Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2020

Παιδικές θύμισες από τον πόλεμο του 1940. ΜΑΡΓΑΡΙΤΙ

 Παιδικές θύμισες από τον πόλεμο του 1940.του Μάρκου Θάνου

Ήμουν μόλις έξι χρονών στο χωριό μας Σενίτσα (Ελευθέρι) όταν οι Ιταλοί μας
κήρυξαν τον πόλεμο το 1940. Στις ημέρες, εβδομάδες, μήνες, και χρόνια κατοχής που
ακολούθησαν αυτόν τον πόλεμο έχουν καταγραφεί μέσα μου εικόνες ανεξίτηλες που δεν
τις σβήνει ο χρόνος!...
Αυτές οι εικόνες περνούν συχνά στο νου μου, σαν κινηματογραφική ταινία και
μου δημιουργούν την αίσθηση πως ξεφυλλίζω μέσα μου σελίδες από «Βιβλίο με
παιδικές θύμισες!...».
Κάποιες από αυτές τις θύμισες με γεγονότα εκείνης της εποχής περιγράφω εδώ,
για να τα θυμούνται οι παλαιότεροι, όπως τα ζήσαμε τότε, αλλά και για να τα μαθαίνουν
οι νεότεροι,. με την ευχή να μη τα ζήσουν ποτέ!..Κάποια ημέρα στις στάνες, η Αθηνά Χήρα, που ήταν πέντε χρόνια μεγαλύτερή
μου, μου είπε να την ακολουθήσω και να πάμε για μία δουλειά που της είχε πει ο
ξάδελφός μου Νάσης (Θανάσης) Θάνος (20 χρονών τότε). Χωρίς να ξέρω για ποια
δουλειά πάμε, την ακολούθησα στο δημόσιο χωματόδρομο (αυτοκινητόδρομο),
που εκείνη την εποχή (1942) περνούσε ανάμεσα από τις δύο λίμνες. Στην πλαγιά από
Καλοδίκι προς Πυργί η Αθηνά σταμάτησε στη μέση της Δημοσιάς και μου είπε να την
βοηθήσω να απλώσουμε πρόκες που κρατούσε στην ποδιά της.Μου υπέδειξε να
μη σκορπάμε τις πρόκες αλλά να τις βάλουμε όρθιες με την κεφαλή προς τα κάτω
και το μυτερό μέρος προς τα επάνω. Οι πρόκες ήταν με μεγάλη κεφαλή, σαν
αυτές που πετάλωναν τα άλογα ή βάζανε σε τσαρούχια εκείνη την εποχή. Τις
απλώναμε σε μήκος περίπου 15 μέτρα και σε όλο το πλάτος του δρόμου. Ενώ
βοηθούσα να απλώνουμε πρόκες στο δρόμο την ρώτησα γιατί το κάνουμε αυτό,
κι αυτή αντί να μου εξηγήσει μου φώναξε δυνατά να βιαστούμε και να κάνουμε
ότι της είχε πει ο Θανάσης. Μου είπε μάλιστα να μη ξαναρωτήσω και να μη πούμε
σε κανέναν ότι εμείς βάλαμε τις πρόκες στο δρόμο.
Έτσι, απλώσαμε γρήγορα τις πρόκες και αμέσως μετά με πήρε από το χέρι κι
ανεβήκαμε ψηλά στον βραχώδη λόφο που ήταν περί τα 100 μ. επάνω από τον
δρόμο. Όταν διαμαρτυρήθηκα γιατί πήγαμε στον λόφο και δεν επιστρέψαμε στις
στάνες, μου είπε, πως αν πηγαίναμε στις στάνες, θα κινδυνέψουμε να μας σκοτώσουν
οι ταλοί. Μου εξήγησε στη συνέχεια ότι τις πρόκες που βάλαμε θα τις πατήσουν σε
λίγο ιταλικά αυτοκίνητα που θα περάσουν από Ηγουμενίτσα - Μαργαρίτι για Πάργα
και ότι μερικά από αυτά θα πέσουν στο γκρεμό και θα καταλήξουν στην λίμνη
που είναι περί τα 10 μ. κάτω από το δρόμο.
Πράγματι, ακούσαμε να πλησιάζουν ιταλικά αυτοκίνητα και με κομμένη την
ανάσα παρακολουθούσαμε τα πρώτα από αυτά να πλησιάζουν τις πρόκες!... Και
ξαφνικά, τα δύο πρώτα αυτοκίνητα που πέρασαν στη ζώνη με τις απλωμένες
πρόκες έγειραν το ένα προς την πλευρά της λίμνης και το άλλο προς την
πλευρά του βουνού. και ακινητοποιήθηκαν!... Μετά σταμάτησαν και
τα άλλα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν.
Τα δύο αυτοκίνητα δεν έπεσαν στην λίμνη.
Απλώς, είχαν κλατάρει τα λάστιχα από τις πρόκες, και επειδή τα αυτοκίνητα δεν
είχαν μεγάλη ταχύτητα, λόγω του κακόδρομου, κατάφεραν να σταματήσουν πριν
να φύγουν από τον δρόμο. Μόλις σταμάτησαν, οι Ιταλοί φαντάροι σκόρπισαν στην
άκρη του δρόμου προς το βουνό και έσκυψαν παίρνοντας θέσεις μάχης! Όμως,
πριν να σκύψουν οι Ιταλοί, εγώ νόμισα πως θα ανέβαιναν στον λόφο, όπου
ήμασταν με την Αθηνά, και έτσι αυθόρμητα από ένστικτο διάσωσης έκανα
να σηκωθώ για να τρέξω προς τα επάνω. Ευτυχώς, η Αθηνά ψύχραιμα με έπιασε
δυνατά και με κράτησε ακίνητο! «Αν κουνηθούμε ή αν ακουστούμε
θα μας σκοτώσουν» είπε!
Οι Ιταλοί, αφού άλλαξαν ρόδες και καθάρισαν τον δρόμο, συνέχισαν την
πορεία τους προς Πάργα.
Λίγες μέρες αργότερα, ένα μεσημέρι που έκανα πως κοιμόμουν, άκουσα από τον
ξάδελφό μου Θανάση που μιλούσε με κάποιον μεγαλύτερο ότι «Το σαμποτάζ» με τις
πρόκες το είχε σχεδιάσει ο μεγαλύτερος αδελφός του ο Δάσκαλος Νίκος Θάνος.
Έλεγε ακόμη ο Θανάσης, πως μία άλλη μέρα αυτός με την Χρύσα (αδελφή
της Αθηνάς Χήρα) είχαν βάλει πρόκες και είχε κλατάρει τότε μία μόνο ρόδα.
Τότε συνειδητοποίησα, πως είχε αρχίσει από τον ελληνικό λαό
αντίστασημε κάθε μέσο και τρόπο κατά των κατακτητών ΠΗΓΗ:

Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2020
















ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ
 ΕΛΕΑ ΓΙΤΑΝΑ 



Στα 167 π.Χ., ο Αιμίλιος Παύλος βρέθηκε στην Ήπειρο. Διέταξε οι κάτοικοι και οι ιερείς, σε συγκεκριμένη ημέρα και ώρα, να του παραδώσουν ότι είχαν σε χρυσό και ασήμι. Κι έστειλε σε όλες τις πόλεις φρουρές για να παραλάβουν τον «φόρο».

 

Τη συγκεκριμένη στιγμή, ίδια σε όλες τις ηπειρωτικές πόλεις, με το χρυσό και το ασήμι δικό τους, οι ρωμαϊκές φρουρές χύθηκαν εναντίον των Ηπειρωτών λεηλατώντας και καταστρέφοντας. Μετρήθηκαν εβδομήντα ισοπεδωμένες πόλεις. Αιχμαλωτίστηκαν 150.000 Ηπειρώτες που πουλήθηκαν σκλάβοι.

Οι Ρωμαίοι είπαν ότι όλα αυτά ήταν απλά τιμωρία για την εισβολή του Πύρρου στην Ιταλία (πριν από 110 χρόνια!).  Ο Πλούταρχος έγραψε ότι το μερίδιο κάθε στρατιώτη ήταν τελικά 11 δρχ. Ποσό εξευτελιστικό ώστε να θυσιαστεί ένα έθνος γι’ αυτό


Πλούταρχος 

Ὕστερα ἔφυγε γιά τήν Ἤπειρο, ἔχοντας

διαταγή ἀπ’ τή σύγκλητο, νά ἀφήση τούς στρατιῶτες πού πολέμησαν μαζί του ἐναντίον τοῦ Περσέα, νά διαγουμίσουν τίς πόλεις  τῆς περιφέρειας ἐκείνης. Καί ἐπειδή ἤθελε νά ἐπιτεθῆ ἐναντίον

ὅλων τῶν πόλεων συγχρόνως καί ξαφνικά, χωρίς κανείς νά τό περιμένη, κάλεσε νά τοῦ παρουσιασθοῦν δέκα, τά πιό σημαντικά  πρόσωπα ἀπό κάθε πόλη. Ὅταν παρουσιάσθηκαν τούς ἔδωσε

ἐντολή νά τοῦ φέρουν, σέ μιά ὁρισμένη μέρα, ὅσο ἀσήμι καί χρυσάφι ὑπῆρχε στά σπίτια καί στούς ναούς. Μαζί μέ τούς ἀνθρώπους ἐκείνους ἔστειλε, γι’ αὐτό τάχα τό ζήτημα, καί στρατιωτική

φρουρά καί ἕνα ταξίαρχο, δῆθεν γιά νά ζητήση καί νά παραλάβη

τό χρυσάφι. Ὅταν ἔφτασε ἡ καθορισμένη μέρα, ξεχύθηκαν τήν

δια στιγμή ὅλοι καί ἄρχισαν τήν ἐπιδρομή καί τή λεηλασία τῶν

πόλεων, μέ ἀποτέλεσμα μέσα σέ μιά ὥρα νά σύρουν στή σκλαβιά

ἑκατόν πενήντα χιλιάδες ἀνθρώπους, νά λεηλατηθοῦν ἑβδομήντα πόλεις

Καί κάθε στρατιώτης, ἀπ’ τήν τόση καταστροφή καί

τόν ὄλεθρο, στό μερδικό του δέν πῆρε πάνω ἀπό ἕνδεκα δραχμές, γι’ αὐτό καί ὅλοι οἱ ἄνθρωποι ἔφριξαν μέ τό ἀποτέλεσμα τοῦ

πολέμου ἐκείνου, πού ἔρριξε σέ ἐρείπια ἕνα ὁλόκληρο ἔθνος, γιά

νά πάρη κάθε στρατιώτης  ἀπό ἕνδεκα δραχμές


https://heptapolis.com/sites/default/files/timolewn-aimilios-paylos.pdf

Ο  Αιμίλιος Παύλος

  διαπαιδαγωγοῦσε τά παιδιά του, δίνοντάς τους καί τή ντόπια καί πατροπαράδοτη μόρφωση πού πῆρε κι ὁ ἴδιος, ἀλλά προπαντός τήν Ἑλληνική. Γιατί οἱ Ἕλληνες δάσκαλοι πού στέκονταν γύρω ἀπ’ τούς νεαρούς, δέν ἦταν μόνο γραμματικοί, φιλόσοφοι καί ρήτορες, ἀλλά καί γλύπτες καί ζωγράφοι καί ἐκπαιδευτές πού δίδασκαν γιά τά ἄλογα, τά σκυλιά καί τό κυνήγι. 

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2020

τι είναι μόριο

φωτοτυπια-αυτοδιορθωση Γλωσσα

 




για βοηθεια κοιταζω πως κλινεται το ρ, δένω στην Ενεργητικη και Παθητικη Φωνη ή  ανοίγω το βιβλιο Γραμματικής









Φυσικοί αριθμοί-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

 ΚΟΙΤΑΖΩ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΛΕΩ ΔΥΝΑΤΑ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

















ΦΥΣΙΚΗ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 1.ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ  ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ-  ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ



















Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020

λεξικο πατα πανω στην εικονα

λεξικο πατα πανω στην εικονα








ΤΟ ΑΓΡΙΟΓΙΔΟ

 


ΤΟ ΑΓΡΙΟΓΙΔΟ

 

Πορτρέτο

 

Σώμα δεμένο, καλοζυγισμένο, μήκος 1.10-1.30μ., κοντή ουρά, ύψος 70-80εκ. και βάρος 25-40 κιλά. Ο αρσενικός είναι πιο χοντροφτιαγμένος και πιο βαρύς από τη θηλυκιά.

Τα μικρά τσιγκελωτά κέρατά τους, βγαίνουν όταν είναι τριών μηνών, μεγαλώνουν γρήγορα στα τέσσερα πρώτα χρόνια της ζωής τους και πολύ αργά στη συνέχεια. Στη θηλυκιά τα κέρατα είναι λεπτότερα και λιγότερο τσιγκελωτά από των αρσενικών.

 

Κοινωνική ζωή

 

Κοινωνικά ζώα, τα αγριόγιδα σχηματίζουν μικρά κοπάδια, που τα οδηγεί συνήθως μια θηλυκιά. Μόνο τα γερικά ζώα και κυρίως τα αρσενικά απομονώνονται.

Ο πιο ισχυρός δεσμός είναι αυτός της θηλυκιάς με το μικρό της.
Ιδιαίτερα όταν το μικρό είναι θηλυκό, μπορεί να μείνει πολλά χρόνια κοντά στη μητέρα της, ακόμα και όταν αυτή ξαναγεννήσει οπότε και βοηθάει στη φροντίδα του μικρότερου.



Απειλές
 

 

ΔΑΣΑΡΧΕΙΟ

Το αγριόγιδο αποτελεί προστατευόμενο είδος από το 1969, οπότε απαγορεύθηκε το κυνήγι του .Στον Γράμμο βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους βιότοπους όμως ο πληθυσμός των αγριόγιδων κινδυνεύει από το παράνομο κυνήγι και μάλιστα με πολεμικά όπλα.Μάλιστα, στην περιοχή του Γράμμου οι πληθυσμοί των αγριόγιδων έχουν μπει στο στόχαστρο ξένων λαθροθήρων. Εκτός από το παράνομο κυνήγι οι πληθυσμοί των αγριόγιδων πλήττονται από τους φυσικούς θηρευτές(λύκος , ο λύγκας και ο χρυσαετός )και από την αλλαγή των χρήσεων γης στις ορεινές περιοχές, με την κατασκευή για παράδειγμα χιονοδρομικών ή άλλων τουριστικών κέντρων.



Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2020

  ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ 

Προκηρύσσεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ. Μαθητικός Διαγωνισμός, ο οποίος απευθύνεται

στους/στις μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, με θέμα

«Μνημεία Πολιτιστικής και Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Κλιματική Αλλαγή», ο οποίος θα διενεργηθεί

κατά το σχολικό έτος 2020-2021, από τις 21 Σεπτεμβρίου 2020 έως και τις 9 Οκτωβρίου 2020.

Στόχος του Διαγωνισμού είναι η συνειδητοποίηση εκ μέρους των μαθητών του δικαιώματος να

προσλαμβάνουν και να απολαμβάνουν απρόσκοπτα και προστατευμένη από την κλιματική αλλαγή τηναξία που έχει η πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά κάθε λαού μέσα από την προσωπική

δημιουργία.

Οι μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που επιθυμούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό,

αφού συλλέξουν πληροφορίες σχετικές με το θέμα, θα προβούν σε καλλιτεχνικές δημιουργίες (πχ. έργα

ζωγραφικής, κολάζ, αφίσες, video, κτλ.) ή συγγραφή παραμυθιού (200 έως και 300 λέξεις).

Ο διαγωνισμός θα υλοποιηθεί εκτός διδακτικών ωρών και όλα τα παραγόμενα έργα πρέπει να είναι

πρωτότυπα, ανέκδοτα και αδημοσίευτα. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να συμμετέχει με ένα μόνο έργο.

Σε ξεχωριστή σελίδα, που θα επισυνάπτεται στο έργο που θα υποβληθεί, θα αναγράφονται

ευδιάκριτα με κεφαλαία γράμματα τα στοιχεία του/της μαθητή/τριας: επώνυμο, όνομα, τηλέφωνο, τάξη,

σχολείο και τα στοιχεία του σχολείου του/της (ονομασία, ταχυδρομική διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail).

Επισημαίνεται ότι η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον Διαγωνισμό είναι προαιρετική και γίνεται με

την έγγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους και ότι η όλη διενέργεια του διαγωνισμού

(υλοποίηση, βράβευση, δημοσιοποίηση) θα υλοποιηθεί σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας για τη

διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων και των πνευματικών δικαιωμάτων.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες του

Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του ΕΟΔΥ για την προστασία από τον COVID -19.

Με εντολή Υφυπουργού


Υπεύθυνη Δήλωση Γονικής Συναίνεσης

 

Δηλώνω ότι επιτρέπω στο παιδί μου ____________________________________________________ που φοιτά στην ________ τάξη  ___________   ετών ,    να συμμετάσχει με έκθεση, βίντεο ή ζωγραφια στον

Μαθητικό Διαγωνισμό του Υποργείου Παιδείας , ο οποίος απευθύνεται στους/στις μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, με θέμα

«Μνημεία Πολιτιστικής και Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Κλιματική Αλλαγή»,

Ο διαγωνισμός  θα διενεργηθεί κατά το σχολικό έτος 2020-2021, από τις 21 Σεπτεμβρίου 2020 έως και τις 9 Οκτωβρίου 2020.

 

Email :

 

 

 Ονοματεπώνυμο                                            Ημερομηνία

 

 

Υπογραφή γονέα/κηδεμόνα              

Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2020

ΒΙΝΤΕΟ Ε ΄τάξης Γραικοχωριου ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

 για το μάθημα της Γλωσσας την Τριτη

ΑΦΗΓΗΣΗ

ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕ ΕΙΚΟΝΕΣ 

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Παίξτε με το Climate Time Machine.  

Επιστρέψτε στο παρελθόν και προχωρήστε σε ένα πιθανό μέλλον.   ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ 

      2019



Δειτε τη θερμοκρασια στην Ελλάδα τη χρονιά που γεννηθηκατε. Τι παρατηρειτε;;;

  • Πόσο ΈΛΙΩΣΕ  ο πάγος της Αρκτικής από τότε που οι δορυφόροι άρχισαν να παρατηρούν πριν από περίπου 30 χρόνια;

  • Ποια μέρη του κόσμου θα είναι κάτω από το νερό καθώς αυξάνεται η στάθμη της θάλασσας,;

  • Πόσο αυξήθηκε το διοξείδιο του άνθρακα, αερίου του θερμοκηπίου στον αέρα τα τελευταία χρόνια;

  • Πόσο έχει αυξηθεί η θερμοκρασία σε όλο τον κόσμο σε 100 χρόνια;



Σύρετε το ΠΟΝΤΊΚΙ ΣΤΙΣ ΧΡΟΝΙΕΣ για να δείτε πώς αυξήθηκε

1884

 Αυτός ο χάρτης με χρωματα  δείχνει πώς οι θερμοκρασίες έχουν                               αλλάξει σε όλο τον κόσμο από το 1884 έως το 2019. Για κάθε διαφορετικό έτος 



2006
στο ρυθμιστικό, οι μπλε περιοχές ήταν πιο δροσερές από τη μέση και οι κόκκινες περιοχές ήταν θερμότερες από τον μέσο όρο. Το σκούρο μπλε είναι πιο κρύο και το πιο σκούρο κόκκινο είναι πιο ζεστό. ( NASA / Goddard Scientific Visualization Studio


     

Ο χάρτης δείχνει τις συγκεντρώσεις CO2  πάνω από το έδαφος. Οι περιοχές από κίτρινο έως κόκκινο έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις CO2, ενώ οι περιοχές μπλε-προς-πράσινο έχουν χαμηλότερες συγκεντρώσεις,

Μετακινήστε το ρυθμιστικό για να δείτε τον ετήσιο θαλάσσιο πάγο της Αρκτικής από το 1979 έως το 2010. Αυτές οι εικόνες δείχνουν τον θαλάσσιο πάγο στο τέλος του καλοκαιριού όταν είναι μικρότερος. Αυτή η περιοχή γίνεται μικρότερη από τότε που οι δορυφόροι άρχισαν να την ηχογραφούν το 1979. (Credit: NASA / Goddard Scientific Visualization Studio)


Ο πάγος της Γροιλανδίας λιώνει. Ακόμη και αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει αύξηση της στάθμης της θάλασσαςπερίπου 1 μέτρο. Εάν λιώσει εντελώς, το επίπεδο της θάλασσας θα αυξηθεί κατά 5 έως 7 μέτρα.

 

Χρησιμοποιήστε το ρυθμιστικό για να δείτε πώς επηρεάζονται οι παράκτιες περιοχές σε όλο τον κόσμο από τη στάθμη της θάλασσας που αυξάνεται από0 έως 6 μέτρα. Η γη που θα είναι  καλυμμένη με νερό είναι κόκκινη στον χάρτη. Παρατηρήστε διαφορετικές περιοχές του κόσμου.