Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

Η ζωή και το έργο των Αγίων Τριών Ιεραρχών

 Ο Χρυσός Αιώνας   των Ελληνικών Γραμμάτων

Στην ιστορία κάθε τόπου, λαού και πολιτισμού, υπάρχουν στιγμές καθοριστικές για τη μοίρα του, που μπορούν να χαρακτηριστούν ορόσημα, αφού από αυτές εξαρτάται το πολιτιστικό και ιστορικό γίγνεσθαι στο διηνεκές.

Ο 4ος μ.Χ. αιώνας είναι σημαντικό ορόσημο για τα Ελληνικά Γράμματα και γενικότερα για το ελληνικό πνεύμα. Εύλογα έχει ονομαστεί "Χρυσός Αιώνας των Ελληνικών Γραμμάτων",αφού τον αιώνα αυτόν κρίθηκε οριστικά η τύχη και η σωτηρία των έργων των Ελλήνων σοφών.

Είχαν, λοιπόν, προηγηθεί αιώνες διωγμών κατά των Χριστιανών από τους Εθνικούς που είχαν δημιουργήσει αγεφύρωτο χάσμα ανάμεσα στους οπαδούς της χριστιανικής θρησκείας και τους λάτρεις της αρχαίας. Και είχαν σπείρει φοβερό μίσος στις καρδιές των Χριστιανών, όχι μόνο εναντίον των ειδωλολατρών, αλλά και των έργων Τέχνης, του πολιτισμού τους. Θύματα υπήρξαν ναοί των ειδωλολατρικών θεών, αγάλματα, παραστάσεις, θέατρα, γραπτά μνημεία. 

 Την ίδια και χειρότερη τύχη είχαν τα κείμενα των τραγικών και σοφών της αρχαιότητας. Τόμοι ολάκεροι, μόχθου και σοφίας, ρίχτηκαν στην πυρά. Και ίσως δε θα είχε απομείνει τίποτε για μας τους επίγονους, αν δεν έθεταν φραγμό στο καταστροφικό έργο οι τρεις Ιεράρχες: Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και, κυρίως, ο Μέγας Βασίλειος. Ακόμα σώθηκαν όσα δεν είχαν πέσει προηγουμένως στα χέρια των καταστροφέων. Ο,τι, δηλαδή, απέμεινε ως πνευματική κληρονομιά στο ταλαίπωρο γένος των  Ελλήνων, ικανό, να φωτίζει δρόμους προς αναζήτηση του λόγου σχέσης του ανθρώπου προς τον άνθρωπο και τα πράγματα.

Για την προσφορά τους αυτή, θεωρούνται και τιμώνται ως προστάτες των Ελληνικών Γραμμάτων οι τρεις "φωστήρες της τρισηλίου θεότητας",  την ημέρα, την αφιερωμένη στα Γράμματα και τους ίδιους, την 30ή Ιανουαρίου. Και δεν είναι άσκοπο, μήτε οπισθοδρομικό, να ρίχνουμε πότε πότε τη ματιά, αναζητώντας πράγματα, αξίες και γεγονότα, που άνοιξαν δρόμους στην ιστορία του πνεύματος και του πολιτισμού του τόπου αυτού.

Απολυτίκιο (Ἦχος α')

Τούς Τρεῖς Μεγίστους Φωστῆρας τῆς Τρισηλίου Θεότητος,
τούς τήν οἰκουμένην ἀκτῖσι δογμάτων θείων πυρσεύσαντας,
τούς μελιῤῥύτους ποταμούς τῆς σοφίας,
τούς τήν κτίσιν πᾶσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας,
Βασίλειον τόν Μέγαν, καί τόν Θεολόγον Γρηγόριον,
σύν τῷ κλεινῷ Ἰωάννη, τῷ τήν γλῶτταν Χρυσοῤῥήμονι,
πάντες οἱ τῶν λόγων αὐτῶν ἐρασταί, συνελθόντες ὕμνοις τιμήσωμεν·



Στις 30 Ιανουαρίου που η Εκκλησία μας τιμά και πανηγυρίζει τους «τρεις μεγίστους φωστήρας της Τρισηλίου Θεότητος», τους τρεις Ιεράρχες και Οικουμενικούς διδασκάλους, τον Βασίλειο τον Μέγα, Γρηγόριο τον Θεολόγο, και τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο, γιορτάζει και η Ελληνική Παιδεία.

Κρίνονται δε σήμερα, ως οι αληθινοί θεμελιωτές της Ελληνοχριστιανικής παιδείας, ως υπέροχοι παιδαγωγοί, που είχαν δώσει λύσεις τις οποίες και η σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη τις παραδέχεται στο σύνολό τους ως ορθές, γιατί στην παιδαγωγική τους σκέψη είχαν ως πρότυπα και οδηγούς, τους μεγάλους Έλληνες φιλοσόφους Σωκράτη και Πλάτωνα, και τον μέγα Διδάσκαλο Ιησού Χριστό και Απόστολο Παύλο. Και γι αυτό πάντα διδάσκουν, πάντα νουθετούν, πάντα συμβουλεύουν και στη συνέχεια συνιστούν η αγωγή των νέων να βασίζεται πάνω στο Ελληνικό πνεύμα και στη Χριστιανική αρετή.

