Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

ΑΦΡΙΚΗ

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ


MCHEZO WA BAO.
*Mchezo uliodumu Kwa miaka mingi hata kabla ya kuja wakoloni.
*Mchezo unaoheshimika Hadi Sasa katika jamii zote za kitanzania.






Η ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ

Η Αφρική βρίσκεται κυρίως στην τροπική ζώνη.



Βρέχεται βόρεια από τη Μεσόγειο θάλασσα, δυτικά από τον Ατλαντικό Ωκεανό και ανατολικά από την Ερυθρά θάλασσα, την Αραβική θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό. Ο Ινδικός Ωκεανός βρέχει και νότια την Αφρική.



Η Αφρική χωρίζεται από την Ευρώπη με τη Μεσόγειο θάλασσα και τον πορθμό του Γιβραλτάρ



και ΒΑ χωρίζεται από την Ασία με την Ερυθρά θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ.



Η Αφρική είναι ένα τεράστιο οροπέδιο το οποίο καταλήγει στη θάλασσα δημιουργώντας έτσι απόκρημνες ακτές οι οποίες δεν ήταν καθόλου εύκολα προσβάσιμες για εξερεύνηση και αυτό ήταν ένας από τους λόγους που το εσωτερικό της Αφρικής άργησε να εξερευνηθεί.
Η Αφρική είναι η πιο αραιοκατοικημένη ήπειρος της Γης αφού οι έρημοι και οι ημιέρημοι κάνουν αρκετά δύσκολη τη διαβίωση σε αυτή τη χώρα.
Η Αφρική δε διακρίνεται για τη μορφολογία του εδάφους της. Το ηπειρωτικό ανάγλυφο δε παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και συγκεκριμένα στο κέντρο της υπάρχουν μικροί ορεινοί όγκοι, ενώ στην περιφέρεια συναντάμε μικρά και μεγάλα όρη, πολλά από τα οποία είναι ηφαίστεια.



Το ψηλότερο βουνό της Αφρικής είναι το ηφαιστειογενές Κιλιμάντζαρο (5895 μ.), βρίσκεται κοντά στον Ισημερινό και σχεδόν πάντα οι κορυφές του είναι σκεπασμένες με χιόνι, όχι όμως σε τέτοια ποσότητα όπως στα παλαιότερα χρόνια, λόγω της αύξησης της θερμότητας




Άλλα ηφαιστειογενή βουνά είναι το όρος Κένυα, το Ρουβενζόρι κλπ. Η μοναδική μεγάλη οροσειρά είναι ο Άτλας που βρίσκεται ΒΑ και εκτείνεται από τον Ατλαντικό έως τις ακτές της Μεσογείου.



O μεγαλύτερος ποταμός της Αφρικής αλλά και του κόσμου(μήκος) είναι ο Νείλος που αποτελεί πηγή ζωής για τους Αιγύπτιους και για να εκμεταλλευτούν το νερό του, έχουν κατασκευάσει ένα μεγάλο φράγμα, το γνωστό φράγμα του Ασουάν.
Ποτάμι είναι το ρεύμα γλυκού νερού που κινείται από τα ψηλότερα(πηγές) προς τα χαμηλότερα μέρη της επιφάνειας της Γης(πεδινά) και χύνεται στις θάλασσες(σχηματίζοντας Δέλτα)
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΤΑΜΙΑ -ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Λίμνη είναι μια κοιλότητα(λεκάνη), τεχνητή ή φυσική, γεμάτη συνήθως γλυκό νερό
πό το σύνολο του νερού της Γης μόνο το 2,61% είναι γλυκόΚαι από αυτό μόνο το 0,02% αντιστοιχεί στις λίμνες και τα ποτάμια( το υπόλοιπο σε πάγους, υπέδαφος και ατμόσφαιρα)
  • θα πρέπει να σταθούμε στο μεγαλύτερο ποταμό το Νείλο( 6.669 χλμ). Βρίσκεται στη Βόρεια Αφρική, πηγάζει από τις λίμνες Βικτόρια και Αλβέρτου και εκβάλλει στη Μεσόγειο θάλασσα σχηματίζοντας Δέλτα. Διαρρέει το Σουδάν και την Αίγυπτο και στις όχθες του βρίσκονται οι πόλεις του Χαρτούμ, του Καΐρου και της Αλεξάνδρειας. Χωρίς αυτόν πολλές περιοχές θα ήταν έρημοι. Είναι πλωτός σε μεγάλο τμήμα του βοηθώντας έτσι το εμπόριο και τον τουρισμό.
Νείλος στο χάρτη και το Δέλτα από το διάστημα







Πηγάζει νότια του Ισημερινού και εκβάλλει στη Μεσόγειο θάλασσα σχηματίζοντας ένα εύφορο "δέλτα".

Καταλαβαίνεις λοιπόν γιατί ο Νείλος λατρεύτηκε στην αρχαιότητα από τους Αιγύπτιους και σαν "Θεός";



Άλλοι σπουδαίοι ποταμοί είναι: ο Νίγηρας, ο Κόνγκο, ο Σενεγάλης, ο Ζαμβέζης κ. ά.



ΠΑΙΧΝΙΔΙ ...ΠΟΤΑΜΩΝ

ΚΛΙΚ

Γνωστές λίμνες της Αφρικής είναι η Τανγκανίκα, η Βικτόρια(2η στον κόσμο σε έκταση με γλυκό νερό), η Νυάσσα, η Τσαντ κ. ά.
  • Παρατήρησε στην παρακάτω εικόνα ότι το ίδιο φαινόμενο με τον πάγο στο Κιλιμάντζαρο παρατηρείται και στη λίμνη Τσαντ.



ΠΑΙΧΝΙΔΙ ...ΝΕΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ

ΚΛΙΚ

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΥ ΑΝΑΓΛΥΦΟΥ ΑΦΡΙΚΗΣ

ΚΛΙΚ

Η Αφρική επίσης είναι πλούσια σε κοιτάσματα πολύτιμων μετάλλων, όπως χρυσός και διαμάντια ορυκτά καύσιμα όπως πετρέλαιο, άνθρακα και φυσικό αέριο αλλά και διάφορα άλλα μεταλλεύματα όπως σίδηρο, χαλκό κλπ
Ο ορυκτός αυτός πλούτος όμως παραμένει αναξιοποίητος εξαιτίας της έλλειψης τεχνογνωσίας και οικονομικών πόρων των κατοίκων.
Γι αυτό το λόγο δυτικές ευρωπαϊκές χώρες της Ευρώπης(Αγγλία, Γαλλία κ.ά) ίδρυσαν αποικίες με σκοπό την εκμετάλλευση του ορυκτού αυτού πλούτου.
  • Παρατήρησε στην παρακάτω εικόνα ποια ευρωπαϊκά κράτη είχαν αποικίες στην Αφρική


Η ύπαρξη πολύτιμων μετάλλων ήταν επίσης και ένας λόγος που ο άνθρωπος κατέστρεψε το φυσικό περιβάλλον αφού άνοιξε πολλά ορυχεία. Βέβαια υπάρχουν και άλλοι λόγοι όπως η παράνομη υλοτομία για την εκμετάλλευση της ξυλείας ή για τη δημιουργία γεωργικών εκτάσεων, οι επεμβάσεις του ανθρώπου στο έδαφος(διάνοιξη δρόμων, κατασκευή φραγμάτων κ. ά.) με συνέπεια η χλωρίδα και η πανίδα να έχει εξαφανιστεί ή να κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Μοναδική "όαση" τα τεράστια εθνικά πάρκα που έχουν δημιουργήσει κάποιες χώρες για την προστασία της άγριας πανίδας, όπου οι τουρίστες μπορούν να κάνουν σαφάρι και να δουν τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον.


  • Δες το παρακάτω βίντεο και προσπάθησε να αναγνωρίσεις κάποια ζώα και να φανταστείς τις δυσκολίες που θα κρύβει ένα σαφάρι στην Αφρική





Η Πυραμίδα του Χέοπα


Η πυραμίδα του Χεφρήνου ή Κχεφρέν


Το ισλαμικό τέμενος Αλ Αζχάρ


Η μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Στίχοι: Άρης Δαβαράκης
Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα
Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Κότσιρας




Το εκπληκτικό Μουσείο του Καΐρου

ΚΛΙΚ

SOYAXILI



FAMILY  KALABAKA



























Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

αντικείμενο


Άσκηση στα μονόπτωτα και στα δίπτωτα ρήματα 




Σε ποια πτώση μπαίνει το αντικείμενο;

 

Το αντικείμενο μπαίνει μόνο στις πλάγιες πτώσεις, δηλαδή στη γενική και στην αιτιατική. Ποτέ δεν μπαίνει στην ονομαστική. Περισσότερο χρησιμοποιούμε το αντικείμενο στην αιτιατική. Το αντικείμενο στη γενική είναι αρκετά σπάνιο. Συνήθως αντί για τη γενική χρησιμοποιούμε εμπρόθετο αντικείμενο, δηλ. αντί να πούμε «Η Στέλλα μοιάζει του μπαμπά της» λέμε: «Η Στέλλα μοιάζει στον μπαμπά της.»

