Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2021

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ- Ε.Κ.Π.-γινόμενο πρωτων παραγόντων

Πρώτος λέγεται κάθε αριθμός που διαιρείται μόνο από τον εαυτό του και το 1.
π.χ. πρώτοι είναι το 2, το 3, το 5, το 7, το 11,.......




Για να αναλύσετε έναν αριθμό σε γινόμενο πρώτων, εξετάζετε με ποιον πρώτο αριθμό διαιρείται ξεκινώντας από το 2, το 3, το 5 κτλ
. πχ. η ανάλυση του 140 είναι




Όπως είπαμε και στο μάθημα, η ανάλυση σε γινόμενο πρώτων παραγόντων, είναι χρήσιμη για να βρίσκουμε το ΕΚΠ και το ΜΚΔ μεγάλων αριθμών.


παράδειγμα
α) Αναλύσαμε  τους αριθμούς 2520, 1512 και 1980 σε γινόμενο πρώτων.


1) Να βρείτετο ΕΚΠ(2520,1512,1980).





Ε.Κ.Π.=

ΕΚΠ=πολλαπλασιάζουμε κοινούς και μη κοινούς παράγοντες με τον μεγαλύτερο εκθέτη

2.Να βρεθει  το Ε.Κ.Π. των φυσικων αριθμών 3,6 και 9 ( με ανάλυση  κάθε αριθμού σε γινόμενο πρωτων  παραγοντων)

3=

6=

9=

ΕΚΠ=

3.Να βρεθει  το Ε.Κ.Π. των φυσικων αριθμών 16 και 24 ( με ανάλυση  κάθε αριθμού σε γινόμενο πρωτων  παραγοντων)

16=

24=

ΕΚΠ=




ΑΠΑΝΤΗΣΗ:






ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ      

Tι ειναι τα πολλαπλάσια;

Πώς τα βρίσκουμε;;;

Ποια είναι κοινά πολλαπλάσια; 

Ποιο είναι το Ε.Κ.Π. ;

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ...στο τετράδιό μας



Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021

υποκείμενο- αύξηση-ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ για το σχολειο επαναληπτικό

  • Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο
  • Ο Αλέξανδρος κατέβηκε τη σκάλα.
  • Βρίσκουμε το ρήμα: κατέβηκε
  • Ρωτάμεποιος    κατέβηκε; Ο Αλέξανδρος.
  •  Άρα ο Αλέξανδρος είναι το υποκείμενο.
  • Ποια είναι τα υποκείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων στις παρακάτω προτάσεις και σε ποια πτώση βρίσκονται; Ποια μορφή έχουν (ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία, πρόταση ή κάτι άλλο);

  •  
  • α. Ο Μαρίνος, ο Νικόλας, η Δέσποινα και η Κασσάνδρα είχαν αποφασίσει να εξερευνήσουν το Φαράγγι του Βίκου.
  • υποκείμενο: __________________________,              πτώση:...................... __________________________, μορφή: τι μερος του λόγου είναι;_____________
  •  
  • β. Θα σας οδηγήσω εγώ.
  • υποκείμενο: __________________________,                               πτώση: __________, μορφή: _____________
  •  
  • γ. Πολλοί από αυτούς που ζουν και εργάζονται στις τουριστικές περιοχές αγνοούν παντελώς το νόημα της λέξης ξεκούραση. 
  • υποκείμενο: __________________________                                 πτώση :........................
  •  μορφή: _____________
  • δ. Ό,τι θα δείτε από εκεί και πέρα ανήκει στη σφαίρα του ονείρου. 
  • υποκείμενο: __________________________, πτώση:__________________________ μορφή: _____________
  • Να βρεις το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις
  • Πρόταση                                            Υποκείμενο-ΠΤΩΣΗ 
  • Σήμερα γιορτάζω εγώ.              

     

    Εσύ έκανες τη ζημιά!

     

    Θα έρθει κι αυτός μαζί μας;

     

    Εμείς θα μείνουμε μέχρι αργά.

     

    Γιατί δε μένετε κι εσείς;

     

    Μας έσωσαν αυτοί.