 Πιστεύουν δε, πως η αγωγή επειδή είναι χρήσιμη απαραίτητη και αναγκαία πρέπει να αρχίζει από ενωρίς. Ο Μέγας Βασίλειος πάνω σ αυτό γράφει: Ότε η ψυχή είναι ακόμη εύπλαστος και απαλή, πρέπει να άγεται προς πάσαν άσκησην αγαθών. Εξ αρχής όταν ο παις είναι ευήνιος πρέπει να εθίζεται προς τα πρέπονατα, να χαλιναγωγείται μετ ακριβείας και να κολάζωνται τα ψυχικά αυτού νοσήματα. Άλλως αμελούμενα τα πάθη και αυξανόμενα, δυσκατέργαστα γίνονται και η έξις Δευτέρα φύσις. Και πάνω στο θέμα της αγωγής των τέκνων τους, υποδεικνύουν στους γονείς δύο τινά. 1 ον Από μικράς ηλικίας υπήκοον και ευπειθή παρασκέυαζον τον παίδα σου και 2 ον Το κατ αρετήν παιδεύειν και ανατρέφεσθαι τον παίδα. Βασικό δε φορέα και καλλιεργητή της ηθικής διαπαιδαγωγήσεως και ανατροφής των παιδιών θεωρούν αποκλειστικά του γονείς, στους οποίους συνιστούν ν ανατρέφουν τα παιδιά των εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Ειδικά δε ο ευφραδής και μελίρρυτος Χρυσόστομος, σε μία προς τους γονείς νουθεσία του: περί ανατροφής και διαπαιδαγωγήσεως των τέκνων, λέγει. Πολλοί των γονέων πολλάκις πάντα ποιούσιν, ίνα κληρονομήσωσι τα τέκνα αυτών, ωραίον ίππον, λαμπρά και πολυτελή οικίαν, πολύτιμον αγρόν, ουδαμώς δε φροντίζουσι περί της ψυχής των τέκνων αυτών. Το τοιούτον είναι παραφροσύνη και άνοια, διότι ο μη σπουδαίος κληρονόμος την μεγάλην κληρονομίαν πάνυ συντόμως σπαταλά και αφανίζει, ενώ τουναντίον ο αδρώς μεμορφωμένος, κι ελάχιστα εάν έχει, σωφρώνως θα οικονομήσει ταύτα και ευδαιμόνως θα ζήσει. Ανάγκη λοιπόν, να μην φροντίζομεν πως θα καταστήσωμεν τους παίδας ημών πλουσίους εν χρυσίω και αργυρίω αλλά πως θα καταστήσωμεν αυτούς ευπορωτέρους εν σοφία και αρετή, όπως ολιγαρκείς ώσιν. 

Ανάγκη να μεριμνώμεν περί των διατριβών και αναστροφών των τέκνων μας, να εμβάλωμεν χαλινούς κατά την νεαράν ηλικίαν αυτών, και να ρυθμίζωμεν τον βίον αυτών κατ αρετήν εθίζοντες αυτούς εις ωρισμένας ηθικάς πράξεις. Κάμψον εκ νεότητος του τον τράχηλον του παιδός σου ότε ευκολωτέρα καθίσταται η παιδαγωγία


ο Γρηγόριος ο Θεολόγος απευθυνόμενος σε μία επιστολή του προς τους νέους τους νουθετεί λέγοντάς τους.Είναι ευκολώτερον να επηρεαστείς από την κακίαν, παρά να μεταδώσεις την αρετήν. Τον θησαυρόν της αρετής που είναι αληθινός και αποκλειστικά δικός σου, να τον φυλάς και να τον λαμπρύνεις, με τα καλά μαθήματα, για να λάμπει περισσότερον.

Είναι, η αγάπη, η Δικαιοσύνη, η υπακοή και η ταπεινοφροσύνη θα παιδαγωγεί ορθά τους μαθητές του, που έκαστος εξ αυτών είναι ένα καλλιτέχνημα και ως καλλιτέχνης διδάσκαλος και αυτός, με τη σμίλη, της προσφοράς της μάθησης, θα αφαιρεί ότι είναι περιττόν και θα προσθέτει ότι είναι ελλείπον. Απ αυτές τις φράσεις ορμώμενος ο Κωστής Παλαμάς έγραψε το ποίημα. Σμίλεψε πάλι δάσκαλε ψυχές.υπομονή! Χτίζε σοφέ Δάσκαλε της κοινωνίας το παλάτι. Ιδιαίτερα δε για την παιδαγωγική αξία της αγάπης στο έργο της αγωγής, είναι απαραίτητος, κατά τον Ιωάννη το Χρυσόστομο, γιατί αδυνατούν ν αναπληρώσουν αυτήν: 

Ο Ευφραδής δε ο Χρυσόστομος θεωρεί το έργον του διδασκάλου, ως το ύψιστο έργο πάνω στη γη και ως ένα από τα δυσκολότερα, γιατί είναι έργο πολυσύνθετο: (Μορφωτικό-Θρησκευτικό-ηθικό-κοινωνικό-ανθρωπιστικό και εθνικό). Υποστηρίζει δε ότι ο διδάσκαλος πρέπει να διδάσκει ό,τι συμφέρει να μάθει ο μαθητής και συνιστά η ύλη της διδασκαλίας να μην είναι υπέρ άγαν δύσκολος ουδέ και υπέρ άγαν εύκολος. Προτείνει δε, να γίνεται κάθοδος του διδασκάλου από το ύψος της μορφώσεώς του στο πνευματικό επίπεδο των μαθητών γιατί τότε ακριβώς επιτυγχάνεται η διδασκαλία .

Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και Οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών. Πάνω δε στο θέμα των επιπλήξεων ο Μέγας Βασίλειος σημειώνει. Εάν ο παις φέρεται προπετέστερον, ας γίνεται χρήσις του ελέγχου, του οποίου σκοπός είναι η διόρθωσις του αμαρτάνοντος. Ας γίνεται χρήσις και της επιτημήσεως, ουχί όμως του ονειδισμού. Εν πάσει περιπτώσει, λέγει, πρέπει ο γονεύς ή ο διδάσκαλος, να είναι ακριβοδίκαιος και να επανορθοί έκαστον πταίσμα δι αναλόγων επιπλήξεων.

της επιτημήσεως=     προσάπτω μομφή σε κάποιον για κάτι αρνητικό που διέπραξε, επιπλήττωμαλώνω

Η παιδεία αφορά ολόκληρη την ζωή του ανθρώπου.  Ο δε ευφραδής Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί την ευσέβεια, ως το άπαν στην Χριστιανικήν παιδεία.