Τι χρησιμοποιείται ως αντικείμενο;

Ως αντικείμενο χρησιμοποιείται μόνο το ουσιαστικό;

 

Αυτά είναι κάποια εύλογα ερωτήματα, που για να δούμε την απάντηση θα μας βοηθήσουν κάποια παραδείγματα:

 

  1. Ο γεωργός οργώνει το χωράφι.

  2. Δες τον ανόητο τι κάνει!

  3. Απελευθέρωσαν τους κρατούμενους.

  4. Εγώ θέλω μόνο εκείνον και κανέναν άλλο.

  5. Φίλησέ με!

  6. Ποτέ δε λέει ευχαριστώ!

  7. Άκουσα ένα οχ!

  8. Θέλω να φάω.

  9. Είπε ότι δε με θέλει πια!

  10. Πάρε ό,τι σου αρέσει.

  1. ουσιαστικό

  2. επίθετο

  3. μετοχή

  4. αντωνυμία

  5. αντωνυμία

  6. ρήμα

  7. επιφώνημα

  8. πρόταση

  9. πρόταση

  10. πρόταση

Παλιότερα Θέματα Διαγωνισμού «Παιχνίδι Και Μαθηματικά»

 










































ΠΟΣΟΣΤΑ

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ    ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ

ΛΥΣΗ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ
        

ΛΥΣΗ: 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

........................................................................................................................

ΘΕΩΡΙΑ    


ΤΕΛΟΣ    ΣΧΟΛΕΙΟ 







Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

Ενότητα 10: Ατυχήματα

 

Στόχοι ενότητας


  • Πώς διηγούμαστε κάτι που μας συνέβη
  • Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το ρήμα και τα συμπληρώματά του
  • Με την περιγραφή τρόπων συμπεριφοράς που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες περιστάσεις (κανόνες)
  • Με τη χρήση των αντωνυμιών
  • Με τα συνώνυμα και τα αντώνυμα (αντίθετα) λέξεων
  • Πώς κάνουμε μια έρευνα
  • Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά
  • Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών και τοπικών προσδιορισμών
  • Πότε δύο λέξεις γράφονται σε μία

Ρήματα

  • Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα
  •  
  • Συνδετικά ρήματα
  •  
  • Μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα
  • Μεταβατικά λέγονται τα ρήματα που η ενέργειά τους μεταβαίνει σε κάποιο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα που συντακτικά λέγεται αντικείμενο και συμπληρώνει την έννοια του ρήματος και συντάσσεται σε πτώση αιτιατική (ή γενική).
  • Αμετάβατα λέγονται τα ρήματα που η ενέργειά τους δεν μεταβαίνει κάπου, άρα δεν έχουν αντικείμενο. 
Picture
Picture












ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ ΕΠΙΘΕΤΩΝ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ





Καταλήξεις

Παραδείγματα

α/α

Ενικός

Πληθυντικός

Ενικός

Πληθυντικός

1.

-ος, -η, -ο

-οι, -ες, -α

ελεύθερος-ελεύθερη-ελεύθερο

ελεύθεροι-ελεύθερες-ελεύθερα

2.

-ος, -α, -ο

-οι, -ες, -α

νέος-νέα-νέο,
τίμιος-τίμια-τίμιο

νέοι-νέες-νέα,
τίμιοι-τίμιες-τίμια

3.

-ος, -ια, -ο

-οι, -ες, -α

γλυκός-γλυκιά-γλυκό

γλυκοί-γλυκές-γλυκά

4.

-ύς, -ιά, -ύ

-ιοί, -ιές, -ιά

βαρύς-βαριά-βαρύ

βαριοί-βαριές-βαριά

5.

-ύς, -εία, -ύ

-είς, -είες, -έα

βραχύς-βραχεία-βραχύ

βραχείς-βραχείες-βραχέα

6.

-ής, -ιά, -ί

-ιοί, -ιές, -ιά

χρυσαφής-χρυσαφιά-χρυσαφί

χρυσαφιοί-χρυσαφιές-χρυσαφιά

7.

-ης, -α, -ικο

-ηδες, -ες, -ικα

μικρούλης-μικρούλα-μικρούλικο

μικρούληδες-μικρούλες-μικρούλικα

8.

-άς/-ής, -ού,-άδικο/-ήδικο

-άδες, -ούδες,-άδικα

υπναράς-υπναρού-υπναράδικο

υπναράδες-υπναρούδες-υπναράδικα

9.

