ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ
Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023
ΕΝΟΤΗΤΑ Α΄ – Κεφάλαιο 1 Ο Μεσαίωνας
2.Εισαγωγή Από τον Μεσαίωνα στα νεότερα χρόνια
Το 476 μ.Χ. οι Γότθοι, μετά από πολιορκία, κατέλαβαν την Ρώμη. Όταν έφυγαν, το παλαιό Δυτικό Ρωμαϊκό κράτος ήταν διαλυμένο.
Η ημερομηνία εκείνη καθιερώθηκε να δείχνει το τέλος μιας εποχής, της αρχαιότητας, και την αρχή μιας νέας, του Μεσαίωνα.
Μεσαίωνα ονομάζουμε την χρονική περίοδο από τον 5ο αι. μ.Χ. μέχρι περίπου τον 15ο αι. μ.Χ.
Ο Μεσαίωνας ξεκίνησε με την παρακμή των αρχαίων μεγάλων πόλεων και της αρχαίας θρησκείας.
Μαζί μ’ αυτά, χάθηκε και ο αρχαίος τρόπος ζωής.
Η Εκκλησία εκείνη την εποχή απέκτησε πολύ μεγάλη δύναμη. Οι αρμοδιότητές της δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα, αλλά απλώνονταν και σε πολλές δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και επηρέαζαν αποφασιστικά τους αυτοκράτορες και τους βασιλείς. Τα μοναστήρια είχαν στην ιδιοκτησία τους μεγάλες εκτάσεις γης και είχαν συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο. Τους τελευταίους αιώνες του Μεσαίωνα η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση, ένα “ιερό” δικαστήριο που τιμωρούσε με αυστηρές ποινές όσους θεωρούσε αιρετικούς.
Οι φτωχοί χωρικοί έπεφταν θύματα εκμετάλλευσης αυτών). Οι φτωχοί που έχαναν τα κτήματά τους όταν δεν είχαν να πληρώσουν τους φόρους, γίνονταν δουλοπάροικοι στα κτήματα των πλουσίων. Οι δουλοπάροικοι ζούσαν σε κατάσταση μεγάλης φτώχειας και καταπίεσης. Στην καθημερινή ζωή, εξαιτίας του χαμηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου των ανθρώπων, κυριαρχούσαν οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις, οι θρύλοι, οι δοξασίες.
ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Βέβαια, ο Μεσαίωνας δεν ήταν ολόκληρος μια άσχημη περίοδος:
Οι Ίσαυροι και οι Μακεδόνες για παράδειγμα, στην βασιλεία των οποίων το Βυζάντιο γνώρισε περιόδους ακμής, βασίλεψαν εκείνα τα χρόνια. Τότε επίσης δημιουργήθηκαν και τα πρώτα πανεπιστήμια: το Πανδιδακτήριο της Κωνσταντινούπολης τον 5ο αιώνα και το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια τον 12ο αιώνα. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πολύ λίγες ιστορικές πληροφορίες για εκείνη την εποχή. Γι’ αυτό, τα χρόνια του Μεσαίωνα τα ονομάζουμε και "σκοτεινά χρόνια".
Ερωτήσεις κατανόησης
1. Ποια χρονική στιγµή οριοθετεί την έναρξη του Μεσαίωνα;
2. Πόσα χρόνια περίπου διήρκησε ο Μεσαίωνας;
3. Πώς ξέρουµε ότι η θρησκεία είχε πολύ µεγάλη δύναµη κατά την περίοδο του Μεσαίωνα;
4. Τι ήταν η Ιερά Εξέταση;
5. Οι αγρότες τον Μεσαίωνα βρίσκονταν σε καλύτερη ή χειρότερη κατάσταση από τους αγρότες της αρχαιότητας;
6. Τι είναι το φεουδαρχικό σύστηµα;
7. Γιατί ονοµάζουµε τον Μεσαίωνα ως “σκοτεινή” εποχή;
8. Όταν ακούµε την λέξη «Μεσαίωνας», φέρνουµε στο µυαλό µας µια πολύ άσχηµη περίοδο, µε φτώχεια, καταπίεση, αµορφωσιά, βασανιστήρια για όσους αντιδρούσαν, κλπ. Τι επιχειρήµατα µπορούµε να βρούµε που να δείχνουν πως δεν ήταν όλη η διάρκεια του Μεσαίωνα έτσι;
τα παιχνίδια στον Μεσαίωνα
Η κοινωνική τάξη και η οικονομική δυνατότητα καθόρισαν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά.
