Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

καταλήξεις παραθετικών

 

Να σχηματίσετε τα μονολεκτικά παραθετικά των παρακάτω επιθέτων

θετικόςσυγκριτικόςυπερθετικός
αγενήςαγεναγεν
νέοςνενε
φθηνόςφθηνφθην
εργατικόςεργατικεργατικ
ακριβήςακριβακριβ
φαρδύςφαρδφαρδ
ειλικρινήςειλικρινειλικριν
ελαφρόςελαφρελαφρ
σκούροςσκουρσκουρ
δυστυχήςδυστυχδυστυχ

Να συμπληρώσετε τις καταλήξεις των παραθετικών που προέρχονται από άλλα μέρη του λόγου

θετικόςσυγκριτικόςυπερθετικός
(άνω)ανώανώ
(κάτω)κατώκατώ


(έξω)εξώ

--


(πλησίον)πλησιπλησι
(προτιμώ)προτιμό

--

(υπέρ)υπέρυπέρ
(προ)πρό

Σάββατο 25 Νοεμβρίου 2023

Αρίσταρχος- Ερατοσθένης

3 ΟΜΑΔΕΣ για την ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΕ ΚΛΗΡΩΣΗ 

ΟΜΑΔΑ  ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΥ-ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΟΜΑΔΑ  ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ-ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ
ΟΜΑΔΑ  ΥΠΑΤΙΑΣ- ΜΑΘΗΤΕΣ,ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ

1. ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ Αρίσταρχο
Όνομα στη
μητρική γλώσσα
Ἀρίσταρχος ὁ Σάμιος
 (Αρχαία Ελληνικά)
Γέννηση310 π.Χ. 

 Ο Αρίσταρχος ο Σάμιος είπε ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ήλιο 1.800 χρόνια ΠΡΙΝ από
τον Κοπέρνικο...Είναι αξιοσημείωτο το ότι διασώζεται το χειρόγραφο του έργου, γραμμένο με το χέρι του ίδιου του Κοπέρνικου, πράγμα σπάνιο για επιστημονικό έργο εκείνης της εποχής. Στο χειρόγραφο, ο Κοπέρνικος γράφει καθαρά (ως άριστος γνώστης της αρχαίας ελληνικής γλώσσας) ότι είχε διαβάσει τις απόψεις του Αρίσταρχου του Σάμιου, που έθετε τη Γη να περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο, αλλά και των Πυθαγόρειων φιλοσόφωνΦιλόλαου και Ικέτα





Οι υπολογισμοί του Αρίσταρχου του τρίτου αιώνα π.Χ. σχετικά με τα σχετικά μεγέθη (από αριστερά) του Ήλιου, της Γης και της Σελήνης, από ελληνικό αντίγραφο του δέκατου αιώνα μ.Χ.



2.ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ
.Ο Ερατοσθένης
Όνομα 
μητρική γλώσσα
Ἐρατοσθένης ὁ Κυρηναῖος 
(Αρχαία Ελληνικά)
Γέννηση276 π.Χ


Με αυτή λοιπόν την απλή παρατήρηση ο Ερατοσθένης έφτασε στο συμπέρασμα ότι η Γη είναι σφαιρική και όχι επίπεδη.






Ο Ερατοσθένης προσέλαβε βηματιστές που μέτρησαν την απόσταση μεταξύ της Αλεξάνδρειας και της Συήνης και τη βρήκαν 5000 στάδια. Ο Ερατοσθένης με απλά μαθηματικά υπολόγισε ότι η περιφέρεια της Γης πρέπει να είναι  39.690 χιλιόμετρα. Ο Ερατοσθένης με μόνα εργαλεία τη σκέψη του και μια ράβδο κατάφερε να μετρήσει 2.200 χρόνια πριν τη περίμετρο της Γης με εντυπωσιακή ακρίβεια. Δεδομένου ότι η πραγματική τιμή της περιφέρειας της Γης στον Ισημερινό είναι 40.075 χιλιόμετρα η απόκλιση των μόλις 385 χιλιομέτρων της μέτρησης του Ερατοσθένη από τη πραγματική τιμή είναι αξιοσημείωτη.
3.ΓΡΑΦΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΤΙΑ
https://www.emeimathias.gr/ypatia/   ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Κορυφαίες ερωτήσεις

Πότε γεννήθηκε η Υπατία;

Πότε πέθανε η Υπατία;

Γιατί είναι διάσημη η Υπατία;

Υπατία , (γεννήθηκε περίπου το 355 Π.Χ. —πέθανε Μάρτιος 415, Αλεξάνδρεια), μαθηματικός , αστρονόμος και φιλόσοφος
που έζησε σε μια πολύ ταραγμένη εποχή στην ιστορία της Αλεξάνδρειας .
Είναι η πρώτη γυναίκα μαθηματικός για τη ζωή και το έργο της οποίας
υπάρχουν αρκετά λεπτομερείς γνώσεις.Η Υπατία έμαθε μαθηματικά από τον πατέρα της τον Θέωνα. Κατάφερε να τον ξεπεράσει σε αυτό τον τομέα και να διδάξει σε πολλούς μαθητές.
Ήταν, στην εποχή της, η κορυφαία μαθηματικός και αστρονόμος στον κόσμο, η μόνη γυναίκα για την οποία μπορεί να γίνει τέτοιος ισχυρισμός. Ήταν επίσης δημοφιλής δασκάλα σε φιλοσοφικά θέματα λιγότερο εξειδικευμένου χαρακτήρα, προσελκύοντας πολλούς πιστούς μαθητές και μεγάλο κοινό. 
Αν και η Υπατία τηρούσε πιστά τις Πυθαγόρεις και Νεοπλατωνικές  αρχές, δεν απαιτούσε από τους μαθητές της, που ήταν διαφόρων θρησκειών, ανάλογους περιορισμούς. Όπως κάθε φιλόσοφος της αρχαιότητας, έτσι και η Υπατία προσπαθούσε να βοηθήσει τους μαθητές της να αντιληφθούν την πραγματική ομορφιά της ζωής ,τη χαρά και την αληθινή γνώση.
Επιμελήθηκε έργα γεωμετρίας, άλγεβρας και αστρονομίας, και γνώριζε πώς να κατασκευάζει αστρολάβους και υγροσκόπια. Αν και το έργο της χάθηκε, η παράδοση στην οποία εργάστηκε και τα κείμενα που σχολίασε αποδείχτηκε ότι ήταν η ακριβής βάση για το επόμενο βήμα στην ιστορία των μαθηματικών. Όταν τον δέκατο έβδομο αιώνα ο Vieta και ο Φερμά άρχισαν να διερευνούν τις κωνικές τομές τα έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου ήταν ζωτικής σημασίας. 










Για τον θάνατό της υπάρχουν πολλές θεωρίες για το ποιος ήταν υπεύθυνος και ποια ήταν τα κίνητρα, αλλά τίποτα δεν είναι σίγουρο. Ο θάνατος της είναι ίσως και ο λόγος που η Υπατία έμεινε αθάνατη στο πέρασμα των αιώνων. Πολλοί ερευνητές μάλιστα, χωρίζουν την εποχή του Δωδεκάθεου από την εποχή του Χριστιανισμού σύμφωνα με την ημερομηνία του θανάτου της, το 415. Εκείνη την περίοδο, υπήρχε πολύ ένταση και μίσος μεταξύ των Εβραίων και των Χριστιανών της Αλεξάνδρειας.Ο θάνατό  της Υπατίας περιγράφεται στα γραπτά του χριστιανού ιστορικού του 5ου αιώνα Σωκράτη του Σχολαστικού ως εξής σε μετάφραση: «Όλοι οι άνθρωποι την σεβόταν και την θαύμαζαν για την απλή ταπεινοφροσύνη του μυαλού της. Ωστόσο, πολλοί με πείσμα την ζήλευαν. Με λίγα λόγια, ορισμένοι πεισματάρηδες και απερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι τη σκότωσαν.

 Η πρωτοβουλία για την ίδρυση μιας οικουμενικής βιβλιοθήκης οφείλεται στον Μέγα Αλέξανδρο, αλλά πρωτίστως στον Αριστοτέλη ο οποίος του ενέπνευσε την ιδέα της συλλογής όλης της γραπτής και προφορικής παράδοσης σε μια οικουμενική βιβλιοθήκη. Το όραμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ξεκίνησε να πραγματοποιείται από τον Πτολεμαίο τον Α’, στην Αλεξάνδρεια, όπου και ιδρύθηκε το μουσείο και η αλεξανδρινή βιβλιοθήκη. Έτσι άρχισε η συγκέντρωση του επιστημονικού και πολιτιστικού πλούτου, ο οποίος ήταν διασκορπισμένος σε πολλές μικρές συλλογές και βιβλιοθήκες. Αποτέλεσε έναν χώρο όπου άνθησαν οι επιστήμες, το πρώτο ίσως αρχαίο πανεπιστήμιο, καθώς και αποθήκη ενός τεράστιου όγκου γνώσεων, ανυπολόγιστης πνευματικής αξίας, που ως γνωστόν, βέβαια , αργότερα καταστράφηκε.




Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023

Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2023

Δάσκαλοι του Γένους – Νεοελληνικός Διαφωτισμός

«Στοχάσου και Αρκεί» 

Από τον 18ο αιώνα και μετά, μαζί με την οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων άρχισε και η πνευματική τους αφύπνιση. Πολλοί Έλληνες έμποροι, όπως και μορφωμένοι Έλληνες του εξωτερικού, έρχονταν σε επαφή με τον Διαφωτισμό και συγκινούνταν από τις ιδέες του. Δημιουργήθηκε έτσι ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός.

Οι Έλληνες διαφωτιστές δυνάμωναν την επαναστατική διάθεση των ραγιάδων, βοηθώντας τους να συνειδητοποιήσουν πως ο ορθός λόγος και η μόρφωση μπορούσαν να τους απελευθερώσουν, όχι μόνον από τους Τούρκους, αλλά ταυτόχρονα και από την αμάθεια και τις κοινωνικές αδικίες.

Θαύμαζαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και προσπαθούσαν να μεταφέρουν και στους υπόδουλους Έλληνες την νοσταλγία για την αρχαία ελληνική δόξα. Φρόντισαν όσο μπορούσαν για την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.


Σημαντικοί εκπρόσωποι του ελληνικού διαφωτισμού υπήρξαν ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος), ο Κωνσταντίνος Κούμας, ο Ευγένιος Βούλγαρης,ο Νεόφυτος Δούκας, ο Άνθιμος Γαζής,  και αρκετοί άλλοι.

Οι μορφωμένοι Έλληνες που, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, βοήθησαν να καλλιεργηθεί η ελληνική παιδεία, ονομάζονται Δάσκαλοι του Γένους.


Το 1806 τυπώθηκε στην Ιταλία, από άγνωστο συγγραφέα, η «Ελληνική Νομαρχία», το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.

Ο συγγραφέας της Ελληνικής Νομαρχίας προσπαθεί να πείσει τους Έλληνες να στηριχθούν στις δικές τους μόνο δυνάμεις, προκειμένου να αποτινάξουν τον τουρκικό ζυγό και να φτιάξουν ένα νέο κράτος στο οποίο θα κυριαρχούν η ελευθερία, η ισότητα και η δικαιοσύνη των νόμων.

Οι Δάσκαλοι του Γένους βοήθησαν στην ανάπτυξη του Φιλελληνισμού στην Ευρώπη, όπως επίσης και στην ιδεολογική προετοιμασία της Επανάστασης του 1821.

Ξεχωριστή προσωπικότητα αποτέλεσε ο Κοσμάς ο Αιτωλός ,ο οποίος συνδύαζε το πνεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της παιδείας με τη θρησκευτική πίστη και την εθνική συνείδηση. Το κήρυγμά του έβρισκε μεγάλη απήχηση στον υπόδουλο ελληνικό πληθυσμό της υπαίθρου, όπου περιόδευσε για να αναχαιτίσει τους εξισλαμισμούς, ιδρύοντας σχολεία.

Ερωτήσεις κατανόησης

ü Ποιοι παράγοντες βοήθησαν στην ανάπτυξη του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού; 

ü Τι υποστήριζε το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ; 

ü Ποιο είναι το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού; Πότε γράφτηκε και για ποιον σκοπό; 

 ΄Ιδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.

     ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΑ                  VS            ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΑ


ΙΣΤΟΡΙΑ,ΚΟΣΜΟΓΡΑΦΙΑ.....


  ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΜΠΟΡΩΝ

Ο Αθανάσιος Ψαλίδας (1767-1829), ήταν ο μεγαλύτερος λόγιος και φιλόσοφος του Ελληνικού Διαφωτισμού. Γεννήθηκε στα Γιάννενα. Τελειώνοντας τη Μπαλάνειο Σχολή, φεύγει για να φοιτήσει σε σχολές της Πολτάβας και της Ουκρανίας. Συνεχίζει στη Βιέννη, σπουδάζοντας ιατρική, ξένες γλώσσες, ελληνική φιλοσοφία, φυσικομαθηματικά και πειραματική φυσική (νέα επιστήμη τότε). Ήταν κοντά στο Ρήγα Φεραίο στη Βιέννη. Αργότερα έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Τον καλεί η Δημογεροντία των Ιωαννίνων να διδάξει και επιστρέφει μετά από 8 χρόνια στα Γιάννενα. Αναλαμβάνει τη Μαρούτσειο Σχολή.

 Στη θέση αυτή ο Α. Ψαλίδας εμπλουτίζει με όρεξη το πρόγραμμα της σχολής με μαθήματα φυσικών επιστημών, ιστορίας, γεωγραφίας, εμπορικών γνώσεων και ξένων γλωσσών. Έφερνε από ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ειδικά όργανα μετρήσεων και χάρτες, με τα οποία δίδασκε αστρονομία και κοσμογραφία, και εκτελούσε πειράματα φυσικής και χημείας, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ακόμη και εξωσχολικών θεατών.

γινόμενο πρώτων παραγόντων

ΜΑΘΑΙΝΩ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΑ 
ΤΟΥΣ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΤΥΠΙΑ
Το γεγονός ότι κάθε φυσικός αναλύεται με μοναδικό τρόπο ως γινόμενο πρώτων
 εμφανίζεται στα "Στοιχεία" του Ευκλείδη
και θεωρείται ένα από τα
αριστουργήματα της μαθηματικής σκέψης.
ΚΑΝΟΝΑΣ
Για να αναλύσετε έναν αριθμό σε γινόμενο πρώτων,
 εξετάζετε με ποιον πρώτο αριθμό διαιρείται ξεκινώντας από το 2, το 3, το 5 κτλ
. πχ.
Γράφουμε τον αριθμό 140, φέρνουμε δεξιά του μια κατακόρυφη γραμμή 
και αρχίζουμε διαδοχικές διαιρέσεις:




Όπως είπαμε και στο μάθημα, η ανάλυση σε γινόμενο πρώτων παραγόντων, 
είναι χρήσιμη για να βρίσκουμε  τον ΜΚΔ μεγάλων αριθμών.

                                                                                   

ΚΑΝΟΝΑΣ  Γινόμενο πρώτων παραγόντων                

Ένας   φυσικός αριθμός μπορεί να γραφτεί και ως γινόμενο πρώτων αριθμών (γινόμενο πρώτων παραγόντων).

                                                                                   


ΚΑΝΟΝΑΣ

Πρώτος λέγεται κάθε αριθμός που διαιρείται μόνο από τον εαυτό του και το 1.
π.χ. πρώτοι είναι το 2, το 3, το 5, το 7, το 11,.......


                                                                                                        

Υπάρχουν άπειροι σε πλήθος πρώτοι αριθμοί, όπως απέδειξε ο Ευκλείδης περίπου στο 300 π.Χ. 


Πίνακας των  Πρώτων αριθμών στο διάστημα 1 έως 173

      2      3      5      7     11     13     17     19     23     29 
31 37 41 43 47 53 59 61 67 71
73 79 83 89 97 101 103 107 109 113
127 131 137 139 149 151 157 163 167 173

Είμαστε και οι Πρωτοι! Πρώτοι αριθμοί 2.500 ετών.!!!!!!!!!!!


ΠΡΟΣΟΧΗ

ΜΕ ΤΟ ΚΟΣΚΙΝΟ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΕΩΣ ΤΟ 100








Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία
Τι ζητούν επιτέλους οι πρώτοι;

Οι πρώτοι αριθμοί είναι αρκετά απλοί. Ακόμη κι ένα μικρό παιδί μπορεί να κατανοήσει τη φύση τους, αρκεί να γνωρίζει διαίρεση.

Γιατί τότε υπάρχουν προβλήματα γύρω από τους πρώτους, που ταλαιπωρούν τις μεγαλύτερες διάνοιες στο χώρο των μαθηματικών για περισσότερο από έναν αιώνα τώρα; Τι δουλειά έχουν οι πρώτοι αριθμοί με τον κβαντικό μικρόκοσμο;Θα μπορούσαμε να πούμε πως οι πρώτοι είναι για τους αριθμούς ό,τι είναι τα άτομα για την ύλη:

Ποιοι είναι, λοιπόν, οι πρώτοι αριθμοί; 

Πολύ απλά, είναι όλοι εκείνοι οι φυσικοί αριθμοί που είναι μεγαλύτεροι από το μηδέν και διαιρούνται μόνο με το 1 και τον εαυτό τους.

 Η λίστα των πρώτων αριθμών ξεκινά έτσι:

2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97, 101, 103, 107, 109, 113, 127, 131, 137, 139, 149, 151, 157, …




Θα παρατηρήσατε πως απουσιάζει το 1 . Οι μαθηματικοί όμως δεν θέλουν το 1 στη λίστα με τους πρώτους αριθμούς αφού διαιρείται μονο με το 1,

Παρατηρήστε, επίσης, ότι το 2 είναι ο μοναδικός πρώτος που ταυτόχρονα είναι ζυγός. Είναι προφανές πως δεν υπάρχει ζυγός πρώτος μεγαλύτερος του 2. 

Πράγματι, κάθε ζυγός μεγαλύτερος από το δύο έχει τουλάχιστον τρεις διαιρέτες – τη μονάδα, το 2 και τον εαυτό του -, επομένως δεν είναι πρώτος.

                                                                                                        

ΚΑΝΟΝΑΣ

Πράγματι, το Θεμελιώδες Θεώρημα της Αριθμητικής μας βεβαιώνει

 πως κάθε φυσικός μεγαλύτερος της μονάδας

είτε είναι πρώτος 

είτε γράφεται ως γινόμενο πρώτων παραγόντων.

 Έτσι, ο αριθμός 30 μπορεί να γραφτεί  ως 2⋅3⋅5 (όλοι πρώτοι)

302 .3 . 5

                                                                                                        

             ΚΑΝΟΝΑΣ                   



Γινόμενο πρώτων παραγόντων

Ένας σύνθετος αριθμός μπορεί να γραφτεί και ως γινόμενο πρώτων αριθμών (γινόμενο πρώτων παραγόντων).

Το γεγονός ότι κάθε φυσικός αναλύεται με μοναδικό τρόπο ως γινόμενο πρώτων εμφανίζεται στα "Στοιχεία" του Ευκλείδη

και θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της μαθηματικής σκέψης.

                                                                                                        



                                                                                

Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2023

Τα παραθετικά του Επιθέτου

Ο Όλυμπος είναι ψηλός.

Ο Όλυμπος ειναι ψηλότερος από τον Κίσσαβο.

Ο Όλυμπος   είναι   ψηλότατος.            


Ο Όλυμπος κι ο Κίσσαβος,
τα δυο βουνά μαλώνουν
το ποιο να ρίξει τη βροχή,
το ποιο να ρίξει χιόνι.
Ο Κίσσαβος ρίχνει βροχή κι ο
Όλυμπος το χιόνι.

 Ο συγκριτικός και ο υπερθετικός βαθμός ονομάζονται παραθετικά των επιθέτων.




 πάτα πάνω στην εικόνα    👇😏   

ΑΝΩΜΑΛΑ ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ    





Δε σχηματίζουν παραθετικά

 


Όσα δηλώνουν:

  • ύλη, π.χ. ασημένιος, μάλλινος, τενεκεδένιος, κ.ά.

  • καταγωγή, π.χ. ελληνικός, γαλλικός, κ.ά.

  • συγγένεια, π.χ. πατρικός, μητρικός, κ.ά.

  • τόπο, π.χ. θαλασσινός, ουράνιος, κ.ά.

  • χρόνο, π.χ. χθεσινός, κυριακάτικος, κ.ά.

  • κατάσταση που δεν αλλάζει, π.χ. μισός, αθάνατος, κ.ά.

Τελικά η άσκηση ήταν απλούστατη!  _________

Ο Γιώργος είναι νεότερος από τον Πέτρο.  _________


Μάλλον χρειάζεσαι περισσότερη φροντίδα _________

Αυτό το τηλέφωνο είναι καλύτερο από το δικό μου  _________

Αυτό είναι το καλύτερο τηλέφωνο της αγοράς  ________

Αυτό το τηλέφωνο είναι άριστο  _________

Οι βαθμοί της Ελένης ήταν χειρότεροι από της Στέλλας.  ________

Καλά! Είσαι μέγιστος! (8) _________

Ρίξε με λιγότερη δύναμη. (9) _________

Ο περισσότερος κόσμος το πίστεψε! (10) _________

Γράφω με:

  • -ο: -ότερος, -ότατος (ωραίος, ωραιότερος, ωραιότατος)
  • -ω: -ώτερος, -ώτατος: όσα παραθετικά προέρχονται από τοπικά
    επιρρήματα σε -ω (ανώτερος, ανώτατος)
  • -υ: -ύτερος, -ύτατος (ταχύτερος, ταχύτατος)

  • ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ👇😏