Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022

διαιρέτες



στο τετραδιο
αντιγραφω τις ασκησεις και τις λύνω
ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΧΙ ΤΟΝ ΜΚΔ ...ΜΟΝΟ διαιρέτες





      24
      32
     40
     60



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
- Το 7 είναι διαιρέτης του 42 ; Γιατί;
-.Οι διαιρέτες του 42 είναι οι 1, 2, 3, 6, 7, 21, 42 ;Γιατί;

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ -ΣΧΟΛΕΙΟ


Ο Μίμης εχει 48 μπίλιες και 32 σβούρες που δεν χρειαζεται πια. Θελει να τις ΧΑΡΙΣΕΙ σε φιλους του.
Σε ποσους φιλους του μπορει να τις χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο παιχνιδι;




1.Βρίσκω τους διαιρέτες των παρακατω αριθμών









Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

1. Η κατάκτηση των ελληνικών περιοχών 2. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ- ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ ,ΠΡΟΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ,ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ «πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του»



ΕΝΟΤΗΤΑ Β΄ – Κεφάλαιο 1 Η κατάκτηση των ελληνικών περιοχών – Τουρκοκρατία

Μέσα σε δυο αιώνες (15ος - 17ος αιώνας) οι Οθωμανοί Τούρκοι κατέκτησαν ολόκληρη σχεδόν την ελληνική Χερσόνησο. Ορισμένες όμως περιοχές παρέμειναν, ήδη από το 1204, για μεγαλύτερο ή μικρότερο χρονικό
διάστημα στην κυριαρχία των Λατίνων και κυρίως των Βενετών, των Γενουατών και των Φράγκων.Η Βυζαντινή αυτοκρατορία, ήδη από τον 13ο αιώνα, αντιμετώπιζε πάρα πολλά πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, όπως συνεχείς πολέμους με γειτονικούς λαούς, καταλήψεις πολλών περιοχών από τους Δυτικούς, κοινωνικές ανισότητες.


Η κατάκτηση λοιπόν του βυζαντινού κράτους από τους Οθωμανούς το 1453 ήρθε ως φυσική συνέπεια της παρακμής του. Μέσα σε δυο αιώνες όλες οι ελληνικές περιοχές είχαν κατακτηθεί. Μόνο τα Ιόνια νησιά, με εξαίρεση την Λευκάδα για κάποια διαστήματα, δεν πέρασαν ποτέ στην οθωμανική εξουσία, αλλά βρίσκονταν κάτω
                                                                                                             Λιστον-Κέρκυρα 
 από την κατοχή των Βενετών (μέχρι το 1797), και αργότερα των Γάλλων και των
Άγγλων.
  Έως τον 16ο αιώνα 
οι Έλληνες υπήκοοι των Βενετών αντιμετώπιζαν
πολλά
 προβλήματα .Η βαριά φορολογία προκαλούσαν συχνά διαμαρτυρίες ακόμη και εξεγέρσεις εναντίον των κατακτητών, με γνωστότερη την εξέγερση στη Ζάκυνθο το 1628, γνωστή ως «ρεμπελιό των ποπολάρων».

Ο πρώτος αιώνας ήταν πολύ δύσκολος για τους Έλληνες και τους υπόλοιπους “Ρωμιούς”, τους χριστιανούς δηλαδή της αυτοκρατορίας. Πολλοί από τους πλούσιους, τους ευγενείς και τους λόγιους κατέφυγαν τότε στις χώρες της Δύσης.(ΑΝΑΓΈΝΝΗΣΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ)

Οι πιο φτωχοί έμειναν και προσπαθούσαν να υπομείνουν τα βάσανα της σκλαβιάς. Αρκετοί άνθρωποι εγκαταστάθηκαν ψηλά στα βουνά για να απολαμβάνουν κάποιας μορφής ελευθερία..

