Νομίζω πως οι περισσότεροι δεν έχουμε καταλάβει τι ακριβώς βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δεν είναι απλά σκόρπιες πέτρες ή μερικά κοσμήματα που ωραιότατα θα ταίριαζαν σε ένα Μουσείο της πόλης. Βρέθηκε κοτζάμ κεντρική οδός της βυζαντινής πόλης εντυπωσιακά διατηρημένη"
Τα ευρήματα είναι συγκλονιστικά.
Στα 6 μέτρα βάθος βρέθηκε τμήμα της decumanus maximus (κύρια οδός) που διασταυρωνόταν με μια cardo, κάθετη ρωμαϊκή οδό.
Σαν παραμύθι: οδικός άξονας στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες, κάτω από εντυπωσιακό τετράπυλο με πλατεία, δημόσιο κτίριο και στοές με καταστήματα. Αυτό οι επισκέπτες / επιβάτες θα μπορούν όχι μόνο να το δουν αλλά και να το περπατήσουν (ΕφΣυν, 17.2.2018).
. Από το
BBC:
Σύμφωνα με
το BBC, οι αρχαιολόγοι στη Θεσσαλονίκη προχώρησαν στην ανακάλυψη μιας
«Βυζαντινής Πομπηίας» όπως την χαρακτηρίζει, κάτω ακριβώς από την καρδιά της
σύγχρονης πόλης.
Μάλιστα στη
βρετανική ιστοσελίδα γίνεται λόγος για τις συνθήκες οικονομικής κρίσης στη χώρα
που θα αποτρέψουν τη δημιουργία ενός «ονειρικού» σταθμού του μετρό. Κάτι τέτοιο
θα μπορούσε να επιτευχθεί σύμφωνα με το δημοσίευμα με το χτίσιμο ένα υπόγειου
μουσείου που θα αποτελούσε τουριστικό αξιοθέατο και ενθύμιο του «ένδοξου
παρελθόντος της πόλης που δυστυχώς κρύβεται πια πίσω από δεκαετίες άναρχης και
καταστροφικής δόμησης».
Το BBC κάνει
λόγο για αρχαιολογικά ευρήματα που ξεπερνούν τα πιο τρελά όνειρα των
επιστημόνων καθώς «έξι μέτρα κάτω από το σύγχρονο εμπορικό κέντρο, απλώνεται η
εμπορική καρδιά της αρχαίας πόλης». Παρόλα αυτά, οι εργολάβοι πιέζουν ώστε τα
ευρήματα να αποσυρθούν άμεσα για να συνεχιστούν οι εργασίες.
Σε κείμενό τους, οι 65 προσωπικότητες αναφέρουν πως οι εν λόγω εξελίξεις «θέτουν σε κίνδυνο τα σημαντικά ευρήματα της υστερορωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης», με τα οποία η Θεσσαλονίκη «μπορεί να διεκδικήσει την ιδιότητα του εξαιρετικού χώρου παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ (ως η μεγαλύτερη και καλύτερα διατηρημένη πόλη που σώζεται από την ύστερη αρχαιότητα και τη βυζαντινή περίοδο οπουδήποτε στον κόσμο) και να αναπτυχθεί ως τουριστικός προορισμός πρώτης τάξεως».
Αν και η διατήρηση του αρχαιολογικού συγκροτήματος της Βενιζέλου στη θέση του είναι και πρέπουσα και τεχνολογικά εφικτή, η κατασκευαστική εταιρεία του μετρό προτιμά να το αποσυναρμολογήσει σε κομμάτια, να τα μεταφέρει προσωρινά σε αποθήκη εκτός της πόλης και να τα ανατοποθετήσει μετά το κατασκευή του σταθμού. Αυτή η διαδικασία και καταστρέφει τα υποκείμενα αρχαιολογικά στρώματα και εκθέτει τα ευρήματα σε κίνδυνο· επιπλέον, έχει αποδειχθεί αποτυχημένη στην πράξη.
η ανακοίνωση του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ
H τεχνική λύση που επιτρέπει την κατασκευή του σταθμού του μετρό, χωρίς τη μετακίνηση των ευρημάτων και χωρίς την καταστροφή του φυσικού τους περιβάλλοντος, και η οποία ήδη είχε αρχίσει να εφαρμόζεται, είναι λύση απολύτως εφικτή και κανένας ουσιαστικός λόγος που να συντρέχει για την ανάκλησή της δεν έχει παρουσιαστεί.
Σας γράφω με την ιδιότητα του βυζαντινολόγου και τέως προέδρου της Διεθνούς Ενώσεως Βυζαντινών Σπουδών. Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι από το 1966 έως σήμερα ασχολούμαι με την Ιστορική Γεωγραφία και Αρχαιολογία του Βυζαντίου (και ως εκδότης της σειράς Tabula Imperii Byzantini της Αυστριακής Ακαδημίας Επιστημών.
Είναι ασφαλώς ευχάριστο το γεγονός ότι η πρώτη γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει σε λίγα χρόνια. Με μεγάλη όμως ανησυχία πληροφορήθηκα για τα μέτρα που θα ληφθούν στην περιοχή του σταθμού Βενιζέλου
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων συνεχίζει την εκστρατεία ενάντια στην απόφαση της διάλυσης του αρχαιολογικού χώρου στον Σταθμό Βενιζέλου.
Οι διαδικτυακές αφισέτες με το σύνθημα «η πόλη δεν θα καταστραφεί» δηλώνουν την αξία που έχει το Βυζαντινό Σταυροδρόμι για την ιστορία της Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου