Τρίτη 23 Απριλίου 2024

ΕΝΟΤΗΤΑ 15 Κινηματογράφος - Θέατρο

 λεξιλόγιο: πολιτισμός, καλλιτεχνικό θέαμα, ταινία, κινηματογράφος, θέατρο, παραστάτης, διακριτικός, πρόνοια, χωρισμός, αρνούμαι, συμπεριφέρομαι, απολύτως, προσεδάφιση, ωριμάζω, αναλφάβητος, απομονωμένος, ηττοπαθής, συνεργάσιμος, ενθαρρύνω,  ρεαλιστικός, παράσταση, σκηνικά, κουστούμια, άναυδος, πρόγονος, ύπαιθρος, προβολείς, ασημένιος, ένταση, ενημερωτικά κείμενα, ανακοίνωση, αφίσα, πρόσκληση, πρόγραμμα, είσοδος, εξώστης, αυλαία, κριτικοί, θίασος, πρωταγωνίστρια, αριστουργηματική, κορυφαίοι, σκηνοθέτης, σκηνογράφος, ενδυματολόγος, συνθέτης, επιθεώρηση, κωμωδία, τραγωδία, πρεμιέρα, διάσημος, ηθοποιός, ηθοποιία, χειροκρότημα, επιδοκιμασία.


Γραμματική:

  •     Ουσιαστικά σε –εια (καλλιεργώ -καλλιέργεια, ερμηνεία, προσπάθεια, συνοδεία, κολακεία, ειρωνεία, γοητεία κτλ.)
  •      Επίθετo πολύς, πολλή, πολύ και επίρρημα πολύ
  • ·    Επίθετα σε –ης, -ης, -ες (σαφής, σαφείς, σαφές κτλ.)




Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε (λέμε τη γνώμη μας για) ένα καλλιτεχνικό θέαμα. Αναφέρουμε τον τίτλο, τους συντελεστές (σκηνοθέτη, ηθοποιούς, συνθέ­τη), τη διάρκεια, τη χώρα προέλευσης του έργου και τη χρονιά που παρου­σιάστηκε.
Μιλάμε για την υπόθεση του έργου χωρίς πολλές λεπτομέρειες και χωρίς να αποκαλύψουμε το τέλος, δίνοντας μόνο τις πιο σημαντικές πληροφο­ρίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους.
Γράφουμε στο τέλος ένα σχόλιο, που θα είναι η γνώμη μας για το έργο, οι προσωπικές μας εντυπώσεις και τα συναισθήματα που μας προκάλεσε.



Ένας νέος και πρωτοδιοριζόμενος δάσκαλος, ο Άρης Σιούτης, αναλαμβάνει την έκτη τάξη σε κάποιο δημοτικό σχολείο της Αθήνας. Από την πρώτη κιόλας μέρα, την προσοχή του τραβάει ο Λευτέρης, ένας εξαιρετικά αδύναμος μαθητής, σχεδόν αγράμματος. Σιγά-σιγά, ο δάσκαλος ανακαλύπτει ότι ο Λευτέρης είναι πολύ ευαίσθητο παιδί και διόλου καθυστερημένο, έχει μάλιστα συναρμολογήσει μόνος το ποδήλατό του. 

Παρά την αντίθετη γνώμη του διευθυντή του σχολείου, αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος, αποφασίζει να τον βοηθήσει. Αρχίζει να του κάνει ιδιαίτερα μαθήματα, του μαθαίνει τις αριθμητικές πράξεις και ανάγνωση, και τον ορίζει ταμία στην έκθεση σχολικού βιβλίου....



Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την ταινία παρακάτω:


  στη λίμνη Παμβώτιδα.

 Μια μοναδική καστροπολιτεία, σημείο αναφοράς της πόλης, αναπόσπαστα συνδεδεμένο με την πλούσια ιστορία της περιοχής. Αποτελεί το αρχαιότερο βυζαντινό κάστρο της ελληνικής επικράτειας, με αδιάκοπη ιστορία καθώς είναι ένα από τα ελάχιστα κάστρα στην Ελλάδα που εξακολουθεί να κατοικείται μέχρι σήμερα.


Περάστε την μεγάλη πύλη με το οικόσημο του Αλή Πασά, και μεταφερθείτε σε μια άλλη εποχή, τότε που το κάστρο αποτελούσε το μεγαλύτερο διοικητικό κέντρο ολόκληρης της περιοχής. 
Εδώ αναπτύχθηκαν τα ελληνικά γράμματα, 
εδώ δίδαξαν οι μεγάλοι δάσκαλοι του Γένους,
 εδώ σπούδασαν την τέχνη του πολέμου οι μεγάλοι οπλαρχηγοί. Εδώ έζησε ο Αλή Πασάς, αυτή η εμβληματική και αινιγματική μορφή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

 ο Α. Ψαλίδας εμπλουτίζει με όρεξη το πρόγραμμα της σχολής με μαθήματα φυσικών




επιστημών, ιστορίαςγεωγραφίας, εμπορικών γνώσεων και ξένων γλωσσών. Έφερνε από ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ειδικά όργανα μετρήσεων και χάρτες, με τα οποία δίδασκε αστρονομία και κοσμογραφία, και εκτελούσε πειράματα φυσικής και χημείας, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ακόμη και εξωσχολικών θεατών. Μια τέτοια περίπτωση εξωσχολικού θεατή των πειραμάτων του ήταν ο Αλή Πασάς, στον οποίο επέδειξε πείραμα στατικού ηλεκτρισμού.[6] Παράλληλα συγκρότησε αξιόλογη βιβλιοθήκη ανοικτή στο ευρύ κοινό, προσέλαβε εξειδικευμένο διδακτικό προσωπικό και εξασφάλιζε υποτροφίες στους καλύτερους μαθητές του. Έγραψε μια σειρά από διδακτικά εγχειρίδια (γραμματικήςρητορικής, γεωγραφίας, αριθμητικής, ιστορίας, ηθικής κ.ά.), μεταφράζοντας και διασκευάζοντας αντίστοιχα έργα Ευρωπαίων λογίων.[4]

Οι καινοτομίες του δέχθηκαν την σκληρή κριτική των συντηρητικών κύκλων. Κατηγορήθηκε από πολλούς ότι εισάγει αθεϊστικές απόψεις του Βολταίρου[7] και γενικά τις επικίνδυνα φιλελεύθερες απόψεις της Γαλλικής Επανάστασης.

1611Διονύσιος ο Φιλόσοφος...


Τη νύχτα της 10ης προς την 11η Σεπτεμβρίου του 1611, ένα σώμα περίπου χιλίων χωρικών από τη Θεσπρωτία και τις γύρω περιοχές έκανε έφοδο στα Ιωάννινα, πραγματοποιώντας εξέγερση εναντίον των Τούρκων....

Οι χωρικοί ήταν οπλισμένοι με ρόπαλα, δρεπάνια, σφεντόνες και ό,τι άλλο όπλο μπορούσε να βρει ο καθένας....

Ο Οσμάν πασάς και οι άντρες του αιφνιδιάστηκαν και την τελευταία στιγμή κατάφεραν να τραπούν σε φυγή με κατεύθυνση το Κάστρο της πόλης. Ο Διονύσιος τους ακολούθησε και άρχισε να τους πολιορκεί.
Η εξέγερση του Διονύσιου αν και ήταν καλά οργανωμένη, απέτυχε, καθώς πολλοί κάτοικοι του Κάστρου τον πρόδωσαν και αντί να τον βοηθήσουν, όπως είχαν υποσχεθεί, ανοίγοντας τις πύλες του κάστρου, τάχθηκαν στο πλευρό των Τούρκων. Οι πολιορκημένοι Τούρκοι σώθηκαν από τμήμα του ιππικού τους, που πρόλαβε να φτάσει έξω από το κάστρο...
Περίπου 200 άντρες βρήκαν τραγικό θάνατο, ενώ ο Διονύσιος κατάφερε να κρυφτεί σε μια σπηλιά. Οι εχθροί του όμως που είχαν παραλλάξει το προσωνύμιό του από «Φιλόσοφο» σε «Σκυλόσοφο», τον κατέδωσαν και συνελήφθη από τους Τούρκους....



Το κάστρο

Το επιβλητικό κάστρο των Ιωαννίνων σύμφωνα με ιστορικές μαρτυρίες χτίστηκε επί Αυτοκράτορα Ιουστινιανού του Α', το 528 μ.Χ., στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την οχύρωση του Βυζαντινού κράτους,https://www.archaiologia.gr/blog/archaeological_site/%CE%BA%CE%AC%CF%83%CF%84%CF%81%CE%BF-%CE%B9%CF%89%CE%B1%CE%BD%CE%BD%CE%AF%CE%BD%CF%89%CE%BD/

Κεντρική Πύλη
Εξωτερικά η πύλη φέρει μεγάλο διπλό τόξο Δεξιά και αριστερά του τόξου είναι  δύο λιθανάγλυφα με μορφές ζώων.ΛΙΘΟΣ=ΠΕΤΡΑ
Σύμφωνα με μαρτυρίες, η κεντρική πύλη είχε αρχικά τη μορφή κινητής γέφυρας πάνω από την ένυδρη τάφρο

«Πύργος» του Θωμά   δεξιά της σημερινής κεντρικής πύλης  Η ανέγερσή του αποδίδεται στον Σέρβο ηγεμόνα της πόλης, Θωμά Πρελιούμποβιτς, δεσπότη (ηγεμόνα) των Ιωαννίνων κατά το χρονικό διάστημα 1367–1384.
 Τούρκικα λουτρά (χαμάμ), χτισμένα με ιδιόμορφη αρχιτεκτονική (σε σχήμα σταυρού, με θολωτό τρούλο). Περιελάμβαναν αποδυτήρια, χώρους λουτρών, και αναπαυτήριο. Τα λουτρά αποτελούσαν χώρο επικοινωνίας, ιδίως για τις γυναίκες, για τις οποίες προβλέπονταν και ειδική προετοιμασία για το λουτρό.

Οι μεντρεσέδες (ιεροδιδασκαλεία) ήταν ανώτερα σχολεία, όπου διέμεναν οι σπουδαστές και διδάσκονταν θεολογία και φιλοσοφία, σε αντίθεση με τα μεχτέπ, δηλαδή τα κατώτερα σχολεία, όπου οι μαθητές διδάσκονταν γραφή και ανάγνωση από το Κοράνι.
Τουρκική Βιβλιοθήκη ΔΕΝ ΔΙΕΣΩΘΗΚΝ ΒΙΒΛΙΑ   

Δευτέρα 22 Απριλίου 2024

«Πέτσα Κούτσα», δίψα για δημιουργία

                 .............................................................τραβάνε το σχοινί......................
 

Pecha Kucha Τι γίνεται  παιδιά; Τι παιχνίδι είναι αυτό;





-Είναι ένα νέο συναρπαστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι.

Pecha Kucha -Σημαίνει ο ηχος της παρουσιασης

-Το χιούμορ είναι απαραίτητο συστατικό, αλλά όχι το μόνο. Απαιτείται διαύγεια στην έκφραση, μπρίο, σοβαρότητα, σβελτάδα για να κερδίσεις το χειροκρότημα και τον σεβασμό. Κυρίως, χρειάζεται να έχεις πράγματι κάτι να πεις.


Οι κανόνες της παρουσίασης
Ένα παιχνίδι Pecha Kucha ή παρουσίαση 20 × 20,




περιέχει 20 διαφάνειες, με κάθε διαφάνεια να εμφανίζεται μόνο για 20 δευτερόλεπτα και αυτόματα να τη διαδέχεται η επόμενη. Έτσι η παρουσίαση διαρκεί ακριβώς 6 λεπτά και 40 δευτερόλεπτα.

Είναι ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι , μια εξαιρετική μέθοδος για ενεργητική μάθηση.Η αφήγηση ιστοριών

είναι ένα ισχυρό εργαλείο διδασκαλίας που προάγει την αίσθηση της συλλογικότητας και του ανήκειν. Η έρευνα δείχνει ότι όταν οι ανάγκες των μαθητων ικανοποιούνται και νιώθουν ένα αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, το περιβάλλον είναι πιο ευνοϊκό για την ακαδημαϊκή τους ανάπτυξη .

Όταν οι μαθητές καλούνται να παίξουν το παιχνίδι:

πλεονεκτήματα

-πάρχουν παιδαγωγικά πλεονεκτήματα από την ενσωμάτωση εργασιών προφορικής παρουσίασης

- βοηθά τους μαθητές να συνοψίσουν τις πληροφορίες και να τις παρουσιάσουν σε μια απλή και συναρπαστική μορφή.

-οι μαθητές αξιολογούν  ενεργά τις νέες πληροφορίες (συμμετοχή με βάση τεκμήρια),

-οργανώσουν την παρουσίαση με λογικό και συνεκτικό τρόπο (δέσμευση  ενώ τηρούν  τον κανόνα 20 × 20 της παρουσίασης 

 -ενισχύει τις ερευνητικές δεξιότητες των μαθητών

-τους ενθαρρύνει να εξερευνήσουν τη δημιουργικότητά τους

-τους βοηθά στην κατάκτηση και  στη διατήρηση της γνωσης

- τους βοηθά να απολαμβάνουν να παρακολουθούν τις παρουσιάσεις των συμμαθητών τους και να μαθαίνουν από αυτούς. 

Ποιος έχει χρόνο για τον Pecha Kucha;

Δείτε πώς μπορείτε να εμπλακείτε:

  1. Αποφασίστε για ένα θέμα.


1 θεμα -ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ


20 ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ-ΕΙΚΟΝΕς ΚΑΙ ΑΡΧΕΙΑ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Έρευνα ΠΡΙΝ την παρουσίαση.
1. επεξερξασία αρχείων
2.πρέπει να  πάρετε δύσκολες αποφάσεις σχετικά με το τι θα παρουσιάσετε ή τι όχι. Αναλογιστείτε τις στρατηγικές λήψης αποφάσεων σας και συζητηστε  τις διαφωνίες σας. 
Αποφάσισα να ΜΗΝ παρουσιάσω ορισμένες πληροφορίες γιατί…
 1. … ήταν τόσο βασικές που όλοι στην τάξη έπρεπε να τις γνωρίζουν.
 2. … ήταν πολύ αόριστες και γενικές.
 3. … δεν ήταν πολύ σχετικές με το θέμα.
4.....
δεν υποστηρίχθηκαν  από στοιχεία που βρήκα στα αρχεία  πειστικά.


2. Αποφάσισα να παρουσιάσω ορισμένες πληροφορίες γιατί ....


ενα παραδειγμα απο το πανεπιστημιο του ΚΈΜΠΡΙΤΖ....Δεν το κανουν  σωστα οι μαθητες γιατί διαβαζουν τις πληροφοριες. Το παιχνιδι απαιτει ζωντανια ...

απελευθερωση Ηγουμενιτσας σκριπ

 

1913

 http://efimeris.nlg.gr/ns/main.html =ΠΑΤΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ  ΣΚΡΙΠ 

ή ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ




ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

εφημεριδα ΕΜΠΡΟΣ






















Παρασκευή 19 Απριλίου 2024

Το επίθετο πολύς-πολλή-πολύ

Η γενική ενικού του αρσενικού και του ουδετέρου χρησιμοποιούνται πολύ σπάνια στον λόγο.

ΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ   -Κλίνε το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ με τη βοήθεια των ουσιαστικών 

ΠΡΟΣΟΧΗ-      1  λ +  υ

 ΕΠΙΘΕΤΟ +ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ

Ενικός αριθμός
 αρσενικόθηλυκόουδέτερο
ονομ.
γεν.
αιτ.
κλητ.
ο
του
τον
πολύς  κόσμος
πολύ
πολύ


η
της
την
πολλή  αγάπη
πολλής
πολλή
το
του
το
πολύ  φαγητό
πολύ
πολύ
Πληθυντικός αριθμός
ονομ.
γεν.
αιτ.
κλητ.
οι
των
τους
πολλοί
πολλών
πολλούς
 οι
των
τις
πολλές
πολλών
πολλές
τα
των
τα
πολλά
πολλών
πολλά

ΚΑΝΟΝΑΣ- Το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ συνοδεύει ουσιαστικά. π.χ.: πολύς καιρός πολλή ζάχαρη πολύ φαγητό.


ενικός αριθμός
ο πο κόσμος
του πο κόσμου
τον πο κόσμο
η πο δουλειά
της πο δουλειάς
την πο δουλειά
το πο αλάτι
του πο αλατιού
το πο αλάτι
πληθυντικός αριθμός
οι πο κόσμοι
των πο κόσμων
τους πο κόσμους
οι πο δουλειές
των πο δουλειών
τις πο δουλειές
τα πο αλάτια
των πο αλατιών
τα πο αλάτια

ΣΧΟΛΕΙΟ     Διάλεξε το σωστό «πολύ, πολλή, πολλοί» 

ΠΡΟΣΕΧΩ!



  1. Μαγείρεψες ____________ φακή. ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ
    1.   πολύ
    2.   πολλή
    3.   πολλοί
  2. Στην εκδρομή θα έρθουν ____________ μαθητές.ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ
    1.   πολύ
    2.   πολλή
    3.   πολλοί
  3. Στον   χριστιανισμό πιστεύουν ____________ λαοί. ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ
    1.   πολύ
    2.   πολλή
    3.   πολλοί

  4. Συμπλήρωσε με το σωστό «πολύ, πολλή, πολλοί» 

    https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/polloi.htm

    Το επίθετο «πολύς, πολλή, πολύ»
     ζέστη -ΟΥΣ
     κρύο
     άνθρωποι
     όμορφος
     συμπαθητική
     ώρα
     ζάχαρη
     φίλοι
     μικρός
     τροφή

Βρες τα λάθη και διόρθωσέ τα. 

1. Πολύ άνθρωποι ( ΟΥΣ)   ασχολιόντουσαν με την ίδια δουλειά για πολλοί ώρα  (ουσ.).
2. Με πολλή κέφι (ουσ.) και πολλοί όρεξη  (ουσ.)ασχολήθηκαν με το μαγείρεμα πολή νέοι  μάγειροι.
3. Πολές συνταγές αποφεύγουν τα πολά μπαχαρικά για μια πιο ελαφριά διατροφή.
4. Η πολύ δουλειά τρώει τον αφέντη, λέει μια παροιμία.
5. Πρέπει να δουλέψεις με πολλοί προσοχήΜε πολλοι κέφι και πολλή όρεξη         ασχολήθηκα  πολη με τα μαθηματά μου.
ΓΙΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗ 



Το επίθετο είναι ένα μέρος του λόγου που κατά κανόνα δίνει ένα χαρακτηριστικό, μια ιδιότητα ή μια ποιότητα στο ουσιαστικό που προσδιορίζει, π.χ. Η ξύλινη πόρτα. Η σωστή απάντηση.

 

Συμφωνία επιθέτου με το ουσιαστικό

Το επίθετο συμφωνεί με το ουσιαστικό που προσδιορίζει ως προς το γένος, τον αριθμό και την πτώση, π.χ.

 

  1.   πολλοί

     λαοί                                    
αρσενικό, ονομαστική ΠΛΗΘαρσενικό ονομαστική ΠΛΗΘ