Πέμπτη 1 Αυγούστου 2024

Ύψωση Τιμίου Σταυρού



Η γιορτή συνδέεται με μεγάλα ιστορικά γεγονότα της

Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.








ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

 

ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ....ΑΡΙΣΤΟΝ στο ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Η Γραμμή Βοηθείας ‘help-line 210 6007686′ απευθύνεται σε παιδιά & εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, κ.λπ).

ασκήσεις..... αυτοπροστασίας

Ο καθένας μπορεί να δημοσιεύσει πληροφορίες στο διαδίκτυο;

Μόνο αν έχεις ειδικό πτυχίο.
Είναι αλήθεια, ο καθένας μπορεί να δημοσιεύσει πληροφορίες στο διαδίκτυο..
Όχι, μόνο οι δημοσιογράφοι δημοσιεύουν στο διαδίκτυο.
Είναι σωστό να δηλώσεις το όνομά, τη διεύθυνση κατοικίας ή τον αριθμό του τηλεφώνου σου στο διαδίκτυο;
Όχι, τέτοια προσωπικά δεδομένα δεν έχουν θέση στο διαδίκτυο.
Ναι σίγουρα! Όλοι μπορούν να με βρουν με αυτόν τον τρόπο.
Αυτό εξαρτάται από την εφαρμογή.


Είναι ασφαλές να δώσω τον κωδικό μου στους φίλους μου αν υποσχεθούν να με βοηθήσουν σε κάποιο παιχνίδι στον υπολογιστή;
Μόνο αν σου δώσουν και αυτοί τους κωδικούς τους.
Όχι δεν πρέπει να δίνεις τους κωδικούς σου ούτε στους καλύτερους σου φίλους!
Ναι, αλλιώς δε θα μπορούν αν σε βοηθήσουν.

Μπορείς να δημοσιεύεις αστείες φωτογραφίες άλλων στο διαδίκτυο;
Όχι, πρέπει πάντα να ρωτάτε τα άτομα που εμφανίζονται στη φωτογραφία για το εάν μπορείτε να την δημοσιεύσετε στο διαδίκτυο.
Φυσικά, ειδικά αν είναι μια πολύ αστεία φωτογραφία.
Ναι, αλλά μόνο αν γνωρίζω το άτομο στη φωτογραφία.

Βρήκες ένα αστείο παιχνίδι στο διαδίκτυο. Τι κάνεις;

Τέλεια! Το κατεβάζω και παίζω αμέσως. Θα περάσω super!
Το δείχνω στους γονείς μου και τους ρωτάω αν το παιχνίδι είναι κατάλληλο για την ηλικία μου και αν μου επιτρέπουν να παίξω.
Το δείχνω αμέσως στους φίλους μου! Θα έχει πιο πολύ πλάκα να παίξουμε μαζί.

Αν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού κάποιος ή κάτι σε αναστατώσει τι πρέπει να κάνεις;
Tίποτα. Είναι απλά ένα παιχνίδι, δε θα δώσω σημασία.
Θα κάνω αναφορά αφού πρώτα το πω σε έναν ενήλικα που εμπιστεύομαι.
Θα κλείσω το παιχνίδι και δε θα το παίξω ποτέ ξανά.
Αν λάβω ένα τρομακτικό μήνυμα…
το δείχνω στους γονείς μου και μετά το διαγράφω
…το χρησιμοποιώ για να τρομάξω τα μικρότερα αδέρφια μου.
…το στέλνω αμέσως σε όλους τους φίλους μου!
Αν κάποιος στο διαδίκτυο με ρωτήσει για την ηλικία ή το σχολείο μου…
…κλείνω τη συνομιλία και το λέω στους γονείς μου ή σε κάποιον ενήλικα.
…του λέω πόσο χρονών είμαι και σε ποιο σχολείο πηγαίνω. Δεν είναι κακό αυτό.
…συνεχίζω τη συζήτηση, μπορεί να αποκτήσει ενδιαφέρον.
Στο διαδίκτυο όλα είναι αλήθεια;
Μόνο τα αποτελέσματα αναζήτησης της πρώτης σελίδας της Google είναι πάντα αλήθεια.
Σωστά! Στο διαδίκτυο όλα είναι αλήθεια.
Όχι, αυτό δεν ισχύει.
Στις συνομιλίες με συμμαθητές (chat), όλοι είναι κακοί με έναν συγκεκριμένο συμμαθητή…
Τους λες οτι αυτό που κάνουν δεν είναι σωστό και ζητάς να σταματήσουν αμέσως.
Διαβάζεις τα μηνύματα αλλά δε συμμετέχεις.
Έχουν δίκιο σε όσα λένε. Παίρνεις κι εσύ μέρος στη συζήτηση.
ΒΡΕΣ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ

Πώς θα νιώσει η Αθηνά αν… Κάνει έναν καινούργιο φίλο στο σχολείο; Αν γίνουν φίλοι με αυτόν τον καινούργιο φίλο και στο διαδίκτυο; Αν μιλήσει με τη γιαγιά της που μένει μακριά, μέσω του διαδικτύου; Αν κάποιος ανεβάσει στο διαδίκτυο μια φωτογραφία της για να την  κοροϊδέψει; Αν κάποιος φίλος της της μιλήσει άσχημα στο διαδίκτυο; Αν δει κάτι που έχει πολύ βία στο διαδίκτυο; Αν κάποιος που δε γνωρίζει της στείλει αίτημα φιλίας

Τον τελευταίο χρόνο μπήκε για τα καλά στη ζωή της εκπαιδευτικής κοινότητας, και γενικά της ελληνικής κοινωνίας, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Ανάλογα με τον τρόπο επικοινωνίας, οι μορφές τηλεκπαίδευσης κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες: Την ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, όπου οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευόμενοι δεν έχουν την δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας. Τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση, στην οποία οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδευόμενοι επικοινωνούν σε «πραγματικό χρόνο». Τα θετικά της τηλεκπαίδευσης μεταξύ άλλων είναι η εύκολη πρόσβαση από οποιοδήποτε σημείο αρκεί να υπάρχει σύνδεση στο διαδίκτυο και τεχνολογικός εξοπλισμός και η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία καθώς η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που έχει ως κύριο θεμέλιό της την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. 
Ποιοί είναι οι κίνδυνοι;

Αν και η τεχνολογία έχει επιτρέψει τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν μέσω πανδημίας υπάρχουν κίνδυνοι οι οποίοι εγκυμονούν από τη χρήση της τηλεκπαίδευσης: Υποκλοπή/διαρροή προσωπικών δεδομένων.
 Επιθέσεις από κακόβουλο λογισμικό. 
Εισβολή τρίτων στην ηλεκτρονική τάξη.
 Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying). 
Hλεκτρονικό ψάρεμα (phishing).
 Περισσότερος χρόνος μπροστά σε οθόνη
Οδηγίες για ασφαλή τηλεκπαίδευση: 
Ενεργοποιήστε την κάμερα και τα μικρόφωνα μόνο όταν χρειάζεται. Εναλλακτικά, χρησιμοποιήστε το chat της πλατφόρμας.
Ενημερώστε  για την απαγόρευση λήψης βίντεο ή εικόνων της διδασκαλίας κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης
. Η τηλεκπαίδευση πραγματοποιείται από συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σε συγκεκριμένους μαθητές και απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση. 
 
Για οποιαδήποτε ύποπτη ενέργεια μπορείτε να απευθυνθείτε στο Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου https://saferinternet4kids.gr/ ή να ενημερώστε αμέσως τις αρχές.

Θα πρέπει να αξιοποιούνται πλατφόρμες που υποστηρίζουν υπηρεσίες ασφαλείας (κρυπτογράφηση). Για παράδειγμα, θα πρέπει να αποφεύγεται λογισμικό τηλεδιάσκεψης το οποίο δεν εξασφαλίζει κρυπτογράφηση από άκρη-σε-άκρη (end-to-end encryption). 
Μη μοιράζεστε προσωπικά στοιχεία και τα στοιχεία εισόδου σας στην πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. 
Δίνοντας πρόσβαση σε κάποιον τρίτο ουσιαστικά δίνετε πρόσβαση σε πολλά προσωπικά σας στοιχεία γεγονός που μπορεί να σας εκθέσει σε ποικίλους κινδύνους. Εγκαταστήστε στον υπολογιστή και το κινητό σας ένα Antivirus και μεριμνήστε ώστε να ενημερώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. 
Χρησιμοποιήστε έναν ισχυρό κωδικό πρόσβασης.














1.Χέρι βοηθείας 

Ζωγράφισε το περίγραμμα της παλάμης σου στο χαρτί. Σε κάθε δάχτυλο γράψε κάποιον (όνομα ή ιδιότητα ή υπηρεσία) που θα μπορούσες να μιλήσεις αν κάτι σε προβληματίζει στο διαδίκτυο.

2.Γραφω ποιοι είναι οι Φίλοι εντός κι εκτός διαδικτύου”



Για κάνε ενα quiz να ελέγξεις τις γνώσεις σου… Πάτα Start και ξεκίνα!πατα στην εικονα


Όταν κάθεται ένα παιδί με ένα tablet στον καναπέ, έχουμε την ψευδαίσθηση ότι είναι ασφαλές. Κινδυνεύει όμως περισσότερο από το να αφήσουμε στη μέση ενός γηπέδου με 1.000 αγνώστους!"











ΜΟΥΣΙΚΗ.....

Το προοίμιο της Οδύσσειας

Ἄνδρα μοι ἔννεπε, Μοῦσα, πολύτροπον, ὃς μάλα πολλὰ
πλάγχθη, ἐπεὶ Τροίης ἱερὸν πτολίεθρον ἔπερσεν·


ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ

ενα ...μεγάλο πρόβλημα



             

Οι μαθητές της Ε΄ τάξης στο Δημοτικό Σχολείο Bluebonnet πήγαν μια εκδρομή στο αγρόκτημα του κ. McDonald's.

Υπήρχαν 104 μαθητές στην Ε΄ τάξη και χωρίστηκαν σε ίσες ομάδες για να μπουν σε 4 λεωφορεία για το αγρόκτημα.

 Όταν έφτασαν στο αγρόκτημα, όλοι οι  μαθητές χωρίστηκαν εξίσου σε 8 ομάδες.

 Η πρώτη ομάδα ξεκίνησε την περιοδεία τους στις 9:00 π.μ. και κάθε νέα ομάδα ξεκινούσε  την περιοδεία τους κάθε 10 λεπτά μετά.

Πρώτα, οι μαθητές πήγαν στον αχυρώνα.

Ο κ. McDonald είχε 20 αγελάδες στον αχυρώνα, και οι μισές από αυτές είχαν μοσχαράκια τους μαζί τους.

Στη συνέχεια, οι μαθητές πήγαν στο χοιροτροφείο.

Ο κ. McDonald είχε 2 χοίρους ,τον Μπέικον και τη Νάνσυ.

Στη συνέχεια, οι μαθητές πήγαν στο ορνιθοτροφείο για να μαζέψουν τα αυγά.

 Τρία αγόρια πέταξαν αυγά το ένα στο άλλο, οπότε έπρεπε να απομακρυνθούν από την ομάδα τους.

Κάθε ομάδα πήγε στο στάβλο για να δει τα άλογα. Ο κ. McDonald επιτρέπει στους μαθητές να μετρήσουν το ύψος κάθε αλόγου.

 Ο Bandit είχε ύψος 1, 82μ ( ψηλόσωμο!!!!) και ο Roper ύψος 1,72μ Ο Κεραυνός είχε ύψος 1,37μ..

Ο κ. McDonald ήταν υπερήφανος που έδειξε στους μαθητές τα 86 κατσίκια του. Όταν ο κ. ΜακΝτόναλντ άνοιξε την πύλη, τα μισά  από αυτά διέφυγαν!

Αφού  τα κατσίκια μπήκαν στον σταύλο , ήρθε η ώρα οι μαθητές να επιστρέψουν στο σχολείο.

Όλοι επέστρεψαν στα λεωφορεία στις 13:15 για να επιστρέψουν στο σχολείο.

Την επόμενη μέρα, όλοι οι μαθητές ψήφισαν το αγαπημένο τους ζώο εκτροφής.

 Σε 37 μαθητές άρεσαν περισσότερο τα άλογα και  σε 29 άρεσαν περισσότερο στα γουρούνια. Σε 5 μαθητές άρεσαν περισσότερο τα κοτόπουλα και σε  11 άρεσαν τα κατσίκια. Οι υπόλοιποι μαθητές είπαν ότι η αγελάδα ήταν το αγαπημένο τους ζώο.

 Όλοι οι μαθητές συμφώνησαν ότι ήταν το πιο συναρπαστικό ταξίδι που είχαν γίνει ποτέ!

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Πόσοι μαθητές μπήκαν σε κάθε λεωφορείο;

2. Πόσοι μαθητές ήταν σε κάθε ομάδα ;

 3. Τι ώρα ξεκίνησε η 5η ομάδα της εκδρομούλας  τους;

4. Πόσες αγελάδες και μοσχάρια βρίσκονταν στον αχυρώνα;

5. Πόσα πόδια  χοίρων ήταν στο χοιροστάσιο;

6. Πόσοι μαθητές έμειναν στην ομάδα μετά την απομάκρυνση των τριών αγοριών;

7. Πόσα εκατοστά  ήταν ο Bandit ;

8. Πόσο ψηλότερος  ήταν ο Ρόπερ από τον κεραυνό ;

9. Πόσες κατσίκες εμειναν τελικά  στον σταύλο μετά τη διαφυγή των άλλων;

10. Πόσες ωρες έμειναν οι μαθητές στο αγρόκτημα;

11. Πόσοι μαθητές είπαν ότι η αγελάδα ήταν το αγαπημένο τους ζώο; Πόσοι μαθητές  είπαν τα άλογα;  τους χοίρους ;     τα κοτόπουλα;

- Μπορείτε να τοποθετήσετε τα δεδομένα  σε πίνακα ;;;;


ΛΥΣΕΙΣ


                        ΛΥΣΗ     104   : 4                       

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου - Στο Δάσος (

Τρίτη 28 Μαΐου 2024




«Χρυσοπράσινο φύλλο»    Ενα  εμβληματικό  τραγουδι που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης  σε στίχους  του  Λεωνίδας Μαλένη,
Αλλά τι είναι Το νησί της Αφροδίτης, το  «Χρυσοπράσινο φύλλο»  ;

Μια πολυτάραχη ιστορία ογδόντα αιώνων, δεμένη με την πορεία του ελληνικού πολιτισμού, πανάρχαια μνημεία κ’ έργα τέχνης , ένας τόπος προικισμένος από τη φύση –χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο– κ’ ένας λαός βασανισμένος αλλά και περήφανος......



Το 1878 η Οθωμανική Αυτοκρατορία, σε αντάλλαγμα για τη βρετανική υποστήριξη στον πόλεμο κατά της Ρωσίας, παραχώρησε έναντι ενοικίου την Κύπρο στη Μ. Βρετανία.Το 1878 η Οθωμανική Αυτοκρατορία, σε αντάλλαγμα για τη βρετανική υποστήριξη στον πόλεμο κατά της Ρωσίας, παραχώρησε έναντι ενοικίου την Κύπρο στη Μ. Βρετανία.

Το 1914 η Βρετανία εκμεταλλεύτηκε την είσοδο της Τουρκίας στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό της Γερμανίας και προσάρτησε την Κύπρο, ακυρώνοντας τη Συνθήκη του 1878.

Το 1915 η Μ. Βρετανία πρότεινε την παραχώρηση της Κύπρου στην Ελλάδα, με αντάλλαγμα την είσοδό της στον πόλεμο στο πλευρό της Αντάντ.

Το 1920, με τη Συνθήκη των Σεβρών, η Τουρκία, ως μία από τις ηττημένες χώρες του πολέμου, παραιτήθηκε από όλα τα δικαιώματα και όλους τους τίτλους κυριότητας στην Κύπρο, γεγονός που επικυρώθηκε και από τη Συνθήκη της Λωζάννης (1923). Η Κύπρος υπαγόταν πλέον στην κατοχή και διοίκηση της Μ. Βρετανίας.


Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

ΚΥΠΡΟΣ 1974
Συμπληρώνονται φέτος  50 χρόνια από την τουρκική εισβολή και κατοχή της Κύπρου

Στις 20 Ιουλίου 1974η Τουρκία εισέβαλε στρατιωτικά στην Κύπρο παραβιάζοντας κάθε κανόνα της διεθνούς νομιμότητας.  
Η Τουρκία έθεσε υπό παράνομη στρατιωτική κατοχή πέραν του 36% του εδάφους της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο και κατέχει μέχρι σήμερα.

Ως αποτέλεσμα της τουρκικής στρατιωτικής εισβολής και κατοχής, 162.000 Ελληνοκύπριοι εκτοπίστηκαν και έγιναν πρόσφυγες στην ίδια τους την πατρίδα . Μέχρι σήμερα εμποδίζονται από τις κατοχικές αρχές να επιστρέψουν στα σπίτια και στις περιουσίες τους.

Η τουρκική κατοχή του νησιού συνεχίζεται μέχρι σήμερα.


Μέσα από μια εκπαιδευτική ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ εμείς κάναμε μια περιδιάβαση στα μονοπάτια της πρόσφατης κυπριακής ιστορίας.
 Ξεκινήσαμε ένα ενδιαφέρον ταξίδι εξερεύνησης. 
Σαν μικροί ιστορικοί μελετώντας τις πηγές  και συνδέοντάς τες με ιστορικά ερωτηματα, μπορέσαμε να ξετυλίξουμε μόνοι μας το μίτο της ιστορίας,να ζωγραφίσουμε  και να αποκαλύψουμε τη γνώση.



ιστορικά ερωτηματα
1.Που βρίσκουν καταφύγιο οι πρόσφυγες;
2. Συζητάμε για τη βοήθεια που προσφέρεται στους πρόσφυγες.
3.Ποια είναι η επιθυμία των προσφύγων;
4.Κρίνω  τη δήλωση του τουρκοκυπριακού τύπου.
5.Ποια συνέπεια της εισβολής παρουσιάζεται στις πηγές;
6.Συζητώ  για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εγκλωβισμένοι.
Η προσφυγική συνείδηση στην Κύπρο

Η λύση σήμερα είναι

 Κύπρος ανεξάρτητη, ενιαία, ένα και όχι δύο κράτη, με μία και μόνη κυριαρχία, μια ιθαγένεια και διεθνή προσωπικότητα,χωρίς ξένα στρατεύματα και βάσεις, ξένους εγγυητές και προστάτες, με τον λαό νοικοκύρη στον τόπο του.






Γη της λεμονιάς, της ελιάς
γη της αγκαλιάς, της χαράς
γη του πεύκου, του κυπαρισσιού
των παλικαριών και της αγάπης
Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο.
Γη του ξεραμένου λιβαδιού
γη της πικραμένης Παναγιάς
γη του λίβα, τ' άδικου χαμού
τ' άγριου καιρού, των ηφαιστείων
Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο.
Γη των κοριτσιών που γελούν
γη των αγοριών που μεθούν
γη του μύρου, του χαιρετισμού
Κύπρος της αγάπης και του ονείρου
Χρυσοπράσινο φύλλο
ριγμένο στο πέλαγο.
-------- ----------- -------
Μουσική - Μίκης Θεοδωράκης
Στίχοι - Λεωνίδας Μανέλης

Τρίτη 14 Μαΐου 2024

ΤΟ ΦΩΣ

ΕΣΤΙΑΣΗ 

2.

Τα μάτια σας περιέχουν έναν φακό που μπορεί να τεντωθεί και να σφίγγεται για να βοηθήσει στην εστίαση του φωτός στον αμφιβληστροειδή, αλλά που  μπορεί να φτάσει ; Μάθετε πόσο από κοντά μπορείτε να δείτε και να συγκρίνετε τα αποτελέσματά σας με τους συμμαθητές σας.

Στόχοι

  • Δείξτε ότι τα μάτια σας έχουν έναν μηχανισμό εστίασης και ότι αυτός ο μηχανισμός έχει ένα όριο

Υλικά

  • Κάρτες ευρετηρίου χάρακες
    με λέξεις τυπωμένες πάνω τους (συνιστάται γραμματοσειρά 10 έως 12 σημείων)

Βασικά Ερωτήματα

  • Μοιραστείτε τα αποτελέσματά σας ως τάξη. Υπολογίστε μια μέση απόσταση όπου οι λέξεις στην κάρτα αρχίζουν να θολώνουν. Κοιτάξτε ένα διάγραμμα ή μοντέλο ανθρώπινου ματιού. Ποια μέρη βοηθούν στην εστίαση του φωτός που εισέρχεται στον βολβό του ματιού; Πώς μπορούν τα μάτια σας να εστιάσουν σε αντικείμενα που βρίσκονται κοντά και μακριά;

Τι να κάνω

  1. Κρατήστε έναν χάρακα παράλληλα με το έδαφος και ακουμπήστε το ένα άκρο στο ένα από τα μάγουλά σας (όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα).
  2. Τοποθετήστε την κάρτα ευρετηρίου κατακόρυφα στο άκρο του χάρακα που είναι πιο μακριά από το πρόσωπό σας. Σύρετε αργά την κάρτα προς το μάτι σας έως ότου οι λέξεις στην κάρτα αρχίσουν να γίνονται θολές. Κοιτάξτε τον χάρακα και καταγράψτε την απόσταση μεταξύ του ματιού σας και της κάρτας.
  3. Επαναλάβετε την έρευνα με το άλλο σας μάτι. Πήρατε τα ίδια αποτελέσματα;
  4. Ως τάξη, μοιραστείτε τα δεδομένα σας και δημιουργήστε ένα γράφημα.

,


Επεκτάσεις

  • Εάν έχετε συμμαθητές που φορούν γυαλιά, ζητήστε τους να δοκιμάσουν ξανά το πείραμα χωρίς να φορέσουν τα γυαλιά τους. Οι λέξεις αρχίζουν να θολώνουν όταν είναι πιο κοντά ή πιο μακριά;
  • Camera Obscura 
  • Σε αυτή τη δραστηριότητα, θα φτιάξουμε μια βασική κάμερα obscura από ένα κουτί από χαρτόνι.

    Μια κάμερα obscura, ή μια κάμερα pinhole , είναι μια απλή συσκευή που συχνά θεωρείται ως πρόδρομος της σύγχρονης κάμερας.

    Το camera obscura, στα λατινικά σημαίνει «σκοτεινός θάλαμος», αποτελείται από ένα σκοτεινό θάλαμο ή κουτί με μια μικρή τρύπα σε έναν από τους τέσσερις τοίχους (ή την οροφή). Το φως που περνά μέσα από τη μικρή τρύπα θα προβάλει μια εικόνα μιας σκηνής έξω από το κουτί στην επιφάνεια απέναντι από την τρύπα. Εφόσον το φως κινείται σε ευθεία γραμμή μέσα από την τρύπα, η προβαλλόμενη εικόνα θα φαίνεται να αναποδογυρίζεται και να είναι ανεστραμμένη.




    Η τεχνολογία Camera Obscura υπάρχει από την αρχαιότητα, με παρατηρήσεις που χρονολογούνται από τον τέταρτο αιώνα π.Χ. από έναν Κινέζο φιλόσοφο ονόματι Mozi. Το camera obscura μελετήθηκε όλα αυτά τα χρόνια και χρησιμοποιήθηκε ως τρόπος για την ασφαλή παρατήρηση μιας ηλιακής έκλειψης τον 13ο αιώνα. Ενώ οι πρώτες εκδόσεις της τεχνολογίας περιλάμβαναν προβολή σε μεγάλα δωμάτια ή σκηνές, τα σκοτεινά κάμερας τροποποιήθηκαν τελικά για να χωρέσουν σε μικρά κουτιά. Μερικές φορές, προστίθεται ένας φακός για την εστίαση της εικόνας ή χρησιμοποιούνται καθρέφτες για την αναστροφή της εικόνας προς τα δεξιά πριν προβληθεί σε μια οθόνη.

    Στόχ

    • Περιγράψτε πώς ταξιδεύει το φως για να δημιουργήσει μια προβαλλόμενη εικόνα.

    Υλικά

    • Per Camera Obscura:
      χαρτόκουτο μεσαίου μεγέθους, π.χ. κουτί παπουτσιών (το κουτί πρέπει να μπορεί να κλείσει τελείως, δημιουργώντας έναν σκοτεινό θάλαμο) καρφίτσα
      αλουμινόχαρτο ,χαρτοταινία (κολλητική ταινία σκούρου χρώματος και λευκή 

    •  κολλητική ταινία)




    Βασικά Ερωτήματα

    • Πώς ταξιδεύει το φως για να δημιουργήσει τις εικόνες που βλέπετε;
    • Πώς θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε διαφορετικά εργαλεία για να παρατηρήσετε τον κόσμο γύρω μας;

    Τι να κάνω

    1. Κόψτε ένα κομμάτι λευκό χαρτί στο μέγεθος ενός από τα εσωτερικά τοιχώματα του κουτιού. Κολλήστε το επίπεδο στον εσωτερικό τοίχο. Αυτή θα είναι η οθόνη στην οποία προβάλλεται η εικόνα σας.
    2. Στον απέναντι τοίχο από την οθόνη σας κόψτε ένα μικρό τετράγωνο (3 cm) από το χαρτόνι. Αυτό το κόψιμο πρέπει να είναι περίπου το 1/3 από το πλάι (όχι στη μέση).
    3. Στον ίδιο τοίχο με το αλουμινόχαρτο κόψτε άλλο ένα μικρό τετράγωνο (3 cm) χαρτόνι. Αυτή η τομή πρέπει να απέχει περίπου το 1/3 από την άλλη πλευρά). Αυτό θα είναι η τρύπα προβολής σας. Κολλήστε με ταινία ένα κομμάτι φύλλου πάνω από αυτό το τετράγωνο, έτσι ώστε να γίνει ένα πτερύγιο που μπορείτε να σηκώσετε.
    4. Κολλήστε με ταινία ένα κομμάτι αλουμινόχαρτο πάνω από το πρώτο τετράγωνο. Θέλετε να βεβαιωθείτε ότι το φύλλο είναι ωραίο και επίπεδο, καθώς τυχόν ρυτίδες θα δημιουργήσουν μια παραμόρφωση στην εικόνα σας.
    5. Χρησιμοποιώντας μια καρφίτσα, ανοίξτε μια μικρή τρύπα στο αλουμινόχαρτο. Μια πολύ μικρή τρύπα με λείες πλευρές θα δώσει καλά αποτελέσματα.
    6. Σφραγίστε το κουτί. Κλείστε το καπάκι και κολλήστε το με ταινία. Σε αυτό το σημείο, το φως θα πρέπει να μπορεί να εισέλθει στο κουτί μόνο μέσω της οπής καρφίτσας και της οπής προβολής.
    7. Για να δείτε την προβολή, σταθείτε με την πλάτη σας σε μια πηγή φωτός και κοιτάξτε μέσα στο κουτί μέσα από την οπή προβολής. Θα πρέπει να μπορείτε να βλέπετε το εξωτερικό περιβάλλον (πίσω σας) να προβάλλεται στην οθόνη σας!

    Συμβουλή: Όσο πιο φωτεινό είναι το περιβάλλον έξω από το κουτί σας, τόσο πιο εύκολο θα είναι να το δείτε! 

    Επεκτάσεις

    • Μπορείτε να αλλάξετε κάτι στην κάμερά σας για να αλλάξετε την εικόνα που βλέπετε;
    • Χρησιμοποιώντας φακούς και καθρέφτες, μπορείτε να τροποποιήσετε την κάμερά σας ώστε η εικόνα να εμφανίζεται όρθια;
    • Δοκιμάστε να αλλάξετε το μέγεθος/σχήμα της οπής. Πώς επηρεάζει αυτό την εικόνα σας;



    • 4.  ουράνιο τόξο

      Στόχοι

      Περιγράψτε πώς αναμειγνύονται διαφορετικά χρώματα φωτός για να δώσουν νέα χρώματα.

    • Υλικά

      • Ανά μαθητή ή ζευγάρι:
        μικρό γυάλινο δοχείο (βάζο, φλιτζάνι ή μπολ)
        φακός
        καθρέφτη
        νερό

      Βασικά Ερωτήματα

      • Πώς δημιουργείται ένα ουράνιο τόξο;
      • Δεν μπορούμε να αναπαράγουμε τον Ήλιο και τα σταγονίδια της βροχής στην τάξη. Τι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να προσομοιώσουμε και τα δύο για να δημιουργήσουμε το δικό μας ουράνιο τόξο;
      • Τι χρώματα βλέπετε στο ουράνιο τόξο;
      • Τι χρώμα ήταν το φως της πηγής;
      • Τι λειτουργεί ως το ποτήρι με το νερό όταν βλέπουμε ένα ουράνιο τόξο έξω;
      • Πότε βλέπετε ουράνια τόξα στον ουρανό; Γιατί;

      Τι να κάνω

      1. Τοποθετήστε έναν καθρέφτη στο γυάλινο δοχείο, με ελαφρά κλίση προς τα πάνω.
      2. Γεμίστε το γυάλινο δοχείο με νερό.
      3. Λάμπησε το λευκό φως από τον φακό μέσα από το γυαλί στον καθρέφτη και δείξε το ουράνιο τόξο. (Μπορεί να χρειαστεί να σκουρύνετε το δωμάτιο· ουράνια τόξα θα πρέπει να εμφανίζονται στους τοίχους.)

      Επεκτάσεις

      • Τι συμβαίνει εάν χρησιμοποιείτε μόνο το ποτήρι χωρίς νερό; Κάνει ακόμα ουράνιο τόξο;
      • Δοκιμάστε να κοιτάξετε το ουράνιο τόξο μέσα από ένα  φίλτρο. Είναι όλο το ουράνιο τόξο ακόμα εκεί;


      • 😆😅😃😄Κάντε πολλές ερωτήσεις. Δεν χρειάζεται να έχετε όλες τις απαντήσεις.
      • Ενθαρρύνετε τη φυσική σας περιέργεια.

      ΓΙΟΡΤΑΣΤΕ ΤΑ ΛΑΘΗ

        • -😆Τα λάθη είναι ευκαιρίες για να μάθεις νέα πράγματα!
        • Επαινούμε τη σκληρή δουλειά (όχι μόνο τις επιτυχίες) !
        • -Συνεχισε  να εργάζεσαι για να ξεπεράσεις τις αναποδιές.
        • Τι έμαθες; Σκέψου τι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά την επόμενη φορά.

O Ήλιος είναι η σημαντικότερη 

πηγή φωτός για τη Γη.

Χωρίς το φως του δε θα υπήρχε ζωή στον πλανήτη μας.


Τίποτε δεν μπορεί να κινηθεί πιο γρήγορα από το φως! Το βασικό αυτό νόμο της φυσικής διατύπωσε πρώτος ο Γερμανός φυσικός Albert Einstein. Η ταχύτητα με την οποία κινείται το φως είναι τόσο μεγάλη, που δυσκολευόμαστε να την αντιληφθούμε.

Το φως διανύει σε ένα δευτερόλεπτο 300.000 χιλιόμετρα

ΔΗΛ ΣΤΟ ΈΝΑ ΛΕΠΤΟ ΠΟΣΑ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΧΛΜ ΕΧΕΙ ΔΙΑΝΎΣΕΙ  ;;;;;;.................

ΣΕ ΜΙΑ ΩΡΑ  ΠΟΣΑ ΕΧΕΙ ΔΙΑΝΥΣΕΙ..............      ;;;;;;;


Το ηλιακό φως, αν και φαίνεται λευκό, στην πραγματικότητα είναι μίγμα πολλών χρωμάτων. Τα χρώματα αυτά είναι με τη σειρά: ερυθρό ( κόκκινο ), πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, κυανό ( μπλε ), και ιώδες ( μοβ ) και αποτελούν το λεγόμενο

φάσμα του λευκού φωτός. 

Η ανακάλυψη έγινε από τον Άγγλο φυσικό και μαθηματικό Νεύτωνα το 17ο αιώνα.

 Δίσκος του Νεύτωνα.



ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ

Picture
O Ήλιος είναι η σημαντικότερη πηγή φωτός για τη Γη. Χωρίς το φως του δε θα υπήρχε ζωή στον πλανήτη μας. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο ότι ο Ήλιος λατρεύτηκε σαν θεός από όλους σχεδόν τους λαούς. 

 Από την Ε΄ τάξη έχουμε μάθει για την ανάκλαση (όταν οι ακτίνες του φωτός προσπίπτουν σε λείες και γυαλιστερές επιφάνειες) και την διάχυση (όταν οι ακτίνες προσπίπτουν σε ανώμαλες - τραχιές επιφάνειες) του φωτός   




Ας δούμε τώρα και την διάθλαση:



(Πηγή: Digitalzoot)


















​​ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΘΛΑΣΗ;
Picture

Έχουμε μάθει πως το φως πιάνει το 0-300.000 χμ. σε 1 δευτερόλεπτο...
Από εκεί και μετά τρέχει με σταθερή ταχύτητα 300.000 χμ. το δευτερόλεπτο, ή 300.000.000 μέτρα το δευτερόλεπτο (άντε, καλά... λέμε και κανένα ψεματάκι... Πηγαίνει λίγο πιο αργά: 299.792.458 μέτρα το δευτερόλεπτο...).

Αυτή την ταχύτητα όμως την πετυχαίνει στο απόλυτο κενό. Μέσα στην ατμόσφαιρα, "τρακάρει" πάνω στα μόρια του αέρα και χαμηλώνει η ταχύτητά του.
Ακόμη πιο αργά πηγαίνει μέσα από το νερό (επειδή το νερό έχει πολύ περισσότερα μόρια από τον αέρα, τα οποία εμποδίζουν περισσότερο την ταχύτητά του) ή από το γυαλί (που έχει ακόμη περισσότερα μόρια, άρα δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την ταχύτητα του φωτός).


Έτσι, λοιπόν, καθώς το φως "τρέχει", όταν περνά μέσα από διαφανή ή ημιδιαφανή αντικείμενα (υγρά, γυαλί, κλπ.), που είναι πιο πυκνά απ' ό,τι ο αέρας, αναγκάζεται να πάει πιο αργά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αλλάζει λίγο την κατεύθυνσή του, άρα και να δείχνει τα αντικείμενα κάπως παραμορφωμένα, όπως το καλαμάκι στο ποτήρι πιο πάνω.

Αυτή η αλλαγή πορείας των φωτεινών ακτινών, καθώς περνούν μέσα από διαφορετικά σώματα, λέγεται ΔΙΑΘΛΑΣΗ.


ΑΣ ΤΟ ΕΞΗΓΗΣΟΥΜΕ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Εμείς βλέπουμε το καλαμάκι επειδή οι φωτεινές ακτίνες που προσπίπτουν (πέφτουν, χτυπούν) πάνω του, ανακλώνται (και) προς το μάτι μας.

Το φως που ανακλάται όμως από το μέρος του καλαμακίου (sic) που βρίσκεται έξω από το ποτήρι, έρχεται στο μάτι μας κάπως γρηγορότερα απ' ό,τι το φως που ανακλάται στο μέρος του καλαμακίου (είπαμε, sic!) που βρίσκεται μέσα στο ποτήρι (αφού πρέπει να περάσει και μια ποσότητα νερού μέχρι να φτάσει στο μάτι μας).

Picture

​Ας το δούμε στην παραπάνω εικόνα:
Το φως που πέφτει πάνω στο καλαμάκι ανακλάται, κάποιες από τις ανακλάσεις πηγαίνουν στο μάτι της κυρίας, και έτσι βλέπει αυτή το καλαμάκι.

Το φως που ανακλάται από το μέρος του καλαμακίου (είπαμε, sic! μην το ξαναλέμε!) που βρίσκεται έξω από το νερό, για να φτάσει στα μάτια της κυρίας πρέπει να διανύσει την απόσταση ΒΑ.
Θα το κάνει τρέχοντας με μια ταχύτητα 300.000 χμ. το δευτερόλεπτο.

Το φως που ανακλάται στο καλαμάκι που βρίσκεται μέσα στο νερό πρέπει να διανύσει την απόσταση ΔΑ για να φτάσει στο μάτι της κυρίας.
Όμως την απόσταση ΔΓ θα την διανύσει μέσα στο νερό, όπου θα αναγκαστεί να τρέξει με μικρότερη ταχύτητα (αφού είπαμε πως εμποδίζεται από τα πολύ περισσότερα μόρια που έχει το νερό), ας πούμε με περίπου 225.000 χμ το δευτερόλεπτο.

Έτσι, οι ακτίνες που ξεκινούν από το σημείο Δ (μέσα στο νερό δηλαδή) θα φτάσουν κάπως αργότερα στο μάτι της κυρίας απ' ό,τι οι ακτίνες που ξεκινούν από το σημείο Β.
Πόσο αργότερα; Κάποια ελάχιστα χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Αυτή η χρονική διαφορά είναι απείρως απειροελάχιστη.
Ο εγκέφαλός μας όμως έχει τόσο γρήγορη επεξεργαστική ισχύ που την καταλαβαίνει.
Ταυτόχρονα, όμως, επειδή δεν ξέρει φυσική και δεν γνωρίζει τις διαφορετικές ταχύτητες του φωτός, υποθέτει πως αφού η ακτίνα από το σημείο Δ  φτάνει στην κυρία πιο αργά από όσο φτάνει η ακτίνα από το σημείο Β, αναγκαστικά το σημείο Δ θα πρέπει να βρίσκεται πιο μακριά από το σημείο Β.
Άρα, με την λογική του και μόνο, ο εγκέφαλός μας τοποθετεί το καλαμάκι που βρίσκεται μέσα στο νερό πιο μακριά από αυτό που βρίσκεται έξω από το νερό.

Και επειδή εμείς, ως γνωστόν, βλέπουμε ό,τι ορίζει ο εγκέφαλός μας να δούμε, γι' αυτό βλέπουμε αυτό το "σπάσιμο" που κάνει το καλαμάκι.





​ΤΟ ΨΑΡΕΜΑ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ ΚΑΙ Η ΔΙΑΘΛΑΣΗ

Από την στιγμή που τα ψάρια, που βρίσκονται μέσα στο νερό, φαίνονται λόγω της διάθλασης λίγο ψηλότερα απ' όσο βρίσκονται στην πραγματικότερα, για φανταστείτε τι πολύπλοκους υπολογισμούς κάνει ο εγκέφαλος των πουλιών όταν αυτά εφορμούν σε ευθεία γραμμή και τα πιάνουν με το ράμφος τους από ψηλά!...
Picture
(Πηγή της εικόνας, η Εγκύκλιος Παιδεία. Καλλιτεχνική επεξεργασία: Digitalzoot)






​ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΔΙΑΘΛΑΣΗ - 1


Ιστορικό Ο Γαλαξίας είναι ένας αρχαίος γαλαξίας που γεννήθηκε μόλις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang.  NASA / JPL
Όταν κοιτάζετε αστέρια στον νυχτερινό ουρανό, βλέπετε άλλα αστέρια στον Γαλαξία μας.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΟΙ ΑΣΤΡΟΝΟΜΟΙ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΣΟΥΝ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΜΑΚΡΙΑ;

Οι αστρονόμοι χρησιμοποιούν το φως για να μελετήσουν πράγματα που είναι πολύ μακριά. Στην πραγματικότητα, το φως μας δίνει ακόμη έναν τρόπο να κοιτάξουμε πίσω στο χρόνο!

Το φως ταξιδεύει πάντα με μια συγκεκριμένη ταχύτητα: σχεδόν 186.000 μίλια (300.000 χιλιόμετρα) ανά δευτερόλεπτο. Αυτό σημαίνει ότι το φως μπορεί να ταξιδέψει περίπου 6 τρισεκατομμύρια μίλια (περίπου 10 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα) σε ένα χρόνο της Γης. Καλούμε αυτήν την απόσταση ένα έτος φωτός .

Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο μακριά είναι κάτι, τόσο περισσότερο χρειάζεται για να φτάσει το φως από αυτό το αντικείμενο.


Στην αστρονομία, κοιτάμε τα αστέρια και τους μακρινούς γαλαξίες, μελετώντας το φως που φτάνει στα τηλεσκόπια μας στο έδαφος και στο διάστημα. Το χρώμα του φωτός που βλέπουμε μας λέει πολλά για αυτό που βλέπουμε, πόσο μακριά είναι και ακόμη και πόσο γρήγορα κινείται! Μερικές φορές, χρησιμοποιούμε φίλτρα

Ανδρομέδα γαλαξίας σε διαφορετικά μήκη κύματος


Διαδικασίες

  1. Ετοιμάστε ένα φλιτζάνι γεμάτο πολύχρωμες χάντρες

  2. Τοποθετήστε ένα κόκκινο κομμάτι σελοφάν πάνω
    Πώς άλλαξε το χρώμα ορισμένων χαντρών πριν και μετά το σελοφάν ως φίλτρο χρώματος;;;;;
    οι κόκκινες και πορτοκαλιές χάντρες συνεχίζουν να εμφανίζονται μέσω του φίλτρου, ενώ οι μπλε και οι πράσινες χάντρες εμφανίζονται τώρα μαύρες.
  3. Επαναλάβετε με ένα κομμάτι μπλε σελοφάν. 

  4.  Όταν εφαρμόζεται ένα φίλτρο,  ποια χρώματα απορροφώνται (εμφανίζονται σκοτεινά) και ποια αντανακλωνται (εμφανίζονται φωτεινά).
  5. ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ


    ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ;

    Οφθαλμικό διάγραμμα

    Αναλυτικό διάγραμμα του ματιού και των μερών του. Κάντε κλικ για περισσότερες λεπτομέρειες.

    Ρίξτε μια ματιά γύρω σας. Τι βλέπεις? Μπορεί να δείτε έναν υπολογιστή ή ένα τηλέφωνο με μια λαμπερή, πολύχρωμη οθόνη. Ένα κομμάτι χαρτί μπορεί να βρίσκεται κάτω από το αριστερό σας χέρι και ένα ακονισμένο μολύβι στο δεξί σας χέρι. Ενώ κοιτάτε αυτά τα αντικείμενα με τα μάτια σας, ο εγκέφαλός σας είναι αυτός που αναγνωρίζει τα αντικείμενα. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν δεδομένη την όραση, αλλά πώς μπορείτε να δείτε και να καταχωρήσετε αντικείμενα;

    Προς το παρόν, ας σκεφτούμε το μάτι ως ένα είδος κάμερας.Αναποδογυρισμένη εικόνα κάμερας Pinhole



    Τα μάτια μας λειτουργούν όπως περίπου και η φωτογραφική μηχανή:







    Αλλά τότε γιατί δεν τα βλέπουμε όλα ανάποδα και μικρά;

    Η εξήγηση οφείλεται στο όργανο που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος και τον κάνει να διαφέρει από τα άλλα έμβια όντα, τον εγκέφαλο.
    Συγκεκριμένα από τον αμφιβληστροειδή χιτώνα, που αποτελείται από εκατομμύρια κύτταρα ευαίσθητα στο φως, το οπτικό σήμα μετατρέπεται σε ηλεκτρικό και διοχετεύεται μέσω του οπτικού νεύρου στον εγκέφαλο. Εκεί, τα ηλεκτρικά σήματα αποκωδικοποιούνται και αναγνωρίζονται ως εικόνες.
    Ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνει ο εγκέφαλος είναι να παίρνει τις πληροφορίες που στέλνονται από το μάτι και να τις γυρίζει προς τα πάνω και από δεξιά προς τα αριστερά.Ο ινιακός λοβός στον εγκέφαλο μπορεί στη συνέχεια να επεξεργαστεί τις διορθωμένες πληροφορίες.Τελικά, αυτές οι πληροφορίες φτάνουν σε ένα μέρος του εγκεφάλου όπου το συνειδητοποιείτε και μπορείτε να το δείτε!Τώρα έχετε αντίληψη!
    Αυτό μπορεί να μην φαίνεται συναρπαστικό επειδή το κάνετε συνέχεια, αλλά είναι πραγματικά εκπληκτικό.Το πώς βλέπουμε είναι πολύ περίπλοκο και οι επιστήμονες έχουν ακόμα πολλά να μάθουν.Κέντρο όρασης εγκεφάλου






    Πώς βλέπουμε το χρώμα;



    ΠΟΣΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ;

    Οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να δουν περίπου ένα εκατομμύριο διαφορετικά χρώματα. Αυτό συμβαίνει επειδή ένα υγιές ανθρώπινο μάτι έχει τρεις τύπους κωνικών κυττάρων, καθένα από τα οποία μπορεί να καταγράψει περίπου 100 διαφορετικές χρωματικές αποχρώσεις, που ανέρχονται σε περίπου ένα εκατομμύριο συνδυασμούς. Φυσικά, αυτό θα διαφέρει για άτομα που έχουν χρωματική βλάβη (ή είναι «αχρωματοψία»).

    Όσον αφορά την ποικιλία της απόχρωσης, το ανθρώπινο μάτι μπορεί να αντιληφθεί περισσότερες παραλλαγές σε πιο ζεστά χρώματα από ότι σε πιο ψυχρά. Αυτό συμβαίνει επειδή σχεδόν τα 2/3 των κώνων επεξεργάζονται τα μεγαλύτερα μήκη κύματος φωτός (κόκκινα, πορτοκαλί και κίτρινα).

    λεξικό

    ὁράω,-βλέπω, κοιτάζω, σε Όμηρ

    ὅρᾱσις-εωςI. φυσική ικανότητα να βλέπει κάποιος

    ὁρᾱτός-όν, αυτός που μπορεί να ιδωθεί

    ὀφθαλμός-οῦ  οφθαλμός, μάτι,  σε Όμηρ

    ὀφθαλμο-φᾰνής-ές (φαίνομαι), αυτός που είναι φανερός στο μάτι, σε Στράβ.

    ἄνθρ-ωπος  σε Ομήρ
    ανθρωπότητα, ανθρώπινο γένος, ἀνθρώπωνἀνδρῶν και γυναικῶν
    χρῶμα-ατοςτόχρώμα