Τετάρτη 22 Νοεμβρίου 2023

Τα παραθετικά του Επιθέτου

Ο Όλυμπος είναι ψηλός.

Ο Όλυμπος ειναι ψηλότερος από τον Κίσσαβο.

Ο Όλυμπος   είναι   ψηλότατος.            


Ο Όλυμπος κι ο Κίσσαβος,
τα δυο βουνά μαλώνουν
το ποιο να ρίξει τη βροχή,
το ποιο να ρίξει χιόνι.
Ο Κίσσαβος ρίχνει βροχή κι ο
Όλυμπος το χιόνι.

 Ο συγκριτικός και ο υπερθετικός βαθμός ονομάζονται παραθετικά των επιθέτων.




 πάτα πάνω στην εικόνα    👇😏   

ΑΝΩΜΑΛΑ ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ    





Δε σχηματίζουν παραθετικά

 


Όσα δηλώνουν:

  • ύλη, π.χ. ασημένιος, μάλλινος, τενεκεδένιος, κ.ά.

  • καταγωγή, π.χ. ελληνικός, γαλλικός, κ.ά.

  • συγγένεια, π.χ. πατρικός, μητρικός, κ.ά.

  • τόπο, π.χ. θαλασσινός, ουράνιος, κ.ά.

  • χρόνο, π.χ. χθεσινός, κυριακάτικος, κ.ά.

  • κατάσταση που δεν αλλάζει, π.χ. μισός, αθάνατος, κ.ά.

Τελικά η άσκηση ήταν απλούστατη!  _________

Ο Γιώργος είναι νεότερος από τον Πέτρο.  _________


Μάλλον χρειάζεσαι περισσότερη φροντίδα _________

Αυτό το τηλέφωνο είναι καλύτερο από το δικό μου  _________

Αυτό είναι το καλύτερο τηλέφωνο της αγοράς  ________

Αυτό το τηλέφωνο είναι άριστο  _________

Οι βαθμοί της Ελένης ήταν χειρότεροι από της Στέλλας.  ________

Καλά! Είσαι μέγιστος! (8) _________

Ρίξε με λιγότερη δύναμη. (9) _________

Ο περισσότερος κόσμος το πίστεψε! (10) _________

Γράφω με:

  • -ο: -ότερος, -ότατος (ωραίος, ωραιότερος, ωραιότατος)
  • -ω: -ώτερος, -ώτατος: όσα παραθετικά προέρχονται από τοπικά
    επιρρήματα σε -ω (ανώτερος, ανώτατος)
  • -υ: -ύτερος, -ύτατος (ταχύτερος, ταχύτατος)

  • ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ👇😏





ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑ

 ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ  ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΑΙΝΩ 

ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗ  

ΠΑΤΑΩ 👇παίζω παιχνιδάκια


1. ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ 2

2.ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 5

3. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΔΙΑΙΡΕΤΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟ 3 ΚΑΙ ΤΟ 9

ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΩ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΜΟΥ






«Κάποιος που είχε αρχίσει να διδάσκεται ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ δίπλα στον Ευκλείδη, μόλις έμαθε τον πρώτο κανόνα τον ρώτησε:

«Τί περισσότερο θα κερδίσω αν τα μάθω όλα αυτά;»

Τότε ο Ευκλείδης φώναξε το δούλο του και του είπε:


«Δώσε σε αυτόν τρεις οβολούς και να φύγει, διότι 
έχει ανάγκη να κερδίζει κάτι από ό,τι μαθαίνει».
















ΓΓΛΩΣΣΑΡΙ- Καλοί αγωγοί θερμότητας-Κακοί αγωγοί


 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ

1.ΜΑΘΑΙΝΩ ΚΑΛΑ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΚΟΥΣ ΑΓΩΓΟΥΣ ΤΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ 





Κακοί αγωγοί είναι το γυαλί, το πλαστικό, το ξύλο,  το χαρτί, ο αέρας    κλπ. 

Οι κακοί αγωγοί λέγονται και θερμομονωτικά υλικά και τα χρησιμοποιούμε και όταν χτίζουμε τα σπίτια, στις οικοδομές κλπ.

Καλοί αγωγοί είναι κυρίως τα μέταλλα, όπως το ασήμι και ο χαλκός, σίδηρος κλπ. 

ΕΩΣ ΕΔΩ
............................................................................................................................................................................................................................................

Το νερό είναι καλός αγωγός της θερμότητας;;;;

πειραμα-φωτοδεντρο   

Όλα τα  σώματα χωρίζονται σε καλούς και κακούς αγωγούς της θερμότητας ανάλογα με το πόσο εύκολα μεταδίδεται η θερμότητα σε αυτά.






Σας αρέσει το τοστ; Κοιτάξατε ποτέ μέσα σε μια τοστιέρα ενώ ψήνεται ψωμί; Όταν πιέζετε προς τα κάτω το μοχλό για να ανάψετε τη φρυγανιέρα, το μεταλλικό θερμαντικό στοιχείο στο εσωτερικό αρχίζει να ανάβει σχεδόν αμέσως σε πορτοκαλί ή κόκκινο χρώμα. Μπορείτε να δείτε το λαμπερό θερμαντικό στοιχείο μέσα σε αυτήν την τοστιέρα. Το λαμπερό μέταλλο δείχνει ότι το θερμαντικό στοιχείο έχει ζεσταθεί πολύ. Ζεσταίνει τόσο γρήγορα γιατί τα μέταλλα είναι καλοί αγωγοί  .



Θερμομονωτές

Ένας τρόπος για να διατηρήσετε τη δική σας θερμική ενέργεια σε μια κρύα μέρα είναι να φοράτε ρούχα που παγιδεύουν τον αέρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο αέρας, όπως και άλλα αέρια, είναι κακός αγωγός της θερμικής ενέργειας. Τα σωματίδια των αερίων είναι σχετικά μακριά μεταξύ τους, επομένως δεν προσκρούουν το ένα στο άλλο ή σε άλλα πράγματα τόσο συχνά όσο τα σωματίδια υγρών ή στερεών. Επομένως, τα σωματίδια των αερίων έχουν λιγότερες ευκαιρίες να μεταφέρουν θερμική ενέργεια. Τα υλικά που είναι κακοί θερμικοί αγωγοί ονομάζονται θερμομονωτές . Οι στολές χιονιού με πούπουλα, όπως αυτές της παρακάτω εικόνας , είναι καλοί θερμομονωτές επειδή το γέμισμα φτερών τους παγιδεύει πολύ αέρα.

Οι μονωτές βοηθούν τις στολές χιονιού να κρατούν τη θερμότητα μέσα


Ένα παράδειγμα από την καθημερινή ζωή για τα παραπάνω, είναι το εξής: όταν πατήσουμε ξυπόλυτοι στα πλακάκια του σπιτιού μας, λόγω του ότι είναι καλοί αγωγοί της θερμότητας, μεταφέρεται θερμότητα από τα πόδια μας στα πλακάκια. Αντίθετα όταν παρεμβάλλεται ένα χαλί δε τα νιώθουμε το ίδιο, αλλά παραμένουν ζεστά.


ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ  ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΒΙΝΤΕΟ

ΘΕΜΑ: ΚΑΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΚΟΙ ΑΓΩΓΟΙ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ


ΕΩΣ ΕΔΩ
Ακτινοβολία
Η αγωγή μεταφέρει τη θερμότητα στα στερεά, η μεταφορά στα ρευστά (υγρά και αέρια), η ακτινοβολία όμως δεν χρειάζεται κανένα μέσο για να διαδοθεί – μπορεί να μεταφέρει τη θερμότητα μέσω του κενού. Η ακτινοβολία είναι ο τρόπος με τον οποίο η Γη και ολόκληρη η ανθρωπότητα ζεσταίνεται από τον Ήλιο. Είναι επίσης ο λόγος για τον οποίον αισθάνεσαι τη ζεστασιά της φωτιάς ακόμα και όταν βρίσκεσαι σε κάποια απόσταση από αυτή. 
















Θαλής

Ο Θαλής ο Μιλήσιος είναι μέγεθος ασύλληπτο. Είναι η αρχή των πάντων. Είναι ο πρώτος φυσικός στην ιστορία. Είναι ο άνθρωπος που από το 600 π.Χ. στην ουσία είπε στους συνανθρώπους του: «Αφήστε τις ανοησίες και κατανοήστε τον κόσμο με τη λογική».


Ηράκλειτος

Η Μεγάλη Φράση στην ανθρώπινη ιστορία πρωτοειπώθηκε από αυτόν: «Ο κόσμος δεν είναι φτιαγμένος ούτε από χέρι Θεού ούτε από χέρι ανθρώπου. Απλώς είναι». Ήταν ο πρώτος που αντιλήφθηκε σε βάθος τον άνθρωπο λέγοντας «το πεπρωμένο μας είναι ο χαρακτήρας μας». Είναι ο Ηράκλειτος ο Μέγας.


Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023

Γραμματική της Φαντασίας, Τζάνι Ροντάρι ΕΠΙΘΕΤΑ ΡΗΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

 



ΕΠΙΘΕΤΑ         ΡΗΜΑΤΑ       ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
Αξιοποιώ τα λάθη!!! Δεν ξεχνώ....ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ σημαινει Γραμματικούλα!🙊

Διαβάζω προσεχτικά το κείμενο και γράφω στις δύο στήλες συμπαθητικά και αντιπαθητικά  ΕΠΙΘΕΤΑ

                            ΣΥΜΠΑΘΗΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ                       ΑΝΤΙΠΑΘΗΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ

2. Λαθάκια!!!!!!!!!!!!!!!!!      «Αξιοποιώ»  τα  λαθάκια!
Ομαδοποιώ  τα  λάθη  σε δύο στήλες
1.Λέξεις   που έχουν λάθος  στο  θέμα
2.Λέξεις  που έχουν  λάθος  στην κατάληξη

-Τα δινατά άλογα έσερναν το βαρή  αμάξι στους φαρδηούς δρόμους της μικρις πόλης και ο αμαξάς ηρεμοτατως κοίταξε μπροστά!

Το μηκρο χωριό απλωνόταν στην καταπράσινει πλαγιά του όμωρφου ψιλού  βουνού.
😅😅😅😅🎷🎷🎷🎷🎺🎺🎺🎺🎻🎻🎻🎻🎷🎷🎷🎵🎵🎵🎵🎵🎷🎷🎷🎷🎼🎼🎼🎼🎼




Αφήγηση παραμυθιών- "Η λαθεμένη σαλάτα", του Τζιάνι Ροντάρι



Κάνοντας λάθη μαθαίνουμε, λέει μια παλιά  παροιμία. Η καινούργια θα μπορούσε να είναι, κάνοντας λάθη επινοούμε!
Γραμματική της Φαντασίας, Τζάνι Ροντάρι

Από μια μόνο λέξη μπορούμε να εξάγουμε πολλά λάθη, δηλαδή πολλές ιστορίες


Για παράδειγμα, από το «αυτοκίνητο»«αυτικίνητο» (φαντάζομαι  ένα αυτοκίνητο που κινείται με αυτιά...ή έχει αυτιά.....😀  ), 
«αστροκίνητο», «αυτοκούνητο», «αυγοκίνητο» (αυτό πρέπει να χρειάζεται αυγά και όχι βενζίνη για να κινηθεί)😀  
😻Γράφω μια δική μου ιστορία 

😅😅😅😅😅😅😅😅😅💓💓💓💓💓💓💓💓💚💚💚💚💛💛💛💛💜💜💜💜

Το επίθετο

αντιγραφή  στο τετράδιο Γραμματικής  

Πάντα ξεκινουμε από την ετυμολογία της λέξης, για να καταλάβουμε τη σημασία της

1. ετυμολογία 

α

επί +θέτ- ω =     προσθέτω κάτι

      👇

επίθετ-ο    



 

2.Πληροφορίες για το επίθετο

 

Το επίθετο είναι ένα μέρος του λόγου που δίνει ένα χαρακτηριστικό, μια ιδιότητα  στο ουσιαστικό που προσδιορίζει, π.χ.

καλά  παιδιά

τα καλά τα παιδιά 

τα καλά παιδιά 

παιδιά  καλά 

τα παιδιά τα καλά

..........................................

καλά  τα  παιδιά 

......................................................



Συμφωνία επιθέτου με το ουσιαστικό

Το επίθετο συμφωνεί με το ουσιαστικό που προσδιορίζει ως προς το γένος, τον αριθμό και την πτώση.

Της ξύλινης πόρτας:  πτωση γενική, γένος θηλυκο, ενικός αριθμος

του υποκειμενικού παράγοντα :

 της μεταξωτής υφής:

το ειλικρινές παιδι :

τη βιολετιά φούστα :

τον καλόκαρδο άνθρωπο:



   2. Επίθετα σε -ος, -ια, -ο

κλίνω: 

OΔΥΣΣΕΙΑ -ΕΠΙΘΕΤΑ

 





«Αδέρφια, κάποια μέσα εκεί στον αργαλειό της φαίνει
κ 227και τραγουδάει γλυκόλαλα που αντιλαλεί το σπίτι, 
κ 228είτε γυναίκα είτε θεά. Μόν' ας φωνάξει κάποιος».
κ 229Έτσι είπε, κι όλοι φώναξαν καλώντας την, κι εκείνη
κ 230αμέσως βγήκε κι άνοιξε τις λαμπερές της πόρτες,
κ 231και τους καλούσε, κι έτρεξαν ανύποπτοι όλοι οι άλλοι,
κ 232κι απόμεινε ο Ευρύλοχος σα να 'νιωσε παγίδα.

Στης καλοπλέξουδης θεάς σταμάτησα την πόρτα
κ 311και φώναξα, κι ως άκουσε η Κίρκη τη φωνή μου 
κ 312αμέσως βγήκε κι άνοιξε τις λαμπερές της πόρτες,
κ 313και με καλούσε. Πήγαινα με σπλάχνα μαραμένα.
κ 314Σαν μπήκα μέσα μ' έβαλε σ' ένα θρονί να κάτσω,
κ 315πανώριο, αργυροκάρφωτο, που 'χε σκαμνί από κάτω,
κ 316κι ετοίμασε χυλό να πιω σ' ένα χρυσό ποτήρι 
κ 317κι έριξε μέσα με κακό σκοπό τα μαγικά της.
κ 318Σαν ήπια και δε μ' έπιασαν τα δολερά της μάγια,
κ 319με χτύπησε με το ραβδί κι έτσι δυο λόγια μου 'πε·
κ 320«Σύρε με τους συντρόφους σου στη χοιρομάντρα τώρα».

https://www.efsyn.gr/tehnes/art-nea/174477_anaktoro-toy-agamemnona-stin-karlsroyi