ΣΧΟΛΕΙΟ
Ο Ουίλλιαμ Μίλλερ, στο έργο του “Ιστορία της Φραγκοκρατίας εν Ελλάδι (1204 – 1566)” δεν είναι ο μόνος που απαντά. Όλοι οι ιστορικοί απάντησαν. Ο βασιλιάς της Νάπολης σχεδίαζε εκστρατεία στην Ήπειρο για αντιπερισπασμό στην απόβαση των Τούρκων στο Οτράντο της Ιταλικής Χερσονήσου και θα έθετε τον Κλαδά επικεφαλής του στρατού του μαζί με τον γιο του Σκεντέρμπεη, τον Ιωάννη Καστριώτη και τον δούκα της Καλαβρίας Αλφόνσο. Η εκστρατεία στην Ήπειρο πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην πρώτη φάση της. Συγκεκριμένα, οι τρεις άνδρες ξεκίνησαν απελευθερώνοντας την Αυλώνα και συνέχισαν ελευθερώνοντας άλλες 50 πόλεις και χωριά, μαζί και την Χειμάρρα. Σε αναγνώριση των πολύτιμων υπηρεσιών του ο Κλαδάς έλαβε ετήσια χορηγία 300 χρυσών νομισμάτων και τον τίτλο του “μεγαλοπρεπούς” (magnifico) βάσει βασιλικού διατάγματος τις 12ης Ιουνίου του 1481. Στη δεύτερη φάση ο Κλαδάς έφτασε στην Ήπειρο τον Αύγουστο του 1481 με 15.000 άνδρες και 4 πυροβόλα, αλλά γνωρίζει την ήττα. Όμως ο σουλτάνος Μωάμεθ Β΄ πέθανε ξαφνικά και ο διοικητής της περιοχής, Γκεντίκ Αχμέτ, έσπευσε στην Κωνσταντινούπολη για να βοηθήσει τον ένα διεκδικητή του θρόνου. Αυτό διευκόλυνε τη δράση του Κλαδά, που κατάφερε να εγκλωβίσει τον τοπικό Τούρκο στρατιωτικό διοικητή στο φρούριο του Σοποτού, αφού απελευθέρωσε όλη την περιοχή. Ο μπεηλέρμπεης της Ρούμελης Σουλεϊμάν ο Ευνούχος προσπάθησε με 3.000 στρατιώτες να λύσει την πολιορκία του φρουρίου του Σοποτού, αλλά πέφτει σε ενέδρα του Κλαδά, συλλαμβάνεται αιχμάλωτος και στέλνεται ως όμηρος στον δούκα της Καλαβρίας. Το φρούριο του Σοποτού πέφτει στα χέρια των επαναστατών στις 31 Αυγούστου 1481 και ο βασιλιάς της Νεαπόλεως διορίζει τον Ιωάννη Καστριώτη διοικητή της Χειμάρρας.
Συνελήφθη
Να κατανοηθεί ότι ο προϊστορικός άνθρωπος δεν είναι ο «άγριος», ο«βάρβαρος» άνθρωπος των σπηλαίων. Το κλειδί της ζωής του ήταν η μετακίνηση από τόπο σε τόπο. Ακούραστος ιχνηλάτης και δεινός κυνηγός, γνώριζε καλά την περιοχή στην οποία κινούνταν, οργάνωνε το χώρο στον οποίο διέμενε, επικοινωνούσε,ΣΥΝΑΠΟΦΑΣΙΖΕ και μεταβίβαζε τις γνώσεις και την εμπειρία του. Οι πράξεις του ήταν προϊόν συλλογισμού και προγραμματισμού. Είχε το δικό του πολιτισμό.
ΣΧΟΛΕΙΟ
Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο; Σε ποια πτώση μπαίνει το υποκείμενο του ρήματος;
Για να βρούμε το υποκείμενο σε μια πρόταση, πρέπει πρώτα να βρούμε το ρήμα της πρότασης. Αφού βρούμε το ρήμα της πρότασης,ρωτάμε: ποιος ή ποια ή ποιο + το ρήμα
Αν το ρήμα βρίσκεται στο γ' πληθυντικό αριθμό, ρωτάμε ποιοι ή ποιες ή ποια + το ρήμα, π.χ.
1. Σήμερα ο Γιώργος θα πάει στον κινηματογράφο.
Βρίσκουμε το ρήμα: θα πάει.
ποιος θα πάει; Ο Γιώργος, άρα ο Γιώργος είναι το υποκείμενο.
Το υποκείμενο του ρήματος στα νέα ελληνικά, όπως και στα αρχαία, μπαίνει πάντοτε σε πτώση ονομαστική, π.χ.
Εγώ γράφω
Εσύ γράφεις
Ο Φίλιππος γράφει
Πρόταση |
Υποκείμενο |
Σήμερα γιορτάζω εγώ. |
|
Εσύ έκανες τη ζημιά! |
|
Θα έρθει κι αυτός μαζί μας; |
|
Εμείς θα μείνουμε μέχρι αργά. |
|
Γιατί δε μένετε κι εσείς; |
|
Μας έσωσαν αυτοί. |
|
Γιατί δε με περίμενες; |
|
Σήμερα θα μείνω σπίτι. |
|
Με περιμένουν στην αυλή. |
|
Γελάσαμε πολύ με το αστείο του. |
|
Επιτέλους έφτασε. |
|
Έχετε φάει; |
|
Στις παρακάτω
προτάσεις να βρεις το υποκείμενο των ρημάτων που είναι γραμμένα με έντονα
γράμματα.
(Κύκλωσε τη σωστή
απάντηση.)
Θα γυρίσουμε στο σπίτι μόλις τελειώσει η ταινία.
1) μόλις τελειώσει η ταινία, 2) εμείς, 3) η ταινία
Παιδιά, τι ώρα θα σχολάσετε σήμερα;
1) παιδιά, 2) ώρα, 3) εσείς
Πότε θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των εξετάσεων;
1) τα αποτελέσματα, 2) τα αποτελέσματα των εξετάσεων, 3) εσείς
Τι μέρος του λόγου είναι το υποκείμενο;
Τα ποτά για το πάρτι θα τα φέρουμε
εμείς. |
|
Χάθηκαν οι ελπίδες μου. |
|
Οι φυλακισμένοι ξεκίνησαν απεργία
πείνας. |
|
Οι από πάνω μας κάνουν πολλή φασαρία. |
|
Ζητείται νέος για τρίωρη απασχόληση. |
|
Σβήστηκαν τα όνειρά μου. |
|
Πρέπει να λύσω τις ασκήσεις. |
|
Μου φαίνεται πως θα βρέξει. |
|
Οι άρρωστοι εγκατέλειψαν το κτίριο. |
|
Έφυγαν και οι τελευταίοι εργαζόμενοι. |
|
Έχουν όλα τα ρήματα υποκείμενο; όλα τα ρήματα έχουν υποκείμενο.
Το υποκείμενο μπορεί να παραλείπεται σε διάφορες περιπτώσεις.
Όταν εννοείται εύκολα
Τι χρησιμοποιείται ως υποκείμενο;
Ως υποκείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ουσιαστικό, ουσιαστικοποιημένο επίθετο ή αντωνυμία ή κάθε μέρος του λόγου, όταν χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό. Δες τα παραδείγματα που ακολουθούν.
Ο Γιώργος τρέχει. ουσιαστικο
Θα κερδίσει ο ομορφότερος. επίθετο ουσιαστικοποιημένο
Ο πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται. μετοχή
Αυτός τραγουδά κι αυτή χορεύει. αντωνυμία
Το χθες πέρασε, πάει και τελείωσε. επίρρημα με άρθρο
Δεν επιτρέπεται να μιλάτε μέσα στην εκκλησία. πρόταση*
*Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο μια πρόταση με το ότι ή με το να.
Συμφωνία υποκειμένου - ρήματος
1η περίπτωση: Όταν το υποκείμενο είναι ένα, συμφωνεί με το ρήμα στο πρόσωπο και στον αριθμό:
Υποκείμενο | Ρήμα |
Εμείς θα πάμε στο γήπεδο.
Βασικοί Όροι:
αναπαραγωγή, κόλπος, ωοθήκες, σάλπιγγες, μήτρα, εκφορητική οδός, ουρήθρα, όρχεις, πέος, ωάριο, σπέρμα, σπερματοζωάριο
ασκηση 2
Με τις παραπανω λέξεις προσπαθω να φτιάξω ένα σταυρόλεξο
«Εκ των γραμμάτων γεννάται η προκοπή με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα έθνη»