Β. Ερωτήσεις κατανόησης 

 1. Πόσο διάστηµα χρειάστηκε για να κατακτηθεί όλη η ελληνική χερσόνησος από τους Τούρκους;  

2. Πώς εξηγείτε την πρόταση «Η κατάκτηση του βυζαντινού κράτους από τους Οθωµανούς το 1453 ήρθε ως φυσική συνέπεια της παρακµής του»; 

3. Ποιες ελληνικές περιοχές δεν πέρασαν ποτέ στα χέρια των Τούρκων; 

4. Γιατί υπάρχουν σήµερα τόσο πολλά χωριά, κτισµένα σε αποµονωµένα µέρη στα βουνά; 

5. Από πότε άρχισε να προετοιµάζεται το έδαφος για την Απελευθέρωση; Τι βοήθησε σ’ αυτό; 

6. Γιατί αποτύγχαναν τα διάφορα επαναστατικά κινήµατα στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας;

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 
Αναζητούμε πληροφορίες  στο διαδίκτυο ( Βικιπαίδεια) για τον  Κροκόδειλο Κλαδά ή πάτα επάνω στην εικόνα...
δεν είναι η σημαια της Αλβανίας

1.ΠΑΙΔΙΑ,
Συνήθως εστιάζουμε στην επανάσταση του 1821 γιατί ήταν η   τελική, αυτή που μας απελευθέρωσε. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο πόθος των Ελλήνων, ο πόθος όλων μας γιά ελευθερία δεν εκδηλώθηκε μόνο το 1821. Από το 1453 μέχρι το 1821 πέρασαν 374 χρόνια και σε αυτά τα ατελείωτα χρόνια, μέσα στην σκλαβιά, επαναστατήσαμε 124 φορές, 124!!! Με μιά απλή διαίρεση βλέπουμε ότι εκδηλώνόταν μία επανάσταση κάθε 2,9 χρόνια!!!!! Ούτε καν 3!!!! Βέβαια όλες οι επαναστάσεις δεν έγιναν στον ίδιο χώρο ούτε είχαν την ίδια έκταση, αλλά η πρώτη, στα 1481, έγινε μόλις 28 χρόνια μετά την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, όταν ο Κορκόδειλος Κλαδάς και οι Μανιάτες αγωνιστές επαναστάτησαν. Έφτασαν ως την Ήπειρο κι απελευθέρωσαν την περιοχή της Χειμάρρας. Πρέπει να πούμε ότι η νίκη του Κλαδά κράτησε μόνο 9 χρόνια και καταπνίγηκε αφού η Δύση, που τον είχε ενθαρρύνει αρχικά, τελικά τον εγκατέλειψε. Η ίδια ιστορία, σε διαφορετικές στιγμές και άλλους πρωταγωνιστές, παίχθηκε πολλές φορές με την ίδια κατάληξη.

2. ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΒΕΝΕΤΩΝ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ....ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ.....ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕς 
ΤΟ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ ΤΟΥ 1082

3.πληροφορίες για τη Φορολογία- αναγνωση 

Με σουλτανικούς νόμους επετράπη στους χωρικούς, όχι βέβαια η ιδιοκτησία της γης αλλά η χρησιμοποίησή της. Οι αγρότες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας έχασαν τη γη τους , και όφειλαν ως καλλιεργητές πια να καταβάλουν ορισμένους φόρους.

Οι Χριστιανοί (οι ραγιάδες)

ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους Τούρκους. Πλήρωναν φόρους για τα πάντα:

·  Κεφαλικό φόρο (χαράτσι): όσο πιο πολλά άτομα είχε η οικογένεια, τόσο περισσότερα χρήματα πλήρωναν,

·  Φόρο για την αγροτική παραγωγή τους (την δεκάτη, δηλ. το 1/10 της παραγωγής). Οι Έλληνες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας, διότι κύριος όλης της γης εθεωρείτο ο Σουλτάνος. 

  ·Φόρο για τα σπίτια τους,

·  Φόρο για τα χωράφια τους, ανάλογα με την εποχή του χρόνου, π.χ. Αϊδημητρησιος, Αϊγεωργίσιος....


·ΑΛΛΟΙ ΦΌΡΟΙ:  φόρο καπνού, γάμου, καταλυμάτων, , καφτανίων, καρφοπετάλλων, 😵😵😵😵😵😵😵

για τη μακριά κόμη😏. Από τον τελευταίο , έμεινε παροιμιώδης η φράση: «πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του»👦....μετρουσαν οι φοροεισπρακτορες δηλ.το μηκος των μαλλιων της κεφαλης.....

Για να συντηρηθούν οι κρατικές εγκαταστάσεις και οι δαπάνες των ανακτόρων του Σουλτάνου, ο Ελληνικός λαός πλήρωνε ειδικό φόρο το ονομαστό «σουφράτ», εξ’ ου παραμένει μέχρι και σήμερα η φράση «τα σούφρωσες». 😏 

Το «πανιάτικο», ήταν ο φόρος για τα καραβόπανα των πλοίων του Τουρκικού στόλου. Πάλι η παροιμιώδης φράση έχει μείνει και αυτή «Έμεινα πανί με πανί».😏

Για να έχεις το δικαίωμα να παντρευτεί κάποιος έπρεπε να πληρώσει ένα φόρο τον ονομαζόμενο «νιγιαμπέτ», διαφορετικά ο γάμος κρινόταν άκυρος 😏και επιβάλλονταν πρόστιμο το πενταπλάσιο του «νιγιαμπέτ».

Δικαίωμα φορολόγησης είχε η Τουρκική εξουσία για την σφαγή των ζώων τα ονομαστά «σφαχτικά»

Στα λιμάνια πληρώνονταν τελωνειακό δικαίωμα στους Τούρκους και στις εμπορικές συναλλαγές, τα «ζυγιστικά». Ένας άλλος φόρος ήταν το «αλατιάτικο», που ήταν το δικαίωμα πάνω στην παραγωγή του αλατιού. Στον Καζα των Φιλιατών τον πλήρωναν  οι Σαγιαδινοί.



Έκτακτους φόρους
, περισσότερους ή λιγότερους, ανάλογα με την εποχή.

Εκτός από τους φόρους του Σουλτάνου, σε πολλά μέρη οι τοπικοί άρχοντες (προεστοί, κοτζαμπάσηδες, κλπ.) εκμεταλλεύονταν την εξουσία τους και με διάφορες δικαιολογίες ζητούσαν επί πλέον φόρους από τους κατοίκους, για το προσωπικό τους ταμείο.


Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ-ορυκτοί άνθρακες ΣΧΟΛΕΙΟ

Επεξεργασία του αργού πετρελαίου – εκτός ύλης

 Το πετρέλαιο ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης

Το πετρέλαιο ως πρώτη ύλη – εκτός ύλης

 Οι ορυκτοί άνθρακες ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης

Το φυσικό αέριο ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης

. Πετρέλαιο, ορυκτοί άνθρακες ή φυσικό αέριο; – εκτός ύλης

Η δημιουργία του φυσικού αερίου είναι όμοια με αυτήν δημιουργίας του πετρελαίου.
Σχηματίστηκε πριν από 10 - 15 εκατομμύρια χρόνια από μικροοργανιμούς που ζούσαν στη θάλασσα.
Αυτοί οι μικροοργανισμοί, αφού πέθαναν, εγκλωβίστηκαν στον
 πυθμένα της θάλασσας μέσα σε λάσπη.
Σε συνθήκες υψηλής θερμοκρασίας και έλλειψης οξυγόνου μετασχηματίστηκαν σε μίγματα υδρογονανθράκων δηλαδή σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Για το λόγο αυτό όπου υπάρχουν κοιτάσματα φυσικού αερίου υπάρχουν και κοιτάσματα πετρελαίου.

Το φυσικό αέριο συγκεντρώθηκε σε κοιλότητες σχηματίζοντας τα κοιτάσματα που σήμερα γνωρίζουμε.













Οι ορυκτοί άνθρακες σχηματίστηκαν πριν από εκατομμύρια χρόνια από φυτά που κατά-πλακώθηκαν στο υπέδαφος. Μετά την εξόρυξή τους από το υπέδαφος μεταφέρονται στα εργοστάσια, όπου χρησιμοποιούνται ως πηγή ενέργειας.