     

    Γιατί δε με περίμενες;

     

    Σήμερα θα μείνω σπίτι.

     

    Με περιμένουν στην αυλή.

     

    Γελάσαμε πολύ με το αστείο του.

     

    Επιτέλους έφτασε.

     

    Έχετε φάει;

     

  • Ο Γιώργος τρέχει. 

  • Θα κερδίσει ο ομορφότερος

  • Ο πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται. 

  • Αυτός τραγουδά κι αυτή χορεύει.

  • Τι είναι η αύξηση
  •  
  • Όταν κλίνεται ένα ρήμα διαπιστώνουμε ότι σε μερικά ρήματα στον παρατατικό και στον αόριστο προστίθεται στην αρχή του ρήματος ένα επιπλέον γράμμα το έ, (ένα μόρφημα, όπως λέγεται) που το ονομάζουμε αύξηση.
  • Παρατήρησε προσεκτικά τους παρακάτω πίνακες:
    •  
  • γράφωιδρύω
    ενεστώταςπαρατατικόςαόριστοςενεστώταςπαρατατικόςαόριστος
    πιάνω
    πιάνεις
    πιάνει
    πιάνουμε
    πιάνετε
    πιάνουν
    έπιανα
    έπιανες
    έπιανε
    πιάναμε
    πιάνατε
    έπιαναν
    έπιασα
    έπιασες
    έπιασε
    πιάσαμε
    πιάσατε
    έπιασαν
    ιδρύω
    ιδρύεις
    ιδρύει
    ιδρύουμε
    ιδρύετε
    ιδρύουν
    ίδρυα
    ίδρυες
    ίδρυε
    ιδρύαμε
    ιδρύατε
    ίδρυαν
    ίδρυσα
    ίδρυσες
    ίδρυσε
    ιδρύσαμε
    ιδρύσατε
    ίδρυσαν
    διαγράφω
    ενεστώταςπαρατατικόςαόριστος
    διαγράφω
    διαγράφεις
    διαγράφει
    διαγράφουμε
    διαγράφετε
    διαγράφουν
    διέγραφα
    διέγραφες
    διέγραφε
    διαγράφαμε
    διαγράφατε
    διέγραφαν
    διέγραψα
    διέγραψες
    διέγραψε
    διαγράψαμε
    διαγράψατε
    διέγραψαν
    Προσοχή: Η αύξηση μπαίνει μόνο στην οριστική και χάνεται στις άλλες εγκλίσεις. Πολύ συχνά ακούμε αντί του σωστού τύπου της προστακτικής διάγραψε, τον τύπο διέγραψε.
     
    διαγράφω
    αόριστος
    οριστικήυποτακτικήπροστακτική
    διέγραψα
    διέγραψες
    διέγραψε
    διαγράψαμε
    διαγράψατε
    διέγραψαν
    να διαγράψω
    να διαγράψεις
    να διαγράψει
    να διαγράψουμε
    να διαγράψετε
    να διαγράψουν
     
    διάγραψε
     
     
    διαγράψτε
     Οι εξαιρέσεις
     αμφιβάλλω - αμφέβαλα
    διακόπτω - διέκοψα
    συλλαμβάνω - συνέλαβα
    αναγγέλλω - ανήγγειλα 
    αποδεικνύω - απέδειξα
    προτρέπω -  προέτρεψα
    Κάθε κανόνας έχει και τις εξαιρέσεις του. Έτσι και με τις αυξήσεις υπάρχουν διάφορες εξαιρέσεις από τον κανόνα. Ας τα δούμε αναλυτικά:
    α) ρήματα που αρχίζουν από σύμφωνο
    Ενώ είπαμε παραπάνω ότι τα ρήματα που αρχίζουν από σύμφωνο παίρνουν ένα -έ- ως αύξηση, υπάρχουν μερικά ρήματα που παίρνουν -ή- ως αύξηση το. Αυτά είναι τα:
    θέλω > ήθελα, ξέρω > ήξερα, πίνω > ήπια, βρίσκω > έβρισκα ή ήβρα (παλιότερος τύπος)
     
    β) ρήματα που αρχίζουν από φωνήεν
    Ενώ είπαμε παραπάνω ότι τα ρήματα που αρχίζουν από φωνήεν δεν παίρνουν αύξηση, υπάρχουν μερικά ρήματα που παίρνουν. Αυτά είναι:
    έχω > είχα, έρχομαι > ήρθα, είμαι > ήμουν και το ρήμα υπάρχω που παίρνει εσωτερικά αύξηση: υπάρχω > υπήρχα.
     
  • ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

  • Δευτερεύουσα πρόταση λέγεται η πρόταση που δεν μπορεί να σταθεί μόνη της στον λόγο, αλλά εξαρτάται από μια κύρια ή από μια άλλη δευτερεύουσα της οποίας συμπληρώνει το νόημα· 


  •  


    Αιτιολογικές προτάσεις

    1. Αιτιολογικές ονομάζονται οι προτάσεις που εισάγονται με αιτιολογικούς συνδέσμους γιατί, επειδή, διότι.....και δηλώνουν την αιτία                                             π.χ. Χάρηκα πολύ, επειδή έμαθα πως είσαι καλά. 
    2. Τελικές προτάσεις (ή προτάσεις του σκοπού)
      Τελικές προτάσεις (ή του σκοπού) ονομάζονται οι προτάσεις που εισάγονται με τους τελικούς συνδέσμους (για να, να) και δηλώνουν σκοπό.                                  π.χ. Έφυγε γρήγορα, για να φέρει το τετράδιό του.
    3. Υποθετικές προτάσεις
      Υποθετικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους υποθετικούς συνδέσμους(αν, εάν, άμα)και εκφράζουν  υπόθεση.                          Αν κλείσεις την τηλεόραση, θα σου μιλήσω.
    4. Χρονικές προτάσεις
      Χρονικές προτάσεις ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους χρονικούς συνδέσμους (όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν (πριν να), μόλις, προτού, όποτε, ώσπου, ωσότου)  και εκφράζουν  πότε γίνεται κάτι.                 π.χ. Καθώς προχωρούσε αμέριμνος στον δρόμο, ήρθε ξαφνικά επάνω του ένα σπουργίτι.
    5. Εναντιωματικές και παραχωρητικές προτάσεις
      Εναντιωματικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που εισάγονται με τους εναντιωματικούς /παραχωρητικούς συνδέσμους (αν και, ενώ, μολονότι) και δηλώνουν αντίθεση                                                                                  π.χ. Πήγαμε εκδρομή, αν και έβρεχε.
    6. Παραχωρητικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που  εισάγονται με τους
      συνδέσμους και αν, και να, κι ας και δηλώνουν παραχώρηση                              π.χ. Θα πάμε εκδρομή, κι ας βρέξει.



     

  • Να μου στείλεις τα βιβλία μου, προτού φύγεις για το χωριό.
    • εικ
    •   υποθετική
    • εικ
    •   εναντιωματική
    • εικ
    •   παραχωρητική
    • εικ
    •   χρονική

      • Αφού ετοιμαστώ, θα περάσω από το σπίτι σου.
      • εικ
      •   υποθετική
      • εικ
      •   εναντιωματική
      • εικ
      •   παραχωρητική
      • εικ
      •   χρονική

        • Εάν παίξει κι ο Νίκος, θα παίξω κι εγώ.
        • εικ
        •   υποθετική
        • εικ
        •   εναντιωματική
        • εικ
        •   παραχωρητική
        • εικ
        •   χρονική
        1. Αν και τον είδα πρόσφατα, δεν τον θυμάμαι.
          1.   υποθετική
          2.   εναντιωματική
          3.   παραχωρητική
          4.   χρονική

      Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021

      προβλήματα Ε.Κ.Π.

