Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024

βιντεο γιορτης

 



Όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας ας έχωσι.
Θέλει αρετήν και τόλμην
              η ελευθερία.
Ο Ανδρέας Κάλβος ήταν πατριώτης και δημοκράτης, εμπνεύστηκε από την επανάσταση και εξύμνησε τα στρατιωτικά κατορθώματα των Ελλήνων, προειδοποιούσε για τη διχόνοια, αντιπαθουσε  τους Άγγλους και την πολιτική τους (ξεχώριζε μόνο τον Βύρωνα) και στιγμάτιζε τους προδότες. Προερχόμενος από φτωχή οικογένεια, έβαλε μέσα στην ποίησή του όλο τον καημό του λαού για ελευθερία,δημοκρατία  και ελεύθερη πατρίδα.

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

ΕΘΙΜΟ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ


 
Nα γίνομαι άνεμος για το χαρταετὸ και χαρταετὸς για τον άνεμο, ακόμη και όταν ουρανὸς δεν υπάρχει….».

(Ο. Ελύτης, Μικρός Ναυτίλος)



"Τα παιδάκια και οι μεγάλοι μαζεύονται γύρω από έναν σοφρά, ένα χαμηλό κυκλικό τραπεζάκι στο σπίτι. Η γιαγια παίρνει έναν πλάστη, έχει βράσει αβγά, καθαρίζει ένα από αυτά και το δένει σε μια κλωστή. Δένει την κλωστή στην άκρη του πλάστη και περνάει το αβγό μπροστά από τα στόματα των παιδιών και των μεγάλων.

Το γέλιο είναι σίγουρο γιατί δεν είναι καθόλου εύκολο να αρπάξεις ένα αυγό που πότε γλιστράει στο μάγουλο, πότε χτυπάει στο κούτελο.

 Όποιος φάει το αβγό κερδίζει και σφραγίζει τη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής για επτά εβδομάδες"

καλαθια με μεσοκαθετο




Τρίτη 12 Μαρτίου 2024

ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ

 6. Γράφετε τις εντυπώσεις σας από μια οικογενειακή εκδρομή, όμως στο τέλος βλέπετε ότι έχετε ξεπεράσει το όριο των λέξεων. Μπορείτε να τις μειώσετε αντικαθιστώντας κάποιες φράσεις με γενικές; Υπογραμμίστε όσες φράσεις αλλάζετε και σημειώστε στο πλάι τις γενικές. 

Μια οικογενειακή εκδρομή


Την περασμένη εβδομάδα επισκεφτήκαμε το Μουσείο που βρίσκεται στους ∆ελφούς,       ( ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ)      σε μια μαγευτική τοποθεσία. Οι ∆ελφοί ήταν το κέντρο για ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο και έγιναν γνωστοί από τους χρησμούς που έδινε η Πυθία στο Μαντείο. Ο πατέρας μου πρότεινε να αρχίσουμε την επίσκεψή μας από το άγαλμα που αναπαριστά τον Ηνίοχο και είναι το πιο εντυπωσιακό έκθεμα μέσα στο Μουσείο. Στη συνέχεια είδαμε το ναό που ήταν αφιερωμένος στον Απόλλωνα. Όμως και στον υπόλοιπο αρχαιολογικό χώρο υπάρχουν πολλά να  δει κανείς: την πανέμορφη Θόλο, ένα κυκλικό οικοδόμημα που χτίστηκε τον 4ο αιώνα π.Χ., το θέατρο που είχε χωρητικότητα 5000 θεατές και την αίθουσα όπου συνεδρίαζαν οι ιερείς.Η μητέρα μου δε σταματούσε να απαντάει στις ερωτήσεις που έκανε η αδερφή μου για όσα βλέπαμε. Εγώ όμως βιαζόμουν να φτάσουμε στο ψηλότερο σημείο, όπου βρισκόταν το στάδιο. Στάθηκα στο ένα άκρο και κοίταξα εντυπωσιασμένος. Μου ήρθαν στα μάτια δάκρυα από τη συγκίνηση, όταν φαντάστηκα την τελετή με την οποία ξεκινούσαν τα Πύθια. Σκεφτόμουν ακόμα πόσο κρίμα είναι που δύο στους τρεις Έλληνες δεν έχουν επισκεφτεί τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους που βρίσκονται στην πατρίδα μας.

