα και χρησίμευαν στην προετοιμασία, στο μαγείρεμα, στο σερβίρισμα ή την αποθήκευση του φαγητού. Έτσι, από την κουζίνα ενός σπιτιού δεν έλειπαν χύτρες, γουδιά, πινάκια (πιάτα), λεκάνες και σκάφες για το ζύμωμα, διάφορα ποτήρια, καθώς και εργαλεία, όπως μαχαίρια, κουτάλες (αρύταινες), πιρούνες (κρεάγρες) και άλλα.

Τα περισσότερα μαγειρικά σκεύη ήταν τοποθετημένα σε ράφια, ενώ κάποια μικρότερα αγγεία ήταν κρεμασμένα στον τοίχο. Το ίδιο έκαναν με τις τροφές και τα διάφορα βότανα και μυρωδικά. Τα τοποθετούσαν στα ράφια ή τα κρεμούσαν στον τοίχο. Στην κουζίνα χρησιμοποιούσαν το χειρόμυλο, με τον οποίο άλεθαν το σιτάρι για να έχουν αλεύρι, καθώς έφτιαχναν συχνά διάφορα αρτοπαρασκευάσματα.

Στο οπτάνιο επίσης υπήρχαν και τα γουδιά για να τρίβουν μικρότερες ποσότητες καρπών. Εκτός από τα ράφια και την εστία, απαραίτητοι ήταν και οι ξύλινοι πάγκοι (τραπέζια) που χρησίμευαν στην προετοιμασία του φαγητού, καθώς και στην τοποθέτηση του φαγητού.

Η εικόνα της κουζίνας ενός αρχαίου σπιτιού δεν διαφέρει πάρα πολύ από τις σημερινές παραδοσιακές κουζίνες. Συνήθειες, όπως η τοποθέτηση τροφών και σκευών σε ράφια ή το κρέμασμά τους στον τοίχο ή ακόμα και στα δοκάρια της ξύλινης οροφής, έφτασε έως τις μέρες μας σε ορισμένες περιοχές.














Η ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΙΤΑ (ΔΙΑΤΡΟΦΗ) ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ 

              Οι αρχαίοι με την ανατολή του ήλιου ξεκινούσαν τις καθημερινές τους ασχολίες. Πριν ξεκινήσουν για τις δουλειές τους, έτρωγαν κάτι λιτό, γάλα, ψωμί,μέλι, αμύγδαλα. Αυτό το πρώτο γεύμα λεγόταν ακράτισμα,. 

Προς το μεσημέρι ή το απόγευμα έπαιρναν ένα απλό και γρήγορο γεύμα, το άριστον, σαλάτα, πουρέ ή πίτα ,τυρι, ελιες.  

 Πριν από το βραδινό γεύμα έτρωγαν κάτι στα γρήγορα, το εσπέρισμα, φρούτα, αμύγδα,καρύδια

Το κανονικό γεύμα, που ήταν πλουσιοπάροχο, το έπαιρναν στο τέλος της μέρας και λεγόταν δείπνον , ρεβύθια, φασόλια ή φάβα από κουκιά και φακές , χόρτα, όσπρια, κρεμμύδια, σκόρδα, ελιές, τυρί και ψωμί ,κρέας ψητο ή βραστο.Τα ψάρια ήταν βασική τροφή, τα έτρωγαν φρέσκα ή παστά. Έτρωγαν κανονικά μόνο τα βράδια, γιατί σχεδόν καθημερινά είχαν καλεσμένους,δεν έτρωγαν μοναχικά και επινόησαν τα συμπόσια.. 

    Η ελληνιστική περίοδος σηματοδοτείται από αρκετές εισαγωγές εδεσμάτων. Γίνονται γνωστά τα, εξ Ανατολής, ροδάκινα, βερίκοκα, φυστίκια. Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου ανοίγουν ένα νέο γαστρονομικό κεφάλαιο και εμπλουτίζουν την υπάρχουσα διατροφική πυραμίδα. 

Σμύρνη και Χριστούγεννα: «Αχ, αυτά τα σπίτια.!..»


«Αχ, αυτά τα σπίτια που τα καμάρωνα όταν περνούσαμε. Είχαν εάν συνήθειο στη Σμύρνη, να τρώνε με τις πόρτες ανοιχτές.
Τα σπίτια ήταν διώροφα, πάντα υπερυψωμένα, με τρία τέσσερα σκαλάκια, και οι πόρτες τους έμπαιναν λίγο πιο μέσα, ώστε τον χειμώνα δε βρεχόσουν μέχρι να σου ανοίξουν.
Όταν άνοιγε η πόρτα, αμέσως ήταν η τραπεζαρία. Λοιπόν τα βράδια έβλεπες τις οικογένειες μαζεμένες τριγύρω στο τραπέζι σε φρεσκοσιδερωμένα, λινά άσπρα τραπεζομάντηλα .Τα σερβίτσια άστραφταν και τα ποτήρια ήταν πάντα ακριβά κολονάτα. Χουρμάδες, μέλι, καρύδια, κάστανα, αμύγδαλα, φρούτα όλα σε πιατέλες στο τραπέζι .Τα σαραλγιά, οι μπακλαβάδες, τα φοινίκια, οι κουραμπιέδες τα λουκούμια τα κανταΐφια, οι λουκουμάδες οι βασιλόπιττες ήταν τα γλυκά των εορτών της Σμύρνης. Συναγωνίζονταν στη γειτονιά για την καλύτερη εμφάνιση και πάντα οι πόρτες ορθάνοιχτες…»
Οι Σμυρνιές στα σπίτια τους, μέρες πριν από τα Χριστούγεννα άρχιζαν τις μπουγάδες και τ’ ασπρίσματα. Στόλιζαν συνήθως καραβάκια. Κάτω από τη μεγάλη κρεμαστή λάμπα του πετρελαίου ή κάτω από τον πολυέλαιο , κρεμούσαν ένα κλαδί από γκι, το οποίο ονόμαζαν “φιλί”, γιατί όποιος περνούσε από κάτω έπρεπε να το φιλήσει.



ΣΥΝΤΑΓΕΣ -ΚΑΛΛΙΓΡΑΦΙΑ