      Π.χ.: Το σχολειό μας έχει μια μαθητική χορωδία. Σ’ αυτήν οι μαθητές μας μπορούν να παραταχθούν είτε σε 4-άδες είτε σε 6-άδες. Πόσοι το λιγότερο μπορεί να είναι οι μαθητές της χορωδίας;

      BΡΙΣΚΩ ΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑ ΤΟΥ 4 ΚΑΙ ΤΟΥ 6

      Λύση: Π4   : 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 52,…

                  Π6    :   6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54 …

       Ε.Κ.Π.= 12

       Οι μαθητές, λοιπόν, μπορεί να είναι  12 

      Σε ποια προβλήματα χρειαζόμαστε το Ε.Κ.Π.

      🤚

       ΕΚΠ: Θα βρούμε τις εκφράσεις :το λιγότερο, μαζί , ξανά, ξανασυναντηθούν, συναντηθούν, ταυτόχρονα.

      ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ


      Δύο καλικαντζαράκια , ο Α και ο Β, τρέχουν γύρω από ένα δέντρο. Ο πρωτος ολοκληρώνει έναν πλήρη γύρο σε 3 λεπτά,ο δεύτερος σε 4 λεπτά. Αν ξεκινήσουν και οι δύο από την αφετηρία ταυτόχρονα, μετά από πόσα λεπτά θα ξανασυναντηθούν;


      Τρεις καμπάνες μιας εκκλησίας χτυπάνε η Α ανά 2 δευτερόλεπτα, η Β ανά 3δευτερόλεπτα και η Γ ανά 4 δευτερόλεπτα. Κάποια στιγμή χτυπάνε και οι τρεις ταυτόχρονα. Μετά από πόσα δευτερόλεπτα θα χτυπήσουν πάλι ταυτόχρονα οι καμπάνες


      Τρία λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών ξεκινούν στις 6.15΄το πρωί από την ίδια αφετηρία για τρεις διαφορετικές διαδρομές. Το πρώτο λεωφορείο για μία διαδρομή χρειάζεται 40 λεπτά, το δεύτερο 30 λεπτά, και το τρίτο 45 λεπτά. Έπειτα από πόσο χρόνο θα ξαναβρεθούν και τα τρία λεωφορεία στην αφετηρία; 

      Το σχολειό μας έχει μια μαθητική χορωδία. Σ’ αυτήν οι μαθητές μας μπορούν να παραταχθούν είτε σε 4-άδες είτε σε 6-άδες. Πόσοι ΤΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ μπορεί να είναι οι μαθητές της χορωδίας;


      Ποιος είναι ο μικρότερος αριθμός από μαθητές που μπορούν να παρελάσουν σε 2- άδες, 4-άδες και 7-άδες;


      Θέλουμε να στοιχίσουμε σε σειρές τις καρέκλες της κεντρικής αίθουσας εκδηλώσεων. Έχουμε την δυνατότητα τα τις στοιχίσουμε ή σε 6-άδες, ή σε 7-άδες ή σε 9-άδες. Αλήθεια πόσες το λιγότερο καρέκλες έχουμε;










      επαναληπτικο ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ -ΓΛΩΣΣΑ

       

      1. ΞΕΡΩ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ (ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ),ΤΟ ΡΗΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ ή ΓΕΝΙΚΗ)

      2. ΞΕΡΩ  ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΩ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

      3.Μπορώ να διακρίνω  την προσωπική αντωνυμία,την  πρόθεση και το άρθρο σε προτάσεις.

      ΑΣΚΗΣΕΙΣ

      Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις και να  υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.

      Πρώτα να ανοίξετε το βιβλίο Γραμματικής και να μάθετε καλά τους τελικούς, χρονικούς ,υποθετικούς  και τους αιτιολογικούς συνδέσμους.

      1.     Η Ελένη χαίρεται , γιατί  έγραψε καλά στις εξετάσεις.

      2.     Η Μαρία ήρθε σπίτι μου, για να παίξουμε σκάκι.

      3.     Χάρηκε, επειδή ήρθαν οι φίλοι του.

      4.     Αν με ακούσει, θα χαρεί.

      5.     Όταν διαβάζει, γράφει καλά στις εξετάσεις.

      6.     Θα παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, αφού βρέχει έξω.

      7.     Έφυγε βιαστικά, για να μη χάσει το πλοίο.

      8.     Οι μαθητές ήθελαν να κλείσει το σχολείο, μόλις άρχιζαν οι ζέστες.

