Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2025

ΡΟΒΕΣΠΙΕΡΟΣ

 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ-ΣΧΟΛΕΙΟ

Ο Ροβεσπιέρος και το Ρολόι της Ελευθερίας»

(παιδικό αφήγημα για τους μαθητές του Στ ΄1 εμπνευσμένο από τη Γαλλική Επανάσταση)

Στο Παρίσι, ένα πρωινό του 1793, οι καμπάνες χτυπούσαν δυνατά.
Όλος ο κόσμος μιλούσε για Ελευθερία, Ισότητα και Αδελφοσύνη.
Οι άνθρωποι είχαν βαρεθεί τους πλούσιους που ζούσαν στα παλάτια και ήθελαν όλοι να έχουν ψωμί, σχολείο και δικαιώματα.

Ανάμεσά τους ήταν κι ένας άνθρωπος με γυαλιά και πράο βλέμμα — ο Μαξιμιλιανός Ροβεσπιέρος.
Τον έλεγαν «Αδιάφθορο», γιατί δεν αγαπούσε τα πλούτη ούτε τη δύναμη,
παρά μόνο τη δικαιοσύνη.

Κάθε μέρα περπατούσε στους δρόμους και μιλούσε στους φτωχούς.
«Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι», έλεγε.
«Κανείς δεν πρέπει να πεινά όταν ο άλλος έχει περίσσευμα».

Μια μέρα, καθώς περνούσε από την πλατεία, είδε ένα παλιό ρολόι που είχε σταματήσει.
Το κοίταξε και είπε χαμογελώντας:
«Ίσως και η Γαλλία να ’ναι έτσι τώρα — ένα ρολόι που πρέπει να ξαναρχίσει να χτυπά».

Και πράγματι, εκείνα τα χρόνια, το ρολόι της Γαλλίας ξαναχτύπησε.
Οι άνθρωποι έμαθαν να μιλούν, να διεκδικούν, να ονειρεύονται.
Η πορεία δεν ήταν εύκολη — πολλές φορές το ρολόι σταμάτησε ξανά.
Μα ο Ροβεσπιέρος πίστευε πως ο χρόνος της δικαιοσύνης θα ξαναρχίσει,
όταν κάθε παιδί θα μπορεί να λέει:
«Έχω δικαίωμα να σκέφτομαι και να ζω ελεύθερα».


🕰️ Μήνυμα για τα παιδιά:
Η Επανάσταση 
είναι οι στιγμές που οι άνθρωποι ενώνουν τις φωνές τους για να φτιάξουν έναν πιο δίκαιο κόσμο.



Ο ΡΟΒΕΣΠΙΕΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

 Ὅ Φύλλο Εργασίας για τους  μαθητές του Στ΄ 1

 Εισαγωγή Στον 18ο αιώνα, οι φιλόσοφοι του Διαφωτισμού, όπως ο Ρουσσώ και ο Βολταίρος, μίλησαν για το φως της γνώσης. Λίγα χρόνια μετά, στη Γαλλία, ο Ροβεσπιέρος προσπάθησε να κάνει πράξη αυτά τα ιδανικά: μια κοινωνία δίκαιη, με ισότητα και παιδεία για όλους.

Ο Ροβεσπιέρος ήταν  ένας από τους πρώτους που συνέδεσαν τη Δημοκρατία με την Παιδεία.

Στα κείμενά του, ιδίως στις ομιλίες του στη Συντακτική Συνέλευση, υποστήριζε ότι:

«Η Παιδεία είναι το θεμέλιο της Δημοκρατίας· χωρίς γνώση, ο λαός δεν μπορεί να είναι ελεύθερος.»

Πίστευε πως:

  • Η μόρφωση πρέπει να είναι δημόσια, δωρεάν και ίδια για όλους, αγόρια και κορίτσια.

  • Η αρετή και η πολιτική συνείδηση πρέπει να καλλιεργούνται από μικρή ηλικία.

  • Η ισότητα στην εκπαίδευση είναι η πραγματική βάση της κοινωνικής δικαιοσύνης.

 ✏️ Δραστηριότητα 1 

– Από τη φύση στη γνώση Διάβασε το απόσπασμα από το έργο «Αιμίλιος» του Ρουσσώ: «Ο δάσκαλος δεν πρέπει να επιβάλλει τη γνώση, αλλά να οδηγεί το παιδί να την ανακαλύπτει μόνο του.» 

