ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙΣ ΩΣ ΜΙΚΡΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΟΥ ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΚΛΑΣΜΑΤΩΝ
Αναγωγή στην κλασματική μονάδα
ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΩ ΤΗΝ ΚΛΑΣΜΑΤΙΚΗ ΜΙΝΑΔΑ
ΔΙΑΙΡΩ ΤΟ ΠΟΣΟ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΩ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΤΗ ΤΗΣ ΚΛΑΣΜΑΤΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙΣ ΩΣ ΜΙΚΡΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΟΥ ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ
ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΩ ΤΗΝ ΚΛΑΣΜΑΤΙΚΗ ΜΙΝΑΔΑ
ΔΙΑΙΡΩ ΤΟ ΠΟΣΟ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΩ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΤΗ ΤΗΣ ΚΛΑΣΜΑΤΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
2) Το κλάσμα ως πηλίκο διαίρεσης,
3) Το κλάσμα ως MEΡΟΣ-ΟΛΟΥ
Να βρεις το πηλικο των κλασματων.... παρατηρησε αν τους κλασματικούς αριθμούς τους μετατρέπουμε εύκολα σε δεκαδικούς αριθμούς
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Μὴ λησμονεῖτε ὅτι οἱ Ἕλληνες ἵνα ἐλευθερωθω̃σι πρέπει νά στηρίζωνται ἐπί τω̃ν ἰδίων ἁυτω̃ν δυνάμεων
Το παρακάτω έγγραφο είναι συνταγμένο με τον κρυπτογραφικό κώδικα της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, σχετικό με την κατήχηση των Φιλικών.
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ;;;;
Οι Έλληνες που ζούσαν στην Δύση τον 18ο αιώνα, συνεπαρμένοι μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, άρχισαν να συνειδητοποιούν πως ανήκαν σε ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο έθνος, το ελληνικό και να συναισθάνονται πως ήταν απόγονοι ενός σπουδαίου λαού, των αρχαίων Ελλήνων.
Επηρεασμένοι από αυτό το κλίμα, συναντήθηκαν το 1814 στην Οδησσό της Ρωσίας τρεις Έλληνες πατριώτες, δύο έμποροι (Νικόλαος Σκουφάς, Εμμανουήλ Ξάνθος) και ένας διανοούμενος (Αθανάσιος Τσακάλωφ) και αποφάσισαν να ιδρύσουν μια μυστική οργάνωση, που θα είχε τελικό σκοπό την απελευθέρωση του ελληνικού γένους.
Η μύηση στην Εταιρεία γινόταν κρυφά και έπαιρνε την μορφή ιεροτελεστίας. Ο υποψήφιος έδινε μυστικόν όρκο ν’ αγωνιστεί μέχρις εσχάτων για την απελευθέρωση της πατρίδας.
Οι Φιλικοί για λόγους ασφάλειας δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους και επικοινωνούσαν με συνθηματικές λέξεις και μυστικό αλφάβητο. Μάλιστα, προκειμένου να δίνουν θάρρος στους υποδούλους να συμμετάσχουν στην Εταιρεία, διέδιδαν πως από πίσω κρυβόταν μία μεγάλη και ισχυρή χώρα και άφηναν να εννοηθεί πως η χώρα αυτή ήταν η Ρωσία.
Για να γίνει η δράση τους πιο αποτελεσματική, το 1818 μετέφεραν την έδρα της Εταιρείας στην Κωνσταντινούπολη από όπου, μέσα σε συνθήκες τέλειας μυστικότητας, ξεσήκωναν τους υπόδουλους Έλληνες.
Τελικά απευθύνθηκαν στον Αλέξανδρο Υψηλάντη, στρατηγό και υπασπιστή του τσάρου. Εκείνος δέχτηκε με ενθουσιασμό.
Οι Φιλικοί σχεδίαζαν να ξεκινήσουν την εξέγερση ταυτόχρονα στην Μολδοβλαχία και την Πελοπόννησο, προκειμένου να διασπάσουν τον οθωμανικό στρατό. Προσπαθούσαν ακόμα να ξεσηκώσουν και τους άλλους βαλκανικούς λαούς και, ταυτόχρονα, ήλπιζαν σε βοήθεια από την Ρωσία.
Ερωτήσεις κατανόησης
ü Πού, πότε και από ποιους ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία; Ποιος ήταν ο σκοπός της;
ü Τι φοβούνταν οι Φιλικοί και για ποιον λόγο, ώστε να επικοινωνούν με μυστικά αλφάβητα και να μην γνωρίζονται μεταξύ τους;
ü Γιατί άφηναν να εννοηθεί πως πίσω από αυτούς κρυβόταν μία μεγάλη χώρα (και γιατί δεν ονομάτιζαν την χώρα);
ü Για ποιον λόγο πήγαν πρώτα στον Καποδίστρια για να του προσφέρουν την αρχηγία; Γιατί αρνήθηκε αυτός;
ü Ποιος έγινε τελικά ο αρχηγός;
ü Ποιο ήταν το σχέδιο της Φιλικής Εταιρείας για το ξεκίνημα της Επανάστασης;
ΑΣΚΗΣΗ
Κλίνω το ρήμα δενομαι στον Ενεστώτα και Εξακολουθητικό Μέλλοντα στην Παθητική Φωνη
ι είναι η φωνή;
ηρθε η ωρα της ΑΝΤΙΓΡΑΦΗΣ
Ήρθε η ώρα της εξάσκησης
Για να βρεις τη φωνή του ρήματος πρέπει να το μεταφέρεις στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (εγώ τώρα...). πατα στην εικονα
θυμαμαι τι μαθαμε σήμερα στη Γραμματική
Τι είναι η φωνή;
Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα , π.χ. τρέχω, γελώ, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω, κοιμάμαι, ντύνομαι, περιποιούμαι κ.τ.λ
στην κατάληξη-ω, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω
στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαι, έρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι
Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,
όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ
όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στην παθητική φωνή.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Για να βρεις τη φωνή του ρήματος πρέπει να το μεταφέρεις στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (εγώ τώρα...).
Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.
ΑΡΑ....
Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.
ΛΥΘΗΚΕ- ΕΓΩ ΛΥΝΟΜΑΙ ΤΩΡΑ
τύπος ρήματος | στο α' ενικό ενεστώτα (εγώ τώρα...) | θα είναι |
γέλασα | γελώ | ενεργητική |
γελάστηκα | γελιέμαι | παθητική |
έχω αγαπήσει | αγαπώ | ενεργητική |
έχω αγαπηθεί | αγαπιέμαι | παθητική |
Οι Δελφοί ήταν ένας από τους ιερότερους τόπους στην αρχαία Ελλάδα. Θεωρούνταν ο «ομφαλός της γης» και παριστανόταν συμβολικά με έναν λίθινο «ομφαλό», ο οποίος σήμερα βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο της περιοχής.
Σύμφωνα με τον μύθο, στους Δελφούς χτίστηκαν πολλοί ναοί. Οι κάτοικοι των Δελφών ήταν υπερήφανοι για την ομορφιά της αρχιτεκτονικής και της γλυπτικής τους, αφού, κατά την κλασική περίοδο, συναγωνίζονταν τις τέχνες της Αθήνας. Εκεί ήταν ο ναός του Απόλλωνα, εκεί γίνονταν τα «Πύθια», που εξελίχθηκαν τόσο, ώστε μόνον οι Ολυμπιακοί αγώνες είχαν μεγαλύτερη αίγλη.
Το μαντείο των Δελφών αποτελούσε για πολλούς αιώνες μια σημαντική δύναμη τόσο στην πολιτική όσο και στην ιδιωτική ζωή. Με αμφίσημους στίχους προέλεγε την κατάρρευση των αυτοκρατοριών και τις επιτυχίες της Αθήνας, αλλά και το αποτέλεσμα εικασιών και ταξιδιών
. Το νερό της λίμνης Κασταλίας, πηγής των Μουσών, ήταν στην αρχαιότητα το πολυπόθητο ποτό ενός επίδοξου ποιητή.
Πηγή: Richard Stoneman, Φιλολογικές διαδρομές στην Ελλάδα
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ-ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ -ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ
Ερωτήσεις
1. Ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι σωστή, σύμφωνα με το νόημα του κειμένου;
Α. Στο Μαντείο των Δελφών δίνονταν ξεκάθαρα και με σαφήνεια οι χρησμοί
. Β. Στους Δελφούς η τέχνη δεν ήταν πολύ υψηλού επιπέδου.
Γ. Οι Δελφοί κατά την αρχαιότητα θεωρούνταν μία απόκεντρη ελληνική πόλη.
Δ. Στους Δελφούς διοργανώνονταν αθλητικοί αγώνες.
2.Σύμφωνα με το νόημα του κειμένου, το νερό της λίμνης Κασταλίας
Α. μπορούσε να εμπνεύσει κάποιον που ήθελε να γίνει ποιητής.
Β. επιτρεπόταν για χρήση μόνο από τους ποιητές.
Γ. ήταν τόσο ιερό, που το χρησιμοποιούσαν οι μάντεις.
Δ. ήταν αυτό που έπιναν οι Μούσες
3. Να βρείτε ποια από τις παρακάτω λέξεις έχει την ίδια σημασία με το επίθετο «πολυπόθητο», έτσι όπως χρησιμοποιείται στο κείμενο.
Α. περίτρανο Β. περιζήτητο Γ. αποτρόπαιο Δ. περίβλεπτο
4. Με ποια λέξη από τις παρακάτω μπορεί να αντικατασταθεί το ουσιαστικό «αίγλη» στη φράση «οι Ολυμπιακοί αγώνες είχαν μεγαλύτερη αίγλη»;
Α. ακτινοβολία Β. επίδοση Γ. συμμετοχή Δ. επιδοκιμασία
5. Το επίθετο «ιερότερους» στη φράση «από τους ιερότερους τόπους» είναι:
Α. θετικού βαθμού Β. συγκριτικού βαθμού περιφραστικό
Γ. συγκριτικού βαθμού μονολεκτικό Δ. υπερθετικού βαθμού
.6. Το ρήμα «χτίστηκαν» είναι:
Α. οριστική παρατατικού ενεργητικής φωνής Β. οριστική αορίστου ενεργητικής φωνής
Γ. οριστική παρατατικού παθητικής φωνής Δ. οριστική αορίστου παθητικής φωνής
7.Τι δηλώνει η παρακάτω πρόταση «ώστε μόνον οι Ολυμπιακοί αγώνες είχαν μεγαλύτερη αίγλη»;
Α. σκοπό Β. αιτία Γ. εναντίωση Δ. αποτέλεσμα
8.Στην πρόταση «Οι κάτοικοι των Δελφών ήταν υπερήφανοι για την ομορφιά της αρχιτεκτονικής και της γλυπτικής τους», η λέξη «κάτοικοι » είναι:
Α. υποκείμενο Β. αντικείμενο Γ. κατηγορούμενο
Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ
Το θέμα
Ο αθλητισμός έχει μια μοναδική θετική δύναμη στις ζωές των ανθρώπων και τις κοινότητες σε όλο τον κόσμο. Ενώ αποτελεί ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που συμβάλει στη σωματική και ψυχική μας υγεία, είναι ταυτόχρονα και ένα ισχυρό μέσο για την ενίσχυση των κοινωνικών δεσμών και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης και της ειρήνης. Ο αθλητισμός έχει τη δύναμη να ενώνει τους ανθρώπους, να καταρρίπτει στερεότυπα, να εμπνέει αλληλεγγύη και σεβασμό προς όλους και να προσφέρει ελπίδα στις πιο δύσκολες στιγμές.
Από τα προσφυγικά αθλητικά σωματεία που ίδρυσαν οι πρόσφυγες που έφτασαν στην Ελλάδα από τη Μικρά Ασία έως την Ολυμπιακή και Παραολυμπιακή Ομάδα Προσφύγων , ο αθλητισμός εμπνέει τις αξίες της ισότητας, της συνεργασίας, της δικαιοσύνης και του σεβασμού δείχνοντας έμπρακτα τον δρόμο για έναν κόσμο που αγκαλιάζει τους Ανθρώπους.
ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΥΠΡΟΥ