Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023

3. Εργασία για το σπίτι


1.ΓΡΑΦΩ ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΓΗΣ ΣΤΗΝ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ

 Ελλαδα        Αρχαίων Γεύσεις

Μην ξεχάσεις να ανεβάσεις μια φωτογραφία της μελόπιτάς σου στη Gallery  του Μουσείου Ακροπόλεως

! Μελ

Μία πίτα σκέτη γλύκα

Τι θα χρειαστείς:

-1 κούπα αλεύρι

- 3 αυγά

-1/4 κούπας σουσάμι

-Κανέλα

-3/4 κούπας θυμαρίσιο μέλι

-1/4 κούπας ανάλατα αμύγδαλα ψιλοκομμένα

-1/4 κούπας καρύδια ψιλοκομμένα

Προσοχή: Εάν έχεις αλλεργία σε κάποια από τα παραπάνω υλικά μπορείς να τα αντικαταστήσεις με άλλα που δε θα κάνουν κακό στην υγεία σου.


Ζήτησε από τον/τη βοηθό σου να προθερμάνει τον φούρνο.



Ανακάτεψε καλά σε μια λεκάνη τα αυγά με το μέλι.



Σιγά -σιγά πρόσθεσε το αλεύρι, τους ξηρούς καρπούς ψιλοκομμένους, το σουσάμι κι αν θέλεις λίγη κανέλα.Άλειψε με λίγο λάδι ένα ταψί ή μια φόρμα κέικ και άπλωσε τη ζύμη ομοιόμορφα.Ζήτησε απο τον/τη βοηθό σου να βάλει τη μελόπιτα στο φούρνο για να ψηθεί για μισή ώρα περίπου.Τώρα μπορείτε με τον/τη βοηθό σου να βγάλετε τη μελόπιτα από το φούρνο. Όταν κρυώσει η μελόπιτα χρησιμοποίησε σουσάμι ή/και κανέλα για να τη διακοσμήσεις.











































ΜΚΔ-γινόμενο πρώτων παραγόντων

 Να αναλυθούν οι ακόλουθοι αριθμοί σε γινόμενο πρώτων παραγόντων  και να βρεθεί ο ΜΚΔ

 ΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΟΝ ΜΚΔ   

  αντιγραφη στο τετραδιο


Η μέθοδος αυτή αφορά δύο ή περισσότερους αριθμούς, όταν θέλουμε να βρούμε τον ΜΚΔ ( και το ΕΚΠ τους. )
Τα βήματα που ακολουθούμε είναι: 
Βήμα 1: Αναλύουμε τους αριθμούς σε γινόμενο πρώτων παραγόντων. 
Βήμα 2: Βρίσκουμε τον ΜΚΔ των αριθμών, ο οποίος είναι ίσος με το γινόμενο όλων των κοινών παραγόντων των αριθμών με τη μικρότερη δύναμη



Να βρεθεί ο ΜΚΔ  των αριθμών 60, 120 και 210. 
ΛΥΣΗ
 Αναλύουμε τους αριθμούς σε γινόμενο πρώτων παραγόντων: 


 Ο ΜΚΔ είναι ίσος με το γινόμενο των κοινών παραγόντων με τη μικρότερη  δύναμη(μικρότερο εκθέτη)

Η ζωή στις πολικές περιοχές

 

Εσκιμώοι-Ινουίτ

 

Οι Εσκιμώοι είναι άνθρωποι χαμηλού ή μέσου αναστήματος, με ελαφρά κίτρινο δέρμα και χαρακτηριστικά σχιστά μάτια. Κατοικούν σε μερικές περιοχές της Γροιλανδίας, στον Καναδά, στην Αλάσκα ακόμη και στις Β.Α. περιοχές της Ρωσίας.

Κατάφεραν να επιζήσουν σε δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες κυνηγώντας κυρίως φώκιες και φάλαινες, που τους εξασφάλιζαν τροφή και ένδυση. Η φώκια τους είναι χρήσιμη και για τα κόκαλά της πάνω στα οποία χαράζουν παραστάσεις κυνηγιού και τα εμπορεύονται. Τα ρούχα τους αποτελούνται κυρίως από δέρματα αρκούδας, φώκιας και αλεπούς.

 

Κύριος σύντροφος της ζωής τους είναι η βάρκα τους και τα σκυλιά τους. Τα σκυλιά των Εσκιμώων έχουν πάρα πολύ καλή όσφρηση και τους βοηθάνε στο κυνήγι τους. Η δύναμή τους επίσης είναι μεγάλη και βοηθάνε τον Εσκιμώο στη μετακίνησή του σέρνοντας το έλκηθρό του.

Οι Εσκιμώοι κατοικούν μέσα σε σκηνές από δέρμα φώκιας ή τάρανδου. Το χειμώνα και σε ορισμένες περιοχές φτιάχνουν τα περίφημα παγόσπιτά τους, τα "ιγκλού". Για να ζεσταθούν, καίνε το λάδι της φώκιας.

 

                                                                                  Από την Live-Pedia.gr

 

 

 

Περιγράψτε με δυο λόγια το κλίμα των περιοχών που ζουν οι Εσκιμώοι ……………………………………………………………………………

Σύμφωνα με το κείμενο οι Εσκιμώοι:

Ø     Τρέφονται με………………………………………………………

 

Ø     Μετακινούνται με…………………………………………………

 

Ø     Θερμαίνονται με………………………………………………….

 

Ø     Κατοικούν σε……………………………………………………

 

Ø     Ασχολούνται με……………………………………………………

 

Ø     Τα ρούχα τους είναι από…...……………………………………



Γιατί δε λιώνουν τα ιγκλού;

Το ιγκλού είναι η προσωρινή κατοικία των Εσκιμώων το χειμώνα (ιγκλού στη γλώσσα των Ινουίτ σημαίνει σπίτι).

Παρ’ όλο που οι περισσότεροι Εσκιμώοι μένουν πλέον σε σπίτια από πέτρες ή ξύλα, συνηθίζουν ακόμη να κατασκευάζουν ιγκλού, ειδικά όταν ταξιδεύουν. Ορθογώνια κομμάτια παγωμένου χιονιού τοποθετούνται κυκλικά, ώστε η κατασκευή να συγκλίνει και να σχηματίζεται τελικά ένας τέλειος θόλος. Οι σχισμές και τα όποια σημεία επαφής γεμίζονται με χιόνι. Τότε οι Εσκιμώοι ανάβουν μια λάμπα που καίει λίπος φάλαινας, ώστε να αναδίδει πολλή θερμότητα.

Άλλωστε πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι για να ζεσταθεί ο περιορισμένος εσωτερικός χώρος και για να δημιουργηθεί ένα άνετο κλίμα, είναι αρκετή ακόμα και η ελάχιστη ποσότητα ζέστης: αρκεί, δηλ., η παρουσία δύο ατόμων που μπορούν να κλείσουν την πόρτα με ένα κομμάτι πάγου και να κάνουν το ιγκλού αεροστεγές. Το χιόνι αρχίζει να λιώνει, όμως επειδή η οροφή του θόλου είναι καμπύλη δεν στάζει. Αντιθέτως τα κομμάτια του χιονιού εμποτίζονται με υγρασία.

Τότε οι Εσκιμώοι ανοίγουν την πόρτα και ο ψυχρός αέρας μεταμορφώνει το ιγκλού σε ένα συμπαγές και ανθεκτικό καταφύγιο, που λιώνει μόνο με το τέλος του χειμώνα. Άλλωστε να επισημάνουμε , ότι οι πολικοί άνεμοι πνέουν με θερμοκρασία -50 βαθμούς κελσίου και έτσι το εξωτερικό τοίχωμα του πάγου παραμένει παγωμένο.

Αυτό που οι περισσότεροι δε γνωρίζουν είναι ότι επειδή ο πάγος είναι όντως καλός αγωγός της θερμότητας και του κρύου, το ίδιο συνεπώς πρέπει να συμβαίνει και με το χιόνι. Αντίθετα όμως επειδή το χιόνι είναι κακός αγωγός της θερμότητας και του κρύου, αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μεταφέρεται μέσα στα ιγκλού το κρύο που επικρατεί έξω και για αυτό έχουν τη δυνατότητα να θερμαίνονται εύκολα. Βέβαια μετά από κάποιο χρονικό διάστημα το χιόνι, από το οποίο είναι κατασκευασμένα τα ιγκλού, μετατρέπεται σε πάγο και μόλις συμβεί αυτό οι Εσκιμώοι εγκαταλείπουν τα ιγκλού τους.


   Ο Ήλιος του Μεσονυχτίου εμφανίζεται στα γεωγραφικά πλάτη εντός των δύο αρκτικών κύκλων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Σε αυτά τα μέρη, ο ήλιος είναι ορατός επί 24 συνεχόμενες ώρες.  Η διάρκειά του εξαρτάται από το γεωγραφικό πλάτος, από το οποίο το παρατηρούμε. Όσο πιο κοντά βρισκόμαστε στο βόρειο ή το νότιο πόλο, τόσο περισσότερο διαρκεί. Για παράδειγμα, ο ήλιος φωτίζει διαρκώς επί 6 μήνες στους πόλους, ενώ στο βόρειο άκρο της Φινλανδίας περιορίζεται σε "μόνο" 73 ημέρες.

Το αντίθετο φαινόμενο ονομάζεται Πολική Νύχτα και παρατηρείται στις ίδιες περιοχές το χειμώνα. Η διάρκειά του είναι η ίδια με τον Ήλιο του Μεσονυχτίου - π.χ. εάν σε ένα μέρος έχουμε Ήλιο επί 40 ημέρες το καλοκαίρι, θα έχουμε και Νύχτα επί 40 ημέρες το χειμώνα. Κατά τη διάρκειά της, ο ήλιος βρίσκεται κάτω από τον ορίζοντα και το φως είναι ελαφρύ ή ανύπαρκτο.

.............................................................................


Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

καταλήξεις παραθετικών

 

Να σχηματίσετε τα μονολεκτικά παραθετικά των παρακάτω επιθέτων

θετικόςσυγκριτικόςυπερθετικός
αγενήςαγεναγεν
νέοςνενε
φθηνόςφθηνφθην
εργατικόςεργατικεργατικ
ακριβήςακριβακριβ
φαρδύςφαρδφαρδ
ειλικρινήςειλικρινειλικριν
ελαφρόςελαφρελαφρ
σκούροςσκουρσκουρ
δυστυχήςδυστυχδυστυχ

Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις των παραθετικών που προέρχονται από άλλα μέρη του λόγου

θετικόςσυγκριτικόςυπερθετικός
(άνω)ανώανώ
(κάτω)κατώκατώ


(έξω)εξώ

--


(πλησίον)πλησιπλησι
(προτιμώ)προτιμό

--

(υπέρ)υπέρυπέρ
(προ)πρό

Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023

Αρίσταρχος- Ερατοσθένης

3 ΟΜΑΔΕΣ για την ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΕ ΚΛΗΡΩΣΗ 

ΟΜΑΔΑ  ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΥ-ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΟΜΑΔΑ  ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ-ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΟΜΑΔΑ  ΥΠΑΤΙΑΣ- ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ

1. ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Αρίσταρχο
Όνομα στη
μητρική γλώσσα
Ἀρίσταρχος ὁ Σάμιος
 (Αρχαία Ελληνικά)
Γέννηση310 π.Χ. 

 Ο Αρίσταρχος ο Σάμιος είπε ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ήλιο 1.800 χρόνια ΠΡΙΝ από
τον Κοπέρνικο...Είναι αξιοσημείωτο το ότι διασώζεται το χειρόγραφο του έργου, γραμμένο με το χέρι του ίδιου του Κοπέρνικου, πράγμα σπάνιο για επιστημονικό έργο εκείνης της εποχής. Στο χειρόγραφο, ο Κοπέρνικος γράφει καθαρά (ως άριστος γνώστης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας) ότι είχε διαβάσει τις απόψεις του Αρίσταρχου του Σάμιου, που έθετε τη Γη να περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο, αλλά και των Πυθαγόρειων φιλοσόφωνΦιλόλαου και Ικέτα





Οι υπολογισμοί του Αρίσταρχου του τρίτου αιώνα π.Χ. σχετικά με τα σχετικά μεγέθη (από αριστερά) του Ήλιου, της Γης και της Σελήνης, από ελληνικό αντίγραφο του δέκατου αιώνα μ.Χ.



2.ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ
.Ο Ερατοσθένης
Όνομα 
μητρική γλώσσα
Ἐρατοσθένης ὁ Κυρηναῖος 
(Αρχαία Ελληνικά)
Γέννηση276 π.Χ


Με αυτή λοιπόν την απλή παρατήρηση ο Ερατοσθένης έφτασε στο συμπέρασμα ότι η Γη είναι σφαιρική και όχι επίπεδη.






Ο Ερατοσθένης προσέλαβε βηματιστές που μέτρησαν την απόσταση μεταξύ της Αλεξάνδρειας και της Συήνης και τη βρήκαν 5000 στάδια. Ο Ερατοσθένης με απλά μαθηματικά υπολόγισε ότι η περιφέρεια της Γης πρέπει να είναι  39.690 χιλιόμετρα. Ο Ερατοσθένης με μόνα εργαλεία τη σκέψη του και μια ράβδο κατάφερε να μετρήσει 2.200 χρόνια πριν τη περίμετρο της Γης με εντυπωσιακή ακρίβεια. Δεδομένου ότι η πραγματική τιμή της περιφέρειας της Γης στον Ισημερινό είναι 40.075 χιλιόμετρα η απόκλιση των μόλις 385 χιλιομέτρων της μέτρησης του Ερατοσθένη από τη πραγματική τιμή είναι αξιοσημείωτη.
3.ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΤΙΑ
https://www.emeimathias.gr/ypatia/   ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Κορυφαίες ερωτήσεις

Πότε γεννήθηκε η Υπατία;

Πότε πέθανε η Υπατία;

Γιατί είναι διάσημη η Υπατία;

Υπατία , (γεννήθηκε περίπου το 355 Π.Χ. —πέθανε Μάρτιος 415, Αλεξάνδρεια), μαθηματικός , αστρονόμος και φιλόσοφος
που έζησε σε μια πολύ ταραγμένη εποχή στην ιστορία της Αλεξάνδρειας .
Είναι η πρώτη γυναίκα μαθηματικός για τη ζωή και το έργο της οποίας
υπάρχουν αρκετά λεπτομερείς γνώσεις.Η Υπατία έμαθε μαθηματικά από τον πατέρα της τον Θέωνα. Κατάφερε να τον ξεπεράσει σε αυτό τον τομέα και να διδάξει σε πολλούς μαθητές.
Ήταν, στην εποχή της, η κορυφαία μαθηματικός και αστρονόμος στον κόσμο, η μόνη γυναίκα για την οποία μπορεί να γίνει τέτοιος ισχυρισμός. Ήταν επίσης δημοφιλής δασκάλα σε φιλοσοφικά θέματα λιγότερο εξειδικευμένου χαρακτήρα, προσελκύοντας πολλούς πιστούς μαθητές και μεγάλο κοινό. 
Αν και η Υπατία τηρούσε πιστά τις Πυθαγόρεις και Νεοπλατωνικές  αρχές, δεν απαιτούσε από τους μαθητές της, που ήταν διαφόρων θρησκειών, ανάλογους περιορισμούς. Όπως κάθε φιλόσοφος της αρχαιότητας, έτσι και η Υπατία προσπαθούσε να βοηθήσει τους μαθητές της να αντιληφθούν την πραγματική ομορφιά της ζωής ,τη χαρά και την αληθινή γνώση.
Επιμελήθηκε έργα γεωμετρίας, άλγεβρας και αστρονομίας, και γνώριζε πώς να κατασκευάζει αστρολάβους και υγροσκόπια. Αν και το έργο της χάθηκε, η παράδοση στην οποία εργάστηκε και τα κείμενα που σχολίασε αποδείχτηκε ότι ήταν η ακριβής βάση για το επόμενο βήμα στην ιστορία των μαθηματικών. Όταν τον δέκατο έβδομο αιώνα ο Vieta και ο Φερμά άρχισαν να διερευνούν τις κωνικές τομές τα έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου ήταν ζωτικής σημασίας. 










Για τον θάνατό της υπάρχουν πολλές θεωρίες για το ποιος ήταν υπεύθυνος και ποια ήταν τα κίνητρα, αλλά τίποτα δεν είναι σίγουρο. Ο θάνατος της είναι ίσως και ο λόγος που η Υπατία έμεινε αθάνατη στο πέρασμα των αιώνων. Πολλοί ερευνητές μάλιστα, χωρίζουν την εποχή του Δωδεκάθεου από την εποχή του Χριστιανισμού σύμφωνα με την ημερομηνία του θανάτου της, το 415. Εκείνη την περίοδο, υπήρχε πολύ ένταση και μίσος μεταξύ των Εβραίων και των Χριστιανών της Αλεξάνδρειας.Ο θάνατό  της Υπατίας περιγράφεται στα γραπτά του χριστιανού ιστορικού του 5ου αιώνα Σωκράτη του Σχολαστικού ως εξής σε μετάφραση: «Όλοι οι άνθρωποι την σεβόταν και την θαύμαζαν για την απλή ταπεινοφροσύνη του μυαλού της. Ωστόσο, πολλοί με πείσμα την ζήλευαν. Με λίγα λόγια, ορισμένοι πεισματάρηδες και απερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι τη σκότωσαν.

 Η πρωτοβουλία για την ίδρυση μιας οικουμενικής βιβλιοθήκης οφείλεται στον Μέγα Αλέξανδρο, αλλά πρωτίστως στον Αριστοτέλη ο οποίος του ενέπνευσε την ιδέα της συλλογής όλης της γραπτής και προφορικής παράδοσης σε μια οικουμενική βιβλιοθήκη. Το όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ξεκίνησε να πραγματοποιείται από τον Πτολεμαίο τον Α’, στην Αλεξάνδρεια, όπου και ιδρύθηκε το μουσείο και η αλεξανδρινή βιβλιοθήκη. Έτσι άρχισε η συγκέντρωση του επιστημονικού και πολιτιστικού πλούτου, ο οποίος ήταν διασκορπισμένος σε πολλές μικρές συλλογές και βιβλιοθήκες. Αποτέλεσε έναν χώρο όπου άνθησαν οι επιστήμες, το πρώτο ίσως αρχαίο πανεπιστήμιο, καθώς και αποθήκη ενός τεράστιου όγκου γνώσεων, ανυπολόγιστης πνευματικής αξίας, που ως γνωστόν, βέβαια , αργότερα καταστράφηκε.




Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023

Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

Δάσκαλοι του Γένους – Νεοελληνικός Διαφωτισμός

«Στοχάσου και Αρκεί» 

Από τον 18ο αιώνα και μετά, μαζί με την οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων άρχισε και η πνευματική τους αφύπνιση. Πολλοί Έλληνες έμποροι, όπως και μορφωμένοι Έλληνες του εξωτερικού, έρχονταν σε επαφή με τον Διαφωτισμό και συγκινούνταν από τις ιδέες του. Δημιουργήθηκε έτσι ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός.

Οι Έλληνες διαφωτιστές δυνάμωναν την επαναστατική διάθεση των ραγιάδων, βοηθώντας τους να συνειδητοποιήσουν πως ο ορθός λόγος και η μόρφωση μπορούσαν να τους απελευθερώσουν, όχι μόνον από τους Τούρκους, αλλά ταυτόχρονα και από την αμάθεια και τις κοινωνικές αδικίες.

Θαύμαζαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και προσπαθούσαν να μεταφέρουν και στους υπόδουλους Έλληνες την νοσταλγία για την αρχαία ελληνική δόξα. Φρόντισαν όσο μπορούσαν για την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.


Σημαντικοί εκπρόσωποι του ελληνικού διαφωτισμού υπήρξαν ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος), ο Κωνσταντίνος Κούμας, ο Ευγένιος Βούλγαρης,ο Νεόφυτος Δούκας, ο Άνθιμος Γαζής,  και αρκετοί άλλοι.

Οι μορφωμένοι Έλληνες που, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, βοήθησαν να καλλιεργηθεί η ελληνική παιδεία, ονομάζονται Δάσκαλοι του Γένους.


Το 1806 τυπώθηκε στην Ιταλία, από άγνωστο συγγραφέα, η «Ελληνική Νομαρχία», το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.

Ο συγγραφέας της Ελληνικής Νομαρχίας προσπαθεί να πείσει τους Έλληνες να στηριχθούν στις δικές τους μόνο δυνάμεις, προκειμένου να αποτινάξουν τον τουρκικό ζυγό και να φτιάξουν ένα νέο κράτος στο οποίο θα κυριαρχούν η ελευθερία, η ισότητα και η δικαιοσύνη των νόμων.

Οι Δάσκαλοι του Γένους βοήθησαν στην ανάπτυξη του Φιλελληνισμού στην Ευρώπη, όπως επίσης και στην ιδεολογική προετοιμασία της Επανάστασης του 1821.

Ξεχωριστή προσωπικότητα αποτέλεσε ο Κοσμάς ο Αιτωλός ,ο οποίος συνδύαζε το πνεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της παιδείας με τη θρησκευτική πίστη και την εθνική συνείδηση. Το κήρυγμά του έβρισκε μεγάλη απήχηση στον υπόδουλο ελληνικό πληθυσμό της υπαίθρου, όπου περιόδευσε για να αναχαιτίσει τους εξισλαμισμούς, ιδρύοντας σχολεία.

Ερωτήσεις κατανόησης

ü Ποιοι παράγοντες βοήθησαν στην ανάπτυξη του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού; 

ü Τι υποστήριζε το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ; 

ü Ποιο είναι το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού; Πότε γράφτηκε και για ποιον σκοπό; 

 ΄Ιδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.

     ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΑ                  VS            ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΑ


ΙΣΤΟΡΙΑ,ΚΟΣΜΟΓΡΑΦΙΑ.....


  ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΜΠΟΡΩΝ

Ο Αθανάσιος Ψαλίδας (1767-1829), ήταν ο μεγαλύτερος λόγιος και φιλόσοφος του Ελληνικού Διαφωτισμού. Γεννήθηκε στα Γιάννενα. Τελειώνοντας τη Μπαλάνειο Σχολή, φεύγει για να φοιτήσει σε σχολές της Πολτάβας και της Ουκρανίας. Συνεχίζει στη Βιέννη, σπουδάζοντας ιατρική, ξένες γλώσσες, ελληνική φιλοσοφία, φυσικομαθηματικά και πειραματική φυσική (νέα επιστήμη τότε). Ήταν κοντά στο Ρήγα Φεραίο στη Βιέννη. Αργότερα έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Τον καλεί η Δημογεροντία των Ιωαννίνων να διδάξει και επιστρέφει μετά από 8 χρόνια στα Γιάννενα. Αναλαμβάνει τη Μαρούτσειο Σχολή.

 Στη θέση αυτή ο Α. Ψαλίδας εμπλουτίζει με όρεξη το πρόγραμμα της σχολής με μαθήματα φυσικών επιστημών, ιστορίας, γεωγραφίας, εμπορικών γνώσεων και ξένων γλωσσών. Έφερνε από ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ειδικά όργανα μετρήσεων και χάρτες, με τα οποία δίδασκε αστρονομία και κοσμογραφία, και εκτελούσε πειράματα φυσικής και χημείας, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ακόμη και εξωσχολικών θεατών.