Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023

Διαγωνισμός για τα μπλουζάκια της ΕΗΓ

 


EDL.ECML.AT/TSHIRTCONTEST

Διαγωνισμός για τα μπλουζάκια της ΕΗΓ

Το σχέδιο σας 

πάει εδώ!

Στείλτε μας το σχέδιο/ την εικόνα/ τα γραφικά σας για να έχετε τη διάταξή σας (λέι-άουτ) στο επίσημο μπλουζάκι της ΕΗΓ του 2024!

  1. Παρακαλώ, να μη ξεχάσετε ότι το σχέδιο πρέπει να αφορά τις γλώσσες, όχι τις χώρες. Επομένως, να μη χρησιμοποιήσετε σημαίες ή κάτι παρόμοιο.
  2. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μέχρι και 3 χρώματα. 
  3. Εάν έχετε εκδοχές με διαφορετικά χρώματα, να μας τις στείλετε όλες με ένα μέιλ και εμείς θα επιλέξουμε εκείνες που μας αρέσουν περισσότερο.
  4. Να θυμάστε ότι χρειαζόμαστε ένα απλό σχέδιο το οποίο δεν είναι πολύ περίπλοκο και που δεν έχει μικρές λεπτομέρειες. Αυτό θα αυξήσει την ποιότητα της εκτύπωσης.
  5. Το σχέδιο δεν μπορεί να ξεπεράσει τις ραφές ενός Τ-shirt και πρέπει να τοποθετηθεί στην μπροστινή όψη. Να μη ξεχάσετε ότι η μέγιστη επιφάνεια εκτύπωσης είναι 30 εκ. x 30 εκ.
  6. Το σχέδιο δεν μπορεί να περιέχει λογότυπα ή υλικό τρίτων που υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα.
  7. Με την αποστολή του σχεδίου σας, συμφωνείτε ότι μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε δωρεάν στις ιστοσελίδες μας, στα μπλουζάκια και στα προωθητικά μέσα (όπως το Facebook ή τα φυλλάδια). Βέβαια θα προσθέτουμε πάντα το όνομά σας σε αυτά.
  8. Προθεσμία υποβολής: 31 Δεκεμβρίου 2023.
Ο νικητής θα πάρει, επίσης, μέχρι και 10 μπλουζάκια για να τα δώσει στους συμμαθητές/τριές του/της!

Μάικλ Βέντρις - το μυστήριο των πινακίδων τής γραμμικής γραφής Β

Γεννήθηκε το 1922.Από µικρός είχε κλίση στην εκµάθηση γλωσσών και στα μαθηματικά.
9 χρονών γνώριζε αρχαία ελληνικά, λατινικά, γαλλικά, γερµανικά, πολωνικά. 

Το ενδιαφέρον του για τη Γραμμική Β ξεκίνησε το 1936, όταν ήλθε στην Αθήνα. Ο  Arthur Evans έτυχε να είναι παρών στην έκθεση και έδειξε στα αγόρια τα ευρήματά του από την Κνωσό, και τις πινακίδες με τη Γραμμικής Β. Ολόκληρη η επιστηµονική κοινότητα, επηρεασµένη από το κύρος του Έβανς, δέχεται τη γνώµη του Evans ότι δεν είναι ελληνική, αλλά ξεχωριστή γλώσσα.
Του Βέντρις όµως, σε ηλικία 14 ετών,γίνεται έµµονη ιδέα να τη διαβάσει.
 Ο δάσκαλός του θυμάται τον 16χρονο Ventris να ρωτάει τον Evans: «“Κύριε, είπατε ότι οι πινακίδες δεν έχουν αποκρυπτογραφηθεί;” Έτσι ξεκίνησε το  έντονο ενδιαφέρον του Ventris για το “μινωικό πρόβλημα”». 
Ο Ventris επέστρεψε στο Λονδίνο και έγραψε στον Evans -ο οποίος του απάντησε ευγενικά. 
Σύντομα δημοσίευσε το πρώτο του άρθρο σχετικά με το θέμα, υποστηρίζοντας ότι η γλώσσα της Γραμμικής B ήταν πιθανό να σχετίζεται με τους Ετρούσκους, μια προ-ρωμαϊκή γλώσσα της Ιταλίας.

Το 1942 ο Ventris παντρεύτηκε και στον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο κατατάχτηκε στη Βασιλική Βρετανική Αεροπορία....Εκτός από γερμανικά, μιλούσε ρωσικά και βοήθησε στην επικοινωνία με τον ρωσικό στρατό. Εκεί διέπρεψε στο να σπάζει µυστικούς κώδικες των Γερµανών αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της πολεμικής θητείας του, δεν ξέχασε ποτέ το ζήτημα της Γραμμικής Β.

Έλαβε το πτυχίο στην αρχιτεκτονική το 1948 . Αλλά το πρόβλημα δεν θα τον άφηνε ήσυχο, και σύντομα εγκατέλειψε την αρχιτεκτονική για να εργαστεί πλήρως στη Γραμμική Β. 
Προσκλήθηκε και πάλι στην Οξφόρδη να συμμετέχει στη μελέτη της Γραμμικής αλλά η συνάντηση με τους καθηγητές   του Πανεπιστημίου δεν είχε μεγάλη επιτυχία και ο Ventris αποσύρθηκε και πάλι . 
Το 1950 ο Ventris έστειλε ένα ερωτηματολόγιο σε μελετητές της Γραμμικής Β σε όλο τον κόσμο, ζητώντας τις απόψεις τους για την τρέχουσα κατάσταση της έρευνας για τη γραφή της Γραμμικής Β
Ακόμη πάντως παρέμενε πεπεισμένος ότι η γλώσσα πίσω από το Γραμμική Β σχετιζόταν με τους Ετρούσκους, όπως είχε υποστηρίξει για πρώτη φορά το 1940.
  Αλλά τους επόμενους μήνες, καθώς ο κώδικας άρχισε να «σπάει», έγινε όλο και πιο ξεκάθαρο, κατά μεγάλη του έκπληξη, ότι τα κείμενα της Γραμμικής Β ήταν γραμμένα τελικά στα ελληνικά.

 Ο Ventris κλήθηκε να δώσει μια ομιλία στο Τρίτο Πρόγραμμα του BBC σχετικά με τη δημοσίευση των πινακίδων της Κνωσού από τον Myres.  Την ομιλία άκουσε και ο John Chadwick.

ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΤΟΥ 15ΟΥ Π.Χ. ΑΙΩΝΑ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΙΛΟΥΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ







Το 1952 ο Βέντρις θα ανακοινώσει στο ραδιόφωνο του BBC πως έλυσε το μυστήριο των πινακίδων τής γραμμικής γραφής Β: Δυστυχώς, λίγες εβδομάδες πριν από τη δημοσίευση του  Documents in Mycenaean Greek, ο Ventris πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, στις 6 Σεπτεμβρίου 1956




Στην τελευταία του ομιλία το 1956, ο Ventris είχε θέσει ένα κρίσιμο ερώτημα: «Η γνώση της γραφής χάθηκε στ’ αλήθεια ξαφνικά γύρω στο 1200 π.Χ. και υπήρξε πράγματι μια περίοδος τετρακοσίων περίπου ετών κατά την οποία οι Έλληνες ήταν τελείως αναλφάβητοι, μέχρι την εισαγωγή τού ελληνικού αλφαβήτου που γνωρίζουμε;», θέτοντας γόνιμο προβληματισμό για την ερμηνεία του χάσματος αυτού, το οποίο μπορεί όμως να οφείλεται σε έλλειψη διασωθεισών πινακίδων τής Γραμμικής Β, για την περίοδο αυτή.