Η χρήση των ορυκτών ανθράκων περιορίστηκε σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
​Στην Ελλάδα τέτοια εργοστάσια είναι τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ, τα οποία κατασκευάζονται σε διάφορα σημεία της χώρας κοντά σε κοιτάσματα λιγνίτη. Μέσα από το δίκτυο της ΔΕΗ η ηλεκτρική ενέργεια μεταφέρεται στη συνέχεια σε όλη τη χώρα.
​Στην Ελλάδα τέτοια εργοστάσια είναι τα θερμοηλεκτρικά εργοστάσια της ΔΕΗ, τα οποία κατασκευάζονται σε διάφορα σημεία της χώρας κοντά σε κοιτάσματα λιγνίτη. Μέσα από το δίκτυο της ΔΕΗ η ηλεκτρική ενέργεια μεταφέρεται στη συνέχεια σε όλη τη χώρα.






Ο λιγνίτης και το ξυλοκάρβουνο χρησιμοποιούνται ως πηγές ενέργειας. Στη βιομηχανία χρησιμοποιούμε το λιγνίτη, 
ενώ για καθημερινές ανάγκες, όπως είναι το ψήσιμο του φαγητού, χρησιμοποιούμε τα ξυλοκάρβουνα.





Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2022

επαναληψη ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ολοι μαζι



 

ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ 




ΕΡΩΤΗΣΗ1: Ποια ήταν τα σημαντικότερα γεγονότα που συνέβησαν στην Ευρώπη κατά την περίοδο από τον 15ο έως τον 18ο αιώνα;

ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Τι γνωρίζετε για την Αναγέννηση;
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Τι γνωρίζετε για την θρησκευτική μεταρρύθμιση;
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τι γνωρίζετε για τον Διαφωτισμό;
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Τι γνωρίζετε για την Αμερικανική επανάσταση;
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Τι γνωρίζετε για την Γαλλική επανάσταση; Ποιο ήταν Κεντρικό τους σύνθημα ;

για  τη  γιορτή
1. Διαβάζουμε κ α λ α , εκφραστικα κα α ρ γ α  τα κείμενά μας ,προσέχουμε σε ποιες εικόνες μιλάμε και σε ποιον δίνουμε το μικρόφωνο μόλις τελειώσουμε. 


βιντεο γιορτης-  2 ενωμενα 











  




Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022

διαθεματική εργασία -παλια αναγνωστικα


 σχολικά βιβλία 1939  
























.....














































Το ανάκτορο του Φίλιππου Β' στις Αιγές και το μυστήριο

 αρθρο  για την Παρασκευή

Στο ανάκτορο των Αιγών: μια χαρούμενη μέρα!...

Ο πρώτος ιωνικός κίονας άρχισε να σηκώνεται στην θέση του. Ευτυχώς βρήκαμε και συσχετίσαμε σχεδόν όλα τα κομμάτια του, θα φτάσει ως το κιονόκρανο και θα ξεπεράσει τα πέντε μέτρα!...


Το όνειρο να δούμε το μοναδικό μνημείο να σηκώνεται και να κερδίζει κάτι από την αρχαία ομορφιά του είναι πιο δυνατό από δυσκολίες και προβλήματα... Συνεχίζουμε λοιπόν και σας περιμένουμε, αφού σε λίγες μέρες το ανάκτορο θα ανοίξει και πάλι για τους φίλους του που είναι πρόθυμοι να πάρουν τον ανηφορικό δρόμο!....







 




Χρυσός λόγος  και κρυμμένα μυστικά στο ανάκτορο του Φιλίππου 

αρχαιολογικά στοιχεία και πληροφορίες

Το Ανάκτορο των Αιγών


Κτισμένο στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ (359-336 π.Χ.), το ανάκτορο των Αιγών είναι όχι μόνον το μεγαλύτερο, αλλά μαζί με τον Παρθενώνα και το σημαντικότερο κτήριο της κλασικής Ελλάδας.

Χτισμένο στο άστυ των Αιγών, σε ένα υπερυψωμένο σημείο της πλαγιάς, το τεράστιο κτήριο –το μεγαλύτερο της κλασικής Ελλάδας, τριπλάσιο από τον Παρθενώνα- ήταν ορατό από ολόκληρη των λεκάνη της Μακεδονίας, τοπόσημο δύναμης και ομορφιάς. Κτήριο πρωτόφαντο, απολύτως επαναστατικό και πρωτοποριακό για την εποχή του, το ανάκτορο που ένας μεγαλοφυής αρχιτέκτονας –ίσως ο Πύθεος  δημιούργησε για τον Φίλιππο στις Αιγές θα γίνει το αρχέτυπο όλων των  ανακτόρων της ελληνιστικής οικουμένης,  των Ρωμαιων, των μουσουλμανικων τζαμιών  των  Ευρωπαίων αργότερα   και όχι μόνον.

«Το μνημείο αυτό είναι το απόλυτο αποτύπωμα της λογικής στην πέτρα. Το απόλυτο.

Δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο σαν αυτό, κάτι τόσο μετρημένο.. 

Φαίνεται ότι η τεράστια συνεισφορά των Μακεδόνων -που δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα- στην παγκόσμια τέχνη είναι η αρχιτεκτονική» 

«Ολο το κτίριο είναι σχεδιασμένο με χρυσές αναλογιες. Δηλαδή όλες οι αναλογίες  είναι 1,62,!!!!!!!!!!!!
Γι' αυτό, όταν το κοιτάμε μας φαίνεται όμορφο, μας αρέσει η πρόσοψη αυτή.
 Είναι αυτό που βρήκε ο Πυθαγόρας, είναι ΧΡΥΣΟΣ ΛΟΓΟΣ (Το διαπιστώνεις με μια υπεροχη διαίρεση που εχει  πηλίκο  1,62 ακόμη και στα σκαλοπάτια).
ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ!!!!!!!!!!!!!!
«Στην κάτοψη του ανακτόρου του Φιλίππου στις Αιγές χρησημοποιήθηκε  η θεωρία, του χρυσού λόγου και μια πολύπλοκη γεωμετρία εμβαδων
Τα εμβαδα  επαναλαμβάνουν  την ακολουθία Φιμποντάτσι 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21….
 Πρώτη  Μαθηματικός στον κόσμο αναφέρεται στο χρυσό λόγο η Θεανώ, μαθήτρια του Πυθαγόρα και γυναίκα του, ίσως από τις μεγαλύτερες μαθηματικούς της εποχής της.
Μετά τη Θεανώ, ο Ευκλείδης στα στοιχεία του αναφέρει τη χρυσή τομή που επανέρχεται στο προσκήνιο τον 12ο αιώνα από τον Φιμπονάτσι. 

Το βλέπεις με τόσους κίονες και σκέφτεσαι....Ναός θα είναι. Μπαίνεις και αντι για ναό βλέπεις ένα  τετρεγωνο  ΠΕΡΙΣΤΥΛΙΟ,  με  διώροφες στοές! Εκει για πρωτη φορα στον κόσμο συναντας  Αγορα, εσωτερική, εναν τόπο συναθροισης 4.000 πολιτών  για πολιτκα και κοινωνικα ζητηματα!!!!Το περιστύλιο είναι ο λόγος ύ παρξης αυτού του κτιρίου, είναι η ψυχή του κτηρίου, το ιερό κέντρο

 


 

Τα ισλαμικά τεμένη είναι τα πρώτα που μιμούνται την ιδέα του περιστυλίου, γιατί αυτοί ξέρουν τον ελληνιστικό κόσμο, ζούνε μαζί όταν τον 7ο και 8ο αιώνα φτιάχνουν περιστύλια για να λατρέψουν τον θεό τους στην καινούργια θρησκεία που δημιουργούν


Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι όμως τα εξαίσια ψηφιδωτά, που
καταλαμβάνουν έκταση 2.000. τ.μ.! Δηλαδή δύο ολόκληρων στρεμμάτων συνολικά! Ένα από αυτά σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και είναι φτιαγμένο από μικροσκοπικά λευκά, μαύρα, γκρίζα, κίτρινα και κόκκινα βότσαλα!
 
ΟΙ ΑΙΓΕΣ, Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ, Ο ΤΟΠΟΣ ΟΠΟΥ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΝΑΚΗΡΥΧΘΗΚΕ ΒΑΣΙΛΙΑΣ 
ΚΑΙ Ο ΤΟΠΟΣ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ

ΤΗΝ ΠΙΟ ΑΝΟΙΧΤΗ ΚΑΙ ΓΟΝΙΜΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΕ Ο ΚΟΣΜΟΣ.




Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας





Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2022

τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα

  10ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός

Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα


 

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και  το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων συνδιοργανώνουν τον 10ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:

«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.

Κλείνοντας 10 χρόνια Μαθητικών Διαγωνισμών σχετικά με την ιστορία της εκπαίδευσης ο 10ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός είναι αφιερωμένος σε μια διαφορετική πτυχής της ιστορίας της παιδικής ηλικίας που είναι συνυφασμένη και με τα σχολικά χρόνια. Θέμα του φετινού διαγωνισμού είναι να αναδείξει την ιστορία του παιχνιδιού και να δώσει την ευκαιρία στη δημιουργικότητα των παιδιών να κατασκευάσουν παλιά αλλά και σύγχρονα παιχνίδια με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας.

Στόχος είναι να εργαστούν δημιουργικά και να εντάξουν το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία

ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Οι μαθητές/τριες καλούνται να εργαστούν δημιουργικά και  μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο θεματικές:

Α. ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να δημιουργήσουν:

  • Παλιά παιχνίδια  χρησιμοποιώντας απλά υλικά όπως τα παιδιά στα παλιά χρόνια (κούκλες, τόπια, σφεντόνες, χαρταετούς).
  • Βίντεο με θέμα παλιά και παραδοσιακά παιχνίδια

Β. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΝΕΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να κατασκευάσουν δικά τους παιχνίδια  (επιτραπέζια, ψηφιακά).

Το θέμα των παιχνιδιών μπορεί να αντλεί έμπνευση από την:

  1. Ιστορία εκπαίδευσης
  2. Ιστορία και Τοπική Ιστορία
  3. Περιβάλλον
  4. Πολιτισμός

Όλα τα παραπάνω μπορούν να αποτελέσουν θέματα μικρών ερευνητικών δραστηριοτήτων από τα παιδιά σε ελεύθερο χρόνο έξω από το σχολείο, με την επεξεργασία των στοιχείων μέσα στην τάξη (συνεντεύξεις, βιβλιογραφικές αναζητήσεις, επισκέψεις).

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΡΙΣΗΣ

Τιμητική Επιτροπή Κρίσης

Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης


Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠΑΙΘ

Ευαγγελία Κανταρτζή, Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

Κώστας Στοφόρος, Συγγραφέας – Δημοσιογράφος – Συνεργάτης Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

Άννα Βασιλειάδη, Πρόεδρος Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς

Σταύρος Γρόσδος, Δρ  Οπτικουακουστικού Γραμματισμού

Ηλίας Στουραΐτης, Δρ. Ιστορίας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών παιχνιδιών

Τόλης Λαύκας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών επιτραπέζιων παιχνιδιών

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Στόχοι του Διαγωνισμού αυτού είναι:

  • Να συμμετέχουν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης
  • Να εμπλακούν εποικοδομητικά στη διαδικασία του project
  • Να μάθουν να αξιοποιούν πηγές και προφορικές μαρτυρίες και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτές.
  • Να αναδείξουν με εναλλακτικές μεθοδολογίες το περιβάλλον, την ιστορία, τον πολιτισμό.
  • Να ενισχύσει την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και την καλλιέργεια της φαντασίας των μαθητών/τριών.

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ

Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια θα πρέπει να διαθέτουν ισχυρό το στοιχείο της αλληλεπίδρασης και να παρέχουν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αξιοποιούν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει και αντιστοιχούν στην εκπαιδευτική τους βαθμίδα.