      9.     Αν  μαθω τους συνδέσμους, θα καταλάβω τις δευτερεύουσες προτάσεις.

      10.    Είμαστε χαρούμενοι, αφού πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.

      12.   Σηκώθηκε στον πίνακα, για να λύσει την άσκηση.

      Διακρίνω  την προσωπική αντωνυμία,την  πρόθεση και το άρθρο σε προτάσεις.

      αντωνυμία +ρημα                 

      Το                στόλισα .  Με   αγαπας. Σε είδα.

      αρθρο +ουσιαστικό

      Το           δέντρο

      προθεση +ουσιαστικό

      με              στολίδια      


      Γραφω  το αρθρο που ταιριάζει  μπροστα απο τα ουσιαστικα:

      την , οι, τις, των, της 

      ......   προσκλήσεις    ............ πρόσκληση.....  προσκλήσεων

      ......  διοργάνωσης ..... διοργανώσεις .... διοργανώσεων


      Γράφω  την αντωνυμία που ταιριαζει  μπροστα από τα ρήματα

      τον, με, σε , την, αυτός, μου, εγώ, εκείνος, της, εμεις

      ....  προσκάλεσα,     ...  είδε,     ..... διοργανωσα,      ....  προσκάλεσε,     ....   διοργάνωσε,        ....ρύθμισα,       , ...  ζήτησε    ,....  είπε , .    ... ζωγράφισα ,     ...έδειξα,  

        .... προσκαλουμε,  ..... έστειλε,   .....έστειλε

      κάλεσέ ..... ,      φώναξέ .....   


      Άσκηση για τη διάκριση 

      της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου

      Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσεις τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά «»

      καΙ  να γραψεις πάνω από τις εντονες λέξεις τι είναι : ουσιαστικό ή ρήμα 

        ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ   ΡΗΜΑ

           «Τον»           αγαπάς   αλήθεια; 

      *Φέρε «το» κλειδί. 

      *«Με» αγαπάς; 

      Θα έρθω «με» το τρένο

      Αυτό είναι «του» Βαγγελάκη. 

      Να «του» δώσεις τα παιχνίδια.. 

      «Σου το» υπόσχομαι ότι θα έρθω


      Θα «σε» δω   αύριο; *

      Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021

      Αδαμάντιος Κοραής – Ρήγας Βελεστινλής


      ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ

      Καταγόταν από πλούσια οικογένεια της Χίου. Γεννήθηκε το 1748 στην Σμύρνη και σπούδασε στην περίφημη Ευαγγελική Σχολή της. Αργότερα εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Γαλλία, όπου εκτός από τις σπουδές του, ασχολήθηκε με την αντιγραφή και δημοσίευση των χειρογράφων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων.

      Στην Γαλλία γνώρισε από κοντά την Γαλλική Επανάσταση και επηρεάστηκε από τις φιλελεύθερες ιδέες της, καθώς και από τις ιδέες του Διαφωτισμού.

      Ενθουσιαζόταν με την ιδέα μιας ελληνικής επανάστασης, όμως θεωρούσε πως δεν ήταν ώριμες οι συνθήκες για να γίνει. Πίστευε πως ο ελληνικός λαός δεν ήταν αρκετά μορφωμένος, ώστε να μπορέσει να φτιάξει ένα δημοκρατικό κράτος.

      Έλεγε πως για να μπορέσει το ελληνικό γένος να ελευθερωθεί, έπρεπε πρώτα να φωτιστεί μέσω της παιδείας. Η μόρφωση θα μπορούσε όμως να έρθει μόνο με την βοήθεια μιας σωστής γλώσσας.

      Έτσι ο Κοραής προσπάθησε πολύ να καθιερώσει την χρήση μιας «καινούργιας» ελληνικής γλώσσας, η οποία θα βασιζόταν στα αρχαία ελληνικά, αλλά θα ήταν αρκετά απλούστερη και το κυριότερο θα ήταν «καθαρή»· απαλλαγμένη από ξένες λέξεις, τουρκικές ή σλαβικές. Αυτή η γλώσσα είναι η καθαρεύουσα. Ο Κοραής είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ελληνικού Διαφωτισμού και συνέβαλε σημαντικά στην ιδεολογική προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης


      ΡΗΓΑΣ ΒΕΛΕΣΤΙΝΛΗΣ (ΦΕΡΑΙΟΣ)

      Γεννήθηκε το 1757, από εύπορη οικογένεια. Νεαρός ακόμα, επειδή ήταν μορφωμένος, εργάστηκε για τους Φαναριώτες στην Κωνσταντινούπολη. Αργότερα μετανά­στευσε στο Βουκουρέστι, ως γραμματέας του ηγεμόνα της Βλαχίας και, από το 1790 και μετά, έζησε στην Αυστρία.

      Στην Ευρώπη επηρεάστηκε από τις ιδέες του Διαφωτισμού για μόρφωση, ελευθερία και δικαιοσύνη. Από τότε έβαλε στόχο του τον αγώνα για την απελευθέρωση της πατρίδας.

      Το όνειρο του Ρήγα ήταν όλοι οι υπόδουλοι βαλκανικοί κάτοικοι μαζί και με τους φτωχούς Τούρκους, να επαναστατήσουν εναντίον του οθωμανικού ζυγού και να ζήσουν μαζί και ειρηνικά σε ένα ισχυρό ελληνικό κράτος, όλοι οι πολίτες του οποίου θα είχαν τα ίδια δικαιώματα («Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένοι και Ρωμιοί, αράπηδες και άσπροι με μιαν κοινήν ορμή, για την ελευθερίαν να ζώσωμεν σπαθί» – Απόσπασμα από τον Θούριο).

      Ο Ρήγας εξέδωσε πολλά βιβλία λογοτεχνικά και επιστημονικά , αλλά τα πιο σημαντικά του είναι η Χάρτα, ένας χάρτης του μελλοντικού ελεύθερου ελληνικού-βαλκανικού κράτους και ο Θούριος, ένας επαναστατικός ύμνος που έγινε σύμβολο του αγώνα για την ελευθερία.
      Ρήγας Φεραίος: «Oποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά»

      «Όταν η Διοίκησις βιάζη, αθετή, καταφρονή τα δίκαια του λαού και δεν εισακούει τα παράπονά του, το να κάμη τότε ο λαός ή κάθε μέρος του λαού επανάστασιν, να αρπάζη τα άρματα και να τιμωρήση τους τυράννους του, είναι το πλέον ιερόν από όλα τα δίκαιά του, και το πλέον απαραίτητο από όλα τα χρέη του», έγραφε ο Ρήγας στο άρθρο 35 της Χάρτας.



      Ερωτήσεις κατανόησης

      - Ποιαν εποχή έζησε ο Αδαμάντιος Κοραής;

      -Για ποιους λόγους ήταν διστακτικός απέναντι στην ιδέα μιας επανάστασης των Ελλήνων;
        Τι ήταν αυτό που, όπως πίστευε, θα βοηθούσε τους Έλληνες να ελευθερωθούν;

      - Ποιες ήταν οι απόψεις του για την χρήση της ελληνικής γλώσσας;

      -Ποιαν εποχή έζησε ο Ρήγας Βελεστινλής;

      - Ποιο ήταν το όνειρο του Ρήγα;

      -Τι ήταν η Χάρτα;

      - Τι ήταν ο Θούριος;

      Το 1797 ο Ρήγας γράφει τη «Χάρτα των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων»,το Σύνταγμα, δηλαδή, της Βαλκανικής Ομοσπονδίας που ονειρευόταν. Μιλάει για τον ελεύθερο άνθρωπο και γίνεται ουσιαστικά ο πρωτεργάτης της Ελληνικής Επανάστασης.

