Μετά τη «στάση του νίκα» μεγάλο μέρος της Πόλης ξαναχτίζεται. Ο ναός της Αγίας
Σοφίας είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο έργο.
.
<<Σπινθηροβολά κάτω από τα
διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραυρέθηκε στα δεύτερα
εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του
χρυσού και του ασημιού ,και πότε να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να
ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των
μεταλλων που την συνθετουν>>.
....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει
περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός.Εκτός από τον τεράστιο
πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού,στους τοίχους και
στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει
πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε
και περισσότερες λυχνίες.
Η στιλβωση
(γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα,
η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων
πολύτιμων πετραδιών , επέτρεπαν να δημιουργούνται μοναδικά
φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν
απειρες....
<< Όλα είναι
μαγευτικά, όλα προκαλούν τον θαυμασμό , γράφει ο Παύλος. Αλλά καμμία
ανθρωπινη λέξη δεν μπορεί να εκφράσει την εντύπωση που προκαλεί ο βραδινός φωτισμός.
Νομίζει κανείς, ότι ένας νυχτερινός ήλιος σκορπίζει μέσα σε όλη την εκκλησία
την λάμψη του και διώχνει τα σκοτάδια, ώστε να μπορεί να πει κανείς πως η
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου ,αλλά αυτή η ίδια
κλείνει μέσα της την πηγή του φωτός
Ο ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης. Onofrio Panvinio, ..... τα αποτελέσματα των λεηλασιών των Σταυροφόρων και Μωαμεθανών στον πίνακα του Panvinio,
1600
Αναπαράσταση του 1580 με
τον Μωάμεθ Β´ να εξετάζει την στήλη μου έφιππος
ΘΕΟΔΩΡΑ ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΑΝΝΑ
ΕΓΩ,
ο τρικάρηνος όφις που τρόμαξα τον “Πορθητή”
Η στήλη μου, παρόλο που ο
χαλκός ήταν πολύτιμος, διασώθηκε από τις αλώσεις της Πόλης.
Σώθηκα το 1204 από
τους Σταυροφόρους , τότε ΠΟΥ καταστραφηκε ΚΑΙ λεηλατήθηκε ο Ιππόδρομος ,η Αγια Σοφία.......η Πόλη .
Αναγκαστικός εποικισμός της Κωνσταντινούπολης
Πριν από την άλωση του 1453 πολλοί ευγενείς, λόγιοι και κληρικοι εγκατέλειψαν την Κωνσταντινούπολη.
Μετα τη βίαιη άλωση ,στις29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές της Πόλης σκοτώθηκαν και οι υπολοιποι πωλήθηκαν ως σκλάβοι.
Ο Μωάμεθ ,ο Πορθητής επέβαλλε αναγκαστικούς εποικισμούς, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού πληθυσμου , από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.
Στόχος βέβαια του σουλτάνου δεν ήταν η διατήρηση της Κωνσταντινούπολης ως χριστιανικής πόλης, αλλά και η ανάδειξή της σε ισλαμικό κέντρο.
Εγω Σωθηκα και το 1453 στην αλωση από τους Οθωμανούς, γιατί είχε διαδοθεί πως είχα μαγικές ιδιότητες.
Λέγεται πως ο πατριάρχης Γεννάδιος είχε προειδοποιήσει τον Μωάμεθ πως αν με κατέστρεφε, η πόλη θα γέμιζε με φίδια.
Αυτός όμως δεν τον άκουσε και κατέστρεψε με τα όπλα του μόνο ένα από τα κεφάλια , αλλά από φόβο σταμάτησε επειδή ο θρύλος ήταν “ισχυρός”.
Χρόνια πολλά διαδιδόταν ο θρυλος αυτος ….από στόμα σε στόμα, μεταξύ του πληθυσμού και των Ρώσων, Ισπανών και Βενετών εμπόρων. Πάντως στο κεφάλι μου, δείχνει σήμερα στο πίσω μέρος χτυπημάτα από κοφτερά αντικείμενα, πιθανώς τσεκούρια.
Η καταστροφή του μνημείου
Οι εποικισμοι του Μωάμεθ Πορθητή ς είχαν αποδώσει θεαματικά αποτελέσματα. Το 1477 καταγράφονται 14.803 νοικοκυριά, Οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι
Αριθμός νοικοκυριών
Μουσουλμάνοι
8.951
Ορθόδοξοι χριστιανοί
3.151
Εβραίοι
1.647
Καφφαίοι (πιθανώς εννοούνται Ιταλοί)
267
Αρμένιοι
372
Καραμανλήδες ορθόδοξοι και Αρμένιοι
384
Τσιγγάνοι
31
Σύνολο
14.803
Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο αριθμός των μουσουλμάνων που μετακινήθηκαν ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.
Τα κεφάλια των φιδιών και το τρίτο τμήμα της
στήλης καταστράφηκαν μετά το 1730. Παρατηρηστε τους πίνακες της εποχής.Μια από τις κεφαλές ανακαλύφθηκε κατά τις εργασίες συντήρησης του ναού της Αγίας Σοφίας στα μέσα του 19ου αιώνα, κάτι που δείχνει πως οι κεφαλές είχαν μεταφερθεί μακρύτερα από την περιοχή, όπου βρισκόταν το μνημείο
Αυτό
που απομένει από τον Τρίποδα των Δελφών σήμερα είναι η βάση μου και εγω…..ένα
κεφάλι φιδιού. Η φιδίσια μου κολώνα λοιπόν υπάρχει
ακόμη και στέκομαι εκεί στον ίδιο χώρο που με έβαλαν, εκεί που παλιά ήταν ο
βυζαντινός ιππόδρομος, λίγο πιο κάτω από την Αγιά Σοφιά .
Και εκεί ακριβώς βρίσκομαι ακόμη, ΑΚΕΦΑΛΟ ,στην πλατεία
Σουλτάν Αχμέτ όπως λέγεται, περιφραγμένο με κάγκελα και ταλαιπωρημένο από
τις καιρικές συνθήκες.
Το 2015 ο τρίποδας των
Πλαταιών, επέστρεψε στους Δελφούς με τη μορφή αντιγράφου
Σύγχρονο αντίγραφο της στήλης μου
τοποθετηθηκε απο Ελληνες αρχαιολόγους στους Δελφούς, δίπλα από την βάση της αρχικής μου στήλης .
Ο χρυσός τρίποδας με τα φίδια, το μοναδικό κοινό αφιέρωμα όλων των
Ελλήνων στο ιερό των Δελφών ΕΙΜΑΙ σύμβολο
αιώνιο ενός αδελφωμένου λαού, ο οποίος στο όνομα της Ελευθερίας
αγωνίστηκε με ηρωϊσμό κατά των ξένων κατακτητών, σφραγίζοντας την εξέλιξη της
ιστορίας ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου.
ΔΕΛΦΟΙ ΤΡΙΚΑΡΗΝΟΣ ΟΦΙΣ