στο τετραδιο
αντιγραφω τις ασκησεις και τις λύνω
1.Βρίσκω τους διαιρέτες των παρακατω αριθμών
Β. Ερωτήσεις κατανόησης
1. Πόσο διάστηµα χρειάστηκε για να κατακτηθεί όλη η ελληνική χερσόνησος από τους Τούρκους;
2. Πώς εξηγείτε την πρόταση «Η κατάκτηση του βυζαντινού κράτους από τους Οθωµανούς το 1453 ήρθε ως φυσική συνέπεια της παρακµής του»;
3. Ποιες ελληνικές περιοχές δεν πέρασαν ποτέ στα χέρια των Τούρκων;
4. Γιατί υπάρχουν σήµερα τόσο πολλά χωριά, κτισµένα σε αποµονωµένα µέρη στα βουνά;
5. Από πότε άρχισε να προετοιµάζεται το έδαφος για την Απελευθέρωση; Τι βοήθησε σ’ αυτό;
6. Γιατί αποτύγχαναν τα διάφορα επαναστατικά κινήµατα στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας;
3.πληροφορίες για τη Φορολογία- αναγνωση
Με σουλτανικούς νόμους επετράπη στους χωρικούς, όχι βέβαια η ιδιοκτησία της γης αλλά η χρησιμοποίησή της. Οι αγρότες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας έχασαν τη γη τους , και όφειλαν ως καλλιεργητές πια να καταβάλουν ορισμένους φόρους.
Οι Χριστιανοί (οι ραγιάδες)
ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους Τούρκους. Πλήρωναν φόρους για τα πάντα:
· Κεφαλικό φόρο (χαράτσι): όσο πιο πολλά άτομα είχε η οικογένεια, τόσο περισσότερα χρήματα πλήρωναν,
· Φόρο για την αγροτική παραγωγή τους (την δεκάτη, δηλ. το 1/10 της παραγωγής). Οι Έλληνες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας, διότι κύριος όλης της γης εθεωρείτο ο Σουλτάνος.
·Φόρο για τα σπίτια τους,
· Φόρο για τα χωράφια τους, ανάλογα με την εποχή του χρόνου, π.χ. Αϊδημητρησιος, Αϊγεωργίσιος....
·ΑΛΛΟΙ ΦΌΡΟΙ: φόρο καπνού, γάμου, καταλυμάτων, , καφτανίων, καρφοπετάλλων, 😵😵😵😵😵😵😵
για τη μακριά κόμη😏. Από τον τελευταίο , έμεινε παροιμιώδης η φράση: «πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του»👦....μετρουσαν οι φοροεισπρακτορες δηλ.το μηκος των μαλλιων της κεφαλης.....
Για να συντηρηθούν οι κρατικές εγκαταστάσεις και οι δαπάνες των ανακτόρων του Σουλτάνου, ο Ελληνικός λαός πλήρωνε ειδικό φόρο το ονομαστό «σουφράτ», εξ’ ου παραμένει μέχρι και σήμερα η φράση «τα σούφρωσες». 😏
Έκτακτους φόρους, περισσότερους ή λιγότερους, ανάλογα με την εποχή.
Εκτός από τους φόρους του Σουλτάνου, σε πολλά μέρη οι τοπικοί άρχοντες (προεστοί, κοτζαμπάσηδες, κλπ.) εκμεταλλεύονταν την εξουσία τους και με διάφορες δικαιολογίες ζητούσαν επί πλέον φόρους από τους κατοίκους, για το προσωπικό τους ταμείο.
Επεξεργασία του αργού πετρελαίου – εκτός ύλης
Το πετρέλαιο ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης
Το πετρέλαιο ως πρώτη ύλη – εκτός ύλης
Οι ορυκτοί άνθρακες ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης
Το φυσικό αέριο ως πηγή ενέργειας – εκτός ύλης
. Πετρέλαιο, ορυκτοί άνθρακες ή φυσικό αέριο; – εκτός ύλης
Η δημιουργία του φυσικού αερίου είναι όμοια με αυτήν δημιουργίας του πετρελαίου.ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
αρθρο για την Παρασκευή
Στο ανάκτορο των Αιγών: μια χαρούμενη μέρα!...«Το μνημείο αυτό είναι το απόλυτο αποτύπωμα της λογικής στην πέτρα. Το απόλυτο.
Δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο σαν αυτό, κάτι τόσο μετρημένο..
Φαίνεται ότι η τεράστια συνεισφορά των Μακεδόνων -που δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα- στην παγκόσμια τέχνη είναι η αρχιτεκτονική»
Το βλέπεις με τόσους κίονες και σκέφτεσαι....Ναός θα είναι. Μπαίνεις και αντι για ναό βλέπεις ένα τετρεγωνο ΠΕΡΙΣΤΥΛΙΟ, με διώροφες στοές! Εκει για πρωτη φορα στον κόσμο συναντας Αγορα, εσωτερική, εναν τόπο συναθροισης 4.000 πολιτών για πολιτκα και κοινωνικα ζητηματα!!!!Το περιστύλιο είναι ο λόγος ύ παρξης αυτού του κτιρίου, είναι η ψυχή του κτηρίου, το ιερό κέντρο.
Τα ισλαμικά τεμένη είναι τα πρώτα που μιμούνται την ιδέα του περιστυλίου, γιατί αυτοί ξέρουν τον ελληνιστικό κόσμο, ζούνε μαζί όταν τον 7ο και 8ο αιώνα φτιάχνουν περιστύλια για να λατρέψουν τον θεό τους στην καινούργια θρησκεία που δημιουργούν
10ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός
Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα
Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων συνδιοργανώνουν τον 10ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:
«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»
Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.