      Χάρτα της Ελλάδος εν η περιέχονται αι νήσοι αυτής και μέρος των εις την Ευρώπην και Μικράν Ασίαν πολυαρίθμων αποικιών αυτής ...: Νυν το πρώτον εκδοθείσα παρά του Ρήγα Βελεστινλή Θετταλού, 1797




      ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΗΓΑ

      Στην Πόλη, την Βλαχία και την Βιέννη

      Ως συνεπής επαναστάτης, επιχειρεί να ιδρύσει μια μυστική εταιρία. Στην αυστροκρατούμενη Τεργέστη τυπώνει επαναστατικά φυλλάδια, για να τα διανείμει στους υπόδουλους.

      Μέχρι τα 30 του χρόνια δεν έχουμε ακριβείς πληροφορίες. Η παράδοση εμφανίζει την οικογένεια του Ρήγα ως μία από τις πιο ευκατάστατες στο Βελεστίνο με πολλά κτήματα, τρία μεγάλα χάνια και εργοστάσιο κατασκευής υφασμάτων, στο οποίο δούλευαν πάνω από 40 εργάτες.

      Η  καλή οικονομική κατάσταση του έδωσε τη δυνατότητα να σπουδάσει στη Σχολή της Ζαγοράς ή των Αμπελακίων κι όταν αποφοίτησε, εργάστηκε ως δάσκαλος στο χωριό Κισσός του Πηλίου.

      Φεύγοντας από τη Θεσσαλία ο Ρήγας πήγε στην Κωνσταντινούπολη, όπου ασχολήθηκε με το εμπόριο.


      «Ηταν προετοιμασμένος για το εμπόριο  γιατί ο πατέρας του ήταν από τους πρώτους εμποροβιοτέχνες του Βελεστίνου και κοντά στον πατέρα του έμαθε κι αυτός τα μυστικά του εμπορίου».

      Στην Κωνσταντινούπολη ο Ρήγας προσελήφθη ως γραμματικός του Αλέξανδρου Υψηλάντη, παππού των Υψηλάντηδων τ που ήταν ηγεμόνας της Βλαχίας (1774-1781).

      Το 1786 ο Ρήγας βρίσκεται στο Βουκουρέστι όπου εργάζεται ως γραμματικός στο παλάτι του ηγεμόνα της Βλαχίας Ν. Μαυρογέννη.

      Οταν το Βουκουρέστι καταλαμβάνεται από τα αυστρορωσικά στρατεύματα, ο Ρήγας εγκαταλείπει τον Μαυρογέννη, μπαίνει στην υπηρεσία του βαρόνου του Λάνγκενφελντ και τον Ιούνιο του 1790 φεύγει μαζί του για τη Βιέννη, όπου θα μείνει ως τον Ιανουάριο του 1791.

      Στο μικρό αυτό διάστημα που μένει στην αυστριακή πρωτεύουσα καταφέρνει να τυπώσει  το «Φυσικής Απάνθισμα» και  μεταφράζει στα ελληνικά «Το πνεύμα των νόμων», του Μοντεσκιέ.

      Από τον Ιανουάριο του 1791 ως και το 1796 ο Ρήγας μένει στο Βουκουρέστι ενώ τον Αύγουστο του 1796 επιστρέφει στη Βιέννη.

      Το Μονόφυλλο που τύπωσε ο Ρήγας Βελεστινλής το 1797 στη Βιέννη είναι μια χαλκογραφημένη έντυπη εικόνα διαστάσεων 45×29 εκατοστών, που απεικονίζει την προσωπογραφία του Μεγάλου Αλεξάνδρου Η σύντομη και περιεκτική βιογραφία του Αλεξάνδρου τον καθιστά ως τον θρυλικό ήρωα που επέζησε δια μέσου των αιώνων και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Μέσα από τα θρυλικά του κατορθώματα γίνεται το διαχρονικό απελευθερωτικό σύμβολο στη νεοελληνική συνείδηση. Οι Τούρκοι κατακτητές ταυτίζονται με τους Πέρσες οι οποίοι πρέπει να εκδιωχθούν όπως ακριβώς έκανε ο Μακεδόνας βασιλιάς. 
      Το κάστρο Neboisa στο Βελιγράδι, όπου δολοφονήθηκαν ο Ρήγας Φεραίος κι οι 7 σύντροφοί του


      Ρήγας Βελεστινλής

      Από τη Βικιπαίδεια,