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

Φιλέλληνες - Φιλελληνισμός

 


Ευρωπαίοι φιλέλληνες

Με το ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης, αρκετοί άνθρωποι που ζούσαν στις ευρωπαϊκές χώρες συγκινήθηκαν με τον αγώνα και τις θυσίες των Ελλήνων και βοήθησαν όπως μπορούσαν:

Άλλοι έκαναν εράνους για την ενίσχυση του Αγώνα· άλλοι πίεζαν τις κυβερνήσεις τους για να δουν θετικά το ελληνικό ζήτημα· άλλοι έρχονταν στην Ελλάδα οι ίδιοι και πολεμούσαν στο πλευρό των επαναστατημένων Ελλήνων. Όλους αυτούς που βοηθούσαν τον ελληνικό αγώνα, χωρίς να προσβλέπουν σε κάποιο δικό τους όφελος, τους ονομάζουμε φιλέλληνες.


Δεν είχαν όλοι οι φιλέλληνες την ίδια σκέψη στο μυαλό τους, όταν αποφάσιζαν να βοηθήσουν τους Έλληνες: Πολλοί διακατέχονταν από ρομαντικά αισθήματα για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, και έτσι ένιωθαν συμπόνια για τους Έλληνες που βρίσκονταν σκλαβωμένοι. Άλλοι, πάλι, ζώντας σε μία Ευρώπη με αυταρχικά πολιτεύματα, συγκινούνταν με την ιδέα του αγώνα των Ελλήνων για ελευθερία και δικαιώματα.

Πολλοί ποιητές, καλλιτέχνες, ζωγράφοι, κλπ. με τα έργα τους βοήθησαν να γίνει γνωστός σε όλους ο ελληνικός αγώνας και οι αγριότητες των Τούρκων απέναντι στους επαναστατημένους Έλληνες.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, από το 1821 και μετά να δημιουργηθούν στην Ευρώπη (Ελβετία, Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία)
διάφορες 
Φιλελληνικές Επιτροπές, με στόχο να βοηθήσουν τον αγώνα των Ελλήνων.

Μέλη των επιτροπών αυτών υπήρξαν και σημαντικοί άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, όπως ο Βίκτωρ Ουγκώ, ο λόρδος Βύρων, ο Αλέξανδρος Πούσκιν, κ.ά.


Σπουδαία θέση μεταξύ των φιλελλήνων κατέχει ο Γάλλος ζωγράφος Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix) ο οποίος, με τους ζωγραφικούς του πίνακες με θεματογραφία συγκλονιστικές εικόνες από τα πάθη των Ελλήνων, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ισχυρό φιλελληνικό ρεύμα ανάμεσα στους Ευρωπαίους πολίτες .

Σημαντική ήταν και η προσφορά τού Σανταρόζα, Ιταλού στρατιωτικού, που σκοτώθηκε στην μάχη της Σφακτηρίας, πολεμώντας τον Ιμπραήμ.

Γνωστοί φιλέλληνες ήταν επίσης ο λόρδος Βύρων και ο τυπογράφος Ιωάννης-Ιάκωβος Μάγερ στο Μεσολόγγι, ο συγγραφέας Βίκτωρ Ουγκώ, ο Άγγλος ποιητής Πέρσι Σέλλεϋ και πολλοί άλλοι.


Μία από τις πρώτες φιλελληνικές ενέργειες ήταν η πρώτη αναγνώριση της Ελλάδας ως ελεύθερου κράτους στις 15 Ιανουαρίου 1822, από ένα φτωχό κράτος της Λατινικής Αμερικής, την Αϊτή. Οι Αϊτινοί είχαν μόλις κερδίσει την ανεξαρτησία τους από τους αποικιοκράτες και γι' αυτό αισθανόταν πιο κοντά τους τούς Έλληνες, που πάλευαν για το ίδιο ιδανικό.

Ερωτήσεις κατανόησης

Απαντώ σε 2 ερωτησεις στο τετράδιο

Ποιους ονομάζουμε φιλέλληνες;

Ποια ήταν τα βασικά κίνητρα για κάποιον Ευρωπαίο πολίτη να γίνει φιλέλληνας;

Τι ήταν οι Φιλελληνικές Επιτροπές; Ποιος ήταν ο ρόλος τους;

Ποιο ήταν το πρώτο κράτος που αναγνώρισε την ανεξαρτησία της Ελλάδας; Εντοπίστε το στον παγκόσμιο χάρτη.

Ποια ήταν η προσφορά του Ντελακρουά στο φιλελληνικό κίνημα;

Αναφέρετε μερικούς διάσημους φιλέλληνες.

-Β΄ Πολιορκία του Μεσολογγίου – ΕΞΟΔΟΣ (1825-1826)

Το Μεσολόγγι βρισκόταν σε στρατηγικό σημείο, γι’ αυτό και οι Τούρκοι δεν ήθελαν να το αφήσουν στα χέρια των επαναστατών. Έτσι, τρία χρόνια μετά την πολιορκία του 1822, ο Κιουταχής ξεκίνησε από την Λάρισα με 20.000 στρατιώτες για την κατάληψη της πόλης. Η διαταγή ήταν σαφής: «Το Μεσολόγγι έπρεπε να ανακαταληφθεί από τους Τούρκους».

Πράγματι, στις 15 Απριλίου 1825 ο Κιουταχής στρατοπέδευσε στον κάμπο έξω από το Μεσολόγγι και ξεκίνησε τις επιθέσεις. Ταυτόχρονα, απέκλεισε τους Μεσολογγίτες και από την θάλασσα.

Παρ’ όλα αυτά, ο Ανδρέας Μιαούλης με τα καράβια του κατόρθωνε να σπάει τον αποκλεισμό και να ανεφοδιάζει τους πολιορκημένους. Παράλληλα, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης με τους άντρες του και ο Κίτσος Τζαβέλας με τους Σουλιώτες του είχαν πιάσει τους γύρω λόφους και έκαναν ξαφνικές επιθέσεις στους Τούρκους.

Ο Κιουταχής έκανε αρκετές προσπάθειες να συνθηκολογήσουν οι Μεσολογγίτες και να του παραδώσουν την πόλη. Η απάντηση που έπαιρνε ήταν αρκετά σαφής:

 «Τα κλειδιά της πόλης είναι πάνω στα κανόνια μας. Έλα να τα πάρεις!»

Ταυτόχρονα, όλες οι επιθέσεις των Τούρκων τελείωναν χωρίς επιτυχία, με τους νεκρούς τους να είναι πολύ περισσότεροι απ’ αυτούς των Ελλήνων.

Μετά από όλα αυτά αποσύρθηκαν στις γύρω περιοχές, περιμένοντας την βοήθεια του Ιμπραήμ, του ικανότατου Αιγύπτιου στρατιωτικού ο οποίος, δυστυχώς για τους Έλληνες, είχε πολύ καλά οργανωμένο και εξοπλισμένο στρατό.

Ο Ιμπραήμ εμφανίστηκε τον Νοέμβριο του 1825 ειρωνευόμενος τον Κιουταχή («Εννέα μήνες δεν μπόρεσες να κατακτήσεις έναν φράχτη! Εγώ σε δυο βδομάδες θα τα έχω καταφέρει!»).

Ο τουρκοαιγυπτιακός στρατός και στόλος, ενωμένος, απέκλεισαν από στεριά και θάλασσα το Μεσολόγγι. Η κατάσταση άρχισε να γίνεται δύσκολη για τους πολιορκημένους. Αφού τελείωσαν οι τροφές, αναγκάστηκαν να φάνε  γάτες, σκύλους, ποντίκια και οτιδήποτε ζωντανό. Για χόρτα, έτρωγαν αρμυρίκια της θάλασσας (κάτι πολύ πικρά χόρτα, τα οποία έβραζαν με λασπόνερα που έπαιρναν από το έδαφος, αφού ο Ιμπραήμ τούς είχε κόψει τις παροχές νερού).

Ακόμη και έτσι, πάντως, έκαναν ξαφνικές επιθέσεις στους Τούρκους προξενώντας τους μεγάλες καταστροφές και ρίχνοντάς τους το ηθικό.

Όταν η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο, οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι αποφάσισαν να κάνουν Έξοδο. Στις 10 Απριλίου 1826, Σάββατο του Λαζάρου βράδυ, τρεις φάλαγγες βγήκαν αθόρυβα από τις πύλες, με σκοπό να περάσουν μέσα από τις γραμμές των εχθρών και να ξεφύγουν προς την ελευθερία.

Οι Τούρκοι όμως ήταν ειδοποιημένοι και τους περίμεναν. Άρχισε μεγάλο φονικό. Περισσότεροι από τους μισούς που πήραν μέρος στην Έξοδο σκοτώθηκαν. Όσοι είχαν μείνει μέσα στην πόλη, είχαν ζωστεί με πυρομαχικά και, όταν πλησίαζαν Τούρκοι να τους σκοτώσουν, έβαζαν φωτιά και ανατινάζονταν όλοι μαζί.

Η ηρωική Έξοδος των Ελεύθερων Πολιορκημένων δημιούργησε ένα ισχυρότατο φιλελληνικό ρεύμα, αφού συγκλόνισε τους λαούς της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, οι οποίοι πίεζαν τις κυβερνήσεις τους να μεταστραφούν υπέρ των Ελλήνων.

Παρ' όλο που εξαιτίας του Εμφυλίου και των ικανοτήτων του Ιμπραήμ η Επανάσταση είχε σχεδόν σβήσει, η Απελευθέρωση αχνοφαινόταν να πλησιάζει...

Ερωτήσεις κατανόησης

Γιατί ο σουλτάνος έδωσε τέτοια ρητή διαταγή στον Κιουταχή να καταλάβει το Μεσολόγγι; Γιατί ήταν τόσο σημαντική η πόλη; Για την απάντηση συμβουλευτείτε και τον γεωγραφικό σας άτλαντα.

Περιγράψτε με λίγα λόγια την α΄ φάση της πολιορκίας (μέχρι να έρθει ο Ιμπραήμ).

Πώς κρίνετε την στάση των Μεσολογγιτών απέναντι στις προτάσεις του Κιουταχή για συνθηκολόγηση;

Περιγράψτε με λίγα λόγια την β΄ φάση της πολιορκίας (από τον Ιμπραήμ) μέχρι την Έξοδο.

Γιατί, νομίζετε, η Έξοδος θεωρήθηκε το συγκλονιστικότερο γεγονός της Ελληνικής Επανάστασης, όχι μόνον από εμάς τους Έλληνες, αλλά και από τους άλλους λαούς;



ΑΝΑΛΟΓΑ Ή ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ;;;;

 












Κυριακή 10 Μαρτίου 2024

Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ- φορμα συμμετοχης

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

diotimae@gmail.com

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Λάγαρη Βασιλική
Ντάσιου Αριάδνη

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ



Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

diotimae@gmail.com

Τηλέφωνο επικοινωνίας


 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Λαμπρούση Παυλίνα
Τσε Μαρία-Ηλία

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

diotimae@gmail.com

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Δημήτρης Γόγολος

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

Λίγα λόγια για το έργο

 

ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ ΑΝΗΚΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

diotimae@gmail.com

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Κωνσταντίνος Χειμώνας

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

diotimae@gmail.com

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Λαϊνάς Ευάγγελος
Σαμοίλης Κωνσταντίνος

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΑΝΗΚΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΟΜΑΔΑ

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

DIOTIMAE@GMAIL.COM

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Γεωργακούδης Χρήστος

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

ΑΝΗΚΩ ΚΙ ΕΓΩ ΣΕ ΟΜΑΔΑ

Όνομα σχολείου

 

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ

Ταχυδρομική διεύθυνση σχολείου

 

Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100


Στοιχεία επικοινωνίας του αρμόδιου εκπαιδευτικού

 

Ελένη Καλαμπάκα

Email

 

DIOTIMAE@GMAIL.COM

Τηλέφωνο επικοινωνίας

 

6980221898

Τάξη φοίτησης μαθητή/τριας/μαθητών/τριών

 

ΣΤ΄ Δημοτικού

Ονοματεπώνυμα μαθητών/τριών που συμμετείχαν στη δημιουργία του έργου

 

Πάικος Αλεξίου
Αλέξανδρος Νικολάου

Κατηγορία συμμετοχής

 

Αφίσα

Ανεβάστε εδώ το έργο σε μορφή .pdf, .jpeg, ή .png (αφίσα, σκίτσο, κόμικ).

 

Τίτλος έργου

 

Ο ΑΘΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