Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2022

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ-ΡΗΜΑΤΑ

Οι φωνές, οι συζυγίες και οι τάξεις του ρήμα

 

Τι είναι η φωνή;

 

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα κάνουμε, π.χ. τρέχωγελώαδικώσφυρίζωανεβαίνωκοιμάμαιντύνομαι,  περιποιούμαι κ.τ.λ.

Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:

  • στην κατάληξη, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω

  • στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαιέρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι

Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,

  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ

  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.

ΠΡΟΣΟΧΗ


Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;

Για να βρεις τη φωνή του ρήματος πρέπει να το μεταφέρεις στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (εγώ τώρα...).


Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.

ΑΡΑ....

 Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.

ΛΥΘΗΚΕ- ΕΓΩ  ΛΥΝΟΜΑΙ ΤΩΡΑ

 

ΣΧΟΛΕΙΟ


τύπος ρήματοςστο α' ενικό ενεστώτα
(εγώ τώρα...)
θα είναι
γέλασαγελώενεργητική
γελάστηκαγελιέμαιπαθητική
έχω φιλήσειφιλώενεργητική
έχω φιληθείφιλιέμαιπαθητική




ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

 Τόπο : Στο Ηράκλειο ο καιρός είναι υγρός

 2. Χρόνο : έφυγε χθες

 3. Τρόπο : με το να μιλάς ( ή : μιλώντας ) διαρκώς επιβαρύνεις τη θέση σου 

4. Αιτία : δάκρυσε από συγκίνηση

1.Να συμπληρώσετε τις παρακάτω φράσεις με τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς που υπάρχουν μέσα στο πλαίσιο, ανάλογα με τις ερωτήσεις που βρίσκονται στη δεξιά στήλη.

1. Συνήθιζε να κάθεται……………………………………………………… πού.; 

2. Τα παιδιά μαθαίνουν γράμματα……………………………………… πού ;

3. Όλα ήταν……………………………………………………………ωραία! πόσο;
4. Βλεπόμαστε………………………………………………………………….. πότε;
5. Θα σε βοηθήσω,……………………………………………………………. με ποια προϋπόθεση;
6. Περπατούσανε………………………………………………………………. πού, πώς;
7. Περάσαμε μια ευχάριστη βραδιά…………………………………….. πώς;
8. Όλα θα πάνε………………………………………………………………….. πώς, πότε;

 Αναγνωρίζω τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς:

1. Να υπογραμμίσετε στα επόμενα παραδείγματα τους εμπρόθετους προσδιορισμούς και στη συνέχεια να σημειώσετε τι δηλώνουν  ) : 

1. Ηρθε η θεία από το Σικάγο.

2. Ο παππούς προχωρούσε τοίχο τοίχο.

3. Παιδιά καθίστε πλάι πλάι.

4. Ο δρόμος περνάει μπροστά από τη θάλασσα.

5. Ο πατέρας κοιμάται το μεσημερί.

6. Στο τεστ έγραψα πολύ καλά.

7. Ο Καραγκίοζης πεθαίνει της πείνας.

8. Μάζεψα χρήματα για άγορες.

9.  Ο Μάριος είναι άσος στο τένις.

Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2022

Η Επανάσταση αρχίζει από την Μολδοβλαχία



Υπολογίζοντας σε βοήθεια από τον τσάρο της Ρωσίας, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης τον Φεβρουάριο του 1821 πέρασε τον Προύθο ποταμό (σύνορο Μολδαβίας με την Ρωσία) και βρέθηκε στην Μολδαβία.

Από εκεί, μαζί με τον ηγεμόνα Μιχαήλ Σούτσο, καθώς και με 2.000 περίπου μαχητές που συγκέντρωσε στον δρόμο, κατέβηκε στο Ιάσιο, την πρωτεύουσα , όπου κήρυξε την επανάσταση εναντίον των Τούρκων. Κυκλοφόρησε μάλιστα και μία προκήρυξη στην οποίαν υπονοούσε πως  από πίσω κρυβόταν η Ρωσία, η οποία θα τους βοηθούσε με την πρώτη ευκαιρία.

 



Πολύ γρήγορα όμως εμφανίστηκαν οι δυσκολίες. Οι μεγάλες Δυνάμεις καταδίκασαν αμέσως τις ενέργειες αυτές, τις οποίες χαρακτήρισαν τρομοκρατικές. Ταυτόχρονα, η Ρωσία όχι μόνο δεν φάνηκε πρόθυμη να βοηθήσει, αλλά αντίθετα ο τσάρος αποκήρυξε τον Υψηλάντη και τους επαναστάτες. Το ίδιο έκανε και ο Πατριάρχης.

Ο Υψηλάντης, απομονωμένος από τα ευρωπαϊκά κράτη, την Ρωσία και την Εκκλησία, προσπάθησε να βρει συμπαράσταση από τον απλό κόσμο. Όμως κι εκεί τα πράγματα ήταν δύσκολα: οι Έλληνες των παροικιών ήταν διστακτικοί να συμμετάσχουν στον Αγώνα, αλλά και οι ντόπιοι πληθυσμοί ήταν αρνητικοί έως και εχθρικοί προς τους επαναστάτες.

 

Παρά τις δυσκολίες, ο Υψηλάντης έφυγε από το Ιάσιο μαζί με τους άλλους μαχητές και τέλη Μαρτίου έφτασε στο Βουκουρέστι. Στον δρόμο συγκρότησε τον Ιερό Λόχο, στρατιωτικό σώμα που αποτελούνταν από 500  σπουδαστές των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, που έτρεχαν με ενθουσιασμό να πάρουν μέρος στον Αγώνα.

 

Χωρίς στρατιωτική εμπειρία και χωρίς βοήθεια από πουθενά, ο Υψηλάντης με μερικές χιλιάδες στρατιώτες έδωσε αρκετές μάχες εναντίον των Τούρκων. Η αποφασιστικότερη απ’ όλες δόθηκε στο Δραγατσάνι (2 Ιουνίου 1821).

Σ’ αυτή την μάχη ο Ιερός Λόχος διαλύθηκε και οι Έλληνες κατατροπώθηκαν.

Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης  διέφυγε στην Αυστρία, όπου τον συνέλαβαν οι αυστριακές αρχές και τον κράτησαν στην φυλακή μέχρι το 1827. Άσχημο τέλος είχαν και οι υπόλοιποι αγωνιστές.

 

Η επανάσταση στην Μολδοβλαχία έσβησε άδοξα.

Παρ’ όλα αυτά δημιούργησε έναν αντιπερισπασμό στον οθωμανικό στρατό, ο οποίος αναγκάστηκε να συγκεντρώσει τα στρατεύματά του στον Δούναβη, με αποτέλεσμα οι Έλληνες της Πελοποννήσου να βρουν ελεύθερο «χώρο» για να επαναστατήσουν πιο εύκολα.




 
Ερωτήσεις κατανόησης

ΕΠΙΛΕΓΩ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΩ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ

ü Ποιες δυσκολίες συνάντησε ο Υψηλάντης όταν ξεκίνησε την Επανάσταση;

ü Γιατί, νομίζετε, ο Πατριάρχης και ο τσάρος της Ρωσίας αποκήρυξαν τους επαναστάτες;

ü Ποια ήταν η σημαντικότερη μάχη του Ιερού Λόχου; Ποιο ήταν το αποτέλεσμά της;

ü Η Ελληνική Επανάσταση σε τι ωφελήθηκε από την επανάσταση στην Μολδοβλαχία;





ΙΕΡΑ ΣΥΜΜΑΧΙΑ 


 




Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022

Η Φιλική Εταιρεία




Η εποχή του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης ήταν εποχή δόξας για την αρχαία Ελλάδα και κάθε τι ελληνικό.

Οι Έλληνες που ζούσαν στην Δύση τον 18ο αιώνα, συνεπαρμένοι μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, άρχισαν να συνειδητοποιούν πως ανήκαν σε ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο έθνος, το ελληνικό και να συναισθάνονται πως ήταν απόγονοι ενός σπουδαίου λαού, των αρχαίων Ελλήνων.

Επηρεασμένοι από αυτό το κλίμα, συναντήθηκαν το 1814 στην Οδησσό της Ρωσίας τρεις Έλληνες πατριώτες, δύο έμποροι (Νικόλαος Σκουφάς, Εμμανουήλ Ξάνθος) και ένας διανοούμενος (Αθανάσιος Τσακάλωφ) και αποφάσισαν να ιδρύσουν μια μυστική οργάνωση, που θα είχε τελικό σκοπό την απελευθέρωση του ελληνικού γένους.

 

Η μύηση στην Εταιρεία γινόταν κρυφά και έπαιρνε την μορφή ιεροτελεστίας. Ο υποψήφιος έδινε μυστικόν όρκο ν’ αγωνιστεί μέχρις εσχάτων για την απελευθέρωση της πατρίδας.


Οι Φιλικοί για λόγους ασφάλειας δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους και επικοινωνούσαν με συνθηματικές λέξεις και μυστικό αλφάβητο. Μάλιστα, προκειμένου να δίνουν θάρρος στους υποδούλους να συμμετάσχουν στην Εταιρεία, διέδιδαν πως από πίσω κρυβόταν μία μεγάλη και ισχυρή χώρα και άφηναν να εννοηθεί πως η χώρα αυτή ήταν η Ρωσία.

Για να γίνει η δράση τους πιο αποτελεσματική, το 1818 μετέφεραν την έδρα της Εταιρείας στην Κωνσταντινούπολη από όπου, μέσα σε συνθήκες τέλειας μυστικότητας, ξεσήκωναν τους υπόδουλους Έλληνες.

 Ψάχνοντας για αρχηγό, απευθύνθηκαν στον Ιωάννη Καποδίστρια, υπουργό Εξωτερικών της Ρωσίας, ο οποίος αρνήθηκε θεωρώντας πως ο καιρός δεν ήταν κατάλληλος για επανάσταση.

Τελικά απευθύνθηκαν στον Αλέξανδρο Υψηλάντη, στρατηγό και υπασπιστή του τσάρου. Εκείνος δέχτηκε με ενθουσιασμό.

 Με την προσχώρηση του Υψηλάντη στην αρχηγία εντάθηκαν οι προετοιμασίες για την Επανάσταση. 

Οι Φιλικοί σχεδίαζαν να ξεκινήσουν την εξέγερση ταυτόχρονα στην Μολδοβλαχία και την Πελοπόννησο, προκειμένου να διασπάσουν τον οθωμανικό στρατό. Προσπαθούσαν ακόμα να ξεσηκώσουν και τους άλλους βαλκανικούς λαούς και, ταυτόχρονα, ήλπιζαν σε βοήθεια από την Ρωσία.


Ερωτήσεις κατανόησης

ü Πού, πότε και από ποιους ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία; Ποιος ήταν ο σκοπός της;

ü Τι φοβούνταν οι Φιλικοί και για ποιον λόγο, ώστε να επικοινωνούν με μυστικά αλφάβητα και να μην γνωρίζονται μεταξύ τους;

ü Γιατί άφηναν να εννοηθεί πως πίσω από αυτούς κρυβόταν μία μεγάλη χώρα (και γιατί δεν ονομάτιζαν την χώρα);

ü Για ποιον λόγο πήγαν πρώτα στον Καποδίστρια για να του προσφέρουν την αρχηγία; Γιατί αρνήθηκε αυτός;

ü Ποιος έγινε τελικά ο αρχηγός;

ü Ποιο ήταν το σχέδιο της Φιλικής Εταιρείας για το ξεκίνημα της Επανάστασης;

Το παρακάτω έγγραφο είναι συνταγμένο με τον κρυπτογραφικό κώδικα της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, σχετικό  με την κατήχηση των Φιλικών. 

ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ;;;;




 

πάτα στον συνδεσμο για να δεις πως ειναι σήμερα το σπίτι που ιδρύθηκε η ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ 👇
Το Μουσείο Φιλικής Εταιρείας 
2020
ή κοιταξτε προσεχτικα τις φωτο 











ΟΔΗΣΣΟΣ




Το Δημαρχείο της πόλης (1828-34) είναι νεοκλασσικού ρυθμού και έχει στα πλάγια αγάλματα της Δήμητρας και του Ερμή ενώ στο κέντρο της πρόσοψης του έχει ένα ρολόι που κάθε μισή ώρα παίζει τον σκοπό "Οδησσός η πόλη μου" από μια οπερέτα ενός σοβιετικού συνθέτη.
Στην πλατεία μπροστά στο Δημαρχείο υπάρχει το άγαλμα του Πούσκιν που έμεινε 13 μήνες στην πόλη.


Σε αρχαιοελληνικό αρχιτεκτονικό σχέδιο είναι και το Αρχαιολογικό Μουσείο διακοσμημένο εξωτερικά με το άγαλμα του Λαοκόωντα.

To Μουσείο Καποδίστρια υποψήφιο για το βραβείο Ευρωπαϊκό Μουσείο της Χρονιάς 2022

Είναι το μοναδικό ελληνικό μουσείο που διεκδικεί τη σημαντική αυτή διάκριση για το 2022. Τον Μάιο η απονομή του βραβείου στο ετήσιο συνέδριο του European Museum Forum στην Εσθονία.






το Σκιάχτρο

 Πρωταγωνιστής ένα σκιάχτρο. Ασάλευτο, όπως όλα στη γη. Οι εποχές περνούν. Το σκιάχτρο αντέχει καιρούς, κρύα και ζέστες, αντέχει τη μοναξιά, αντέχει να μην το πλησιάζουν τα ζώα που ξέρουν ότι δεν πρέπει να τα βάζουν με ένα τέτοιο γέρικο Σκιάχτρο. Μα κάποτε, ένα μικρό, τρομαγμένο κοράκι πέφτει από τον ουρανό, κοντά του. Και τότε το Σκιάχτρο κάνει εκείνο που δεν περιμένεις. Σκύβει και το παίρνει στην αχυρένια αγκαλιά του, το ζεσταίνει, το περιθάλπει. Το σώζει! Μια απροσδόκητη φιλία ανθίζει. Μα οι εποχές έρχονται και φεύγουν. Το πουλί πρέπει να φύγει. Θα ξανάρθει; Ή το σκιάχτρο θα έχει μαραζώσει από τη λύπη του;

Τρυφερή, βαθιά συναισθηματική ιστορία μαγικού ρεαλισμού από την Μπεθ Φέρι. Για της ζωής τις απρόσμενες ενώσεις που έρχονται σε μια στιγμή και την αλλάζουν ολάκερη. Για την μοναξιά και τις στερεοτυπικές απόψεις που έχουμε για κάποιον που έχει συγκεκριμένο -νομίζουμε- ρεπερτόριο κινήσεων και κύκλο ζωής. Για την ενσυναίσθηση, για την αλληλεγγύη, τη φιλία, τη ζωή που γελάει όταν εμείς κάνουμε σχέδια. Για τις εποχές που περνούν και η φύση οργιάζει κυριολεκτικά, φορώντας πέπλα λευκά, σταχτιά, πράσινα. Για τη φύση των πουλιών που είναι αντίθετη εκείνης των σκιάχτρων, κάτι μάλιστα που αποδίδει εμφατικά η συγγραφέας μέσα από το αντιθετικό αυτό σχήμα φόβου και μίσους πουλιού και σκιάχτρου.

