Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

τα αντικείμενα

 Το αντικείμενο στα δίπτωτα ρήματα

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

β) αιτιατική (προσώπου) - αιτιατική (πράγματος).

Από τα δύο αυτά αντικείμενα το ένα λέγεται άμεσο και το άλλο έμμεσο.

Λέγεται άμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει άμεσα η ενέργεια του υποκειμένου ή γιατί αυτό σχετίζεται άμεσα με το ρήμα.

Λέγεται έμμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει έμμεσα η ενέργεια του υποκειμένου.

 

 

Επειδή είναι πολύ φυσιολογικό να μην κατάλαβες τίποτα απ' όσα διάβασες παραπάνω για το άμεσο και το έμμεσο, και να νιώθεις λίγο αγχωμένος/η γι' αυτό ας τα δούμε σε παραδείγματα.

 

 

Παραδείγματα

γενική

έμμεσο

αιτιατική

άμεσο

α) Ο Γιώργος μου ζήτησε χρήματα

μου

χρήματα

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

 

Όταν ακούμε ή λέμε παρόμοιες προτάσεις, καταλαβαίνουμε αμέσως το νόημά τους. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν ακούσαμε καλά και το μόνο που καταλάβαμε ήταν ότι ο Γιώργος ζήτησε. Τότε θα ρωτήσουμε:

-- Τι ζήτησε ο Γιώργος; χρήματα θα είναι η απάντηση.

Αλλά επειδή είμαστε περίεργοι θα ρωτήσουμε και πάλι:

-- Από ποιον τα ζήτησε τα χρήματα ο Γιώργος; Και θα μας απαντήσουν: από μένα (μου).

 

Να λοιπόν τι σημαίνει ότι το άμεσο αντικείμενο συμπληρώνει άμεσα την ενέργεια του υποκειμένου. Είναι αυτό που στην καθημερινή μας ζωή θέλουμε να μάθουμε πρώτο, η πρώτη πληροφορία που μας ενδιαφέρει.

 

Επειδή όμως αυτά τα ζητήματα τα έχουν μελετήσει ήδη δεκάδες γενιές καθηγητών και μαθητών, και επειδή είμαστε πολύ οργανωτικοί, γι' αυτό βγάλαμε και κάποιους κανόνες που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Αυτούς τους κανόνες θα τους δούμε στη συνέχεια, αναλυτικά κατά περίπτωση:

 

1α. Το αντικείμενο σε γενική και αιτιατική.

 

Διάβασε προσεκτικά τα παραδείγματα:

 

Παραδείγματα

γενική έμμεσο

αιτιατική άμεσο

α) Έδωσα του Γιώργου το βιβλίο.

του Γιώργου

 το βιβλίο

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

γ) Έδωσα στον Γιώργο το βιβλίο.

στον Γιώργο

το βιβλίο

δ) Έδωσα του Γιώργου και του Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

του Γιώργου του Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

ε) Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

στον Γιώργο στον Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

στ) Σ' το έδωσα. (Σου το έδωσα και όχι Στο έδωσα)

Σου

το

ζ) Του ζήτησα χρήματα.

Του

χρήματα

η) Ζήτησα από τον Γιώργο χρήματα.

από τον Γιώργο

χρήματα

 

Πρώτα απ' όλα στα παραπάνω παραδείγματα διαπιστώνουμε ότι:

Το ένα αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση γενική και το άλλο σε αιτιατική.

Αυτό που βρίσκεται σε γενική είναι έμμεσο κι αυτό που βρίσκεται σε αιτιατική είναι άμεσο.

Για να βρούμε το αντικείμενο σε μια πρόταση πρέπει να ακολουθούμε πιστά ένα συγκεκριμένο και απλό τρόπο, κάνοντας τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Διαβάζουμε προσεκτικά την πρόταση και βρίσκουμε το ρήμα. Υποθέτουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο το ρήμα, γι' αυτό και αρχίζουμε τις ερωτήσεις.
2ο βήμα: Ρωτάμε ποιος (ή ποια ή ποιο) + το ρήμα για να βρούμε το υποκείμενο.
3ο βήμα: Ελέγχουμε αν το ρήμα είναι απρόσωποσυνδετικό ή μεταβατικό μονόπτωτο ή δίπτωτο.
4ο βήμα: Ρωτάμε τι ή ποιον ή σε ποιον ή από ποιον + το ρήμα + το υποκείμενο, για να βρούμε το αντικείμενο.
5ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε την ερώτηση τι ή ποιον ή σε ποιον + το ρήμα + α’ αντικείμενο + το υποκείμενο, για να βρούμε και το δεύτερο αντικείμενο (αν υπάρχει).
6ο βήμα: Αφού βρήκαμε το αντικείμενο/α ελέγχουμε την πτώση τους.
7ο βήμα: Διαπιστώνουμε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

Ας εφαρμόσουμε τη θεωρία:

 

Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά τους στην Τροιζήνα.

1ο βήμα: βρίσκουμε το ρήμα:



 

(συμπληρώστε τα κενά και υπογραμμίστε τη σωστή απάντηση)

 

Οι αρχαίοι Αθηναίοι δίδασκαν στα παιδιά μουσική.
ρήμα: 
υποκ.: ποιοι-ες-α δίδασκαν:
αντ.: τι δίδασκαν:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον δίδασκαν: ___________________ 

Ο Νίκος μου χάρισε το στυλό του.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο χάρισε:
αντ.: τι χάρισε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον χάρισε: ___________________ 

Η μητέρα μου μας φόρεσε στρατιωτικά ρούχα.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρεσε:
αντ.: τι φόρεσε:  ___________________
αντ.: σε ποιον φόρεσε: ___________________ 

Η πεθερά μου φόρτωσε τη νύφη χρυσαφικά.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρτωσε:
αντ.: τι φόρτωσε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον φόρτωσε: ___________________ 

Στο σπίτι της η γιαγιά μου κερνάει τους επισκέπτες κρασί.

Οι εργάτες του εργοστασίου φόρτωσαν το αμάξι κιβώτια.


Άλλη φορά μη μου πεις ψέματα.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ



ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΛΛΑ !!!! ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 1913

 http://www.mouseiotipou.gr/arxeion-xml/pages/esiepi/internet/tekmiria-find

ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΟΛΛΑ !!!! ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ 1913

« Όλα τα χρόνια της σκλαβιάς- νιάτα καημένα νιάτα μου
κι είκοσι χρόνια κλέφτης- νιάτα μου και λεβεντιά μου».
    1. Να πως περιγράφει ο διάδοχος Κωνσταντίνος, σε τηλεγράφημά του της 24/2/13 από τα Ιωάννινα προς το Υπουργείο Στρατιωτικών, την απελευθέρωση της Παραμυθιάς:
      «Λαμβάνω την τιμήν να σας ανακοινώσω, ότι ο αντισυνταγματάρχης του πυροβολικού κ. Ηπίτης εισήλθε το Σάββατο την 1 μ.μ. εις την Παραμυθίαν μετά δύο ταγμάτων πεζικού, ενός λόχου και δύο ουλαμών πυροβολικού και ιππικού. Αι υπόλοιποι δυνάμεις θ’ αφιχθούν δια της Σκάλας της Παραμυθιάς. Αμέσως ετελέσθη δοξολογία. 
    2. Ο Μητροπολίτης Νεόφυτος ιερούργησε και εξεφώνησε συγκινητικόν λόγον. Ο ενθουσιασμός του λαού είναι μέγας. Ήρχισεν αμέσως η περισυλλογή των όπλων. Επίκειται η κατάληψις του Μαργαριτίου.» 
    3. Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΦΙΛΙΑΤΩΝ
      26/02/1913