Κατά τους τρεις Διδασκάλους της οικουμένης, στην παιδαγωγική και την εν γένει αγωγή των παίδων, σπουδαίος παράγων είναι και τα βιβλία.

 Ο Μέγας Βασίλειος: Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόπτομε το τριαντάφυλλον παραμερίζομεν τα αγκάθια της τριανταφυλλής. Το ίδιο να κάμωμε και εις τα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους: Ποίαν άμπελον θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; Και ποία είναι η αρετή της ελαίας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 































«…και το της φύσεως ευγενές, πλεονεξία κατετεμε, προσλαβουσα και νόμον, της δυναστείας επίκουρον»

Γρηγόριος ο Θεολόγος
(J.P Migne, P.G. 35, 892, KΣΤ.14.)

Αυτοί δηλαδή που συσσώρευσαν πλούτο, έγιναν και ισχυροί πολιτικά αρπάζοντας ή υφαρπαζοντας την εξουσία, με αποκλειστικό σκοπό να κατοχυρώσουν και με νόμο το προϊόν της αδικίας που διέπραξαν.

Φροντίζουν δηλαδή να περιτυλίξουν τα κλοπιμαία τους και όσα σφετερίστηκαν ελέω δυνάμεως, με νομικό περικάλυμμα (προσπάθεια νομιμοποίησης) για να τους προσδώσουν μια τάχατες δικαιακή χροιά.

Χρήστος Νικ. Ζήκος
τ. σχολικός σύμβουλος Θεολόγων

Η ζωή και το έργο των Αγίων Τριών Ιεραρχών που τιμούμε σήμερα είναι καύχημα της αγωνιζόμενης του Χριστού Εκκλησίας.Ως φωτισμένες διάνοιες που ήταν, έβλεπαν λοιπόν στην πράξη, πως η Βασιλεία του Θεού, δηλαδή η νέα κοινωνία του Χριστού, ήταν και είναι δικαιοσύνης άσκησις εν αγιασμώ Κυρίου. Γι αυτό και ασκούνταν διαρκώς σε έργα δικαιοσύνης και ανθρωπιάς. Και μάλιστα εν μέσω διώξεων και τεραστίων εμποδίων. Πεπεισμένοι πάντοτε πως «ουκ εστίν άλλως σωθήναι, ει μη δια του πλησίον».Ο λόγος τους μαχητικός, εναντίον κάθε μορφής κοινωνικής αδικίας και ανθρώπινης εκμετάλλευσης. Και για τις μέρες μας δυστυχώς δραματικά επίκαιρος.Η διαρκής προσπάθεια για την επικράτηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, για την άρση δηλαδή των συνθηκών  της ανισότητας και της φτώχειας κάθε μορφής, των συνθηκών δηλαδή της δομικής βίας, ήταν και παραμένει υψίστη διακονία της Εκκλησίας. Διακονίας που απορρέει από το ίδιο Ευαγγέλιο του Χριστού

Την κοινωνική αδικία οι Τρεις Ιεράρχες  την χαρακτηρίζουν ως εκτροπή από τη φυσική τάξη των πραγμάτων, όπως αυτήν την είχε ορίσει ο Θεός. Ως εκτροπή δηλαδή από την ισότητα.  Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος επισημαίνει ότι η ύπαρξη πλουσίων και φτωχών οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις αυθαιρεσίες των ισχυρών που φροντίζουν κιόλας να κατοχυρώσουν με νόμο τις αυθαιρεσίες τους. Αυτοί που αδικούν, δηλαδή οι δυνατοί, κατακτούν και την εκτελεστική εξουσία για να μην κινδυνέψει ποτέ να χαθεί ο εξ αρπαγής και λεηλασίας των αδυνάτων πλούτος τους. Φροντίζουν στη συνέχεια να περιτυλίξουν τα  κλοπιμαία τους και όσα σφετερίστηκαν ελέω δυνάμεως, με νομικό περικάλυμμα, για να τους προσδώσουν  μια τάχατες δικαιακή χροιά, ούτως ώστε να μην τολμάει πλέον κανείς να αμφισβητήσει το νέο ιδιοκτησιακό τους καθεστώς. Κοιτάνε δηλαδή πως να νομιμοποιήσουν τον εκ της αυθαιρεσίας τους προερχόμενο πλούτο.

«Πενία και πλούτος», τονίζει ο άγιος Γρηγόριος στο « Περί Φιλοπτωχείας», «ύστερον επεισήλθον τω γένει των ανθρώπων ώσπερ αρρωστήματα.», «και το της φύσεως ευγενές, πλεονεξία κατέτεμε, προσλαβούσα και νόμον, της δυναστείας επίκουρον». Είναι δομικό κοινωνικό πρόβλημα που σχετίζεται τόσο με τον τρόπο που λειτουργεί και αναπτύσσεται μια κοινωνία όσο και με το ποιόν των προσώπων που την διαχειρίζονται. Και διαφωτίζοντάς μας  επαρκώς, μας επισημαίνει πως αυτοί που συσσώρευσαν τον πλούτο, έγιναν και ισχυροί πολιτικά, αρπάζοντας ή υφαρπάζοντας την εξουσία, με αποκλειστικό σκοπό να κατοχυρώσουν και με νόμο το προϊόν της αδικίας που διέπραξανΠρόκειται για την πλέον ριζική αμφισβήτηση τόσο του ίδιου του εκμεταλλευτικού κοινωνικού συστήματος στη βάση του όσο και κάθε προσπάθειας για τη νομιμοποίησή του.

.Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος καταγγέλλει με δριμύτητα την πλουτοκρατία για την κοινωνική αδικία που προξενεί και δεν αθωώνει ούτε και τους κληρονόμους του πλούτου. Γράφει στην 12η Ομιλία του, στην Α΄ προς Τιμόθεον: «Μην ισχυρίζεσαι κι εσύ, που έχεις πλούτο όχι από προσωπικές σου αδικίες, αλλά από κληρονομιά, ότι δεν είσαι άδικος, επειδή κληρονόμησες τα προϊόντα της αδικίας. Γιατί βέβαια, δεν ήταν ο πρόγονός σου πλούσιος από την εποχή του Αδάμ, αλλά κάποιος από τους προγόνους σου άρπαξε από τους πολλούς τα αγαθά και τα καρπώθηκε, για να φτάσουν ως κληρονομιά σε σένα». Είναι κατηγορηματικός ο μεγάλος Ιεράρχης μας, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για διαπραγμάτευση. « Κάθε πλούσιος είναι άνομος ή κληρονόμος ανόμων». Και παρακάτω εξισώνει την ασπλαχνία όλων μας των κατεχόντων στην επίδειξη ελέους προς τους αδυνάτους, με την ίδια την αδικία και εκμετάλλευση: «Ου τα αλλότρια αρπάζειν μόνον», γράφει ο αγωνιστής μεγάλος Ιεράρχης, «αλλά και τα εαυτών μη μεταδιδόναι ετέροις και τούτο αρπαγή και πλεονεξία και αποστέρησις εστίν». Η παραπάνω αυστηρή στάση του Ιωάννου του Χρυσοστόμου προς τους κατέχοντες δεν σχετίζεται με το πρόσωπό τους, αλλά με τον ίδιο τον πλούτο τους ως μέσο αδικίας. Δεν θέλει να εξουθενώσει τον πλούσιο ως πρόσωπο, αλλά να τον συνετίσει και να τον οδηγήσει στην κοινωνία της διακονίας και της αλληλεγγύηςΈβλεπαν καθαρά αυτές τις αντιφάσεις οι άγιοι Ιεράρχες μας και τις κατήγγειλαν ανοικτά. Δεν συμβιβάστηκαν ποτέ με την οργανωμένη αδικία, τη διαφθορά και την υποκρισία των διοικούντων. Και στις πιο όμως οξείες καταγγελτικές  τους στιγμές, προσπαθούσαν να συνετίσουν  τους διοικούντες. Διέθεταν γι αυτό το απαραίτητο κύρος και πνευματικό ανάστημα, αλλά και ευρύτατη κοινωνική αποδοχή. Ήταν ηγέτες πραγματικοί και γνήσιοι ποιμενάρχες. Άξιοι καθ’ όλα γι αυτό και ο λαός τους αγαπούσε ως τα όρια της λατρείας. Την Εκκλησία την ήθελαν Οδηγό, Προστάτη και Υπηρέτη ταυτόχρονα του λαού. Κατέκριναν τη σπάταλη διοίκηση εν μέσω λαού πένητος, ανυπόδητου και αναξιοπαθούντος, στον οποίο όμως είχαν διαμοιράσει και οι τρεις πριν γίνουν επίσκοποι όλην την περιουσία τους. «Ντρέπομαι» έλεγε ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος βλέποντας τέτοια σπατάλη από τη μια μεριά και από την άλλη τόση ανθρώπινη δυστυχία. «Την εξουσία –της έλεγε της διεφθαρμένης αυτοκράτειρας, της Ευδοξίας- την έχεις για να απονέμεις παντού δικαιοσύνη. Όσο ισχυρή  κι αν είσαι, είσαι καπνός και όνειρο. Γι αυτό δώσε τέλος στη δυστυχία.Κι αυτή αντί  να συνετιστεί,  εξακολουθούσε  να κατηγορεί για ανάρμοστη συμπεριφορά τον αγωνιστή άγιο Ιεράρχη μας  και τον   εξόρισε στην Αρμενία,Αργότερα, εξορίστηκε ακόμη πιο μακριά στο πιο απομακρυσμένο όριο της Αυτοκρατορίας κοντά στη Μαύρη Θάλασσα.
Πέθανε καθοδόν προς εκεί το 407από εξάντληση.













Οι εκκλήσεις του εξόργισαν τις αρχές, σε κάθε τομέα της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της αυτοκράτειρας Ευδοξίας. και να εξορίζεται στο Cucucus της Αρμενίας. 
Ίδιος αναδεικνύεται και ο Μέγας Βασίλειος  στην ομιλία του «Καθελώ μου τας αποθήκας»,όπου μας συμβουλεύει: «Μη φανώμεν οι λογικοί των αλόγων ωμότεροι. Εκείνα γαρ τοις εκ της γης φυομένοις παρά της φύσεως ως κοινή κέχρηνται, ημείς δε εγκολπιζόμεθα τα κοινά τα των πολλών μόνοι έχοντες…. Το πρώτον των χριστιανών ζηλώσωμεν σύνταγμα, όπως ην αυτοίς άπαντα κοινά, ο βίος, η ψυχή, η συμφωνία, η τράπεζα κοινή, αδιαίρετος αδελφότης, αγάπη ανυπόκριτος»
Μίλησε εύγλωττα υπέρ της φιλανθρωπίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Στην ίδια ομιλία του ο Μέγας Ιεράρχης καταγγέλλει τόσο τους εκμεταλλευτές που σφετερίζονται τα κοινά αγαθά «τα γαρ κοινά προκατασχόντες, ίδια ποιούνται»,όσο και την αδιαφορία μας μπροστά στην ανθρώπινη δυστυχία. Κι η αδιαφορία μας, κατά τον μεγάλο Ιεράρχη, και η σιωπή μας μπροστά στο ζήτημα της κοινωνικής αδικίας, μας καθιστά εξίσου συνένοχους. Κλέφτες κατά το Μέγα Βασίλειο δεν είναι μόνο όσοι ξεγυμνώνουν τους ντυμένους, αλλά και όσοι, αν και μπορούν, εν τούτοις δεν ντύνουν τους γυμνούς. «Ή ο μεν ενδεδυμένον απογυμνών λωποδύτης ονομασθήσεται, ο δε γυμνόν μη ενδύων , δυνάμενος τούτον ποιείν, άλλης τινός προσηγορίας άξιος; Του πεινώντος εστιν ο άρτος, ον συ κατέχεις, του γυμνητεύοντος το ιμάτιον ο συ φυλάσσεις εν αποθήκαις, του ανυποδήτου το υπόδημα ο παρά σοι κατασήπεται, του χρήζοντος το αργύριον ο κατορύξας έχεις. Ώστε τοσούτους αδικείς, όσους παρέχειν ηδύνασο».

Αποκαλύπτει τη γύμνια μας ο μεγάλος Ιεράρχης. Τόσους αδικούμε, γράφει, όσους θα μπορούσαμε να βοηθήσουμε.

Διαλεκτική υπέρβαση της προσωποποίησης της αδικίας και ανάδειξη της συνυπευθυνότητας, που φέρνει στην επιφάνεια τη βαθιά αλλοτρίωση στην οποία έχουμε περιπέσει ως ανθρωπότητα. Υπέρβαση που τρυπάει σαν βέλος τον ωχαδερφισμό μας και το βολεμένο εαυτούλη μας, από έναν μεγάλο Ιεράρχη που κράτησε για τον εαυτό του μόνο το τριμμένο ράσο που φορούσε και τα βιβλία του και παρόλα αυτά ήταν πάμπλουτος. 30.000 αδέρφια του περιεθάλποντο καθημερινώς στη πόλη του Θεού, στη Βασιλειάδα του, στο συγκρότημα του ιδρύματός του στην Καισάρεια της Καππαδοκίας.

Μετάπλασε ο Μέγας Ιεράρχης την περιφέρειά του σε χώρο αλληλεγγύης και ανθρωπιάς, σε χώρο κοινωνικής δικαιοσύνης, υποστηρίζοντας έμπρακτα όλα τα θύματα της κοινωνικής αναλγησίας, χωρίς να ξεχωρίζει χριστιανούς και ειδωλολάτρες, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα και τους εκμεταλλευτές τους. Είναι εξαιρετικά δύσκολο κατά το μέγιστο Ιεράρχη να συσσωρευτεί πλούτος χωρίς να διαπραχθούν αδικίες και εκμετάλλευση ανθρώπων. «Ως πότε», αναρωτιέται στην ομιλία του προς «Πλουτούντας», «θα είναι παντοδύναμο το χρήμα, ως πότε θα κυβερνά ο πλούτος, η αιτία όλων των πολέμων, για τον οποίο κατασκευάζονται τα όπλα και ακονίζονται τα ξίφη;»
Οι άγιοι Τρεις Ιεράρχες μας που τιμούμε σήμερα, σηκώσανε εκούσια  το σταυρό για το δίκιο του κόσμου. Εγίνανε άνθρωποι του Χριστού από αγάπη για τον άνθρωπο.
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ






































Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΛΦΑΒΗΤΑ.


Θέλω να περιτρυγυρίζομαι από ΑΛΦΑ, πολλά άλφα, για να ασθάνομαι Ασφάλεια
Τα ΒΗΤΑ όταν έχουν σχέση με τη Βία, δεν τα θέλω καθόλου. Θέλω όμως ένα ΓΑΜΑ να με συντροφεύει, όταν μιλώ και υπερασπίζομαι τη μητρική μου Γλώσσα καθώς κι ένα ΔΕΛΤΑ , απαραίτητα, για να φωνάξω μ’αυτό σε όλους τα Δικαιώματα μου.
Το ΕΨΙΛΟΝ το θέλω για να μου εξασφαλίζει Ελευθερία κι Ειρήνη και το ΖΗΤΑ το ίδιο, για να ζω μια Ζωή, που χρειάζεται ένα παιδί για να είναι ευτυχισμένο, το ΗΤΑ θα φροντίζει να είναι οι Ημέρες μου Ηλιόλουστες και Ήρεμες και το ΘΗΤΑ θα δυναμώνει την Θέλησή μου για το καλό.
Το ΙΩΤΑ θα ευθύνεται για τη Ισότητα ανάμεσα σ’ όλα τα παιδιά του κόσμου για να κυκλοφορούμε στο ΚΑΠΑ μιας Κοινωνίας που θα μας προστατεύει για να μην πληρώνουμε εμείς τα παιδιά με ΛΑΜΔΑ τα Λάθη των μεγάλων.
Έχω δικαίωμα στο ΜΙ γατί πρέπει να Μορφωθώ, αλλά και στα ΝΙ των Νόμων που θα Νομοθετούν για εμένα. Αλλά να είμαι κ εγώ Νομοταγής απ’ τη μεριά μου.
Με το ΞΙ θα Ξεχωρίζω το καλό απ’ το κακό και πάντα μ’ ένα ΟΜΙΚΡΟΝ παρέα θα συναντώ την Ομορφιά στο ΠΙ του πλανήτη μας ,δεν θα πρεπε να υπάρχουν Παιδιά που πεινάνε ώστε να ακoλουθεί το ΡΟ που Ραγίζει την καρδιά. Κι αν πρέπει να καλλιεργώ κάποιο γράμμα, αυτό είναι το ΣΙΓΜΑ για να Σέβομαι και να με Σέβονται.
Τα ΤΑΥ τα θέλω όλα δικά μου για να μπορώ να Τραγουδώ και το ΥΨΙΛΟΝ μου χρειάζεται για να έχω μια καλή Υγεία. Εσείς οι μεγάλοι μην απλώνετε γύρω μου τα ΦΙ του Φόβου και της Φτώχειας και χαρίστε μου με ΧΙ το χρόνο σας, κυρίως οι γονείς μου, ώστε μαζί με το ΨΙ να ισορροπεί η Ψυχική μου υγεία.
Κι αν φτάσω σκαλί σκαλί στο τελευταίο γράμμα, το ΩΜΕΓΑ ελπίζω να είμαι Ώριμος και σωστός άνθρωπος, που χαίρεται με αισιοδοξία και θετικη σκέψη τον κόσμο μας.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΑΡΕΛΛΑ

Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023

Τα φυτά

 ΓΙΑ ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΑΤΑ ΕΔΩ👇



  ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ   


ΠΩΣ ΜΠΑΙΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΑΚΑΣ ΣΤΑ ΖΩΝΤΑΝΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ;

Άνθρακας, νερό και οξυγόνο!

Διοξείδιο του άνθρακα, νερό και οξυγόνο.

Τα φυτά  ΑΠΟΡΡΟΦΟΎΝ  διοξείδιο του άνθρακα . Κρατούν τον άνθρακα και δίνουν το οξυγόνο. 

Τα ζώα αναπνέουν οξυγόνο και εκπνέουν διοξείδιο του άνθρακα.

Τα φυτά και τα ζώα εξαρτώνται το ένα από το άλλο. Λειτουργεί καλά. Για εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια, φυτά και ζώα ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ. 

ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΕΩΣ ΕΔΩ

ΦΥΤΑ

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΠΟΥΝ ΤΑ ΦΥΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ

Αρκετά, στην πραγματικότητα!




Ο καιρός είναι ένα συγκεκριμένο γεγονός - όπως μια καταιγίδα βροχής ή μια καυτή μέρα - που συμβαίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ο καιρός μπορεί να παρακολουθείται εντός ωρών ή ημερών. Το κλίμα είναι οι μέσες καιρικές συνθήκες σε ένα μέρος για μεγάλο χρονικό διάστημα (30 χρόνια ή περισσότερο).





Τα δέντρα μπορούν να διατηρήσουν ένα πολύ μεγαλύτερο ιστορικό για το κλίμα της Γης. Στην πραγματικότητα, τα δέντρα μπορούν να ζήσουν για εκατοντάδες - και μερικές φορές ακόμη και χιλιάδες - χρόνια!Ένας τρόπος με τον οποίο οι επιστήμονες χρησιμοποιούν δέντρα για να μάθουν για το παρελθόν κλίμα είναι μελετώντας τα δαχτυλίδια ενός δέντρου. Εάν έχετε δει ποτέ ένα κούτσουρο, πιθανότατα έχετε παρατηρήσει ότι η κορυφή του κούτσουρου είχε μια σειρά από δαχτυλίδια. 

Αυτά τα δαχτυλίδια μπορούν να μας πουν πόσο χρονών είναι το δέντρο και πώς ήταν ο καιρός κάθε χρόνο της ζωής του δέντρου. 
Οι ανοιχτόχρωμοι δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν ξύλο που μεγάλωσε την άνοιξη και τις αρχές του καλοκαιριού, 

ενώ οι σκοτεινοί δακτύλιοι αντιπροσωπεύουν ξύλο που αναπτύχθηκε στα τέλη του καλοκαιριού και το φθινόπωρο

Ένα ανοιχτόχρωμο δαχτυλίδι        συν   ένα σκοτεινό δαχτυλίδι ισούται με ένα χρόνο ζωής του δέντρου.
Ένας μαθητής μαθαίνει πώς να πάρει ένα δείγμα πυρήνα δέντρου με ένα τρυπητό στο Εθνικό Δάσος Manti-LaSal στη Γιούτα.
Τα δέντρα είναι σημαντικά για τα δασικά οικοσυστήματα!

Πρέπει να κόψετε ένα δέντρο για να δείτε τα δαχτυλίδια;;;;;;;;;


Με τιποτα! Μπορείτε να μετρήσετε τους δακτυλίους ενός δέντρου συλλέγοντας ένα δείγμα με ένα όργανο που ονομάζεται τρυπάνι αύξησης. Ο τρυπητής βγάζει μια λεπτή λωρίδα ξύλου που φτάνει μέχρι το κέντρο του δέντρου. Όταν τραβάτε τη λωρίδα, μπορείτε να μετρήσετε τους δακτυλίους στη λωρίδα του ξύλου και το δέντρο είναι ακόμα υγιές !

ΕΔΩ  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ https://climatekids.nasa.gov/

ΠΩΣ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΕΝΟΣ ΔΕΝΤΡΟΥ;
(ΑΦΟΥ ΤΟ ΚΟΨΟΥΜΕ...)

ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ
Οι κύκλοι που είναι σχεδιασμένοι σε έναν κορμό (όταν πάρουμε μία τομή του) μας δείχνουν, όχι μόνο την ηλικία του, αλλά ακόμα και τις εποχές ξηρασίας ή μια πυρκαγιά που πέρασε από την περιοχή!

ΟΙ ΕΛΙΕΣ, ΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΙΑ, ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ...

...ΕΝΩ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ, ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΠΟΛΥ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ, ΑΦΟΥ...

...ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΦΥΤΑ!

Picture

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Τα φυτά, όσο κι αν φαίνονται διαφορετικά, έχουν τα βασικά τους μέρη κοινά: τη ρίζα, το βλαστό και τα φύλλα. ΓΙΑ ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗ ΣΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΠΑΤΑ ΕΔΩ👇






ΤΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ



ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ

       Α΄ συζυγία        Παθητική φωνή

 ΟριστικήΥποτακτικήΠροστακτική
Ενεστώταςλύν-ομαι
λύν-εσαι
λύν-εται
λυν-όμαστε
λύν-εστε
λύν-ονται
να λύν-ομαι
να λύν-εσαι
να λύν-εται
να λύν-όμαστε
να λύν-εστε
να λύν-ονται
 
(λύν-ου)
 
 
(λύν-εστε)
Παρατατικόςοριστική
λυν-όμουν (α)
λυν-όσουν(α)
λυν-όταν(ε)
λυν-όμασταν
λυν-όσασταν
λύν-ονταν
Αόριστοςοριστική
λύ-θη-κα
λύ-θη-κες
λύ-θη-κε
λυ-θή-καμε
λυ-θή-κατε
λύ-θη-καν(ε)


να λυθ-ώ
να λυθ-είς
να λυθ-εί
να λυθ-ούμε
να λυθ-είτε
να λυθ-ούν(ε)
 

λύσ-ου
 
 
λυ-θείτε
Απαρέμφατολυ-θεί


Εξακολουθητικός
Μέλλοντας
θα λύν-ομαι
θα λύν-εσαι
θα λύν-εται
θα λυν-όμαστε
θα λύν-εστε
θα λύν-ονται

Συνοπτικός
Μέλλοντας
θα λυθ-ώ
θα λυθ-είς
θα λυθ-εί
θα λυθ-ούμε
θα λυθ-είτε
θα λυθ-ούν(ε)

Παρακείμενοςέχω λυ-θεί
έχεις λυ-θεί
έχει λυ-θεί
έχουμε λυ-θεί
έχετε λυ-θεί
έχουν λυ-θεί
 να έχω λυ-θεί
να έχεις λυ-θεί
να έχει λυ-θεί
να έχουμε λυ-θεί
να έχετε λυ-θεί
να έχουν λυ-θεί     
                        Μετοχήλυμένος, η, ο
                                       

Υπερσυντέλικοςοριστική
είχα λυ-θεί
είχες λυ-θεί
είχε λυ-θεί
είχαμε λυ-θεί
είχατε λυ-θεί
είχαν λυ-θεί


Συντελεσμένος
Μέλλοντας
θα έχω λυ-θεί
θα έχεις λυ-θεί
θα έχει λυ-θεί
θα έχουμε λυ-θεί
θα έχετε λυ-θεί
θα έχουν λυ-θεί











Β΄ συζυγία,  Παθητική φωνή



 ΟριστικήΥποτακτικήΠροστακτική
Ενεστώταςθεωρ-ούμαι
θεωρ-είσαι
θεωρ-είται
θεωρ-ούμαστε
θεωρ-είστε
θεωρ-ούνται
να θεωρ-ούμαι
να θεωρ-είσαι
να θεωρ-είται
να θεωρ-ούμαστε
να θεωρ-είστε
να θεωρ-ούνται
 
 



Παρατατικόςοριστική
θεωρ-ούμουν(α)
θεωρ-ούσουν(α)
θεωρ-ούνταν(ε)
θεωρ-ούμασταν info
θεωρ-ούσασταν info
θεωρ-ούνταν(ε) 
Αόριστος
θεωρ-ήθηκα
θεωρ-ήθηκες
θεωρ-ήθηκε
θεωρ-ηθήκαμε
θεωρ-ηθήκατε
θεωρ-ήθηκαν info



να θεωρ-ηθώ
να θεωρ-ηθείς
να θεωρ-ηθεί
να θεωρ-ηθούμε
να θεωρ-ηθείτε
να θεωρ-ηθούν(ε)
 

θεωρ-ήσου
 
 
θεωρ-ηθείτε
Απαρέμφατοθεωρ-ηθεί

Εξακολουθητικός
Μέλλοντας
θα θεωρ-ούμαι
θα θεωρ-είσαι
θα θεωρ-είται
θα θεωρ-ούμαστε
θα θεωρ-είστε
θα θεωρ-ούνται

Συνοπτικός
Μέλλοντας
θα θεωρ-ηθώ
θα θεωρ-ηθείς
θα θεωρ-ηθεί
θα θεωρ-ηθούμε
θα θεωρ-ηθείτε
θα θεωρ-ηθούν(ε)

Παρακείμενοςέχω θεωρηθεί
έχεις θεωρηθεί
έχει θεωρηθεί
έχουμε θεωρηθεί
έχετε θεωρηθεί
έχουν θεωρηθεί
να έχω θεωρηθεί
να έχεις θεωρηθεί
να έχει θεωρηθεί
να έχουμε θεωρηθεί
να έχετε θεωρηθεί
να έχουν θεωρηθεί

Μετοχήθεωρημένος, η, ο

Υπερσυντέλικοςοριστική
είχα θεωρηθεί
είχες θεωρηθεί
είχε θεωρηθεί
είχαμε θεωρηθεί
είχατε θεωρηθεί
είχαν θεωρηθεί
Συντελεσμένος
Μέλλοντας
θα έχω θεωρηθεί ή info
θα έχεις θεωρηθεί
θα έχει θεωρηθεί
θα έχουμε θεωρηθεί
θα έχετε θεωρηθεί
θα έχουν θεωρηθεί












Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου 2023

Η Επανάσταση αρχίζει από την Μολδοβλαχία



prouthos

«Τον ένδοξον λόχον τέκνα μιμήσατε

Λόχον ηρώων»     Ανδρέας Κάλβος

Υπολογίζοντας σε βοήθεια από τον τσάρο της Ρωσίας, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης τον Φεβρουάριο του 1821 πέρασε τον Προύθο ποταμό (σύνορο Μολδαβίας με την Ρωσία) και βρέθηκε στην Μολδαβία.
 
Από εκεί, μαζί με τον ηγεμόνα Μιχαήλ Σούτσο, καθώς και με 2.000 περίπου μαχητές που συγκέντρωσε στην πορεία, κατέβηκε στο Ιάσιο (την πρωτεύουσα) όπου κήρυξε την επανάσταση εναντίον των Τούρκων.

 Κυκλοφόρησε μάλιστα και μία προκήρυξη στην οποίαν υπονοούσε πως από πίσω κρυβόταν η Ρωσία, η οποία θα τους βοηθούσε με την πρώτη ευκαιρία. Πολύ γρήγορα όμως εμφανίστηκαν οι δυσκολίες.
Οι μεγάλες Δυνάμεις χαρακτήρισαν τρομοκρατικές τις ενέργειες αυτές και τις καταδίκασαν αμέσως. Ταυτόχρονα, η Ρωσία όχι μόνο δεν φάνηκε πρόθυμη να βοηθήσει, αλλά αντίθετα ο τσάρος αποκήρυξε τον Υψηλάντη και τους επαναστάτες. Το ίδιο έκανε και ο Πατριάρχης  για να προστατέψει τον χριστιανικό πληθυσμό από τους Τούρκους. 


Ο Υψηλάντης, απομονωμένος από τα ευρωπαϊκά κράτη, από την Ρωσία και από την Εκκλησία, προσπάθησε να βρει συμπαράσταση από τον απλό κόσμο. Όμως κι εκεί τα πράγματα ήταν δύσκολα: οι Έλληνες των παροικιών ήταν διστακτικοί να συμμετάσχουν στον Αγώνα, αλλά και οι ντόπιοι πληθυσμοί ήταν αρνητικοί  προς τους επαναστάτες.

Παρά τις δυσκολίες, ο Υψηλάντης έφυγε από το Ιάσιο μαζί με τους άλλους μαχητές και τέλη Μαρτίου έφτασε στο Βουκουρέστι. Στον δρόμο συγκρότησε τον Ιερό Λόχο, στρατιωτικό σώμα που αποτελούνταν από σπουδαστές των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων, που έτρεξαν με ενθουσιασμό να πάρουν μέρος στον Αγώνα των Ελλήνων. Χωρίς στρατιωτική εμπειρία και χωρίς βοήθεια από πουθενά, ο Υψηλάντης με μερικές χιλιάδες στρατιώτες έδωσε αρκετές μάχες εναντίον των Τούρκων.

Η αποφασιστικότερη από όλες δόθηκε στο Δραγατσάνι (2 Ιουνίου 1821). Σε αυτή την μάχη οι περισσότεροι  Ιερολοχίτες έπεσαν μαχόμενοι και ο Ιερός Λόχος διαλύθηκε. Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης διέφυγε στην Αυστρία, όπου τον συνέλαβαν οι αυστριακές αρχές και τον κράτησαν στην φυλακή μέχρι το 1827. 

 Η επανάσταση στην Μολδοβλαχία έσβησε άδοξα. Παρ’ όλα αυτά δημιούργησε έναν αντιπερισπασμό στον οθωμανικό στρατό, ο οποίος αναγκάστηκε να συγκεντρώσει τα στρατεύματά του στον Δούναβη, με αποτέλεσμα τον Μάρτιο του 1821 οι Έλληνες της Πελοποννήσου να βρουν πιο ευνοϊκές συνθήκες για να επαναστατήσουν.
1. Διαβάζουμε από τις «Πηγές»  Η καταστροφή του Ιερού Λόχου

«Έτσι χάθηκε μέσα σε λίγη ώρα μία από τις γλυκύτερες ελπίδες της Ελλάδας, ο Ιερός Λόχος. Αλλά, έστω και αν νικήθηκε, αφού εγκαταλείφθηκε μόνος και τόσο ολιγάριθμος απέναντι σε υπεράριθμο εχθρό, επιβεβαίωσε, υπό την ηγεσία πατριώτη και γενναιόψυχου αρχηγού, του Νικολάου Υψηλάντη, τι μπορεί να κατορθώσει το πατριωτικό αίσθημα, η στρατιωτική τάξη και η αγάπη προς κάθε τι το ευγενές νέων καλής ανατροφής, έστω κι αν αυτοί μόλις είχαν επιστρατευθεί και μόλις είχαν διδαχθεί τη χρήση της λόγχης. Ως τέτοιος ο νέος Ιερός Λόχος αναδείχθηκε αντάξιος της τιμής του αρχαίου και όπως εκείνος γράφτηκε στην αρχαία ελληνική ιστορία, έτσι και αυτός γράφτηκε στη νέα, γενόμενος σε μικρογραφία το πιστό αντίγραφο του πρωτοτύπου. Ευτυχισμένες οι ψυχές των ιερολοχιτών! Με όση προθυμία και τιμή προσήλθατε σφάγια ιερά υπέρ της πατρίδας, με τόση χάρη να δεχθείτε από τις ουράνιες δυνάμεις την τιμή εκείνη, την οποία ως οφειλή προσφέρει στο όνομα και τη μνήμη σας το σύνολο των γνήσιων βλαστών της Ελλάδας».

Ιωάννου Φιλήμονος, Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως, Αθήνα 1859, σ. 183.

(σελ. 80) • στην Πηγή 1, μια επιστολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη προς τον Εμμανουήλ Ξάνθο [της Φιλικής Εταιρείας], που του γράφει για τον ενθουσιασμό των νέων του Ιασίου να συμμετάσχουν στον Ιερό Λόχο, • στην Πηγή 2, την καταστροφή του Ιερού Λόχου, όπως την περιέγραψε ο ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων, και • στην Πηγή 3, ένα ποίημα του Ανδρέα Κάλβου για τον Ιερό Λόχο. 2. Βλέπουμε (σελ. 78) τον πίνακα του Πέτερ φον Ες «Η καταστροφή του Ιερού Λόχου» 3. Διαβάζουμε στην «Ματιά στο παρελθόν» (σελ. 80) για την καταδίκη τής Ελληνικής επανάστασης από την Ιερά Συμμαχία.

Ερωτήσεις κατανόησης

1. Ποιες δυσκολίες συνάντησε ο Υψηλάντης όταν ξεκίνησε την Επανάσταση; 


2. Γιατί, νοµίζετε πως ο Πατριάρχης και ο τσάρος της Ρωσίας αποκήρυξαν τους επαναστάτες; 

3. Ποια ήταν η σηµαντικότερη µάχη του Ιερού Λόχου; Ποιο ήταν το αποτέλεσµά της; 

4. Η Ελληνική Επανάσταση σε τι ωφελήθηκε από την επανάσταση στην Μολδοβλαχία;

dagatsaniSacred band dragatsani battle[1]skouleni 

Η μάχη στο Σκουλένι. Έργο του Peter von Hess

Το ηρωικό τέλος του Ιερού Λόχου στο Δραγατσάνι. Έργο του Peter von Hess

Η μάχη στο ΔραγατσάνιΙΕΡΑ ΣΥΜΜΑΧΙΑ 

https://diotimae.blogspot.com/2023/01/1821.html




ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