Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024

https://www.unhcr.org/gr/student-contest-23


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
 Οι εκπαιδευτικοί, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών, θα τις αποστείλουν ηλεκτρονικά μέχρι 23 Φεβρουαρίου 2024 μέσω ειδικής φόρμας που διατίθεται στην ιστοσελίδα: https://www.unhcr.org/gr/student-contest-23, συμπληρώνοντας όλα τα σχετικά πεδία που απαιτούνται (ονοματεπώνυμο των μαθητών που συμμετείχαν στον Διαγωνισμό, την πλήρη διεύθυνση και το τηλέφωνο του σχολείου ή του τόπου διαμονής τους καθώς και το όνομα του/της υπεύθυνου/ης εκπαιδευτικού κ.α.). 
Ο/Η εκπαιδευτικός που καταθέτει τις συμμετοχές οφείλει να συγκεντρώσει και να διατηρήσει τα έντυπα της έγγραφης συγκατάθεσης των γονέων/ασκούντων την επιμέλεια των μαθητών για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό και για τη δημοσίευση του έργου τους σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σε περίπτωση που διακριθεί, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης «Οδηγός για την Έγκριση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Δράσεων, Εκπαιδευτικού Υλικού για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και Ερευνών» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Μάϊος 2023. Οι Υπεύθυνες Δηλώσεις θα πρέπει να διατηρηθούν τουλάχιστον μέχρι την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του Διαγωνισμού. 

Φόρμα συμμετοχής

 2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ



Αγίων Αποστόλων 25. Ηγουμενίτσα. Τ.Κ. 46100

ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ  Diotimae@gmail.com  
6980221898 

Γεωργακούδης Χρήστος
Λαϊνάς Ευάγγελος
ΑΝΗΚΩ ΚΙ ΕΓΩ ΣΕ ΟΜΑΔΑ

Σαμοίλης Κωνσταντίνος
ΑΝΗΚΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΟΜΑΔΑ

Λαμπρούση Παυλίνα
Τσε  Μαρία-Ηλία
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ


Λάγαρη Βασιλική 
Ντάσιου Αριάδνη
ΑΝΑΓΚΗ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ

Πάικος Αλεξίου
Αλέξανδρος Νικολάου
Ο ΑΘΛΟΣ ΤΟΥ ΑΝΗΚΕΙΝ



Με τον τίτλο του έργου τους οι μαθητές στέλνουν το δικό τους μήνυμα.



Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024

Ανάλογα ποσά


Στα προβλήματα συνήθως έχουμε δύο ή και περισσότερα ποσά. 

Αν τα ποσά είναι ανάλογα, δηλαδή κάθε φορά που το ένα πολλαπλασιάζεται με έναν αριθμό πολλαπλασιάζεται και το άλλο με τον ίδιο αριθμό, τότε μπορώ να βρω μία λύση του προβλήματος με μία αναλογία.  

               ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ                                          

1. Η λεμονάδα γίνεται με μια αναλογία 3 φλιτζάνια νερό με 2 φλιτζάνια χυμό λεμονιών.

 α) Πόσα φλιτζάνια χυμό λεμονιών θα χρειάζονται για 12 φλιτζάνια νερού;

 Β) Αν τέσσερα φλιτζάνια μας κάνουν ένα λίτρο, πόσα φλιτζάνια χυμού χρειάζονται για δέκα λίτρα λεμονάδας; 

πρωτα σχηματιζω τον     ΛΟΓΟ          


2.Ένα αυτοκίνητο τρέχει με σταθερή ταχύτητα 90 χιλιομέτρων την ώρα. Πόσα χιλιόμετρα θα καλύψει, διατηρώντας αυτή τη ταχύτητα, σε 2, 3, 4, 5, … ώρες;

3.Ποια από τα παρακάτω ποσά είναι ανάλογα; Δικαιολογήστε τις απαντήσεις σας. 

                                                                                                                                   Είναι Δεν είναι 

α) Η αξία ενός εμπορεύματος και το βάρος του ............................................. 

β) Το μήκος ενός υφάσματος και η τιμή του ................................................... 

γ) Το βάρος και η ηλικία ενός ατόμου .............................................................. 

δ) Ο αριθμός των εργατών και ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση ενός έργου .................................................................................. 

 ε) Η αμοιβή και χρόνος εργασίας ενός εργάτη .............................................. 

στ) Ο αριθμός των εργατών και το έργο που εκτελούν σε ορισμένο χρόνο

 ζ) Το βάρος και το ύψος ενός ατόμου ..............................................................

 η) Το εμβαδόν ενός τοίχου και η ποσότητα της μπογιάς που θα χρειαστεί για να βαφεί ..................................................................................... 

 θ) Το εμβαδόν ενός τοίχου και τα χρήματα που θα χρειαστούν για να βαφεί ..................................................................................................................

................................................................................................................................................................

1825: Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο

Στις αρχές του 1825 ο Ιμπραήμ έκανε απόβαση στην Μεθώνη (Ν.Δ. άκρο της Πελοποννήσου). Ο στρατός του ήταν καλά οργανωμένος από Γάλλους αξιωματικούς. Αντίθετα, οι Έλληνες όχι μόνο ήταν ανοργάνωτοι ακόμη, αλλά και εξαιτίας του εμφυλίου ο Κολοκοτρώνης και άλλοι οπλαρχηγοί βρίσκονταν κλεισμένοι στις φυλακές.

Η έλλειψη των εμπειροπόλεμων οπλαρχηγών οδήγησε την κυβέρνηση να διορίσει αρχηγό τού στρατού εναντίον των Αιγυπτίων έναν πλοίαρχο . Στην πρώτη μάχη που έδωσε στα Κρεμμύδια της Μεσσηνίας, ο στρατός του –όπως ήταν λογικό– διαλύθηκε.

 Ο Ιμπραήμ προχώρησε ανενόχλητος και κατέλαβε το κάστρο του Ναβαρίνου (της Πύλου). Μέχρι το τέλος της άνοιξης είχε καταλάβει όλη την Μεσσηνία. Ο λαός ήταν πανικοβλημένος.

Κι από παντού η ίδια ερώτηση από τους Ελληνες: -- Πού είναι ο Κολοκοτρώνης; 

Ο Παπαφλέσσας έγραψε ένα γράμμα στον Κουντουριώτη που του έλεγε: «Ο κόσμος εδώ αναζητά τον Κολοκοτρώνη. Είναι χρέος να τους ελευθερώσωμε».

Ο Παπαφλέσσας προσπάθησε να πείσει την κυβέρνηση να απελευθερώσει τον Κολοκοτρώνη, αλλά απέτυχε.

Τι ήταν ο Παπαφλέσσας; Ήταν ο φλογερός αγωνιστής για τον λαό του.

 Κατέβηκε ο ίδιος στο Μανιάκι, για να αντιμετωπίσει τον αιγυπτιακό στρατό. ο Γρηγόριος Δικαίος (Παπαφλέσσας) με 300 άνδρες για να αντιμετωπίσει τους Αιγύπτιους του Ιμπραήμ. «Είχε μαυρίσει ο κάμπος από τον πολύν αιγυπτιακόν  στρατόν» Για τους πεπειραμένους Αιγύπτιους και τους Γάλλους αξιωματικούς τους δεν ήταν δύσκολο να κάμψουν την αντίσταση των λιγοστών Ελλήνων, παρότι πολέμησαν με υπέρμετρη γενναιότητα Στην μάχη που ακολούθησε σκοτώθηκε, όπως και όλοι οι στρατιώτες του. Σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση, Ο Ιμπραήμ μετά την μάχη έδωσε εντολή στους στρατιώτες του να σηκώσουν τον νεκρό Παπαφλέσσα και να τον στερεώσουν όρθιο σ' ένα δέντρο. Κατόπιν τον χαιρέτησε στρατιωτικά και τον ασπάστηκε, θέλοντας –λέει η παράδοση– με αυτόν τον τρόπο να τιμήσει τον ήρωα, ας ήταν και εχθρός του.

 Ο Ιμπραήμ μετά το Μανιάκι έφτασε ανενόχλητος μέχρι την Τριπολιτσά, την κατέλαβε (άδεια από τους κατοίκους της, αφού την είχαν εγκαταλείψει έντρομοι) και προχώρησε προς το Ναύπλιο, όπου είχαν την έδρα τους οι επαναστάτες. Η κυβέρνηση, μπροστά στην δύσκολη κατάσταση, αναγκάστηκε να δώσει γενική αμνηστία. Αποφυλάκισε τον Κολοκοτρώνη και τον διόρισε αρχιστράτηγο. Στο μεταξύ, μερικές εκατοντάδες Ελλήνων, με αρχηγούς τον Δημ. Υψηλάντη και τον Ιωάν. Μακρυγιάννη, έδωσαν σκληρή μάχη στους Μύλους (βρίσκονται σε ένα στενό πέρασμα ανάμεσα στα βουνά, κοντά στο Άργος), ανέκοψαν την πορεία τού τετραπλάσιου σε δύναμη αιγυπτιακού στρατού και τον ανάγκασαν να γυρίσει πίσω στην Τριπολιτσά.

 H κυβέρνηση στο μεταξύ ανέθεσε σε έναν Γάλλο αξιωματικό, τον Κάρολο Φαβιέρο, να αρχίσει να συγκροτεί τακτικό ελληνικό στρατό. Ο Κολοκοτρώνης, όμως, βλέποντας την ελληνική νίκη στους Μύλους, πίστευε πως οι Έλληνες δεν ήταν έτοιμοι ακόμη να αντιμετωπίσουν με κατά μέτωπο μάχες τον καλά οργανωμένο στρατό τού Ιμπραήμ και επομένως θα έπρεπε να συνεχίσουν την τακτική του κλεφτοπολέμου.


Ερωτήσεις κατανόησης
 1. Με βάση τα όσα διαβάσατε στο κείμενο, γιατί ήταν αναμενόμενο να νικηθεί ο στρατός του Σκούρτη από τον στρατό του Ιμπραήμ; 
2. Διηγηθείτε με λίγα λόγια τι έγινε στο Μανιάκι. 
3. Πού πήγε μετά το Μανιάκι ο Ιμπραήμ; Γιατί «ανενόχλητος»; Οι Έλληνες γιατί δεν αντιδρούσαν; 
4. Τι έγινε αργότερα στους Μύλους; Πώς μπόρεσαν να νικήσουν οι Έλληνες τους τετραπλάσιους σε αριθμό Τούρκους; 




πληροφοριες......1. Οι πολεμικές επιχειρήσεις κατά το έτος 1825
Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο και πρώτες αντιδράσεις Στις αρχές του 1825 η άφιξη του Ιμπραήμ Πασά στην Πελοπόννησο βρήκε την επαναστατική δράση των Ελλήνων σε ύφεση, εξαιτίας των εμφύλιων διαμαχών που είχαν ξεσπάσει για την πολιτειακή οργάνωση του επερχόμενου νεοσύστατου κράτους. Ο Ιμπραήμ Πασάς, γιος του τοπάρχη της Αιγύπτου Μωχάμετ Άλη, ήταν γεννημένος στην Καβάλα το 1789. Είχε λάβει μόρφωση από Ευρωπαίους παιδαγωγούς και είχε αποδείξει τις στρατιωτικές του ικανότητες στην Αίγυπτο, με τη δράση του κατά των διαφόρων αποστατών. Από το 1818 οργάνωνε τακτικό στρατό, υπό την εποπτεία Γάλλων εκπαιδευτών, απόστρατων των Ναπολεόντειων πολέμων. Όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση, ο Σουλτάνος του ανέθεσε την καταστολή της στην Κρήτη και στην Πελοπόννησο. Το 1824 κατέλαβε την Κρήτη. Θεώρησε πως η κατάλληλη στιγμή για να αποβιβαστεί στον Μωριά ήταν όταν ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος και φυλακίστηκε ο Θ. Κολοκοτρώνης. Τον Φεβρουάριο του 1825, έφτασε στη Μεθώνη το πρώτο τμήμα 5.000 ανδρών, το οποίο θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί, αν έλειπε η διχόνοια μεταξύ των Ελλήνων. Το επόμενο διάστημα το στρατιωτικό σώμα του Ιμπραήμ ανερχόταν στους 20.000, ενισχυμένο με ιππικό, πυροβολικό, μηχανικό και πολεμοφόδια. Ο ερχομός του προξένησε ανασφάλεια που εξελίχθηκε σε πανικό, ηττοπάθεια, εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας για την αντιμετώπιση του ισχυρού επιδρομέα . Η Κυβέρνηση θορυβήθηκε και με κοινή απόφαση του Βουλευτικού και Εκτελεστικού Σώματος αποδόθηκε αμνηστία στους φυλακισμένους οπλαρχηγούς. Ο τόπος τούς χρειαζόταν για να αφυπνίσουν το εθνικό αίσθημα, να ξεσηκώσουν τον λαό.
Το δύσκολο έργο της αναχαίτισης του εχθρού στον Μωριά, ανέλαβε ο Θ. Κολοκοτρώνης, που διορίστηκε  αρχιστράτηγος για τον σκοπό αυτό.
Σημαντική ήταν και η προσπάθεια του Παπαφλέσσα να αναπτερώσει το  ηθικό των Ελλήνων/.Ο Ιμπραήμ είχε ήδη ξεκινήσει να προελαύνει στον Μωριά. Η κατάκτηση της Μεσσηνίας ήταν για εκείνον εύκολη υπόθεση. Ο τακτικός στρατός του φαινόταν αδύνατο να νικηθεί. Οι Έλληνες ήξεραν καλά μόνο τη μέθοδο του κλεφτοπόλεμου και ο Θ. Κολοκοτρώνης αποφάσισε πως αυτή θα ακολουθούσε, με την αποφυγή ανοιχτής μάχης και τις συνεχείς φθορές κατά του εχθρού. Η μάχη κατά μέτωπο ήταν αδύνατη, μιας και υπήρχαν δυσκολίες, αρχικά, στη στρατολόγηση ικανοποιητικού αριθμού πολεμιστών, αλλά και στην οργάνωσή τους, έπειτα. Το μόνο που μπορούσαν να πετύχουν, ήταν να φέρνουν σε δύσκολη θέση τα στρατεύματα του Ιμπραήμ, χτυπώντας τις φρουρές του σε επίκαιρα σημεία που καταλάμβανε για τον έλεγχο της επικοινωνίας και κάνοντας επιθέσεις στις φάλαγγες που συνόδευαν εφοδιοπομπές. Ακολουθώντας αυτόν τον τρόπο, οι Έλληνες τα κατάφερναν συχνά, οι δυσκολίες όμως ήταν πολλές, καθώς έπρεπε να ζουν στα βουνά κρυμμένοι, να μετακινούνται νύχτα, να αγρυπνούν εξαντλημένοι, χωρίς τροφή

1913

 http://efimeris.nlg.gr/ns/main.html






















Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024


ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

Ο κάτωθι υπογραφόμενος/η

……………………………………………….……………………………………..………….…., γονέας/κηδεμόνας του/της ………………………………………………………………………………..……………………………………μαθητή/τριας της

……….…… τάξης του Β΄Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας  …………………………………………………………………………………………………


δηλώνω υπεύθυνα

ότι έχω ενημερωθεί και ότι επιτρέπω:


τη συμμετοχή του/της στον  27ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό της Ύπατης Αρμοστείας  με κεντρικό θέμα «Ανήκουμε όλοι στην ίδια ομάδα»

και  τη δημοσίευση του έργου τους σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σε περίπτωση που διακριθεί, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης «Οδηγός για την Έγκριση 

Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Δράσεων, Εκπαιδευτικού Υλικού για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και Ερευνών» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Μάϊος 2023

  Επισημαίνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία συμμορφώνεται με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων το οποίο αποτελείται κυρίως

 από τη Γενική Πολιτική της Υ.Α. ΟΗΕ για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και της Ιδιωτικότητας και την Πολιτική της για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων Προσώπων

 υπό την εντολή της.

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά από τις 1 Νοεμβρίου 2023 έως 23 Φεβρουαρίου 2024. Οι συμμετοχές θα σταλούν ηλεκτρονικά από τους εκπαιδευτικούς ως αποτέλεσμα επεξεργασίας του θέματος στο μάθημα. 

Η συμμετοχή στον διαγωνισμό μπορεί να διεξαχθεί τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και ως κατ’ οίκον εργασία εκτός ωρολογίου προγράμματος, καθώς είναι σημαντικό να είναι το αποτέλεσμα συζήτησης 

και ανταλλαγής απόψεων μέσα στην τάξη ή με τη βοήθεια των γονέων και κηδεμόνων στο σπίτι.

Ενημερώθηκα σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρούσα της πρόσκλησης συμμετοχής για την επεξεργασία


δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αφορούν τον/τη μαθητή/τρια

και παρέχω τη συγκατάθεσή μου για την επεξεργασία τους.


Ημερομηνία: _____ / _____ / _____________

Ο/H δηλών/ούσα



________________________________________________

(Υπογραφή & Ονοματεπώνυμο)

τα ηλεκτρόνια

 

Μάθετε πώς ρέουν τα ηλεκτρόνια μέσω ενός μεταλλικού αγωγού χρησιμοποιώντας αυτήν τη διαδραστική προσομοίωση του μοντέλου Drude της ροής ηλεκτρονίων. Σε αυτή την προσομοίωση, προστίθενται ηλεκτρόνια στη δεξιά πλευρά της λεπτής μεταλλικής πλάκας. Αυτά τα επιφανειακά ηλεκτρόνια δημιουργούν ένα ηλεκτρικό πεδίο που ωθεί τα ηλεκτρόνια μέσα στο μέταλλο προς τα αριστερά. Τελικά το επιφανειακό φορτίο και στις δύο πλευρές ισορροπεί και το ρεύμα ηλεκτρονίων σταματά να ρέει.

Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2024

BRABEIO

 Σας εκφράζουμε τα θερμά μας συγχαρητήριά για τη συμμετοχή σας στον 10ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό "Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα" που συνδιοργάνωσαν το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

 
Η συμμετοχή σας ήταν εξαιρετική και θέλουμε να διαβιβάσετε τα συγχαρητήριά μας και στους μαθητές και μαθήτριες που έλαβαν μέρος.


Με εκτίμηση,
--

Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Αγίας Φιλοθέης 17, Αθήνα


τα αντικείμενα

 Το αντικείμενο στα δίπτωτα ρήματα

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

β) αιτιατική (προσώπου) - αιτιατική (πράγματος).

Από τα δύο αυτά αντικείμενα το ένα λέγεται άμεσο και το άλλο έμμεσο.

Λέγεται άμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει άμεσα η ενέργεια του υποκειμένου ή γιατί αυτό σχετίζεται άμεσα με το ρήμα.

Λέγεται έμμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει έμμεσα η ενέργεια του υποκειμένου.

 

 

Επειδή είναι πολύ φυσιολογικό να μην κατάλαβες τίποτα απ' όσα διάβασες παραπάνω για το άμεσο και το έμμεσο, και να νιώθεις λίγο αγχωμένος/η γι' αυτό ας τα δούμε σε παραδείγματα.

 

 

Παραδείγματα

γενική

έμμεσο

αιτιατική

άμεσο

α) Ο Γιώργος μου ζήτησε χρήματα

μου

χρήματα

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

 

Όταν ακούμε ή λέμε παρόμοιες προτάσεις, καταλαβαίνουμε αμέσως το νόημά τους. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν ακούσαμε καλά και το μόνο που καταλάβαμε ήταν ότι ο Γιώργος ζήτησε. Τότε θα ρωτήσουμε:

-- Τι ζήτησε ο Γιώργος; χρήματα θα είναι η απάντηση.

Αλλά επειδή είμαστε περίεργοι θα ρωτήσουμε και πάλι:

-- Από ποιον τα ζήτησε τα χρήματα ο Γιώργος; Και θα μας απαντήσουν: από μένα (μου).

 

Να λοιπόν τι σημαίνει ότι το άμεσο αντικείμενο συμπληρώνει άμεσα την ενέργεια του υποκειμένου. Είναι αυτό που στην καθημερινή μας ζωή θέλουμε να μάθουμε πρώτο, η πρώτη πληροφορία που μας ενδιαφέρει.

 

Επειδή όμως αυτά τα ζητήματα τα έχουν μελετήσει ήδη δεκάδες γενιές καθηγητών και μαθητών, και επειδή είμαστε πολύ οργανωτικοί, γι' αυτό βγάλαμε και κάποιους κανόνες που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Αυτούς τους κανόνες θα τους δούμε στη συνέχεια, αναλυτικά κατά περίπτωση:

 

1α. Το αντικείμενο σε γενική και αιτιατική.

 

Διάβασε προσεκτικά τα παραδείγματα:

 

Παραδείγματα

γενική έμμεσο

αιτιατική άμεσο

α) Έδωσα του Γιώργου το βιβλίο.

του Γιώργου

 το βιβλίο

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

γ) Έδωσα στον Γιώργο το βιβλίο.

στον Γιώργο

το βιβλίο

δ) Έδωσα του Γιώργου και του Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

του Γιώργου του Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

ε) Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

στον Γιώργο στον Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

στ) Σ' το έδωσα. (Σου το έδωσα και όχι Στο έδωσα)

Σου

το

ζ) Του ζήτησα χρήματα.

Του

χρήματα

η) Ζήτησα από τον Γιώργο χρήματα.

από τον Γιώργο

χρήματα

 

Πρώτα απ' όλα στα παραπάνω παραδείγματα διαπιστώνουμε ότι:

Το ένα αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση γενική και το άλλο σε αιτιατική.

Αυτό που βρίσκεται σε γενική είναι έμμεσο κι αυτό που βρίσκεται σε αιτιατική είναι άμεσο.

Για να βρούμε το αντικείμενο σε μια πρόταση πρέπει να ακολουθούμε πιστά ένα συγκεκριμένο και απλό τρόπο, κάνοντας τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Διαβάζουμε προσεκτικά την πρόταση και βρίσκουμε το ρήμα. Υποθέτουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο το ρήμα, γι' αυτό και αρχίζουμε τις ερωτήσεις.
2ο βήμα: Ρωτάμε ποιος (ή ποια ή ποιο) + το ρήμα για να βρούμε το υποκείμενο.
3ο βήμα: Ελέγχουμε αν το ρήμα είναι απρόσωποσυνδετικό ή μεταβατικό μονόπτωτο ή δίπτωτο.
4ο βήμα: Ρωτάμε τι ή ποιον ή σε ποιον ή από ποιον + το ρήμα + το υποκείμενο, για να βρούμε το αντικείμενο.
5ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε την ερώτηση τι ή ποιον ή σε ποιον + το ρήμα + α’ αντικείμενο + το υποκείμενο, για να βρούμε και το δεύτερο αντικείμενο (αν υπάρχει).
6ο βήμα: Αφού βρήκαμε το αντικείμενο/α ελέγχουμε την πτώση τους.
7ο βήμα: Διαπιστώνουμε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

Ας εφαρμόσουμε τη θεωρία:

 

Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά τους στην Τροιζήνα.

1ο βήμα: βρίσκουμε το ρήμα:



 

(συμπληρώστε τα κενά και υπογραμμίστε τη σωστή απάντηση)

 

Οι αρχαίοι Αθηναίοι δίδασκαν στα παιδιά μουσική.
ρήμα: 
υποκ.: ποιοι-ες-α δίδασκαν:
αντ.: τι δίδασκαν:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον δίδασκαν: ___________________ 

Ο Νίκος μου χάρισε το στυλό του.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο χάρισε:
αντ.: τι χάρισε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον χάρισε: ___________________ 

Η μητέρα μου μας φόρεσε στρατιωτικά ρούχα.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρεσε:
αντ.: τι φόρεσε:  ___________________
αντ.: σε ποιον φόρεσε: ___________________ 

Η πεθερά μου φόρτωσε τη νύφη χρυσαφικά.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρτωσε:
αντ.: τι φόρτωσε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον φόρτωσε: ___________________ 

Στο σπίτι της η γιαγιά μου κερνάει τους επισκέπτες κρασί.

Οι εργάτες του εργοστασίου φόρτωσαν το αμάξι κιβώτια.


Άλλη φορά μη μου πεις ψέματα.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