Συζήτησε στην ομάδα σου: • Πώς μοιάζει αυτή η ιδέα με τη δική μας τάξη; • Τι σημαίνει “ανακαλύπτω μόνος μου”; Τι κοινό έχουν οι ιδέες του Ρουσσώ και του Ροβεσπιέρου;

- Ζωγράφισε ή γράψε ένα παράδειγμα μάθησης «στη φύση», όπως έκανε ο μικρός Αιμίλιος. 

😀🕚🕚 Δραστηριότητα 2 – 

Το Ρολόι της Ελευθερίας    

Διάβασε από το θεατρικό: «Ίσως κι η Γαλλία να ’ναι ένα ρολόι που χρειάζεται ένα χτύπο καινούριο — τον χτύπο της Ελευθερίας.» 

Ερώτηση: • Τι πιστεύεις ότι σημαίνει το «ρολόι της Ελευθερίας»; • Πότε χτυπά πιο δυνατά;

 Ζωγράφισε ένα ρολόι και γράψε μέσα του λέξεις όπως Ισότητα, Φιλία, Δικαιοσύνη, Γνώση. 

💭 Δραστηριότητα 3 – 

Το όνειρο του Ροβεσπιέρου

 Ο Ροβεσπιέρος πίστευε πως η Παιδεία είναι ο θεμέλιος λίθος της Δημοκρατίας. Ήθελε κάθε παιδί να μορφώνεται, ανεξάρτητα από το αν είναι πλούσιο ή φτωχό.

 

Συζήτηση στην τάξη: 

1. Γιατί είναι σημαντικό να έχουν όλοι τα ίδια δικαιώματα στη μόρφωση; 

2. Τι σημαίνει “ισότιμη παιδεία” σήμερα; 

3. Αν μπορούσες να προτείνεις έναν “Νόμο της Παιδείας”, τι θα έγραφες; 

 Οι ομάδες μπορούν να γράψουν τους δικούς τους «Νόμους της Παιδείας» σε χαρτόνια και να τους αναρτήσουν στην τάξη. ἱ

Δραστηριότητα 4 –

 Ο Διαφωτισμός σήμερα Παιχνίδι ιδεών: Σκέψου μια κατάσταση στο σχολείο ή στην κοινωνία όπου «λείπει το φως της γνώσης». Πώς θα μπορούσες να φέρεις εσύ λίγο «φως»;  Παρουσίασε τη σκέψη σου με σχέδιο, ποίημα ή μικρό θεατρικό διάλογο.


Φύλλο Δραστηριοτήτων: Ρουσσώ και Ροβεσπιέρος – 

Η Παιδεία για Όλους

1. Σωστό ή Λάθος
Διάβασε προσεκτικά τις προτάσεις και βάλε ✓ ή ✗.

  1. Ο Ρουσσώ πίστευε ότι ο δάσκαλος πρέπει να λέει πάντα τις απαντήσεις.

  2. Ο Ροβεσπιέρος ήθελε όλα τα παιδιά να έχουν δικαίωμα στην παιδεία.

  3. Στον κήπο, ο Αιμίλιος έγραφε μόνο τα ονόματα των φυτών.

  4. Ο Ρουσσώ πίστευε ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν ανακαλύπτουν μόνα τους τις απαντήσεις.


2. Βρες τις Λέξεις
Βρες στον παρακάτω πίνακα τις λέξεις που έχουν σχέση με τον Ρουσσώ και την εκπαίδευση:
(Παιχνίδι τύπου σταυρόλεξου)

Λέξεις: Ρουσσώ, Αιμίλιος, Κήπος, Μαθητής, Ερωτήσεις, Ανακάλυψη



3.  Σύνδεσε τα με τη ζωή σου

Σκέψου ένα πράγμα που σου αρέσει να μαθαίνεις μόνος σου. Γράψε πώς θα σε βοηθούσε ένας δάσκαλος όπως ο Ρουσσώ.

4.Ο Διαφωτισμός σήμερα

Παιχνίδι ιδεών:
Σκέψου μια κατάσταση στο σχολείο ή στην κοινωνία όπου “λείπει το φως της γνώσης”.
Πώς θα μπορούσες να φέρεις εσύ λίγο “φως”;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