Θα πρέπει όχι μόνο να προκαλούν τη σκέψη των συμμετεχόντων, αλλά και να δημιουργούν μια μοναδική προσωπική εμπειρία για τον καθένα.

Ειδικά για τα ψηφιακά παιχνίδια, θα πρέπει: 

Να υπάρχει συνοδευτικό εγχειρίδιο όπου θα αποτυπώνονται με σαφήνεια τα παρακάτω στοιχεία:

  • γενικές πληροφορίες για το παιχνίδι (είδος παιχνιδιού, παρουσίαση της υπόθεσης – πλοκής και δομής του)
  • ο στόχος του παιχνιδιού και οι προκλήσεις (challenges) που πρέπει να υπερνικηθούν για την επίτευξη του στόχου αυτού
  • οι κανόνες του παιχνιδιού, με αναφορά στα μέσα που διαθέτουν οι παίχτες και στους τρόπους παιξίματος (gameplay) και γενικότερα στα είδη διάδρασης που μπορούν να αναπτύξουν στο πλαίσιο του παιχνιδιού.
  • οι μαθησιακοί – διδακτικοί στόχοι που εν δυνάμει εξυπηρετούνται με το παιχνίδι.

Να χρησιμοποιείται πρωτότυπο πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, ήχοι, μουσική κ.λπ.) ή υλικό που είναι ελεύθερο πνευματικών δικαιωμάτων. Σε διαφορετική περίπτωση είναι απαραίτητο να γίνεται σαφές o τρόπος εξασφάλισης της άδειας χρήσης του υλικού.

Προαιρετικά: για κάθε συμμετοχή προτείνεται η δημιουργία σύντομου βίντεο (έως πέντε λεπτά) όπου οι δημιουργοί θα παρουσιάζουν το σκεπτικό του παιχνιδιού, τους στόχους του, θα εξηγείται ο τρόπος συμμετοχής και θα παρουσιάζεται η διαδικασία κατασκευής του.

Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό είναι προαιρετική και συνεπάγεται την ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων του, καθώς επίσης και τη συγκατάθεση όλων των συμμετεχόντων/εμπλεκομένων (μαθητών/τριών, γονέων/κηδεμόνων και επιβλεπόντων/ουσών εκπαιδευτικών) για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία πραγματοποιείται σύμφωνα με τη νομοθεσία για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κατά τα αναφερόμενα στο Συνημμένο 2 στην παρούσα.

Οι φορείς έχουν δικαίωμα χρήσης και προβολής των συμμετεχόντων έργων με εξαίρεση την εμπορική τους εκμετάλλευση

Τα παραδοτέα μπορούν να παρουσιαστούν στο Συνέδριο με θέμα το Εκπαιδευτικό Παιχνίδι στην Τυπική και μη Τυπική Μάθηση  που διοργανώνει το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και να δημοσιευτούν σε ειδικό τόμο.

Ιδέες και υλικό μπορεί να αντληθούν Υλικό σχετικό στα Πρακτικά των 2 Πανελληνίων Συνεδρίων με θέμα το Εκπαιδευτικό Παιχνίδι

Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου

Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου

Όροι, προϋποθέσεις

Όλα τα παραδοτέα θα αποσταλούν  με τους δύο παρακάτω τρόπους:

α) ταχυδρομικά στη διεύθυνση του ΕΚΕΔΙΣΥ, Αγίας Φιλοθέης 17 Πλάκα, 10556, Αθήνα

β) ηλεκτρονικά στη διεύθυνση ekedisy@gmail.com,  μαζί με τη φόρμα συμμετοχής η οποία θα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.ekedisy.gr.

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η  30 Μαΐου 2023

Βραβεία

Τα βραβευμένα έργα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (www.i-create.gr)  και στην ιστοσελίδα του ΕΚΕΔΙΣΥ www.ekedisy.gr/mousio-proforikis-istorias/.

Τα βραβευμένα βίντεο θα προβληθούν στη ζώνη της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης στη Βουλή Τηλεόραση (Σάββατο 10-11πμ.)