Κλείνοντας 10 χρόνια Μαθητικών Διαγωνισμών σχετικά με την ιστορία της εκπαίδευσης ο 10ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός είναι αφιερωμένος σε μια διαφορετική πτυχής της ιστορίας της παιδικής ηλικίας που είναι συνυφασμένη και με τα σχολικά χρόνια. Θέμα του φετινού διαγωνισμού είναι να αναδείξει την ιστορία του παιχνιδιού και να δώσει την ευκαιρία στη δημιουργικότητα των παιδιών να κατασκευάσουν παλιά αλλά και σύγχρονα παιχνίδια με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας.
Στόχος είναι να εργαστούν δημιουργικά και να εντάξουν το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία
ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Οι μαθητές/τριες καλούνται να εργαστούν δημιουργικά και μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο θεματικές:
Α. ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να δημιουργήσουν:
Β. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΝΕΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να κατασκευάσουν δικά τους παιχνίδια (επιτραπέζια, ψηφιακά).
Το θέμα των παιχνιδιών μπορεί να αντλεί έμπνευση από την:
Όλα τα παραπάνω μπορούν να αποτελέσουν θέματα μικρών ερευνητικών δραστηριοτήτων από τα παιδιά σε ελεύθερο χρόνο έξω από το σχολείο, με την επεξεργασία των στοιχείων μέσα στην τάξη (συνεντεύξεις, βιβλιογραφικές αναζητήσεις, επισκέψεις).
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΡΙΣΗΣ
Τιμητική Επιτροπή Κρίσης
Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης
Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠΑΙΘ
Ευαγγελία Κανταρτζή, Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Κώστας Στοφόρος, Συγγραφέας – Δημοσιογράφος – Συνεργάτης Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Άννα Βασιλειάδη, Πρόεδρος Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς
Σταύρος Γρόσδος, Δρ Οπτικουακουστικού Γραμματισμού
Ηλίας Στουραΐτης, Δρ. Ιστορίας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών παιχνιδιών
Τόλης Λαύκας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών επιτραπέζιων παιχνιδιών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Στόχοι του Διαγωνισμού αυτού είναι:
ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια θα πρέπει να διαθέτουν ισχυρό το στοιχείο της αλληλεπίδρασης και να παρέχουν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αξιοποιούν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει και αντιστοιχούν στην εκπαιδευτική τους βαθμίδα.
Θα πρέπει όχι μόνο να προκαλούν τη σκέψη των συμμετεχόντων, αλλά και να δημιουργούν μια μοναδική προσωπική εμπειρία για τον καθένα.
Ειδικά για τα ψηφιακά παιχνίδια, θα πρέπει:
Να υπάρχει συνοδευτικό εγχειρίδιο όπου θα αποτυπώνονται με σαφήνεια τα παρακάτω στοιχεία:
Να χρησιμοποιείται πρωτότυπο πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, ήχοι, μουσική κ.λπ.) ή υλικό που είναι ελεύθερο πνευματικών δικαιωμάτων. Σε διαφορετική περίπτωση είναι απαραίτητο να γίνεται σαφές o τρόπος εξασφάλισης της άδειας χρήσης του υλικού.
Προαιρετικά: για κάθε συμμετοχή προτείνεται η δημιουργία σύντομου βίντεο (έως πέντε λεπτά) όπου οι δημιουργοί θα παρουσιάζουν το σκεπτικό του παιχνιδιού, τους στόχους του, θα εξηγείται ο τρόπος συμμετοχής και θα παρουσιάζεται η διαδικασία κατασκευής του.
Η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον διαγωνισμό είναι προαιρετική και συνεπάγεται την ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων του, καθώς επίσης και τη συγκατάθεση όλων των συμμετεχόντων/εμπλεκομένων (μαθητών/τριών, γονέων/κηδεμόνων και επιβλεπόντων/ουσών εκπαιδευτικών) για την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία πραγματοποιείται σύμφωνα με τη νομοθεσία για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κατά τα αναφερόμενα στο Συνημμένο 2 στην παρούσα.
Οι φορείς έχουν δικαίωμα χρήσης και προβολής των συμμετεχόντων έργων με εξαίρεση την εμπορική τους εκμετάλλευση
Τα παραδοτέα μπορούν να παρουσιαστούν στο Συνέδριο με θέμα το Εκπαιδευτικό Παιχνίδι στην Τυπική και μη Τυπική Μάθηση που διοργανώνει το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και να δημοσιευτούν σε ειδικό τόμο.
Ιδέες και υλικό μπορεί να αντληθούν Υλικό σχετικό στα Πρακτικά των 2 Πανελληνίων Συνεδρίων με θέμα το Εκπαιδευτικό Παιχνίδι
Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου
Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου
Όροι, προϋποθέσεις
Όλα τα παραδοτέα θα αποσταλούν με τους δύο παρακάτω τρόπους:
α) ταχυδρομικά στη διεύθυνση του ΕΚΕΔΙΣΥ, Αγίας Φιλοθέης 17 Πλάκα, 10556, Αθήνα
β) ηλεκτρονικά στη διεύθυνση ekedisy@gmail.com, μαζί με τη φόρμα συμμετοχής η οποία θα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα www.ekedisy.gr.
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η 30 Μαΐου 2023
Βραβεία
Τα βραβευμένα έργα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης (www.i-create.gr) και στην ιστοσελίδα του ΕΚΕΔΙΣΥ www.ekedisy.gr/mousio-proforikis-istorias/.
Τα βραβευμένα βίντεο θα προβληθούν στη ζώνη της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης στη Βουλή Τηλεόραση (Σάββατο 10-11πμ.)