Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

  Φυσικοί αριθμοί 

λέγονται οι αριθμοί 

0, 1, 2, 3, ...1.000 ,.. άπειρο

.και συμβολίζονται με το γράμμα Ν 




ΚΑΝΟΝΕΣ 



Για τη γραφή κάθε φυσικού αριθμού χρησιμοποιούμε 10 ψηφία, :

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

.Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) έχει έναν


 προηγούμενο κι έναν επόμενο φυσικό α­ριθμό.

Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) προκύπτει αν στον προηγού­μενό του προσθέσω το 1.

   2+1= 3

   3+1=  4

Αφού κάθε φυσικός αριθμός έχει έναν επόμενο, οι φυσικοί αριθμοί

μπορούν να συνεχίζονται ατελείωτα.

Είναι, όπως λέμε, άπειροι.

1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 289 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 3 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο  2 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ


Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2023

Τα ψάθινα καπέλα- Μυθιστόρημα


ΚΗΦΗΣΙΑ                                                 Στο βιβλίο «Τα ψάθινα καπέλα» στηρίχθηκε το σενάριο της ομώνυμης τηλεοπτικής σειράς. Η μεταφορά του στην τηλεόραση ήταν ιδιαιτέρως επιτυχημένη, με σπουδαίες ερμηνείες και σκηνοθεσία.                                




Τρεις αδερφές βιώνουν τρία συναρπαστικά καλοκαιριά, η Μαρία, η Ινφάντα, η Κατερίνα .Τρία καλοκαίρια που τα κορίτσια τα βιώνουν διαφορετικά η καθεμιά τους.

 Η Μαρία, η μεγαλύτερη,  κοντά στα μυστήρια της φύσης, 

η Ινφάντα,    η συγκρατημένη ,η καλλιτέχνιδα

 η Κατερίνα, διψασμένη για ανεξαρτησία, που διαλέγει το όνειρο.   Γι' αυτήν ο μύθος γίνεται η πραγματικότητα. 

Η Κατερίνα αφηγείται τα τρία αυτά καλοκαίρια με φαντασία, χιούμορ και απέραντη τρυφερότητα, με νεανική χάρη που έχει κιόλας έναν τόνο νοσταλγίας.

Το μυθιστόρημα εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1946.

Βρισκόμαστε αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, λίγο έξω από τη Κηφισιά. Εκεί, στη μέση του κάμπου με τα περιβόλια, είναι το κτήμα και το σπίτι που έχει φτιάξει ο παππούς των κοριτσιών.

Τα «Ψάθινα καπέλα», είναι ένα  ανάγνωσμα, που μας μεταφέρει σε μια άλλη εποχή, πολύ διαφορετική από τη δική μας. Μέσα από τα μάτια και τις περιγραφές της Κατερίνας, γνωρίζουμε μια Αττική, όμορφη γεμάτη περιβόλια, δέντρα και ζώα. 

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑ

ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ


ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ – Κεφάλαιο 1 Ο Μεσαίωνας



2.Εισαγωγή Από τον Μεσαίωνα στα νεότερα χρόνια 




Το 476 μ.Χ. οι Γότθοι, μετά από πολιορκία, κατέλαβαν την Ρώμη. Όταν έφυγαν, το παλαιό Δυτικό Ρωμαϊκό κράτος ήταν διαλυμένο.

 Η ημερομηνία εκείνη καθιερώθηκε να δείχνει το τέλος μιας εποχής, της αρχαιότητας, και την αρχή μιας νέας, του Μεσαίωνα.

 Μεσαίωνα ονομάζουμε την χρονική περίοδο από τον 5ο αι. μ.Χ. μέχρι περίπου τον 15ο αι. μ.Χ. 

Ο Μεσαίωνας ξεκίνησε με την παρακμή των αρχαίων μεγάλων πόλεων και της αρχαίας θρησκείας.

 Μαζί μ’ αυτά, χάθηκε και ο αρχαίος τρόπος ζωής. 


Η Εκκλησία  εκείνη την εποχή απέκτησε πολύ μεγάλη δύναμη.
 Οι αρμοδιότητές της δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα, αλλά απλώνονταν και σε πολλές δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και επηρέαζαν αποφασιστικά τους αυτοκράτορες και τους βασιλείς. Τα μοναστήρια είχαν στην ιδιοκτησία τους μεγάλες εκτάσεις γης και είχαν συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο. Τους τελευταίους αιώνες του Μεσαίωνα η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση, ένα “ιερό” δικαστήριο που τιμωρούσε με αυστηρές ποινές όσους θεωρούσε αιρετικούς. 

Η οικονομία εκείνα τα χρόνια ήταν αγροτική, δηλαδή στηριζόταν στην γεωργική παραγωγή.
Τα τελευταία χρόνια του Μεσαίωνα (11ο με 14ο αιώνα) εμφανίζεται το φεουδαρχικό σύστημα (κατά το οποίο η γη ήταν μοιρασμένη ανάμεσα σε λίγους πλούσιους αριστοκράτες, τους φεουδάρχες. Αυτοί οι φεουδάρχες στον μέσο μεσαίωνα εξελίχτηκαν σε αυτούς που αποκαλούμε ιππότες.  
Ζούσαν σε μεγάλα κάστρα


Οι φτωχοί χωρικοί έπεφταν θύματα εκμετάλλευσης αυτών). Οι φτωχοί που έχαναν τα κτήματά τους όταν δεν είχαν να πληρώσουν τους φόρους, γίνονταν δουλοπάροικοι στα κτήματα των πλουσίων. Οι δουλοπάροικοι ζούσαν σε κατάσταση μεγάλης φτώχειας και καταπίεσης. Στην καθημερινή ζωή, εξαιτίας του χαμηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου των ανθρώπων, κυριαρχούσαν οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις, οι θρύλοι, οι δοξασίες. 


ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Βέβαια, ο Μεσαίωνας δεν ήταν ολόκληρος μια άσχημη περίοδος

Οι Ίσαυροι και οι Μακεδόνες για παράδειγμα, στην βασιλεία των οποίων το Βυζάντιο γνώρισε περιόδους ακμής, βασίλεψαν εκείνα τα χρόνια. Τότε επίσης δημιουργήθηκαν και τα πρώτα πανεπιστήμια: το Πανδιδακτήριο της Κωνσταντινούπολης τον 5ο αιώνα και το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια τον 12ο αιώνα. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πολύ λίγες ιστορικές πληροφορίες για εκείνη την εποχή. Γι’ αυτό, τα χρόνια του Μεσαίωνα τα ονομάζουμε και "σκοτεινά χρόνια". 


Ερωτήσεις κατανόησης 

1. Ποια χρονική στιγµή οριοθετεί την έναρξη του Μεσαίωνα; 

2. Πόσα χρόνια περίπου διήρκησε ο Μεσαίωνας; 

3. Πώς ξέρουµε ότι η θρησκεία είχε πολύ µεγάλη δύναµη κατά την περίοδο του Μεσαίωνα; 

4. Τι ήταν η Ιερά Εξέταση; 

5. Οι αγρότες τον Μεσαίωνα βρίσκονταν σε καλύτερη ή χειρότερη κατάσταση από τους αγρότες της αρχαιότητας; 

6. Τι είναι το φεουδαρχικό σύστηµα; 

7. Γιατί ονοµάζουµε τον Μεσαίωνα ως “σκοτεινή” εποχή; 

8. Όταν ακούµε την λέξη «Μεσαίωνας», φέρνουµε στο µυαλό µας µια πολύ άσχηµη περίοδο, µε φτώχεια, καταπίεση, αµορφωσιά, βασανιστήρια για όσους αντιδρούσαν, κλπ. Τι επιχειρήµατα µπορούµε να βρούµε που να δείχνουν πως δεν ήταν όλη η διάρκεια του Μεσαίωνα έτσι; 









τα παιχνίδια    στον Μεσαίωνα

Η κοινωνική τάξη και η οικονομική δυνατότητα καθόρισαν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά. 

Τα παιδιά των χωρικών χρησιμοποιούσαν ό,τι έβρισκαν για παιχνίδια ή έφτιαχναν παιχνίδια.

Τα παιδιά των Ευγενών  μπορούσαν να παίξουν παιχνίδια που απαιτούσαν συγκεκριμένο εξοπλισμό όπως μπάλες, ρακέτες ή δίχτυα.





https://castle.eiu.edu/reading/MEDIEVALGAMES.pdf




Πήγαιναν σχολείο;Τι έτρωγαν;Τι φορούσαν; ;;;;;;

Πώς ήταν τα σπίτια τους;  ;;;;;

ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ, ΨΗΦΙΣΤΗΚΑΝ ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΝ «ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΙ». ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΕΛΕΓΑΝ  ΤΑ ΕΙΔΗ ΡΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ.



Αν και συχνά σκεφτόμαστε εικόνες μεγάλων κάστρων όταν σκεφτόμαστε τον Μεσαίωνα, οι περισσότεροι άνθρωποι ζούσαν σε μικρά σπίτια ενός ή δύο δωματίων. Αυτά τα σπίτια είχαν πολύ κόσμο και συνήθως όλοι κοιμόντουσαν στο ίδιο δωμάτιο. Τα ζώα της οικογένειας, όπως μια αγελάδα, μπορεί επίσης να ζουσαν  μέσα στο σπίτι. Το σπίτι ήταν συνήθως σκοτεινό,με  καπνό από τη φωτιά και άβολο.

Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

ΤΟ ΡΗΜΑ

 Τι θα μάθουμε

Τι είναι η φωνή;

 

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα, όπως άλλωστε και σε κάθε γλώσσα, με τα οποία δηλώνουμε τι κάνουμε, π.χ. τρέχωγελώαδικώσφυρίζωανεβαίνωκοιμάμαιντύνομαιφιλιέμαιπεριποιούμαι κ.τ.λ.

Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:

  • στην κατάληξη, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω

  • στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαιέρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι

Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,

  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ


  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.

Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;

Είπαμε ότι:

στην ενεργητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν στο α' ενικό του ενεστώτα κατάληξη -ω

στην παθητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα σε -μαι.

Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.

 

Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.

 

τύπος ρήματοςστο α' ενικό ενεστώτα
(εγώ τώρα...)
θα είναι
γέλασαγελώενεργητική
γελάστηκαγελιέμαιπαθητική

Για να καταλάβουμε πότε γίνεται μια πράξη και του πώς γίνεται, χρησιμοποιούμε τους παρακάτω χρόνους: ενεστώτα, παρατατικό, μέλλοντα εξακολουθητικό, αόριστο, μέλλοντα διαρκείας ή συνοπτικό, παρακείμενο, υπερσυντέλικο και συντελεσμένο μέλλοντα.




https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/foni1.htm
















































ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ- ΤΟ ΡΗΜΑ    (ΠΑΤΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΌΝΑ )👇


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ         -       ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

φυσικοι αριθμοί

 

 Οι βασικές πράξεις στα Μαθηµατικά είναι τέσσερις:πρόσθεση,αφαίρεση,πολλαπλασιασμός,διαίρεση






       
Ο  Μίμης έκανε μικρά λαθακια σε κάποιες  πραξεις. Μπορεις να τα ανακαλύψεις και να τα διορθώσεις;;;;;;







1.Καλημέρα, φίλε μου Αριθμέ (Φυσικοί αριθμοί) 0,1,2,3,.....άπειρο

Φυσικοί αριθμοί

Οι αριθμοί: 0, 1, 2, 3, 4, 5, ..., 99, ..., 1000, ...λέγονται φυσικοί αριθμοί.

Κάθε φυσικός αριθμός, εκτός από το 0, σχηματίζεται από τον προηγούμενό του, με την πρόσθεση του αριθμού 1.

Παραδείγματα

Ο αριθμός 6 έχει επόμενο τον αριθμό 7, ο αριθμός 99 τον αριθμό 100, ο αριθμός 1000 τον αριθμό 1001 κ.ο.κ.

 

Για τη γραφή όλων των φυσικών αριθμών υπάρχουν δέκα ψηφία: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Το ίδιο ψηφίο, ανάλογα με τη θέση του στον αριθμό, δηλώνει μονάδες, δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες κ.λπ.



1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 139 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 4 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο 1 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