Σάββατο 7 Μαΐου 2022

Ο Καποδίστριας κυβερνήτης της Ελλάδας


Γεννήθηκε το 1776 στην Κέρκυρα. Αναμείχθηκε νωρίς με την πολιτική. Μέχρι να γίνει κυβερνήτης της Ελλάδας, ήταν υπουργός εξωτερικών του τσάρου.

Όταν διαπίστωσε πως η επανάσταση του 1821 ήταν ένας σοβαρός ξεσηκωμός και όχι άλλη μία τοπική εξέγερση, την υποστήριξε με όλες του τις δυνάμεις.


ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ:

Ο Καποδίστριας έφτασε στο Ναύπλιο για να αναλάβει την διακυβέρνηση ενός κράτους, που έπρεπε ταυτόχρονα να δημιουργήσει από το μηδέν. Παντού επικρατούσαν φτώχεια, χάος και διχόνοια.


Πρώτη του κίνηση ήταν να διαλύσει την Εθνοσυνέλευση, να καταργήσει το Σύνταγμα προσπαθώντας να συγκεντρώσει όλες σχεδόν τις εξουσίες στα χέρια του, για να διαλύσει τα πολλά και διαφορετικά τοπικά συμφέροντα. Οργάνωσε, επίσης, τακτικό στρατό και στόλο.

Ίδρυσε Τράπεζα και έκοψε εθνικό νόμισμα, τον φοίνικα, για να αντικαταστήσει τα τουρκικά γρόσια και να διευκολύνει τις συναλλαγές. Πήρε μέτρα για να αναπτύξει το εμπόριο και την ναυτιλία.

Δίνοντας βάρος στην βασική εκπαίδευση των Ελλήνων, και επειδή δεν υπήρχαν αρκετοί διαθέσιμοι δάσκαλοι, δημιούργησε τα αλληλοδιδακτικά σχολεία, στα οποία οι καλύτεροι μαθητές των μεγάλων τάξεων δίδασκαν τα μικρότερα παιδιά ανάγνωση και γραφή.

Ίδρυσε επίσης το πρώτο ελληνικό Γυμνάσιο, καθώς και Ορφανοτροφείο, στην Αίγινα.

Επειδή πίστευε πως η χώρα έπρεπε να παράγει η ίδια τα φαγητά που καταναλώνει, και να έχει διατροφική αυτάρκεια, ίδρυσε στην Τίρυνθα (κοντά στο Άργος) Γεωργική Σχολή για την εκπαίδευση των αγροτών. Διέδωσε την καλλιέργεια της πατάτας και στήριξε την παραγωγή μεταξιού.

Το 1828 ως Ελλάδα εννοείτο απλώς μία αυτόνομη περιοχή, που αποτελούνταν από την Πελοπόννησο και τις Κυκλάδες. Ο Καποδίστριας προσπαθούσε να κρατά εξεγερμένες την Κρήτη και την Στερεά Ελλάδα, ώστε να μπορέσουν και οι περιοχές αυτές να συμπεριληφθούν στο νέο κράτος. Πράγματι, με την τελευταία μάχη της Επανάστασης, στην Πέτρα της Βοιωτίας (Σεπτέμβριος 1829), κατά την οποίαν οι Έλληνες με αρχηγό τον Δημήτριο Υψηλάντη νίκησαν τους Τούρκους, η Στερεά Ελλάδα παραδόθηκε στην Ελλάδα.

Με την Συνθήκη της Ανεξαρτησίας (Λονδίνο, 1830) στην Ελλάδα παραχωρήθηκαν η Πελοπόννησος, οι Κυκλάδες, η Εύβοια, και η Στερεά Ελλάδα μέχρι την νοητή γραμμή Αχελώου – Σπερχειού.


Η δολοφονία του Καποδίστρια

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ:

Η πολιτική του Καποδίστρια ενόχλησε πολλούς, από τους κοτζαμπάσηδες και τους μπέηδες μέχρι την Αγγλία και την Γαλλία. Δημιουργήθηκε, έτσι, ένα πολύ άσχημο κλίμα εναντίον του.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την δολοφονία του στις 27 Σεπτεμβρίου του 1831 στο Ναύπλιο, την ώρα που έβγαινε από την λειτουργία της Κυριακής· δολοφονία που ακόμη και σήμερα κρύβει πολλά σκοτεινά σημεία...

Μετά από αυτό στην χώρα επικράτησε χάος για μιαν ακόμη φορά.

