Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2023

Διωγμοί και εξάπλωση του Χριστιανισμού.

Διωγμοί και εξάπλωση του Χριστιανισμού.
Πρόσωπα και μαρτυρίες

Picture
Picture
ΠΗΞΗ

Ι. Πολύχρονοι διωγμοί


1. Γιατί διώχθηκαν οι Χριστιανοί;
«Όπως καταδίωξαν εμένα, έτσι θα καταδιώξουν κι εσάς» είχε πει ο Χριστός στους του, και τα λόγια του βγήκαν αληθινά. Πρώτοι διώκτες έγιναν οι Ιουδαίοι, που έβλεπαν ότι το κήρυγμα του Χριστού έβαζε σε δεύτερη μοίρα τον Μωσαϊκό νόμο.

Ύστερα, οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες, με σκληρά διατάγματα, δίωξαν πολλές φορές την Εκκλησία. Αιτία ήταν το κήρυγμα των χριστιανών για αγάπη, δικαιοσύνη και ισότητα μεταξύ των ανθρώπων. Όλα αυτά θεωρήθηκαν επικίνδυνα για τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ακόμη, η άρνηση των χριστιανών να λατρεύουν τους αυτοκράτορες σαν θεούς, όπως το επέβαλε τότε ο νόμος.

Μια άλλη αιτία των διωγμών ήταν και οι ψεύτικες κατηγορίες σε βάρος των χριστιανών. Τους κατηγορούσαν δηλαδή ότι στις συγκεντρώσεις τους συνωμοτούσαν εναντίον του κράτους. Με την εξάπλωση του Χριστιανισμού θίγονταν τα συμφέροντα πολλών που είχαν σχέση με τα είδωλα, π.χ. των ιερέων, των αγαλματοποιών και εμπόρων σχετικών ειδών.

Τέλος, οι χριστιανοί έγιναν τα «εύκολα θύματα» για ό,τι κακό συνέβαινε∙ θεομηνίες, πλημμύρες, σεισμοί, πυρκαγιές κ.ά. που από καμιά εποχή δεν λείπουν, όλα αυτά υποτίθεται ότι τα έστελναν οι θεοί από οργή από τους χριστιανούς, επειδή δεν τους λάτρευαν.


2. Ποιοι ήταν οι σκληρότεροι διωγμοί;

Picture

Ο πρώτος διωγμός έγινε από έναν παρανοϊκό αυτοκράτορα, τον Νέρωνα, που νόμιζε ότι ήταν σπουδαίος ποιητής. Θέλοντας να εμπνευστεί για να γράψει ένα ηρωικό ποίημα ανώτερο και από την Ιλιάδα του Ομήρου, έβαλε φωτιά στη Ρώμη. Επειδή όμως φοβήθηκε την κατακραυγή του λαού, διέδωσε ότι τη φωτιά την έβαλαν οι χριστιανοί. Ο λαός τον πίστεψε κι έτσι ξεκίνησε ο πρώτος μεγάλος διωγμός.

Ο επόμενος διωγμός οφείλεται σ’ ένα σκληρό και φιλοχρήματο αυτοκράτορα, τον Δομιτιανό, που νόμισε ότι κινδύνευε η βασιλεία του από τους χριστιανούς.

Ο πιο σκληρός και άγριος απ’ όλους τους διωγμούς έγινε από τον αυτοκράτορα Δέκιο. Αυτός νόμισε ότι θα κατάφερνε να ξεριζώσει οριστικά τη χριστιανική πίστη, που πίστευε πως ήταν η αιτία της παρακμής της απέραντης αυτοκρατορίας του.

Τελευταίος ήταν ο διωγμός του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Τον ανησύχησε ιδιαίτερα η αύξηση του αριθμού των χριστιανών μέσα στους κρατικούς και στρατιωτικούς υπαλλήλους και με τον διωγμό αυτόν προσπάθησε να εξαφανίσει κάθε χριστιανικό στοιχείο από τις δημόσιες υπηρεσίες και τον στρατό.

ΙΙΙ. Το  τέλος των διωγμών και η εξάπλωση του Χριστιανισμού


1. Ένας χριστιανός Ρωμαίος αυτοκράτορας: Μέγας Κωνσταντίνος
Πατέρας του Κωνσταντίνου ήταν ο Κωνστάντιος ο Χλωρός, Καίσαρας της Γαλατίας και μητέρα του η Ελένη. Ο Κωνσταντίνος γεννήθηκε στη Νίσσα της σημερινής Σερβίας το 274 μ.Χ. Ύστερα από τον θάνατο του πατέρα του Ο Κωνσταντίνος ανακηρύχθηκε από τον στρατό διάδοχός του. Χρειάστηκε όμως να κάνει πολλούς πολέμους για να εδραιώσει τη θέση του. 
Μέγας Κωνσταντίνος

2. «Εν τούτω νίκα»
Picture
​Η κρίσιμη μάχη για την επικράτηση του Κωνσταντίνου θα δινόταν στη Μουλβία γέφυρα του ποταμού Τίβερη. Ο αντίπαλος του Κωνσταντίνου Μαξέντιος είχε τετραπλάσιες δυνάμεις. Αλλά ο Κωνσταντίνος δεν έχασε το θάρρος του. Ο ίδιος διηγήθηκε ότι μια ημέρα του 312 είδε ξαφνικά στον ουρανό ένα φωτεινό σταυρό με την επιγραφή «ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ». Η έκπληξη που ένιωσε ήταν μεγάλη.

Τη νύχτα είδε στον ύπνο του τον Χριστό να τον ενθαρρύνει. Όταν ξύπνησε, με εντολή του ετοιμάστηκε ένα λάβαρο που το κοντάρι του κατέληγε σε σταυρό. Πάνω σ’ αυτό έβαλαν και ένα χρυσό στεφάνι με το μονόγραμμα του Χριστού. Κάτω απ’ αυτό κρέμασαν πολύτιμο τετράγωνο ύφασμα με τις εικόνες του αυτοκράτορα και των γιων του. Ο ενθουσιασμός των χριστιανών στρατιωτών, όταν είδαν το λάβαρο, ήταν μεγάλος. Στη μάχη νίκησε ο Κωνσταντίνος, ο οποίος από τότε και μετά στράφηκε οριστικά στον Χριστιανισμό.


3. Το Διάταγμα των Μεδιολάνων
​Ένα από τα πρώτα έργα του Κωνσταντίνου μόλις ανέλαβε τη διοίκηση του κράτους με τον Λικίνιο ήταν το Διάταγμα των Μεδιολάνων. Μ’ αυτό το διάταγμα δινόταν στον καθένα το δικαίωμα να ακολουθεί όποια θρησκεία ήθελε. Έτσι τερματίζονταν πια οι διωγμοί κατά των χριστιανών.

Όταν το 323 ο Κωνσταντίνος έγινε αυτοκράτορας σε ολόκληρο το ρωμαϊκό κράτος προστάτεψε με πολλούς τρόπους τον χριστιανισμό: επέστρεψε στους χριστιανούς τους ναούς και τις περιουσίες τους που είχαν δημευτεί την περίοδο των διωγμών, καθιέρωσε την Κυριακή ως ημέρα γιορτής και αργίας, έκτισε ναούς στην καινούργια πρωτεύουσα, καταπολέμησε τις αιρέσεις κ.ά.

ΙV. Γιορτές μνήμης / τόποι λατρείας


1. Ο Ναός της Αναστάσεως της Ιερουσαλήμ
Picture
​Αλλιώς λέγεται Ναός του Παναγίου Τάφου και βρίσκεται στη χριστιανική συνοικία της παλαιάς πόλης της Ιερουσαλήμ. Ο ναός θεωρείται ότι βρίσκεται στη θέση του Γολογοθά, του λόφου πάνω στον οποίο σταυρώθηκε και τάφηκε ο Ιησούς Χριστός.

​Ο ναός κατασκευάστηκε από την Αγία Ελένη, τη μητέρα του Μεγάλου Κωνσταντίνου, στα μέσα του 4ου αιώνα. Στον ναό που έχτισε η Αγία Ελένη συμπεριέλαβε τον Πανάγιο Τάφο μαζί με τον Γολγοθά και το Σπήλαιο. Από τότε πέρασε μεγάλες περιπέτειες και καταστροφές.

​Στη σημερινή του μορφή κατασκευάστηκε το 1810. Το 1958 Ορθόδοξοι, Ρωμαιοκαθολικοί και Αρμένιοι άρχισαν την αποκατάσταση και συντήρηση του μνημείου.




2. Η γιορτή Κωνσταντίνου και Ελένης
Picture
​Ο Μέγας Κωνσταντίνος τιμούσε ιδιαίτερα τη μητέρα του. Της έδωσε τον τίτλο της αυγούστας, έβαλε τη μορφή της πάνω σε νομίσματα και έδωσε το όνομά της σε μία πόλη της Βιθυνίας.

Η Ελένη έκτισε πολλές εκκλησίες. Στη Ρώμη (Τιμίου Σταυρού), στην Κωνσταντινούπολη (Αγίων Αποστόλων), στη Βηθλεέμ (βασιλική της Γεννήσεως) και στο Όρος των Ελαιών (βασιλική της Γεθσημανή). Το 326 μ.Χ. πήγε στην Ιερουσαλήμ, όπου «μὲ μέγαν κόπον καὶ πολλὴν ἔξοδον καὶ φοβερίσματα ηὗρεν τὸν τίμιον σταυρὸν καὶ τοὺς ἄλλους δύο σταυροὺς τῶν ληστῶν», όπως γράφει ο Κύπριος Χρονογράφος Λεόντιος Μαχαιράς. Μετά τον θάνατό της, ο Μ. Κωνσταντίνος την ενταφίασε στον ναό των Αγίων Αποστόλων.

Οι Βυζαντινοί τιμούσαν ιδιαίτερα τον Μέγα Κωνσταντίνο και την Αγία Ελένη. Έτσι, άρχισαν να τους απεικονίζουν μαζί να κρατούν ανάμεσά τους τον Σταυρό. Η Εκκλησία τους ανακήρυξε ισαποστόλους και η μνήμη τους τιμάται στις 21 Μαΐου.

Κάθε χρόνο στις 21 Μαΐου, κατά την καθιερωμένη εορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, στη βόρεια Ελλάδα αναβιώνει το έθιμο της τελετουργίας των Αναστεναρίων.  Το έθιμο τελείται από τις αρχές του 20ού αιώνα από πρόσφυγες του νομού Θράκης.


3. Η γιορτή της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού
Από το συναξάρι της γιορτής
Τον ξύλινο Σταυρό, που πάνω του σταυρώθηκε ο Χριστός, τον βρήκε μετά από πολλά χρόνια κάπου στην Ιερουσαλήμ η Αγία Ελένη, κάτω από τα χώματα.

Ο λαός, σαν έμαθε πως βρέθηκε ο Σταυρός, θέλησε να τον δει και να τον προσκυνήσει. Γι’ αυτό ο πατριάρχης των Ιεροσολύμων τον ύψωσε μέσα στον ναό, ενώ ο κόσμος έκλαιγε από χαρά. Η Αγία Ελένη φρόντισε να χτιστεί στον τόπο εκείνο ο ναός της Αναστάσεως και να τοποθετηθεί μέσα ο Σταυρός.

Μετά από χρόνια, οι Πέρσες κυρίευσαν την Ιερουσαλήμ. Μαζί με άλλα λάφυρα πήραν στη χώρα τους και τον Τίμιο Σταυρό. Αυτή η προσβολή ήταν σαν αγκάθι στις καρδιές των πιστών.

Αργότερα, ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ηράκλειος νίκησε τους Πέρσες. Πήρε πίσω τον Τίμιο Σταυρό και τον έφερε στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί ο Σταυρός υψώθηκε και πάλι μπροστά στον λαό, που παρακολουθούσε με ευλάβεια και συγκίνηση.

Όλα αυτά τα θυμούνται οι χριστιανοί στις 14 Σεπτεμβρίου, τη μέρα δηλαδή της γιορτής της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού. 
Picture

Έθιμα της γιορτής
Τη ημέρα της γιορτής ο ιερέας μοιράζει στους πιστούς κλαδάκια βασιλικού γιατί –κατά την παράδοση- η Αγία Ελένη βρήκε τον Σταυρό του Χριστού σε ένα χώρο που ήταν κατάφυτος από βασιλικούς. Γι’ αυτό και ο βασιλικός λέγεται σταυρολούλουδο. Με αυτό τον βασιλικό και με τον αγιασμό της ημέρας οι νοικοκυρές συνήθιζαν να φτιάχνουν το προζύμι της χρονιάς.

Συνήθιζαν να λένε για τον βασιλικό:
«Βασιλικός κι αν μαραθεί
κι αν γείρουν τα κλωνιά του,
ρίξε νερό στη ρίζα του
να 'ρθει στα πρωτινά του».
Καθώς είναι περίοδος που πλησιάζει η σποράστέλνουν στην εκκλησία πολυσπόριο, μείγμα απ' όλα τα είδη των σπόρων, για να λειτουργηθούν και να ευλογηθούν.

Από τη μέρα αυτή και οι ναυτικοί σταματούν τα μακρινά ταξίδια, όπως συμβουλεύει και η κοινή παροιμία: «Του Σταυρού σταύρωνε και δένε ή του Σταυρού κοίτα και τ' άι-Γεωργιού ξεκοίτα». Άλλη παροιμία λέγει: «Του Σταυρού σταύρωνε και σπέρνε».

Το βράδυ της παραμονής τα παιδιά πηδούν φωτιές.
Γ. Α. Μέγας, Ελληνικές γιορτές και έθιμα της λαϊκής λατρεία


ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΥΡΙΟΤΕΡΩΝ ΔΙΩΓΜΩΝ
ΔΙΩΓΜΟΣ
ΑΦΟΡΜΗ
ΚΥΡΙΟΤΕΡΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ
Νέρωνας
(54-68 μ.Χ.)
Πυρκαγιά στη Ρώμη
Πέτρος, Παύλος
Δομιτιανός
(81-96 μ.Χ.) 
Φόρος διδράχμου
​Διονύσιος, Τιμόθεος, Φλάβιος, Κλήμης, Δομιτίλλα, Ακύλιος
Τραϊανός
(98-117 μ.Χ.)
Ερώτημα επάρχου
Ιγνάτιος, Φωκάς, Κλήμης Ρώμης, Πρόκλος, Ιλάριος
Μάρκος Αυρήλιος
(161-180 μ.Χ.)
Ατυχήματα
​Παρασκευή, Πολύκαρπος, Ιουστίνος, Κοδράτος
Σεπτίμιος Σεβήρος
(193-211 μ.Χ.)
​Προσηλυτισμός
​Ειρηναίος, Λεωνίδης, Ευτυχία, Περπέτουα, Χαράλαμπος, Χριστίνα, Μαρκέλλα
Δέκιος
(249-251 μ.Χ.)
​Θρησκευτικός φανατισμός
​Φλαβιανός Ρώμης, Καλλιόπη, Αλέξανδρος Ιεροσολύμων, Βαβύλας, Τρύφων
Διοκλητιανός
(284-305 μ.Χ.)
​Θρησκευτικός φανατισμός
​Γεώργιος, Δημήτριος, Κυριακή, Ευφημία, Προκόπιος
Γαλέριος
(305-311 μ.Χ.)
​Θρησκευτικός φανατισμός
​Μαρκελλίνος Ρώμης, Ερμόλαος, Αικατερίνη, Παντελεήμων, Λουκιανός Αντιοχείας

Picture

ΙΙ. «Χριστιανός ειμί»: Μάρτυρες από ελεύθερη επιλογή



  Πώς έβλεπε ο κόσμος τους πρώτους Χριστιανούς
«Ο λαός τους εκτιμούσε»
Οι συμπολίτες τους τούς αγαπούσαν και τους θαύμαζαν. «Ζούνε στη γη, μα συμπεριφέρονται σαν άγγελοι στον ουρανό», έλεγαν. Είχε γίνει φανερό πως ο τρόπος ζωής τους ήταν διαφορετικός, καινούργιος. 

Φυλακίσεις και διωγμοί
Από το βιβλίο των Πράξεων πληροφορούμαστε:
  • Οι Σαδδουκαίοι τα μέλη του ιουδαϊκού συνεδρίου ήταν αγανακτισμένοι για όσα κήρυτταν οι απόστολοι. Έτσι, ο Πέτρος και ο Ιωάννης ανακρίθηκαν, βασανίστηκαν, απειλήθηκαν και ρίχτηκαν στη φυλακή. (Πράξ. 4 και 5)
ΙΙΙ. Δυσκολίες και προβλήματα καθώς οι κοινότητες μεγάλωναν
«Διάλεξαν επτά»
Picture
Οι 7 Διάκονοι, τοιχογραφία του Fra Angelico, Dennis Burlingham
Από τη δημιουργία της πρώτης χριστιανικής κοινότητας, η Εκκλησία είχε στραμμένο το ενδιαφέρον της σε όσους είχαν ανάγκη και αγωνιζόταν να ανακουφίσει τον πόνο και τη δυστυχία των ανθρώπων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έδειχνε για όσους μπορούσαν να είναι θύματα εκμετάλλευσης, όπως οι χήρες γυναίκες και τα παιδιά.

​Καθώς οι κοινότητες αυξάνονταν και μεγάλωναν, μεγάλωναν και οι ανάγκες. Και άρχισαν να δημιουργούνται προβλήματα. Κάποιοι παραπονούνταν ότι γίνονταν αδικίες σε βάρος χηρών γυναικών στη διανομή των τροφίμων. Γι’ αυτό τον λόγο, οι απόστολοι ζήτησαν από τα μέλη της Εκκλησίας να εκλέξουν εφτά άντρες για να αναλάβουν το σωστό μοίρασμα των τροφίμων και φροντίδα των μελών της κοινότητας. Αυτοί ήταν οι επτά διάκονοι: ο Φίλιππος, ο Πρόχορος, ο Νικάνορας, ο Τίμονας, ο Παρμενάς, ο Νικόλαος και ο Στέφανος.

Ο πρωτομάρτυρας Στέφανος
Ο Στέφανος, γεμάτος πίστη και δύναμη, ήταν αφοσιωμένος με ζήλο στα καθήκοντά του. Ταυτόχρονα μιλούσε σ’ όλο τον κόσμο για τον Ιησού. Αυτό προκάλεσε κάποιους που τον κατηγόρησαν για βλασφημία του Θεού και τον οδήγησαν σε δίκη.

​Ο Στέφανος στην απολογία του μπροστά στο ιουδαϊκό συνέδριο έβγαλε ένα μακρύ λόγο, κατακρίνοντας τη στάση των Ιουδαίων προς τον Χριστό και υποστηρίζοντας με σθένος την πίστη του. Οι ιερείς που τον δίκαζαν εξαγριώθηκαν και αποφάσισαν τη θανάτωσή του που έγινε με λιθοβολισμό. 


Καθώς είναι ο πρώτος χριστιανός που μαρτύρησε για τον Χριστό ονομάστηκε πρωτομάρτυρας. Η μνήμη του τιμάται στις 27 Δεκεμβρίου. 

​Ο Στέφανος, την ώρα του μαρτυρίου του, έπεσε στα γόνατα και φώναξε δυνατά: «Κύριε, μη στήσης αυτοίς την αμαρτίαν ταύτην», δηλαδή, «Κύριε, μη λογαριάσεις σε αυτούς αυτή την αμαρτία».

Το κήρυγμα του Χριστού σε όλους τους λαούς χωρίς καμιά εξαίρεση
Γράφει ο απόστολος Παύλος σε μια επιστολή του:
Όταν κηρύττω το ευαγγέλιο, ενεργώ ως ιερέας του Θεού, για να γίνουν όλοι αυτοί οι λαοί προσφορά ευπρόσδεκτη από τον Θεό, αγιασμένη από το Άγιο Πνεύμα… δεν θα τολμήσω να αναφέρω τίποτε παραπάνω από όσα έκανε ο Χριστός… Όλα είναι έργο του Χριστού για να δεχτούν οι διάφοροι λαοί το ευαγγέλιο…

Έτσι, με την κηρυκτική δράση μου γέμισε όλος ο χώρος από την Ιερουσαλήμ ως την Ιλλυρία από το ευαγγέλιο του Χριστού. Πάντοτε όμως κήρυττα το ευαγγέλιο εκεί όπου δεν είχε ακόμα ακουστεί το όνομα του Χριστού… σύμφωνα με τα λόγια της Γραφής:

​Θα τον δουν αυτοί στους οποίους δεν τον είχαν αναγγείλει και θα τον καταλάβουν όσοι δεν τον είχαν καν ακουστά.
Ρωμ 15, 14-21

ΠΗΓΗ: https://eclass31.weebly.com/thetaepsilonmualphatauiotakappa942-epsilonnu972tauetataualpha-21.html#.WXscxIiLQ2w
Picture

3η του Δεκέμβρη, Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ,

 3η του Δεκέμβρη, Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ,  https://science.nasa.gov/moon/

Η UNICEF καταδικάζει κάθε παραβίαση του δικαιώματος του παιδιού στην ποιοτική και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση



Τι βλέπει ο αστροναύτης Mitchell »;
Γιατί δεν μπορούμε να δούμε το κάτω μισό ;









Εμείς και ο κόσμος – δουλεύουμε με προκαταλήψεις

Γιατί αυτός ο χάρτης διαφέρει από άλλους χάρτες που ήδη γνωρίζετε;

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ – ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Γιατί είναι αυτό σημαντικό;

































Μέρα διεκδίκησης και αγώνα

Σύλλογος Εκπαιδευτικών :

 Επιστολή προς τους μαθητές μας με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Από ΕΜΑΣ τους εκπαιδευτικούς σας, θα ακούσετε ένα  μεγάλο ΜΠΡΑΒΟ, γιατί παρά τις αντιξοότητες που ορθώνουν οι ελλείψεις στον καθημερινό μας αγώνα, μέσα στα ειδικά και γενικά σχολεία, από κοινού, εσείς και εμείς, δίνουμε τον δικό μας όμορφο αγώνα, της μάθησης, της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς. Όλοι εσείς, οι μαθητές , με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μαζί με τους γονείς σας,  μπροστά στις 3 του Δεκέμβρη θα ακούσετε λόγια πολλά  περί « δικαιωμάτων», «ισότιμης» πρόσβασης στην εκπαίδευση και την ζωή.

 δίνουμε τον δικό μας όμορφο αγώνα, της μάθησης, της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς. 

Γιατί παρά τις ελλείψεις σε προσωπικό, την πολύχρονη αναπλήρωσή μας, τα παλιά, ακατάλληλα κτίρια, τις ελλείψεις σε τεχνολογικό, επιστημονικό, παιδαγωγικό υλικό, τα πολυκαιρισμένα παιχνίδια και μέσα, βρίσκουμε το μεράκι, τη θέληση, αναμετρώμενοι με αυτά τα εμπόδια, να κερδίζουμε βήμα το βήμα στην εκπαιδευτική διαδικασία.  

Πολλές φορές η μόνη στήριξη προς εμάς, η έμπνευσή μας,  είναι η δική σας χαρά και δίψα  να μαθαίνετε καινούργια πράγματα για να γίνεστε πιο ανεξάρτητοι, να προετοιμάζεστε για την ζωή σας.  Η δική μας ανταμοιβή είναι όλες οι καθημερινές στιγμές όταν νιώθετε πιο σίγουροι, γεμάτοι αυτοπεποίθηση κατορθώνοντας καινούργια πράγματα. Όταν κάθε φορά μας ρωτάτε και μας παρακινείτε να συνεχίσουμε μαζί το όμορφο ταξίδι της μάθησης.

Είμαστε όντως τυχεροί, εμείς και εσείς, γιατί όλα αυτά τα μικρά και καθημερινά, δεν περιμένουμε επετείους, για να τα γιορτάσουμε αλλά το κάνουμε κάθε μέρα, όλο τον χρόνο. 

Όμως μπροστά στις 3 του Δεκέμβρη, παίρνουμε την αφορμή να ξαναθυμίσουμε όλα όσα είναι αναγκαία  όλα όσα δικαιούνται οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, για να παίρνουν περιεχόμενο οι ευχές  την ημέρα αυτή: 

Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2023

προβληματα Διαιρέτες ενός αριθμού – Μ.Κ.Δ. αριθμών

αντιγραφω και λύνω το 1ο πρόβλημα στο τετράδιό μου - 

  1ο    Αποφασίσαμε να κάνουμε πάρτυ στο σχολείο μας. Γι’ αυτό αγοράσαμε σοκολατάκια. Έτσι πήραμε 48 αμυγδάλου, 60 φουντουκιού και 24 με καρύδι. Θέλουμε να τα μοιράσουμε ισότιμα σε μπολ χωρίς να περισσέψει κανέναΠόσα μπολ το πολύ χρειαζόμαστε να φέρουμε και πόσα από το κάθε είδος γλυκού  θα έχει το κάθε μπολ; 

ΛΥΣΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΘΥΜΑΜΑΙ ΠΩΣ ΛΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑ 
2ο   Εχουμε 24  τριαντάφυλλα   και 60 γαρίφαλα.Θέλουμε να τα μοιράσουμε ισότιμα σε ανθοδέσμες  χωρίς να περισσέψει κανένα.  Πόσες το πολύ όμοιες ανθοδέσμες  μπορούμε να φτιάξουμε και πόσα από το κάθε είδος  λουλουδιόυ θα έχει καθε ανθοδέσμη;;;

λυση 



...............................................ΕΩΣ ΕΔΩ..............................................................................



ΛΥΣΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ



Το σχολείο μας θέλει να πάρει μέρος σε κάποιες αθλητικές δραστηριότητες. Γι’ αυτό πρέπει να σχηματίσουμε ισοδύναμες ομάδες που να είναι μεικτές (αγόρια και κορίτσια). Αν οι μαθήτριες του σχολείο μας είναι 26 και οι μαθητές του σχολείου μας είναι 18, πόσες το πολύ όμοιες ομάδες μπορούμε να σχηματίσουμε και πόσες μαθήτριες και μαθητές θα έχει η κάθε ομάδα; 

ΛΥΣΗ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η δασκάλα έχει 24 γόμες, 30 μολύβια και 12 ξύστρες και θέλει να μοιράσει ισότιμα στους μαθητές της χωρίς να περισσέψει κανένα σχολικό είδος. Αλήθεια μπορούμε να βρούμε πόσους μαθητές έχει στην τάξης της και πόσα από το κάθε σχολικό είδος θα δώσει σε κάθε μαθητή; 




ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Βρίσκω   τον ΜΚΔ  

12: 1, 2 , 3, 4, 6, 12

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΜΚΔ

.......................................................

20:

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΜΚΔ..


Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

 

ππαρατηρω τον χαρτη



Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 5                ΜΑΘΗΜΑ 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

ΚΛΕΦΤΕΣ                                                                                                                                                                                                                                ΚΑΛΑΜΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ

Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας κάποιοι άνθρωποι αποφάσιζαν να καταφύγουν σε απομονωμένες περιοχές των βουνών, προκειμένου να ζουν πιο ελεύθερα και μακριά από την καταπίεση των Τούρκων.

Στην συνέχεια ακολουθούσαν τον δρόμο της παρανομίας. Γίνονταν δηλαδή κλέφτες.

Οι κλέφτες για να επιβιώνουν έκαναν επιδρομές εναντίον των χωριών. Οι επιδρομές τους στρέφονταν κυρίως εναντίον των Τούρκων και των κοτζαμπάσηδων.

Η έχθρα που ένιωθαν για τους Τούρκους κατακτητές, και γενικά για την εξουσία, με τον καιρό τούς έκανε αγαπητούς στον λαό.

Οι απλοί άνθρωποι θαύμαζαν την λεβεντιά και την παλικαριά τους και τους θεωρούσαν ήρωες, κάτι που φαίνεται από τα πολλά δημοτικά τραγούδια που τους εξυμνούν.

Τα λημέρια τους (τα καταφύγιά τους) τα είχαν σε δύσβατα μέρη, για να μην τους ενοχλούν οι Τούρκοι. Ήταν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες· η κάθε μία με τον δικό της καπετάνιο (αρχηγό) και το δικό της μπαϊράκι (σημαία). Συχνά αναγκάζονταν να αλλάζουν λημέρια, για λόγους ασφάλειας και παντού τοποθετούσαν καραούλια (σκοπιές). Πολεμούσαν με γιουρούσια (αιφνιδιαστικές επιθέσεις), στήνοντας ενέδρες στους εχθρούς.

Αυτός ο τρόπος πολέμου ονομάστηκε κλεφτοπόλεμος.

Φημισμένοι κλέφτες ήταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης,
ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Κατσαντώνης, ο Ζαχαριάς, και πολλοί άλλοι.

 

ΑΡΜΑΤΟΛΟΙ

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους κλέφτες, οι Τούρκοι είχαν συστήσει ειδικά στρατιωτικά σώματα, τους αρματολούς. Αυτοί αναλάμβαναν την φύλαξη μιας περιοχής που ονομαζόταν αρματολίκι.

Συχνά, πολλοί αρματολοί –ιδιαίτερα από τότε που ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση– εγκατέλειπαν τις θέσεις τους και μαζί με τους στρατιώτες τους πήγαιναν με το μέρος των κλεφτών.

Συχνό ήταν, επίσης, και το αντίστροφο: οι κλέφτες να γίνονται αρματολοί για κάποιο διάστημα και αργότερα να ξαναγίνονται κλέφτες.

Φημισμένοι αρματολοί ήταν ο Κατσαντώνης στην Ρούμελη, ο  Γεώργιος Μπότσαρης και ο Λάμπρος Τζαβέλλας στο Σούλι, ο Νικοτσάρας στον Όλυμπο και πολλοί άλλοι.

 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί, οι «κλεφταρματολοί», με την δράση και τα κατορθώματά τους έδιναν κουράγιο στους ραγιάδες και, όταν ήρθε η ώρα του μεγάλου ξεσηκωμού, αποτέλεσαν τον πυρήνα των αγωνιστών της ελευθερίας.

 


Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί πολλοί άνθρωποι κατέφευγαν στις ορεινές περιοχές μετά την κατάκτηση από τους Τούρκους;

ü Πώς κάποιοι άνθρωποι από «κλέφτες» έφτασαν να γίνουν ήρωες και να τραγουδηθούν από τον λαό;

ü Τι ήταν οι αρματολοί; Ποια σχέση είχαν με τους κλέφτες;

ü Γιατί οι λέξεις «Κλέφτης» και «Αρματολός» κατέληξαν να σημαίνουν το ίδιο πράγμα; Και γιατί κατέληξαν να αποτελούν τίτλους τιμής για τους Έλληνες εκείνη την εποχή;





 ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ









ΖΑΓΟΡΙ
ΠΟΤΑΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΣ 



ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ -ΟΡΙΣΤΙΚΗ-ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ

   

     πατα  πανω στην εικονα για την άσκηση👇



ασκηση

Γράφω  στην Υποτακτική και Προστακτική το ρήμα  αναλύω στο α΄ και β΄πρόσωπο  εν.

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

       ΟΡΟΣΤΙΚΗ         ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ          ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ

        ανα λύω       .........................................         ................................

.............................   ........................................       ...................................

ΑΟΡΙΣΤΟΣ

ανέλυσα     ....................................     ...............................

.................        ....................................      ...............................

Θυμηθείτε:

Αύξηση παίρνει μόνο η οριστική. 


Τι είναι η αύξηση

 

Όταν κλίνεται ένα ρήμα διαπιστώνουμε ότι σε μερικά ρήματα στον παρατατικό και στον αόριστο προστίθεται στην αρχή του ρήματος ένα επιπλέον γράμμα το έ, που το ονομάζουμε αύξηση.

Προσοχή: Η αύξηση μπαίνει μόνο στην οριστική και χάνεται στις άλλες εγκλίσεις. Πολύ συχνά ακούμε αντί του σωστού τύπου της προστακτικής διάγραψε, τον τύπο διέγραψε.

 

διαγράφω
αόριστος
οριστικήυποτακτικήπροστακτική
διέγραψα
διέγραψες
διέγραψε
διαγράψαμε
διαγράψατε
διέγραψαν
να διαγράψω
να διαγράψεις
να διαγράψει
να διαγράψουμε
να διαγράψετε
να διαγράψουν
 
διάγραψε
 
 
διαγράψτε

 

  • Σαν οδηγία:

     Όταν πρέπει να αναρωτηθούμε πώς θα γράψουμε την προστακτική, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας:

    α) αν το ρήμα τελειώνει σε -ιζω, τότε διατηρούμε το -ι- του θέματος,


     π.χ.  γεμίζω > γεμίστε


               δανείζω > δανείστε,


    β) αν το ρήμα τελειώνει σε -ώ (π.χ. ζητώ) και

     αν είναι προστακτική αορίστου ενεργητικής φωνής, τότε γράφεται με -η.

       χτυπ -ώ

     π.χ. χτύπησα             χτύπησε
                                    χτυπήστε

    Άσκηση στην ορθογραφία της προστακτικής 
    Συμπληρώστε με το κατάλληλο -
    i-

     

    δανείζω           δαν____στε                ακολουθώ       ακολουθ____στε

    αθροίζω          αθρ____στε                δακρύζω         δακρ____στε

    μυρίζω            μυρ____στε                παρατηρώ       παρατηρ____στε

    τρίζω               τρ____ξτε                  τηλεφωνώ       τηλεφων____στε

    μπήζω               μπ____ξτε                 φιλώ                φιλ____στε

    θερίζω             θερ____στε                σκουπίζω        σκουπ____στε

    συγχύζω          συγχ____στε             κτυπώ             κτυπ____στε




     οριστικήπροστακτική
    -ίζωανθίζω, αντικρίζω, ανθίστε, σχίστε
    -ήζωμπήζω, πήζω, πρήζωμπήξτε
    -ύζωαναβρ(λ)ύζω, δακρύζω,  κατακλύζω,
     κελαρύζω, συγχύζω, σφύζω, 
    δακρύστε
    -οίζω,αθροίζωαθροίστε
    -είζωδανείζωδανείστε

       







ως γνωστόν, «ο ψεύτης κι ο κλέφτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται» και το «το ψέμα δε ζει για να γεράσει.»  

  ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ


ΡΗΜΑΤΑ :

ΜΥΘΟΙ
ΠΑΛΙΟΙ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