πηγή: https://www.themata-archaiologias.gr/
Αποκάλυψη
Ένα χρόνο αργότερα, το 1952, o Ventris ανακοίνωσε ραδιοφωνικά ότι είχε σπάσει τον κώδικα της Γραμμικής Β' και ότι, σύμφωνα με τα συμπεράσματά του, η γλώσσα των πινακίδων ήταν ελληνική.
Μεταξύ των ακροατών του προγράμματος ήταν και ο λεξικογράφος από  το Καίμπριτς, John Chadwick. Σύντομα ο Ventris βρήκε το επιστημονικό “έτερόν του ήμισυ” στο πρόσωπο του Chadwick.






Ο Βέντρις απέδειξε επίσης, πως ο μινωικός κρητικός πολιτισμός, με την χρήση της Γραμμικής Β γραφής του, ήταν μέρος της μυκηναϊκής Ελλάδος!.Η Γραμμική Β ήταν μια πρώιμη μορφή της ελληνικής, και όχι μιας κάποιας άλλης μεσογειακής γλώσσας…και στο τέλος γράφει :

Άρα αφού η Γραμμική Β είναι ελληνική και η ετρουσκική είναι παιδί της ελληνικής!



Όπως πιθανότατα θα υποθέτετε, η δεξιότητα, ως λέξη, συνδέεται ετυμολογικά με το επίθετο «δεξιός», από το οποίο και θα αρχίσουμε την επισκόπησή μας.

Η λέξη «δεξιός» είναι αρχαία, μάλιστα ήδη μυκηναϊκή. Πιθανώς να έχει απώτερη ετυμολογική σχέση με το «δέχομαι». Για τους περισσότερους ανθρώπους το δεξί χέρι είναι το πιο ικανό, και αυτή η διαφορά καθόρισε από πολύ παλιά τη μοίρα της λέξης «δεξιός», που από τ’ αρχαία χρόνια πήρε μια σειρά θετικές σημασίες

Έτσι, ήδη από την αρχαιότητα, δεξιός σήμαινε και «επιδέξιος» ή «σωστός» ή «καλοφτιαγμένος» (π.χ. «Ευριπίδου δράμα δεξιώτατον»), ενώ επίσης πήρε τη σημασία «ευνοϊκός» στην οιωνοσκοπία.

Αντίθετα, η αριστερή πλευρά θεωρήθηκε δυσοίωνη και γι’ αυτό για να ονοματιστεί χρησιμοποιήθηκαν ευφημισμοί, όπως «ευώνυμος» -αλλά και το «αριστερός» ευφημισμός είναι, παράγωγο του «άριστος».

Την ίδια προτίμηση για τη δεξιά πλευρά την βλέπουμε και σε πολλές άλλες γλώσσες, όπου η λέξη για τον δεξιό έχει επίσης σημασίες σχετικές με τη δικαιοσύνη, την καταλληλότητα ή την ευθύτητα.

Για παράδειγμα στα αγγλικά right είναι ο δεξιός αλλά και ο σωστός, ο κατάλληλος, ο ευθύς, όπως και το δικαίωμα· στα γαλλικά droit, εκτός από τη δεξιά πλευρά, είναι το δίκαιο και ο ευθύς, και παρόμοιες συμπτώσεις σημασιών έχουμε και στις άλλες ρωμανικές και γερμανογενείς γλώσσες, αλλά και στις σλαβικές. Και τo τουρκ. sağ εκτός από δεξιά/δεξιός σημαίνει και γερός, υγιής, ζωντανός.

Κι επειδή όταν χαιρετάμε κάποιον τού δίνουμε το δεξί μας χέρι, το ρήμα δεξιούμαι πήρε τη σημασία «καλωσορίζω κάποιον» (δίνοντάς του το δεξί χέρι) -από εκεί και η δεξίωση.

Επίσης, ευχόμαστε «να έρθουν όλα δεξιά» (δηλαδή ευνοϊκά), ενώ για να παινέψουμε έναν συνεργάτη μας για την ικανότητα και την προσφορά του λέμε ότι «είναι το δεξί μας χέρι».

Όταν μπαίνουμε στο καινούργιο μας σπίτι ή μαγαζί μπαίνουμε με το δεξί πόδι, για να φέρει γούρι, ενώ όταν κάποιο εγχείρημα ξεκινήσει καλά λέμε ότι «ξεκινήσαμε με το δεξί».

Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

  Φυσικοί αριθμοί 

λέγονται οι αριθμοί 

0, 1, 2, 3, ...1.000 ,.. άπειρο

.και συμβολίζονται με το γράμμα Ν 




ΚΑΝΟΝΕΣ 



Για τη γραφή κάθε φυσικού αριθμού χρησιμοποιούμε 10 ψηφία, :

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

.Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) έχει έναν


 προηγούμενο κι έναν επόμενο φυσικό α­ριθμό.

Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) προκύπτει αν στον προηγού­μενό του προσθέσω το 1.

   2+1= 3

   3+1=  4

Αφού κάθε φυσικός αριθμός έχει έναν επόμενο, οι φυσικοί αριθμοί

μπορούν να συνεχίζονται ατελείωτα.

Είναι, όπως λέμε, άπειροι.

1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 289 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 3 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο  2 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ


Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

Τα ψάθινα καπέλα- Μυθιστόρημα


ΚΗΦΗΣΙΑ                                                 Στο βιβλίο «Τα ψάθινα καπέλα» στηρίχθηκε το σενάριο της ομώνυμης τηλεοπτικής σειράς. Η μεταφορά του στην τηλεόραση ήταν ιδιαιτέρως επιτυχημένη, με σπουδαίες ερμηνείες και σκηνοθεσία.                                




Τρεις αδερφές βιώνουν τρία συναρπαστικά καλοκαιριά, η Μαρία, η Ινφάντα, η Κατερίνα .Τρία καλοκαίρια που τα κορίτσια τα βιώνουν διαφορετικά η καθεμιά τους.

 Η Μαρία, η μεγαλύτερη,  κοντά στα μυστήρια της φύσης, 

η Ινφάντα,    η συγκρατημένη ,η καλλιτέχνιδα

 η Κατερίνα, διψασμένη για ανεξαρτησία, που διαλέγει το όνειρο.   Γι' αυτήν ο μύθος γίνεται η πραγματικότητα. 

Η Κατερίνα αφηγείται τα τρία αυτά καλοκαίρια με φαντασία, χιούμορ και απέραντη τρυφερότητα, με νεανική χάρη που έχει κιόλας έναν τόνο νοσταλγίας.

Το μυθιστόρημα εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1946.

Βρισκόμαστε αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, λίγο έξω από τη Κηφισιά. Εκεί, στη μέση του κάμπου με τα περιβόλια, είναι το κτήμα και το σπίτι που έχει φτιάξει ο παππούς των κοριτσιών.

Τα «Ψάθινα καπέλα», είναι ένα  ανάγνωσμα, που μας μεταφέρει σε μια άλλη εποχή, πολύ διαφορετική από τη δική μας. Μέσα από τα μάτια και τις περιγραφές της Κατερίνας, γνωρίζουμε μια Αττική, όμορφη γεμάτη περιβόλια, δέντρα και ζώα. 

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑ

ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ


ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ – Κεφάλαιο 1 Ο Μεσαίωνας



2.Εισαγωγή Από τον Μεσαίωνα στα νεότερα χρόνια 




Το 476 μ.Χ. οι Γότθοι, μετά από πολιορκία, κατέλαβαν την Ρώμη. Όταν έφυγαν, το παλαιό Δυτικό Ρωμαϊκό κράτος ήταν διαλυμένο.

 Η ημερομηνία εκείνη καθιερώθηκε να δείχνει το τέλος μιας εποχής, της αρχαιότητας, και την αρχή μιας νέας, του Μεσαίωνα.

 Μεσαίωνα ονομάζουμε την χρονική περίοδο από τον 5ο αι. μ.Χ. μέχρι περίπου τον 15ο αι. μ.Χ. 

Ο Μεσαίωνας ξεκίνησε με την παρακμή των αρχαίων μεγάλων πόλεων και της αρχαίας θρησκείας.

 Μαζί μ’ αυτά, χάθηκε και ο αρχαίος τρόπος ζωής. 


Η Εκκλησία  εκείνη την εποχή απέκτησε πολύ μεγάλη δύναμη.
 Οι αρμοδιότητές της δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα, αλλά απλώνονταν και σε πολλές δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και επηρέαζαν αποφασιστικά τους αυτοκράτορες και τους βασιλείς. Τα μοναστήρια είχαν στην ιδιοκτησία τους μεγάλες εκτάσεις γης και είχαν συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο. Τους τελευταίους αιώνες του Μεσαίωνα η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση, ένα “ιερό” δικαστήριο που τιμωρούσε με αυστηρές ποινές όσους θεωρούσε αιρετικούς. 

Η οικονομία εκείνα τα χρόνια ήταν αγροτική, δηλαδή στηριζόταν στην γεωργική παραγωγή.
Τα τελευταία χρόνια του Μεσαίωνα (11ο με 14ο αιώνα) εμφανίζεται το φεουδαρχικό σύστημα (κατά το οποίο η γη ήταν μοιρασμένη ανάμεσα σε λίγους πλούσιους αριστοκράτες, τους φεουδάρχες. Αυτοί οι φεουδάρχες στον μέσο μεσαίωνα εξελίχτηκαν σε αυτούς που αποκαλούμε ιππότες.  
Ζούσαν σε μεγάλα κάστρα


Οι φτωχοί χωρικοί έπεφταν θύματα εκμετάλλευσης αυτών). Οι φτωχοί που έχαναν τα κτήματά τους όταν δεν είχαν να πληρώσουν τους φόρους, γίνονταν δουλοπάροικοι στα κτήματα των πλουσίων. Οι δουλοπάροικοι ζούσαν σε κατάσταση μεγάλης φτώχειας και καταπίεσης. Στην καθημερινή ζωή, εξαιτίας του χαμηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου των ανθρώπων, κυριαρχούσαν οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις, οι θρύλοι, οι δοξασίες. 


ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Βέβαια, ο Μεσαίωνας δεν ήταν ολόκληρος μια άσχημη περίοδος

Οι Ίσαυροι και οι Μακεδόνες για παράδειγμα, στην βασιλεία των οποίων το Βυζάντιο γνώρισε περιόδους ακμής, βασίλεψαν εκείνα τα χρόνια. Τότε επίσης δημιουργήθηκαν και τα πρώτα πανεπιστήμια: το Πανδιδακτήριο της Κωνσταντινούπολης τον 5ο αιώνα και το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια τον 12ο αιώνα. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πολύ λίγες ιστορικές πληροφορίες για εκείνη την εποχή. Γι’ αυτό, τα χρόνια του Μεσαίωνα τα ονομάζουμε και "σκοτεινά χρόνια". 


Ερωτήσεις κατανόησης 

1. Ποια χρονική στιγµή οριοθετεί την έναρξη του Μεσαίωνα; 

2. Πόσα χρόνια περίπου διήρκησε ο Μεσαίωνας; 

3. Πώς ξέρουµε ότι η θρησκεία είχε πολύ µεγάλη δύναµη κατά την περίοδο του Μεσαίωνα; 

4. Τι ήταν η Ιερά Εξέταση; 

5. Οι αγρότες τον Μεσαίωνα βρίσκονταν σε καλύτερη ή χειρότερη κατάσταση από τους αγρότες της αρχαιότητας; 

6. Τι είναι το φεουδαρχικό σύστηµα; 

7. Γιατί ονοµάζουµε τον Μεσαίωνα ως “σκοτεινή” εποχή; 

8. Όταν ακούµε την λέξη «Μεσαίωνας», φέρνουµε στο µυαλό µας µια πολύ άσχηµη περίοδο, µε φτώχεια, καταπίεση, αµορφωσιά, βασανιστήρια για όσους αντιδρούσαν, κλπ. Τι επιχειρήµατα µπορούµε να βρούµε που να δείχνουν πως δεν ήταν όλη η διάρκεια του Μεσαίωνα έτσι; 









τα παιχνίδια    στον Μεσαίωνα

Η κοινωνική τάξη και η οικονομική δυνατότητα καθόρισαν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά. 

Τα παιδιά των χωρικών χρησιμοποιούσαν ό,τι έβρισκαν για παιχνίδια ή έφτιαχναν παιχνίδια.

Τα παιδιά των Ευγενών  μπορούσαν να παίξουν παιχνίδια που απαιτούσαν συγκεκριμένο εξοπλισμό όπως μπάλες, ρακέτες ή δίχτυα.





https://castle.eiu.edu/reading/MEDIEVALGAMES.pdf




Πήγαιναν σχολείο;Τι έτρωγαν;Τι φορούσαν; ;;;;;;

Πώς ήταν τα σπίτια τους;  ;;;;;

ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ, ΨΗΦΙΣΤΗΚΑΝ ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΝ «ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΙ». ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΕΛΕΓΑΝ  ΤΑ ΕΙΔΗ ΡΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ.



Αν και συχνά σκεφτόμαστε εικόνες μεγάλων κάστρων όταν σκεφτόμαστε τον Μεσαίωνα, οι περισσότεροι άνθρωποι ζούσαν σε μικρά σπίτια ενός ή δύο δωματίων. Αυτά τα σπίτια είχαν πολύ κόσμο και συνήθως όλοι κοιμόντουσαν στο ίδιο δωμάτιο. Τα ζώα της οικογένειας, όπως μια αγελάδα, μπορεί επίσης να ζουσαν  μέσα στο σπίτι. Το σπίτι ήταν συνήθως σκοτεινό,με  καπνό από τη φωτιά και άβολο.

Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

ΤΟ ΡΗΜΑ

 Τι θα μάθουμε

Τι είναι η φωνή;

 

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα, όπως άλλωστε και σε κάθε γλώσσα, με τα οποία δηλώνουμε τι κάνουμε, π.χ. τρέχωγελώαδικώσφυρίζωανεβαίνωκοιμάμαιντύνομαιφιλιέμαιπεριποιούμαι κ.τ.λ.

Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:

  • στην κατάληξη, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω

  • στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαιέρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι

Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,

  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ


  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.

Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;

Είπαμε ότι:

στην ενεργητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν στο α' ενικό του ενεστώτα κατάληξη -ω

στην παθητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα σε -μαι.

Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.

 

Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.

 

τύπος ρήματοςστο α' ενικό ενεστώτα
(εγώ τώρα...)
θα είναι
γέλασαγελώενεργητική
γελάστηκαγελιέμαιπαθητική

Για να καταλάβουμε πότε γίνεται μια πράξη και του πώς γίνεται, χρησιμοποιούμε τους παρακάτω χρόνους: ενεστώτα, παρατατικό, μέλλοντα εξακολουθητικό, αόριστο, μέλλοντα διαρκείας ή συνοπτικό, παρακείμενο, υπερσυντέλικο και συντελεσμένο μέλλοντα.




https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/foni1.htm
















































ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ- ΤΟ ΡΗΜΑ    (ΠΑΤΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΌΝΑ )👇


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ         -       ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