      Τα γεγονότα εκείνων των ημερών διέσωσε με ιστορικό σημείωμα, γραμμένο το 1915, ο Μηνάς Μπάλλος . Μεταξύ άλλων υπογραμμίζει: “Μαζεύτηκαν στου Τζούμα 50 άντρες ένοπλοι και ανέβηκαν στο βουνό της Σίδερης να προϋπαντήσουν τον Ελληνικό στρατό. Την επόμενη μέρα ξεκάμπισε κάτω από το Παλιοχώρι που πέρασε από ένα ξυλογέφυρο στον Καλαμά, το τάγμα με διοικητή τον Γεώργιο Μαυρογιώργο. Η καμπάνα της Αγίας Τριάδας χτυπούσε χαρμόσυνα ενώ μια άλλη σάλπιγγα ηχούσε στο  ύψωμα της Γκόντριζας, συνθηματικά ότι ο στόχος κατελήφθη. Πέντε στρατιώτες ήρθαν στο διοικητή και ανέφεραν ότι ένας λόχος παρελαύνει μέσα στο Φιλιάτι. Ο δρόμος γεμάτος χριστιανούς και οι Τούρκοι γονατιστοί.

    4. ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ
      "Θα ρίξω δάφνες και μυρτιές
      από τον Ψηλορείτη
      εκεί π' ανταμωθήκανε
      η Ήπειρος κι η Κρήτη" .
      ..
    Εθελοντικό σώμα πολεμιστών σε αναμνηστική φωτογραφία, πριν ξεκινήσει το ταξίδι για την απελευθέρωση της Ηπείρου.Συνολικά 77 σώματα Κρητών εθελοντών συγκροτήθηκαν και πολέμησαν στους Βαλκανικούς πολέμους του 1912-1913.
  1. Ο Κρητικός Ιερός λόχος -  250 φοιτητές και σπουδαστές εγκατέλειψαν τα θρανία τους με την κήρυξη του Α΄ Βαλκανικού πολέμου και αυθόρμητα έσπευσαν να απελευθερώσουν αλύτρωτους αδελφούς από τους Τούρκους. Έλαβαν από τη αρχή ως το τέλος μέρος στις μάχες της Ηπείρου.
    ΦΙΛΙΑΤΕΣ
  2. ΦΟΙΝΙΚΙ ΦΙΛΙΑΤΩΝ. ΟΜΑΔΑ ΚΡΗΤΩΝ ΚΑΙ ΝΤΟΠΙΩΝ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ.
    (ΙΔΡΥΜΑ ΑΚΤΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ)
  3.  ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΛΑΙΣΙΟΥ (ΠΛΕΣΙΒΙΤΣΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ). ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΓΛΕΝΤΙ ΤΟΥ 1913 (14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ).
     (ΙΔΡΥΜΑ ΑΚΤΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΙΣ)





























  1. ΦΙΛΙΑΤΕΣ 1913 
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Fred Boissonnas

Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2024

ΓΛΩΣΣΑ










 


1.Που βρίσκουν καταφύγιο οι πρόσφυγες;

ΜΕΛΕΤΩ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΩ

Νησί πικρό, νησί γλυκό, νησί τυραγνισμένο
κάνω τον πόνο σου να πω και προσκυνώ και μένω.

Εσύ της θάλασσας ρυθμός, ολάνθιστο κλωνάρι,
πώς σου μαδήσαν τ΄άνθια σου διπλοί, τριπλοί βαρβάροι.

Κουράγιο, μικροκόρη μας, που μας εγίνης μάνα
Ύμνος και Θρήνος της ζωής κι ανάστασης καμπάνα.

[Γιάννης Ρίτσος]

Είμαι άνθρωπος και μιλάω ευγενικά

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο.

φο- βια  

"Ποιος φοβάται; Όχι εγώ!"