Τα παιδιά των χωρικών χρησιμοποιούσαν ό,τι έβρισκαν για παιχνίδια ή έφτιαχναν παιχνίδια.
Τα παιδιά των Ευγενών μπορούσαν να παίξουν παιχνίδια που απαιτούσαν συγκεκριμένο εξοπλισμό όπως μπάλες, ρακέτες ή δίχτυα.
https://castle.eiu.edu/reading/MEDIEVALGAMES.pdf
Πήγαιναν σχολείο;Τι έτρωγαν;Τι φορούσαν; ;;;;;;
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΔΙΑΧΩΡΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΕΥΓΕΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ, ΨΗΦΙΣΤΗΚΑΝ ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΟΝΟΜΑΖΟΝΤΑΝ «ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΙ». ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΕΛΕΓΑΝ ΤΑ ΕΙΔΗ ΡΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΥΛΙΚΑ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ.
Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023
ΤΟ ΡΗΜΑ
Τι θα μάθουμε
Τι είναι η φωνή;
Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα, όπως άλλωστε και σε κάθε γλώσσα, με τα οποία δηλώνουμε τι κάνουμε, π.χ. τρέχω, γελώ, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι κ.τ.λ.
Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:
στην κατάληξη-ω, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω
στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαι, έρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι
Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,
όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ
όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.
Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;
Είπαμε ότι:
στην ενεργητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν στο α' ενικό του ενεστώτα κατάληξη -ω
στην παθητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα σε -μαι.
Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.
Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.
τύπος ρήματος | στο α' ενικό ενεστώτα (εγώ τώρα...) | θα είναι |
γέλασα | γελώ | ενεργητική |
γελάστηκα | γελιέμαι | παθητική |
https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/foni1.htm
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ - ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
φυσικοι αριθμοί
Οι βασικές πράξεις στα Μαθηµατικά είναι τέσσερις:πρόσθεση,αφαίρεση,πολλαπλασιασμός,διαίρεση
1. | Καλημέρα, φίλε μου Αριθμέ (Φυσικοί αριθμοί) 0,1,2,3,.....άπειρο
|
(α) διακόσια πέντε,
(β) επτακόσια τριάντα δύο
(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.
3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.
4.Τοποθέτησε το κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:
(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690
5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει : __ __ .__ __ __
ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΡΟΣ
Tο ναυτόπουλο | Hλίας Tανταλίδης |
Mε καράβι στα ταξίδια το ναυτόπουλο γυρνά και στης θάλασσας τα φίδια τα μικράτα του περνά. O βοριάς δεν το τρομάζει ούτ’ η άπιστη νοτιά, ούτε χιόν’ ούτε χαλάζι, ούτε κύματα πλατιά. Στη δουλειά πουρνό και βράδυ με τον στρόπο* στο πλευρό ξερό τρώει παξιμάδι, πίν’ ακάθαρτο νερό. Πεταχτό σαν το ξεφτέρι αναβαίνει στα πανιά και με ρόζους εις το χέρι λύνει δένει τα σχοινιά. Στου κινδύνου την τρομάρα το φυλάγει μοναχή της μανούλας του η λαχτάρα, της μανούλας του η ευχή. Που ελπίζει παλικάρι να τον διει καμιά φορά, να τον πουν μικρό Kανάρη μέσ’ στ’ αθάνατα Ψαρά. * στρόπος: (στρόφος) σχοινί που χρησιμοποιείται για να μετακινούνται βαριά φορτία. |
(από το βιβλίο: Hλίας Tανταλίδης, Tα άσματα, Eκ του τυπογραφείου της Aθηναΐδος, 1878) |
Το τρελοβάπορο είναι ένα ποίημα από την ποιητική συλλογή του Οδυσσέα Ελύτη “Ηλιος ο πρώτος” που δημοσιεύθηκε το 1943. Γράφτηκε την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Εντούτοις είναι ένα ποίημα αισιόδοξο.