Όλα τα ζώα ξέρουν καλά ότι δεν πρέπει να τα βάζουν με το γέρικο Σκιάχτρο. Όταν όμως ένα μικρό, τρομαγμένο κοράκι πέφτει από τον ουρανό, το Σκιάχτρο κάνει κάτι αναπάντεχο... Το σώζει! Σύντομα ένας στενός δεσμός αναπτύσσεται ανάμεσα στους δύο αταίριαστους φίλους. Είναι όμως αρκετά δυνατός για να αντέξει στον χρόνο;
Μια υπέροχη, τρυφερή ιστορία από τους μοναδικούς Αδερφούς Φαν και τη δημοφιλή συγγραφέα Μπεθ Φέρι, για την αξία της φιλίας και της αλληλεγγύης. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022

τα αέρια του θερμοκηπίου

 https://climatekids.nasa.gov/

 

ΤΙ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ;

Μια απλοποιημένη κινούμενη εικόνα του φαινομένου του θερμοκηπίου.

Μια απλοποιημένη κινούμενη εικόνα του φαινομένου του θερμοκηπίου. Πίστωση: NASA / JPL-Caltech


Τα αέρια του θερμοκηπίου είναι αέρια που μπορούν να παγιδεύσουν τη θερμότητα. Παίρνουν το όνομά τους από θερμοκήπια. Ένα θερμοκήπιο είναι γεμάτο παράθυρα που αφήνουν στο φως του ήλιου. Αυτό το φως του ήλιου δημιουργεί ζεστασιά. Το μεγάλο κόλπο ενός θερμοκηπίου είναι ότι δεν αφήνει αυτή τη ζεστασιά να ξεφύγει.


Έτσι ακριβώς δρουν τα αέρια του θερμοκηπίου. Αφήνουν το φως του ήλιου να περάσει από την ατμόσφαιρα, αλλά εμποδίζουν τη θερμότητα που φέρνει το φως του ήλιου να φύγει από την ατμόσφαιρα. 


Συνολικά, τα αέρια του θερμοκηπίου είναι καλά. Χωρίς αυτα ο πλανήτης μας θα ήταν πολύ κρύος και η ζωή, όπως γνωρίζουμε, δεν θα υπήρχε. 




Αλλά οι επιστήμονες ανησυχούν ότι οι ανθρώπινες δραστηριότητες προσθέτουν πάρα πολλά από αυτά τα αέρια στην ατμόσφαιρα.

Ποια είναι λοιπόν αυτά τα αέρια;






10 ενδιαφέροντα πράγματα για τον αέρα

Ο αέρας είναι κυρίως αέριο.

Ο αέρας είναι γύρω μας, αλλά δεν μπορούμε να τον δούμε. Τι είναι λοιπόν ο αέρας; Είναι ένα μείγμα διαφορετικών αερίων.


Υπάρχει ζωή στον αέρα;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

                              Πολλά ζωντανά είδη κάνουν τα σπίτια τους σε χώμα και νερό.


 Γνωρίζατε όμως ότι υπάρχουν ζωντανοί οργανισμοί που κρέμονται στον αέρα; Αυτοί οι μικροσκοπικοί μικροβιακοί οργανισμοί ονομάζονται! ΤΑ ΜΙΚΡΟΒΙΑ. Παρόλο που αυτά τα μικρόβια δεν μπορούν να πετάξουν, μπορούν να ταξιδέψουν σε μεγάλες αποστάσεις μέσω του αέρα - μέσω ανέμου, βροχής ή ακόμα και φτερνίσματος





Ο αέρας είναι σημαντικός για τα έμβια όντα.

ανανεώσιμη ενέργεια.

Οι άνθρωποι πρέπει να αναπνέουν, όπως και πολλά άλλα ζώα - και φυτά! Η αναπνοή είναι μέρος μιας διαδικασίας που ονομάζεται αναπνοή. Κατά την αναπνοή, ένα ζωντανό πράγμα παίρνει οξυγόνο από τον αέρα και εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα. Αυτή η διαδικασία δίνει στα ζώα και τα φυτά την ενέργεια να τρώνε, να μεγαλώνουν και να ζουν ζωή!

Ο αέρας είναι ένα προστατευτικό μαξιλάρι.

Στη Γη, 

είμαστε πολύ τυχεροί που 

έχουμε μια ατμόσφαιρα 

γεμάτη 

αέρα. 

Ο αέρας στην ατμόσφαιρά μας λειτουργεί ως μόνωση, εμποδίζοντας τη Γη να  είναι πολύ κρύα ή πολύ ζεστή. 

Το όζον, ένας άλλος τύπος αερίου στον αέρα, μας προστατεύει επίσης από το υπερβολικό ηλιακό φως.

 Ο αέρας στην ατμόσφαιρα μπορεί επίσης να μας προστατεύσει από τα μετεωροειδή. Όταν τα μετεωροειδή έρχονται σε επαφή με την ατμόσφαιρα, τρίβονται στον αέρα και πολλές φορές καίγονται σε μικρά κομμάτια πριν φτάσουν στη Γη.

Ο αέρας 
κρατά
 επίσης νερό.


Όταν είναι μια καυτή, λαμπερή καλοκαιρινή μέρα, πιθανότατα έχετε ακούσει τη λέξη «υγρή». Αλλά τι σημαίνει αυτό ακριβώς; Σχετική υγρασία είναι η ποσότητα νερού που μπορεί να συγκρατήσει ο αέρας πριν βρέξει.





ΕΔΩ  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ https://climatekids.nasa.gov/

Τρένο κινητήρα ατμού.

Θερμόμετρο.η Γη από το φεγγάρι το 1971.


Τι βλέπει ο αστροναύτης Mitchell ότι είναι  μπλε»;

Γιατί δεν μπορούμε να δούμε το κάτω μισό της Γης;

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν στο κλίμα της Γης. Ωστόσο, οι επιστήμονες συμφωνούν ότι η Γη έχει ζεσταθεί τα τελευταία 50 έως 100 χρόνια λόγω ανθρώπινων δραστηριοτήτων.

Ορισμένα αέρια στην ατμόσφαιρα της Γης εμποδίζουν τη διαφυγή της θερμότητας. Αυτό ονομάζεται φαινόμενο του θερμοκηπίου . Αυτά τα αέρια διατηρούν τη Γη ζεστή όπως το γυαλί σε ένα θερμοκήπιο διατηρεί τα φυτά ζεστά.

Α Ι Τ Ι Ε Σ 

Οι ανθρώπινες δραστηριότητες  όπως Η ΥΛΟΤΟΜΙΑ, ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ η καύση καυσίμων σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ΠΛΟΙΑ, αεροπλάνα,αυτοκίνητα και λεωφορεία - αλλάζουν το φυσικό θερμοκήπιο. Αυτές οι αλλαγές προκαλούν την ατμόσφαιρα να παγιδεύει περισσότερη θερμότητα από ό, τι στο παρελθόν, οδηγώντας σε μια θερμότερη Γη.


Αυτό το βίντεο δείχνει πώς αλλάζει ο Αρκτικός θαλάσσιος πάγος από το 1984. Πίστωση: NASA

ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ; ΝΑΙ

Όταν οι ανθρώπινες δραστηριότητες δημιουργούν αέρια θερμοκηπίου, η Γη θερμαίνεται. Αυτό έχει σημασία επειδή όλοι οι ωκεανοί, η γη, ο αέρας, τα φυτά, τα ζώα και η ενέργεια από τον Ήλιο επηρεάζουν ο ένας τον άλλον. Οι συνδυασμένες επιπτώσεις όλων αυτών των πραγμάτων μας δίνουν το παγκόσμιο κλίμα μας . Με άλλα λόγια, το κλίμα της Γης λειτουργεί σαν ένα μεγάλο, συνδεδεμένο σύστημα.


Το να σκεφτόμαστε τα πράγματα ως συστήματα σημαίνει να ψάχνουμε πώς κάθε μέρος σχετίζεται με άλλους. Οι δορυφόροι που παρατηρούν τη Γη της NASA συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με το πώς αλλάζουν η ατμόσφαιρα , το νερό και η γη του πλανήτη μας .

Κοιτάζοντας αυτές τις πληροφορίες, οι επιστήμονες μπορούν να παρατηρήσουν πώς λειτουργούν τα συστήματα της Γης. Αυτό θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε πώς μικρές αλλαγές σε ένα μέρος μπορούν να συμβάλουν σε μεγαλύτερες αλλαγές στο παγκόσμιο κλίμα της Γης.

ΦΥΤΑ

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΤΑ ΦΥΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

Αρκετά, στην πραγματικότητα!

Αλλά για να καταλάβουμε τι μας λένε τα δέντρα, πρέπει πρώτα να καταλάβουμε τη διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος.


Ο καιρός
 είναι ένα συγκεκριμένο γεγονός - όπως μια καταιγίδα βροχής ή μια καυτή μέρα - που συμβαίνει σε σύντομο χρονικό διάστημαΟ καιρός μπορεί να παρακολουθείται εντός ωρών ή ημερών. Το κλίμα είναι οι μέσες καιρικές συνθήκες σε ένα μέρος για μεγάλο χρονικό διάστημα (30 χρόνια ή περισσότερο).

Τα δέντρα μπορούν να διατηρήσουν ένα πολύ μεγαλύτερο ιστορικό για το κλίμα της Γης. Στην πραγματικότητα, τα δέντρα μπορούν να ζήσουν για εκατοντάδες - και μερικές φορές ακόμη και χιλιάδες - χρόνια!

Ένας τρόπος με τον οποίο οι επιστήμονες χρησιμοποιούν δέντρα για να μάθουν για το παρελθόν κλίμα είναι μελετώντας τα δαχτυλίδια ενός δέντρου. Εάν έχετε δει ποτέ ένα κούτσουρο, πιθανότατα έχετε παρατηρήσει ότι η κορυφή του κούτσουρου είχε μια σειρά από δαχτυλίδια. Μοιάζει λίγο σαν bullseye.

Αυτά τα δαχτυλίδια μπορούν να μας πουν πόσο χρονών είναι το δέντρο και πώς ήταν ο καιρός κάθε χρόνο της ζωής του δέντρουΟι ανοιχτόχρωμοι δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν ξύλο που μεγάλωσε την άνοιξη και τις αρχές του καλοκαιριούενώ οι σκοτεινοί δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν ξύλο που αναπτύχθηκε στα τέλη του καλοκαιριού και το φθινόπωρο. Ένα ελαφρύ δαχτυλίδι συν ένα σκοτεινό δαχτυλίδι ισούται με ένα χρόνο ζωής του δέντρου.

Ένας μαθητής μαθαίνει πώς να πάρει ένα δείγμα πυρήνα δέντρου με ένα τρυπητό στο Εθνικό Δάσος Manti-LaSal στη Γιούτα. 

Τα δέντρα είναι σημαντικά για τα δασικά οικοσυστήματα!

Πρέπει να κόψετε ένα δέντρο για να δείτε τα δαχτυλίδια;;;;;;;;;

Με τιποτα! Μπορείτε να μετρήσετε τους δακτυλίους ενός δέντρου συλλέγοντας ένα δείγμα με ένα όργανο που ονομάζεται τρυπάνι αύξησης. Ο τρυπητής βγάζει μια λεπτή λωρίδα ξύλου που φτάνει μέχρι το κέντρο του δέντρου. Όταν τραβάτε τη λωρίδα, μπορείτε να μετρήσετε τους δακτυλίους στη λωρίδα του ξύλου και το δέντρο είναι ακόμα υγιές !


ΠΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ ΣΤΑ ΖΩΝΤΑΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ;

Άνθρακας, νερό και οξυγόνο!

Διοξείδιο του άνθρακα, νερό και οξυγόνο.

Τα φυτά  ΑΠΟΡΡΟΦΟΎΝ  διοξείδιο του άνθρακα . Κρατούν τον άνθρακα και δίνουν το οξυγόνο. 

Τα ζώα αναπνέουν οξυγόνο και εκπνέουν διοξείδιο του άνθρακα.

Τα φυτά και τα ζώα εξαρτώνται το ένα από το άλλο. Λειτουργεί καλά. Για εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια, φυτά και ζώα ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ 

Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ, ΚΑΚΟΣ Ή ΑΣΧΗΜΟΣ

Δείτε τη λεζάντα.

Ένα θερμοκήπιο παγιδεύει την ενέργεια του Ήλιου μέσα και διατηρεί τα φυτά ζεστά.

Εδώ είναι το μεγάλο, σημαντικό πράγμα για το διοξειδιο του άνθρακα CO 2 : Είναι ένα αέριο θερμοκηπίου. Αυτό σημαίνει ότι το διοξειδιο του άνθρακαCO 2 στην ατμόσφαιρα λειτουργεί για να παγιδεύει τη θερμότητα κοντά στη Γη. Βοηθά τη Γη να διατηρήσει μέρος της ενέργειας που παίρνει από τον Ήλιο, έτσι ώστε η ενέργεια να μην διαρρεύσει πίσω στο διάστημα.

Αν δεν ήταν αυτό το φαινόμενο του θερμοκηπίου, οι ωκεανοί της Γης θα ήταν παγωμένοι. Η Γη δεν θα ήταν ο όμορφος μπλε και πράσινος πλανήτης της ζωής που είναι.

Οι ωκεανοί θα παγώνουν και η Γη δεν θα είναι πλέον όμορφη

Αν όχι για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η Γη θα ήταν μια μπάλα πάγου.

Έτσι, το διοξειδιο του άνθρακαCO 2 και άλλα αέρια του θερμοκηπίου είναι καλά - μέχρι ένα σημείο. Αλλά το διοξείδιο του άνθρακα CO 2 είναι τόσο καλό στο να κρατάει τη θερμότητα από τον Ήλιο, που ακόμη και μια μικρή αύξηση του διοξείδιο του άνθρακαCO 2 στην ατμόσφαιρα μπορεί να κάνει τη Γη να ζεσταθεί ακόμη περισσότερο.

Καθ 'όλη τη διάρκεια της ιστορίας της Γης, όποτε έχει αυξηθεί η ποσότητα διοξειδιο του άνθρακαCO 2 στην ατμόσφαιρα, η θερμοκρασία της Γης έχει επίσης αυξηθεί. Και όταν η θερμοκρασία ανεβαίνει, το διοξείδιο του άνθρακαCO 2 στην ατμόσφαιρα αυξάνεται ακόμη περισσότερο.

Δείτε τη λεζάντα.

Αυτό το γράφημα δείχνει πώς η θερμοκρασία και το διοξείδιο του άνθρακα έχουν αυξηθεί και μειωθεί μαζί τα τελευταία 400.000 χρόνια. Αναφορά: http://www.epa.gov/climatechange/science/pastcc_fig1.html.

Οι ερευνητικοί δορυφόροι της NASA μελετούν πόσα άνθρακα φυτά βγάζουν από την ατμόσφαιρα και πώς ο άνθρακας κινείται γύρω από τον πλανήτη.

Ελέγξτε τη Μηχανή Χρόνου Κλίματος για να δείτε πώς άλλαξαν το διοξειδιο του άνθρακαCO 2 και η θερμοκρασία μαζί μέσω του ιστορικού.

ΕΔΩ  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 

Τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου;