«Εκ των γραμμάτων γεννάται η προκοπή με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα έθνη»
ΠΑΡΙΣΙ 1790
«Εκ των γραμμάτων γεννάται η προκοπή με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα έθνη»
ΒΙΑΙΟΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ-ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ
Το πρώτο κύμα μετανάστευσης δημιουργείται από τον 15ο έως τον 16ο αιώνα,Εκδόθηκε διάταγμα που επέβαλλε τη μεταφορά πληθυσμού, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού, από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.
Κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας δημιουργούνται μεταναστευτικά κύματα των Ελλήνων προς την Ευρώπη ,όταν οι Έλληνες εγκαταλείπουν τις τουρκοκρατούμενες περιοχές ως πρόσφυγες πηγαίνοντας κυρίως στην Ιταλία. Τις αθρόες μεταναστεύσεις και μετακινήσεις επέβαλαν οι Τουρκικοί εποικισμοί, οι εξισλαμισμοί και οι αιχμαλωσίες.
Οι πρόσφυγες διαλέγουν κυρίως παραθαλάσσια μέρη, όπως την Βενετία, την Νάπολη και την Μασσαλία, ιδρύοντας εκεί ελληνικές παροικίες .
Το δεύτερο κύμα μετανάστευσης γίνεται κατά τον 17ο και 18ο αιώνα, όταν οι Έλληνες μεταναστεύουν, για οικονομικούς λόγους τώρα πια, κυρίως στην κεντρική Ευρώπη και την Ρωσία.
Οι Έλληνες μετανάστες εργάζονται ως ναυτικοί, στρατιώτες, τεχνίτες, ή αντιγραφείς χειρογράφων. Οι περισσότεροι όμως διαπρέπουν ως έμποροι.
Ιδρύουν παροικίες, συνήθως σε πόλεις που βρίσκονται κατά μήκος των εμπορικών δρόμων που διασχίζουν την Βαλκανική χερσόνησο και την Ευρώπη. Έτσι, δημιουργούνται σημαντικές παροικίες σε Οδησσό, Βουκουρέστι, Τεργέστη, Βιέννη και Βουδαπέστη, στις παραδουνάβιες ηγεμονίες, την Μολδαβία και την Βλαχία, τις οποίες κυβερνούν Φαναριώτες ηγεμόνες.
.Στα ξένα που ήταν εγκαταστημένοι Έλληνες επαγγελματίες και έμποροι αρχίζουν τη δράση τους. Σφιχτοδένονται ακόμη περισσότερο σωματειακά σχηματίζοντας έτσι ΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ και ΑΔΕΛΦΑΤΑ.
Στα Αδελφάτα μπορεί ελεύθερα να γραφτεί μέλος κάθε ορθόδοξος από οιαδήποτε κοινωνική τάξη και βαθμό, γυναίκα ή άντρας. Τα μέλη τους, που καλούνται αναμεταξύ τους «αδελφοί» ή «αδελφαί», πληρώνουν ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση μια ετήσια συνδρομή. Αν τα έσοδα του Αδελφάτου δεν επαρκούν τότε τα πλουσιότερα μέλη, προσφέρουν περισσότερα χρήματα και σκεπάζουν τα ελλείμματα από εράνους που γίνονται ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΕΧΝΙΕΣ.
Με την πάροδο του χρόνου κτίζουν ελληνικά σχολεία και ναούς
Οι «Έλληνες της Διασποράς» με τα πλούτη που αποκτούν εκδίδουν ελληνικά βιβλία, περιοδικά και εφημερίδες, αλλά και ενισχύουν οικονομικά τα σχολεία των ιδιαίτερων πατρίδων τους στις τουρκοκρατούμενες περιοχές.
Βοηθούν, έτσι, να μεταδοθούν οι νέες γνώσεις και οι ιδέες του Διαφωτισμού ανάμεσα στους ραγιάδες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Παροικία: Περιοχή μέσα σε μία πόλη, στην οποία ζει οργανωμένα μια κοινότητα ανθρώπων από ξένη χώρα, φροντίζοντας να διατηρεί ζωντανούς τους δεσμούς με την πατρίδα (με τα δικά τους καταστήματα, σχολεία, εκκλησίες, σωματεια κλπ.).