Οδυσσέα Ελύτη,
«Το τρελοβάπορο»
Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα μάινα»
Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ' τις δυο μεριές
Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ' όνειρο
κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό
Από τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς
Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο
Χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε
Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
μπήκαμε μές στα όλα και περάσαμε
Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα
παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα!
Από τη συλλογή Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας (1971)
Oδυσσέας Eλύτης, Ποίηση
Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023
Διευθυντές/Διευθύντριες Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολείων Δημοτικής, Μέσης Γενικής,
Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Εσπερινών Σχολείων
Θέμα: Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2023, γιορτάζεται η 22η επέτειος της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών. Η συγκεκριμένη ημέρα καθιερώθηκε ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2001 και από τότε γιορτάζεται κάθε χρόνο από όλα τα κράτη μέλη της Ευρώπης. Στόχος της Ευρωπαϊκής Μέρας Γλωσσών είναι η παρουσίαση της πλούσιας γλωσσικής και πολιτιστικής διαφορετικότητας της Ευρώπης, η προώθηση της πολυγλωσσίας και της κατανόησης μεταξύ των λαών, με ιδιαίτερη έμφαση στη διά βίου μάθηση γλωσσών, εντός και εκτός του σχολείου.
Καλείστε και φέτος όπως οργανώσετε στα σχολεία σας δράσεις και δραστηριότητες προς αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στον μέγιστο βαθμό, στο πλαίσιο της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας, όπως πολύ πετυχημένα έχετε πράξει μέχρι τώρα.
Γίνεται εισήγηση να διοργανωθούν δραστηριότητες μεταξύ 22 Σεπτεμβρίου με 6 Οκτωβρίου 2023, με τη συμμετοχή μαθητών/ριών και εκπαιδευτικών. Οι δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ετοιμασία μικρών ατομικών project, διαγωνισμό τέχνης, ποίησης, δημιουργίας πινακίδας, αφίσας ή κολλάζ, παρουσίαση τραγουδιών, ηθών και εθίμων, χορών και γαστρονομίας χωρών και πολιτισμών, σύντομες ενδοτμηματικές εκδηλώσεις με αναφορά στη σπουδαιότητα της Ημέρας Γλωσσών, διεξαγωγή έρευνας η οποία εξετάζει ή αναδεικνύει τη συγγένεια μεταξύ γλωσσών.
https://edl.ecml.at/Games/GameGreekalphabet/tabid/3275/Default.aspx
πόρος, ὁ (περάω), I. 1. μέσο για διάβαση ποταμού, πέρασμα, στενό, Λατ. vadum, σε Ομήρ. Ιλ., Ηρόδ. κ.λπ.· Πλούτωνος πόρος, τα στενά της Στύγας, σε Αισχύλ. 2. στενή θάλασσα, ισθμός, πορθμός,
ναύτης, -ου, ὁ (ναῦς), Λατ. nauta, I. ναύτης, ναυτικός, σε Όμηρ., Ησίοδ. κ.λπ.· ως επίθ., ναύτης ὅμιλος, σε Ευρ. II. σύντροφος ή συνταξιδιώτης στη θάλασσα
-
στο τετράδιο Αποφασίσαμε να κάνουμε πάρτυ στο σχολείο μας. Γι’ αυτό αγοράσαμε σοκολατάκια. Έτσι πήραμε 48 αμυγδάλου, 60 φουντουκιού και 24 μ...
-
ΣΤΙΣ ΑΜΜΟΥΔΙΕΣ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ 3.000 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ Οδυσσέας Ελύτης. ΤΟ ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ . Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική. το σπίτι φτωχικό σ...
-
Λέγεται αλλιώς και Πυ θαγόρειος πίνακας . ΕΡΓΑΣΙΕΣ -Επιλέγω τις ασκήσεις που μου αρέσουν!!!! Ζχεδιαζω πίνακες και ανακαλύπτω μόνος -μ...