προειδοποιητικά σημάδια:



  • Μοιάζει αφηρημένο, μοναχικό.
  • Αλλάζει διαδρομή πηγαίνοντας στο σχολείο, εκλιπαρεί να το μεταφέρουν με το αμάξι και γενικά φοβάται να περπατήσει μόνος του ως το σχολείο.
  • Δείχνει το παιδί θετική ανταπόκριση απέναντι στη βία;
  • Είναι συχνά νευριασμένο, λυπημένο, απομονωμένο, με χαμηλή αυτοεκτίμηση.
  • Είναι το παιδί επιθετικό απέναντι στους ενήλικες, συμπεριλαμβανομένων και των δασκάλων του;
  • Συχνά τα προσωπικά του αντικείμενα χάνονται, καταστρέφονται ή γίνονται αντικείμενα κλοπής.
  • Το παιδί εκδηλώνει την ανάγκη να κυριαρχεί ή να ελέγχει άλλα άτομα ή καταστάσεις;
  • Μήπως το παιδί σε περίπτωση θυμού είναι εκτός ελέγχου;
  • Έχει ανεξήγητες μελανιές και χτυπήματα.
  • Φοβάται να χρησιμοποιήσει το κινητό τηλέφωνο ή το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο. Τρομάζει και φέρεται αμήχανα όταν λαμβάνει μήνυμα στο κινητό.
  • Μήπως το παιδί συχνά ξεπερνάει τα όρια ή παραβαίνει τους κανόνες;

1.παιχνίδι με χαρτάκια  «το αλφάβητο του εκφοβισμού».

2.η δραστηριότητα περιλαμβάνει το παιχνίδι των συστάσεων που εξελίσσεται σε τρία στάδια. 

1ο στάδιο: Οι μαθητές σηκώνονται όρθιοι και περπατούν στο χώρο. Όποιον συμμαθητή συναντούν τον χαιρετούν με χειραψία κοιτάζοντάς τον στα μάτια και συστήνονται με το μικρό τους όνομα. 

2ο στάδιο: Αν συνεχίσουν να συναντούν τους ίδιους, τους χαιρετούν μόνο με χειραψία, χωρίς λόγια.

 3ο στάδιο: Τώρα χαιρετούν όποιον συναντούν με όποιον τρόπο θέλουν, εκτός από λόγια και χειραψία.

Τελειώνουμε τη συνάντηση με ομαδική συζήτηση και την αξιολογουμε. : 

«Τι σας άρεσε περισσότερο από αυτά που κάναμε σήμερα, τι δε σας άρεσε ή τι σας δυσκόλεψε, πώς θα χαρακτηρίζατε τη σημερινή μας δουλειά;»

Αξιολόγηση
Αξιολόγηση δε σημαίνει προσωπική κριτική αλλά εκτίμηση «του τρόπου που δουλέψαμε, του τι κατανοήσαμε, τι ήταν αυτό που μας άρεσε, τι ήταν αυτό που δε μας άρεσε, τι μας δυσκόλεψε, πώς νιώσαμε σε όλη αυτή τη διαδικασία που δεν ήταν ακριβώς μάθημα, αλλά είχε συγκεκριμένους στόχους και δέσμευση»


 Ο εκπαιδευτικός εκφράζει τη δική του άποψη, σκέψη, συναίσθημα.

ΑΠΛΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ  Ή  ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ;;;;;;;;;;;;;;;;;;

David Beckham: «Εκφοβιζόμουν στο σχολείο». 

 Ο σταρ του ποδοσφαίρου μπορεί να είναι τώρα ο πιο κουλ τύπος στον πλανήτη, αλλά ως παιδί είχε πέσει θύμα εκφοβισμού. Από πολύ νωρίς ο μικρός Beckham είχε μόνο το ποδόσφαιρο στο μυαλό του. Αυτό όμως τον έκανε πολύ διαφορετικό από τους συμμαθητές του, καθώς τα περισσότερα αγόρια της ηλικίας του δεν έχουν συγκεκριμένους στόχους. Ο ίδιος ο Beckham περιγράφει: «Όταν ήμουν δεκαέξι ετών, είχα πειρασμούς. Οι φίλοι με καλούσαν να πάω μαζί τους εγώ όμως ήθελα να μείνω μέσα, να παρακολουθήσω τον αγώνα της ημέρας ».

 Οι συμμαθητές του  τον θεωρούσαν φυτό , γι’ αυτό και τον ταλαιπωρούσαν. Εκείνος όμως τους αγνοούσε, μένοντας αφοσιωμένος στο στόχο του. Ο Beckham αναφέρει στην Guardian ότι επειδή είχε αρχίσει τον αθλητισμό από πολύ μικρός, δεχόταν συμπεριφορές εκφοβισμού από τους άλλους: «Επειδή δεν έβγαινα έξω μαζί τους το Σαββατοκύριακο, τη Δευτέρα στο σχολείο με κορόιδευαν λέγοντας “έμεινες μέσα και έπαιζες ποδόσφαιρο”. Πριν από ένα χρόνο όμως συνάντησα τυχαία κάποιους από αυτούς και ήθελαν να έρθουν να με δουν να παίζω στη Μαδρίτη». 


H Rihanna εκφοβιζόταν εξαιτίας του χρώματος του δέρματός της. Η πανέμορφη τραγουδίστρια Rihanna αποκάλυψε πως σε όλη την παιδική της ηλικία υπέφερε εξαιτίας συμπεριφοράς φυλετικής διάκρισης εις βάρος της. Περιέγραψε στο περιοδικό InStyle ότι οι συμμαθητές της την κακομεταχειρίζονταν έως το γυμνάσιο επειδή το δέρμα της είχε πιο ανοιχτή απόχρωση από τη δική τους. «Το να έχω πιο ανοιχτόχρω μο δέρμα δεν ήταν πρόβλημα στο σπίτι μου. Όμως έγινε πρόβλημα όταν πήγα στο σχολείο. Αυτό με μπέρδεψε πολύ στην αρχή», λέει η εικοσάχρονη. «Η παρενόχληση συνεχίστηκε έως την τελευταία μέρα του δημοτικού». 

ΚΕΙΜΕΝΟ «Σάββατο πρωί και ο Γιώργος είναι πολύ χαρούμενος που σήμερα δεν έχει σχολείο. Σχεδιάζει πώς θα περάσει το Σαββατοκύριακο κάνοντας πράγματα που τον ευχαριστούν.  Ο Γιώργος είναι καλός μαθητής, του αρέσουν οι σχολικές εργασίες, όμως δεν έχει καθόλου όρεξη να πηγαίνει στο σχολείο, γιατί εδώ και κάποιες εβδομάδες δυο συμμαθητές, ο Γιάννης και ο Νίκος, του φέρονται άσχημα την ώρα του διαλείμματος. 

Συγκεκριμένα, τον κοροϊδεύουν και δεν τον παίζουν στην ομάδα του ποδοσφαίρου, παρόλο που ζητά να συμμετέχει και έχει ήδη αποδείξει πόσο καλός παίκτης είναι. Προσπαθούν  να τον  απομονώσουν ,τον αγνοούν  ή ακόμα επιχειρούν να πείσουν  τους άλλους να αισθανθούν αντιπάθεια γι’ αυτόν , διαδίδοντας κακόβουλες φήμες και ψεύδη.

Εκείνος πια, όταν τους βλέπει να πλησιάζουν, απομακρύνεται… Τελευταία δε βγαίνει καθόλου στο διάλειμμα.....

• Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;

• Άραγε πώς να αισθάνεται ο Γιώργος;;;

• Πώς άραγε νιώθουν ο Γιάννης και ο Νίκος όταν φέρονται έτσι στους συμμαθητές τους; 

• Νομίζετε ότι ο Γιώργος φταίει για τον τρόπο που του συμπεριφέρονται; 

• Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συμπεριφορά του Γιάννη και του Νίκου;

• Τι θα μπορούσε να κάνει ο Γιώργος για να αντιμετωπίσει τη συμπεριφορά των συμμαθητών του;

Τι θα μπορούσαν να κάνουν τα υπολοιπα παιδιά-παρατηρητές ;;;;;

• Πώς αισθάνεστε εσείς για τους πρωταγωνιστές της ιστορίας; 

• Πώς αισθάνεστε για τον Γιάννη και τον Νίκο;

 • Ποιους τρόπους θα προτείνατε στα πρόσωπα της ιστορίας ώστε να μπορέσουν να λύσουν το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στο σχολείο;

Ιστορία «Ο Βαγγέλης είναι ένα νέο παιδί στην τάξη που ακόμα δεν έχει φίλους. Είναι ήσυχο, ντροπαλό και συμπαθητικό παιδί. Θέλει να κάνει φίλους, αλλά μερικά παιδιά τον κοροϊδεύουν και δεν του μιλούν. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν τον δέχονται να παίξει μαζί τους. Επίσης, όταν τον συναντούν στο διάδρομο του σχολείου, τον απειλούν ότι θα του πάρουν την τσάντα και τα πράγματά του. Αυτό τον στενοχωρεί πολύ, γι’ αυτό και όταν τους βλέπει, τους αποφεύγει. Μερικές φορές η καρδιά του χτυπάει πολύ γρήγορα, επειδή φοβάται ότι θα του κάνουν κακό. Θα μπορούσε να το πει στους δασκάλους του ή στους γονείς του, αλλά αυτός θέλει να βρει μόνος του μια λύση».

ερωτήσεις: 1. Πώς νιώθει ο Βαγγέλης; 2. Τι σκέφτεται για τον εαυτό του; 3. Έχει αλλάξει η συμπεριφορά του; 4. Τι μπορεί να σκέφτεται για τα παιδιά που τον εκφοβίζουν; 5. Γιατί νομίζει ότι τα άλλα παιδιά τον πειράζουν; 6. Φταίει αυτός; 7. Έχει φίλους στο σχολείο που μπορούν να τον βοηθήσουν; 8. Έχει ζητήσει βοήθεια από συμμαθητές; 9. Το έχει αναφέρει στους δασκάλους του; 10. Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να αντιμετωπίσει αυτά τα παιδιά; 



Ποιος είναι ο ρόλος των ομαδικών παιχνιδιών- δραστηριοτήτων στην ειρηνική επίλυση μιας σύγκρουσης;


Αξιολόγηση
Αξιολόγηση δε σημαίνει προσωπική κριτική αλλά εκτίμηση «του τρόπου που δουλέψαμε, του τι κατανοήσαμε, τι ήταν αυτό που μας άρεσε, τι ήταν αυτό που δε μας άρεσε, τι μας δυσκόλεψε, πώς νιώσαμε σε όλη αυτή τη διαδικασία που δεν ήταν ακριβώς μάθημα, αλλά είχε συγκεκριμένους στόχους και δέσμευση»
• Τι ήταν αυτό που περίμενα από τα Εργαστήρια; • Από αυτά που περίμενα τι πραγματοποιήθηκε; • Τι μου άρεσε; • Τι δε μου άρεσε; • Πώς ένιωσα όλο αυτό τον καιρό; • Ποιο ήταν το καλύτερο μέρος των Εργαστηρίων; • Τι θα ήθελα να αλλάξω; • Ποιες ήταν οι δύσκολες στιγμές στην ομάδα; • Ποιες ήταν οι ανακουφιστικές στιγμές στην ομάδα; • Ποια ήταν η κυριότερη συνεισφορά μου; • Ποιο είναι το πιο χρήσιμο πράγμα που έμαθα; • Πώς θα αξιοποιήσω τα όσα έμαθα; • Πώς νιώθω τώρα που τελείωσε το πρόγραμμα;



ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ Μαθητές και δάσκαλος συμφωνούμε για τα παρακάτω : 
«ΝΙΚΑΜΕ ΤΗ ΦΟ-ΒΙΑ» 
 Για να μπορέσει να λειτουργήσει ομαλά η ομάδα και να συνεργαστούμε αποτελεσματικά, αποδεχόμαστε τους παρακάτω κανόνες αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού: • Όλοι είμαστε εξίσου σημαντικοί. • Εμπιστευόμαστε τους άλλους. • Μιλάει ένα παιδί κάθε φορά. • Ακούμε το άλλο παιδί όταν μιλάει. • Δε διακόπτουμε. • Δε μειώνουμε κανέναν. • Δεν κοροϊδεύουμε ποτέ κάποιον για κάτι που είπε. • Δε φωνάζουμε. • Προσέχουμε την αίθουσα.