Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

Οι γονείς του Μ. Αλεξάνδρου-ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

 


Μια λαμπερή αστραπή- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ

Το 356 πΧ  ηρθε στον κόσμο . στη γη της  Μακεδονίας,στην Πέλλα,  .......... ο Αλέξανδρος ο Μεγας.,που
έμελλε να γίνει η συναρπαστικότερη φυσιογνωμια της παγκόσμιας ιστορίας. Εδώ ,λοιπον , σε αυτή τη γη αναζητούμε την καταγωγή των Μακεδόνων…. στις Αιγές.
ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ
Ο ΜΎΘΟΣ λέει ,πως  ο Τημενίδης  Κάρανος ,απόγονος του Ηρακλή, ξεκίνησε από το Άργος για να οδηγήσει την οικογενειά του από την Πελοπόννησο σε έναν νέο τόπο στον βορρά της Ελλάδας. Σύμφωνα με τον χρησμό έπρεπε να σταματήσει εκεί που θα σταματαγαν τα κοπάδια των αιγων. Εκεί λοιπόν έχτισε μια πόλη που την ονόμασε «Αιγαί» (από την ελληνική λέξη αιγαί = γίδια), δίπλα στη σημερινή κωμόπολη Βεργίνα. Έτσι ιδρύθηκε η πόλη των Αιγων, , η πόλη που έγινε η πρωτεύουσα του μακεδονικού κράτους……………………. …………………………………….
Στις ανασκαφές του Παλατιού στην Βεργίνα ,το χέρι του αρχαιολόγου ,Μανόλη Ανδρόνικου  ανακάλυψε μια επιγραφή που εγραφε: στον «Πατρώο Ηρακλή», στον Ηρακλή δηλαδή που ήταν γενάρχης των Μακεδόνων.
Ο μύθος και πάλι θέλει  Διογέννητους τους Μακεδονες σύμφωνα με τον Ησίοδο. Εδώ στους πρόποδες του Ολύμπου γνώρισε ο Δίας την πανέμορφη Θυία και απέκτησαν αγόρια δύο, τον Μάγνητα και τον Μακεδνό (Μακεδόνα)...που αγαπούσαν τα αλογα.



Εκείνος ήταν βασιλιάς, δυνατός, νεαρός, ο Φίλιππος Β' της Μακεδονίας .
Εκείνη ήταν βασιλοπούλα της Ηπείρου, ιέρεια, πανέμορφη και με έντονη προσωπικότητα. η Μυρτάλη.




Και αν αυτό το όνομα δεν σας λέει κάτι, είναι φυσικό. Εκείνη που ο βασιλιάς Φίλιππος γνώρισε στο Ιερό της Σαμοθράκης, έμεινε στην ιστορία γνωστή  ως Ολυμπιάδα. Μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.



Ο Φίλιππος, γνώρισε λοιπόν την κόρη των Μολοσσών της Ηπείρου, την Μυρτάλη και της έδωσε το νέο της όνομα Ολυμπιάδα ώστε να τιμήσει τη νίκη των αλόγων του στους Ολυμπιακούς Αγώνες.



Η Ολυμπιάδα σύμφωνα με τον μύθο, κατάγονταν από την οικογένεια του Αχιλλέα, είχε  σπουδαία μόρφωση και γνώριζε τα ιερατικά μυστικά του Μαντείου της Δωδώνης
Ο Φίλιππος την νυμφεύθηκε πολύ σύντομα. Αυτά έγιναν το 357 π.Χ. Μόλις ένα χρόνο μετά,το  356 π.Χ. γεννιέται ο μοναχογιός τους, Αλέξανδρος.


Ο Όμηρος, ονομάζει την Σαμοθρακη "ιερά χώρα".

Εδω συνάντησε για πρώτη φορά ο Φίλιππος τη Μυρτάλη...



Εκεί όπου, εκτός από χώρος γνωριμίας των γονιών του Αλέξανδρου , ήταν και το σημείο εύρεσης της περίφημης Νίκης της Σαμοθράκης, το άγαλμα που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου,στη Γαλλία.....
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Εκείνος ήταν βασιλιάς, δυνατός, νεαρός, ο Φίλιππος  .Εκείνη ήταν βασιλοπούλα της Ηπείρου , ιέρεια, πανέμορφη και με έντονη προσωπικότητα. η Μυρτάλη. Η Μυρτάλη καταγόταν από τον θρυλικό Νεοπτόλεμο,τον γιο του θεικου Αχιλλέα. Ο Φίλιππος, έδωσε στην Μυρτάλη το νέο της όνομα ,Ολυμπιάδα ώστε να τιμήσει τη νίκη των αλόγων του στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αυτά έγιναν το 357 π.Χ. Μόλις ένα χρόνο μετά, γεννιέται ο μοναχογιός τους, Αλέξανδρος.

ΜΑΝΤΕΙΟ ΔΩΔΩΝΗΣ
Ο Ηρόδοτος αναφέρει  ότι από την Αίγυπτο  πέταξαν δυο μαύρα περιστέρια (πελειάδες) το ένα πήγε εκεί  όπου χτίστηκε ο ναός του Άμμωνα Δία, και το δεύτερο ήρθε στη γη των Θεσπρωτών,στη  Δωδώνη, και κάθισε επάνω σε μία βελανιδιά,το ιερό δένδρο του Δία. Η ΟΛΥΜΠΙΆΔΑ ερμήνευε τη βούληση του Δία από το θρόισμα των φύλλων του δένδρου και από το πέταγμα των πουλιών που φώλιαζαν σε αυτό.
από εδω ξεκίνησε ο Αλέξανδρος
ΑΙΓΕΣ ....ΟΠΩΣ  ΘΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟ 2022
Είχε ύψος όσο μια τετραώροφη πολυκατοικία 





Στο ανάκτορο των Αιγών: μια χαρούμενη μέρα!...

Ο πρώτος ιωνικός κίονας άρχισε να σηκώνεται στην θέση του. Ευτυχώς βρήκαμε και συσχετίσαμε σχεδόν όλα τα κομμάτια του, θα φτάσει ως το κιονόκρανο και θα ξεπεράσει τα πέντε μέτρα!...

 Μικροι μαθητές απο Αμερική στις Αιγες
 
































Χρυσός λόγος  και κρυμμένα μυστικά στο ανάκτορο του Φιλίππου 


αρχαιολογικά στοιχεία και πληροφορίες

Το Ανάκτορο των Αιγών


Κτισμένο στα χρόνια του Φιλίππου Β΄ (359-336 π.Χ.), το ανάκτορο των Αιγών είναι όχι μόνον το μεγαλύτερο, αλλά μαζί με τον Παρθενώνα και το σημαντικότερο κτήριο της κλασικής Ελλάδας.

Χτισμένο στο άστυ των Αιγών, σε ένα υπερυψωμένο σημείο της πλαγιάς, το τεράστιο κτήριο –το μεγαλύτερο της κλασικής Ελλάδας, τριπλάσιο από τον Παρθενώνα- ήταν ορατό από ολόκληρη των λεκάνη της Μακεδονίας, τοπόσημο δύναμης και ομορφιάς. Κτήριο πρωτόφαντο, απολύτως επαναστατικό και πρωτοποριακό για την εποχή του, το ανάκτορο που ένας μεγαλοφυής αρχιτέκτονας –ίσως ο Πύθεος  δημιούργησε για τον Φίλιππο στις Αιγές θα γίνει το αρχέτυπο όλων των  ανακτόρων της ελληνιστικής οικουμένης,  των Ρωμαιων, των μουσουλμανικων τζαμιών  των  Ευρωπαίων αργότερα   και όχι μόνον.

«Το μνημείο αυτό είναι το απόλυτο αποτύπωμα της λογικής στην πέτρα. Το απόλυτο.

Δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο σαν αυτό, κάτι τόσο μετρημένο.. 

Φαίνεται ότι η τεράστια συνεισφορά των Μακεδόνων -που δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα- στην παγκόσμια τέχνη είναι η αρχιτεκτονική» 

«Ολο το κτίριο είναι σχεδιασμένο με χρυσές αναλογιες. Δηλαδή όλες οι αναλογίες  είναι 1,62,!!!!!!!!!!!!
Γι' αυτό, όταν το κοιτάμε μας φαίνεται όμορφο, μας αρέσει η πρόσοψη αυτή.
 Είναι αυτό που βρήκε ο Πυθαγόρας, είναι ΧΡΥΣΟΣ ΛΟΓΟΣ (Το διαπιστώνεις με μια υπεροχη διαίρεση που εχει  πηλίκο  1,62 ακόμη και στα σκαλοπάτια).
ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ!!!!!!!!!!!!!!
«Στην κάτοψη του ανακτόρου του Φιλίππου στις Αιγές χρησημοποιήθηκε  η θεωρία, του χρυσού λόγου και μια πολύπλοκη γεωμετρία εμβαδων
Τα εμβαδα  επαναλαμβάνουν  την ακολουθία Φιμποντάτσι 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21….
 Πρώτη  Μαθηματικός στον κόσμο αναφέρεται στο χρυσό λόγο η Θεανώ, μαθήτρια του Πυθαγόρα και γυναίκα του, ίσως από τις μεγαλύτερες μαθηματικούς της εποχής της.
Μετά τη Θεανώ, ο Ευκλείδης στα στοιχεία του αναφέρει τη χρυσή τομή που επανέρχεται στο προσκήνιο τον 12ο αιώνα από τον Φιμπονάτσι. 

Το βλέπεις με τόσους κίονες και σκέφτεσαι....Ναός θα είναι. Μπαίνεις και αντι για ναό βλέπεις ένα  τετρεγωνο  ΠΕΡΙΣΤΥΛΙΟ,  με  διώροφες στοές! Εκει για πρωτη φορα στον κόσμο συναντας  Αγορα, εσωτερική, εναν τόπο συναθροισης 4.000 πολιτών  για πολιτκα και κοινωνικα ζητηματα!!!!Το περιστύλιο είναι ο λόγος ύ παρξης αυτού του κτιρίου, είναι η ψυχή του κτηρίου, το ιερό κέντρο

 


 

Τα ισλαμικά τεμένη είναι τα πρώτα που μιμούνται την ιδέα του περιστυλίου, γιατί αυτοί ξέρουν τον ελληνιστικό κόσμο, ζούνε μαζί όταν τον 7ο και 8ο αιώνα φτιάχνουν περιστύλια για να λατρέψουν τον θεό τους στην καινούργια θρησκεία που δημιουργούν


Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι όμως τα εξαίσια ψηφιδωτά, που
καταλαμβάνουν έκταση 2.000. τ.μ.! Δηλαδή δύο ολόκληρων στρεμμάτων συνολικά! Ένα από αυτά σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση και είναι φτιαγμένο από μικροσκοπικά λευκά, μαύρα, γκρίζα, κίτρινα και κόκκινα βότσαλα!
 
ΟΙ ΑΙΓΕΣ, Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ, Ο ΤΟΠΟΣ ΟΠΟΥ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΝΑΚΗΡΥΧΘΗΚΕ ΒΑΣΙΛΙΑΣ 
ΚΑΙ Ο ΤΟΠΟΣ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ

ΤΗΝ ΠΙΟ ΑΝΟΙΧΤΗ ΚΑΙ ΓΟΝΙΜΗ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΣΕ Ο ΚΟΣΜΟΣ.




Αγγελική Κοτταρίδη, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας





Κεφάλαιο 1- Αναγέννηση

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ στην Πινακοθήκη Ουφίτσι

ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ και θα μεαφερθείς σην γκαλερί Ουφίτσι

– Στις πόλεις της βόρειας Ιταλίας, από τον 14ο αιώνα και μετά, οι καλλιτέχνες και γενικά οι λόγιοι (οι άνθρωποι του πνεύματος) άρχισαν να δείχνουν ενδιαφέρον για τον αρχαίο ελληνικό και ρωμαϊκό πολιτισμό. 

    Με την βοήθεια και την χρηματοδότηση των ηγεμόνων (που από τις σταυροφορίες και το εμπόριο είχαν αποκτήσει μεγάλο πλούτο) ξεκίνησαν να αναζητούν σε βιβλιοθήκες μοναστηριών καθώς και σε εδάφη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αυθεντικά κείμενα της κλασικής αρχαιότητας.

Έτσι, στα μέσα του 14ου αιώνα ξεκίνησε από την Φλωρεντία μία πνευματική και πολιτιστική κίνηση, η οποία στους επόμενους δυο αιώνες διαδόθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η κίνηση αυτή ονομάστηκε Αναγέννηση, επειδή η Ευρώπη έμοιαζε να ξαναγεννιέται από το σκοτάδι των προηγούμενων αιώνων. 

Την εποχή εκείνη αναπτύχθηκαν πολύ οι τέχνες (όπως η ζωγραφική, η γλυπτική και η αρχιτεκτονική), οι επιστήμες (αστρονομία, μαθηματικά, ιατρική, κλπ.) και οι ανθρωπιστικές σπουδές (φιλοσοφία, θεολογία).Μεγάλες μορφές της Αναγέννησης ήταν οι ζωγράφοι Σάντρο ΜποτιτσέλιΛεονάρντο Ντα Βίντσι, Μιχαήλ Άγγελος, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ή Ελ Γκρέκο και Ραφαήλ και ο συγγραφέας Ουίλιαμ Σαίξπηρ. 

 Αυτή η πνευματική άνθηση οδήγησε στο κίνημα του Ουμανισμού (Ανθρωπισμού), το οποίο έδινε μεγάλη αξία στον άνθρωπο και τις δυνατότητές του.

 Η διάδοση των ιδεών του Ουμανισμού διευκολύνθηκε πολύ από την εφεύρεση της τυπογραφίας (1448) από τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο.Η γνώση, που μέχρι τότε ήταν προνόμιο μόνο των ευγενών και του κλήρου, άρχισε να διαδίδεται σε μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι άνθρωποι να έρχονται σε επαφή με τις καινούργιες ιδέες, οι οποίες έδιναν βάρος στην ισότητα, την δικαιοσύνη, την μόρφωση και την ελευθερία. 

Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, το 1453, οι Έλληνες λόγιοι που κατέφυγαν στην Δυτική Ευρώπη συνέβαλαν  με την μόρφωσή τους στην εξάπλωση της αρχαίας ελληνικής γραμματείας** στην Δυτική Ευρώπη.

Στις αρχές του 16ου αιώνα (1517) με τη Θρησκευτική Μεταρρύθμιση οι νέες αυτές ιδέες άρχισαν να

επηρεάζουν και τη θρησκεία.
Οι Προτεστάντες, με επικεφαλής τον Γερμανό μοναχό Μαρτίνο Λούθηρο, δημιούργησαν ξεχωριστή γερμανική εκκλησία. Ο Λούθηρος καταδίκαζε την πώληση συγχωροχαρτίων αλλά και την απόλυτη εξουσία του Πάπα. Θυροκόλλησετις 95 θέσεις του σχετικά με τη θρησκεία  στη Μητρόπολη. 

Η θρησκευτική και πολιτική εξουσία της Ευρώπης αντέδρασε απέναντι στην διάδοση των νέων
ανθρωπιστικών ιδεών, προσπαθώντας να κρατήσει τους ανθρώπους καταπιεσμένους και φοβισμένους.

Ερωτήσεις κατανόησης 
1. Από ποιο µέρος ξεκίνησε πρώτα η Αναγέννηση; 
2. Σε ποια µέρη έψαχναν για αυθεντικά αρχαία κείµενα οι λόγιοι του 14ου αιώνα; 
3. Ποιες τέχνες και επιστήµες αναπτύχθηκαν την περίοδο της Αναγέννησης; 4. Τι είναι ο Ουµανισµός; Σε τι αναφέρεται; 
5. Με ποιον τρόπο βοήθησε η τυπογραφία την διάδοση των ιδεών του Ουµανισµού; 
6. Με ποιον τρόπο βοήθησαν οι Έλληνες λόγιοι του Βυζαντίου στην διάδοση της Αναγέννησης; 
7. Ποια άσχηµα γεγονότα έγιναν κατά την διάρκεια της Αναγέννησης; Για ποιον λόγο;

ΠΩΣ ΕΚΦΡΑΖΕΤΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ-


Ο χρόνος είναι η έννοια με την οποία αντιλαμβανόμαστε πότε γίνεται κάτι ή πόσο διαρκεί. Για να δηλώσουμε, λοιπόν, την έννοια του χρόνου στον προφορικό ή γραπτό λόγο, χρησιμοποιούμε διάφορους τρόπους, μεταξύ των οποίων είναι:


Α.) ΟΙ    ΧΡΟΝΟΙ    ΤΩΝ    ΡΗΜΑΤΩΝ     

► ΧΡΟΝΟΙ των ρημάτων είναι οι διάφοροι τύποι, οι διάφορες μορφές που παίρνουν τα ρήματα για να μας δείξουν πότε γίνεται κάτι.

Πότε ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

π.χ. Ο αγώνας αρχίζει (ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ  -τώρα – στο παρόν)

Ο αγώνας άρχισε (ΑΟΡΙΣΤΟΣ -χθες – στο παρελθόν)

Ο αγώνας θα αρχίσει (ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ-αύριο – στο μέλλον)


ΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ

ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΙΚΟΙ

ΠΑΡΟΝΤΙΚΟΙ

ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΙ

Παρατατικός

άρχιζα

Ενεστώτας

αρχίζω

ΜΕΛ. ΕΞΑΚΟΛΟΥΘ.

Θα αρχίζω

Αόριστος

άρχισα

Παρακείμενος

Έχω αρχίσει

ΜΕΛ. ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ

Θα αρχίσω

Υπερσυντέλικος

Είχα αρχίσει


ΜΕΛ.ΣΥΝΤΕΛΕΣΜ.

Θα έχω αρχίσει


Β)    ΧΡΟΝΙΚΑ     ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ  

► Χρονικά επιρρήματα είναι οι άκλιτες λέξεις που φανερώνουν χρόνο.

Τα πιο συνηθισμένα χρονικά επιρρήματα είναι τα έξης:

Έπειτα, κατόπιν, πρώτα, πριν, πρωτύτερα, νωρίς, αργά, αργότερα, εγκαίρως, αμέσως, κιόλας, σήμερα, πέρυσι, απόψε, έπειτα, χθες, ξανά, συχνά, σπάνια, ποτέ, σήμερα κ.ά.
                    Πότε      ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;       

π.χ. Φύγε αμέσως.

Η φίλη μου έφτασε εγκαίρως.

Θα μιλήσουμε αργότερα.

Γ)     ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ     

 Χρησιμοποιούνται συχνά και κάποια ουσιαστικά , συνήθως σε πτώση αιτιατική και πιο σπάνια σε πτώση γενική .


π.χ. θα επιστρέψω το βράδυ.

Έλα την Κυριακή να φάμε μαζί.

Θα ξανάρθουμε του χρόνου.

► Επίσης ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ  

 (  ανά, κατά, με,σε, μετά, από, προς,για, ως κ.λπ.).


π.χ. Δεν κάνει τίποτα για την ώρα.

Θα έρθει κατά το βραδάκι.

Θα έχει φτάσει ως αύριο.

Δ) ΧΡΟΝΙΚΕΣ       ΜΕΤΟΧΕ Σ   

                    Πότε      ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;       

π.χ. Ξημερώνοντας Χριστούγεννα, χτύπησε το σήμαντρο.

Παρατηρώντας τη μούχλα, ανακάλυψε την πενικιλίνη.


Ε)     ΧΡΟΝΙΚΕΣ            ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ    

► Χρονικές προτάσεις ονομάζονται οι εξαρτημένες (δευτερεύουσες) προτάσεις που φανερώνουν χρόνο, προσδιορίζουν δηλαδή χρονικά μια άλλη πρόταση.

Οι χρονικές προτάσεις εισάγονται με:

 χρονικούς συνδέσμους: Όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν, μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, άμα

                    Πότε      ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;       

π.χ. Όταν έμαθε τα νέα, χάρηκε πάρα πολύ.

Μόλις την είδε, έτρεξε αμέσως κοντά της χαμογελώντας.

Θα έχει νυχτώσει, πριν έρθετε.


Μέχρι να αρχίσει η βροχή, είχα φτάσει σπίτι.


ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι χρονικές προτάσεις συνήθως χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση που προσδιορίζουν.


π.χ. Όταν δεν έχει πολλή δουλειά, πηγαίνει στο εξοχικό του.

Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023

Διαγωνισμός για τα μπλουζάκια της ΕΗΓ

 


EDL.ECML.AT/TSHIRTCONTEST

Διαγωνισμός για τα μπλουζάκια της ΕΗΓ

Το σχέδιο σας 

πάει εδώ!

Στείλτε μας το σχέδιο/ την εικόνα/ τα γραφικά σας για να έχετε τη διάταξή σας (λέι-άουτ) στο επίσημο μπλουζάκι της ΕΗΓ του 2024!

  1. Παρακαλώ, να μη ξεχάσετε ότι το σχέδιο πρέπει να αφορά τις γλώσσες, όχι τις χώρες. Επομένως, να μη χρησιμοποιήσετε σημαίες ή κάτι παρόμοιο.
  2. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μέχρι και 3 χρώματα. 
  3. Εάν έχετε εκδοχές με διαφορετικά χρώματα, να μας τις στείλετε όλες με ένα μέιλ και εμείς θα επιλέξουμε εκείνες που μας αρέσουν περισσότερο.
  4. Να θυμάστε ότι χρειαζόμαστε ένα απλό σχέδιο το οποίο δεν είναι πολύ περίπλοκο και που δεν έχει μικρές λεπτομέρειες. Αυτό θα αυξήσει την ποιότητα της εκτύπωσης.
  5. Το σχέδιο δεν μπορεί να ξεπεράσει τις ραφές ενός Τ-shirt και πρέπει να τοποθετηθεί στην μπροστινή όψη. Να μη ξεχάσετε ότι η μέγιστη επιφάνεια εκτύπωσης είναι 30 εκ. x 30 εκ.
  6. Το σχέδιο δεν μπορεί να περιέχει λογότυπα ή υλικό τρίτων που υπόκεινται σε πνευματικά δικαιώματα.
  7. Με την αποστολή του σχεδίου σας, συμφωνείτε ότι μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε δωρεάν στις ιστοσελίδες μας, στα μπλουζάκια και στα προωθητικά μέσα (όπως το Facebook ή τα φυλλάδια). Βέβαια θα προσθέτουμε πάντα το όνομά σας σε αυτά.
  8. Προθεσμία υποβολής: 31 Δεκεμβρίου 2023.
Ο νικητής θα πάρει, επίσης, μέχρι και 10 μπλουζάκια για να τα δώσει στους συμμαθητές/τριές του/της!

Μάικλ Βέντρις - το μυστήριο των πινακίδων τής γραμμικής γραφής Β

Γεννήθηκε το 1922.Από µικρός είχε κλίση στην εκµάθηση γλωσσών και στα μαθηματικά.
9 χρονών γνώριζε αρχαία ελληνικά, λατινικά, γαλλικά, γερµανικά, πολωνικά. 

Το ενδιαφέρον του για τη Γραμμική Β ξεκίνησε το 1936, όταν ήλθε στην Αθήνα. Ο  Arthur Evans έτυχε να είναι παρών στην έκθεση και έδειξε στα αγόρια τα ευρήματά του από την Κνωσό, και τις πινακίδες με τη Γραμμικής Β. Ολόκληρη η επιστηµονική κοινότητα, επηρεασµένη από το κύρος του Έβανς, δέχεται τη γνώµη του Evans ότι δεν είναι ελληνική, αλλά ξεχωριστή γλώσσα.
Του Βέντρις όµως, σε ηλικία 14 ετών,γίνεται έµµονη ιδέα να τη διαβάσει.
 Ο δάσκαλός του θυμάται τον 16χρονο Ventris να ρωτάει τον Evans: «“Κύριε, είπατε ότι οι πινακίδες δεν έχουν αποκρυπτογραφηθεί;” Έτσι ξεκίνησε το  έντονο ενδιαφέρον του Ventris για το “μινωικό πρόβλημα”». 
Ο Ventris επέστρεψε στο Λονδίνο και έγραψε στον Evans -ο οποίος του απάντησε ευγενικά. 
Σύντομα δημοσίευσε το πρώτο του άρθρο σχετικά με το θέμα, υποστηρίζοντας ότι η γλώσσα της Γραμμικής B ήταν πιθανό να σχετίζεται με τους Ετρούσκους, μια προ-ρωμαϊκή γλώσσα της Ιταλίας.

Το 1942 ο Ventris παντρεύτηκε και στον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο κατατάχτηκε στη Βασιλική Βρετανική Αεροπορία....Εκτός από γερμανικά, μιλούσε ρωσικά και βοήθησε στην επικοινωνία με τον ρωσικό στρατό. Εκεί διέπρεψε στο να σπάζει µυστικούς κώδικες των Γερµανών αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της πολεμικής θητείας του, δεν ξέχασε ποτέ το ζήτημα της Γραμμικής Β.

Έλαβε το πτυχίο στην αρχιτεκτονική το 1948 . Αλλά το πρόβλημα δεν θα τον άφηνε ήσυχο, και σύντομα εγκατέλειψε την αρχιτεκτονική για να εργαστεί πλήρως στη Γραμμική Β. 
Προσκλήθηκε και πάλι στην Οξφόρδη να συμμετέχει στη μελέτη της Γραμμικής αλλά η συνάντηση με τους καθηγητές   του Πανεπιστημίου δεν είχε μεγάλη επιτυχία και ο Ventris αποσύρθηκε και πάλι . 
Το 1950 ο Ventris έστειλε ένα ερωτηματολόγιο σε μελετητές της Γραμμικής Β σε όλο τον κόσμο, ζητώντας τις απόψεις τους για την τρέχουσα κατάσταση της έρευνας για τη γραφή της Γραμμικής Β
Ακόμη πάντως παρέμενε πεπεισμένος ότι η γλώσσα πίσω από το Γραμμική Β σχετιζόταν με τους Ετρούσκους, όπως είχε υποστηρίξει για πρώτη φορά το 1940.
  Αλλά τους επόμενους μήνες, καθώς ο κώδικας άρχισε να «σπάει», έγινε όλο και πιο ξεκάθαρο, κατά μεγάλη του έκπληξη, ότι τα κείμενα της Γραμμικής Β ήταν γραμμένα τελικά στα ελληνικά.

 Ο Ventris κλήθηκε να δώσει μια ομιλία στο Τρίτο Πρόγραμμα του BBC σχετικά με τη δημοσίευση των πινακίδων της Κνωσού από τον Myres.  Την ομιλία άκουσε και ο John Chadwick.

ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΤΟΥ 15ΟΥ Π.Χ. ΑΙΩΝΑ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΙΛΟΥΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ







Το 1952 ο Βέντρις θα ανακοινώσει στο ραδιόφωνο του BBC πως έλυσε το μυστήριο των πινακίδων τής γραμμικής γραφής Β: Δυστυχώς, λίγες εβδομάδες πριν από τη δημοσίευση του  Documents in Mycenaean Greek, ο Ventris πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, στις 6 Σεπτεμβρίου 1956




Στην τελευταία του ομιλία το 1956, ο Ventris είχε θέσει ένα κρίσιμο ερώτημα: «Η γνώση της γραφής χάθηκε στ’ αλήθεια ξαφνικά γύρω στο 1200 π.Χ. και υπήρξε πράγματι μια περίοδος τετρακοσίων περίπου ετών κατά την οποία οι Έλληνες ήταν τελείως αναλφάβητοι, μέχρι την εισαγωγή τού ελληνικού αλφαβήτου που γνωρίζουμε;», θέτοντας γόνιμο προβληματισμό για την ερμηνεία του χάσματος αυτού, το οποίο μπορεί όμως να οφείλεται σε έλλειψη διασωθεισών πινακίδων τής Γραμμικής Β, για την περίοδο αυτή.

πηγή: https://www.themata-archaiologias.gr/
Αποκάλυψη
Ένα χρόνο αργότερα, το 1952, o Ventris ανακοίνωσε ραδιοφωνικά ότι είχε σπάσει τον κώδικα της Γραμμικής Β' και ότι, σύμφωνα με τα συμπεράσματά του, η γλώσσα των πινακίδων ήταν ελληνική.
Μεταξύ των ακροατών του προγράμματος ήταν και ο λεξικογράφος από  το Καίμπριτς, John Chadwick. Σύντομα ο Ventris βρήκε το επιστημονικό “έτερόν του ήμισυ” στο πρόσωπο του Chadwick.






Ο Βέντρις απέδειξε επίσης, πως ο μινωικός κρητικός πολιτισμός, με την χρήση της Γραμμικής Β γραφής του, ήταν μέρος της μυκηναϊκής Ελλάδος!.Η Γραμμική Β ήταν μια πρώιμη μορφή της ελληνικής, και όχι μιας κάποιας άλλης μεσογειακής γλώσσας…και στο τέλος γράφει :

Άρα αφού η Γραμμική Β είναι ελληνική και η ετρουσκική είναι παιδί της ελληνικής!



Όπως πιθανότατα θα υποθέτετε, η δεξιότητα, ως λέξη, συνδέεται ετυμολογικά με το επίθετο «δεξιός», από το οποίο και θα αρχίσουμε την επισκόπησή μας.

Η λέξη «δεξιός» είναι αρχαία, μάλιστα ήδη μυκηναϊκή. Πιθανώς να έχει απώτερη ετυμολογική σχέση με το «δέχομαι». Για τους περισσότερους ανθρώπους το δεξί χέρι είναι το πιο ικανό, και αυτή η διαφορά καθόρισε από πολύ παλιά τη μοίρα της λέξης «δεξιός», που από τ’ αρχαία χρόνια πήρε μια σειρά θετικές σημασίες

Έτσι, ήδη από την αρχαιότητα, δεξιός σήμαινε και «επιδέξιος» ή «σωστός» ή «καλοφτιαγμένος» (π.χ. «Ευριπίδου δράμα δεξιώτατον»), ενώ επίσης πήρε τη σημασία «ευνοϊκός» στην οιωνοσκοπία.

Αντίθετα, η αριστερή πλευρά θεωρήθηκε δυσοίωνη και γι’ αυτό για να ονοματιστεί χρησιμοποιήθηκαν ευφημισμοί, όπως «ευώνυμος» -αλλά και το «αριστερός» ευφημισμός είναι, παράγωγο του «άριστος».

Την ίδια προτίμηση για τη δεξιά πλευρά την βλέπουμε και σε πολλές άλλες γλώσσες, όπου η λέξη για τον δεξιό έχει επίσης σημασίες σχετικές με τη δικαιοσύνη, την καταλληλότητα ή την ευθύτητα.

Για παράδειγμα στα αγγλικά right είναι ο δεξιός αλλά και ο σωστός, ο κατάλληλος, ο ευθύς, όπως και το δικαίωμα· στα γαλλικά droit, εκτός από τη δεξιά πλευρά, είναι το δίκαιο και ο ευθύς, και παρόμοιες συμπτώσεις σημασιών έχουμε και στις άλλες ρωμανικές και γερμανογενείς γλώσσες, αλλά και στις σλαβικές. Και τo τουρκ. sağ εκτός από δεξιά/δεξιός σημαίνει και γερός, υγιής, ζωντανός.

Κι επειδή όταν χαιρετάμε κάποιον τού δίνουμε το δεξί μας χέρι, το ρήμα δεξιούμαι πήρε τη σημασία «καλωσορίζω κάποιον» (δίνοντάς του το δεξί χέρι) -από εκεί και η δεξίωση.

Επίσης, ευχόμαστε «να έρθουν όλα δεξιά» (δηλαδή ευνοϊκά), ενώ για να παινέψουμε έναν συνεργάτη μας για την ικανότητα και την προσφορά του λέμε ότι «είναι το δεξί μας χέρι».

Όταν μπαίνουμε στο καινούργιο μας σπίτι ή μαγαζί μπαίνουμε με το δεξί πόδι, για να φέρει γούρι, ενώ όταν κάποιο εγχείρημα ξεκινήσει καλά λέμε ότι «ξεκινήσαμε με το δεξί».

Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου 2023

  Φυσικοί αριθμοί 

λέγονται οι αριθμοί 

0, 1, 2, 3, ...1.000 ,.. άπειρο

.και συμβολίζονται με το γράμμα Ν 




ΚΑΝΟΝΕΣ 



Για τη γραφή κάθε φυσικού αριθμού χρησιμοποιούμε 10 ψηφία, :

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

.Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) έχει έναν


 προηγούμενο κι έναν επόμενο φυσικό α­ριθμό.

Κάθε φυσικός αριθμός (εκτός από το 0) προκύπτει αν στον προηγού­μενό του προσθέσω το 1.

   2+1= 3

   3+1=  4

Αφού κάθε φυσικός αριθμός έχει έναν επόμενο, οι φυσικοί αριθμοί

μπορούν να συνεχίζονται ατελείωτα.

Είναι, όπως λέμε, άπειροι.

1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 289 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 3 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο  2 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