Ερωτήσεις κατανόησης

Ποιες ήταν οι σημαντικότερες ενέργειες του Καποδίστρια στην διακυβέρνηση της χώρας;

Γιατί διέλυσε την Εθνοσυνέλευση και κατήργησε το Σύνταγμα και δεν προτίμησε να κυβερνήσει δημοκρατικά;

Διαβάστε τα παρακάτω και προσπαθήστε να θυμηθείτε την παράδοση του μαθήματος στην τάξη, για να εξηγήσετε ποιοι ήταν εναντίον του Καποδίστρια και της πολιτικής του, και για ποιους λόγους:

α. Οι Μανιάτες είχαν κατακτήσει από τα χρόνια ακόμη της Τουρκοκρατίας αρκετή αυτονομία και το δικαίωμα να μην δίνουν λογαριασμό σε κανέναν για τις αποφάσεις που έπαιρναν στις περιοχές τους.

β. Οι Υδραίοι καραβοκύρηδες απαιτούσαν μεγάλα χρηματικά ποσά από τον Καποδίστρια, ως ανταμοιβή τους στον αγώνα για την Ανεξαρτησία.

γ. Ο Καποδίστριας είχε ξεκινήσει την καριέρα του ως υπουργός του τσάρου, γι’ αυτό η Αγγλία και η Γαλλία θεωρούσαν πως ενεργούσε με βάση και τα συμφέροντα της Ρωσίας.



ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ










Τα 10 κιλά ζάχαρη κοστίζουν 8 €. Τα 4 κιλά ζάχαρη και 7 κιλά άχνη κοστίζουν 10,90 €. Πόσο στοιχίζουν συνολικά 9 κιλά ζάχαρη και 9 κιλά άχνη; Α. 7,20 € Β. 17,10 € Γ. 18,90 € Δ.9,90 €






Τα 10 κιλά ζάχαρη κοστίζουν 8 €. Τα 4 κιλά ζάχαρη και 7 κιλά άχνη κοστίζουν 10,90 €. Πόσο

στοιχίζουν συνολικά 9 κιλά ζάχαρη και 9 κιλά άχνη;

Α. 7,20 € Β. 17,10 € Γ. 18,90 € Δ.9,90 €


 Ένα τουριστικό γραφείο διαθέτει μικρά πούλμαν 12 θέσεων και μεγάλα πούλμαν 48 θέσεων. Κάθε δρομολόγιο με μικρό πούλμαν κοστίζει 100€, ενώ με μεγάλο πούλμαν κοστίζει 350€, ανεξαρτήτως του πλήθους των επιβατών. Ποιο είναι το μικρότερο δυνατό κόστος για να μεταφέρουμε 200 μαθητές; 

Α. 1400€      Β. 1500€     Γ. 1750€       Δ. 1800€


Το διπλανό σχήμα που μοιάζει με σταυρό αποτελείται από δύο τετράγωνα και τρία ορθογώνια. Τα σκιασμένα με διαγώνιες γραμμές μέρη του σχήματος είναι δύο τετράγωνα με εμβαδά 1 τ. εκ. και 4 τ. εκ. και 2 ορθογώνια με εμβαδά 2 τ. εκ. και 8 τ. εκ. Η περίμετρος του σχήματος είναι:


 Α. 24 εκ. Β. 15 εκ. Γ. 19 εκ. Δ. 28 εκ. 


. Το κρασί που παρήγαγε φέτος ένα μικρό οινοποιείο, μπορεί να συσκευαστεί σε δοχεία των 5, 12 ή 18 λίτρων, χωρίς να περισσέψει καθόλου. Πόσα λίτρα τουλάχιστον είναι το κρασί που παρήγαγε το οινοποιείο; 

Α. 180 λ. Β. 1.080 λ. Γ. 540 λ Δ. 216 λ.  

Παρασκευή 6 Μαΐου 2022

Το Ελληνικό Machu Picchu -








τουρκικη ιστορια-τι γραφουν για το Ανεμουριο

 ΑΠΟ ΑΝΑΜΟΥΡΙΟΥΜ ΣΤΟ ΑΝΑΜΟΥΡ


Το όνομα του Anamur; Πήρε το όνομά της από την αρχαία πόλη ANEMURIUM . Αν εξηγήσουμε τη λατινική λέξη ANEMURIUM, σημαίνει Anem: Μύτη, Ourium: Άνεμος , και αυτή η πόλη, όπου ο άνεμος δεν σταματάει ποτέ ακόμη και στη ζέστη του καλοκαιριού, ονομάζεται «Ανεμώδης Μύτη».
 

Ανεμοδαρμένη μύτη. Ακρωτήρι Anamur, το οποίο περιλαμβάνεται στους άτλαντες γεωγραφίας. 7 χλμ από το κέντρο της πόλης Anamur. Το ακραίο σημείο της νότιας Τουρκίας , που βρίσκεται στα νοτιοδυτικά της Τουρκίας 36 μοίρες 03 λεπτά βόρειο γεωγραφικό πλάτος είναι κοντά στην πόλη. Το ακρωτήριο Anamur είναι μια προεξοχή που σχηματίστηκε από ασβεστολιθικά πετρώματα την 1η περίοδο και εκτείνεται στη Μεσόγειο Θάλασσα με υπολείμματα πετρωμάτων. ΑΝΕΜΟΥΡΙΟ Μια αρχαία πόλη που ιδρύθηκε εκεί όπου οι νότιες και ανατολικές πλαγιές του όρους Καργκάγεδικ συναντούν τη θάλασσα.

 

Συνεχίζοντας προς τη δυτική κατεύθυνση από το Anamur προς την Αττάλεια, αν ακολουθήσετε τον ασφαλτόδρομο από τον πυθμένα του βουνού προς τη θάλασσα στο 7ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού, η αρχαία πόλη σας υποδέχεται με τις υπέροχες κατασκευές της.

 

Σε αυτήν την πόλη, που χρονολογείται από τους αρχαίους χρόνους της ιστορίας, οι Λουβιανοί, οι Αρζάβας, οι Κιλικιανοί, οι Kueler, οι Selefkozlar, οι Kızuvatnalılar, οι Χετταίοι, οι Ασσύριοι, οι Πέρσες, οι Ρωμαίοι, οι Βυζαντινοί και οι Άραβες διατήρησαν την κυριαρχία τους για πολύ καιρό. Η μεγαλύτερη κυριαρχία ανήκει στους Τούρκους.
 

ΑΝΕΜΟΥΡΙΟ Π.Χ. Τον 8ο αιώνα περιήλθε στην κυριαρχία των Ασσυρίων. Οι Πέρσες, που εισήλθαν στην Ανατολία τον 6ο αιώνα, απέκτησαν επίσης τον έλεγχο στην περιοχή αυτή.

 

Ο Αναμούρ τέθηκε υπό την κυριαρχία του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά την εκστρατεία του προς τα ανατολικά το 333 π.Χ. και συνδέθηκε με το Μακεδονικό Βασίλειο. Την περίοδο αυτή, τα τείχη του κάστρου γύρω από την πόλη, που ονομαζόταν ΑΝΕΜΟΥΡΙΟ, έφτασαν μέχρι σήμερα μετά από επισκευές που έγιναν από διάφορους ηγεμόνες. Ο περίγυρος της πόλης περιβαλλόταν από δύο σειρές τειχών της πόλης, που έμοιαζαν με κάστρο, τότε από το ΑΝΕΜΟΥΡΙΟ περνούσε ο παραλιακός δρόμος από τους Σόλους προς την Άσπενδο. Ο Μέγας Αλέξανδρος π.Χ Ο οικισμός, τον οποίο κατέλαβαν οι Σελευκίδες, ένα από τα κράτη που ιδρύθηκαν μετά τον θάνατό του το 323 π.Χ., περιήλθε στη ρωμαϊκή κυριαρχία τον 1ο αιώνα π.Χ.
 

 Μπορούμε να πούμε ότι η πόλη υπήρχε τον 4ο αιώνα π.Χ., αφού το όνομα της πόλης ANEMURIUM αναφέρθηκε σε λιμενικό κατάλογο που ανήκε σε εκείνη την περίοδο.


 


 

Οι Τούρκοι ήρθαν στην πόλη τον 11ο και 12ο αιώνα. Τον 12ο αιώνα η πόλη πέρασε υπό Τουρκοκρατία.

 

Έχει αποκαλυφθεί από έρευνες ότι οι πρώτες τουρκικές φυλές που ήρθαν στο Anamur ήρθαν στην περιοχή της Κεντρικής Ανατολίας μέσω της Κεντρικής Ασίας και στη συνέχεια στο Anamur μέσω της περιοχής Gülnar. Το όνομα των δρόμων και των περιοχών οικισμού είναι περιοχή Taşeli.


 

Σήμερα, η Anamur συνεχίζει να αναπτύσσεται ως μια σύγχρονη παραθαλάσσια πόλη με πληθυσμό 83.864 κατοίκους μαζί με τον κεντρικό πληθυσμό των 49.948 χωριών, που γειτνιάζουν με τις επαρχίες Karaman και Antalya, που βρίσκονται στο δυτικότερο τμήμα της Μερσίνης.


 ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ

https://docplayer.gr/46887509-Anemoyrion-arhaiotita.html

Κυριακή 1 Μαΐου 2022

Διονύσιος Σολωμός Πρωτομαγιά

Πρωτομαγιά των λουλουδιών και των εργατών

Η αρχαία Πρωτομαγιά, α Aνθεστήρια, ήταν η γιορτή των λουλουδιών. Aυτή ήταν η πρώτη επίσημη γιορτή ανθέων των Eλλήνων.

Πρωτομαγιά - Διονύσιος Σολωμός (1798-1857)


Του  Μαγιού  ροδοφαίνεται η μέρα ,
που ωραιότερη φύση ξυπνάει
και την κάνουν λαμπρά και γελάει
πρασινάδες , αχτίνες , νερά.

Άνθη κι άνθη βαστούνε στο χέρι ,
παιδιά κι άντρες , γυναίκες και γέροι.
Ασπροντύματα , γέλια , και κρότοι ,
όλοι δρόμοι γιομάτοι χαρά.

Ναι χαρείτε του χρόνου την νιότη ,
άντρες , γέροι , γυναίκες παιδιά.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 

-Έλα να χρωματίσουμε την Πρωτομαγιά 
Γράψε με πολλά χρώματα στίχους του ποιήματος που σου αρέσουν.-Σκέψου εικόνες του ποιήματος που μιλούν για την Πρωτομαγιά...

Εργατική Πρωτομαγιά

Την πρώτη Μαΐου γιορτάζεται  και η μέρα για τους αγώνες των εργατών.

Την Πρωτομαγιά του 1886 έγιναν οι μεγάλες διαδηλώσεις  και εξεγέρσεις στο Σικάγο με αίτημα τα τρία οχτάρια: οχτώ ώρες εργασίαοχτώ ψυχαγωγία και οχτώ ύπνος. 



Εκείνη την εποχή οι εργάτες εργάζονταν από δώδεκα έως και δεκατρείς ώρες ημερησίως.





Σάββατο 9 Απριλίου 2022

αντικείμενο


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

-Σε ποια πτώση μπαίνει το αντικείμενο;

-Τι γνωρίζουμε για τα μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα;

-Τι πρεπει να προσέχουμε όταν ψαχνουμε το Αντικείμενο;

. 

 

Το αντικείμενο μπαίνει μόνο στις πλάγιες πτώσεις, δηλαδή στη γενική και στην αιτιατική. 

. Συνήθως αντί για τη γενική χρησιμοποιούμε εμπρόθετο αντικείμενο, δηλ. αντί να πούμε «Η Στέλλα μοιάζει του μπαμπά της» λέμε: «Η Στέλλα μοιάζει στον μπαμπά της.»

Το αντικείμενο στα μονόπτωτα ρήματα

 Στα μονόπτωτα ρήματα το αντικείμενο βρίσκεται ή σε γενική ή σε αιτιατική. Ποτέ σε ονομαστική.

Παραδείγματα

Την φίλησε.                    Αιτιατική

Του μοιάζει.                     γενική

 Ο Πετρος κλάδεψε την τριανταφυλλιά και τη λεμονιά.  Αιτιατική

 

 

 

 

Ναι αλλά... θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος, πώς γίνεται στο παράδειγμα που έχουμε δύο αντικείμενα (την τριανταφυλλιά - τη λεμονιά) το ρήμα να είναι μονόπτωτο;

Γίνεται γιατί  και τα δύο αντικείμενα βρίσκονται στην ίδια πτώση (αιτιατική) και δηλώνουν και τα δύο πράγμα.

 

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

 

 Του έδωσα το βιβλίο.

 

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

στο τετράδιο

ΑΣΚΗΣΗ

Να βρείτε το Υποκείμενο ,το άμεσο και το έμμεσο αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις, κάνοντας τις απαραίτητες ερωτήσεις.

 

 

                          Ρ      Α                     Α

 Επιτέλους, δώσε μου εκείνο το κλειδί.
ρήμα: δώσε
υποκ.: ποιος-α-ο δώσε:
αντ.: τι δώσε:  ___________________ είναι σε

αντ.: ποιον-σε ποιον 

Σου αφιερώνω αυτό το τραγούδι.
ρήμα: αφιερώνω
υποκ.: ποιος-α-ο αφιερώνω:
αντ.: τι αφιερώνω:  ___________________

αντ.: ποιον-σε ποιον αφιερώνω:

 

 

Φίλησε μου το Νίκο και την Ελένη.

 

 

Δε σ' το ζήτησα εγώ

 

Σου έστειλα  το γράμμα.

 

Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.


Τετάρτη 6 Απριλίου 2022

 Το αντικείμενο στα δίπτωτα ρήματα

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

β) αιτιατική (προσώπου) - αιτιατική (πράγματος).

Από τα δύο αυτά αντικείμενα το ένα λέγεται άμεσο και το άλλο έμμεσο.

Λέγεται άμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει άμεσα η ενέργεια του υποκειμένου ή γιατί αυτό σχετίζεται άμεσα με το ρήμα.

Λέγεται έμμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει έμμεσα η ενέργεια του υποκειμένου.

 

 

Επειδή είναι πολύ φυσιολογικό να μην κατάλαβες τίποτα απ' όσα διάβασες παραπάνω για το άμεσο και το έμμεσο, και να νιώθεις λίγο αγχωμένος/η γι' αυτό ας τα δούμε σε παραδείγματα.

 

 

Παραδείγματα

γενική

έμμεσο

αιτιατική

άμεσο

α) Ο Γιώργος μου ζήτησε χρήματα

μου

χρήματα

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

 

Όταν ακούμε ή λέμε παρόμοιες προτάσεις, καταλαβαίνουμε αμέσως το νόημά τους. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν ακούσαμε καλά και το μόνο που καταλάβαμε ήταν ότι ο Γιώργος ζήτησε. Τότε θα ρωτήσουμε:

-- Τι ζήτησε ο Γιώργος; χρήματα θα είναι η απάντηση.

Αλλά επειδή είμαστε περίεργοι θα ρωτήσουμε και πάλι:

-- Από ποιον τα ζήτησε τα χρήματα ο Γιώργος; Και θα μας απαντήσουν: από μένα (μου).

 

Να λοιπόν τι σημαίνει ότι το άμεσο αντικείμενο συμπληρώνει άμεσα την ενέργεια του υποκειμένου. Είναι αυτό που στην καθημερινή μας ζωή θέλουμε να μάθουμε πρώτο, η πρώτη πληροφορία που μας ενδιαφέρει.

 

Επειδή όμως αυτά τα ζητήματα τα έχουν μελετήσει ήδη δεκάδες γενιές καθηγητών και μαθητών, και επειδή είμαστε πολύ οργανωτικοί, γι' αυτό βγάλαμε και κάποιους κανόνες που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Αυτούς τους κανόνες θα τους δούμε στη συνέχεια, αναλυτικά κατά περίπτωση:

 

1α. Το αντικείμενο σε γενική και αιτιατική.

 

Διάβασε προσεκτικά τα παραδείγματα:

 

Παραδείγματα

γενική έμμεσο

αιτιατική άμεσο

α) Έδωσα του Γιώργου το βιβλίο.

του Γιώργου

 το βιβλίο

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

γ) Έδωσα στον Γιώργο το βιβλίο.

στον Γιώργο

το βιβλίο

δ) Έδωσα του Γιώργου και του Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

του Γιώργου του Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

ε) Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

στον Γιώργο στον Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

στ) Σ' το έδωσα. (Σου το έδωσα και όχι Στο έδωσα)

Σου

το

ζ) Του ζήτησα χρήματα.

Του

χρήματα

η) Ζήτησα από τον Γιώργο χρήματα.

από τον Γιώργο

χρήματα

 

Πρώτα απ' όλα στα παραπάνω παραδείγματα διαπιστώνουμε ότι:

Το ένα αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση γενική και το άλλο σε αιτιατική.

Αυτό που βρίσκεται σε γενική είναι έμμεσο κι αυτό που βρίσκεται σε αιτιατική είναι άμεσο.

Για να βρούμε το αντικείμενο σε μια πρόταση πρέπει να ακολουθούμε πιστά ένα συγκεκριμένο και απλό τρόπο, κάνοντας τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Διαβάζουμε προσεκτικά την πρόταση και βρίσκουμε το ρήμα. Υποθέτουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο το ρήμα, γι' αυτό και αρχίζουμε τις ερωτήσεις.
2ο βήμα: Ρωτάμε ποιος (ή ποια ή ποιο) + το ρήμα για να βρούμε το υποκείμενο.
3ο βήμα: Ελέγχουμε αν το ρήμα είναι απρόσωποσυνδετικό ή μεταβατικό μονόπτωτο ή δίπτωτο.
4ο βήμα: Ρωτάμε τι ή ποιον ή σε ποιον ή από ποιον + το ρήμα + το υποκείμενο, για να βρούμε το αντικείμενο.
5ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε την ερώτηση τι ή ποιον ή σε ποιον + το ρήμα + α’ αντικείμενο + το υποκείμενο, για να βρούμε και το δεύτερο αντικείμενο (αν υπάρχει).
6ο βήμα: Αφού βρήκαμε το αντικείμενο/α ελέγχουμε την πτώση τους.
7ο βήμα: Διαπιστώνουμε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

Ας εφαρμόσουμε τη θεωρία:

 

Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά τους στην Τροιζήνα.

1ο βήμα: βρίσκουμε το ρήμα:

μετέφερανρήμα
2ο βήμα: βρίσκουμε το υποκείμενο ρωτώντας: ποιοι μετέφεραν;Οι Αθηναίοιυποκείμενο
3ο βήμα: διαπιστώνουμε ότι το ρήμα είναι μεταβατικό-μονόπτωτο (μεταφέρω κάποιον).μετέφερανμεταβατικό
4ο βήμα: Ρωτάμε τι, ποιον, σε ποιον μετέφεραν οι Αθηναίοι;τα παιδιάαντικείμενο
5ο βήμα: Ρωτάμε τι, ποιον, σε ποιον μετέφεραν οι Αθηναίοι;------
6ο βήμα: Η πρόταση έχει ένα αντικείμενο σε πτώσηαιτιατική 
7ο βήμα: Αφού έχουμε ένα αντικείμενο δε χρειάζεται έλεγχος


Να βρεις το άμεσο και το έμμεσο αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις, κάνοντας τις απαραίτητες ερωτήσεις.

(συμπληρώστε τα κενά και υπογραμμίστε τη σωστή απάντηση)

 

Οι αρχαίοι Αθηναίοι δίδασκαν στα παιδιά μουσική.
ρήμα: 
υποκ.: ποιοι-ες-α δίδασκαν:
αντ.: τι δίδασκαν:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον δίδασκαν: ___________________ 

Ο Νίκος μου χάρισε το στυλό του.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο χάρισε:
αντ.: τι χάρισε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον χάρισε: ___________________ 

Η μητέρα μου μας φόρεσε στρατιωτικά ρούχα.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρεσε:
αντ.: τι φόρεσε:  ___________________
αντ.: σε ποιον φόρεσε: ___________________ 

Η πεθερά μου φόρτωσε τη νύφη χρυσαφικά.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρτωσε:
αντ.: τι φόρτωσε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον φόρτωσε: ___________________ 

Στο σπίτι της η γιαγιά μου κερνάει τους επισκέπτες κρασί.

Οι εργάτες του εργοστασίου φόρτωσαν το αμάξι κιβώτια.


Άλλη φορά μη μου πεις ψέματα.

Άσκηση στα μονόπτωτα και στα δίπτωτα ρήματα doc

  1. Να δώσεις το βιβλίο και το τετράδιο.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  2. Να μου δώσεις το βιβλίο και το τετράδιο.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  3. Η Ζωή μοιάζει του πατέρα της και της μητέρας της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  4. Η Ζωή μοιάζει στον πατέρα της και στη μητέρα της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  5. Μεταβίβασε την περιουσία της στον αδερφό της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  6. Με τα παιχνίδια του μωρού φόρτωσε το αυτοκίνητο .
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  7. Οδήγησε τον κλέφτη στον εισαγγελέα.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  8. Θα σας φέρω εγώ τα τρόφιμα.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  9. Φίλησε μου το Νίκο και την Ελένη.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  10. Δε σ' το ζήτησα εγώ.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο