Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου 2022

Από την Διονυσιακή Λατρεία στη θεατρική πράξη και στις Απόκριες

https://diotimae.blogspot.com/search?q=%CE%B8%CE%B5%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF

Από την Διονυσιακή Λατρεία στις Απόκριες:έχουν τα ίδια στοιχεία με αυτά των αρχαίων: χορό, τραγούδι, μουσική, σκετσάκια, ξεφάντωμα, πειράγματα, αστεία, τολμηρά λόγια, περιπαιχτικά καμώματα, τραγούδια με υπονοούμενα, λογοπαίγνια, αινίγματα, μάσκες, μεταμφιέσεις,..  

Στη συνέχεια η εξέλιξη έφερε την τραγωδία και τα σπουδαία ποιητικά δράματα της κλασικής περιόδου που έθεσαν αξεπέραστα όρια για το ανθρώπινο πνεύμα. 




ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ !!!!!  

Στης ακρίβειας τον καιρό επαντρεύτηκα και γω
και μου δώσαν μια γυναίκα που ’τρωγε για πέντε δέκα.
Πρώτο βράδυ που την πήρα έφαγε μια προβατίνα
και το δεύτερο το βράδυ προβατίνα και γελάδι.
- Βρε γυναίκα ’κονομία τώρα που ’ναι δυστυχία.
- Άντρα μου θέλω φουστάνι γύρω-γύρω με γαϊτάνι,
άντρα μου θέλω καπέλο γύρω-γύρω με το βέλο,
άντρα μου θέλω γοβάκια γύρω-γύρω με φιογκάκια,
άντρα μου θέλω βρακί γύρω-γύρω με γαζί.
- Βρε γυναίκα ’κονομία τώρα που ’ναι δυστυχία.
Και αρπάζω ένα ξύλο και τη φέρνω γύρω-γύρω
να γυναίκα μου φουστάνι γύρω-γύρω με γαϊτάνι,
να γυναίκα μου καπέλο γύρω-γύρω με το βέλο,
να γυναίκα μου γοβάκια γύρω-γύρω με φιογκάκια,
να γυναίκα μου βρακί γύρω-γύρω με γαζί.






 
























Η δύναμη της μίμησης και η αίσθηση της μελωδίας και του ρυθμού.
 Όλες οι μορφές της ποίησης (το έπος, η τραγωδία, η κωμωδία, η ποίηση των διθυράμβων) και το μεγαλύτερο μέρος της αυλητικής και κιθαριστικής τέχνης, λέει ο Αριστοτέλης, είναι μιμήσεις, αναπαραστάσεις, δηλαδή, της πραγματικότητας. Τη μίμηση, αυτή την έμφυτη δεξιότητα του ανθρώπου να εκφράζει μέσα από αναπαραστάσεις όλα όσα του προκαλούν εντύπωση, ο Αριστοτέλης τη θεωρεί τεράστια δημιουργική δύναμη. Και γι’ αυτό τη συνδέει άμεσα με την αρχή της δραματικής ποίησης. Το ένστικτο της μίμησης είναι περισσότερο αναπτυγμένο στον άνθρωπο και εκδηλώνεται από την παιδική του ηλικία. Το παιδί βλέπει κινήσεις και τις αναπαριστά, ακούει φωνές και προσπαθεί να τις μιμηθεί κι έτσι βοηθάει να αρθρωθεί η δική του ομιλία και να διαμορφωθούν οι κινήσεις του κορμιού του. Έτσι, αποκτά τις πρώτες γνώσεις και δεξιότητες για τη ζωή. Μάλιστα, όσο μεγαλώνει, οι ικανότητες αυτές γίνονται συνειδητές μιμήσεις, τις οποίες εκδηλώνει μέσα από το παιχνίδι. Επειδή, λοιπόν, η μίμηση οδηγεί στη γνώση, όλοι οι άνθρωποι, λέει ο Αριστοτέλης, χαίρονται με τις μιμήσεις. Ιδιαίτερα όταν βλέπουν τις μιμήσεις που κάνουν άλλοι, καθώς παρατηρώντας τους μαθαίνουν. Στην προσπάθεια του ανθρώπου, επομένως, να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του μέσα από τη μίμηση δημιουργήθηκαν αυθόρμητα τα πρώτα θεάματα. Μάλιστα, περισσότερο από κάθε άλλη τέχνη, το θέατρο γεννιέται για να παρουσιάζεται και εξελίσσεται χάρη στην ανθρώπινη ανάγκη για θέαμα: θεώμαι, θέα, θέατρο. Επομένως, για να υπάρξει θέατρο, η μίμηση δεν αρκεί. Χρειάζεται επιπλέον η αναγνώριση και η εκτίμηση εκ μέρους του κοινού. Απαραίτητη προϋπόθεση για να υπάρξει ποίηση θεωρεί ακόμη ο Αριστοτέλης τη μελωδία και τον ρυθμό. Πρόκειται για μία ακόμη φυσική κλίση του ανθρώπου, με τη βοήθεια της οποίας παράγει τις μιμήσεις του.
Γιατί όμως το δράμα συνδέθηκε με τα δρώμενα του Διονύσου και όχι κάποιου άλλου θεού από το ελληνικό πάνθεον; Τι αντιπροσώπευε ο θεός αυτός για τους ανθρώπους και ποια ήταν τα χαρακτηριστικά της λατρείας του; Κι άραγε, πού μπορεί να αναζητήσει κανείς αξιόπιστες απαντήσεις; Τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι το μέσο που μπορεί να μας οδηγήσει στη γνώση μέσα από την ερμηνεία των εικόνων και των συμβόλων
Από τη μίμηση στη δράση Στην Αττική έμελλε ο διθύραμβος να διαμορφωθεί σε δράμα, να περάσει, δηλαδή, από τη μίμηση στη δράση. Γύρω στα μέσα του 6ου αι. π.Χ. ένας ποιητής από το δήμο Ικαρίας της Αττικής (σημερινός Διόνυσος), ο Θέσπης, έκανε ένα επαναστατικό βήμα στην εκτέλεση του διθυράμβου. Ο πρωτοχορευτής (εξάρχων), που ως τότε οδηγούσε το χορό, βγήκε από την ομάδα και στάθηκε απέναντί της. Με τη μορφή κάποιου προσώπου της ιστορίας, φορώντας προσωπείο, «υποκρίθηκε», συζητούσε, δηλαδή, με τον χορό ή εξηγούσε την ιστορία, λέγοντας, για παράδειγμα, τι συνέβη στον ίδιο ή σε κάποιο άλλο πρόσωπο. Αυτές οι ερωταποκρίσεις επαναλήφθηκαν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένας διάλογος ανάμεσα στο άτομο και την ομάδα. Σύμφωνα με την παράδοση, πρωτοχορευτής ήταν ο ίδιος ο Θέσπης που έκανε διάλογο με το χορό. Έτσι, έγινε ο πρώτος υποκριτής, ο πρώτος ηθοποιός, δηλαδή, σύμφωνα με την κυριολεκτική σημασία της λέξης σήμερα



Θέσπης, ο πρώτος ηθοποιός, ο πρώτος θιασάρχης.
 Η νέα μορφή που εισήγαγε ο Θέσπης έγινε αμέσως δημοφιλής και διαδόθηκε σε όλη την Αττική. Σύμφωνα με τις πηγές, ο Θέσπης κυκλοφορούσε μαζί με την ομάδα του πάνω σε μια άμαξα και παρουσίαζε τα έργα του σε διάφορες γιορτές και πανηγύρια. Φαίνεται, λοιπόν, ότι εκτός από πρώτος ηθοποιός έγινε και ο πρώτος «θιασάρχης». Ο τύραννος Πεισίστρατος αναγνώρισε τη δημοτικότητα του νέου ποιητικού είδους και το 534 π.Χ. καθιέρωσε την επίσημη παράστασή του στο πλαίσιο των Μεγάλων Διονυσίων, της δημοφιλέστερης γιορτής του Διονύσου. Τη χρονιά εκείνη, σύμφωνα με τις πηγές, πραγματοποιήθηκαν οι πρώτοι αγώνες τραγωδίας, στους οποίους αναδείχθηκε νικητής ο Θέσπης. 

Μπορεί ο Πεισίστρατος να προώθησε την τέχνη της τραγωδίας και να καθιέρωσε τις παραστάσεις της, ωστόσο η δραματική ποίηση αναπτύχθηκε και έγινε θεσμός στην Αθήνα μέσα στον 5ο αι. π.Χ. Ήταν η ίδια ακριβώς χρονική στιγμή που θεμελιώθηκε η δημοκρατία και η Αθήνα έγινε η πλουσιότερη και ισχυρότερη πόλη του ελληνικού κόσμου. Το δράμα επηρεάστηκε από τις εξελίξεις στην αθηναϊκή κοινωνία κι έγινε φορέας του δημοκρατικού λόγου. Μέσα σε αυτό το ιστορικό περιβάλλον, λοιπόν, οι δραματικοί ποιητές βρήκαν τις κατάλληλες συνθήκες για να εκφράσουν τις ιδέες τους και να αναδείξουν το δράμα σε κορυφαίο λογοτεχνικό είδος.
 Το θέατρο απελευθερώνεται… Το θέατρο δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστο από τις εξελίξεις. Μετά τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη η γιορτή των Μεγάλων Διονυσίων απέκτησε έναν πιο δημοκρατικό χαρακτήρα. Στο πρόγραμμά της ενσωματώθηκαν και τα άλλα δύο λαϊκότερα δραματικά είδη, το σατυρικό δράμα (περ. 500 π.Χ.) και η κωμωδία (486 π.Χ.). Την ίδια περίοδο οι τραγωδίες απελευθερώθηκαν από τον αρχικό θρησκευτικό τους χαρακτήρα. Οι ποιητές ένιωθαν πλέον την ανάγκη, ως ενεργοί πολίτες και αυτοί, να ασχοληθούν με τα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα και η δημοκρατία τούς άφηνε όλα τα περιθώρια για να ρίξουν μια κριτική ματιά στη σύγχρονη πραγματικότητα. Μπορούσαν με τον ποιητικό τους λόγο να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους, ακόμα και να αμφισβητούν θεσμούς και καθιερωμένες αξίες ή να χλευάζουν δημόσια πρόσωπα και καταστάσεις. 

. Το θέατρο, λοιπόν, έγινε ένας ακόμη χώρος διαλόγου και επικοινωνίας, προβληματισμού και αντιπαραθέσεων, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση πολιτών με καλύτερη ενημέρωση, βαθύτερη σκέψη και πολιτική συνείδηση. Κι αυτό είχε μια ιδιαίτερη παιδαγωγική αξία για τους πολίτες της Αθήνας. Οι πολίτες , έπρεπε να συμμετέχουν ουσιαστικά στην αυτοδιοίκηση, αντιμετωπίζοντας κάθε πρόβλημα που εμφανιζόταν στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική, ασκώντας κριτική στους λόγους και τις πράξεις των πολιτικών και εκφράζοντας τις απόψεις τους. Για το λόγο αυτό η πολιτεία ανέλαβε την ευθύνη της διοργάνωσης των θεατρικών παραστάσεων. Ανέθεσε την οικονομική ενίσχυσή τους στους πλούσιες πολίτες, οι οποίοι και ανέλαβαν τη χρηματοδότηση των έργων. Κι ακόμη, προχώρησε άλλο ένα βήμα πιο πέρα. Αποφάσισε ένα μέρος των δημοσίων χρημάτων να δοθεί στους φτωχούς, για να πληρώνουν το εισιτήριό τους. Με άλλα λόγια, η πολιτεία ωθούσε τους πολίτες στο θέατρο, όπως ακριβώς επιδίωκε τη συμμετοχή τους στις πολιτικές δραστηριότητες, στις συνελεύσεις του δήμου, στα δικαστήρια, στη βουλή. Η έρευνα δεν έχει καταλήξει ακόμα αν επιτρεπόταν η παρακολούθηση των παραστάσεων στις γυναίκες. Έχει σημασία πάντως ότι χιλιάδες πολίτες είχαν δικαίωμα συμμετοχής και κανείς δεν αποκλειόταν για λόγους οικογενειακούς, ταξικούς, τόπου κατοικίας, πλούτου ή εκπαίδευσης. …και μπαίνει στο κέντρο των δραστηριοτήτων της.
Θρησκευτικές γιορτές με πολιτικό χαρακτήρα στην Αθήνα τον 5ο αι. π.Χ. «Με συχνές θυσίες και αγώνες φροντίσαμε να μετριάζουμε τους κόπους της εργασίας και να ξεκουράζουμε το πνεύμα μας». Θουκυδίδη, Περικλέους ’Επιτάφιος
Αναφέρεται κυρίως σε μουσικούς αγώνες, δηλαδή ποίησης και τραγουδιού, που διεξάγονταν κατά τη διάρκεια θρησκευτικών γιορτών.
Διονυσιακές γιορτές και θεατρικοί αγώνες. Ιδιαίτερα δημοφιλείς ήταν οι δραματικοί αγώνες
Ο χορός «Είναι σωστό ο ιερός χορός μας όσα είναι για την πόλη μας σωστά αυτά να συμβουλεύει και να διδάσκει».
Το θέατρο γίνεται πανελλήνια μορφή τέχνης. Από τον 4ο αι. π.Χ. και σε όλη τη διάρκεια της ελληνιστικής περιόδου η κατάσταση άλλαξε ριζικά. Την περίοδο αυτή το θέατρο γνώρισε μεγάλη ακμή και διαδόθηκε σε όλες τις περιοχές του ελληνικού κόσμου. Έξω από την Αθήνα όμως, παραστάσεις και θεατρικοί αγώνες πραγματοποιούνταν σε γιορτές προς τιμήν και άλλων θεών εκτός του Διονύσου, ακόμη και ημίθεων και τοπικών ηρώων. Έτσι, το δράμα αποσυνδέθηκε από τη λατρεία του θεού. 



 









Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022

Το υποκείμενο, το ρήμα και το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο σε μια πρόταση


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/d/glw-d-antikeimeno-kathgoroumeno.htm

 http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/d/glw-d-kathgoroumeno.htm









                            ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

     Ποιος είναι; Υ                        Τι είναι; Κ              


Τα συνδετικά ρήματα   συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο.




....................................................................

2.  ΠΗΓΗ:
          Υ     -    Ρ     -      Α ή Κ     

Μπορείς να βρεις σε ποια πτώση βρίσκονται τα ουσιαστικά μέσα στην πρόταση;



Σε ποια πτώση βρίσκεται το ουσιαστικό με τα έντονα γράμματα;


  1. Οι κάτοικοι των πόλεων είναι περισσότεροι από τους κατοίκους της υπαίθρου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  2. Το κουνέλι έφαγε το καρότο.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  3. Οι κάτοικοι των πόλεων είναι περισσότεροι από τους κατοίκους της υπαίθρου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  4. Το μολύβι μου είναι μηχανικό.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  5. Όταν χάνω τη γόμα μου, χρησιμοποιώ τη γόμα του φίλου μου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική

Μπορείς να ξεχωρίσεις το υποκείμενο, το ρήμα και το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο σε μια πρόταση;

 

1.  Όταν λιώσει, το χιόνι γίνεται νερό.

A.      ?    Υποκείμενο

B.      ?    Κατηγορούμενο

C.      ?    Αντικείμενο

D.      ?    Ρήμα

  1. Το νερό της βροχής χτυπάει το τζάμι.
    1.   ?    Ρήμα
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Κατηγορούμενο
  1. Η βροχή πότισε τα φυτά.
    1.   ?    Ρήμα
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Κατηγορούμενο
  1. Ο κύριος Γιάννης διορίστηκε καθηγητής στο Γυμνάσιο.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Ρήμα
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Υποκείμενο
  1. Το ζώο αυτό ονομάζεται αίγαγρος.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Κατηγορούμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Αυτή η άσκηση μοιάζει δύσκολη.
    1.   ?    Υποκείμενο
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Το καρότο το έφαγε το κουνέλι.
    1.   ?    Κατηγορούμενο
    2.   ?    Υποκείμενο
    3.   ?    Αντικείμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Το νερό της θάλασσας το ζεσταίνει ο ήλιος.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Ρήμα
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Υποκείμενο   

Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2022

Ζώα- Συμπληρωνω τις προτάσεις στο ΓΛΩΣΣΑΡΙ

Τα ζώα, μικρά και μεγάλα, είναι παντού, στο χορτάρι ή κάτω από το χώμα, στα δέντρα ή στο νερό. Πετούν, κολυμπούν, τσαλαβουτούν ή καμαρώνουν. 






Στο κεφάλαιο αυτό μελετούμε την ταξινόμηση των ζώων και θα γνωρίσουμε τους διάφορους τρόπου­ς με τους οποίους τα ζώα προσαρμόζονται στο περιβάλλον στο οποίο ζουν. 

Το κεφάλαιο περιλαμβάνει τις παρακάτω­ υποενότητε­ς:
  1. Ασπόνδυλα
  2. Σπονδυλωτά
  3. Θηλαστικά
  4. Προσαρμογή των ζώων στο περιβάλλον
Βασικοί Όροι  -ταξινόμηση των ζώων









Γλωσσάρι...απαντώ στο τετράδιο

• 
Σ....................ονομάζονται τα ζώα που έχουν σπονδυλική στήλη.

• 
Ασ...............ονομάζονται αυτά που δεν έχουν σπονδυλική στήλη.

• 
Ταξ.............. ονομάζονται οι διάφορες «ομάδες» στις οποίες κατατάσσονται τα ζώα ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

• 
Θη.............. ονομάζονται τα ζώα που θηλάζουν τα μικρά τους στα πρώτα στάδια της ανάπτυξής τους.

• 
Σαρ................ ονομάζονται τα ζώα που τρέφονται με άλλα ζώα.

• 
Φυ................ ονομάζονται τα ζώα που τρέφονται με φυτά.

• 
Παμ........... ονομάζονται τα ζώα που τρέφονται τόσο με φυτά όσο και με άλλα ζώα.

• 
Πρω................. ονομάζονται τα θηλαστικά με τον πιο ανεπτυγμένο εγκέφαλο. Σε αυτά κατατάσσεται και ο άνθρωπος.
 παιχνίδι-πατα πάνω στην εικόνα
σχολείο



πληροφορίες 
 για παιχνίδια γνώσεων.
Οι πιγκουίνοι κάνουν πρόταση στο θηλυκό με ένα βότσαλο.


Όταν τα αρσενικά κουτάβια παίζουν με τα θηλυκά τα αφήνουν να κερδίζουν έστω κι αν έχουν φυσικό πλεονέκτημα.
Η φάλαινα μπορεί να δημιουργήσει τον πιο δυνατό ήχο από οποιοδήποτε άλλο πλάσμα του πλανήτη.

Η καμηλοπάρδαλη είναι το μοναδικό ζώο που δεν διαθέτει φωνητικές χορδές.

 Ελέφαντας
Μπορούν να μυρίσουν το νερό έως και 3 μίλια μακριά.  Ο ελέφαντας είναι ένα από τα τρία θηλαστικά που έχουν εμμηνόπαυση. Τα άλλα δύο είναι η φάλαινα και ο άνθρωπος.

Τα μυρμήγκια δεν κοιμούνται ποτέ και δεν έχουν πνεύμονες.

Η στρουθοκάμηλος τρέχει πιο γρήγορα από το άλογο και το αρσενικό βρυχάται σαν λιοντάρι.

Η νυχτερίδα είναι το μοναδικό θηλαστικό που έχει την ικανότητα να πετάει.

Το σαλιγκάρι μπορεί να δημιουργήσει νέα μάτια στο πίσω μέρος του σώματός του.

Μια χελώνα ξεχωρίζει αν είναι αρσενική ή θηλυκή από το θόρυβο που κάνει. Οι αρσενικές γρυλίζουν, ενώ οι θηλυκές σφυρίζουν.

Οι σκίουροι ευθύνονται για εκατομμύρια δέντρα που φυτρώνουν κάθε χρόνο, καθώς θάβουν ξηρούς καρπούς και μετά ξεχνούν που τους έκρυψαν
 Γάτα
Έχει 32 μυς σε κάθε αυτί γι’αυτό και είναι οι καλύτερες… κουτσομπόλες!
 Πεταλούδα
Έχει δύο σύνθετα μάτια που αποτελούνται από χιλιάδες φακούν, αλλά μπορεί να δει μόνο το κόκκινο, το πράσινο και το κίτρινο χρώμα.
ΓΙΑΚ ΣΤΟ Θιβέτ