Τετάρτη 1 Νοεμβρίου 2023

11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός

11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός «Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

 11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός

Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα

(Aριθμός έγκρισης 150215/Δ2/05-12-2022)

 

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και  το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού συνδιοργανώνουν τον 11ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:

«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.

Μετά την επιτυχία του 10ου Μαθητικού Διαγωνισμού ο 11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός κρατά την ίδια θεματική με στόχο να αναδείξει την ιστορία του παιχνιδιού και να δώσει την ευκαιρία στη δημιουργικότητα των παιδιών να κατασκευάσουν παλιά αλλά και σύγχρονα παιχνίδια με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας εντάσσοντας το  παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία.

ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Οι μαθητές/τριες καλούνται να εργαστούν δημιουργικά και  μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο θεματικές:

Α. ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να δημιουργήσουν:

  • Παλιά παιχνίδια  χρησιμοποιώντας απλά υλικά όπως τα παιδιά στα παλιά χρόνια (κούκλες, τόπια, σφεντόνες, χαρταετούς).
  • Βίντεο με θέμα παλιά και παραδοσιακά παιχνίδια
  • Το θέμα των παιχνιδιών μπορεί να αντλεί έμπνευση από την:

    1. Ιστορία εκπαίδευσης
    2. Ιστορία και Τοπική Ιστορία
    3. Περιβάλλον
    4. Πολιτισμός

    Όλα τα παραπάνω μπορούν να αποτελέσουν θέματα μικρών ερευνητικών δραστηριοτήτων από τα παιδιά σε ελεύθερο χρόνο έξω από το σχολείο, με την επεξεργασία των στοιχείων μέσα στην τάξη (συνεντεύξεις, βιβλιογραφικές αναζητήσεις, επισκέψεις).

  • Να χρησιμοποιείται πρωτότυπο πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, ήχοι, μουσική κ.λπ.) ή υλικό που είναι ελεύθερο πνευματικών δικαιωμάτων. Σε διαφορετική περίπτωση είναι απαραίτητο να γίνεται σαφές o τρόπος εξασφάλισης της άδειας χρήσης του υλικού.

  • ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ   

    1. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια θα πρέπει να διαθέτουν ισχυρό το στοιχείο της αλληλεπίδρασης και να παρέχουν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αξιοποιούν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει και αντιστοιχούν στην εκπαιδευτική τους βαθμίδα.
    2. Θα πρέπει όχι μόνο να προκαλούν τη σκέψη των συμμετεχόντων, αλλά και να δημιουργούν μια μοναδική προσωπική εμπειρία για τον καθένα.

  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

    Στόχοι του Διαγωνισμού αυτού είναι:

    • Να συμμετέχουν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης
    • Να εμπλακούν εποικοδομητικά στη διαδικασία του project
    • Να μάθουν να αξιοποιούν πηγές και προφορικές μαρτυρίες και να τοποθετούνται κριτικά και γόνιμα ως προς αυτές.
    • Να αναδείξουν με εναλλακτικές μεθοδολογίες το περιβάλλον, την ιστορία, τον πολιτισμό.
    • Να ενισχύσει την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και την καλλιέργεια της φαντασίας των μαθητών/τριών.

  • ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΡΙΣΗΣ

    Τιμητική Επιτροπή Κρίσης

    Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης


    Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠΑΙΘ

    Ευαγγελία Κανταρτζή, Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

  • Κώστας Στοφόρος, Συγγραφέας – Δημοσιογράφος – Συνεργάτης Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

    Άννα Βασιλειάδη, Πρόεδρος Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς

    Σταύρος Γρόσδος, Δρ. Οπτικουακουστικού Γραμματισμού

    Ηλίας Στουραΐτης, Δρ. Ιστορίας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών παιχνιδιών

  • Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η 30η Μαΐου 2024

17 ΝΟΕΜΒΡΗ-Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά

 


Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά

και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά

Τα βράδια ξενυχτούσαν στα υπόγεια,
και σβάρνα ολημερίς στις γειτονιές
αχ! τα σοκάκια εκείνα κι οι γωνιές
σφιχτά που φυλάξαν τα τίμια λόγια

Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά

Δεν ξέρανε πατέρα, μάνα σπίτι, μάνα σπίτι
έναν δεν δίναν για το σήμερα παρά
δε ρίχνανε δραχμές στον κουμπαρά
δεν κράταγαν μεζούρα και διαβήτη

Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά


               

Τι είναι η θερμότητα;

1.Τι είναι η θερμότητα; 

Φαντάσου πως  αποφάσισες να φτιάξεις ένα κέικ για να κεράσεις τους φίλους σου
Το κέικ ψήνεται στους 200 oC για αρκετή ώρα τώρα, οπότε και αποφασίζεις ότι είναι έτοιμο. 
Τη στιγμή που βγάζεις το ταψί με το κέικ από τον φούρνο προσέχεις πολύ περισσότερο να μην ακουμπήσεις το ταψί, παρά το κέικ. 

Γιατί όμως; 
Είναι άραγε επειδή το ταψί είναι πιο ζεστό από το κέικ; Αν και τα δύο αντικείμενα βρισκόταν στον φούρνο για την ίδια ώρα πως είναι δυνατόν να έχουν διαφορετική θερμοκρασία;
Για να απαντήσουμε σε αυτό, θα πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τι είναι η θερμότητα, τι η θερμοκρασία και τι η θερμική ενέργεια.

Η θερμική ενέργεια είναι η εσωτερική ενέργεια που έχει η ύλη  λόγω των ατόμων και μορίων της που κινούνται ασταμάτητα προς κάθε δυνατή κατεύθυνση, σαν ροκαδες σε συναυλία. 



Πηγή: By Greg L at the English language Wikipedia, CC BY-SA 3.0,
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1325234


Χέρια πόδια στην αυλή κι όλοι πέφτουνε στη γη!


Όσο πιο ζωηρά κινούνται αυτά τα σωματίδια, τόσο περισσότερη θερμική ενέργεια έχει το σώμα και τόσο μεγαλύτερη είναι η θερμοκρασία του.


Άρα η θερμοκρασία είναι ένας τρόπος που οι ίδιοι επινοήσαμε για να μας λέει πόσο ζεστό ή κρύο είναι ένα σώμα, δηλαδή τελικά πόσο γρήγορα κινούνται τα μόριά του.
Η θεωρητικά χαμηλότερη θερμοκρασία στο σύμπαν είναι το απόλυτο μηδέν, δηλαδή οι -273.15 oC, ή αλλιώς η βαθμολογία μου στο μάθημα της Φυσικής  στο σχολείο.😍

Αν βγω από το μπάνιο και πατήσω ξυπόλητος στα πλακάκια τα πόδια μου θα κρυώσουν

 γιατί η θερμότητα φεύγει γρήγορα από το σώμα μου και καταλήγει στο πάτωμα μέσω αγωγής.

 Αν επιχειρήσω να ανακατέψω μια καυτή σούπα με ένα μεταλλικό κουτάλι (γιατί η ξύλινη κουτάλα είναι στον νεροχύτη και βαριέμαι να την πλύνω), η θερμότητα θα μεταδοθεί από τη σούπα στα δάχτυλά μου μέσω του κουταλιού και θα με κάψει.

 Γενικά η θερμότητα μεταφέρεται με αγωγή κυρίως στα στερεά σώματα.


Τη μεταφορά ενέργειας από ένα θερμό σε ένα ψυχρό σώμα, την ονομάζουμε        θερμότητα. 

Η έννοια της θερμότητας χρησιμοποιείται μόνο για το χρονικό διάστημα όπου συμβαίνει μεταφορά ενέργειας. Για παράδειγμα, το φλιτζάνι με τον καφέ έχει θερμική ενέργεια λόγω της κίνησης των μορίων του, αλλά δεν έχει θερμότητα. Ο καφές που μόλις ψήσαμε έχει θερμική ενέργεια αλλά δεν έχει θερμότητα. Από τη στιγμή όμως που θα αδειάσουμε το ζεστό καφέ στο φλιτζάνι θα αρχίσει ροή ενέργειας από τον καφέ προς το φλιτζάνι, η οποία ταυτίζεται με την έννοια της θερμότητας.

Μπαινω στο εργαστηριο φυσικης  και κανω το πειραμα.τι παρατηρω;
















 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ απο την ειρεσιωνη στο ελατο

 Η Ειρεσιώνη (από τη λέξη εἶρος που σημαίνει μαλλί προβάτου) ήταν ένα κλαδί ελιάς (κότινος) ή δάφνης στολισμένο με κορδελάκια από λευκό και κόκκινο μαλλί, καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά, κ.λπ.), μικρά μπουκαλάκια γεμάτα κρασί,μέλι και λάδι ή ακόμη και μικρές σφαίρες από μέταλλο, που παρίσταναν τον Ήλιο και τη Σελήνη.


Η μετάβαση στο έλατο

Το Βυζαντίο καταδίκασε το έθιμο ως ειδωλολατρικό και απαγόρευσε την τέλεσή του. Ωστόσο, οι Έλληνες που ταξίδευαν πολύ το μετέδωσαν στους Βόρειους λαούς, οι οποίοι λόγω έλλειψης ελαιοδέντρων, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που φύονταν στις περιοχές τους, όπως είναι τα έλατα.
1833 
Αιώνες αργότερα το ίδιο έθιμο επανεισάχθηκε στην Ελλάδα από τους Βαυαρούς που συνόδεψαν τον στην Ελλάδα, ως δικό τους Χριστουγεννιάτικο έθιμο. Κάπως έτσι, πραγματοποιήθηκε η μετάβαση απο την αρχαία Ελληνική “Ειρεσιώνη της Ελιάς” στο Ελατό της σύγχρονης εποχής, που πρωτοστολίστηκε το 1833 από τον Βασιλιά Όθωνα ως Χριστουγεννιάτικο δέντρο στα ανάκτορα του Ναυπλίου και νίκησε κατά κράτος το… καραβάκι που είχε στο μεταξύ επικρατήσει ως έθιμο που ταίριαζε στην ναυτική Ελλάδα.

Οι Έλληνες, που στην ιστορική μνήμη τους είχαν την Ειρεσιώνη, υιοθέτησαν πολύ γρήγορα το Χριστουγεννιάτικο δέντρο με το έλατο. Το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο που στολίστηκε στην Ελλάδα ήταν το 1833 στα Ανάκτορα του Όθωνα στο Ναύπλιο. Μάλιστα οι κάτοικοι του Ναυπλίου σχημάτιζαν ουρές έξω από το παλάτι για να θαυμάσουν το νεόφερτο όσο και παράξενο για εκείνη την εποχή έθιμο.


το πρωτο ρεβεγιον ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ 

Το γεύμα στο ανάκτορο του Ναυπλίου ήταν πλούσιο, με πολλά κυνηγετικά θηράματα, και συνοδευόταν από άφθονη σαμπάνια. Μετά το τέλος του δείπνου μετακινήθηκαν όλοι σε άλλη αίθουσα για να πιουν καφέ ενώ ο Οθωνας συζητούσε, μαζί τους, χαλαρά, «άνευ εθιμοτυπίας». Οι καλεσμένοι ήταν πολλοί, μεταξύ των οποίων, οι πρέσβεις των ευρωπαϊκών κρατών και ορισμένων ασιατικών, ένας πρίγκιπας από την Περσία, Αρμένιοι και έμποροι από τη Σμύρνη.

Ενα πρόβλημα που ανέκυψε ήταν ο φωτισμός. Επειδή τα κηροπήγια ήταν πολύ λίγα, χρησιμοποιήθηκαν ζωντανοί φανοστάτες, υπηρέτες δηλαδή που κρατούσαν όλη τη βραδιά υψωμένους φανούς.
Μάλιστα, φαίνεται ότι κάποιες Ελληνίδες είχαν μάθει και ευρωπαϊκούς χορούς, που ήταν άγνωστοι στον περισσότερο κόσμο, καθώς χόρεψαν με τον Οθωνα σε δύο ή τρεις εσπερίδες που είχαν γίνει σε σπίτια εύπορων οικογενειών του Ναυπλίου.

Πάντως, η μεγάλη... εισαγωγή ευρωπαϊκών χορών, όπως το γαλλικό βαλς, η πολωνέζα και η μαζούρκα, άρχισε από το 1837, μετά την άφιξη στην Ελλάδα της Αμαλίας, που λάτρευε τον χορο.

εικονεσ για τη ζωγραφια 
1000 π .Χ.














ΒΥΖΑΝΤΙΟ 500μ.Χ




1833

” Τα δέντρα μου εγώ δεν τ’ αφήνω να φυτρώσουν μέσα στην κάμαρα! Μόνο τ’ άρματά μου φυτρώνουν εκεί”





 Ἡρόδοτος 1, 61, 3.
2. Ὅμηρος, ρ 360-3.
3. Πολυδεύκης 3, 111.
4. Αἰσχύλος, Ξάντριαι, ἀπ. 168 Ναuck. Ἡρόδοτος 4, 35, 1-4.
Πλάτων, Πολ., 2 (381 d). Διονύσιος Ἁλικ., Ῥωμ. ἀρχ. 2, 19, 2. Ἐπιγραφὴ-Ψήφισμα Ἁλικαρνασσοῦ 2656, 26-28 (Α΄ π.Χ. αἰ.), CΙG 2, 453. Λουκιανός, Ψευδόμ., 13. Ἡσύχιος, λ. ἀγείρειν. ἀγερμός˙ κορωνισταί˙ χελιδωνισταί. Φώτιος, λ. ἀγείρει. Σούμμα (= Σουΐδας) , λ. ἀγείρει

Το τραγούδι της Ειρεσιώνης της εποχής του Ομήρου, το απαντάμε σήμερα με μικρές παραλλαγές στα κάλαντα της Θράκης:
Στο σπίτι ετούτο πού ‘ρθαμε του πλουσιονοικοκύρη
ν’ ανοίξουνε οι πόρτες του να μπει ο πλούτος μέσα
να μπει ο πλούτος κι η χαρά κι η ποθητή ειρήνη
και να γεμίσουν τα σταμνιά μέλι, κρασί και λάδι
κι η σκάφη του ζυμώματος με φουσκωτό ζυμάρι».


Λιώσε τα χιόνια στα βουνά
ζέστανε τα πλατάνια
φέρε μας γέλια και χαρά,
ειρήνη και ζωντάνια.

Στο σπίτι αυτό που μπήκαμε
οι εστίες να μη σβήσουν
κι όλοι οι νοικοκυραίοι του
χίλια χρόνια να ζήσουν…




Μπαίνουμε μὲς στ᾽ ἀρχοντικὸ μεγάλου νοικοκύρη,
ἀντρειωμένου καὶ βροντόφωνου καὶ πάντα εὐτυχισμένου.
Ἀνοίξτε, πόρτες, μόνες σας, πλοῦτος πολὺς νὰ ἔμπῃ μέσα,
καὶ μὲ τὸν πλοῦτο συντροφιὰ χαρὰ μεγάλη κι εὐτυχία
κι ὁλόγλυκη εἰρήνη. τ᾽ ἀγγειά του ὅλα γεμάτα νἆναι
καὶ τὸ ψωμὶ στὴ σκάφη νὰ φουσκώνῃ πάντα καὶ νὰ ξεχειλίζῃ.



Καλήν εσπέραν άρχοντες,

αν είναι ορισμός σας
Ηλίου τη θεία γέννηση
να πω στ’ αρχοντικό σας.

Απόλλων άρχοντα θεέ,
έλα ξανά κοντά μας
συ φωτοδότη Βασιλιά,
φώτισε την καρδιά μας.

Λιώσε τα χιόνια στα βουνά
ζέστανε τα πλατάνια
φέρε μας γέλια και χαρά,
ειρήνη και ζωντάνια.

Στο σπίτι αυτό που μπήκαμε
οι εστίες να μη σβήσουν
κι όλοι οι νοικοκυραίοι του
χίλια χρόνια να ζήσουν…


Εἰρεσιώνῃ σῦκα φέρειν καὶ πίονας ἄρτους
καὶ μέλι ἐν κοτύλῃ καὶ ἔλαιον ἀναψήσασθαι
καὶ κύλικ᾽ εὔζωρον,




Άναρχος Θεός καταβέβηκε και εν τη Παρθένω κατώκησε.
Ερρουρέμ, ερρουρέμ, ερρουρερουρέμ, χαίρε Δέσποινα.

Βασιλεύς των όλων και Κύριος, ήλθε τον Αδάμ αναπλάσασθαι.
Άγιος, άγιος, άγιος υπάρχεις και Κύριος.

Γηγενείς σκιρτάτε και χαίρετε, τάξεις των Αγγέλων ευφραίνονται
Χερουβείμ, Χερουβείμ, χαίρε, χαίρε Παναγία Δέσποινα.

Δεύτε εν σπηλαίω κατίδωμεν, κείμενον εν φάτνη τον Κύριον.
Ερρουρέμ, ερρουρέμ, ερρουρερουρέμ, χαίρε Δέσποινα.

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος;

 

Ένας οδηγός για την κλιματική αλλαγή για παιδιά

    

Έχετε ακούσει τους γονείς ή τους ανθρώπους σας σε βίντεο να μιλούν για την κλιματική αλλαγή; 

Αναρωτηθήκατε ποτέ τι είναι και γιατί μας ενδιαφέρει τόσο πολύ; 

Οι επιστήμονες της NASA μελετούν το κλίμα της Γης για περισσότερα από 40 χρόνια. Χρησιμοποιήσαμε όσα μάθαμε εκείνη την περίοδο για να απαντήσουμε σε μερικές από τις μεγαλύτερες ερωτήσεις σας παρακάτω!




Απεικόνιση του χιονιού που πέφτει έξω από ένα παράθυρο.

Πώς ξέρουμε ότι το κλίμα της Γης γίνεται θερμότερο;



Οι επιστήμονες παρατηρούν τη Γη εδώ και πολύ καιρό. Χρησιμοποιούν δορυφόρους της NASA και άλλα όργανα για τη συλλογή πολλών τύπων πληροφοριών σχετικά με τη γη, την ατμόσφαιρα, τον ωκεανό και τον πάγο της Γης. Αυτές οι πληροφορίες μας λένε ότι το κλίμα της Γης θερμαίνεται.

Κάντε κλικ εδώ για να μάθετε περισσότερα για το πώς γνωρίζουμε ότι το κλίμα αλλάζει!






Γιατί θερμαίνεται η Γη;

Μερικά από τα αέρια στην ατμόσφαιρα της Γης παγιδεύουν θερμότητα από τον Ήλιο - όπως η γυάλινη οροφή και οι τοίχοι ενός θερμοκηπίου. Αυτά τα αέρια του θερμοκηπίου κρατούν τη Γη αρκετά ζεστή για να ζήσει. Όμως οι ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως η καταστροφή δασών και η καύση ορυκτών καυσίμων, δημιουργούν επιπλέον αέρια θερμοκηπίου. Αυτό παγιδεύει ακόμη περισσότερη από τη θερμότητα του Ήλιου, οδηγώντας σε μια θερμότερη Γη.



Τι σχέση έχει ο άνθρακας;

Ο άνθρακας υπάρχει σε όλα τα ζωντανά πράγματα στη Γη. Καθώς τα φυτά και τα ζώα πεθαίνουν, θάβονται στο έδαφος. Μετά από αρκετά χρόνια, αυτά τα στριμωγμένα υπόγεια υπολείμματα μπορούν να μετατραπούν σε ορυκτά καύσιμα, όπως ο άνθρακας και το πετρέλαιο. Όταν καίμε αυτά τα καύσιμα, ο άνθρακας που υπήρχε στο έδαφος πηγαίνει στον αέρα ως αέριο που ονομάζεται διοξείδιο του άνθρακα ή CO2. Τα φυτά και τα δέντρα μπορούν να απορροφήσουν μέρος αυτού του επιπλέον διοξειδίου του άνθρακα. Αλλά ένα μεγάλο μέρος του παραμένει στην ατμόσφαιρα ως αέριο θερμοκηπίου που θερμαίνει τον πλανήτη.



Έχει αλλάξει ποτέ το κλίμα στο παρελθόν;

Ναι. Κατά τη διάρκεια εκατομμυρίων ετών, το κλίμα της Γης έχει ζεσταθεί και κρυώσει πολλές φορές. Στο παρελθόν, η Γη θερμαινόταν συχνά όταν ο Ήλιος ήταν πολύ ενεργός. Αλλά στις μέρες μας, μπορούμε να μετρήσουμε προσεκτικά τη δραστηριότητα του Ήλιου. Γνωρίζουμε ότι η Γη θερμαίνεται τώρα, ακόμα και όταν ο Ήλιος είναι λιγότερο ενεργός. Σήμερα, ο πλανήτης θερμαίνεται πολύ πιο γρήγορα απ' ό,τι στην ανθρώπινη ιστορία.

Κάντε κλικ εδώ για να μάθετε περισσότερα για το πώς γνωρίζουμε ότι το κλίμα αλλάζει!

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος;

Η κύρια διαφορά είναι ο χρόνος. Ο καιρός είναι μόνο προσωρινός. Για παράδειγμα, μια χιονοθύελλα μπορεί να μετατραπεί σε πλημμύρα μετά από λίγες μόνο ζεστές ανοιξιάτικες μέρες. Το κλίμα, από την άλλη, είναι κάτι περισσότερο από μερικές ζεστές ή δροσερές μέρες. Το κλίμα περιγράφει τις τυπικές καιρικές συνθήκες σε μια ολόκληρη περιοχή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα – 30 χρόνια ή περισσότερο.

Κάντε κλικ εδώ για να μάθετε περισσότερα για τη διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος!


Ρίξτε μια ματιά έξω από το παράθυρό σας.

Έχει ζέστη και ήλιο;

Έχει συννεφιά και βρέχει;

Υπάρχει χιόνι στο έδαφος;

Όταν κοιτάς έξω από το παράθυρο, βλέπεις πώς είναι ο καιρός σήμερα.

Ο καιρός είναι μόνο προσωρινός. Για παράδειγμα, μια χιονοθύελλα μπορεί να μετατραπεί σε πλημμύρα μετά από λίγες μόνο ζεστές ανοιξιάτικες μέρες.

Το κλίμα, από την άλλη, είναι κάτι περισσότερο από μερικές ζεστές ή δροσερές μέρες.

Το κλίμα περιγράφει τις τυπικές καιρικές συνθήκες σε μια ολόκληρη περιοχή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα—30 χρόνια ή περισσότερο.

Το να παρακολουθούμε την αλλαγή του καιρού μπορεί να μας βοηθήσει να σχεδιάσουμε το μέλλον.

Γνωρίζουμε ότι εάν σχηματίζονται σύννεφα από πάνω, είναι μάλλον καλή ιδέα να μείνετε μέσα.

Αλλά είναι σημαντικό να παρακολουθούμε και τις αλλαγές στο κλίμα της Γης. Και η NASA έχει παρατηρήσει ότι η Γη θερμαίνεται.

Η παρακολούθηση της στάθμης της θάλασσας της Γης είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορούμε να γνωρίζουμε πόσο γρήγορα αλλάζει το κλίμα.

Καθώς το κλίμα της Γης θερμαίνεται, οι πάγοι στην Ανταρκτική και τη Γροιλανδία λιώνουν. Αυτό προκαλεί την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.

Οι δορυφόροι της NASA μπορούν να μετρήσουν την άνοδο της στάθμης της θάλασσας από το διάστημα.

Μπορούν επίσης να παρακολουθούν τις αλλαγές στο κλίμα μετρώντας τα σύννεφα.

Γνωρίζουμε ότι οι αλλαγές στον αριθμό, το μέγεθος ή τη θέση των νεφών θα μπορούσαν να προκληθούν από μια αλλαγή στο κλίμα της Γης.

Οι δορυφόροι της NASA βρίσκονται πάντα σε τροχιά γύρω από τη Γη, κοιτάζοντας τους ωκεανούς και τα σύννεφα μας. Και παρακολουθούν το κλίμα της Γης και με άλλους τρόπους.

Είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τον πλανήτη μας και όλους τους τρόπους με τους οποίους αλλάζει. Αυτή τη στιγμή, είναι το μόνο που έχουμε!








Δεν είναι πιο ζεστό εκεί που μένω. Γιατί έχει σημασία η κλιματική αλλαγή;

Οι μέσες θερμοκρασίες του αέρα κοντά στην επιφάνεια της Γης έχουν αυξηθεί περίπου 2 βαθμούς Φαρενάιτ τον περασμένο αιώνα. Μερικά πτυχία πάνω από εκατό χρόνια μπορεί να μην φαίνονται πολλά. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή μπορεί να έχει μεγάλες επιπτώσεις στην υγεία των φυτών και των ζώων της Γης.

Ανδρέας Κάλβος

 Ανδρέας Κάλβος 



Όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας ας έχωσι.
Θέλει αρετήν και τόλμην
              η ελευθερία.
Ο Ανδρέας Κάλβος ήταν πατριώτης και δημοκράτης, εμπνεύστηκε από την επανάσταση και εξύμνησε τα στρατιωτικά κατορθώματα των Ελλήνων, προειδοποιούσε για τη διχόνοια, αντιπαοιυσε  τους Άγγλους και την πολιτική τους (ξεχώριζε μόνο τον Βύρωνα) και στιγμάτιζε τους προδότες. Προερχόμενος από φτωχή οικογένεια, έβαλε μέσα στην ποίησή του όλο τον καημό του λαού για ελευθερία και ελεύθερη πατρίδα.

Το 1821 διώκεται από τις ιταλικές αρχές εξαιτίας της εμπλοκής του στο κίνημα των καρμπονάρων. Ο Κάλβος κατηγορείται για επαναστατική δράση, ταυτόχρονα με το ξέσπασμα της ελληνικής επανάστασης που τον βρίσκει μακριά μεν απ’ την πατρίδα, αλλά πολιτικά ενεργό επαναστάτη. Ώς το 1826 ζει κυρίως στη Γενεύη και για ένα διάστημα στο Παρίσι, συνδέεται με το φιλελληνικό κίνημα και γράφει ελληνικά ποιήματα.
Κεντρικό θέμα όλων των ωδών η Ελληνική Επανάσταση, ο αγώνας για ελευθερία, ιδωμένος από όλες τις πλευρές. Ο Κάλβος ήταν επαναστάτης και έγινε και ο ποιητής της επανάστασης του 1821. Πότε εξυμνεί τους ήρωες, πότε θρηνεί τα αθώα θύματα, άλλοτε καταφέρεται κατά των τυράννων, αλλά προπάντων παροτρύνει για συνέχιση του αγώνα. Δηλωτικοί οι τίτλοι μερικών ωδών: Εις δόξαν, Εις τον Ιερόν Λόχον, Εις Χίον, Εις Πάργαν, Εις Ελευθερίαν, Εις Αγαρηνούς, Εις Σούλι, Εις Ψαρά, Εις Σάμον κ.α
Στην έκτη ωδή, “Αι Ευχαί” που γράφτηκε το 1825, ο Κάλβος καταγγέλλει με σκληρό λόγο τη συμφωνία με την οποία η Ελλάδα δέχθηκε επίσημα την «αγγλική προστασία» που αποτέλεσε τα δεσμά της υποτέλειας της στους ξένους «προστάτες»…
«… τα χέρια σας απλόνετε! τραβήξετέ τα οπίσω… »