Κυριακή 30 Ιουνίου 2019

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

ΟΥΝΕΣΚΟ

Σύγκρουση των μαθητών έξω από την τάξη Η συμπεριφορά των μαθητών έξω από την τάξη είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας αναγνώρισης της σύγκρουσης, καθώς τα περισσότερα περιστατικά Εισαγωγικές Παρατηρήσεις Έννοιες κλειδιά Προσδοκώμενα αποτελέσματα Σκοπός 3 παρατηρούνται, όταν οι μαθητές είναι έξω από την τάξη (π.χ. κατά το διάλειμμα, πριν και μετά το σχολείο). Οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να συλλέξουν τις απαραίτητες πληροφορίες για τα περιστατικά συγκρούσεων στο σχολείο, καθώς και για τους μαθητές που εμπλέκονται συστηματικά σε αυτά, καθώς δεν είναι πάντοτε παρόντες (Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Δάφνη ΙΙΙ, 2009)

· Διαχειρίζεστε άμεσα μια σύγκρουση · Παρέχετε υποστήριξη στους εμπλεκόμενους μαθητές · Ευαισθητοποιήσετε τους μαθητές που παρευρίσκονται στη σύγκρουση, ώστε να αντιδρούν με τον κατάλληλο τρόπο απέναντι στο φαινόμενο του εκφοβισμού · Συνεργάζεστε με τους γονείς των μαθητών για την καταπολέμηση του εκφοβισμού. · Άμεση επέμβαση · Τεχνικές αποκλιμάκωσης της επιθετικής συμπεριφοράς · Υποστήριξη μαθητή που εκφοβίζεται · Υποστήριξη του μαθητή που εκφοβίζει · Υποστήριξης στους θεατές του εκφοβισμού · Συνεργασία με γονείς

Ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει τη διαχείριση του περιστατικού βίαιης συμπεριφοράς πρέπει να γνωρίζει και να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες στρατηγικές για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.

1.      Η ομαδική θεραπεία για τα παιδιά που εκφοβίζουν δεν είναι κατάλληλη, καθότι: · Η ομάδα γίνεται ακροατήριο για τους μαθητές που εκφοβίζουν, ώστε να καυχηθούν για τα κατορθώματά τους. · Άλλα μέλη της ομάδας μπορεί να χρησιμεύσουν ως αρνητικά πρότυπα το ένα για το άλλο, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο ποιον να εκφοβίσει.

2.      . Οι απλές, βραχυπρόθεσμες λύσεις έχουν αποδειχθεί ότι δεν λειτουργούν, καθότι: · Ο εκφοβισμός είναι ένα μακροπρόθεσμο, συχνά επαναλαμβανόμενο πρόβλημα. · Ο εκφοβισμός είναι κυρίως ένα πρόβλημα της σχέσης μεταξύ των μαθητών και, επομένως, απαιτούνται μακροπρόθεσμες στρατηγικές για τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού κλίματος μέσω της οικοδόμησης υποστηρικτικών σχέσεων.

3.      Οι πολιτικές μηδενικής ανοχής δε βοηθούν στην επίλυση του εκφοβισμού, καθότι: · Παρόλο που η εκφοβιστική συμπεριφορά δεν είναι ανεκτή, η στρατηγική αυτή αποτυγχάνει να αναγνωρίσει ότι η συμπεριφορά αυτή δεν είναι ένα μόνιμο χαρακτηριστικό του μαθητή που διέπραξε τον εκφοβισμό. · Οι μαθητές που εμπλέκονται σε εκφοβιστική συμπεριφορά αποβάλλονται από το σχολείο, ενώ μπορούν να επωφεληθούν περισσότερο από την παρατεταμένη έκθεση σε θετικά κοινωνικά πρότυπα και από ένα καλό σχολικό κλίμα.

4.      ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

1. ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ

 Για να σταματήσουν τον εκφοβισμό ακριβώς την χρονική στιγμή που συμβαίνει, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ακολουθήσουν τα παρακάτω βήματα: · Να παρέμβουν άμεσα · Να χωρίσουν τα παιδιά που συμμετέχουν · Να βεβαιωθούν ότι το κάθε παιδί είναι ασφαλές · Να καλύψουν τυχόν άμεσες ιατρικές ή ψυχικές ανάγκες υγείας των παιδιών · Να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να καθησυχάσουν τα παιδιά που συμμετέχουν, συμπεριλαμβανομένων των παρευρισκόμενων. Επιπρόσθετα, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι προσεκτικοί, για να αποφύγουν τα παρακάτω κοινά λάθη (Understanding and Intervening in Bullying Behavior, n. d): ·Να μην αγνοήσουν τη σύγκρουση. Είναι λάθος να νομίζουν οι εκπαιδευτικοί ότι τα παιδιά μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς τη βοήθεια των ενηλίκων ·Να μην πιέζουν τα άλλα παιδιά να πουν δημοσίως αυτό που είδαν ·Να μην ανακρίνουν τα παιδιά που εμπλέκονται στη σύγκρουση μπροστά στους συμμαθητές τους ·Να μην μιλήσουν από κοινού στα παιδιά που εμπλέκονται, αλλά να τους μιλήσουν μόνο ξεχωριστά

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2018

 Οδηγίες προς ναυτιλομένους:

 

  • Βρες ένα μέρος κατάλληλο για μελέτη: Κάποιοι μαθητές επιθυμούν να διαβάζουν σε γραφείο με απόλυτη ησυχία, άλλοι περπατούν πέρα δώθε και λένε το μάθημα απέξω, ενώ δε λείπουν και αυτοί που διαβάζουν σε πάρκα και καφετέριες. Βρες τον τρόπο που σου ταιριάζει και ξεκίνα!

 

  • Μην αποδιοργανώνεσαι. Κλείσε κινητά και λάπτοπ, εν ανάγκη δώστα σε κάποιον άλλον για τις ώρες που διαβάζεις. Αν στο σπίτι επικρατεί φασαρία και δεν μπορείς να πας αλλού για διάβασμα, βάλε ακουστικά με μουσική ή ακόμα και ωτοασπίδες.

 

  • Κάνε χρονοδιάγραμμα. Αν είσαι οργανωτικός τύπος που αγαπά τα διαγράμματα και τις λίστες, μπορείς να κάνεις ακριβές χρονοδιάγραμμα, χωρίζοντας την ύλη σε μέρες και καθορίζοντας τι πρέπει να διαβάσεις κάθε φορά. Έτσι, θα ξέρεις τι σου έχει μείνει και θα νιώθεις ικανοποίηση κάθε φορά που ολοκληρώνεις άλλο ένα κομμάτι. Αν πάλι δεν είσαι τόσο οργανωτικός, μπορείς απλά να γράψεις σε μια λίστα τα κεφάλαια, τα είδη των ασκήσεων ή ακόμα και τα ανώμαλα ρήματα που πρέπει να μάθεις και να σβήνεις όποια διάβασες. Σε κάθε περίπτωση, προσπάθησε να είναι ένα ρεαλιστικό πλάνο.

 

  • Ξεκίνα νωρίς. Ιδανικά, καθόλη την διάρκεια της χρονιάς καλό είναι να κάνεις καθημερινές μικρο-επαναλήψεις. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που τελειώνει ένα κεφάλαιο, μπορείς να κάνεις ένα καλό διάβασμα του. Επίσης, κάθε φορά που συναντάς κάτι που ξέρεις ότι διδάχτηκες αλλά δεν θυμάσαι επακριβώς, μπορείς να επιστρέφεις στο παλιό μάθημα και να κάνεις ένα καλό ξεσκόνισμα. Αν πάλι ξεκίνησες το διάβασμα λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, φρόντισε να έχεις επαρκή χρόνο να τα διαβάσεις όλα 2-3 φορές, με διαφορά 1-2 ημερών μεταξύ των αναγνώσεων,  ώστε να ενεργοποιηθούν καλύτερα οι μηχανισμοί μνήμης.

 

  • Σημείωσε τα σημαντικά. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να υπογραμμίσεις τα σημαντικά, να βγάλεις ερωτήσεις για κάθε κεφάλαιο, να λύσεις 2-3 ενδεικτικές ασκήσεις για κάθε μεθοδολογία ή ακόμα και να κάνεις αναλυτικά σχεδιαγράμματα. Επίσης, μπορείς να γεμίσεις τους τοίχους με post-it χαρτάκια με βασικούς τύπους, ονόματα και ημερομηνίες Ιστορίας. Είναι πιο εύκολο να θυμόμαστε πράγματα που έχουμε γράψει, ακόμα και αν δεν τα ξαναδιαβάσουμε ποτέ.

 

  • Πάρτο απόφαση. Είναι γνωστό ότι οι μαθητές παραμονές των εξετάσεων καθαρίζουν τα δωμάτια τους, αποκτούν νέα χόμπι ή ξεκινούν γυμναστήριο μόνο και μόνο για να μην διαβάσουν. Μην δειλιάσεις, αλλά πέσε στην μάχη με αποφασιστικότητα!

 

 

  • Γίνε δάσκαλος. Βρες κάποιον πρόθυμο ακροατή και προσπάθησε να του εξηγήσεις το μάθημα όσο καλύτερα γίνεται. Όσο προσπαθείς να γίνεις κατανοητός, θα καταλάβεις τι είναι σημαντικό να θυμάσαι και τι όχι!

 

  • Κάνε διαλείμματα. Ένα ξεκούραστο μυαλό είναι ένα μυαλό που θυμάται καλύτερα. Όπως προείπαμε, καλό είναι να κρατάς το χρονοδιάγραμμα, αλλά εξίσου σημαντικά είναι και τα διαλείμματα, είτε αφού βγάλεις αρκετά είτε όταν νιώθεις την κούραση να μεγαλώνει.

 

  • Μίλα με τους καθηγητές σου. Διανύουμε την περίοδο που οι καθηγητές δίνουν την ύλη και μαζί με αυτήν, δίνουν τα sos. Σημείωσε τα με προσοχή και αν θέλεις παραπάνω διευκρινήσεις για το που πρέπει να εστιάσεις, μη διστάσεις να ρωτήσεις από κοντά. Σίγουρα θα μάθεις κάτι βοηθητικό!

 

  • Ζήτα βοήθεια από την οικογένεια. Ζήτα από τους γονείς και τα αδέρφια βοήθεια στις επαναλήψεις: κάποιος μπορεί να σου κρατάει το βιβλίο, άλλος μπορεί να σου εξηγήσει κάτι που δεν κατάλαβες, άλλος να σου ετοιμάζει χυμούς, άλλος να σου θυμίζει -ευγενικά- το χρονοδιάγραμμα και όλοι μαζί να κάνουν ησυχία και να σε βοηθούν όταν αγχώνεσαι. Υπάρχουν ρόλοι για όλους!

 

  • Αναζωογονήσου. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τρως καλά, να κοιμάσαι αρκετά, να μη ξενυχτάς παράλογα και να κινείσαι/αθλείται έστω και λίγο, όχι μόνο για να ξεκουράζεται το κορμί σου αλλά για να οξυγονώνεται καλύτερα ο εγκέφαλος και να νιώθεις λιγότερο αγχωμένος.

 

  • Γίνε δημιουργικός. Αν π.χ έχεις ένα μεγάλο κεφάλαιο ιστορίας που δεν προλαβαίνεις να διαβάσεις, μπορείς πάντα να διαβάσεις συνοπτικές πληροφορίες από κάποια αξιόπιστη σελίδα του διαδικτύου ή να δεις κάποιο βίντεο στο youtube. Επίσης, μπορείς να κάνεις περίεργες συνδέσεις π.χ με την αγαπημένη σου σειρά ώστε να σου τυπωθεί καλύτερα η πληροφορία. Αλήθεια, η βυζαντινή ιστορία δεν θυμίζει λίγο από Game of thrones;