Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 https://mathher.gr/arxeio-thematon


ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Πρόβλημα 1 α) Πόσοι είναι οι αριθμοί που είναι μεγαλύτεροι από το 100, μικρότεροι από το 1000 και το γινόμενο των ψηφίων τους είναι ίσο με 24; Να εξηγήσετε την απάντησή σας.


Μερικοί μαθητές πήραν μέρος σε μια Μαθηματική Ολυμπιάδα. Όταν έμαθαν το βαθμό που πήρε ο καθένας διαπίστωσαν ότι αυτός που πήρε την μεγαλύτερη βαθμολογία είχε τριπλάσια βαθμολογία απο αυτόν που πήρε την μικρότερη βαθμολογία και επιπλέον ότι το γινόμενο των βαθμών όλων των μαθητών ήταν 60. Πόσοι ήταν όλοι οι μαθητές που πήραν μέρος στη Μαθηματική Ολυμπιάδα; Να εξηγήσετε την απάντησή σας.




  • Με τι ισούται η μία πλευρά του ορθογωνίου, που έχει περίμετρο 50 εκ. και του οποίου η άλλη πλευρά είναι 15 εκ;

Ο Γιαννάκης είχε 146 ευρώ. Αγόρασε ένα παιχνίδι και του έμειναν 38 ευρώ. Πόσο κόστιζε το παιχνίδι;

  1. Ο Γιαννάκης έχει 55,80 ευρώ. Πόσα λιγότερα ευρώ έχει ο αδελφός του, αν και οι δυο μαζί έχουν 100 ευρώ;
  2.   525 – x = 275  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 525 – 275
    2.   x = 275 + 525
  3.   425 + x = 610  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 425 + 610
    2.   x = 610 – 425
  4.   x – 491 = 509  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 509 – 491
    2.   x = 509 + 491
  5.   1.125 – x = 875  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 1.125 – 875
    2.   x = 1.125 + 875
  6.   1,3 – x = 1,275  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 1,3 – 1,275
    2.   x = 1,275 – 1,3
    3.   x = 1,275 + 1,3
  7. 3
     5 
     – x = 4
     10 


    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   
      x = 3
       5 
       – 4
       10 
    2.   
      x = 4
       10 
       – 3
       5 
    3.   
      x = 4
       10 
       + 3
       5 
      Με ποια εξίσωση λύνεται το πρόβλημα;
  8. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον μειώσω κατά 50 θα βρω έναν αριθμό που είναι κατά μία μονάδα μεγαλύτερος από τον μεγαλύτερο τριψήφιο αριθμό. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x + 50 = 100 – 1
    2.   999 – x = 50 + 1
    3.   x – 50 = 999 + 1
  9. Ο Γιαννάκης είχε 1,50 ευρώ. Αγόρασε έναν χυμό και έδωσε 0,70 ευρώ στον αδελφό του. Στο τέλος δεν του έμειναν καθόλου χρήματα. Πόσο κόστιζε ο χυμός;
    1.   x – 0,70 = 1,50
    2.   x + 0,70 = 1,50
    3.   1,50 – x – 0,70 = 0
  10. Ο Γιαννάκης είχε 0,70 ευρώ και του έδωσαν οι γονείς του άλλα 1,50 ευρώ. Αγόρασε μια τυρόπιτα και στο τέλος του έμειναν 1,20 ευρώ. Πόσο κόστιζε η τυρόπιτα;
    1.   1,50 – 0,70 + x = 1,20
    2.   0,70 + 1,50 – x = 1,20
    3.   1,50 – 0,70 – x = 1,20

Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

  ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΟΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΘΑ ΘΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ.






12.


3.

4

5.

6.Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών.

 Ο Μέγας Βασίλειος: 
Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόβουμε το τριαντάφυλλον παραμερίζομε  τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς. Το ίδιο να κάμωμε και  στα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: 
Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. 
Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους:
 Ποιο  αμπελι  θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; 
Και ποία είναι η αρετή της ελιας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; 
Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 

τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου.....

συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια.  Το σπρωξιμο  που χρειαζομαστε ολοι  για να ανοιξουμε τα φτερά μας



Ο Χρυσός Αιώνας   των Ελληνικών Γραμμάτων

Οι Τρεις Ιεράρχες και η παράδοση τους εμπνέει την Παιδεία μας


Στην ιστορία κάθε τόπου, λαού και πολιτισμού, υπάρχουν στιγμές καθοριστικές για τη μοίρα του, που μπορούν να χαρακτηριστούν ορόσημα, αφού από αυτές εξαρτάται το πολιτιστικό και ιστορικό γίγνεσθαι στο διηνεκές.

Ο 4ος μ.Χ. αιώνας είναι σημαντικό ορόσημο για τα Ελληνικά Γράμματα και γενικότερα για το ελληνικό πνεύμα. Εύλογα έχει ονομαστεί "Χρυσός Αιώνας των Ελληνικών Γραμμάτων",αφού τον αιώνα αυτόν κρίθηκε οριστικά η τύχη και η σωτηρία των έργων των Ελλήνων σοφών.

.

Για την προσφορά τους αυτή, θεωρούνται και τιμώνται ως προστάτες των Ελληνικών Γραμμάτων οι τρεις "φωστήρες της τρισηλίου θεότητας",  την ημέρα, την αφιερωμένη στα Γράμματα και τους ίδιους, την 30ή Ιανουαρίου. Και δεν είναι άσκοπο, μήτε οπισθοδρομικό, να ρίχνουμε πότε πότε τη ματιά, αναζητώντας πράγματα, αξίες και γεγονότα, που άνοιξαν δρόμους στην ιστορία του πνεύματος και του πολιτισμού του τόπου αυτού.

Η παιδεία αφορά ολόκληρη την ζωή του ανθρώπου.  Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί την ευσέβεια, ως το άπαν στην παιδεία.

Κατά τους τρεις Διδασκάλους της οικουμένης, στην παιδαγωγική και την αγωγή των παίδων, σπουδαίος παράγων είναι και τα βιβλία.



































Οι Τρεις Ιεράρχες είναι «άρρηκτα δεμένοι» στη συνείδηση των Ελλήνων με την Παιδεία είναι αυτοί που κράτησαν το πνεύμα τους καθαρό από τον  φανατισμό των συγχρόνων τους και με το πνεύμα αυτό ασχολήθηκαν, με μεγάλο πάθος αλλά χωρίς φόβο, με την ελληνική παιδεία, δηλαδή με τον Λόγο».

«Οι τρεις αυτοί πνευματικοί άνθρωποι όχι μόνο αναγνώρισαν την αξία της ελληνικής Παιδείας, αλλά είδαν σ' αυτήν το κατάλληλο όργανο για τη διάδοση της δικής τους πίστης».


ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Από το ναό της Παναγίας Πικριδιώτισσας
Διαστ. 2,31 Χ 1,83 μ.
Τοιχογραφία
18ος αι.
Οι τρεις ιεράρχες, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Βασίλειος ο Μέγας, εικονίζονται όρθιοι και μετωπικοί. Φοράνε χρυσοποίκιλτα επισκοπικά άμφια, ευλογούν και κρατούν κλειστά ευαγγέλια. Στο επάνω μέρος σκηνές από το βίο τους.




 Τρεις Ιεράρχες. Ζωντανά χρώματα  και χρυσό 22 καρατίων σε ξύλινο πλαίσιο με γυαλί. Η εικόνα είναι από το Ιερό Κελλί του Αγίου Νικολάου στο Άγιο Όρος.



Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2024

1822: Η Επανάσταση τον δεύτερο χρόνο


1822: Η Επανάσταση τον δεύτερο χρόνο-πυρπολικά

Η Ελληνική Ιστορία είναι γεμάτη από αγώνες για την απόκτηση ή ανάκτηση ενός πολύτιμου αγαθού για τον άνθρωπο, της Ελευθερίας, για το οποίο θυσιάζει ακόμη και την ίδια του τη ζωή. Αυτό το γνωρίζουν καλά οι Χιώτες, που πλήρωσαν με το αίμα τους την αγάπη τους για τη Λευτεριά το 1822, όταν οι Τούρκοι κατέστρεψαν ολοκληρωτικά το νησί .

Ο πίνακας του Ευγένιου Ντελακρουά, «Η Σφαγή της Χίου» Ξημέρωνε 11 Απριλίου 1822, Μεγάλη Τρίτη....Από τους 117.000 Έλληνες κατοίκους του «νησιού της μαστίχας», μόνο 2.000 έμειναν στο νησί.

Οι σφαγές στη Χίο προκάλεσαν την αγανάκτηση όλων των προοδευτικών ανθρώπων της Ευρώπης. Η Ελληνική Επανάσταση, που οι αντιδραστικοί στην Αυστρία και αλλού την καταπολεμούσαν, βρήκε ηθική δικαίωση στην Ευρώπη. Ο Ουγκό έγραψε το ποίημά του «Ελληνόπουλο» για να στιγματίσει την τουρκική θηριωδία, ο Ανδρέας Κάλβος έγραψε την «Ωδή εις Χίον». Επίσης και ο μεγάλος Γάλλος ζωγράφος Ντελακρουά σ' έναν απ' τους πίνακες του αναπαρέστησε τη φρίκη από τις σφαγές της Χίου.


ΤΕΛΟΣ









Κατά τη διάρκεια του Απελευθερωτικού αγώνα του 1821 έγιναν 59 επιθέσεις με πυρπολικά από τις οποίες οι 39 ήταν επιτυχείς, 19 απέτυχαν και 1 αμφισβητείται.
Τα πυρπολικά ήταν παλιά πλοία, ή πλοία πολύ φτηνής κατασκευής, γεμάτα με εύφλεκτα υλικά. Χρησιμοποιούνταν για να βάλουν φωτιά σε εχθρικά πλοία ή να προκαλέσουν πανικό στο πλήρωμα τους. Αγκιστρώνονταν πάνω στα εχθρικά πλοία και κατόπιν το πλήρωμα έβαζε φωτιά με αποτέλεσμα να ακολουθήσει έκρηξη ή μεγάλη πυρκαγιά. Το πλήρωμα του πυρπολικού εγκατέλειπε το πλοίο λίγο πριν αυτό εκραγεί.Κατά τη «πυρπόληση» έπρεπε να προσκολληθεί και να προσδεθεί άρρηκτα με το εχθρικό πλοίο πολύ πολύ γρήγορα, στη συνέχεια να τεθεί σ΄ αυτό «πυρ» και έγκαιρα να εγκαταλειφθεί από το πλήρωμά του χρησιμοποιώντας την «σκαμπαβία » την μικρή βάρκα με ιστία που ρυμουλκούσαν για να διαφύγουν. Είναι προφανές ότι σε τέτοια επιχείρηση εκτός του θάρρους, της αποφασιστικότητας αλλά και της ψυχραιμίας απαιτείτο και πλήρης συντονισμός ενεργειών Πλοιάρχου και πληρώματος.
Σε επίσημα έγγραφα και σε άλλα κείμενα της εποχής της Επανάστασης, τα πυρπολικά αναφέρονται και ως "ηφαίστεια".Τα πυρπολικά πλοία, μεγάλα ή συνηθέστερα μικρά σκάφη, ήταν σε χρήση ήδη από τη αρχαιότητα.






 





Στις 26 Ιουλίου έγινε η
 μάχη στα Δερβενάκια
(περιοχή ανάμεσα από δύο βουνά), κατά την οποία ελάχιστοι Τούρκοι μπόρεσαν να διαφύγουν. Στα χέρια των Ελλήνων έπεσαν πολλά λάφυρα και όπλα.

Μετά την μάχη ο Κολοκοτρώνης ανακηρύχθηκε αρχιστράτηγος, ο Δράμαλης πέθανε από την στενοχώρια του και ο Χουρσίτ αυτοκτόνησε. Η Επανάσταση εδραιωνόταν.

ü Τον Οκτώβριο του 1822 ο Ομέρ Βρυώνης με τον στρατό του πολιόρκησαν για πρώτη φορά το Μεσολόγγι, όμως η φρουρά του, με αρχηγό τον Μάρκο Μπότσαρη, τους καθυστέρησε αρκετά, μέχρι που χειμώνιασε και, μετά τα Χριστούγεννα, έλυσαν προσωρινά την πολιορκία.



Ερωτήσεις κατανόησης

ü Ποιο ήταν το σχέδιο των Τούρκων για την αντιμετώπιση της Ελληνικής Επανάστασης;

ü Πότε καταστράφηκε η Χίος; Ποιοι την κατέστρεψαν και για ποιον λόγο;

ü Περιγράψτε με λίγα λόγια την θυσία των γυναικών στην Νάουσα, τον Απρίλιο του 1822.

ü Ποια ήταν τα αντίποινα του Κωνσταντίνου Κανάρη για την καταστροφή της Χίου;

ü Πότε έγινε η μάχη στο Πέτα; Αναφέρετε μια πιθανή αιτία της ήττας των Ελλήνων.

ü Περιγράψτε με λίγα λόγια πώς ο Κολοκοτρώνης με τους υπόλοιπους Έλληνες νίκησαν τον Δράμαλη στα Δερβενάκια.

ü Αναφέρετε τα σημαντικότερα γεγονότα του 1822.