-ης, -ης, -ες

-εις, -εις, -η

διεθνής-διεθνής-διεθνές,
συνήθης-συνήθης-σύνηθες

διεθνείς-διεθνείς-διεθνή,συνήθεις-συνήθεις-συνήθη

10.

-ων, -ουσα, -ον

-οντες, -ουσες,-οντα

ενδιαφέρων-ενδιαφέρουσα-ενδιαφέρον,
απών-απούσα-απόν

ενδιαφέροντες-ενδιαφέρουσες-ενδιαφέροντα,
απόντες-απούσες-απόντα

11.

-ων/-ονας,-ων,-ον

-ονες, -ονες, -ονα

μετριόφρων/-ονας-μετριόφρων-μετριόφρον

μετριόφρονες-μετριόφρονες-μετριόφρονα



Σάββατο 18 Μαρτίου 2023

 για ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΝΙΚΟΛΑ      ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ





α'ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΛΒΟΣ
Όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας ας έχωσι.
Θέλει αρετήν και τόλμην
              η ελευθερία.

ερωτηματολόγιο



«Το παιχνίδι διαπαιδαγωγεί έναν άνθρωπο»

 «Τυφλόμυγα, κουτσό, αμάδες, μήλα, καλέκι, μπίλιες»... Λέξεις που μπορεί πριν αρκετά χρόνια για τα παιδιά κάποιας άλλης εποχής να σήμαιναν παιχνίδι και ξεγνοιασιά, σήμερα όμως αυτά έχουν χαθεί. Στις αυλές των σχολείων δεν ακούει πια κανείς αυτές τις λέξεις, ενώ στις γειτονιές τα παιδιά που παίζουν στους δρόμους είναι ελάχιστα, αφού πια και η έννοια της γειτονιάς έχει χαθεί. Τα παιχνίδια αυτά σαν «συστατικά» είχαν τη συντροφικότητα, την εφευρετικότητα και βοηθούσαν τα παιδιά να αναπτύξουν το μυαλό τους, ενώ όσα «υλικά» κι αν έλειπαν, περίσσευε η φαντασία.

Επίσης τα παιδιά από μόνα τους έφτιαχναν τα παιχνίδια τους χρησιμοποιώντας υλικά από το περιβάλλον. Ενα άχρηστο αντικείμενο για τους μεγάλους μπορεί να έπαιρνε διαστάσεις και να ήταν το καλύτερο παιχνίδι στα χέρια ενός παιδιού. Οπως τα άχρηστα στεφάνια από τα πεταμένα βαρέλια, που με την ανάλογη διχάλα γινόταν τσέρκι, τα άχρηστα κουρέλια γίνονταν κουτσούνες και μπάλες, τα πεταμένα κονσερβοκούτια και τα καπάκια από τις πορτοκαλάδες, γίνονταν βαγόνια και καρότσες...

Βασιλιά, βασιλιά.... Ενα παιδί κάθεται κάπου ψηλά και κάνει το βασιλιά. Τα υπόλοιπα κάνουν μία ομάδα μπροστά του και ρωτούν: - Βασιλιά, βασιλιά με τα δώδεκα σπαθιά, τι δουλιά; - Τεμπελιά! Απαντά ο βασιλιάς...

 Η τυφλόμυγα. Ενα παιδί τα φυλάει δένοντας τα μάτια του με ένα μαντίλι. Τα υπόλοιπα κινούνται γύρω του αγγίζοντάς το και το παιδί που τα φυλάει προσπαθεί να πιάσει κάποιο. Οταν το καταφέρει, ψηλαφώντας με τα δάχτυλά του θα πρέπει να μαντέψει ποιο παιδί έχει πιάσει φωνάζοντας το όνομά του...

Μέλισσα - μέλισσα. Παιζόταν από ομάδα παιδιών. Ελεγαν ένα τραγουδάκι: Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα κλωσόπουλα. Το επαναλάμβαναν συνέχεια, ενώ κάτω από τα χέρια τους περνούσαν τα υπόλοιπα παιδιά ένα ένα...

Το κουτσό. Σ' έναν άξονα που χάραζαν στο χώμα, έφτιαχναν τρία ή πέντε ημικύκλια διαδοχικά και εναλλάξ. Τα παιδιά ένα - ένα κινούνταν όπως δείχνουν τα βέλη, στο ένα πόδι (κουτσό) σπρώχνοντας και μία πετρούλα από το ένα ημικύκλιο στο άλλο χωρίς να πατήσουν τη διαχωριστική γραμμή ή να βγουν από το ημικύκλιο είτε αυτοί είτε η πετρούλα που έσπρωχναν...

Πινακωτή. Το παιχνίδι αυτό παιζόταν από δύο ομάδες παιδιών. Η μία ομάδα ήταν μία μάνα και τα τρία της παιδιά. Η άλλη ομάδα ήταν ο βασιλιάς με όλο το επιτελείο του και το στρατό του. Εστελνε λοιπόν ο βασιλιάς έναν αξιωματικό στη μάνα και της έλεγε: - Πινακωτή Πινακωτή!! Η μάνα απαντούσε: - Από το άλλο μου τ' αυτί, γιατ' είμαι μάνα και κουφή...

Τα πεντόβολα. Τα πεντόβολα ήταν πέντε πετραδάκια λεία, πέντε βόλοι. Τα έπιανε ο παίχτης στα χέρια του και τα έριχνε στο έδαφος. Κατόπιν διάλεγε κάποιο και το έπαιρνε στο χέρι του. Αυτό ήταν η μάνα. Κατόπιν πέταγε τη μάνα στον αέρα και με το άλλο χέρι έπιανε ένα πετραδάκι από κάτω. Αυτό επαναλαμβανόταν μέχρι να πιάσει όλα τα πετραδάκια...

Στην Καστοριά, σε επίσκεψη σε σχολείο, διαπίστωσαν ότι ένα κοριτσάκι αλλοδαπής οικογένειας, η Ελντα, που ζούσε στην Ελλάδα, ήταν αρχικά απομονωμένη από τους συμμαθητές της και υπήρχαν δυσκολίες προσαρμογής. Οταν σε κάποια φάση έδωσαν στα παιδιά να παίξουν πεντόβολα, εκείνη τα «έπαιζε σαν θεά», όπως παρατήρησαν οι άλλοι συμμαθητές της. Από τότε η πρόοδος ήταν αλματώδης: Χάρη στο παιχνίδι εντάχθηκε στην ομάδα...

Παιχνίδια, που προωθούν την ιδέα της συνεργασίας, της συλλογικότητας ,του συναγωνισμού και όχι του ανταγωνισμού...


«Μελετώντας προσεκτικά ορισμένα ομαδικά παιχνίδια (όπως Κολοκυθιά, Μικρή Ελένη, Γύρω γύρω όλοι, Δεν περνάς κυρα - Μαρία), βλέπουμε ότι τα παιδιά για να τα παίξουν σχηματίζουν έναν κύκλο. Πράξη καθαρά συμβολική. Με άλλα λόγια, τα παιδιά δημιουργούν κοινότητα. Παράλληλα, όμως, το παιχνίδι δίνει στο παιδί, λιγότερο ή περισσότερο συνειδητά, τη δυνατότητα να ξεφύγει από την πραγματικότητα, από τις απαγορεύσεις, να πλουτίσει την ψυχή του με μιαν αίσθηση ελευθερίας και δημιουργίας, να ονειρευτεί. Κάτι που δεν είναι εύκολο για τα σημερινά παιδιά...

»Ας θυμηθούμε μερικά από τα παιχνίδια μας : Αλογάκι, ποδήλατο, πατίνι, τραμπάλα, κρυφτό, κυνηγητό, τσέρκι (στεφάνι), πεντόβολα, καβάλες, βόλοι, πηλός, φλογέρα, φυσαρμόνικα, τόπι, κουτσό, σβούρα, γιο-γιο, σχοινάκι, κούνια, τσουλήθρα, τρενάκια, βαρκούλες, πλοία, επιτραπέζια παιχνίδια, καπάκια, φωτιές, τσιγκολελέτα, τυφλόμυγα, τα "αγάλματα" και τόσα άλλα... Πόσα από αυτά τα παιχνίδια παίζουν τα παιδιά ;».

 Το παιχνίδι είναι και μια απόλαυση και απελευθερώνει τη φαντασία  . Καλλιεργεί θετικά συναισθήματα, την επιμονή, την προσπάθεια για συγκέντρωση, τη συνεργασία, τις ηγετικές ικανότητες, την ανεκτικότητα προς τους άλλους, το μαθαίνει τη σχέση αιτίου και αποτελέσματος, καθώς και να περιμένει τις συνέπειες των πράξεών του.

Αναπτύσσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση, την υπομονή, διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες. Με τους διάφορους ρόλους, που καλείται το παιδί να παίξει μέσω του παιχνιδιού, «δουλεύει» διαφορετικά συναισθήματα και εικόνες, μιμείται και μαθαίνει ότι υπάρχουν διαφόρων ειδών άνθρωποι.

Ας παίξουμε πάλι συγκεντρώνοντας όλα τα ομαδικά παιχνίδια, που έπαιζαν άλλοτε τα Ελληνόπουλα...