Ερωτήσεις κατανόησης
üΠοια η βασικη διαφορά μεταξύ εποικισμού και μετανάστευσης;
üΠότε έγινε το πρώτο μεταναστευτικό κύμα των Ελλήνων προς την Δύση και πότε έγινε το δεύτερο;
ü Ποια είναι η βασική διαφορά μεταξύ των δύο μεταναστευτικών κυμάτων;
ü Ποιο ήταν το επάγγελμα με το οποίο κυρίως ασχολήθηκαν οι Έλληνες στην Ευρώπη;
ü Σε ποιες πόλεις δημιουργήθηκαν οι σημαντικότερες ελληνικές παροικίες; Πως οργάνωσαν τα Αδελφάτα;
ü Πώς βοήθησαν οι Έλληνες της Δύσης στην αφύπνιση των ραγιάδων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας;
Βρείτε το (ΕΚΠ) (15, 18) .
ΕΚΠ (15, 18) =2.Να βρεθει το Ε.Κ.Π. των φυσικων αριθμών ( με ανάλυση κάθε αριθμού σε γινόμενο πρωτων παραγοντων)
3Ο=
60=
90=
ΕΚΠ=
3.Να βρεθει το Ε.Κ.Π. των φυσικων αριθμών 18 και 24 ( με ανάλυση κάθε αριθμού σε γινόμενο πρωτων παραγοντων)
18=
24=
ΕΚΠ=
Βρίσκω το ΕΚΠ των αριθμών
4,5,2
ΕΚΠ
Βρίσκω το ΕΚΠ των αριθμών .
30, 40, 60
Σε ποια προβλήματα χρειαζόμαστε το Ε.Κ.Π.
🤚
ΕΚΠ: Θα βρούμε τις εκφράσεις :το λιγότερο, μαζί , ξανά, ξανασυναντηθούν, συναντηθούν, ταυτόχρονα.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ.......
Τρεις καμπάνες μιας εκκλησίας χτυπάνε η Α ανά 2 δευτερόλεπτα, η Β ανά 3δευτερόλεπτα και η Γ ανά 4 δευτερόλεπτα. Κάποια στιγμή χτυπάνε και οι τρεις ταυτόχρονα. Μετά από πόσα δευτερόλεπτα θα χτυπήσουν πάλι ταυτόχρονα οι καμπάνες
ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ
26-11-2022
Τρία λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών ξεκινούν στις 6.15΄το πρωί από την ίδια αφετηρία για τρεις διαφορετικές διαδρομές. Το πρώτο λεωφορείο για μία διαδρομή χρειάζεται 40 λεπτά, το δεύτερο 30 λεπτά, και το τρίτο 45 λεπτά. Έπειτα από πόσο χρόνο θα ξαναβρεθούν και τα τρία λεωφορεία στην αφετηρία;
Το σχολειό μας έχει μια μαθητική χορωδία. Σ’ αυτήν οι μαθητές μας μπορούν να παραταχθούν είτε σε 4-άδες είτε σε 6-άδες. Πόσοι ΤΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ μπορεί να είναι οι μαθητές της χορωδίας;
Ποιος είναι ο μικρότερος αριθμός από μαθητές που μπορούν να παρελάσουν σε 2- άδες, 4-άδες και 7-άδες;
Θέλουμε να στοιχίσουμε σε σειρές τις καρέκλες της κεντρικής αίθουσας εκδηλώσεων. Έχουμε την δυνατότητα τα τις στοιχίσουμε ή σε 6-άδες, ή σε 7-άδες ή σε 9-άδες. Αλήθεια πόσες το λιγότερο καρέκλες έχουμε;
Ζυμαρόπιτα, κριτσιανιστή*
Ομπζέερβ κέρφουλλυ - δώστε προσοχή
-ανάβουμε φούρνο
-ανοίγουμε ένα σακούλι αλεύρι του κιλού και αδειάζουμε ΤΟ ΜΙΣΟ σε ένα βαθύ αγγειό (πλαστικό, ίνοξ, ό,τι έχουμε)
-αλατίζουμε
- ανακατεύουμε στεγνά τα υλικά, με το ΜΕΓΑΛΟ "σύρμα" της κουζίνας (τα μικρά δεν κάνουν προκοπή)
- βγάζουμε το ταψί στον πάγκο να το έχουμε έτοιμο, και ρίχνουμε μπόλικο ευλογημένο λαδάκι (το ταψί να είναι εμαγιέ, χάλκωμα ή αλουμινένιο σινί)
-το σηκώνουμε και το γυρίζουμε πέρα δώθε πάνω κάτω (στα χέρια), να πάει το λάδι παντού, ΧΩΡΙΣ να πασαλειφτούμε
-αφήνουμε το ταψί στον πάγκο και πιάνουμε πάλι το "σύρμα", Α!!!, εκείνο το αγαπημένο μας τραγούδι στο ράδιο -πόσα χρόνια είχαμε να το ακούσουμε, αμάαν...
-παρατάμε το αγγειό και τρέχουμε να δυναμώσουμε, τέρμα!!! (χανόμαστε, Παρελθόν Παρόν και Μέλλον, ΕΝΑ )
-προς το τέλος του τραγουδιού επιστρέφουμε στη θέση μας
-παίρνουμε το αγγειό (με το αλατισμένο αλεύρι), και με το άλλο χέρι ανοίγουμε τη βρύση "τέντα" (δηλ.πολύ), και οπωσδήποτε ΑΝΑΚΑΤΕΥΟΝΤΑΣ, το βάζουμε κάτω απ΄το νερό συνεχίζοντας το ανακάτεμα ΓΡΗΓΟΡΑ και ασταμάτητα, μέχρι αυτό το κουρκούτι να ξεπεράσει σε χρόνο ντε τε το στάδιο "ουχ, κολλάει σα ζυμάρι", και να γίνει "νερούτσα" (νερουλό) -βαράει τηλέφωνο??ΤΩΡΑ??-άστο να βαράει, ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΘΑ ΞΑΝΑΠΑΡΕΙ
- μόλις φτάσουμε στο σωστό νέρωμα, τραβάμε απότομα το αγγειό απ το νερό που τρέχει, και κλείνουμε βρύση -το ακουμπάμε στον πάγκο και ανακατεύουμε ..ίσως χρειάζεται λίγο ακόμα νεράκι..
-ξανά κάτω απ΄τη βρύση για πολύ ΛΙΓΟ, και ΠΑΝΤΑ ανακατεύοντας - "κλατς" "κλατς" "κλατς" (ο ήχος στο αυτί μας να έρχεται ρηχός και "τραγουδιστός" και όχι βαθύς και "υποχθόνιος", όπως γίνεται με τον βαρύ χυλό), ωραία.
-ρίχνουμε λίγο λάδι
- σπάμε δυο τρία αυγά (αν έχουμε υπόνοιες πως δεν είναι φρέσκα, τα σπάμε ένα ένα στο πιατάκι), και τα ρίχνουμε -αν κατα λάθος μας πέσει μέσα και το τσόφλι, το βγάζουμε με ταχύτητα αστραπής και το πετάμε στο νεροχύτη και ανακατεύουμε (πάντα με το σύρμα), μέχρι το ωχρό κουρκούτι να πάρει χρώμα αυγουλί
- αφήνουμε το σύρμα, μαζεύουμε πιο πάνω τα μανίκια και τρίβουμε με το χέρια κάμποση φέτα *σε περίπτωση που η φέτα είναι σπιτική γίδινη, προσέχτε το αλάτι γιατί συνήθως αυτές είναι λύσσα, και μη σας γίνει η ζυμαρόποτα για "προυτσιάλω"
-μόλις πλύνουμε τα χέρια και τα σκουπίσουμε, ανακατεύοντας μια τελευταία, αποφασίζουμε πως θέλει λίγη φέτα ακόμη
(ανοίγουμε ξανά το τάπερ, ξανά ατσιέβουμε τα χέρια, ξανά τα πλένουμε, τα σκουπίζουμε..)
-και φτάνουμε στο *τελικό στάδιο, όπου αδειάζουμε το υλικό στο ταψί, το σταυρώνουμε και το χώνουμε στο φούρνο για μια *ώρα σε αρκετά δυνατή θερμοκρασία
- όσο να ψηθεί, ακούμε και σκεφτόμαστε ό,τι θέλουμε
(από τις αναμνήσεις January 15, 2015)